Hei igjen
.
Tenkte jeg skulle skrive noen ord om hvordan jeg synes oppsettet spiller da
.
Er ikke så lett å beskrive lyden hvor skal man liksom begynne? Den mest fremtredende egenskapen er nok helheten. Det er ingen ting som stikker seg ut, det er ikke mulig å skille ut drivere eller plassere høytalerne for den saks skyld. Det låter rett og slett naturlig
At de 5-6 øverste oktavene avspilles av det samme elementet, uten delefilter eller andre forstyrrelser er nok den viktigste årsaken til at lyden er/oppfattes som veldig homogen flere lyttere har sammenlignet lyden med elektrostatoppsett som i stor grad har samme fordel. Bruk av romkorreksjon gjør jo også at man får kontroll over romresponsen så det ikke er noen deler av gjengivelsen som får stikke seg frem og farger gjengivelsen. Ellers har jo systemet lav forvrenging også som også bidrar til en veldig naturlig og ørevennlig lyd.
Jeg prøver like fullt å beskrive noen egenskaper som bidrar til å skape et naturlig og ekte lydbilde.
Dynamikk og headroom
Dette er jo vanedannende egenskaper! Her er det jo samspillet mellom elementer som er utrolig raske, aktiv deling som gjør at man får en reell høy dempingsfaktor og strømsterke forsterkere med ekstrem båndbredde som danner det tekniske grunnlaget for god dynamikk. Det skal også være rikelig med headroom her de to bassene (12 og 10) er omtrent umulig å overbelaste, mens Manger elementet også kan ta enormt med effekt hvis det bare er delt høyt nok. (Var det ikke det tyske forsvaret som brukte det til å avspille geværskudd fordi det var det eneste elementet som kunne gjengi dette realistisk
?). Uansett med masse krefter og elementer som ikke er overbelastet så får man en behagelig ro og uanstrengthet i lydbildet. Dette merker man utrolig godt på komplisert musikk og musikk med store dynamiske utsvinginger spesielt hvis man spiller litt høyt (noe som dessverre ofte blir realiteten når forvrengingen er lav
) så er det befriende å komme seg gjennom et cresendo uten at anlegget vrenger eller komprimerer.
Oppløsning
Jeg har alltid vært en hund etter oppløsning. Grunnen til det er i mine øyne åpenbar det er oppløsningen som tryller frem alle detaljene i musikken og det er disse detaljene som til sammen skaper illusjonen. Overkill greier å få frem alle disse detaljene uten at det låter lyst eller analytisk faktisk så låter det mindre diskant av dette oppsettet en de fleste andre til tross for at det spiller relativt flatt (eller helt flatt hvis jeg skulle ønske å korrigere for det) opp til rundt 30kHz.
Holografi/Soundstage
Mitt mål på dette området er at anlegget skal gjenskape den soundstagen som er på platen dette innbærer at et stort orkesterverk skal gjenskapes stort (Soundtrack på gladiator), mens visesang med akustisk gitar skal ha et tilnærmet 1:1 størrelse foran deg. Dette synes jeg i stor grad anlegget greier i dag selv om det nok er bedre på det store enn det lille. Jeg synes også anlegget presterer bra på det som er midt i mellom altså musikke hvor det er flere aktører med luft i mellom seg men her savner jeg større rom, mer luft og mer presisjon
ikke det at det er spesielt dårlig, men her har det nok vært litt bedre før
.
Skal man ta for seg de enkelte bestanddelene så er vel kanskje bassen det som skiller seg litt ekstra ut.
Har faktisk ikke sett så nøye på målingene det er vel egentlig ikke så spennende hva de viser heller da jeg oppfatter bassen til å være meget god. Det som jeg synes anlegget virkelig briljerer på er å trylle frem detaljer i dypbassen jeg aldri har hørt før. Og denne opprensningen i bassen gjør at lydbildet åpner seg opp hele veien opp
.
Jeg skal som sagt måle litt mer på rommet så jeg vet litt mer om hva som faktisk skjer - men det virker på meg som om høytalerne integrerer veldig godt med rommet og lager lite trøbbel. Derek forklarte dette med at siden Predator har Air brakes så vil den stoppe mye raskere enn et konvensjonelt element på den måten blir bassen mer presis og med mer punch, samtidig som outputen blir mindre da elementet stopper da det skal stoppe. Uansett er bassen vanvittig bra og det av en litt stor 12 tommer i trykkkammer!
Jeg har aldri vært noen stor bassfreak men må jo si at nå skjønner jeg litt hva de snakker om
Tja
.hva kunne jeg ønske meg var bedre da
.
Jeg ønsker meg litt mer presisjon og holografi. Selv om man skal være litt forsiktig med å uttale seg om hvordan ting spilte for 4 måneder siden så hadde jeg nok et lydbildet som satt litt mer i det gamle oppsettet. I dagens oppsett savner jeg litt dybde, litt bredde og ikke minst at musikken fullstendig slipper høytalerne.
Dette tror jeg skyldes flere ting jeg tror det er et lite psykoakustisk element med i spillet her den gamle stuen var mye mindre og taket mye lavere noe som gjør at en like stor soundstage virket mye større der enn den gjør i den nye stuen. Videre var den gamle stuen bedre dempet med blant annet rundt 6m2 med akustikkplater i taket, og mer demping rundt i stuen med noe mer møbler, gardiner, ett teppe til og noen få strategisk plassert dempeplater så vil jeg nok komme omtrent dit i det nye oppsettet også. Men det største forbedringspotensialet i det nye oppsettet er nok å tveake høytalerplassering/plassering av lytteposisjon, implementere høytalerkorreksjon, justere korreksjonskurver og filter og som alltid tveake utstyret til det maksimale
det er jo fremdeles litt å hente der
.
Ellers er jeg vel idet store og hele fornøyd
..Anlegget har i dag en ro som gjør at musikken virker mye mer avslappet som om musikerne har litt bedre tid eller spiller litt saktere
.jeg tar meg også i å oppdage nye ting i musikk jeg er ganske kjent med
.smådetaljer som at lyden varer litt lengre, at de flytter seg i lydbildet eller at det er lettere å høre hva det er
..
Så det mange sikkert lurer på
..er jeg fornøyd med byttet hvis jeg ikke greier å få bedre lyd enn det jeg har i dag
.? Altså er det jeg har nå nok til å forsvare oppgraderingen
?
Tja er vel det riktig å svare på det
jeg har fått mer dynamikk, bassrespons og oppløsning på bekostning av en reduksjon i holografien
.Jeg hadde vel ikke blitt 100% fornøyd hvis dette er fasiten også om 3 måneder
..men nå tror jeg ikke at det blir fasiten da
.Det er ingen grunn til at holografien skulle bli dårligere med mindre det er noe som kan tilskrives plassering av anlegget i stua
og det er ikke noe jeg rår like mye over i mitt nye hjem
.
Mvh
OMF