OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Takk for besøket ja! Godt å høre litt musikk igjen, blir alt for lenge mellom hver gang nå! ;D

Jeg liker "datadingslurefilteret jeg da"... ;D ;D

Totte - du er på ingen måte glemt, men må nok drøye neste lyttekveld til utpå nyåret!

mvh
    OMF

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    OMF skrev:
    Hei!

Takk for besøket ja! Godt å høre litt musikk igjen, blir alt for lenge mellom hver gang nå! ;D

Jeg liker "datadingslurefilteret jeg da"... ;D ;D

Totte - du er på ingen måte glemt, men må nok drøye neste lyttekveld til utpå nyåret!

mvh
    OMF
    Når jeg bruker dette helt dagligdagse ordet er det ikke ment som en negaiv bemerkning men heller som en inrømmelse av at Elektron henger litt etter.

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    Når jeg bruker dette helt dagligdagse ordet er det ikke ment som en negaiv bemerkning men heller som en inrømmelse av at Elektron henger litt etter.
    Herlig med folk som omtaler seg selv i tredjeperson. ;D ;D ;D

Vi må forresten ikke glemme å gratulere "Elektron" med fem stjerner. Mye hardt arbeid bak dem :eek:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nærmer seg jo nyttår.....og det blir nok ikke de store investeringene på anleggsfronten for min del....nå er det fullt fokus på påbygg og eget lytterom! ;D ;D

Derimot sitter jeg og tenker på....hva skjer hvis selger en DP A1S og bruker pengene til å kjøpe meg 2 stk Crown I-tech PA trinn på i overkant 1000W pr kanal i 8 Ohm, og så brokobler jeg de to siste DPene til Mangerne slik at jeg får 800W pr kanal der også...... Det oppsettet jeg har hørt med mest power tilgjengelig var Roysen sitt og det var forførende attakk og letthet i lyden der!

Mine høytalere er 3 veis - med delefrekvenser 150Hz og 500Hz, og fores i dag av tre stk DP a1S med 250W i hver kanal!

Det hadde vært spennende å økte det til 1000W + 1000W + 800W. Hva tror folket....?=

Hva er den ultimate bassampen...? Noen bedre en Crown Itech..?

Godt nytt hifi år til alle der ute!

Mvh
    OMF

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.542
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Godt nytt år, ja!

Høres spennende ut, det der med å bruke noen røslige pa-amper i bassen. Absolutt verd å prøve ut, IMO. :D

mvh

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Godt nytt år Ole Martin!

Min opplevelse tilsier at du har attack nok i bassen. På den annen side er det vel ingen tvil om at effekt er konge når det gjelder drift av dynamiske ht i din klasse. Kan gi enda mer kontroll.

Eget lytterom er vel den ultimate muligheten som vi entusiaster kan få når det gjelder oppgradering. Det gjelder også for ditt vedkommende, slik jeg ser det. Jeg ville satset på å fullføre det før du gjør endringer i ditt allerede gode oppsett.

Mvh
    Helge

OMF skrev:
    Nærmer seg jo nyttår.....og det blir nok ikke de store investeringene på anleggsfronten for min del....nå er det fullt fokus på påbygg og eget lytterom! ;D ;D

Derimot sitter jeg og tenker på....hva skjer hvis selger en DP A1S og bruker pengene til å kjøpe meg 2 stk Crown I-tech PA trinn på i overkant 1000W pr kanal i 8 Ohm, og så brokobler jeg de to siste DPene til Mangerne slik at jeg får 800W pr kanal der også...... Det oppsettet jeg har hørt med mest power tilgjengelig var Roysen sitt og det var forførende attakk og letthet i lyden der!

Mine høytalere er 3 veis - med delefrekvenser 150Hz og 500Hz, og fores i dag av tre stk DP a1S med 250W i hver kanal!

Det hadde vært spennende å økte det til 1000W + 1000W + 800W. Hva tror folket....?=

Hva er den ultimate bassampen...? Noen bedre en Crown Itech..?

Godt nytt hifi år til alle der ute!

Mvh
    OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville ha spurt noen med litt teknisk kompetanse.
    Men kan det være at det var andre årsaker enn mye watt som skapte den lyden du beskriver hos Roysen? Høyttalerne, rommet, nærfeltslytting? Du har et aktivt oppsett hvor hver forsterker driver hvert sitt frekvensområdet og kanskje du da egentlig har vel så mye krefter når man tenker på at forsterkerne arbeider i et mye smalere området og blir belastet mye mindre? Det er bare tanker og synsing fra min side, og jeg ville som sagt spurt noen med bedre innsikt.

Når det er sagt, så tror jeg absolutt du kan bytte til noe rimeligere som skal drive bassene uten å få dårligere lyd. Og da vet du hva jeg vil anbefale. ;)

Spennende med eget lytterom!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Man bør kanskje legge til at det kun er her på sentralen det omtalte rommet kalles lytterom - i samtale med sjefen i huset omtales rommet som kjellerstue/gjesterom. ;D ;D Neida - jeg får utfolde meg ganske fritt der regner jeg med. Hjemmekino blir det også...det blir gøy!

Grunnen til at jeg lurer litt var at jeg syntes Crown K2 spilte jævlig bra i bassen når jeg hadde den...og Crown har mange sluttrinn som i grunn skal være bedre enn den. Også har jeg lyst til å teste brokoblete DPer til Mangerne..mer krefter og enda lavere forvrenging hadde vært gøy. 250W er tross alt ikke all verden.

Og jada....Midgard 600W er på listen...finees det andre ICE alternativer med masse Watt...?

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    Godt nytt år OMF! Jeg har alltid vært en tilhenger av overkill på kraft-fronten selv om jeg nok tror overdimensjonerte strømforsyninger har mer å si enn selve utgangseffekten. Jeg tror din idé er meget god. Jeg har personlig aldri hørt Crown tror jeg (om du ikke benyttet de når jeg hørt anlegget ditt i det forrige huset) så der har jeg ikke mye å bidra med. Jeg tror du vil få hakeslipp av hvordan Mangerne dine spiller også når de blir kontrollert av 800 DP-Watt.

Du bør forresten ta en tur hit igjen når du får anledning fordi nå er Lyra preampen med en skikkelig step-down trafo installert. Det har gjort bassen en god del bedre med mer trykk og samtidig mer kontroll

Mvh
    Roysen

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    To ting:

Hvor god er egentlig Emotivas monblokk som bassforsterker? http://emotiva.com/xpa1.shtm. På papiret dobler den 8-ohmseffekten i 4 ohm.

Hvor mye har maxeffekten å si for evnen til å kontrollere bassen i området med stor impedansvariasjon? Jeg tror selv jeg ender opp med klasse D og da Hypex UcD400ST. Disse kan brokobles til å gi 800W i 8ohm og en ny amp fra Bryston inneholder visst nettopp dette med lineær strømforsyning.

Jeg tror LMC bruker brokoblede Coldamp-moduler til i det minste noen av bassene sine.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OK...man bør vel utbasonere hifi forsettene for 2010 i en slik tråd - slik at man kan stilles ansvarlig dersom man ikke følger opp:

1) Støpe gulv i det som blant annet skal bli lytterom. (Det er nok i overkant ambisiøst siden det skal flyttes blant annet 300m3 med stein)
    2) Få på plass et bedre brukergrensesnitt til oppsettet
    3) Teste ut om mer Watt er veien å gå for bedre lyd!
    4) Lese både "Master handbook of acoustics" og "Sound reproduction"
    5) Lære meg å bruke ARTA

Det får være bra nok for 2010....skjer såpass mye ikke hifi relatert dette året så veldig mye hifi tid blir det uansett ikke!

Så tilbake til effektforsterker-problemstillingen.

Jeg har mest tro på en Crown sak..., men er rimelig allergisk mot viftestøy så det kan bli et problem.
    (Jeg får nok kanskje låne min gamle Crown K2 for en test hvis jeg bestikker tkr med en vinylplate jeg har liggende og allerde lovet bort til han)

De nye ICE modulene ser utrolig spennende ut. Bedre specs liker jeg veldig godt og fra linken til Peter ser det jo ut som den greier 525W i 8Ohm....Det optimale hadde jo vært å få tak i en 4 kanals slik.....Men hvordan er denne med lavere impedanser...ser det ikke er oppført noen Watt styrke dersom disse brokobles...

Mvh
    OMF

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:
    De nye ICE modulene ser utrolig spennende ut. Bedre specs liker jeg veldig godt og fra linken til Peter ser det jo ut som den greier 525W i 8Ohm....Det optimale hadde jo vært å få tak i en 4 kanals slik
    Jeg likte dette selv.

Fra linken:
    CUSTOM SERIES AMPLIFIERS
    D-SONIC can fabricate a custom chassis to accommodate 1–7 channels from 100W – 500W / 8 ohms.
    Any combination of module quantities, power ratings and power cords can be combined. Call for a quote.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Woops......

Det som begynte som litt tankeflukt i går, ble plutselig realitet i dag....har solgt en av DPene.....

Egentlig er jeg ganske fornøyd - det gir meg litt handlingsrom til å teste ut noe nytt. Jeg har med unntak av nevnte Crown K2 ikke brukt noe annet en DP på over 5 år. Også er det jo ingen umulighet å kjøpe tilbake en hvis jeg skulle angre. Nå synes jeg faktisk at jeg er litt frisk i svingene her! ;D

Så hva egner seg best som bassforsterker.....jeg er vel egentlig på jakt etter 2 stykker = 4 kanaler (slik at jeg kan brokoble de to siste DPene til Mangerne). De skal altså kun spille opp til ca 600 Hz.

Hva har jeg på blokka:
    1 -Crown Studio Reference 1
    2 -Crown K2
    3 - Midgard 600W
    4 - Andre ICE baserte saker

Det er ikke tilfeldighvis noen som har en forsterker å låne meg en ukes tid til jeg får noe nytt på plass....? ;D

Mvh
    OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingenting i veien for at du kan låne min 4 kanals HFX effektrinn noen dager, men mulig det blir litt smått med krefter. Spesielt når du kjører Audiolense og taper en del db. Det sitter to stykk ICEpower 125ASX2 moduler i den. 2*60W i 8ohm fra hver. Brokobling og dobling av krefter er mulig, men jeg klarer det ikke. Må endres noen greier på innsiden....
    http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/solutions/speaker/ASX2_SERIES
    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_58&products_id=255

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.542
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har en Nakamichi PA 5 stående.Du kan jo komme innom i morgen hvis den er grei nok for deg.

mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:
    Woops......

Det som begynte som litt tankeflukt i går, ble plutselig realitet i dag....har solgt en av DPene.....

Egentlig er jeg ganske fornøyd - det gir meg litt handlingsrom til å teste ut noe nytt. Jeg har med unntak av nevnte Crown K2 ikke brukt noe annet en DP på over 5 år. Også er det jo ingen umulighet å kjøpe tilbake en hvis jeg skulle angre. Nå synes jeg faktisk at jeg er litt frisk i svingene her! ;D

Så hva egner seg best som bassforsterker.....jeg er vel egentlig på jakt etter 2 stykker = 4 kanaler (slik at jeg kan brokoble de to siste DPene til Mangerne). De skal altså kun spille opp til ca 600 Hz.

Hva har jeg på blokka:
    1 -Crown Studio Reference 1
    2 -Crown K2
    3 - Midgard 600W
    4 - Andre ICE baserte saker

Det er ikke tilfeldighvis noen som har en forsterker å låne meg en ukes tid til jeg får noe nytt på plass....? ;D

Mvh
    OMF
    Gjennomføringskompetanse, ja.

Er grunnen til at du skriver "Andre ICE baserte saker" og ikke "Andre Klasse D-baserte saker" at du har mer tro på B&Os ICE-moduler enn på konkurentene? I så tilfelle: Hvorfor?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel egentlig ikke....Crowns sine forsterkere har jo også en en eller annen form for svitsjeteknikk har de ikke....

Men, nå har jeg penger på bok...så hva er den ultimate bassampen...??

Mvh
    OMF

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    949
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    hei..glockenklang bugatti 400 i mono konfigurasjon gir 800W...men pene er de ikke ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fordelen med ICEpower ASP (som i Midgard Oberon) sammenliknet med ASX2 er at man kan legge til kondensatorbatteri etter ønske.
    Det kan være interressant å se på Jeff Rowlands løsninger med proprietær DC-strømforsyning:
    http://www.jeffrowland.com/M300.htm

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Fordelen med ICEpower ASP (som i Midgard Oberon) sammenliknet med ASX2 er at man kan legge til kondensatorbatteri etter ønske.
    Det kan være interressant å se på Jeff Rowlands løsninger med proprietær DC-strømforsyning:
    http://www.jeffrowland.com/M300.htm
    Joa, men man trenger ikke lytte så lenge før man hører at asx låter veldig mye bedre enn asp. De nye Rotel effekttrinnene låter bra!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foretrekker (lyden av) ASX2 selv, men de ASP-sleggene er kjekkere å leke med. Til bass er det nok hipp som happ lydmessig.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel - da er terningen kastet!

Mvh
    OMF

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    alt er bedre enn 3 eller 4.
    En god 1´er eller 2`er vekker oppmerksomhet og skaper muligens debatt. 5´er eller 6´er er en bekreftelse på fortreffelighet.

så hva ble det?

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Adam har brukt ICE på submodulene til mine Alpha. Totalt 2kW fordelt på 4 x 13". Samtlige forsterkere er voicet opp mot hver sitt element/arbeidsoppgave. Jeg har tilgode å høre strammere, mer definert og tightere bass. Bedre enn min Velodyne DD-18 sub, og bedre enn annet jeg har hørt av high-end høyttalere. De har også dynamisk headroom nok til å fylle store lokaler med uforvrengt bass, men i min stue koser de seg for det meste på tomgang.

Selvfølgelig ikke klasse D sin skyld alene, men det er åpenbart en superb forsterker om den blir integrert korrekt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jepp, har god tro på ICE i bassen - spesielt mtp på fasevinkler og slikt!

Vil vel ikke helt avsløre hva som er på vei, men vi snakker 3800W pr kanal i 8 Ohm....så nå regner jeg med at jeg for min del skal få avklart betydning av headroom. Er forsåvidt klar over at dette er i kategorien "latterlig overkill"...men når muligheten bød seg - så så vil jeg prøve....

Bassen har vært noe av det jeg har vært mest fornøyd med i oppsettet - likefullt tror jeg nok at det kommer til å bli enda bedre nå...mer punch først og fremst er håpet!

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    OMF,

;D ;D ;D
    Dette er rått. Kan du si noe om strømforsyningen bak de 3800 wattene?

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    OMF,

;D ;D ;D

Mvh
    Roysen
    Jeg kan vel avsløre at det ikke er klasse A! ;D

Neida, det ligger vel i kortene at dette er utstyr beregnet for PA, og har helt sikkert ikke samme leveringsevne på strømsiden som "konservative hifi forsterkere". Likefullt har jeg tittet nøye på specs...og dette skal i høyeste grad levere varene.

Mvh
    OMF

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Jeg tipper i allefall SMPS.

Mange Watt kan sikkert høres ut som latterlig overkill for enkelte, men å gå fra 250W opp til 2kW gir faktisk "bare" 9dB større dynamisk headroom. Dvs. man kan også spille 9db høyere ved enhvert nivå før samme forvrengning oppnås. Middels til tungdreven høyttaler, litt ekstra volum, EQ og dynamiske innspillinger vil sikkert samlet gi godt hørbar forvrengning uten tilstrekkelig effekt. Det er totalt 4.1kW på mine aktive Adam, som sikkert er overkill til mitt bruk - men det er uansett betryggende å vite at selv når jeg spiller høyt med dynamiske innspillinger så holder forvrengningnivåene seg svært lavt. :)

R

Roysen

Gjest
    OMF skrev:
    Roysen skrev:
    OMF,

;D ;D ;D

Mvh
    Roysen

Neida, det ligger vel i kortene at dette er utstyr beregnet for PA, og har helt sikkert ikke samme leveringsevne på strømsiden som "konservative hifi forsterkere". Likefullt har jeg tittet nøye på specs...og dette skal i høyeste grad levere varene.

Mvh
    OMF
    Jeg er utrolig spent på hvordan dette vil påvirke gjengivelsen hos deg.

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    OMF skrev:
    Roysen skrev:
    OMF,

;D ;D ;D

Mvh
    Roysen

Mvh
    OMF
    Jeg er utrolig spent på hvordan dette vil påvirke gjengivelsen hos deg.

Mvh
    Roysen
    Det er jeg og! ;D

Du må snart ta deg en tur, men drøy det et par uker for akkurart nå har jeg ikke noe å spille på!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ser ut til å gå i boks dette...., eller må jeg innrømme noe unøyaktigheter med specs! Jeg hadde sett på 120V/60hz dataene...med 240V/50Hz så blir det riktige tallet 4075W/pr kanal 8 Ohm.

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    8) Er du sikker på at elementene i høytalerne dine håndterer denne enestående kraften? ;D

Mvh
    Roysen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn