OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Oi.....tror jeg må legge ut et bilde til før ryktene begynner å svirre her..

Nei - lytterom i kjelleren har faktisk ikke kommet lengre enn at jeg regner med å sende inn byggesøknad i løpet av en måneds tid! (Derimot er det relativt realistisk at det faktisk blir et lytterom....som jeg tror kommer til å bli veldig bra!)

Jeg har ikke solgt Overkill.....høytalere skal jeg beholde og Conductor/end Game komboen er ikke lettsolgt.....

Derimot har jeg rydde litt i anlegget i dag...
    Og bært inn noe jeg kjøpte for et par måneder siden.....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei.....

I dag ser det altså slik ut........

Men jeg hadde også en liten "testoppstilling" for å se hvordan det blir om et par dager.....

Jeg fjernet også spikesene under høytalere - for å gjøre det lettere å skyve de frem og tilbake.....

Mvh
    OMF

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.365
    Torget vurderinger
    1
    Interessante benker. Er det egen patent?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Er ikke de "benkene" Helmholz-resonatorer?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Jepp - det er 2 stk Svanå V-6.

Bak platen i midten har jeg skjult nettfilter og isotrafo.
    Benkeplaten (fra IKEA) - ligger på sorbotandemping (først og fremst for å muliggjøre trekking av nettkabel under platen!)

Noen som har en oversikt over åpning og frekvens på disse V-6 (send gjerne på PM).

Mvh
    OMF

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.994
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hør med toref her på forumet. Rart om ikke han har noe slikt :)

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Skulle gjerne hatt noe slikt, men jeg gjorde en veldig lyttebasert tilpasning av min egen. Tror jeg endte opp på omtrent 38 millimeters åpning for å kverke 34Hz noden i mitt rom. Først markerte jeg millimeterstreker på to tapebiter som jeg festet ved hver skrue på porten. Dette tillot meg å lese av temmelig nøyaktig åpning på porten - viktig at den er horisontal for å få skikk på justeringen. Dette er såvidt synlig på bildet fra bloggen min. Deretter kjørte jeg tidligere "pinlige" partier fra to-tre sanger med forskjellige åpninger på V-6'n. (Resonansfrekvensen på V-6'n stiger med økende åpning. Nær 0 mm åpning har vel frekvens omtrent 25Hz.) Jeg startet med en veldig grov test med store intervaller på åpningen. Noterte subjektive inntrykk av hvordan åpningene fungerte mens jeg gradvis reduserte spennet i åpninger før jeg til slutt endte opp på et 2-3 mm intervall (a´la 37-40 mm). Innenfor dette intervallet brukte jeg et større utvalg musikk, og endel lengre tid, for å fintune porten. Lykke til!

PS: Veldig elegant løsning OMF!

Mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    OMF skrev:
    Ingen fare med fleip her..... 8) ;D ;D

For å være helt ærlig så har jeg hatt en liten (motivasjonsmessig) krasj....

Fikk en masse fancy stasj inn i kåken og begynte å koble opp - og absolutt ingenting funket...i tillegg har det vært fint vær, andre prosjekter på gang, og så spiller det jo ikke så dårlig nå heller....(Hifi er jo mest en høst/vinter hobby!)

Men nå ser jeg lyset i tunnelen......Har kjøpt meg noe nytt stasj som jeg trolig får levert til helgen også har jeg fått fikset opp i alle problemer jeg har møtt til nå....

Spiller akkurat nå på rippet musikk, via ny dedikert musikk PC. XXHE er installert og spiller på DADen via Lynxkortet!. Skal prøve å tråle meg gjennom forumet på XXHE som i tillegg til å være oversvømt av kjenneninger herifra - også ser ut til å veldig mange gode tips!

Ellers har jeg god DAC, og med Lynx kortet klokket fra DAD klokken - så tror jeg nok drivverket er bra nok også!

Mvh
    OMF
    Hei igjen OMF. ;)

Flott du tåler en fleip, ikke vært inne men UTE i det flotte pinseværet.
    Men ser jo ut fra de siste bildene du legger ut at dette blir jo meget flott og ryddig da :)
    Kabelskjuling etc tatt inn i vuderingen til dine ekstemt flotte koponenter, så blir jo dette bare nice ;D
    Om også teknikken spiller på lag nå så blir slutten spennende.
    Vet at du tross driller og wago har et velspillende anlegg til enhver tid OMF ;D
    Så stå på!!

gismo

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.998
    Torget vurderinger
    1
    Hei OMF

Ser bedre ut med anlegget plassert slik…………..men om det er beste stedet å plassere HH er ikke sikkert.

Først og fremst har du målt rommet og funnet hvilke frekvenser som er problematiske?

Når dette er gjort så bør HH plasseres så nært ett av maks trykk stedene for frekvensen, justering av portåpningen mest nøyaktig ved å kjøre frekvensen den skal tunes til samtidig som man foretar dB måling.

Mvh Roald

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Du har ikke et nærbilde av fronten på de benkene..? -jeg lurer litt på hvordan de ser ut, ved en nærmere titt.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.365
    Torget vurderinger
    1
    Roald skrev:
    ...men om det er beste stedet å plassere HH er ikke sikkert. Først og fremst har du målt rommet og funnet hvilke frekvenser som er problematiske? Når dette er gjort så bør HH plasseres så nært ett av maks trykk stedene for frekvensen, justering av portåpningen mest nøyaktig ved å kjøre frekvensen den skal tunes til samtidig som man foretar dB måling.
    Det er helt korrekt. Hvis HH plasseres ved trykkminimum så har de jo nesten ingen effekt. Men det har nok OMF kontroll på, fordi han har kjøpt og lest The Master Handbook Of Acoustics som tipset om i denne tråden her.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skal legge ut noen bilder senere......

Joda - OMF har en viss formening om hvordan HH skal plasseres, men denne kunnskapen er pr i dag helt irrelevant da WAF etterhvert har seilet opp som en viktig faktor.

Selv er jeg veldig godt fornøyd med den nye "plasseringen" og synes oppsettet ser mye "renere" ut!

Jeg har en plan om å snike inn de to gamle V4 også - men også de blir plasser basert på estetikk og ikke lyd.

Valentino.....tror ikke det blir no gardin her..., men må muligens flikke litt hvitmaling på beslagene.....

Skal laste opp noen flere bilder litt senere i dag.....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen flere bilder!

'

Mvh
    OMF

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende bilder.

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    Dette ser bra ut OMF, håper du kommer ordentlig i mål med signalkilden også etterhvert!

Feet of Silence: hva bidrar disse med i forhold til andre typer løsninger (originale føtter/isonoder/Holfi-puter/etc...) under A1s'ene? Har aldri prøvd disse selv, men Paul taler jo varmt om de... ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    StereoJoe skrev:
    Feet of Silence: hva bidrar disse med i forhold til andre typer løsninger (originale føtter/isonoder/Holfi-puter/etc...) under A1s'ene? Har aldri prøvd disse selv, men Paul taler jo varmt om de... ;)
    Tja si det....de ser jo kule ut. Fikk bare tak i 4 stk i første omgang, så i bakkant står ampene på Sorbotan. Den ene står kun på sorbotan. Jeg tviler vel på at det er noen nevneverdig forksjell på de ulike løsningene her - sorbotan demper veldig godt, og fjærene på FOS er ganske stramme.

Ellers er terningen kastet nå i helgen....har blitt mye jobb, godt vær og andre ting den siste tiden, men nå er kablene strukket og anlegget rigget opp. Det spiller riktignok ikke ennå, men siden jeg nå ikke har lyd i oppsettet lengre, så har jeg lagt litt ekstra press på meg selv til å få de siste bitene på plass!

Mvh
    OMF

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.173
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kreativt og lekkert OMF!

Jeg har også forsøkt med FOS under A1-s ....bob-bob-effekt lydmessig, men tøft og vakkert nok  ;)
    Hva som befinner seg av "plank" under FOS'ene, kan også ha en innvirkning for hva jeg vet?

Mvh
    Jan P.

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    726
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser på bildene at du har forskjellig posisjon på åpningen til V6. Har du gjort deg opp noe erfaringer ?

Det gjelder vel å tune den på den frekvensen med de størst resonansene for å ta bort disse toppene. Plasseringen bør være der man har mest bass, og det er gjerne i rommets hjørner.

Vedrørende hvordan man stiller spaltens åpning så har jeg kun hørt en teori om hvordan dette skal gjøres, men vet ikke om denne er korrekt. Denne er; V6 jobber fra 25 til 40hz, dvs.15hz. Så måler man i antall centimeter spaltens åpning, f.eks.15 centimeter. Hvis man da flytter spalten f.eks.5 centimeter opp (fra 25hz), så vil man da få mest demping på 30hz. Noen som vet om det er korrekt ?

Har selv en V6 som jeg har plassert i rommet, og to V4 som jeg har lånt bort. Hadde tenkt å få en måling før jeg begynt å fintune. Men har nå porten nå på minste åpning (25hz) da det er mest resonanser hos meg jo dypere bassen går. Her har den en hørbare effekt, dog ikke veldig stor.

PS: Ser flott ut oppsettet ditt nå. Rene og fine linjer. Men jeg håper du ikke har laget hull i V6 for kablene. Det virker som det er i platene du har lagt på toppen.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    V-6 jobber fra 25-65Hz. :) Skrev litt om justering på forrige side (innlegg #448)

Mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Innstillingene må du spørre forrige eier om - jeg har bare bært de inn! ;D ;D

Har rett og slett ikke begynt å jobbe med det nye oppsettet - og har følgelig ikke justert noe!
    Jeg har ikke mulighet til å flytte rundt på disse....jeg er ikke interiørsjef i stuen! ;D

Hullene er bare i toppplaten!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OK....en liten oppdatering!

Litt snekring og maling……

De gamle HelmHolzene fikk et strøk med maling og ble satt på ”hylla”!

Litt rotete nå under måling og testing! (Flytting av gulvtepper osv..) men det kan dere sikkert leve med…..

Den nye hovedpersonen…..

Elektronikken i stua….

Hele oppsettet med lytteposisjon….

Og – nå funker det…..!!

Har spilt første test med noenlunde korreksjon og alt slik….gøy ;D ;D ;D

Mvh
    OMF

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Rotete???? ??? At hæ?

Dette ser vedlig bra ut. Genial løsning å legge slikt på hylla.

Mvh
    Sniff

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oj. Det var lurt, det også.

De DPene er pene mot hvitt og lyst treverk. Griller i hodet her nå.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Skikkelig morsomt å lese om dette! I tillegg til å gi deg en (garantert) bedre lytteopplevelse, så vil jeg hevde at oppsettet med MA 200D 20 ser vakkert ut!
    http://www.diffusor.com/Moduler.htm

---
    Jeg går også litt småsvanger med å bygge opp rommet mitt med Svanå-produkter, og har hatt Matts fra Svanå på visitt. Får oppsett med beregninger fra ham ganske snart, og da regner jeg med at jeg får meg et Level 2 i løpet av høsten en plass.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=35200.msg665912#msg665912

cheers,
    JackX

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Ser veldig bra ut nå :) Godlyden er vel også der snart?

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Dette her ble jo virkelig strøkent OMF. Tipper husets interiørsjef fint kan leve med dette...

Nå må jeg se å få tatt meg en tur oppom snart...

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Snyggt exempel på hur man kan integrera bra akustik på ett tilltalande sätt! :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.393
    Torget vurderinger
    12
    Flott oppsett OMF.

Du må rette opp ringeklokka di!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Takker for tilbakemeldingene!

Ingen tvil om at Svanå har mye for seg. Nå blir det ikke noe mere sprell i oppsettet slik det står, men en dedikert lytterom er på trappene om et par år - og jeg er ikke sikker på om at jeg kommer til å gå for et 100% Svanåprosjekt der.

Har kun hørt Svanårommet hos Marten i Gøteborg - og det var ikke det at det låt dårlig der, men jeg savnet litt av det man kan oppnå mtp presisjon og tørrhet/sort bakgrunn. Noe jeg tror man får til ved å absorbere litt....Så jeg vil vel anbefale de som skal kline til fra skratch om å gjøre litt lytte-research...ikke bare på papiret!

Ringeklokken ja....skal ta den en dag!! ;D

Mvh
    OMF

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette ble da utrolig lekkert OMF ;)
    Delikat satt opp i et smakfullt rom og stilig løsning med Svanå, selv om du nevner at du kanskje vil vurdere en annen kombinasjon senere er det da voldsomt stilig å se på da ;D
    Spiller sikkert som noe de fleste av oss andre bare drømmer om 8)
    Grattis med flott oppsett i flott rom.

R

Roysen

Gjest
    Hei, OMF!

Dette så jo riktig rålekkert ut. Kjenner jeg deg rett når du også er fornøyd med det lydmessige, så spiller nok dette over all forventning. Gratulerer!

Dette er muligens litt OT, men siden du nevnte dine planer for nytt lytterom og din erfaring fra Morten Center tenkte jeg å spørre om du tror det var diffusjonen som var årsak til de betenkningene du hadde eller om det også kan ha noe med høytalerplassering, plassering av lytteposisjon, utstyret eller muligens strømopplegget?

Mvh
    Roysen

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er du nå heeeeelt sikker på at du vil flytte ned i fjellgrunnen som en annen Alberich, OMF? Er det ikke en tanke å sende frue og barn ned dit i stedet? ;D

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    OMF skrev:
    Hei!

Takker for tilbakemeldingene!

Ingen tvil om at Svanå har mye for seg. Nå blir det ikke noe mere sprell i oppsettet slik det står, men en dedikert lytterom er på trappene om et par år - og jeg er ikke sikker på om at jeg kommer til å gå for et 100% Svanåprosjekt der.

Har kun hørt Svanårommet hos Marten i Gøteborg - og det var ikke det at det låt dårlig der, men jeg savnet litt av det man kan oppnå mtp presisjon og tørrhet/sort bakgrunn. Noe jeg tror man får til ved å absorbere litt....Så jeg vil vel anbefale de som skal kline til fra skratch om å gjøre litt lytte-research...ikke bare på papiret!

Ringeklokken ja....skal ta den en dag!! ;D

Mvh
    OMF
    Smaken är viktig! Därför finns våra Svanåprodukter med tillval på absorption! Kolla denna bild:

...bredvid högtalarna ser man en remsa absorption!

På detta sättet kan man tweaka in efter sin smak! :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.909
    Torget vurderinger
    4
    Dette ser strøkent ut OMF!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    utrolig flott du har fått det, omf.
    sjelden har jeg sett fire hh-beist så diskre og smakfult plassert.

merker du klare forbedringer ifht hh-fritt rom?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    Dette er muligens litt OT, men siden du nevnte dine planer for nytt lytterom og din erfaring fra Morten Center tenkte jeg å spørre om du tror det var diffusjonen som var årsak til de betenkningene du hadde eller om det også kan ha noe med høytalerplassering, plassering av lytteposisjon, utstyret eller muligens strømopplegget?

Mvh
    Roysen
    Siden 100% av komponentene/faktorene for lyden der var ukjente - så skal man jo være litt forsiktig med å dra konklusjoner! ;D ;D

Jeg ble ikke helt bergtatt av det jeg hørte....og det jeg savnet var litt av det jeg selv oppnådde med å dempe av tak og siderefleksjoner i den gamle kåken...og som jeg muligens synes det var litt for mye av hos theStig. Når det er sagt - så kunne nok Coltrane Supreme ha truffet mine prefereanser litt bedre med en annen oppstilling. Høytalere og elektronikk/strøm tror jeg ikke skal være årsak til noe med negativt fortegn..... ;D ;D

Jeg legger også inn et (lite) forbehold om at det å høre så uforvrengt og ubetonet lyd - som nettopp er 100% fri for imponatorfakter - også kan gjøre at man blir litt lurt på en relativt kort visitt....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Valentino skrev:
    Er du nå heeeeelt sikker på at du vil flytte ned i fjellgrunnen som en annen Alberich, OMF? Er det ikke en tanke å sende frue og barn ned dit i stedet? ;D
    Ja - etter ett år nå med veldig lite spilletid...og behov for å trekke frem høytalere og flytte stoler for å lytte så ser jeg frem til et eget rom hvor alt kan stå 100% optimalt hele tiden. Og hvor jeg kan jobbe med akustikken. Og kanskje litt plass til DIY også.....

På sikt skal vel også heimen oppgraderes med flere dyre og bråkete applikasjoner - som man i tillegg må ta masse hensyn til hva angår lyd på kveldstid.... ;D ;D Og da er det bare en fordel og kunne ha et lytterom som er godt avskjermet og kan være et lite mekka når "bare ein mann" trenger å hente seg litt inn i hverdagen.

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn