OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Detta må jeg få hørt etter at du har tuna det enda mer inn ;D Synd jeg ikke kunne komme nedover i helga....................

A

Ari Gold

Gjest
    så, til det store spørsmålet...
    hvis du klarer å svare på det uten å tenke på pris og følelser?

har du hørt noe bedre enn ditt nåværende anlegg?
    ikke på enkelte parametre, men totalt sett?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei
    Det var et lett spørsmål – nei!

Men synes kanskje det kan utbroderes litt. Det går jo en del debatter her på sentralen om hva som er best og i disse trådene så ser det ikke ut til at man tar hensynt til preferanser.

Jeg har jo valgt mine komponenter basert på hva jeg synes låter best – og følgelig er mitt oppsett en hånd i hanske design til mine preferanser. For meg så er nok tilstedeværelse og holografi de to viktigste parametrene. Et eksempel på at dette ikke er like viktig for andre var en lytter jeg hadde på besøk – som etter å ha lyttet litt kommenterte litt om bassen og mellombassen og fundamentet i lyden – hvorpå jeg spurte ”hva med resten/toppen – presisjonen, holografien, stemmegjengivelsen, osv..”. ”jo, den var vel grei den..:”

Mao – det er store forskjeller på hvordan vi liker lyden. Jeg liker oppløsning, dynamikk, presisjon og et nøytralt lydbilde. Det som mange vil kalle hifi-parametre. Men – det er akkurat når man tyner maks ut av disse at illusjonen blir virkelighet og musikken oppstår i rommet – hifien er borte – bare musikken er igjen. Jeg har hørt mange oppsett i ulike varianter – som gjerne beskrives musikalske, og felles for de er at spiller utrolig pent, ørevennlig med en varm og organisk klang – men for meg så evner ikke disse oppsettene å opprettholde illusjonen – selv om det spiller pent – så blir det stereoanlegget man hører på!

En annen ting er at når jeg lytter sitter jeg i sweet spot. Jeg har derfor en ganske betydelig toe-in på mine høytalere noe som gjør at lyden er riktig kun i sweet spot. Et anlegg som er noe mer sosialt – vil i mine øyne ofte ha litt dårligere lyd i sweet spot. Så midt oppsett er vel på ingen måte noe som passer til de som ligger på sofaen og nyter musikk….

Den andre siden av saker er jo…hva når man hører på andre sine anlegg……
    Vel – nesten uansett hvor hyggelig vertskap det er - så slapper man liksom ikke helt av – gjerne er lyset på, noe jeg alltid slår av når jeg lytter, det ligger et lite press på deg at du skal si noe fornuftig om lyden når sangen kommer til sin slutt, og man har nesten alltid tidspress på seg…hvor mange av et anleggs egenskaper oppdager man på 30 min…? 2 timer…?

Den andre tingen er jo at jeg umiddelbart jakter etter de postive egenskapene i mitt oppsett – mens andre egenskaper blir oversett – eller til og med sett på som ”skavanker”. Et eksempel her kan være mitt gamle Audip Physics oppsett hvor jeg hadde en betydelig suck out rundt 70hz. Dette gjorde at bassen på et par Cder hos meg låt utrolig oppløst og veldefinert – mens den i de fleste andre oppsett hørtes grumsete ut….i etterkant vet jeg jo hva som er ”riktig”, men der og da….

Så – svaret på spørsmålet ditt er et relativt klart NEI, faktisk på de fleste enkeltparametere også…., men smaken er som baken, så andre kan nok ha andre synspunkter – og disse synes jeg det er veldig viktig å få frem – for de hjelper meg i min videre tveaking av lyden….

Mvh
    OMF

A

Ari Gold

Gjest
    blir spennende å følge utviklingen.
    gleder meg stort til rapport etter besøk av snickersen, samt ytterligere justeringer og innspilling.

en annen ting jeg lurer på er om det er mulig å få til en grommere dac/transport løsning enn det du har for øyeblikket? snakker vi dramatisk mye bedre lyd med en scarlatti rigg fra dcs mon tro... :0

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei igjen....

For den gjengse sofalytter (altså de som ikke sitter i sweet spot) så tror jeg nok ikke det er så veldig mye mer å hente i mitt oppsett - med et mulig unntak av en jevnere bassrespons vha HelmHolz..

Derimot har jeg tro på at en finjustering av korreksjonskurvene, implementering av høytalerkorreksjon, litt mer jobbing med høytalerplassering/lytteposisjon, de samme HelmHolz og litt andre tveak kan gi et realtivt godt løft på lyden i sweetspot. Jeg ønsker ikke å blåse opp mine egne forventninger så veldig - så jeg vil nok bli fornøyd om jeg får 1 hørbar oppgradering til...

Om det finnes bedre utstyr....tja det gjør det sikkert.
    På drivverk siden tror jeg ikke det er noe konvensjonellt drivverk som hamler opp med mitt BASE drivverk - men jeg tror en dedikert PC kilde vil være bedre - og det er en vei jeg har tenkt å gå....

Conductor/End Game skal jo være ganske bra....og det finnes heller ingen alternativer ute på markedet. Jeg trenger nemlig 6 kanaler pga den aktive delingen i det digital domenet.
    Så - slik jeg ser det - er den ene muligheten å bytte ut end Game med en 6 kanals DAC - eks EMM LABS DAC 6e SE og kjøre digitalt ut fra Conductor (med digital volumkontroll)- denne løsningen er jeg ikke veldig postiv til -fordi hvis man får et feil utsignal fra Conductor (feil frekvens feks) så måker Dac 6 ut digitalstøy i fullt signal ut på utgangene - og da vil jeg tro at begge Manger elementene blir sprengt. (jeg mistet 1 diskant element på Avantiene på denne måten)

Den andre løsningen jeg ser for meg at kan konkurrere med dette er 3 x 5 tårns DDDAC/3 x blodtrimmet DP DAC + å bygge 3 passive volumkontroller på utgangene til disse. Jeg er ikke sikker på at det blir så mye bedre- det blir dyrt, stort og ikke nødvendigvis like bra.

Min erfaring med DACer er vel også at mye av forskjellene ligger i klangbalansen - ikke i kvaliteten på output - og klangbalansen kan jeg justere akkurat slik jeg vil.

Til slutt så vil jeg vel si at kvaliteten i dette systemet i mye større grad avhenger av høytalerne, rommet og den digital signalbehandlingen enn kvaliteten på DAC, drivverk og kabler....

Mvh
    OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Personlig er jeg vel av den oppfatning at i et så komplekst oppsett finnes det ganske stort eksperimentpotensiale i mange deler av oppsettet, men når det gjelder DAC-er så føler jeg det kanskje er blant de punktene der det er minst å hente. Eventuelle klangmessige forskjeller kan man jo enkelt gjenskape/kansellere bort i et slikt oppsett.

DAC-er gjør forskjell, men etter min mening kan disse forskjellene deles inn i to grupper:
    1: Kvalitative forskjeller
    Dette er forskjeller som med dagens teknologi stort sett ligger langt forbi hva øret klarer å høre selv i et meget godt oppsett.

2: Klangmessige forskjeller
    Dette er simpelthen klangfarging, enten i selve produktet, eller i utgangsbufferens synergi med kabel/mottaker osv.

Ovenstående er selvsagt gitt at DAC-en er av en viss kvalitet. Forøvrig finnes det jo eksempler på dyre DAC-er som rent kvalitativt yter så dårlig at de er synonymt med søppel, men som allikevel får gode skussmål etter subjektiv testing grunnet tilfeldig god match.

Etter min mening så ligger nok det største eksperimentpotensialet i forsøk med delefrekvenser og filtersteilhet (som aller mest påvirker spredningen), oppsett av høyttalerkorreksjon, plassering av høyttalere, plassering og tuning av helmholzresonatorer og annen romtuning. Ergo så mener jeg nå at eksperimentering er mest interesant innenfor det utstyret du allerede har.

Jeg tror det kanskje mest interessante tweaket på det nåværende tidspunkt som innebærer mer utstyr enn du allerede har ligger i et par ambiencediskanter. Videre tror jeg på kraftigere romkorreksjon, men det er for tiden ikke så lett å oppdrive uten at man samtidig gir avkall på en del manuelle innstillngsmuligheter.

Uansett så har jo oppbygningen av dette systemet helt klart forutsetninger langt utover de typiske oppsettene man finner i samme prisklasse.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Snickers-is skrev:
    Jeg tror det kanskje mest interessante tweaket på det nåværende tidspunkt som innebærer mer utstyr enn du allerede har ligger i et par ambiencediskanter. Videre tror jeg på kraftigere romkorreksjon, men det er for tiden ikke så lett å oppdrive uten at man samtidig gir avkall på en del manuelle innstillngsmuligheter.
    Hei Snickers-is! Kan du utdype dette med ambiencediskanter og kraftigere romkorreksjon?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    OMF skrev:
    Hei
    Det var et lett spørsmål – nei!

Men synes kanskje det kan utbroderes litt. Det går jo en del debatter her på sentralen om hva som er best og i disse trådene så ser det ikke ut til at man tar hensynt til preferanser.

................
    OMF,

Det er slike innlegg som gjør det ekstra interessant å frekventere HFS!

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver om lytting hjemme og borte.

Ellers har det vært svært spennende å lese gjennom denne tråden hvor mye bra utstyr har vært innom.

Mange takk og gratulerer med nye høyttalere.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    John_Harald skrev:
    Hei Snickers-is! Kan du utdype dette med ambiencediskanter og kraftigere romkorreksjon?
    Ambiencediskanter er noe jeg mener Manger MSW har godt av fordi de har litt smal spredning i toppen sammenliknet med litt nedover i diskant/øvre mellomtone. Det gir noe mer luft.

Med kraftigere romkorreksjon så mener jeg først og fremst et system som kan gjøre en impulsresponskorreksjon av rommet og som kan gjøre en mer inngående romanalyse. Det systemet som er lengst på vei analysemessig er vel Lyngdorf sin Room Perfect, men jeg synes den gir litt for lite muligheter, og den tar noen forutsetninger jeg ikke er helt enig i. Audiolense er funksjonsmessig sett et bedre alternativ, men den mangler en analysemodul for å gjøre en dypere analyse av rommet og høyttalerne før man genererer de endelige korreksjonsfiltrene.

En fundamental svakhet med impulsresponskorreksjon er forøvrig at de forutsetter at man ikke ønsker å ha med rommets signatur, og det er ikke nødvendig vis alltid tilfellet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk igjen for hyggelige ord fra Bx og Snickers....

Som en liten appropos så kan jo den mer generelle diskusjonen om romkorreksjon og tekniske muligheter tas i en annen tråd - slik at det blir mer tilgjengelig for ettertiden!

Benytter også anledningen til å berømme Snickers for sin oppriktige og svært imøtekommende holdning til mitt opsett - hvor han både på forumet og "privat" har hjulpet meg med å komme videre med mitt opsett - som kommersiellt sett er en konkurrent til hans egen virksomhet.

Takk for hjelpen!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei igjen….

Tenkte jeg skulle skrive noen ord om hvordan jeg synes oppsettet spiller da….

Er ikke så lett å beskrive lyden – hvor skal man liksom begynne? Den mest fremtredende egenskapen er nok helheten. Det er ingen ting som stikker seg ut, det er ikke mulig å skille ut drivere eller plassere høytalerne for den saks skyld. Det låter rett og slett naturlig
    At de 5-6 øverste oktavene avspilles av det samme elementet, uten delefilter eller andre forstyrrelser er nok den viktigste årsaken til at lyden er/oppfattes som veldig homogen – flere lyttere har sammenlignet lyden med elektrostatoppsett – som i stor grad har samme fordel. Bruk av romkorreksjon gjør jo også at man får kontroll over romresponsen – så det ikke er noen deler av gjengivelsen som får stikke seg frem og ”farger” gjengivelsen. Ellers har jo systemet lav forvrenging også – som også bidrar til en veldig naturlig og ørevennlig lyd.

Jeg prøver like fullt å beskrive noen egenskaper som bidrar til å skape et naturlig og ekte lydbilde.

Dynamikk og headroom
    Dette er jo vanedannende egenskaper! Her er det jo samspillet mellom elementer som er utrolig raske, aktiv deling som gjør at man får en reell høy dempingsfaktor og strømsterke forsterkere med ekstrem båndbredde som danner det tekniske grunnlaget for god dynamikk. Det skal også være rikelig med headroom her – de to bassene (12 og 10) er omtrent umulig å overbelaste, mens Manger elementet også kan ta enormt med effekt hvis det bare er delt høyt nok. (Var det ikke det tyske forsvaret som brukte det til å avspille geværskudd – fordi det var det eneste elementet som kunne gjengi dette realistisk…?). Uansett – med masse krefter og elementer som ikke er overbelastet – så får man en behagelig ro og uanstrengthet i lydbildet. Dette merker man utrolig godt på komplisert musikk og musikk med store dynamiske utsvinginger – spesielt hvis man spiller litt høyt (noe som dessverre ofte blir realiteten når forvrengingen er lav…) så er det befriende å ”komme seg gjennom” et cresendo uten at anlegget vrenger eller komprimerer.

Oppløsning
    Jeg har alltid vært en hund etter oppløsning. Grunnen til det er i mine øyne åpenbar – det er oppløsningen som tryller frem alle detaljene i musikken – og det er disse detaljene som til sammen skaper illusjonen. Overkill greier å få frem alle disse detaljene uten at det låter lyst eller analytisk – faktisk så låter det mindre ”diskant” av dette oppsettet en de fleste andre – til tross for at det spiller relativt flatt (eller helt flatt hvis jeg skulle ønske å korrigere for det) opp til rundt 30kHz.

Holografi/Soundstage
    Mitt mål på dette området er at anlegget skal gjenskape den ”soundstagen” som er på platen – dette innbærer at et stort orkesterverk skal gjenskapes stort (Soundtrack på gladiator), mens visesang med akustisk gitar skal ha et tilnærmet 1:1 størrelse foran deg. Dette synes jeg i stor grad anlegget greier i dag – selv om det nok er bedre på det store enn det lille. Jeg synes også anlegget presterer bra på det som er midt i mellom – altså musikke hvor det er flere aktører med luft i mellom seg – men her savner jeg større rom, mer luft og mer presisjon…ikke det at det er spesielt dårlig, men her har det nok vært litt bedre før….

Skal man ta for seg de enkelte bestanddelene så er vel kanskje bassen det som skiller seg litt ekstra ut.
    Har faktisk ikke sett så nøye på målingene – det er vel egentlig ikke så spennende hva de viser heller – da jeg oppfatter bassen til å være meget god. Det som jeg synes anlegget virkelig briljerer på er å trylle frem detaljer i dypbassen jeg aldri har hørt før. Og denne opprensningen i bassen gjør at lydbildet åpner seg opp hele veien opp….

Jeg skal som sagt måle litt mer på rommet så jeg vet litt mer om hva som faktisk skjer - men det virker på meg som om høytalerne integrerer veldig godt med rommet – og lager lite trøbbel. Derek forklarte dette med at siden Predator har ”Air brakes” – så vil den stoppe mye raskere enn et konvensjonelt element – på den måten blir bassen mer presis og med mer punch, samtidig som outputen blir mindre – da elementet stopper da det skal stoppe. Uansett er bassen vanvittig bra – og det av en litt stor 12 tommer i trykkkammer!
    Jeg har aldri vært noen stor bassfreak – men må jo si at nå skjønner jeg litt hva de snakker om………

Tja….hva kunne jeg ønske meg var bedre da….
    Jeg ønsker meg litt mer presisjon og holografi. Selv om man skal være litt forsiktig med å uttale seg om hvordan ting spilte for 4 måneder siden – så hadde jeg nok et lydbildet som ”satt” litt mer i det gamle oppsettet. I dagens oppsett savner jeg litt dybde, litt bredde og ikke minst at musikken fullstendig slipper høytalerne.

Dette tror jeg skyldes flere ting – jeg tror det er et lite psykoakustisk element med i spillet her – den gamle stuen var mye mindre – og taket mye lavere – noe som gjør at en ”like stor soundstage” virket mye større der – enn den gjør i den nye stuen. Videre var den gamle stuen bedre dempet – med blant annet rundt 6m2 med akustikkplater i taket, og mer demping rundt i stuen – med noe mer møbler, gardiner, ett teppe til og noen få strategisk plassert dempeplater så vil jeg nok komme omtrent dit i det nye oppsettet også. Men det største forbedringspotensialet i det nye oppsettet er nok å tveake høytalerplassering/plassering av lytteposisjon, implementere høytalerkorreksjon, justere korreksjonskurver og filter og som alltid tveake utstyret til det maksimale…det er jo fremdeles litt å hente der….

Ellers er jeg vel idet store og hele fornøyd…..Anlegget har i dag en ro som gjør at musikken virker mye mer avslappet – som om musikerne har litt bedre tid eller spiller litt saktere….jeg tar meg også i å ”oppdage” nye ting i musikk jeg er ganske kjent med….smådetaljer som at lyden varer litt lengre, at de flytter seg i lydbildet eller at det er lettere å høre hva det er…..

Så – det mange sikkert lurer på…..er jeg fornøyd med byttet hvis jeg ikke greier å få bedre lyd enn det jeg har i dag….? Altså er det jeg har nå nok til å forsvare oppgraderingen…?

Tja er vel det riktig å svare på det……jeg har fått mer dynamikk, bassrespons og oppløsning på bekostning av en reduksjon i holografien….Jeg hadde vel ikke blitt 100% fornøyd hvis dette er fasiten også om 3 måneder…..men nå tror jeg ikke at det blir fasiten da….Det er ingen grunn til at holografien skulle bli dårligere – med mindre det er noe som kan tilskrives plassering av anlegget i stua…og det er ikke noe jeg rår like mye over i mitt nye hjem….

Mvh
    OMF

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    OMF skrev:
    Som en liten apropos så kan jo den mer generelle diskusjonen om romkorreksjon og tekniske muligheter tas i en annen tråd - slik at det blir mer tilgjengelig for ettertiden!
    Hei, tar dette til etterretning ;) Spørsmålet ble skrevet for å reflektere hvordan du og Snickers-is ville se muligheten for eventuelt oppgraderinger av det nye, ultimate fra Overkill. Har lenge vært imponert at du tør utforsker nye prinsipper og dra strikken litt lenger..

OMF skrev:
    Så – det mange sikkert lurer på…..er jeg fornøyd med byttet hvis jeg ikke greier å få bedre lyd enn det jeg har i dag….? Altså er det jeg har nå nok til å forsvare oppgraderingen…?

Tja er vel det riktig å svare på det……jeg har fått mer dynamikk, bassrespons og oppløsning på bekostning av en reduksjon i holografien….Jeg hadde vel ikke blitt 100% fornøyd hvis dette er fasiten også om 3 måneder…..men nå tror jeg ikke at det blir fasiten da….Det er ingen grunn til at holografien skulle bli dårligere – med mindre det er noe som kan tilskrives plassering av anlegget i stua…og det er ikke noe jeg rår like mye over i mitt nye hjem….

Mvh
    OMF
    Tror at holografien vil forbedre seg kraftig når alle akustiske og digitale tiltak er gjennomført. Holografi er den egenskapen jeg selv setter høyest.

OMF skrev:
    Jeg har aldri vært noen stor bassfreak – men må jo si at nå skjønner jeg litt hva de snakker om………
    Mange snakker om å lytte til musikk, bassfreakene liker også å føle musikken! Velkommen i klubben!

Dette har vært en rå tråd, er svært spent på den videre utviklingen :) :) :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    John_Harald skrev:
    Hei, tar dette til etterretning ;) Spørsmålet ble skrevet for å reflektere hvordan du og Snickers-is ville se muligheten for eventuelt oppgraderinger av det nye, ultimate fra Overkill. Har lenge vært imponert at du tør utforsker nye prinsipper og dra strikken litt lenger..
    Det som omhandler mitt oppsett vil jeg selvsagt ha i denne tråden....

Kom i skade for å oppgradere litt på torsdag også.....bruktbørsen er farlig...

mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    EngelholmAudio skrev:
    OMF skrev:
    Läckert och grattis!

Kanske skulle du kunna testa att sprida ut AD40 panelet något glesare samt placera dom på lite olika avstånd från bakväggen, mellan 0 och 35cm ger ett klart lyft.
    Takk for det Engelholm!
    Det høres jo ut som et knakende godt råd - gratis er det også! ;D

Har også fått litt mer møbler inn i stuen - noe som har dempet rommet litt.
    Får se om jeg kan få kost meg litt i kveld - og da skal jeg flytte litt på diffusorene også!

P.S. Engelholm - hvis du er i Bergen en gang hadde jeg satt pris på om du tok kontakt med meg! ;D

Mvh
    OMF

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Dette ble fint OMF. Er jeg i Bergen, skal jeg garantert kontakte deg i god tid.

Bare et spørsmål:

Har du mulighet for å kjøre ulik korreksjon på hver høytaler? Ser rommet er L-formet, og det vil jo gi forskjellig bassrespons på høyre vs venstre.

Mvh

PK

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Nei - i utgangspunktet kan man ikke det!

Man kan selvsagt justere gain for hver "kanal"

Derfor vil en av hovedmålsetnignene med mine 2 Helmholz (når jeg får skrudd dem sammen) være å jevne ut eventuelle ulikeheter mellom de to høytalerne - slik at man kan korrigere begge høytalerne på en "riktig" måte!

Det er mulig at man ved å benytte høytalerkorreksjon kan trikse til en form for korreksjon også for bassen - men det er den nok ikke egnet for!

mvh
    OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Høyttalerkorreksjonen kan settes individuell for høyre og venstre, men det er ikke anbefalt å bruke den ned i bassområdet. Jeg satte nettopp opp en DEQX på et sett Montana XP, og der kunne jeg bruke DEQX usedvanlig lavt, helt ned til 200Hz. Har ofte måttet sette nedre grense på 350-400Hz, så som du sikkert skjønner så er det rimelig uaktuelt å legge høyttalerkorreksjonen lavere.

Når det gjelder høyre/venstre avvik så har jeg diskutert med DEQX om å splitte den parametriske EQ-en, samt å innføre mulighet for å kunne måle summert venstre/høyre korrigert.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    OMF skrev:
    EngelholmAudio skrev:
    OMF skrev:
    Läckert och grattis!

Kanske skulle du kunna testa att sprida ut AD40 panelet något glesare samt placera dom på lite olika avstånd från bakväggen, mellan 0 och 35cm ger ett klart lyft.
    Takk for det Engelholm!
    Det høres jo ut som et knakende godt råd - gratis er det også! ;D
    Har også fått litt mer møbler inn i stuen - noe som har dempet rommet litt.
    Får se om jeg kan få kost meg litt i kveld - og da skal jeg flytte litt på diffusorene også!
    P.S. Engelholm - hvis du er i Bergen en gang hadde jeg satt pris på om du tok kontakt med meg! ;D
    MvhOMF
    Hej,

Japp, lite VIP-hantering av SMT-kunderna... ;)

Bergen låter trevligt och faktiskt har jag och min sambo en halvt plannerad Norge-tur under sommaren. Vi har kompisar som flyttat till Norge (vet dock inte exakt vart). Så verkligen tack för inbjudan, vi hörs av när det börjar bli dags (och om det blir av).

R

Roysen

Gjest
    Gratulerer OMF!

Dette ser knall ut og det virker på alle som har hørt det at det spiller knall også! Jeg må komme meg over fjellet en gang i løpet av sommeren i hvert fall og håper du er hjemme!

Et lite spørsmål: Nå som det ser ut som du har begynt å lage og kjøpe inn akustikk forbedringer til rommet, betyr det at du har lagt kjeller utsprengningen på is foreløpig?

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for det Roy!

Joda, det spiller godt, men det er fremdeles litt slik at synergien mangler - bassen, oppløsningen og alt det der er på plass, men det smelter ikke helt sammen ennå....Men tveaker litt hver dag nå - så er relativt optimist med at jeg skal komme i mål - og et godt stykke lengre enn da du hørte oppsettet sist.

Kjelleren er ikke skrinlagt - men det er et prosjekt som er et par år frem i tid - rett og slett fordi det er en enorm jobb (Trolig nærmere 20 lastebillass med stein som skal pigges ut fra kjelleren...). Håper å få sprengt ut hagen på sensommeren/høsten - slik at vi kan jobbe med å pigge stein i vinter. Så diffusorene i stuen er bare for å få bedre lyd i tiden frem til kjelleren lar seg realisere! Tror jeg kommer til å selge Daadene mine også (4 stk model 2) - rett og slett fordi jeg vil gå for samme leverandør av alle akustikkprodukter.

I kjelleren er planen å bruke en blanding av Svanå sine produkter - som jeg synes er pene og som jeg er overbevist om at virker og DIY absorbenter. Det er jo ikke så vanskelig å lage absorbenter.

Du er selvsagt velkommen når det skulle være...! ;D ;D

mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    OMF skrev:
    Takk for det Roy!

Joda, det spiller godt, men det er fremdeles litt slik at synergien mangler - bassen, oppløsningen og alt det der er på plass, men det smelter ikke helt sammen ennå....Men tveaker litt hver dag nå - så er relativt optimist med at jeg skal komme i mål - og et godt stykke lengre enn da du hørte oppsettet sist.

Kjelleren er ikke skrinlagt - men det er et prosjekt som er et par år frem i tid - rett og slett fordi det er en enorm jobb (Trolig nærmere 20 lastebillass med stein som skal pigges ut fra kjelleren...). Håper å få sprengt ut hagen på sensommeren/høsten - slik at vi kan jobbe med å pigge stein i vinter. Så diffusorene i stuen er bare for å få bedre lyd i tiden frem til kjelleren lar seg realisere! Tror jeg kommer til å selge Daadene mine også (4 stk model 2) - rett og slett fordi jeg vil gå for samme leverandør av alle akustikkprodukter.

I kjelleren er planen å bruke en blanding av Svanå sine produkter - som jeg synes er pene og som jeg er overbevist om at virker og DIY absorbenter. Det er jo ikke så vanskelig å lage absorbenter.

Du er selvsagt velkommen når det skulle være...! ;D ;D

mvh
    OMF
    Jeg har samme planer med Svanå selv.

Mvh
    Roysen

krelle

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    37
    Hej OMF! Det ser verkligen fint ut ditt lyssningsrum! Fina diffussorer från Svanå oxå. Jag har ett level 2 rum själv och är jättenöjd. Har du provat att dela stereo-bänken (bänkarna)? Så att du får ner elektroniken närmare golvet, så att mellanregistret får spela fritt till diffussorpanelena? Jag har själv testat det och det händer en del......

Mvh Krelle

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Krelle!

Takk for tipset....
    Problemet er at jeg spiller i stuen - så jeg får nok ikke lov til å utfolde meg så mye i bredden - eller i andre retninger...
    Tittet forøvrig på rommet ditt i en annen tråd her "Det Ultimate Lytterom" - ser utrolig flott ut!

mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja ja....det er et hardt liv..... ;D ;D ;D

Mvh
    OMF

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    821
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    En pakke full av audiofil stein som har kostet skjorta? ;D

Eller bare en ny forsterker for Predatorene?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Jeg ser jo også en mulighet for at du har investert i et mer brukervennlig drivverk?

Eller har du begynnt å leke litt med vinyl?

Evt er det databasert løsning på gang?

Eller simpelt hen 2000 stk bybeefiltre ;D

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Utifra størrelsen, tipper jeg en DP A1(s)
    mvh Kai

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Joda - er en DP A1S til....nå må jeg snart slutte å kjøpe de.... ;D ;D

Mer brukervennlig drivverk...?????????

En litt hektisk dag, sånn på ettermiddagen...
    Racket måtte tilpasses på nytt, også valge jeg å koble alt ned og opp igjen da jeg har:
    • Byttet ut Crown K2 med DP A1S
    • Laget ny FAT LMC nettkabel til den nye DPen
    • Justert opp gain på alle DPene
    • Satt inn gull sikringer i DPen som driver Manger elementene! ;D ;D
    • Fjernet BDR hyllen under drivverket
    • Sjekket fase på alle elementene - og det stemte...
    • Tvinnet signalkablene for høyre og venstre kanal
    • Også har jeg tveaket litt på Conductor/End Game da...

Så - nå står det å spiller litt igjen.....Skal ikke si så mye om resultatet ennå......

Mvh
    OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Hadde vært kult om du beholdt Crownen til jeg har vært innom deg. Kunne gjort måling med DP og Crown bare for å se hvordan de slår ut målemessig i et konkret oppsett.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Ja - når kommer du da....? ;D ;D

Vi får se - lydmessig så er jeg litt forvirret akkurat nå.
    Hadde ikke forventet den helt store forskjellen mellom DP og Crown - de har begge nok krefter, høy dempingsfaktor og skulle vel begge være godt egnet. Derimot så hadde jeg håpet at en SMPS mindre i oppsettet skulle kun gi litt bedre strøm til de andre komponentene og at man kunne få litt DP synergi.

Den korte lytten jeg fikk rett før sengetid i natt hadde et lydbidlet som var litt rotete i toppen (noe jeg tror skyldes kalde forsterkere og litt innspilling av noen småtveak) og en bass som var ganske forskjellig fra det den var før. Nå hadde ikke forsterkerne samme gain - så jeg vil ta en liten rommåling og lytte litt mer før jeg trekker noen konklusjoner om noe. Men hvis det viser seg at Crown spiller best - så er vel det naturlig valget å se etter en større Crown.... (Burde vel egentlig ikke skrevet noe om disse tankene uansett - når bassnivået ikke er justert inn irikitg - men men-...)

Kan det være at outputen på disse to blir så forskjellig at det må gjøres ny EQ punkter også - ikke bare jsstere Gain...?

Lyden er forøvrig mye roligere i dag....

Hjemme hos...joda, har invitert Fidelity hvis de har lyst til å ta seg en tur over fjellet.....Så får vi se....men når de ikke hadde mulighet til å komme på premieren - så vil jeg vel anbefale at de tar turen når systemet er litt bedre innjustert!

Mvh
    OMF

O

omholt

Gjest
    Ville ikke det naturlige valget til bass være ICE/klasse D?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Snickers-is skrev:
    Hadde vært kult om du beholdt Crownen til jeg har vært innom deg. Kunne gjort måling med DP og Crown bare for å se hvordan de slår ut målemessig i et konkret oppsett.
    Hei OMF :) Takk for at du er ærlig i dine betraktinger om lyden hjemme. Det kan være svært vanskelig å gå ut med "feilkjøp", men dette er veldig lærerikt å lære nye ting!

Ang spørsmålet så er jeg helt enig i at det er et svært spennende spørsmål! Har selv tidligere spurt OMF om han hadde testet forskjellen på Crown og DP A1S i bassen, noe han dessverre ikke hadde testet ut da.. Jeg lurer veldig på hvordan et topp transistor effektforsterker (F. eks topp modeller fra Krell og DP, f. eks DP A5 eller bitte bille lille DP1AS ;) ) vil gjøre det mot det beste fra PA-verdnen (F. eks nye høyeffektive effektforsterkere som lab gruppen FB 13000 og F. eks Crown)

http://www.limelight.nu/lab/lab.htm

Hva mener dere med SMPS?

Ha en fin 17. Mai feiring!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    SMPS - Switch Mode Power Supply - Altså switchede power...

Nå prøvde jeg så godt jeg kunne i mitt forrige innlegg å ikke trekke noen konklusjoner om hva som var best - har tross alt bare lyttet ca 30 minutter i natt....vet nok litt mer på søndag...

mvh
    OMF

O

omholt

Gjest
    Ser nå at Crown er en klasse k forsterker. Hva er forskjellen på klasse k og klasse D?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    OMF skrev:
    Hei!
    SMPS - Switch Mode Power Supply - Altså switchede power...

Nå prøvde jeg så godt jeg kunne i mitt forrige innlegg å ikke trekke noen konklusjoner om hva som var best - har tross alt bare lyttet ca 30 minutter i natt....vet nok litt mer på søndag...

Mvh
    OMF
    Takk for svar angående Switch Mode Power Supply.

Ville ikke ha konklusjoner, men ser frem til lytte inntrykk på søndag! Ha en fin 17. Mai feiring!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn