OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    EngelholmAudio skrev:
    ...bredvid högtalarna ser man en remsa absorption!

På detta sättet kan man tweaka in efter sin smak! :)
    Hei....har sjekket de der før....og det er nok helt klart noe som kan trekke lyden i min retning.
    Det er vel strengt tatt ikke et Svanå produkt - også var de jævlig dyre så vidt jeg husker....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gago skrev:
    merker du klare forbedringer ifht hh-fritt rom?
    Ja....
    Merker og merker.....først og fremst ser man det på målingene...og der ser man det ganske tydelig - man retter ut dipper med ganske mange desibel.

Det siste spreller er ikke så lett å merke noe på....da de stod der når jeg begynt og målesekvensen i Audiolense ikke er identisk med den DEQX - så lar ikke målingene seg uten videre sammenlinge.....

Jeg har heller ikke begynt å jobbe med detaljene i oppsettet ennå....altså justering av HH, nå koser jeg meg bare over at det spiller.....

Noen som har tips om et rimelig/gratis rom-analøyse program....er utrolig greit med det oppsettet jeg har nå...kan spille testsignal på et element av gangen og måle akkurat hva jeg vil, men mangler SW foreløpig....er vel først og fremst et vannfallsplott jeg vil ha!

Mvh
    OMF

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    OMF skrev:
    På sikt skal vel også heimen oppgraderes med flere dyre og bråkete applikasjoner - som man i tillegg må ta masse hensyn til hva angår lyd på kveldstid.... ;D ;D Og da er det bare en fordel og kunne ha et lytterom som er godt avskjermet og kan være et lite mekka når "bare ein mann" trenger å hente seg litt inn i hverdagen.
    Leser jeg deg riktig nå er det vel bare å gratulere. Er det lenge til det blir "lyd"?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Valentino skrev:
    Er du nå heeeeelt sikker på at du vil flytte ned i fjellgrunnen som en annen Alberich, OMF? Er det ikke en tanke å sende frue og barn ned dit i stedet? ;D
    Ja - etter ett år nå med veldig lite spilletid...og behov for å trekke frem høytalere og flytte stoler for å lytte så ser jeg frem til et eget rom hvor alt kan stå 100% optimalt hele tiden. Og hvor jeg kan jobbe med akustikken. Og kanskje litt plass til DIY også.....

På sikt skal vel også heimen oppgraderes med flere dyre og bråkete applikasjoner - som man i tillegg må ta masse hensyn til hva angår lyd på kveldstid.... ;D ;D Og da er det bare en fordel og kunne ha et lytterom som er godt avskjermet og kan være et lite mekka når "bare ein mann" trenger å hente seg litt inn i hverdagen.

Mvh
    OMF
    Ja, det er gode argumenter. Og når man ser hva Ti Kei har fått til i undergrunnen vet man at en mann fint kan leve med slike muligheter for tilbaketrekning.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Andreas skrev:
    Leser jeg deg riktig nå er det vel bare å gratulere. Er det lenge til det blir "lyd"?
    Neida - ikke noe konkret, men er i en fase av livet da slike ting nok dukker opp ganske raskt....og kjellerprosjektet har relativt lang tidshorisont! ;D ;D

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Endelig……

Da har jeg hatt min første seriøse lytteøkt etter at jeg gikk over til PC basert avspilling.

Jeg har spilt på:
    Foobar
    Console med Convolver plug in
    Audiolense filter
    Lynx AES 16SRC
    DAD AX24
    Alt klokket fra DAD.

Fikk hjelp en times tid på torsdag fra Bernt til å sette opp en fornuftig target – og har i grunn ikke gjort så mye etter det.

Først litt om PC basert avspilling!
    Jeg har vel tidligere beskrevet hvor vanvittig befriende det er å ta en Jokke CD med ølflekker, En Cd med knust cover eller en løs CD som mangler cover….sette den i CD rom og voila….der ligger den helt identisk med alle de andre – riktig systematisert og med ”perfekt” lydkvalitet…. Det å bare klikke frem noen sanger og lage seg en liten spilleliste med litt rolig testmusikk på natten…trykke play…og bare kose seg gjennom de sangene man hadde valgt….herlig…jeg kan vel med en gang si at dette kommer til å være tidenes vitamininnsprøytning for min utforskning av ny musikk! Og denne jubelen kommer til og med før jeg har fått til en remote løsning!

Så litt om Audiolense
    Jeg synes dette korreksjonsprogrammet er genialt. For det første er det rimelig enkelt å finne en target som låter bra. Men det som er ennå viktigere er at hvis du flytter høytalerne, gjør noe med akustikken eller bytter forsterker til en med annen gain. Ja – så kan du bare kjøre en ny rommåling – også generere et nytt filter basert på samme target…og så er du der igjen! Eller man kan lage nye filter uten å ta nye rommålinger….nei – dette synes jeg var både enkelt, intuitivt og låter bra gjør det også!

Litt om lyden…selv om det er en stund siden jeg hørte det ”forrige” oppsettet mitt – så synes jeg det har skjedd noe (Det som er forandringen siden ”sist” er: BASE drivverket er byttet ut PC basert avspilling , Overkill DACen er byttet ut med DAD AX24, DEQX romkorreksjon er byttet ut med Audiolense og jeg klokker nå alt fra en sentral (og meget god klokke) i DAD.

Bassen…
    Dette er kanskje det mest fremtredende. Jeg synes helt klart at den er tightere, bedre definert, mer presis og har betydelig mer punch. Det er rett og slett lettere å skille ut detaljer i bassen, separere basstromme og bassgitar osv. Kort fortalt – den har rykket en divisjon opp. Dette tror jeg nok i hovedsak skyldes bedre korreksjon i Audiolense.

Oppløsning…
    Jeg synes også det spiller mer oppløst. Ulike klangnyanser, detaljer, særpreg ved stemmer osv kommer bedre frem. Det er nok også litt mer luft i lydbildet…..dette tror jeg nok kanskje først og fremst skyldes DACen, PC drivverket og Masterclockingen!

Soundstaging/Presisjon….
    Til og begynne med var jeg litt skeptisk. Men (som jeg også har opplevd før) så ”vokste” holografien på meg utover kvelden i dag og den er vel omtrent som før (som ikke var spesielt dårlig…), Jeg synes kanskje at enkelte stemmer er noe større( men fremdeles ganske små) enn før…det skyldes nok kanskje en liten endring i klangbalnsen. Jeg spilte relativt lavt i dag….og det er lenge siden jeg har lyttet og dette med holografi er for meg litt en tilvenningssak. Så jeg vil tro at dette også har blitt bedre – selv om jeg basert på kvelden lytt nok er nærmere en uavgjort!

Uanstrengt
    Denne litt unyanserte betegnelsen ”uanstrengt” synes jeg helt klart har blitt bedre. Det hele låter ”roligere”, musikken går litt saktere og det hele høres i grunn litt mer ekte ut…..Dette tror jeg i hovedsak skyldes en mye mer nøyaktig frekvenskorreksjon i Audiolense….

Så….det er med en viss lettelse å observere at allerede ved ”first-fire” så er lyden blitt bedre…..og det står faktisk en lang rekker med små oppgraderinger på trappene……de jeg ”kommer på” i farten er:

Kort sikt (sommeren 09)
    Gå over til XX-HighEnd som avspiller
    Prøve å få oppsettet til å jobbe med 88,2kHz – ikke 44,1kHz som nå.

Mellomlang sikt (Høst 09)
    Tveake oppsettet med XX-HE
    Oppgradere målemikrofon og mikrofon preamp
    Skaffe akustikk analyse program for å få bedre oversikt over romakustikken og mulige tiltak (Justere HH).
    Justere gain i systemet (Bruker litt for mye digital volumreduksjon nå)
    Skifte ut dagens kabelsalat med nye DIY kabler

Lang sikt (etter at resten er gjort)
    Oppgradere lisenser og skaffe en kraftig PC og kjøre alt i 176,4/192kHz.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Mvh
    OMF

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.173
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si at du har tatt en rekke utfordringer på strak arm OMF og virkelig investert tid og krefter på "The Future Sound Management".
    Planen din videre ser snusfornuftig ut. Forøvrig nyskapende å bruke Helmholzere som en del av rackløsningen med "kunstnerveggen" i bakgrunnen.
    Hva om noen fikk laget et motorstyrt wlan-basert hev/senk og trykkfølsom skjerm integrert i stuebordet e.l. - et kontrollsenter for det hele.

På meg virker det som om at du har full kontroll hele veien på alt fra ønsket lydsignatur til spillister - så bra!
    -Heldige er den som mangler ingenting! ;)[/i].

God sommer
    Mvh
    Jan P.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål, som kanskje best besvares i en annen tråd:
    Hva er det XX-HighEnd gir som ikke kan fås med en SqueezeCenterbasert avspiller?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Jeg tar sjansen og gratulerer med oppgraderingen allerede nå OMF,

All ære til deg for et vel gjennomført oppgraderingsløp. Man kan komme meget langt med førsteklasses hardware og krystallklare ideer om hvor man skal ta lyden - nesten uansett hvordan man velger å sy sammen outputen fra hvert av høyttalerelementene. Men jeg er likefullt både stolt og glad over å se Audiolense i full utfoldelse i et så kompromissløst anlegg. [champagne og sigarmodus på] 8)

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Jeg kan ikke si annet enn at dette er spennende lesning. Du er ikke den som faller av i første sving OMF. Imponerende rett og slett. Gratulerer med prosjektet.

mvh Elektron

R

Roysen

Gjest
    Hei, OMF!

Grattis med vel gjennomført oppgradering og lydforbedring. Dette skulle jeg likt å høre. Jeg er virkelig glad at du, Pedal, LMC og achri-d går foran og viser veg i PC lyd jungelen og fremfor alt at dere deler deres erfaringer med oss her på HFS.

Selv har jeg sittet på gjerdet med hensyn på PC basert avspilling, men når mine MEDEA kommer tilbake kan det være at jeg lander på en løsning som er mye lik din bortsett fra andre forsterkere og at PC avspillingen da blir en av flere signalkilder.

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Valentino skrev:
    Spørsmål, som kanskje best besvares i en annen tråd:
    Hva er det XX-HighEnd gir som ikke kan fås med en SqueezeCenterbasert avspiller?
    For å være helt ærlig så er jeg vel litt skeptisk til XX HighEnd - jeg har i det store og hele problemer med å skjønne hva som skal kunne utgjøre noe forksjell på bitperfecte avspillere - all den tid det er rikelig med buffere i hua og rævva og at alt klokkes fra DAD.

Så er det brukervennlighet....og der tror jeg nok at jeg kommer til å falle ned på en remote desktop løsning med en av disse ny små laptopene.....helst uten vifte! Jeg er "nødt" til å kjøre volumet i Lynx mixeren for å ha full signalstyrke i filtrene.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Elektron skrev:
    Jeg kan ikke si annet enn at dette er spennende lesning. Du er ikke den som faller av i første sving OMF. Imponerende rett og slett. Gratulerer med prosjektet.

mvh Elektron
    Takk for det!

Hadde det vært mulig å invitere Fjellsiden Lydlaug på en lyttekveld om ikke så alt for lenge....er erfaringsmessig veldig greit å få noen innspill i en slik prosess....også er det jo en god unnskyldning til å drikke litt rødvin! ;D ;D

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    Selv har jeg sittet på gjerdet med hensyn på PC basert avspilling, men når mine MEDEA kommer tilbake kan det være at jeg lander på en løsning som er mye lik din bortsett fra andre forsterkere og at PC avspillingen da blir en av flere signalkilder.
    Utrolig spennende.....det er vel knapt noen som har bedre forutsetninger for å finne ut av dette...

Mvh
    OMF

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Takk for det!

Hadde det vært mulig å invitere Fjellsiden Lydlaug på en lyttekveld om ikke så alt for lenge....er erfaringsmessig veldig greit å få noen innspill i en slik prosess....også er det jo en god unnskyldning til å drikke litt rødvin! ;D ;D

Mvh
    OMF
    [/quote]

Du kan skjønne det. Vi er gode på det med buss og vi ;D

Elektron

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    OMF skrev:
    Noen som har tips om et rimelig/gratis rom-analøyse program....er utrolig greit med det oppsettet jeg har nå...kan spille testsignal på et element av gangen og måle akkurat hva jeg vil, men mangler SW foreløpig....er vel først og fremst et vannfallsplott jeg vil ha!

Mvh
    OMF
    Anbefaler http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
    Genialt program som fikser det aller meste av målinger, gratis demoversjon med full funksjonalitet, foruten lagring.
    Meget billig registrering også.

The ARTA program is also a powerful analyzer of:

Gated frequency response,
    Smoothed frequency response (in 1/n-octave bands),
    Step response,
    Impulse response envelope (ETC – curve),
    Cumulative spectral decay waterfall graphs and sonogram,
    Burst decay waterfall graphs and sonogram,
    Energy decay in reverberant environments,
    Room acoustical parameters,
    Directivity patterns,
    Speech intelligibility measures: MTF, STI, RASTI, %AL.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

I dag så deler jeg vel på 150Hz og 500Hz.
    Dette er helt klart et området som kan tveakes - og ikke minst må jeg grave litt dypere i hvordan filtrene fungerer. Pr idag deler jeg veldig bratt.....det er ikke sikkert det er så gunstig mellom Manger og 10 tommeren!

Men - jeg kan så vidt jeg vet - lage 3 forksjellige filtre med 3 ulike karakteristikker - også bytte de fortløpende mens jeg spiller. Trenger vel ca 30 sekunder stopp i musikken for å bytte filter....da er det lettere å uttale seg om forskjeller enn om man må lodde om komponenter og ikke har kontroll på nivåer.....

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    ;D ;D ;D

Ikke tvil om det. Jeg har fått beskjed om at mine bør deles ved 137,5 noe jeg synes var utrolig lavt.

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Hvis man ser litt på forvrengningskarakteristikken til Manger.....

Så er det nok en fordel å dele litt høyt.....minimum over 300 Hz.....

Også kan man jo spille mye høyere med litt høy deling...og ikke minst så kommer jo steilheten til filteret inn......

Overkill brukte....
    På Encore så delte vi vel på 250/300/450 litt ettersom....
    På Finale så var det vel snakk om 450 - jeg bruker som sagt 500 nå.
    Hos tkr så tror jeg Snickers har delt så høyt som 700Hz...

Mvh
    OMF

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    OMF,

Dette med deling er noe du definitivt bør eksperimentere med. Delefiltrene i Audiolense er på sett og vis både steilere og slakkere enn konvensjonelle filtertopologier. De er slakkere i nære 0 dB og steilere under 6 dB. Dette betyr en mye bedre tidsdomene oppførsel enn vanlige filtertopologier. Men det betyr også at man kan legge seg tettere på grensen av hva et element klarer å prestere. Ikke spesielt relevant for ditt tilfelle siden du kjører manger, men man kan få første ordens deling i det hørbare området, og en skarp avskjæring under som gjør at en diskant som vanligvis sliter under 3,5 kHz har det fint ned til 2 kHz. I noen oppsett så gir slik fleksibilitet et enormt løft i lydkvaliteten.

Du har betydelig større frihetsgrad i valg av steilhet og delefrekvens før det blir for utfordrende for elementene og før det blir for mye aktivitet i tidsdomenet enn det du har med "vanlige" digitale filtertopologier.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for den Bx....

Fokuset de siste månedene har vært å få dette til å spille.

Når jeg skal se på delefrekvensene er det mye å se på:
    Jeg må dele i et området hvor ingen av elementene jobber utenfor sitt "komfortområde".
    Jeg må dele et sted hvor elementet spiller på lag med rommet.
    Jeg må dele på en slik måte at spredningskarakteristikken blir jevnes mulig i overgangen.
    Også - vil jeg nok foretrekkke et steilere filter hvis mulig.....men på den annen side så mislliker jeg sterk den ringingene jeg ser på impulseresponsen....men høyere samplingsfrekvens hjelper godt!

Mvh
    OMF

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Jeg tror du kan ta deg større friheter mht deling med Audiolense enn med det du hadde før. Det er en vesensforskjell på å optimalisere et delefilter "ekkofritt" og å gjøre det basert på lytteposisjonen slik Audiolense gjør.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sommerferie er ingen utpreget hifi tid....likefullt prøver jeg nå å posisjonere meg før jeg skal ta en skikkelig arbeidsøkt til høsten.

Ny målemic er bestilt - det ble et lite spleiselag og Earthworks DM-30 er nok utvilsomt bedre enn den Behringer Micen jeg bruker i dag.
    Også kommer jeg nok til å oppgradere mic preampen betydelig også....her har jeg rotet det til for meg selv med å gå for en halveis løsning - istedenfor å få på plass en skikkelig løsning med en gang. Den nye Mic-preampen regner jeg med at vil ha følgende specs:

PCM / DXD resolution 24 bit
    PCM sample rates 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz
    DSD sample rates 2.8224 & 5.6448 MHz (64fs & 128fs)
    DXD sample rates 352.8 kHz
    Dynamic range (A), PCM > 121 dB
    Dynamic range (A), DSD & DXD > 118 dB
    Mic pre Equival. noise (A), +24 dB gain< -130 dB

THD+N (A) < -115 dBFS
    Cross talk < -120 dB

Etter litt samtale med "dypbassentusiast" Pedal - så har jeg undersøkt litt dette med avrulling nedover.
    DAD oppgir bare 20-20kHz på sine specs, men en samtale med ingeniørene der nede bekreftet at som DA - leverer DAD flatt ned til ca 0,5Hz.
    Micpreampen derimot hadde noen kondiser i signalet (pga phantomspenning) slik at den rullet av ved ca 10Hz, og hadde nok litt fasedreining allerede ved 20Hz. Jeg føler meg uansett trygg på at det nye måleoppsettet vil gi langt riktigere og mer pålitelige målinger enn det gamle.

Litt kabelarbeid er satt i bestilling. I dag bruker jeg alt jeg har av balanserte signalkabler - noen er til og med skjøtet. Men nå er Sense satt på oppgaven så da får jeg snart et nytt sett med DIY signalkabler, basert på Crystal Cable råkabel, med solid core sølvledre med individuell skjerm. Det er vel omtrent så langt jeg er villig til å strekke meg på kabelsiden.

Jeg blir forøvrig mer og mer skeptisk til XXHE. Er det noen som bruker dette som klokker fra en ekstern kilde og fremdeles mener dette er bedre enn andre...? Hvis ikke noen har slik erfaring eller greier å overbevise meg på andre måter at dette har noe for seg - så tror jeg det blir uprøvd hos meg!

Mvh
    OMF

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hei, hvordan tar du dataene fra PC til DAD?

OMF skrev:
    Jeg blir forøvrig mer og mer skeptisk til XXHE. Er det noen som bruker dette som klokker fra en ekstern kilde og fremdeles mener dette er bedre enn andre...? Hvis ikke noen har slik erfaring eller greier å overbevise meg på andre måter at dette har noe for seg - så tror jeg det blir uprøvd hos meg!
    Jeg forsøkte XXHE i vinter og fikk den ikke til å fungere problemfritt. Senere så jeg dCS målinger av diverse avspillere og Foobar2k gjør det best så det er ingen grunn til å bruke noe annet - ref også Benchmark wiki. Mvh.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Jeg bruker et Lynx AES16 SRC (PCI express) kort.
    Dette kortet støtter 16 kanaler PCM med optil 192kHz.

Jeg bruker ASIO til den interne Console loopen hvor jeg kjører Audiolense filteret.

Kortet har også klokke inn og ut, og jeg slaver alt fra Masterclocken i DAD.

Jeg er veldig godt fornøyd med interfacen mellom kortet og DAD - har pr dags dato ikke hørt ulyder ut fra høytalerne selv med masse knoting, strømbrudd og andre "unforseen events" på PCen!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja ja....så ble den ene oppgraderingen litt fremskyndet.

Media PCen min har til tider vært litt ustabil - og nå de siste dagene har den rett og slett slått seg litt vrang.
    I tillegg så ble det veldig mye frem og tilbake med drivere og programvare når jeg satte dette opp første gang.

Løsningen ble enkel - nytt hovedkort, ny prosessor, litt ekstra RAM og full formatering og ny installasjon av alt!

Jeg regner med at nå skal ihvertfall 88kHz gå greit, og det vil jeg vel egentlig tro at 192kHz skal gjøre også!

Ellers regner jeg med at den nye Earthworks målemicen er rett rundt hjørnet, mens DAD faktisk må sendes til Danmark for installering av mic preamp.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Da var "oppgradert" PC på plass.
    Gikk veldig greit å installere alt på nytt, og det er utvilsomt ingen ulempe at det nå er litt mer orden i rekkene hva angår SW, drivere og slikt.

Ellers foretok jeg et kabelbytte i går....skal legge ut bilder av det når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg har vel ikke så voldsom tro på at det gjør noen dag og natt forskjell, men det er klart at å bytte ut en 6 meter mikrofonkabel med skjerment sølv/teflon/Xhadow kabel gjør det nå uansett ikke verre.

Håper også at den nye målemicen kommer i dag, slik at jeg kan få tatt en ny måling før helgen - ser vel ut til at det blir et lite lyttebesøk i morgen, og da er det alltid gøy å klemme den siste saften ut av sitronen. Har vel kanskje følt at det har manglet litt på presisjonen i det siste - uten at jeg helt har greid å spikre hvorfor! Men mistenker at det kan være en liten "feil" i måling/korreksjon som gjør noe litt "diffust" i mellomtonen....

Også kommer jeg vel til å gjøre et nytt fremstøt på å få utstyret opp i 88kHz....

Den store jobben foran meg er å installere et romanalyse program på PCen - slik at jeg kan jobbe litt mer målrettet med akustikk. Mine 4 Helmholz er i dag innstilt med samme åpning som den forrige eieren hadde for de 2 store og omtrentlig den samme åpning som ved forrige plassering på de to som er flyttet. Dette er med andre ord ikke spesiellt optimalt. Planen er når høstmørket kommer - og jeg har fått hele målekjeden på plass, å bruke en dag til å jobbe med høytalerplassering, lytteposisjon, HelmHolz osv - hvor fokus vil være å få en jevn respons, minimalisere stående bølger og også å trekke responsen så langt ned mot 20Hz som mulig.

Noen ord om det siste....jeg har ved forrige korreksjon ikke gjort noe forsøk på å løfte bassen nedenfor den naturlige avrullingen (som vel er i området 30Hz) - rett og slett fordi jeg er litt usikker på hvor mye det egentlig har å si for lyden, og at jeg kanskje tror det relativt betydelige ekstraarbeidet elementet får - gjør mer skade oppover enn det gevinsten nedover er. Uansett - med Audiolense er dette en grei sak og sammenligne - og når høstmørket kommer skal jeg lage meg to kurver - hvor den ene følger den naturlige avrullingen, mens en annen kan prøve å strekke responsen nedover innen rimelighetens grenser - så kan man jo vurdere pros/cons - når man vet litt mer hva som skjer! Jeg er nok langt mer opptatt av definisjon, impact og renhet fra 30Hz og oppover enn å få med den siste halve oktaven nedover! Også er vel dypbassegenskapene et sted jeg nok kan hente mer, men på den annen side så kan jeg vel ikke akkurat si at jeg savner noe heller....

Mvh
    OMF

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei Ole Martin

Hvordan vil du beskrive ytelsene til din nye DAD AX24?

Jeg snuser litt på den. Ser at den får god omtale på nettet. Ser også at den blir sammenlignet med Emm Labs og Larvy Gold.
    Ser i en tråd at en studiotekniker i USA mener at til PCM er Larvy Gold, Emm Labs, DAD AX24 i nevnte rekkefølge best til å konvertere PCM. Så leser jeg også at DAD AX24 har blitt oppgradert med nye mono dac chip'er etter at den nevnte teknikeren i USA hadde gjort sine sammenligning mellom de forskjellige DAC'ene.
    Skulle derfor tro at DAD AX24 er enda bedre på PCM i dag.

Noen tanker fra deg om hvordan den spiller?

mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Endre!

Regner med at vi har lest det samme på nettet (gearslutz og noen andre steder) - og som sagt så nevnes EMM LABS, Lavry, Weiss, dCS og DAD (+sikkert noen jeg har glemt). Og DAD briljerer (etter sigende) mest på de høye samplingsratene....Jeg er litt usikker på relevansen - stort sett kjører disse studiofolkene sammenligning ved å se om en AD/DA er transparent...vi er bare på jakt etter DA delen.

Min interesse ble tent av at NRK i lyttestester hadde valgt DAD fremfor mye annet - og siden DAD er moduloppbygd - så kunne jeg få en 6 kanals DA i toppskiktet uten at det kostet hele skjorta.

Jeg greide også å få theStig interessert og han foretrakk DAD fremfor sin gamle RME ADI8QS - hvor førstnevne var mye glattere i toppen! Og det var vel også utslagsgivende for meg.

Det blir meningsløst for meg å uttale meg om ytelse til DAD AX24 alene - da jeg kun kan sammenligne mitt gamle BASE/Conductor/End Game med det nye Audiolense/Lynx/DAD oppsett.

Jeg er dog veldig godt fornøyd med funksjonaliteten - den oppfører seg som den skal og har pr nå ikke lagd tull på utgangene. Lydmessig har jeg ingenting å bemerke - og jeg synes vel selv at det nå spiller bedre hos meg enn noen gang (selv om jeg tror hovedårsaken til det nok er endringene i den digital frontend og ikke oppgraderinger på DA siden).

Du må gjerne låne DADen av meg - men da må du skaffe deg en overgangskabel - Digital I/O på DAD er kun med D-sub kabel. Ellers er det vel på tide at du tar deg en tur for en dose DP propaganda igjen! ;D ;D

Mvh
    OMF

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    Jeg har vel ikke så voldsom tro på at det gjør noen dag og natt forskjell, men det er klart at å bytte ut en 6 meter mikrofonkabel med skjerment sølv/teflon/Xhadow kabel gjør det nå uansett ikke verre.
    Er dette en slags diy-variant, eller en ferdigkabel? Hørtes ut som en spennende konstruksjon.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Ja det er vel egentlig det.
    Det er opprinnelig Overkill Audio kabler som er basert på Crystal cable sine råkabler.

Nå har jeg hatt de hos vår lokale "Hifi fikser". Så nå er de terminert med XHadow XLR (pluss noen Neutrik - hadde ikke nok Xhadow).

Så kablene er:
    Laget av sølv
    Teflon isolasjon
    Individuellt skjermet - skjerm tilkoblet i begge ender.
    Flettet
    Gode plugger

Og da er jeg fornøyd - kan ikke se at det er noe annet som skulle kunne gjøres bedre....ble ikke tid til å lytte i går, men håper å få en liten runde i dag!

Mvh
    OMF

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Får man kjøpt Xhadow-pluggene i Norge? Jeg har sjekket litt rundt, men finner ikke disse. Jeg har sendt en mail til produsent, men de bruker visst tid på å svare..

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Hvis jeg velger å gå for DAD AX24, så vil jeg bestille den med AES/EBU modulen. Da får jeg den som en 2 kanals dac med alle samplingsratene. Har snakket litt med Prolyd om dette allerede.

Det hadde også vært kjekt å fått hørt hvordan det låter hos deg nå. Du får gi beskjed hvis du har en åpning en dag.

Det er ikke så mange dager siden jeg var på besøk hos en felles bekjent av oss begge og hørte på oppsettet hans. Det spilte meget bra, og mellomtonen var til å dø av. Det gikk kun i LP og Mac. Mac med Amarra var nesten på samme lydmessige nivå som LP. Meget imponerende og når vi kjørt high rez ble forskjellen mellom LP og Amarra nesten visket ut.

mvh
    Endre
    OMF skrev:
    Hei Endre!

Regner med at vi har lest det samme på nettet (gearslutz og noen andre steder) - og som sagt så nevnes EMM LABS, Lavry, Weiss, dCS og DAD (+sikkert noen jeg har glemt). Og DAD briljerer (etter sigende) mest på de høye samplingsratene....Jeg er litt usikker på relevansen - stort sett kjører disse studiofolkene sammenligning ved å se om en AD/DA er transparent...vi er bare på jakt etter DA delen.

Min interesse ble tent av at NRK i lyttestester hadde valgt DAD fremfor mye annet - og siden DAD er moduloppbygd - så kunne jeg få en 6 kanals DA i toppskiktet uten at det kostet hele skjorta.

Jeg greide også å få theStig interessert og han foretrakk DAD fremfor sin gamle RME ADI8QS - hvor førstnevne var mye glattere i toppen! Og det var vel også utslagsgivende for meg.

Det blir meningsløst for meg å uttale meg om ytelse til DAD AX24 alene - da jeg kun kan sammenligne mitt gamle BASE/Conductor/End Game med det nye Audiolense/Lynx/DAD oppsett.

Jeg er dog veldig godt fornøyd med funksjonaliteten - den oppfører seg som den skal og har pr nå ikke lagd tull på utgangene. Lydmessig har jeg ingenting å bemerke - og jeg synes vel selv at det nå spiller bedre hos meg enn noen gang (selv om jeg tror hovedårsaken til det nok er endringene i den digital frontend og ikke oppgraderinger på DA siden).

Du må gjerne låne DADen av meg - men da må du skaffe deg en overgangskabel - Digital I/O på DAD er kun med D-sub kabel. Ellers er det vel på tide at du tar deg en tur for en dose DP propaganda igjen! ;D ;D

Mvh
    OMF

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    10
    ...Endre, jeg får slenge meg på ndg de lydmessige prestasjoner fra mac+amarra; etter lytt hos vår felles bekjent har (også) jeg gått i tenkeboksen mht slikt oppsett. Ellers er det morsomt å følge debatten angående amarra på diverse fora, eks computeraudiophile.com

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.542
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nido skrev:
    ...Endre, jeg får slenge meg på ndg de lydmessige prestasjoner fra mac+amarra; etter lytt hos vår felles bekjent har (også) jeg gått i tenkeboksen mht slikt oppsett. Ellers er det morsomt å følge debatten angående amarra på diverse fora, eks computeraudiophile.com
    Har også vært der.
    Amarra overbeviste meg.

mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hmmm er det hos Ivar alle er...? ;D
    (jeg har nemlig ikke hørt det oppsettet...)

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn