OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Virkelig lekkert OMF.
    Hvilken type tresort er det i Svanåproduktene her og står de bare på gulvet?
    Er det en form for staver? Med fast høyde eller eget mål?
    Bredde og høyde (på dine) er?
    Skal Helmholzerkassene stå i samme hjørne?
    Er det samme virkningsgrad om de står eller ligger?

Mange spørsmål men ser ikke bort i fra at slikt kan være interessant hos meg også.

Mvh.KW

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Dette her er jo rett og slett spinnvillt! Utrolig tøft - en flott ansamling av highend du har der. Den interiørministeren du har i hus må du virkelig holde på! Grattis, et flott oppsett - blir nok endel timer der nå i vintermørket :)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    OMF skrev:
    Men nå er det engang slik at jeg overhodet ikke har beslutningsmyndighet i denne delen av huset.. ;D ;D

Mvh
    OMF
    Hei. Det ser ut til på bildene at din beslutningsmyndighet i denne delen av huset er svært mye større enn mange andre, som også benytter stuen til lytterom ;)
    Når flytter du ned i eget lytterom?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Joda - jeg er veldig godt fornøyd med interiørministeren!! ;D ;D

Når det gjelder Svanå så:
    Står de rett på gulvet nå.
    De er laget av en eller annem form for MDF - og laminert. De er meget tunge.
    Mine er laminert i Eik - de finnes også i hvitt og grått.
    Jeg har faktisk to typer - 1 stk TP300 og 10 stk AD40.
    Den typen jeg har kommer i staver. Planen er å kappe de opp i kvadrater og montere de annenhver vei.
    Nettsidene til Svanå er i det store og hele ganske informative - og har en masse bilder hvordan disse kan kappes og monteres.

http://www.diffusor.com/

HelmHolzene tar minst plass i stuen der de står nå....jeg kunne nok oppnådd bedre resultater enn det jeg har. Planen var å legge de på gulvet og plassere diffusorene oppå - men da kom anlegget alt for langt ut i stuen. Likefullt korrigerete jeg den verste dippen med ganske mange dB - med min amatørjustering.

Virkningsgraden er nok den samme uansett hvordan du plasserer de - da det er samme produktet. Rommet er tredimmensjonalt - det er også effekten av HelmHolz - og den tredimmensjonale plasseringen vil påvirke det tredimmensjonale resultatet. Såpass "rikelig" med kapasitet i lavere frekvenser som du har med KEF'ene så tror jeg nok helt sikkert at du vil ha godt utbytte av HelmHolmz KW!

Mvh
    OMF

B

Back_Door

Gjest
    OMF:

Mulig dette har kommet frem tidligere, men fikk du korrigert på grunnlag av Clio før eller etter at du fikk satt opp disse akustiske tiltakene?
    Har du satt tiltakene opp i etterkant, bør du vel kunne få godt utbytte av en ny korrigering?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Akustikktiltakene var satt opp da vi justerte med CLIO.
    Derimot har jeg gjort en del andre små endringer som jeg synes har endret lyden såpass (til det bedre) at en finjustering kan være på sin plass......

Ønsker ikke noen stor debatt om klangbalanse i denne tråden, men mitt oppsett er innjustert med en flat og følgelig også nøytral klangbalanse. Dette høres i mine øre veldig ekte, realistisk og ikke minst riktig ut.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen som har lyst på sjokolade...?

Mvh
    OMF

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Litt tidlig på dagen med sjokolade, men det er jo godt da :)

Hva skal du oppgradere nå?

og - hva slags nettfilter har du laget?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Må bare få gratulere med et flott oppsett og ikke minst dristig valg av høyttalere. :)

Vet ikke om jeg har svart i denne tråden før, men jeg må si at dette var en interessant tråd som viser hvordan man bygger seg opp et vellydende anlegg i toppklasse gjennom gradvis utskiftning av utstyr.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Skal komme litt tilbake med den oppgraderingen.....er ikke helt i ferdig!

Jeg har egen kurs fra sikringskapet, strukket med FAT LMC som går til mitt DYI nettfilter.
    Dette filteret har 4 stk toroider, og noen XY kondiser mellom fasene. 3 av uttakene går til hver sine DP A1S, med så korte kabler som mulig. Alt dette er jordet.
    Det fjerde uttaket går til en ISO trafo. I denne isotrafoen blir jorden brutt. Sekundærsiden på trafoen blir jordet mot chassis på en av DPene. Fra ISO trafoen går det videre til en Isotek Minisub og ut til drivverk, Conductor og End Game - alt med FAT LMC.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Joda - de skal inn i DACen....
    Og dit har de kommet - fikkk koblet opp utstyret igjen på torsdag.
    Men har foreløpig ikke fått spilt så mye - i tillegg har en forkjølelse gjort at jeg ikke hører spesiellt mye diskant - så den kritiske lyttingen må vente litt.

I tillegg til å skifte ut koblingskondensatorene for Manger elementet til Duelund, ble det også satt inn litt mer kondiser og skiftet et sett ned RCA plugger. Jobben ble gjort av Sense her på forumet.

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    OMF,

God jul og godt nytt år til deg og dine. Jeg håper på en mulig visitt i begynnelsen av 2009.

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Takk det samme Roy!

Du er selvsagt hjertelig velkommen hvis du får mulighet på nyåret. Er vel ingen ting å skjule at jeg er veldig lysten på et besøk hos deg også når du har fått litt mer av utstyret på plass!

Har vært et travelt år for min del, men mye på tapetet både innen hifi og ellers. Regner med å få noen kjærkomne lyttekvelder nå i romjulen som jeg gleder meg veldig til!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Må vel oppdatere tråden litt igjen…..

Hadde som sagt DACen min hos Sense før jul og fikk satt inn litt flere kondiser og byttet ut koblingskondensatorene til Manger elementene med Duelund.

Hadde også Snicker innom med CLIO for en kort ”oppjustering”. Totalt sett vil jeg vel ikke si at det ble noen natt og dag endring av dette – men litt mer finkornethet i toppen og litt mer luft i lydbildet synes jeg sitter igjen.

Nå er jeg i grunn veldig godt fornøyd med lyden. Det er ikke dermed sagt at det ikke er noe jeg savner, men jeg synes det spiller veldig godt og helhetlig så spiller det nok en god del bedre enn det det gjorde i det gamle leiligheten (Nå skal man selvsagt være veldig forsiktig med å sammenligne med noe man hørte for nesten 1,5 år siden).

Det jeg først og fremst savner litt mer av er enda mer luft rundt utøverne. Før spilte jeg diagonalt – det gir masse dybde bak høytalerne, og gunstig vinkel mot sidevegg – det tror jeg helt klart er en fordel – jeg hadde også demping i taket noe som ikke er aktuelt her.

Jeg har også prøvd litt med ambient-diskanter. De gir riktignok mer luft og mer liv i lydbildet – samtidig som det vokser litt. Jeg vil nesten si at de har litt av den effekten som rillestøyen har på vinyl – en ”støy” som gjør lyden mer ”ekte”. På den annen side så hører jeg litt fnidder – spesielt på stemmer – som jeg ikke liker og som er grunnen til at jeg ikke har brukt de. Jeg har derimot ikke gitt opp – og vil nok prøve de igjen, men da med lavere nivå enn i dag….

Ellers er det jo allerede noen nye prosjekter på gang som jeg tror blir spennende, og ikke minst med et ganske stort potensialet for bedre lyd….

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da er terningene kastet på det nye prosjektet.

BASE drivverket er solgt og den nye løsningen blir PC basert med Audiolence korreksjon.

På Hardware siden står det vel nå immelom:
    Lynx PCI kort og Aurora
    RME PCi kort og ADI8 QS

Mvh
    OMF

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Tror du at du får muligheten til å sammenligne de to før du kjøper? Det hadde vært interessant å høre hva du kom fram til.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.542
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    Jeg har også prøvd litt med ambient-diskanter. De gir riktignok mer luft og mer liv i lydbildet – samtidig som det vokser litt. Jeg vil nesten si at de har litt av den effekten som rillestøyen har på vinyl – en ”støy” som gjør lyden mer ”ekte”. På den annen side så hører jeg litt fnidder – spesielt på stemmer – som jeg ikke liker og som er grunnen til at jeg ikke har brukt de. Jeg har derimot ikke gitt opp – og vil nok prøve de igjen, men da med lavere nivå enn i dag….

Ellers er det jo allerede noen nye prosjekter på gang som jeg tror blir spennende, og ikke minst med et ganske stort potensialet for bedre lyd….

Mvh
    OMF
    Jeg har jo dine ambienttdiskanter på lån...tror at du burde forsøke å rette dem inn litt. Hos meg står de nå rettet mot bakvegg. Her høres det bedre ut.

mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei....må vel riste litt liv i denne tråden igjen.....

Har vært litt hektisk på mange fronter i vinter, og selv om det ikke kommer til å bli stillstand på de andre frontene med det første - så blir det nå ihvertfall litt roligere.

Terningen ble som sagt kastet, men har foreløpig ligget rolig på bordet - nå skal det taes nye tak - som vanlig har jeg stor tiltro til det nye som skal på plass - så får vi se hvordan lyden blir til slutt.....

Første innkjøpet er allerede gjort, men jeg tviler sterkt på at noe av det nye spiller før etter 17. Mai. Jeg håper også at jeg skal få en "visuell" oppgradering -så ting ser litt ryddigere og penere ut....

Mvh
    OMF

Mindstream

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    1
    Gleder meg til fortsettelsen av denne tråden, synes ditt anlegg er noe av det mest spennende her. Har stor sans for folk som tenker system, spesielt når det er så gjennomtenkt som her.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Omsider..... ;D ;D

Da er ny konverter, PC kort og kabler bestilt......og her var man jammen så heldig at det blir rask levering også.....

Da begynner det faktisk å haste litt med å få satt opp PCen da...... :eek:

Dette blir bra....spesiellt siden jeg også fikk plukket opp noe annet knask på bruktbørsen denne uken...

Dette kommer rett og slett til å bli jævlig bra! ;D ;D ;D ;D

Mvh
    OMF

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    tkr skrev:
    Nå ble jeg nysgjerrig...Hva i all verden fant du på bruktbørsen??
    Ja si det.. er det ENDA en A1S, så.... ja.... *blir målløs i allefall*

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei....
    Nei, det får være nok DPer nå for en stund..... ;D

Er nok ikke så veldig spennende, men det er utvilsomt enda et skritt i riktig retning.....

Orso.....har du lyst til å ta deg en tur bortom om en dag om et par uker.....jeg føler jeg trenger hjelp nå!

Mvh
    OMF

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Spennende det du skal gi deg ut på nå. Når slipper du nyheten om merket på disse godsakene?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan alltids stikke innom, men det er ikke så veldig mye jeg kan bidra med. Jeg kan vise deg sånn i helt enkelhet hvordan Audiolense fungerer og brukes. Oppsett av Console og routing (internal looping) tror jeg du må få Bx til å hjelpe deg med. Det kan han gjøre ved å fjernstyre PCen din.

Reiser forresten til statene på tirsdag og blir borte over to uker....

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Telefon og fjernstyring er jeg med på. Det fungerer også svært bra.

Det eneste man ikke får gjort er å lytte til resultatet :'(

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.362
    Torget vurderinger
    1
    OMF:
    Skal du kjøre 2-kanals eller multikanals (bruke XO funksjonen i Audiolense)?
    Hvordan lydkortløsning går du for?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Det blir 3 veis, med XO funksjonene i Audiolense.

Har bestil Lynx AES 16 SRC.

Kommer til å kjøre Audiolense i 44,1kHz - men oppsample utgangen til 88,2kHz (eller 96kHz).
    (Også får jeg da muligheten til å prøve Audiolense i 96kHz også)

Mvh
    OMF

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.362
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Hei!

Det blir 3 veis, med XO funksjonene i Audiolense.

Har bestil Lynx AES 16 SRC.

Kommer til å kjøre Audiolense i 44,1kHz - men oppsample utgangen til 88,2kHz (eller 96kHz).
    (Også får jeg da muligheten til å prøve Audiolense i 96kHz også)

Mvh
    OMF
    Høres bra ut!

Det som kan være en utfordring er software implementeringen. Altså legge Console i en loop i den medfølgende "digitale softwaremixeren" til Lynx. En annen ting er at dette skal være stabilt (knitrefritt) for 6 kanaler og med hi-rez oppløsning. Da må du i hvertfall ha en voksen prosessor + mye internminne. Tvi tvi!
    Hvis du blir å banne litt underveis, så er trøsten at lydresultatet rettferdigjør innsatsen.

Hvis du kjøper en DAC som jobber like bra på 88,2 som 96k, så tipper jeg upsamplet CD låter best med førstnevnte pga null avrundingsfeil. (XXHighend har forresten innebygd 2x upsampler til formålet. Da kan du kjøre 88.2 hele veien, fra avspillerprogram til DAC). Dette er upløyd mark, så blir spennende å høre din tilbakemelding herom.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Takk for den Petter!

Ambisjonsnivået i første omgang er ikke så veldig høyt. Det er egentlig bare å få det til å spille......tror ikke jeg kommer til å begynne med XXHE!
    Også - må jeg etterhvert sette meg dypere og dypere inn i materialet og finne ut optimal løsning....

DACen kommer nok til å gjøre jobben sin uansett samplingsfrekvens....det er nok ikke så mye mer å hente der...;D ;D ;D(Grunnen til at jeg vil oppsmaple før DACen er at denne ikke gjør noen intern oppsampling!)

I utgangspunktet er jeg vel ikke så veldig optimist med tanke på å uppsample vanlig 44.1...., men jeg tenker litt på å sette opp alt til å kjøre i 96kHz....slik at jeg etterhvert kan prøve meg på noen høyoppløste kilder.....

(Har rett og slett ikke lest meg helt opp på Lynx kortet - men vil tro at jeg kan låse det på en slik måte at uansett hva jeg kjører inn (Også høyoppløste signaler 192..) - så kan jeg få 96kHz ut i prosessorloopen..., men dette er nok ikke akturallet før Bernt dedikert PC og alt slik er på plass...).

Uansett - så har jeg anskaffet meg utstyr som er litt fremtidsrettet - slik at når det viser seg å være fordelaktig med høye samplingsfrekvenser - så er utstyret klart....

mvh
    OMF

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dansk DAC, OMF? Vart du skræmt av den hedmarkske sammenlikningen av datautstyr und Deutscher umwandler?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Man blir jo litt nyskjerrig av sånne halvkvedede dac-viser.....

Men dette skal bli morro.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Valentino skrev:
    Dansk DAC, OMF? Vart du skræmt av den hedmarkske sammenlikningen av datautstyr und Deutscher umwandler?
    He he.....
    Nei, ble vel ikke så skremt av det....hadde nok bestemt meg før den tid.....det er jo noen som satte griller i hodet på Stig også.... ;D ;D

Jeg synes sammenligningen din var både god og spennede - resultatet var litt overraskende, men ikke så veldig heller.....

Jeg er veldig opptatt av å tenke system....og å hente inn komponenter som skal fungere optimalt i mitt system.....og slik jeg vil ha det så er jeg utelukkende interessert i "teknisk ytelse". Satt i gåseøyne fordi lyden er det viktigste, men jeg har ingen ambisjon om å matche ulike egenskaper opp i mot hverandre. Altså Audio Note forsterkere, rørutstyr, kabler med bokser, platespillere(!!) osv - finnes i mange ulike varianter og det er utvilsomt mange av den som er ekstremt gode - men de har ikke noe i mitt oppsett å gjøre. Det har derimot den valgte konverteren - den er muligens ikke den beste for alle - men det tror jeg den er for meg - nettopp fordi den er så transparent og forvrengningsfri den kan bli...

Ekstra kult er det at jeg tror den kan lage litt visuell synergi med mine DPer.....

En annen ting er at det er ikke så veldig mye å velge i for 6 kanals DACer......

Mvh
    OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm. 6 kanals DAC altså.
    Da utgår både dansken, Lynx Aurora og Prism Orpheus.

En Emm Labs DAC6e SE mon tro?

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
    Den Emm Labs DACen upsampler vel og det skrev OMF at hans DAC ikke gjør. Jeg tipper på en Wolfson Audio 6-kanals DAC som tar 8-24 bit og 44-192 KHz som input.

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    He he...ja nå må det bli slutt på hemmelighetskremmeriet her....

Opsettet blir med:
    Lynx AES 16 SRC.
    Denne har 2 D-sub kontakter.

På den ene vil jeg lage en spesialkabel med overgang fra Dsub til 4xXLR (AES/EBU) som skal fore en 6 kanals DAD AX24.
    Den andre Dsub utgangen vil få en Lynx break out kabel - hvor jeg i utgangspunktet kun skal bruke en DI - som jeg skal videreføre til en Mic preamp/linjetrinn med digital ut. Denne vil bli plassert i TV kroken - og vil ha mulighet til å tilkoble målemikrofon, digital input fra en CD driverk og radio - slik at jeg kan spille CD på vanlig måte ved å velge den inputen på PCen.

Jeg har i det store og hele veldig tiltro til dette oppsettet. Og vil da befinne meg i det digital domenet helt til de balanserte utgangene på DAD - som med korte balanserte/skjermede kabler vil bli tilknyttet 3 stk DP A1S.

Her skulle det med andre ord være godt grunnlag for å få bra båndbredde, signal støyforhold og lav forvrenging.

Venter på svar fra Prolyd, men prisen på DAD avhenger av frekvens - og DXD har jeg overhodet ikke brukt for. Så hvis det er HW forskjeller - så bestiller jeg 192kHz, men hvis det bare er en aktiveringskode for å aktivere høyere frekvenser og dette kan gjøres senere så begynner jeg med 96kHz.

Det er nok en stund før Audiolense og hjemme PC takler 358kHz, 24 bit i 6 kanaler uansett......

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn