kjoenik skrev:
Som sagt, oppsettene er vel på mange måter like, men tkr kjører Conrad Johnson premier 8 (275w) på mangerelementene.
Er det dette som gir utslaget?
Hei!
Takk for besøket ja!
Jeg har ikke tenkt å komme med et fasitsvar med hva som gjør at det spiller forskjellig hos meg og tkr, men noen forhold kan jeg jo belyse:
1) Lytteavstand og akustikk. Jeg sitter ganske nærme høytalerne som også står ganske bredt og har flere meter til bakvegg. I tillegg dreper jeg førsterefleksjonen med en akustikkplate. Tkr sitt oppsett har (mye) lengre avstand til høytalerne, en til dels mye smalere lyttetrekant og en lytteposisjon inntil bakveggen. Dette gjør at det hos tkr er en noe rausere innblanding av reflektert lyd, enn hos meg. På den annen side har nok rommet til tkr en bedre akustikk enn mitt, mitt rom har veldig mye nakne flater.
2) Korreksjon....Jeg vil anta at det er litt forskjell i klangbalanse i de to oppsettene. Rett og slett fordi de er korrigert av forskjellige folk med forskjellige systemer.
3) Det benyttes forskjellig HW (Amper, DACer, kabler, osv)
4) Encore har nok en noe fyldigere bass/nedre mellomtone enn EncoreFinale
Ellers prøvde jeg røramper (Kora 150W monoblokker) på Encore da jeg hadde dem - og syntes vel på ingen måte at det gav grunn for videre ekseperimentering! Tkr kan jo låne en DP av meg for se hvordan det slår ut ute hos han...?
Ellers synes jeg det er en spennende diskusjon som løper litt i et par andre tråder, og som også dukker opp i min med jevne mellomrom mtp preferanser.
Jeg er i grunn veldig godt fornøyd med lyden og synes gjengivelsen hos meg er mest tro mot kilden. Det gjør at lydbildet og klangen varierer med hva som spilles. Jeg er også veldig glad i den tørre og presise gjengivelsen som i mine ører er så godt som fri for unoter. Jeg skjønner også at folk savner litt "klang", "en holografi som kanskje er litt større og mer diffus" og "liv/rør/varme/etc".... Jeg har hørt mange oppsett som har dette i bøtter og spann, jeg skjønner forsåvidt godt hva folk er ute etter også..., men når jeg hører dette - så oppfatter jeg det som ulike former for "støy" - være seg romrefleksjoner, forvrengninger, betoninger eller andre ting som blir litt som å bruke grillkrydder på all mat - man maskerer fine smaker og fjerner litt av matens egenart.
Derimot - når jeg "steker i eget fett" (altså lytter på eget oppsett), så synes jeg den direkte, uforvrengte, nakne og presise gjengivelsen av musikken gir en enestående tilstedeværelse i musikken - og når jeg opplever musikken der og da i stuen - er på konsert i egen stue, så blir begreper som "organisk", "varm", "klang/utklinging" - helt meningsløse. Kris Kristoffersen "This old road"" er tørr, komprimert, "Kari Bremnes "løsrivelse" er fyldig,tung og pompøs, Stockfish er litt i friskeste laget og live opptak gir deg en følelse av å være på konsert...Mitt oppsett er ærlig på det som er på platen - og slik synes jeg det skal være. Og jeg synes knapt noe musikk blir ubehagelig heller - jeg hører at Beatles ikke nødvendigvis har det mest ryddige opptaket som finnes, men det gir meg snarere en følelse av "autentisitet" enn plager for dårlig lydkvalitet. (Som en anekdote så spilles det stort sett komplett Bonnie Tyler og Smokie på Sissels på mandager....en spinningtime med tema "nachspiel på Askøy")
Jeg har også lurt på en ting....jeg lytter alltid med øynene lukket....og det gir veldig "drahjelp" i soundstaging....er dette vanlig mon tro....har folk som lytter med øynene oppe andre preferanser enn de som lukekr de...?
Mvh
OMF