Omsider har jeg fått på plass en godt brukergrensesnitt!
I hverdagen kan jeg nå bruke Squeezebox Duet til å spille på hovedanlegget. Den kan jeg styre fra medfølgende Controller, eller fra PCen på kontoret! Med Duet kan jeg også streame Spotify - som jeg har Premium versjonene av. Å få Spotify inn på anlegget har vel allerede doblet brukstiden - og 10 doblet mangfoldet! Også kan også min bedre halvdel spille litt musikk på stueanlegget!
For kritisk lytting har jeg tenkt å bruke JRiver. Og den kan jeg nå fjernestyre via en laptop. Så da kan jeg sitte i stuen og styre spillelister og volum med en liten laptop i fanget!
Jeg kjører pr i dag på 96kHz som "systemfrekvens", og det er mange ting jeg skulle ha prøvd:
- spiller mine vanlige red books bedre på 88,2 enn på 96kHz...? (Får ikke Spotify til å funke på 88,2Khz).
- Hva spiller best av J RIver og Foobar + Console/Bidule?
- Er det noe å hente på å gå til 176,4kHz eller 192kHz - jeg har muligheten hvis jeg vil....
Så var det disse kurvene da...target kurvene....jo, jeg tror jeg skal prøve å tilnærme meg en enda flatere kurve. Merker at man i underbevisstheten har lyst til å lage en skikkelig humpekurve med et lite løft i bassen for å få basstrommen til å sitte, en lite løft i presensområdet for å skapet nærhet, en BBC dipp for at det ikke skal bli slitsom og litt engelstøv i toppen....løsningen er nok å flate det ut.
Oppgraderingen nå på nyåret...ja jeg omtaler det som oppgradering for jeg er rimelig sikker på at dette blir en oppgradering, bærer nok litt preg av at jeg tror jeg gjorde et godt kjøp- det blir kanskje litt overkill, også posisjonerer jeg meg også litt for fremtiden. Det er greit å ha utstyr som er fleksibelt! (Jeg tenker fremdeles litt på DIY på høytalerfronten og der er både dipol alà Tangen, tradisjonelle høytalere med Accuton elementer eller en bassoppgradering av de jeg har nå på blokken - men her skjer det ingen ting før lytterommet er klart og det kommer ihvertfall ikke til å skje i 2010.)
Jeg har vel allerede kommet i mål med mine 2010-hifi forsetter - da med unntak av å begynne lytterom i kjelleren. Og med en planlagt oppgradering på familiefronten i begynneslen av mai - så blir nok dette et hektisk år (Det er jo alle). Man kan likefullt være litt filosofisk på formiddagen og si at jeg føler jeg er omtrent der jeg skal være. Jeg syens selv oppsettet mitt spiller godt, det spiller slik jeg vil det skal spille. Jeg har også hørt tilstrekkelig mange oppsett til at jeg tviler på at det er noe der ute som dramatisk endrer min oppfatning på hvordan ting skal låte. Men det er mange oppsett det hadde vært gøy å høre Tangens nye oppsett, Eik, LMC, Karma, R.Solhaug, Mag, Fossé og selvsagt alle Roysen sine - også kanksje et av disse Klipsch oppsettene!
Så da er det greit å kunne avslutte "prosessen med nytt hus og ny front end" med en laugskveld her på neste lørdag! (trolig min siste frikveld på et års tid! ;D ;D)
Mvh
OMF