Endelig
Da har jeg hatt min første seriøse lytteøkt etter at jeg gikk over til PC basert avspilling.
Jeg har spilt på:
Foobar
Console med Convolver plug in
Audiolense filter
Lynx AES 16SRC
DAD AX24
Alt klokket fra DAD.
Fikk hjelp en times tid på torsdag fra Bernt til å sette opp en fornuftig target og har i grunn ikke gjort så mye etter det.
Først litt om PC basert avspilling!
Jeg har vel tidligere beskrevet hvor vanvittig befriende det er å ta en Jokke CD med ølflekker, En Cd med knust cover eller en løs CD som mangler cover
.sette den i CD rom og voila
.der ligger den helt identisk med alle de andre riktig systematisert og med perfekt lydkvalitet
. Det å bare klikke frem noen sanger og lage seg en liten spilleliste med litt rolig testmusikk på natten
trykke play
og bare kose seg gjennom de sangene man hadde valgt
.herlig
jeg kan vel med en gang si at dette kommer til å være tidenes vitamininnsprøytning for min utforskning av ny musikk! Og denne jubelen kommer til og med før jeg har fått til en remote løsning!
Så litt om Audiolense
Jeg synes dette korreksjonsprogrammet er genialt. For det første er det rimelig enkelt å finne en target som låter bra. Men det som er ennå viktigere er at hvis du flytter høytalerne, gjør noe med akustikken eller bytter forsterker til en med annen gain. Ja så kan du bare kjøre en ny rommåling også generere et nytt filter basert på samme target
og så er du der igjen! Eller man kan lage nye filter uten å ta nye rommålinger
.nei dette synes jeg var både enkelt, intuitivt og låter bra gjør det også!
Litt om lyden
selv om det er en stund siden jeg hørte det forrige oppsettet mitt så synes jeg det har skjedd noe (Det som er forandringen siden sist er: BASE drivverket er byttet ut PC basert avspilling , Overkill DACen er byttet ut med DAD AX24, DEQX romkorreksjon er byttet ut med Audiolense og jeg klokker nå alt fra en sentral (og meget god klokke) i DAD.
Bassen
Dette er kanskje det mest fremtredende. Jeg synes helt klart at den er tightere, bedre definert, mer presis og har betydelig mer punch. Det er rett og slett lettere å skille ut detaljer i bassen, separere basstromme og bassgitar osv. Kort fortalt den har rykket en divisjon opp. Dette tror jeg nok i hovedsak skyldes bedre korreksjon i Audiolense.
Oppløsning
Jeg synes også det spiller mer oppløst. Ulike klangnyanser, detaljer, særpreg ved stemmer osv kommer bedre frem. Det er nok også litt mer luft i lydbildet
..dette tror jeg nok kanskje først og fremst skyldes DACen, PC drivverket og Masterclockingen!
Soundstaging/Presisjon
.
Til og begynne med var jeg litt skeptisk. Men (som jeg også har opplevd før) så vokste holografien på meg utover kvelden i dag og den er vel omtrent som før (som ikke var spesielt dårlig
), Jeg synes kanskje at enkelte stemmer er noe større( men fremdeles ganske små) enn før
det skyldes nok kanskje en liten endring i klangbalnsen. Jeg spilte relativt lavt i dag
.og det er lenge siden jeg har lyttet og dette med holografi er for meg litt en tilvenningssak. Så jeg vil tro at dette også har blitt bedre selv om jeg basert på kvelden lytt nok er nærmere en uavgjort!
Uanstrengt
Denne litt unyanserte betegnelsen uanstrengt synes jeg helt klart har blitt bedre. Det hele låter roligere, musikken går litt saktere og det hele høres i grunn litt mer ekte ut
..Dette tror jeg i hovedsak skyldes en mye mer nøyaktig frekvenskorreksjon i Audiolense
.
Så
.det er med en viss lettelse å observere at allerede ved first-fire så er lyden blitt bedre
..og det står faktisk en lang rekker med små oppgraderinger på trappene
de jeg kommer på i farten er:
Kort sikt (sommeren 09)
Gå over til XX-HighEnd som avspiller
Prøve å få oppsettet til å jobbe med 88,2kHz ikke 44,1kHz som nå.
Mellomlang sikt (Høst 09)
Tveake oppsettet med XX-HE
Oppgradere målemikrofon og mikrofon preamp
Skaffe akustikk analyse program for å få bedre oversikt over romakustikken og mulige tiltak (Justere HH).
Justere gain i systemet (Bruker litt for mye digital volumreduksjon nå)
Skifte ut dagens kabelsalat med nye DIY kabler
Lang sikt (etter at resten er gjort)
Oppgradere lisenser og skaffe en kraftig PC og kjøre alt i 176,4/192kHz.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Mvh
OMF