Jeg har blitt oppfordret til å skrive litt om det hyggelige besøket som Jeg, SAL og tkr var i hos OMF i helgen. OMF er en hyggelig person som jeg har kjent i flere år, helt tilbake til den tiden da vi begge seilte ubåt i ubåtvåpenet. Ole Martin disket opp med pizza og god drikke(les; øl, vin og wiskey). Som alltid er det hyggeligt å møte likesinnede innenfor denne hobbyen. Nå er det noen år siden sist jeg hørte på Ole Martin sitt oppsett, så jeg var spent på hva jeg ville få oppleve. OMF har jo selv reist rundt i sommer og hørt på forskjellige oppsett som han har kommentert. Noe av det som han har fokusert på er de forskjellige preferansene som de forskjellige av oss har med tanke på hvordan vi selv ønsker å få presentert lyden fra vårt eget oppsett. Noen liker kona, andre liker datteren.
Ole Martin viste oss rundt og fortalte om hvordan systemet var bygget opp, og om hvordan han hadde implementert PC-avspilling med Audiolense inn i sitt oppsett. Jeg har fått demonstrert Mac med Amarra som avspiller tidligere og dette imponerte meg virkelig. Derfor var det nå spennende å få høre på OMF sin løsning.
Etter å ha fulgt med på sentralen har jeg også fått inntrykk av at OMF er meget godt fornøyd med lyden fra oppsettet da lyden er overens med hans egne preferanser. Dette synes jeg er bra fordi det er ikke naboen man bygger opp ett oppsett for.
OMF fortalte også at Snickers hadde vært på besøk og koblet inn noen ekstra diskanter som skulle være med å løfte lydkvaliteten ytterligere fra oppsettet. Disse diskantene hadde OMF valgt å ikke ha innkoblet da vi var der fordi han mente det spilte best uten dem.
Når jeg nå sitter og mimrer tilbake til den tiden da OMF og jeg seilte rundt på hver vår ubåt, da husker jeg godt at vi kunne diskutere kraftig rundt temaet om lyd. Det var ofte at vi ikke ble helt enige.
Det som ble klart ganske umiddelbart etter at Ole Martin begynnte å spille musikk for oss, var at det som jeg nå fikk høre ikke stemte helt overens med mine lyd-preferanser.
Ut i fra dette er jeg ganske sikker på at lyden fra mitt oppsett ikke stemmer med OMF sine lyd-preferanser. Dette ser jeg på som en ærlig sak. Noen liker kona, andre datteren.
Hva dette skyldes vet jeg ikke? Høyttalerplassering, nærfeltslytting, andre faktorer, ikke vet jeg?
Jeg liker å ha ett lydbilde som er holografisk der høyttalerene forsvinner i lydbildet. Dette lydbildet skal være stort og luftig med stor dybde. Jeg vil også ha presisjon og oppløsning i lydbildet der instrumenter og utøvere materialiserer seg i det store holografiske rommet som blir tegnet opp bak høyttalerene.
(Jeg tror OMF og jeg har forskjellig oppfattning av hva presisjon i ett lydbilde er.)
Dette er faktorer som jeg gjerne skulle hatt mer av, og det er ikke med lett hjerte jeg skriver dette, tro meg.
Det som gleder meg derimot er at OMF er kjempefornøyd med lydbildet sitt, og det er slik det skal være.
Jeg har forsøkt å være ærlig i min tilbakemelding, og lærdommen fra denne seansen har vært for min del at det som er riktig for noen, nødvendigvis ikke trenger å være riktig for andre.