OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pingle. ;D

Spennende dette, OMF. Jeg følger med. Har spurt om pris på en tokanals 96kHz DAC selv. Åfytterakkernsin! Men billigere enn Emm Labs DAC2 var det jo da.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Helt ærlig så tror jeg nok ikke det noen store forskjeller mellom gode proffdacer - slik som nevnte DAD, Weiss, Lavry, EMM LAbs osv....

At valget falt på DADen til slutt skyldes nok litt tilfeldigheter (at jeg fant noen tråder på gearlutz og SoS som roste den voldsomt) og tilbakemeldinger fra brukere.....(ringte Thomas på Prolyd og spurte om forskjellen på Aurora, RME og eventuellt PRISMsounds...og fikk et kort referat av en konverter sammenligningstest hos NRK....og noen måtte jo spørre om hva som kom på toppen av den listen ;D ;D - og også den siste sammenlignignen til Stig)

Ellers er jeg omsider ferdig med utleieleiligheten i kjelleren - og 18 måneder med kontinuerlig oppusssing er ferdig. JIPPI ;D ;D

Men man setter seg jo ikke på rævva av den grunn...har allerede vært i kommunen og snakket om neste prosjekt - blindkjeller og påbygg av lytterom! Og det skulle kunne gå greit sa de- og på tirsdag testet jeg ny-innkjøpt hydraulisk knekkeutstyr for fjell - og det så ut til å fungere meget godt. Så nå er det bare å få tegnet hele sulamitten og begynne å sende papirer til kommunen....Det er i mine øyne liten tvil om at lytterommet nå er det som er største begrensningen på lydkvaliteten - og nå må jeg også ta litt hensyn til leieboeren som har soverom rett under!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Må jo legge ut noen bilder avskjønnheten som er på vei til heimen da.....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da er det vel på tide at det begynner å skje noe i denne tråden igjen.....

Blir en del omlegginger i anlegget, og pakkene hare begynt å komme på døren!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da begynner det tøffe arbeidet.......

Det var vel ingen stor hemmelighet hva som kom i posten.....

Så da er det bare å begynne å arbeide......

Denne må inn i PCen.....

Og slik ser det jeg anser som SOTA av digital interface ut......

Og her er kortet på plass, med tilhørende "break-out kabel".

Mvh
    OMF

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.173
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det blir spennende å følge deg hva du får ut av dette OMF.

Til tross for at Lynx er et langt hvassere, så kjenner jeg
    angreren komme snikende etter at jeg overlot M-Audiokortet til svoger'n ;)
    -Lykke til med nybrottsarbeidet.

Mvh
    Jan P.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja....

Dette kommer nok til å ta litt tid.....

Første utfordring kom her....

Trodde dette bare en download......men det skal åpenbart sendes noe i posten.....

Det er uansett ikke så viktig...har mye mark å pløye før Audiolense blir viktig.

Ellers er planen å rigge opp utstyret på kontoret i første omgang for å få alt til å funke der....før jeg flytter det inn i stua....

Tilkoblingene er greie nok.....spesielkabelen kobles fra D-sub kontakten på DAD til kabelen fra Lynx kortet!

Så har vi fått strøm på også......

Spørs om jeg kommer så mye lengre før neste helg....har en travel dag i morgen...også er jeg borte fra søndag til neste helg....(kan hende det blir et reisebrev da...)

Mvh
    OMF

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Har det kommet en ordre???

Tror jeg må sjekke innboksen i butikken 8)

PS: Det går an å betale med kredittkort også.

Edit & PS2: Det er bare en download. Uten forsendelse.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ti Kei, skikkelige stereoanlegg har datamaskin.

Den DADen lyser opp på vestlandet og, ser jeg!

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Vel talt Valentino,

Jeg er tilbøyelig til å strekke den enda lengre: Høyttalere og denslags er "peripherials".

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.362
    Torget vurderinger
    1
    Den DAC'en ser morsk ut. Dette blir kjempespennende å følge!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OK…..

Så har vi begynt å knote litt….og ja dette kunne/kan sikkert gå lettere, men jeg har i dag hatt ”first fire” – altså jeg har spilt musikk via lydkortet og den nye DACen….dette selvsagt helt uten korreksjon eller noe annet – men det var faktisk en liten seier i seg selv i dag!

Men la oss ta det fra starten….

1 Etter at jeg omsider hadde fått en avspiller på PCen til å spille en sang – og faktisk få lyden i på Lynx mixeren (software) så fikk jeg ikke noe signal inn på DACEn….det viste seg at pin out på d-SUB kontakten var stilt feil, og den måtte flyttes.

2 – Fikk ikke kommunikasjonen via RS442 som brukes til å sette klokkefrekvnes og slikt i DACen til å virke. Det viste seg at der også var det forksjellig pin out…., men det er jo bare å klippe kabelen det….

3 – Hadde kommet omtrent like langt på dette innlegget på torsdag da skjermen begynte å fryse, fikk opp feilmeldinger, blåskjerm osv . Til slutt takket hele dritten for seg….det var heldigvis bare skjermkortet…, men de hadde tilbud på en demo PC på Datakjeden…så da kjøpte jeg like godt en ny PC til musikkoppsettet, foret den opp med nok RAM og kjøpte en ekstra disk på 1TB – som det tok 5 timer å formatere! Men er egentlig veldig fornøy med at jeg har en egen PC til de greiene der!

Og nå er jeg endelig oppe og går igjen!

Har alt koblet opp her på kontoret.
    En Cd spiller for å få input signal, en Behringer DEQ2496 – som skal fungere som min digital preamp ved TV anlegget. DADen – og en PAL for å lytte på utgangene på DADen….

Så – noen korte spørsmål:

1 - Er det noen som helst sjanse for at det blir dårligere lyd når man ripper i dbPoweramp enn med EAC…?
    2 - Hvilket format skal det rippes i…? Igjen – kvalitet er det eneste vurderingskriteriet!
    3 - Noen som har erfaring med å bruke VST host fra for eksempel Bidule?

Mvh
    OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    1. Nei.
    2. Om du bruker Wav, Flac, WMA eller wavepack har ingenting å si i forhold til lydkvalitet. Men Wav har dårlig støtte for tagging (eller programmene leser det ikke skikkelig). Flac er åpen kildekode og nesten alle avspillingsprogrammer takler det, så jeg ville ha valgt det.
    3. Her må noen andre svare.

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Skulle jeg valgt mellom bidule og console idag ville jeg klart valgt bidule. De har eller får straks støtte for 192khz, og har nyheter som kommer fremover. Console derimot ser det heller dødt ut ettersom jeg vet og har kun støtte for 96khz.

Brukte eac før men gikk over til dbpoweramp, noe som for meg er en bedre ripper. Merker ikke noe til kvalitetstap. Lagrer også alt som Wav da disker idag ikke koster stort.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Ripper også alt i WAV. Diskplass er billig.

Har ikke brukt dbpoweramp, bruker kun EAC, vet ikke om det er noen form for kvalitetsforskjell. Vet dog at DBP legger en annen header i sine WAV enn EAC (som følger WAVs standard til punkt og prikke).

Utvikleren av XX måtte lage en ekstra rutine for avspilling av WAV fra DBP.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.362
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ripper alt i WAV.
    Ikke loss komprimering, fordi de-komprimeringen krever litt mer prosessorkraft ved avspilling, noe som *enkelte* på XX forum mener gir litt dårligere lyd. Opplever også litt mer "klikkelyder" i mellom FLAC-spor, enn WAV. Dette med XX som player. XX er best lydmessig, men fremdeles i beta-versjon, -litt skjør i bruk. Altså det opplagte for nevrotiske highendere.
    Forøvrig har minne blitt en neglisjerbar kostnad.

Bruker EAC til ripping.

Spesielt om HDCD plater:
    Stor takk til Morten (Mteinum) som laget et leteprogram til meg som identifiserte hvilke av mine 2,000 rippede CD'er som hadde HDCD-koding. Jeg fikk da opp en tekstrapport (liste). Etterpå lastet jeg ned en gratisversjon av DBP og kjørte en HDCD-jobb på hver av de aktuelle albummene. Disse blir lagret som 44kHz/20bit filer. Lydmessig er dette et skikkelig løft! (Ikke alle HDCD-plater gir noe effekt herom. Kari Bremnes Svarta Bjørn HAR dynamikk-kompresjon, mens LY har det IKKE. Førstnevnte låter myyye bedre etter jobben i DBP).

Ellers er jeg ikke så opptatt av dette med tagging av album. Man må selvsagt ha en OK filstruktur etc, men til HIFI bruk så henter jeg fram et og et album.

Derimot har jeg konvertert all pop/rock til AAC 320 i iTunes for avspilling via iPod og Airport Express i huset. Og her sitter jeg stadig vekk og pusser på navn, coverart, spillelister etc. Omtrent som det var en frimerkesamling.

Jeg ser at andre kjører felles løsning à la SB, for både highend-lyd og bakgrunnslyd. Da misser de XX avspiller, plus en del andre "nerde" ting. Brukergrensesnittet blir til gjengjeld bedre. Jeg tipper du er som meg, og velger en 2-deling. Å bygge opp et sekundært musikkbibliotek i iTunes e.l. er ganske artig. Dessuten kan resten av husstanden grise med dette, uten å ødelegge noe i highend oppsettet.

Mathias Rust

Medlem
    Ble medlem
    20.11.2008
    Antall liker
    0
    Spennende oppsett OMF!
    Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å rippe til et annet format enn wav. Wav er et format som ikke har god støtte for tagging og er det en ting du vil ha orden på når biblioteket ditt vokser er det tags.
    Man kan selvfølgelig få orden med wav filer også ved at avspillerprogrammet ditt lager en egen database fil eller at du navngir alle spor med artist-album-spor osv, men det er ingen god grunn til å gjøre det slik og du kan støte på problemer hvis du vil bytte til et annet avspillerprogram senere.
    Å pakke ut en lossless fil er så lite krevende at selv en iPod nano på størrelse med en femkroning enkelt klarer det så at det skal føre til dårligere lyd på en moderne pc stiller jeg meg veldig tvilende til.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fullstendig enig, MR.
    Jeg ripper til FLAC med dBP. Slimdevicesdingsen min spiller det meste, men jeg skjønner ikke poenget med å bruke dobbelt så mye diskplass som nødvendig og å være avhengig av en eller annen proprietær database for tagger.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Takker for innspill!

Kommer til å rippe litt nå til FLAC med DBPoweramp.
    Så skal jeg se jeg får innstallert XX-HighEnd.
    Så skal jeg se om jeg greier å høre noe forskjell på disse filene opp i mot WAW rippet med EAC.

Ellers må jeg si at jeg overhodet ikke skjønner stresset med å rippe - har riktignok bare tatt 20 plater til nå...., men tilbringer noen timer hver dag på kontoret med surfing og jobbing - så koster meg ikke en kalori og skifte CD med jevne mellomrom, og klikke et par knapper.

Og siden jeg er litt nevrotiker...så kjenner jeg en stor tilfredsstillelse ved å ta en bunke med CDer som av en eller annen grunn ikke står alfabetisk i hyllene, men ligger litt slengt her og der....rippe de, legge de ned i en eske og vite at nå er de plassert der de skal være - lett søkbar og på plassen sin for resten av livet....

Ting har plutselig begynt å ta ganske mye tid, men i løpet av pinsehelgen forventer jeg og være på plass igjen med det nye oppsettet hvor alt fungerer!

Mvh
    OMF

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å rippe pop og rock er ingen jobb, nei. Klassisk krever mer knokefett.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Finner ikke DbPoweramp coveret er det litt ekstra jobb. Dette tillegsprogrammet finner det aller meste av cover:
    http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=51896

Jeg anbefaler J.River Media som avspiller. Finnes i gratis versjon og en kjøpeversjon. Kjøpeversjonen har litt ekstra dill dall som er fint og kan også prøves gratis i 30 dager. Mange som har skiftet fra Foobar til J.River. Samme gode lydkvalitet, men mye mer brukevennlig. XX vil jeg ikke uttale meg om......

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ok....nå er jeg litt lat, men hva betyr tallet som kommer opp bak "accurat" id dBpoweramp,.....det er jo sjelden det samme 7,13,18....?

Mvh
    OMF

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er så lat at jeg gjetter på antall referanser i databasen...

N

nb

Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg er så lat at jeg gjetter på antall referanser i databasen...
    Ganske sikker på at det stemmer. Og "inaccurate" betyr ikke nødvendigvis at noe gikk galt, bare at det ikke er tilstrekkelig mange å sammenligne med. Tror det må være minimum fem, men husker ikke helt.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Antall referanser med samme checksum ........ trur eg.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    :) har lest din tråd over tid OMF og den er meget intr., men på de siste sidene preger bilder av kretskort, wagoklemmer og batteridrill bildene ???
    Hva med sølvplater da? og et godt drivverk/dac...da kommer jo musikken med det samme ;) ;D ;D
    Håper du tåler en fleip, artig å følge med iallefall 8)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ingen fare med fleip her..... 8) ;D ;D

For å være helt ærlig så har jeg hatt en liten (motivasjonsmessig) krasj....

Fikk en masse fancy stasj inn i kåken og begynte å koble opp - og absolutt ingenting funket...i tillegg har det vært fint vær, andre prosjekter på gang, og så spiller det jo ikke så dårlig nå heller....(Hifi er jo mest en høst/vinter hobby!)

Men nå ser jeg lyset i tunnelen......Har kjøpt meg noe nytt stasj som jeg trolig får levert til helgen også har jeg fått fikset opp i alle problemer jeg har møtt til nå....

Spiller akkurat nå på rippet musikk, via ny dedikert musikk PC. XXHE er installert og spiller på DADen via Lynxkortet!. Skal prøve å tråle meg gjennom forumet på XXHE som i tillegg til å være oversvømt av kjenneninger herifra - også ser ut til å veldig mange gode tips!

Ellers har jeg god DAC, og med Lynx kortet klokket fra DAD klokken - så tror jeg nok drivverket er bra nok også!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Orker ikke å bli irritert på denne PCdriten lenger, men har i grunn ikke kommet en millimeter videre de siste par dagene.....

Har ett lite og ett stort problem.

Det lille problemet er at jeg sliter litt med klokkesync. Pr i dag, funker det godt hvis jeg slaver DACen på Lynxkortet. Men mine kilder sier at dette skal spille best hvis jeg bruker DACen som masterclock.
    Der har jeg i grunn et spørsmål....når jeg bruker XXHE som avspiller....Lynxkortet som interface.....er XXHE da klokket fra lynxkortet...? Hvor kan jeg eventuellt justere en buffer her...?

Det store problemet er at jeg fremdeles ikke har funnet en løsning på å kjøre korreksjonsfiltrene i en digital loop fra Lynx mixeren....Vil nok tro at Bidule vil kunne løse det probleme, men akkurat nå er det programmet veldig komplisert i mine øyne. Uansett - må lese gjennom hele Audiolense tråden når jeg kommer hjem!

ellers har jeg testet litt med XXHE og lest litt på forumet der - og man sitter jo med et inntrykk av at dette ikke akkurat er et plug-n-play produkt. Ble også litt skeptisk når det skurrer på utgangen når jeg beveger musen.....Også med 600 forksjellige innstillinger, prioriteringer og annet gøy...men hvis lyden er bra så......

Til slutt sliter jeg også litt med å forstå hvordan lyden beveger seg gjennom maskinen med tanke på bit, samplerate og sync - og ikke minst hvilekn rolle Asio spiller i dette.

Siden jeg skal kjøre et filter fra Audiolense i en digital loop - så er jeg av hengig av at alt på et tidspunkt har samme bit dybde og samplerate. I første omgang tror jeg nok at dette vil være 24bit, 44,1kHz.

Så vidt jeg forstår - så måker XXHE ut det den leser - altså den fyller ikke ut bit, eller gjør samplerate converting.
    Hva sender den ut hvis den avspiller MP3..?

Det utloves heder og ære - kaldt drikke og oppvartning til den som hjelper meg i mål med dette! ;D ;D

(Neida - det er ikke så ille, men siden jeg har et spillende oppsett - så er det liksom ikke så kritisk å komme i mål! Planen er fremdeles et spillende oppsett i pinsen!)

Mvh
    OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du snakket med Bx? Han kan sikkert sette opp bidule for deg på noen minutter. XXHighend ville jeg ha droppet. Tulle program, spør du meg. Prøv det heller senere og sammenlign lyden når du er i mål med det grunnleggende av oppsettet.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    OMF,

VI kan gjøre et nytt forsøk på fjernstyrt PC. Orso fant et nytt program som fungerer.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så begynner det omsider å skje noe her også......

Mvh
    OMF

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Såpass!

Fått solgt Overkill?

Hadde jeg nå bare hatt pengene.. Men - om den ikke er solgt og jeg vinner i lotto til uken så ringer jeg deg.. hehe

Er du på vei ned i et dedikert lytterom?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn