OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

timc

Gjest
    OMF skrev:
    Hei!

Jada - trafoen må helt klart være større en oppgitt effekt.
    Mitt system er jo aktivt delt (3 veis)- så jeg har mange amper....og 4000W kommer til å bli summen av disse for en kanal i 8Ohm. Og naturlig nok så må også trafoene være i den størrelsen - gjerne med litt headroom - så totalt så kommer vi nok opp i over 5kVA pr kanal.

Hvis jeg ikke husker feil så har DP 2 x 800VA . som stemmer godt med at den kan levere maks 1600W i 2Ohm og stereo.

Ut i fra den informasjonen jeg har så skal ikke viftene starte i det hele tatt i mine tenkte bruk. Viftene er temperaturstyrt!

Har du sammenlginet Lab Gruppen mot DP i bassen...?

(Jeg vet det er flere som like DP i bassen - meg selv inkludert - men det var ikke dårlig med Crown K2 når jeg brukte den altså...den hadde veldig god punch - derfor har jeg lyst til å teste andre PA trinn med masse effekt!)

Mvh
    OMF
    Dette får jeg ikke til å stemm OMF. 1600VA trafo og 1600Watt ut? Wattene man får ut av en trafo er noe mindre enn oppgitt VA. Så er jo ikke DP en 100% effektiv konstruksjon, så for meg virker dette litt rart. Dersom det er 1600watt peak effekt så er det greit, da kondensatorbatteriet kan levere veldig mye over ett kort tidsrom.

Har ikke prøvd LabGruppen, men har sammenlignet Crown mot DP. Du kan prøve å gjette hvem som vant med en hel langside og halve svingen. Du får 3 forsøk.

Og ja, kom jeg på nå. Jeg har eid K2 og den var litt for fyldig, og for lite nyansert synes jeg. Både XTi og I-Tech er i en annen klasse.

-Tim

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    timc skrev:
    OMF skrev:
    Hei!

Mitt system er jo aktivt delt (3 veis)- så jeg har mange amper....og 4000W kommer til å bli summen av disse for en kanal i 8Ohm. Og naturlig nok så må også trafoene være i den størrelsen - gjerne med litt headroom - så totalt så kommer vi nok opp i over 5kVA pr kanal.

Hvis jeg ikke husker feil så har DP 2 x 800VA . som stemmer godt med at den kan levere maks 1600W i 2Ohm og stereo.

Ut i fra den informasjonen jeg har så skal ikke viftene starte i det hele tatt i mine tenkte bruk. Viftene er temperaturstyrt!

(Jeg vet det er flere som like DP i bassen - meg selv inkludert - men det var ikke dårlig med Crown K2 når jeg brukte den altså...den hadde veldig god punch - derfor har jeg lyst til å teste andre PA trinn med masse effekt!)

Mvh
    OMF
    Dette får jeg ikke til å stemm OMF. 1600VA trafo og 1600Watt ut? Wattene man får ut av en trafo er noe mindre enn oppgitt VA. Så er jo ikke DP en 100% effektiv konstruksjon, så for meg virker dette litt rart. Dersom det er 1600watt peak effekt så er det greit, da kondensatorbatteriet kan levere veldig mye over ett kort tidsrom.

Har ikke prøvd LabGruppen, men har sammenlignet Crown mot DP. Du kan prøve å gjette hvem som vant med en hel langside og halve svingen. Du får 3 forsøk.

Og ja, kom jeg på nå. Jeg har eid K2 og den var litt for fyldig, og for lite nyansert synes jeg. Både XTi og I-Tech er i en annen klasse.

-Tim
    Er enig med deg i betraktninger om trafoer.

Du har sanser for Crown altså...som sagt likte jeg K2 veldig godt, men har ikke både XTi og I-Tech vifter da....?

Mvh
    OMF

T

timc

Gjest
    Nja...Jeg er ikke noen Crown ambasadør, men det er de jeg har prøvd.

Xti har vifte som først slår seg på ved litt hard bruk.

I-Tech har konstant vifte som durer og går hele tiden. Og den kan ikke kobles ut. Forsterkeren må stå i ett annet rom eller ute. "avo" har den på verandaen i værtett boks ;D

-Tim

Dynamic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    6
    jeg ble helt på tuppa etter alt snakket om pa amper.. så, jeg tok en av tre opp i stuen og testet :D

edit: sorry for "hijacking" OMF! kan love deg at bassen ble endel tightere.. haha

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spennende....er det en Labgruppen du har testet opp i mot DP eller hva....?

Mvh
    OMF

Dynamic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    6
    lenge siden jeg hadde DP 6.52, så lab gruppen fikk kjørt seg mot recieveren... haha.. :)

synd du ikke bor i Oslo OMF, jeg kunne lånt deg 2 x 1000watterene mine for en liten stund. De gir ut ca 2800w i 8ohm hver brokoblet, da hadde det blitt lyd.. de er dog digitale (LAB 2002) kontra den nye saken din som er analog?

T

timc

Gjest
    Min erfaring er at brokobling ødelegger basskvaliteten. Det blir mer, men dårligere bass :(

-Tim

A

Audio Optimum

Gjest
    timc skrev:
    OMF skrev:
    Hei!

Mvh
    OMF

-Tim
    Ang. det med watt og strmtrekk er det vel omentrent slik...

A/B ca. 70% av maks.. dvs. 1000va trafo ca.700watt
    A i beste fall 50% mere 40% av maks.. 1000va gir enten 500 eller 400 watt
    D ligger på 90%+...

:)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    timc skrev:
    Min erfaring er at brokobling ødelegger basskvaliteten. Det blir mer, men dårligere bass :(

-Tim
    Det synes jeg høres litt rart ut....mange "statement" monoblokker er jo brokoblede varianter av mindre forsterkere - og jeg har vel ikke fått inntrykk av at statement produkter har dårligere bass enn de mindre modellene i de omtaler og slikt jeg har lest på området.

Hva skjer med dempingsfaktoren....på den ene siden så "halveres" jo lastimpedansen - det skulle bety en halvering av dempingsfaktoren. Skjer det noe med utgangsimpedansen til forsterkeren....? Kan det være bedre å kjøre parallell mono - da vil lastimpedansen bli den samme - mens utgangsimpedanen da vel skal halveres...altså en dobling av dempignsfaktoren...?

Mvh
    OMF

T

timc

Gjest
    Paralell brokobling er tingen ja ;)

Enkel måte å tenke på er at når du brokobler i vanlig forstand blir en tilpasset 8ohms utgang til en 16 ohms utgang. Det betyr i praksis dårligere evne til å håndere lavere impedanser.

Med paralell brokobling blir en 8ohms utgang til en 4ohms utgang. Altså øker evnen til å håndtere transienter som krever mye strøm.

Veeeeeldig forenklet dette.

-Tim

T

timc

Gjest
    OMF skrev:
    Det synes jeg høres litt rart ut....mange "statement" monoblokker er jo brokoblede varianter av mindre forsterkere
    Hvilke tenker du på? Jeg har negativ erfaring med bla. Classè Delta 4100. EC Nemo, Crown forsterkerene jeg har prøvd. Mcintosh MC 252/402. Eneste positive må være de nye EC forsterkerne AW 2x120M. Men de blir noe hardere i toppen ved brokobling. De mister også evnen til å takle moderat kapasitiv last. Kimber Monocle XL fikk dem til å slå seg av. Og det på Klipsch LaScala II.

-Tim

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hmmm....man kan jo eksperimentere litt med brokopling vs parallell mono.

Men både DP og det nye har utpreget lav dempingsfaktor, og med aktiv drift og tykke kobberkabler så skulle dempingsfaktoren her bli særdeles god uansett.

Jeg har ingen direkte erfaring med brokoplede "statement" kontra mindre brødre..., men jeg har vel lest min andel av hifi tester og omtaler - og du er den første som påpeker at brokobling har negative sider i bassen. Mener du at Nemo er "feitere" i bassen enn 180? Uansett - jeg har ikke noe hands-on erfaring på dette området forløpig....

Mvh
    OMF

T

timc

Gjest
    OMF skrev:
    Mener du at Nemo er "feitere" i bassen enn 180?
    Ja det vil jeg si, så lenge det ikke er snakk om at 180 går tom for krefter.

Ble skrevet litt i hast det innlegget mitt. Det blir egentlig litt feil å snakke om brokoblede ferdigblokker. Det jeg skrev gjelder mest for når man brokobler ett stereotrinn. Ved å bygge en brokoblet konstruksjon fra skratch så kan man jo øke strømkapasiteten. Men hva er egentlig hensikten da?

-Tim

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Jo, det mener jeg at Nemo er i forhold til AW180. Dog, AW180 syntes jeg den gang jeg hadde slike var mer velfungerende i bassen enn AW250 da.

T

timc

Gjest
    bjornh skrev:
    Jo, det mener jeg at Nemo er i forhold til AW180. Dog, AW180 syntes jeg den gang jeg hadde slike var mer velfungerende i bassen enn AW250 da.
    Er ikke AW250 og AW180 samme forsterker, bare med høyere Rail-spenning og litt større strømforsyning?

-Tim

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig, ja. Spenningen vet jeg ikke noe om, men det er flere ladelytter på AW250 en på AW180. Mine hadde en kondesatorbank på 60 000 Mikrofahrad. Den gang da var 100 000 i AW250.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.499
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    timc skrev:

-Tim
    Fikk lyst til å bekrefte samme opplevelse som du beskriver her Tim.
    Jeg testet en del med 2 stk Copland CTA 520 trinn. Hadde først et som forøverig spilte utrolig bra, men savnet litt effekt. Fikk fatt i 1 stk til og brokoblet da disse for hver sin kanal.
    Jo da, mere effekt, men dårligere basskvalitet ved høyere volum.
    I tillegg en fordreining i lydbilde mellom bass og diskant/mellomtonesom. Enkelt beskrevet som forhøyet nivå på diskant/mellomtone kontra bassen.

Eller på en annen veldig enkel måte (relatert til bilmotor ;)) jeg fikk masse hestekrefter men dreiemomentet uteble!

gismo

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gledens dag er her....og da snakker jeg ikke om at vaskemaskinen røyk, men om at denne står på kontoret.... ;D ;D

Slik ser den ut uten topplokket....

Og slik er den under....Nå stod det ikke noen data på den trafoen....så jeg vet vel ikke helt hvor stor den er....

Hmm...Har Roald noen ordentlige nettstøpsler liggende....var tykke nettkabler på denne!

Mvh
    OMF

T

timc

Gjest
    Oj. Dæven steike. Det er den jeg hadde lyst på det!!! Dumming!

Crown Studio Ref.............. Baldrick sin gamle anntar jeg?

-Tim

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    824
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hvor mange?

Må si jeg gleder meg til helgen, skal bli gøy å høre dette!!!

P

kjetinho

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Antall liker
    22
    OMF skrev:
    Hmm...Har Roald noen ordentlige nettstøpsler liggende....var tykke nettkabler på denne!

Mvh
    OMF
    Grattis med ny amp!

Roald pleier å ha inne diverse Furutech, men veit ikkje om det er ope, det har vore lekkasje i bygget.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    timc skrev:
    Oj. Dæven steike. Det er den jeg hadde lyst på det!!! Dumming!

Crown Studio Ref.............. Baldrick sin gamle anntar jeg?

-Tim
    Nope-....storebror.....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    timc skrev:
    Jaja....Du har nå ihvertfall lav nok Zut.

:)
    Du tror ikke det blir et problem å brokoble de...? ;D ;D ;D

(Men jeg har vel faktisk mer tro på å kjøre de i parallell mono, mtp på dempingsfaktoren - effekt er det nok av uansett)

Mvh
    OMF

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    ... og alt i heimen er spikret godt fast - håper jeg....... ;D

Disse to "brothers in arms" ser rimelig heftige ut... :)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Man gratulerer med så langt, alt vel.

Det ser jo lovende ut ja, man ser frem til helgen. Som du sier er det krefter nok, jeg kan godt tenke meg at du får en til overs ::) ::) ::)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    totte skrev:
    Man gratulerer med så langt, alt vel.
    Takk for det! Gjenstår å settte strøm på, men det regner jeg med skal gå bra!
    De var inne til overhaling hos frabrikken i 2007, så de skal være i god stand!
    totte skrev:
    jeg kan godt tenke meg at du får en til overs ::) ::) ::)
    Den kan muligens hende ja..... ;D ;D

mvh
    OMF

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    2,375 watts into 8 ohms (bridge-mono mode)
    Damping factor: >20,000 from 10 Hz to 200 Hz

milde jesus.
    dette må da være den ultimate forsterkeren til bassbruk, spesielt prisen tatt i betraktning?

grattis, omf.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gago skrev:
    2,375 watts into 8 ohms (bridge-mono mode)
    Damping factor: >20,000 from 10 Hz to 200 Hz

milde jesus.
    dette må da være den ultimate forsterkeren til bassbruk, spesielt prisen tatt i betraktning?

grattis, omf.
    Jepp - den skal egne seg godt til bass! Og jeg har forstått det slik at viften ikke skal starte før man bruker effetken passerer 300W.

Disse er rimelige på bruktmarkedet, og denne modellen ble så vidt meg bekjent ikke tatt inn til Norge. Men det er i utgangspunktet ikke en billig amp, og den er heller ikke spesiellt gammel....

Jeg likte denne fra et kjent Nick...

Her er specs....

Studio Reference I
    Stereo mode (with both channels driven):
    1,160 watts into 4 ohms.
    780 watts into 8 ohms.

Bridge-Mono mode:
    2,220 watts into 8 ohms.
    1,580 watts into 16 ohms.

Parallel-Mono mode:
    2,315 watts into 2 ohms.
    1,565 watts into 4 ohms.

Performance
    Frequency Response: ±0.1 dB 20 Hz to 20 kHz at 1 watt
    Phase Response: +5 to –15 degrees from 20 Hz to 20 kHz at 1 watt
    Signal-to-Noise: (A-weighted)
    Studio Reference 1 : Greater than 120 dB below rated full bandwidth power.
    Total Harmonic Distortion (THD):
    Less than 0.02% at rated low-distortion 1 kHz power.
    Less than 0.1% at ratedfull bandwidth power.
    Intermodulation Distortion (IMD): (60 Hz and 7 kHz 4:1)
    Studio Reference 1: Less than 0.005% from full bandwidth power to 78 watts rising linearly to 0.025% at 78 milliwatts.
    Damping Factor: Greater than 20,000 from 10 Hz to 200 Hz, and greater than 2,500 at 1 kHz
    Crosstalk:(At rated full bandwidth power)
    Studio Reference 1 : Better than 100 dB from 20 Hz to 100 Hz falling linearly to better than 70 dB at 20 kHz

Mvh
    OMF

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    726
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Oj,oj...gratulere med nye amper, OMF

Dette var noen skikkelig beist !! Skulle gi bra kontroll over basselementene. En dempefaktor på 20.000 er jo et enormt tall. Karan KAS 450 har 10.000 og det er høyere enn de aller fleste, men her dobbles det... :eek:

Hva snakker vi om i vekt per stk.?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Den veier vel snaut 30kg!

Grunnen til at jeg valgte disse var den høye dempingsfaktoren - sammen med høy effekt, lav forvrengning og at viften skal være temperaturstyrt!

Dette med dempingsfaktor er viktig tror jeg. En del av "hifi" testene av denne forsterkeren indikerer at den spiller (for) tørt. Den liker jeg! ;D

Det er i mine øyne litt "feilinformasjon" om dempingsfaktor ute og går!

Man kan illusterere dempingsfaktoren til et stereosystem med en mekansik ekvivalent som er litt lettere å forstå. Her vil forsterkeren være kilden, og høytalerelementet være lasten og impedansen i mellom vil representeres av en fjær med dempeledd.

Ofte så ser man dette fremstilt som at dempingsfaktoren er forholdet med utgangsimpedansen på forsterkeren og impedansen på høytaleren. Dette er forsåvidt riktig - men gir på ingen måte det hele bildet. I en slik sammenheng vil gjerne høytalerimpedansen være ganske høy - og med svært lav utgangsimpedans på forsterkeren så vil høytalerkabelen bli viktig. Man prater gjerne om en dempingsfaktor på flere hundre....og at denne kan forbedres dersom man øker kabeltverrsnittet litt. Som sagt - jeg synes dette gir et feilaktig bilde.

Det er ikke høytaleren du ønsker å ha kontroll på - det er selve elementet. Og inne de fleste høytalere sitter det et passivt delefilter, med masser av spoler, kondiser og motstander. Strømmen må gjennom her før den kan sette elementet i sving. Det er her den største impedansen sitter. Jeg tar en mekansisk ekvaivalent. Hvis du har en lavimpedant effektforsterker - så vil denne ha en knall grep på høytaleren (Altså fjæren som representerer utgangsimpedansen til forstererkeren og kabelimpedansen er nesten ubetydelig). Og den kan riste høytalerne akkurat som den vil - men hvor viktig er dette grepet når alle elementene henger i strikker/fjærer inne i kabinettet.

Med aktiv deling fjerner man jo det passive delefilteret og forsterkeren får reell kontroll på elementene. Man får reell høy dempingsfaktor. Min erfaring er at aktiv deling gir en mye mer presis, oppløst og "riktig" lyd...og jeg tror nok mye av grunnen til det er at man får reellt høy dempignsfaktor.

Jeg kommer nok til å kjøre de i parall mono....da skulle dempingsfaktoren blir doblet! Men i mitt tilfelle så vil nok kabelimpdansen begynne å gjøre seg gjeldende...selv om det er 6mm2 kobber....

Mvh
    OMF

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.444
    Torget vurderinger
    23
    Grattis - håper sikringene holder!

Nå mangler du bare høyttalere.... ;D ;D ;D ;D

Hadde Crown en gang i en annen tidsalder, kjøpt hos Audioscan her i Oslo.
    Ble brukt sammen med Coral tre-veis med 15" og horn. Helt herlig - stålkontroll.
    Erstattet noen små Dynaco rørmonotrinn. Husker naboen kom fykende opp og
    klaget over murpuss på snittene under Dagsrevyen!

Nok et stykke HiFi som aldri skulle vært solgt.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    OMF skrev:
    En del av "hifi" testene av denne forsterkeren indikerer at den spiller (for) tørt. Den liker jeg! ;D
    He-he.

Det der har jeg opplevd også. Innvendinger som i klare ordelag beskriver akkurat de kvalitetene man er på jakt etter. Slike må man jo stole på.

Men nå må vi jo få vite hvordan de spiller da mann!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Grattis med interessante forsterkere. Har ikke hørt disse selv, men spesifikasjonene indikerer jo et og annet.
    Skal noen av dp'ene stå igjen?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    BT skrev:
    Grattis med interessante forsterkere. Har ikke hørt disse selv, men spesifikasjonene indikerer jo et og annet.
    Skal noen av dp'ene stå igjen?
    Takker...jada skal ha et sett med brokoplede DPer til Mangerne!

Mvh
    OMF

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Kloke ord om aktiv deling og dempningsfaktor, OMF!

Fjærer er til å forstå seg på.

Må bare skaffe litt ressurser først, så skal også jeg prøve.

T

timc

Gjest
    Lyden da man! LYDEN!

Håper nesten du synes det er dårlig, for da kan jeg legge tankene mine om Studio Ref. på hylla......Pokkers vanskelig å finne.

-Tim

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med Norges første (?) Studio Ref I, også 3 stk da :D Eller har du kjøpt enda flere? De er aldri solgt i Norge så jeg tror ikke det er så mange av dem ihvertfall. De er alt i alt relativt skjeldne her i Europa, 110v utgaven i USA er mer vanlige og går ofte billig der. Vet ikke hvor vanlig det er på andre forsterkere, men på 110v utgaven av Studio Ref er der ikke vanlig stikkontakter da de trekker mer strøm enn det er godkjent for :)

Vifta går hele tiden på de (også når den er slått av faktisk) men den er stillegående og jeg synes ihvertfall ikke det er problem, kun ytterst skjelden girer den opp hos meg ihvertfall.

Blir artig å høre om du blir fornøyd ihvertfall, min Studio Ref II fungerer ihvertfall bra nok for meg ;) Når får du lyd i de?? Er jo ingenting å vente på :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn