OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    OMF skrev:
    Ser ut til å gå i boks dette...., eller må jeg innrømme noe unøyaktigheter med specs! Jeg hadde sett på 120V/60hz dataene...med 240V/50Hz så blir det riktige tallet 4075W/pr kanal 8 Ohm.

Mvh
    OMF
    Jeeezz...
    Du kommer til å ha elektrisk spenning i håret når du fyrer i gang dette. Kanskje du bør advare bkk slik at de ikke risikerer at spenningen på Bønes synker til 219V ;D ;D ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    8)Er du sikker på at elementene i høytalerne dine håndterer denne enestående kraften? ;D

Mvh
    Roysen
    Det er faktisk et litt interessant poeng i det du sier der. Selvsagt kan jeg sprenge alle elementene hvsi jeg ønsker det - det vil jeg vel også tro at DPene greier.

Men jeg tror vel at rikelig med krefter og ikke minst god kontroll på elementene (både DP og PA trinn har jerngrep på elementene - og enda viktigere så er det ikke passive filter imellom) gjør at man kan spille litt høyere uten at det går til dundass. Jeg tror også det er en helt klar fordel at forsterkeren aldri vrenger - selv når man skrur opp litt!

Men så er spørsmålet hvordan man nærmer seg smertegrensen da....Hvis man spiller høyere og høyere....hører man at elementet er i ferd med å gi seg, eller risikerer man bare at driten sluter å virke...? (Dette er altså et seriøst spørsmål)

mvh
    OMF

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:
    Men så er spørsmålet hvordan man nærmer seg smertegrensen da....Hvis man spiller høyere og høyere....hører man at elementet er i ferd med å gi seg, eller risikerer man bare at driten sluter å virke...? (Dette er altså et seriøst spørsmål)

mvh
    OMF
    Jeg vil tro at elementet vrenger før det blåser selv om forsterkeren har hvilepuls. Jeg gjør oppmerksom på at dette har jeg egentlig ikke greie på.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.001
    Torget vurderinger
    1
    Uten at jeg vet dataene til dine høyttalere er jeg ganske sikker på at begrensningene i spl ligger i bassen, og ett sikkert tegn på at du er over grensen, er når den tonale balansen endrer seg mot lysere. Tar man ikke det tegnet og forsetter med å øke volumet så hører du garantert når elementet bunner.

Er det flere uheldige sammentreff volum/kassekonstruksjon/oppheng osv kan du selvsagt brenne spolen uten tydelige tegn.

Mvh Roald

8

8x12_TOM

Gjest
    OMF skrev:
    Det oppsettet jeg har hørt med mest power tilgjengelig var Roysen sitt og det var forførende attakk og letthet i lyden der!
    Det attakket og lettheten kommer nok ikke bare av forsterker kraft men en kombinasjon av det og membranarealet (16x10"), men det skal bli spennende å følge med på hvordan dette går

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    8x12_TOM skrev:
    OMF skrev:
    Det oppsettet jeg har hørt med mest power tilgjengelig var Roysen sitt og det var forførende attakk og letthet i lyden der!
    Det attakket og lettheten kommer nok ikke bare av forsterker kraft men en kombinasjon av det og membranarealet (16x10"), men det skal bli spennende å følge med på hvordan dette går
    Det er mange ting som spiller inn, helt klart - men det var ikke bare i bassen det var "letthet".

Nå er handelen avgjort, og hvis jeg ikke blir lurt - noe jeg har veldig liten tro på i dette tilfellet - så håper jeg å ha det nye utstyret på plass til neste helg!

Det kan hende det blir mulighet for en liten lyttekveld 29/30 Januar hvis noen skulle være interessert! Tør jeg kalle det "Dynamisk Aften".

Mvh
    OMF

M

MPT

Gjest
    totte skrev:
    OMF skrev:

mvh
    OMF
    Jeg vil tro at elementet vrenger før det blåser selv om forsterkeren har hvilepuls. Jeg gjør oppmerksom på at dette har jeg egentlig ikke greie på.
    Vanligvis er ikke for mye makt som skader en høyttaler.
    Det som skjer er at hvis forsterkeren er skjøvet utover sine evner, er kurveformen som produseres blir noe tilsvarende som en taggete firkantbølge. Dette kalles vanligvis klipping. Da vil det også bli for mye varme, så elementene vil bli ødelagt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel det skjer nå litt, men ting tar j... lang tid...

Hadde håper å ha utstyret på plass til helgen, men da må det mildt sagt skje et mirakel! Men nå er det nå i det minste på vei....

Mvh
    OMF

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    OMF skrev:
    Vel det skjer nå litt, men ting tar j... lang tid...

Hadde håper å ha utstyret på plass til helgen, men da må det mildt sagt skje et mirakel! Men nå er det nå i det minste på vei....

Mvh
    OMF
    Du er flink til å skape spenning i tråden din! :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel dette er jo mest spennende for min del.....men har vært litt småirritert de siste dagene over at selger har brukt en ekstra dag her og der som i grunn gjør at jeg ikke har oppsett når jeg har en frihelg - og de er det ikke så mange av for tiden!

Ellers gleder jeg med veldig til å få noe litt "legendarisk" i hus....er i grunn veldig godt fornøyd med denne handelen!

Kan jo ta på meg den litt filosofiske hatten og utfordre alle til å tenke litt nytt - ikke låse seg fast i gamle vaner og eksisterende utstyr.

Kan vel i grunn si at jeg har gjort det 3 ganger de siste 3 årene. Første gangen når jeg kastet AP Avanti III, AR Ref 3 og EMM LABS/DP DAC på dør for å gå over til Overkill og aktiv/deling romkorreksjon. Nummer 2 når jeg gikk over til PC basert system og når jeg har kastet ut en DP for å prøve noe nytt.

Det er veldig lett å binde seg til en løsning/produkt og ikke se skogen for bare trær. Jeg blir vel i grunn veldig skuffet om jeg ikke skal få et godt løft også med dette bytte som jeg oppfatter som en oppgradering! Som vanlig så håper jeg også nå på mere ro, bedre holografi, tightere lyd, mer luft og uanstrengthet og ikke minst (mye) mer punch, trøkk, definisjon og kontroll i bassen!

Time will show.....Som vnalig har jeg gjort et par småting til.....
    * Jeg har justert inn HelmHolzene basert på romdimmensjoner og ARTA målinger. Tviler på at det er optimalt ennå, men tror det blir litt bedre.
    * Jeg skal også ta nye frekvensmålinger da de jeg har tatt har hatt for snevert virkeområdet - som kan ha gitt noen bieffekter i filteret.
    * Ny target kurve. Jeg skal lage en flat kurve (istendenfor en bump i bassen) som faller ca 4dB fra bassen til 6000 hZ, og derifra stiger med ca 1 db til 20kHz.

Så får vi se....jeg har fremdeles planer om en lytteseanse 29/30 januar.

Mvh
    OMF

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Den targetkurven har jeg tro på. Men prøv gjerne litt mindre fall opp til 4 k i tillegg.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Høres spennende ut dette her OMF...jeg stiller om du har det klart til helgen 29-30

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

De ringte fra fraktselskapet og utstyret er på Flesland på onsdag!

BX....skjønte ikke helt hva du mente der! Jeg prøver vel i utgangspunktet å få til litt BBC dip for å få litt mer dypde, litt mer luft i toppen for dybde og holografi, men samtidig flates mulig respons! Også har det kanskje vært litt basstungt!

Planlegger litt lytting til helgen ja, men jeg må få booket en weekend tur til min langt bedre halvdel først!

Skal bekrefte dette i begynnelsen av neste uke, men satser på et laugtreff på lørdag 30!

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    Dette blir spennende OMF. Jeg er spent på dine inntrykk når det er oppe og spiller.

Mvh
    Roysen

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer! Her skjer det ting, skikkelig moro dette!
    Setter en femmer på at vi blir litt mere enige om hvordan ting skal låte etterhvert... ;)

Mvh.
    SAL

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    SAL skrev:
    Setter en femmer på at vi blir litt mere enige om hvordan ting skal låte etterhvert... ;)

Mvh.
    SAL
    Tja...er vel ikke så sikker på at jeg vedder i mot på den femmern! ;D ;D

Først og fremst så tror jeg at denne oppgraderingen vil gi meg enda mer av det jeg selv synes det er bra med oppsettet: et thight lydbilde, med masse presisjon, tørr bass, ro, oppløsning, osv.

Den noe flatere korreksjonskurven vil nok gi en litt "friskere" mer "live-aktig" lyd vil jeg tro.

Men spennende blir det....jeg anser at bass-ampen som er på vei er noe av det beste som kan oppdrives på den fronten! ;D ;D Og bedre kontroll i bassområdet kan jo spre seg oppover og også gi utslag på 3D.

Mvh
    OMF

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    OMF skrev:
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL
    Tja...er vel ikke så sikker på at jeg vedder i mot på den femmern! ;D ;D

Først og fremst så tror jeg at denne oppgraderingen vil gi meg enda mer av det jeg selv synes det er bra med oppsettet: et thight lydbilde, med masse presisjon, tørr bass, ro, oppløsning, osv.

Den noe flatere korreksjonskurven vil nok gi en litt "friskere" mer "live-aktig" lyd vil jeg tro.

Men spennende blir det....jeg anser at bass-ampen som er på vei er noe av det beste som kan oppdrives på den fronten! ;D ;D Og bedre kontroll i bassområdet kan jo spre seg oppover og også gi utslag på 3D.

Mvh
    OMF
    Enig, gleder meg på dine vegne!

Mvh.
    SAL

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    OMF skrev:
    BX....skjønte ikke helt hva du mente der! Jeg prøver vel i utgangspunktet å få til litt BBC dip for å få litt mer dypde, litt mer luft i toppen for dybde og holografi, men samtidig flates mulig respons! Også har det kanskje vært litt basstungt!
    Det jeg tenkte på var at du skal kjøre stram linje fram til 6 kHz. Jeg tror du vil få mer driv i bassen, en mer analog og naturlig nedre mellomtone. Jeg har også notert at noen av kommentarene på lyden i anlegget ditt sannsynligvis har skyldtes at du har hatt en liten hengekøyetendens i overgangen mellomtone og bass.

BBC-dip hjelper hvis man sliter med presens-forvrengning. Det er et område med mye energi og kan bli enerverende hvis det ikke spiller riktig. Men den skal jo ligge rundt 2-3k? Dog synes for lite energi i det området ofte gjør at det låter lukket og tilbaketrukket og kjedelig. Sangere som ikke helt er tilstede. Slik det ofte gjør med toveis høyttalere med stor bassmellomtone og høy deling.

Du legger opp til et løft i diskanten og får dermed en hengekøye rundt 6k. Det er ikke akkurat min greie. Jeg lever godt med det diskantnivået som er på sølskivene. Men dette ligger uansett så høyt at det neppe forstyrrer den uberviktige mellomtonen.

Så jeg tror dette kommer til å spille bra.

T

timc

Gjest
    OMF skrev:
    Neida, det ligger vel i kortene at dette er utstyr beregnet for PA, og har helt sikkert ikke samme leveringsevne på strømsiden som "konservative hifi forsterkere".

Mvh
    OMF

Ikke samme evne til å levere strøm??????

Vis meg den hififorsterker som kan levere 400V på utgangen uten at strøkapasiteten går fløyten. Bortsett fra kanskje MRA og den store Boulderen.

Etter wattall å dømme har du enten skaffet deg en LabGruppen eller en Crown Macrotech tror jeg. Når kommer det bilde?

-Tim

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg regner med at bildene kommer på onsdag!

;D ;D

400V var nå litt voldsomt - blir ikke det:

P= U*I = U'U/R = 400*400/8 = 20 000W.

Mvh

T

timc

Gjest
    litt regnefeil der OMF.

Du glemmer at I ikke er ubegrenset.

-Tim

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror nok de leverer tilstrekkelig strøm ved 8 Ohm - men de dobler på ingen måte når impedanse faller...

Den er jo testet også..
    "After about a half hour of the test load absorbing over XX W from the XX, a strong smell of burning plastic filled the lab. No, the XX had not self-destructed—its built-in, variable-speed fan kept the amplifier itself no more than moderately warm. But our test load had become hot enough to fry eggs; the smell was coming from the top surface of our test bench, now blistered by the bottom of the test load's metal case. Shortly thereafter, the circuit breaker feeding the outlets serving our test equipment popped. Inspection of the test load revealed internal leads shorted out from melted insulation. At some time during that +30-minute torture test, the test load had turned itself into a 4 ohm load instead of an 8 ohm one, dramatically increasing the power output it was receiving from the XX. Still, the XX itself remained totally unruffled, its top almost cool; the only heat of any significance was being blown out the amplifier's side vents by its fan. At this point, I declared the preconditioning test passed, having no desire to again subject our test load to this exercise.

Mvh
    OMF

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Skikkelig sveiseapparat du har fått deg der OMF ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bx skrev:
    Skikkelig sveiseapparat du har fått deg der OMF ;D
    Vel...jeg tror dette blir bra. Viftene skal ikke slå seg på før forsterkeren blir litt belastet - så jeg håper og tror at de kommer til å være av her! Det er tross alt ikke all verden belastning!

Dette var min planlagte kurve...

Tenkte du at den skulle være paddeflat hele veien...?

Mvh
    OMF

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    Hvor mange voltamp. er trafo på?

Mvh.
    SAL

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL
    Vet ikke - men skal skru av lokket på onsdag! ;D

Det er såvidt jeg forstår 20A sikringer på inngangen.

Med aktiv deling, relativt lettdrevne høytalere, og en forsterker pr element - så trengs nok ikke så voldsomt med krefter. Det er så vidt meg bekjent ingen av elementene som skal utgjøre noen impedansmessig utfordring. Men jeg har likefullt tro på at litt mer headroom enn det jeg har hatt til nå kan være av det gode!

Med mulighet til levere 240V på utgangene og drøye 2000W tilgjengelig - så skulle det være uproblematisk å drive denne på høytalerterminalene!

Mvh
    OMF

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    OMF skrev:
    Dette var min planlagte kurve...

Tenkte du at den skulle være paddeflat hele veien...?

Mvh
    OMF
    Neida, dette er helt som du beskrev det. Jeg tror at JEG vil like stram linje hele veien bedre. Men dette er også litt smak og behag. Uansett hva du gjør etter 6kHz så tror jeg du får bedre timber med denne kurven du skal prøve nå enn du har hatt tidligere. Og du kommer (muligens) til å stige i aktelse blant rørfolket.

For å få det beste resultatet så bør du kanskje lage avrundingen på flankene manuelt også. Audiolense gjør en brukbar jobb der, det er ikke det. Men du kan gjøre det enda bedre. Å forme bassavrullingen slik at det blir både stramt og dypt burde gå ganske raskt. Å forme diskanten tar mer tid, men det er verdt litt strev å få den perfekte mengde energi i toppen. Den som gir mye luft og snekrystaller og glitter og null lyttetretthet.

Må forøvrig si at jeg har fått enda mer lyst til å ta en tur til Bergen etter å ha lest diverse innlegg fra din kant om hva slags lyd du liker. Men akkurat nå frister 20+ grader og skikkelig bra norsk sommervær her i Houston mere. Med tanke på hvordan det pleier å være i Stavanger i Januar så er dette en nesten ubeskrivelig luksus. Klarte til og med å lure med kona på 9 hull med golf i dag. 8) 8) 8)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.503
    OMF skrev:
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL

Med aktiv deling, relativt lettdrevne høytalere, og en forsterker pr element - så trengs nok ikke så voldsomt med krefter. Det er så vidt meg bekjent ingen av elementene som skal utgjøre noen impedansmessig utfordring. Men jeg har likefullt tro på at litt mer headroom enn det jeg har hatt til nå kan være av det gode!

Med mulighet til levere 240V på utgangene og drøye 2000W tilgjengelig - så skulle det være uproblematisk å drive denne på høytalerterminalene!

Mvh
    OMF
    I et klima hvor man gjerne skal passe seg for å fronte sine sterkeste og mest hardcore haifai tilbøyeligheter synes jeg det er vakkert at man er villig til å bygge et anlegg som også kan fungere som trafostasjon for en middels norsk håndverkerbedrift. Stå på, OMF !

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Omsider har jeg fått på plass en godt brukergrensesnitt!

I hverdagen kan jeg nå bruke Squeezebox Duet til å spille på hovedanlegget. Den kan jeg styre fra medfølgende Controller, eller fra PCen på kontoret! Med Duet kan jeg også streame Spotify - som jeg har Premium versjonene av. Å få Spotify inn på anlegget har vel allerede doblet brukstiden - og 10 doblet mangfoldet! Også kan også min bedre halvdel spille litt musikk på stueanlegget!

For kritisk lytting har jeg tenkt å bruke JRiver. Og den kan jeg nå fjernestyre via en laptop. Så da kan jeg sitte i stuen og styre spillelister og volum med en liten laptop i fanget!

Jeg kjører pr i dag på 96kHz som "systemfrekvens", og det er mange ting jeg skulle ha prøvd:
    - spiller mine vanlige red books bedre på 88,2 enn på 96kHz...? (Får ikke Spotify til å funke på 88,2Khz).
    - Hva spiller best av J RIver og Foobar + Console/Bidule?
    - Er det noe å hente på å gå til 176,4kHz eller 192kHz - jeg har muligheten hvis jeg vil....

Så var det disse kurvene da...target kurvene....jo, jeg tror jeg skal prøve å tilnærme meg en enda flatere kurve. Merker at man i underbevisstheten har lyst til å lage en skikkelig humpekurve med et lite løft i bassen for å få basstrommen til å sitte, en lite løft i presensområdet for å skapet nærhet, en BBC dipp for at det ikke skal bli slitsom og litt engelstøv i toppen....løsningen er nok å flate det ut.

Oppgraderingen nå på nyåret...ja jeg omtaler det som oppgradering for jeg er rimelig sikker på at dette blir en oppgradering, bærer nok litt preg av at jeg tror jeg gjorde et godt kjøp- det blir kanskje litt overkill, også posisjonerer jeg meg også litt for fremtiden. Det er greit å ha utstyr som er fleksibelt! (Jeg tenker fremdeles litt på DIY på høytalerfronten og der er både dipol alà Tangen, tradisjonelle høytalere med Accuton elementer eller en bassoppgradering av de jeg har nå på blokken - men her skjer det ingen ting før lytterommet er klart og det kommer ihvertfall ikke til å skje i 2010.)

Jeg har vel allerede kommet i mål med mine 2010-hifi forsetter - da med unntak av å begynne lytterom i kjelleren. Og med en planlagt oppgradering på familiefronten i begynneslen av mai - så blir nok dette et hektisk år (Det er jo alle). Man kan likefullt være litt filosofisk på formiddagen og si at jeg føler jeg er omtrent der jeg skal være. Jeg syens selv oppsettet mitt spiller godt, det spiller slik jeg vil det skal spille. Jeg har også hørt tilstrekkelig mange oppsett til at jeg tviler på at det er noe der ute som dramatisk endrer min oppfatning på hvordan ting skal låte. Men det er mange oppsett det hadde vært gøy å høre Tangens nye oppsett, Eik, LMC, Karma, R.Solhaug, Mag, Fossé og selvsagt alle Roysen sine - også kanksje et av disse Klipsch oppsettene!

Så da er det greit å kunne avslutte "prosessen med nytt hus og ny front end" med en laugskveld her på neste lørdag! (trolig min siste frikveld på et års tid! ;D ;D)

Mvh
    OMF

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    OMF skrev:
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL

Mvh
    OMF

Oppgir ikke produsent dette da?

Mvh.
    SAL

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Nei, har ikke funnet det noe sted, ei heller hvor mye strøm den kan levere. Det skyldes nok helt klart at produsenten ikke synes dette er relevant, for dokumentasjonen på dette produktet overgår med svært god margin alt annet jeg har sett. Som sagt så er jo dette PA utstyr - og der er man opptatt av litt andre ting!

Jeg mener jeg har lest noe om at de er store (Altså trafoene), og basert på at dokumentasjonen gir et meget godt inntrykk - spesiellt på specs - så vil jeg anta at den er i overkant av 2KVA. Men fasiten kommer på onsdag.....

Mvh
    OMF

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    OMF skrev:
    Hei!

Nei, har ikke funnet det noe sted, ei heller hvor mye strøm den kan levere. Det skyldes nok helt klart at produsenten ikke synes dette er relevant, for dokumentasjonen på dette produktet overgår med svært god margin alt annet jeg har sett. Som sagt så er jo dette PA utstyr - og der er man opptatt av litt andre ting!

Jeg mener jeg har lest noe om at de er store (Altså trafoene), og basert på at dokumentasjonen gir et meget godt inntrykk - spesiellt på specs - så vil jeg anta at den er i overkant av 2KVA. Men fasiten kommer på onsdag.....

Mvh
    OMF

2000VA er jo ikke stort. Er det ikke konvensjonell AB drift, derfor den lille trafo i forhold til oppgitt Watt?

Mvh.
    SAL

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel forholdstallet vet jeg ikke - da jeg ikke vet hvor stor trafoen er. Men jeg jeg synes vel 2000VA pr kanal må kunne karakteriseres som stort.
    Men det er jo ingen grunn til å overdimmensjonere dette så enorm. Min synsing baserte seg bare på at den skulle være litt større enn maks levert effekt. (og hvis den er det så er den snarere 2500VA) Det er vel omtrent slik det er mine de fleste. Dette er som sagt PA utstyr - og de er ikke beregnet på å drive veldig lavimpedante laster - så de lever omtrent samme effekt uavhengig av impedans.

Det er jo forskjellige filosofier på forsterkere og hva som er viktig. DP A1S har ikke spesiellt stor trafo eller lyttebank - likefullt levere den over dobbelt så høy spissstrøm som feks Krell Evolution 1 (som såvidt jeg kan forstå har 5kVA pr kanal, og 120 000uF), den har også langt lavere forvrenging, høyere slewrate og større båndbredde. Mine gamle ZAPSolute monoblokker hadde 240 000 uF pr kanal i strømforsyningen og større trafo en DP - likefullt spiller DP fletta av dem i mine øyne - spesiellt i områder der man skulle tro slikt hadde noe å si - i bassen.

Det er vel ingen hemmelighet at jeg er opptatt av specs når jeg titter på komponenteter. Og det er vel derfor jeg nå prøver en annen forsterker i bassen. A1S har ikke all verden med krefter, og den takler ikke vanskelige laster like godt som andre ting. Derfor vil jeg brokoble de to siste DPene til Mangerne - det gir masse headroom og enda lavere forvrening. Til bassene har jeg valgt forsterkere som har egenskaper som jeg anser som viktig for bassen - og da snakker vi om høy effekt, lav forvrengning og høy dempingsfaktor. Og løsningen vil greie å levere godt over 2000W også i 2Ohm - dersom det skulle være viktig. Så den kan levere strøm også!

Med aktiv deling og en liten haug med effektforsterkere - så vil jeg nok tro at jeg også havner på 4-5kVA i trafo pr side - det anser jeg å være nok og vel så det, og enda litt til.

Mvh
    OMF

Dynamic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    6
    nydelig lesning OMF!

har ikke vært involvert i denne tråden før, men som sagt er det nydelig lesning :)

uansett; gir ampen 2 x 4000w i 8ohm? isåfall må vel denne ha over 2 x 4000VA trafoer innebygget?

edit: DP1S har vel 1500VA trafo omtrent, noe som egentlig er ganske greit i og med en effekt på 2 x 250w i 8ohm. jeg har selv ikke hørt noen forsterkere med så god kontroll i bass/tighthet som DP sine.. derav A1 og 6.52, disse spiller RINGER rundt Sunfire sine gamle 2 x 600w i 8ohm amper. får også håpe at viftene ikke går noe særlig på den nye saken din, i Lab Gruppen 2 x 1000watterene jeg har her nå går viftene konstant.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Jada - trafoen må helt klart være større en oppgitt effekt.
    Mitt system er jo aktivt delt (3 veis)- så jeg har mange amper....og 4000W kommer til å bli summen av disse for en kanal i 8Ohm. Og naturlig nok så må også trafoene være i den størrelsen - gjerne med litt headroom - så totalt så kommer vi nok opp i over 5kVA pr kanal.

Hvis jeg ikke husker feil så har DP 2 x 800VA . som stemmer godt med at den kan levere maks 1600W i 2Ohm og stereo.

Ut i fra den informasjonen jeg har så skal ikke viftene starte i det hele tatt i mine tenkte bruk. Viftene er temperaturstyrt!

Har du sammenlginet Lab Gruppen mot DP i bassen...?

(Jeg vet det er flere som like DP i bassen - meg selv inkludert - men det var ikke dårlig med Crown K2 når jeg brukte den altså...den hadde veldig god punch - derfor har jeg lyst til å teste andre PA trinn med masse effekt!)

Mvh
    OMF

8

8x12_TOM

Gjest
    Har ikke greie på forskjellen på min DP 6.4 og de nyere A1 modellene du bruker når det kommer til kontroll av bass, men å sammenligne 6.4 min med DP's PA 402 blir to helt forskjellige verdener. 6.4 var rett og slett slapp i fisken i forhold. Derfor er drømmen min en 402 til...en til hver side.
    PA forsterkere for basskontroll er tingen ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    tkr skrev:
    8x12_TOM skrev:
    PA forsterkere for basskontroll er tingen ;D
    Enig der...

mvh
    Har muligens et spennende forslag til deg der - som vi kan diskutere på lørdag.....hvis du hører noe du synes er interessant da....

mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn