Overkill

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Alt tyder jo på Oppo spilleren yter bedre enn Goldmunden.
    Kan du utdype hva du mener med "tyder på"? Kan vi oversette det med at du tror at Oppo spilleren yter bedre enn Goldmunden? I så fall hvorfor skal vi andre legge vekt på hva du tror?

Mvh
    Roysen

C

Cyber

Gjest
    RoDa skrev:
    cybervision_ skrev:
    Jeg skjønner hvor du vil hen, Roysen, men hvis du ikke selv synes det virker noe snodig med en prislapp på størrelse med et rekkehus i finanskrisetider på en spiller som ikke gjør noe spesielt som andre spillere til 10 000 klarer så må jeg si jeg blir litt overrasket.
    Hvor går din grense?
    På samme sted som alle andre sin?
    Hvor dyr kan en spiller som "ikke gjør noe spesielt som andre spillere til 10 000 klarer" være?
    Min spiller kostet 30000 på det verste, den har LITE spesielt å slå i bordet med.....

"Ikke noe spesielt" er jo essensen i hobbyen vår!
    Vi er de dustete gullørene som hører forskjell på cdspiller til 1500,- kontra de som koster 8000,- ...

R
    Har du aksjer i Goldmund, Roda? :D (Den var ment humoristisk, ikke spydig... )

Hvor grensen går er selvfølgelig relativt, akkurat som du så retorisk sier over. Jeg er også klar over at om man kjøper en CD-spiller til 50 000 kontra en til 25 000 så det lite å få igjen for siste halvdel av summen, men når man da snakker spiller til 800 000 så blir det jo litt vilt.

Forskjell på en spiller til 1500 og 8000 kan vel da alle høre om resten av sakene er i stand til å få forskjellen ut og ikke er flaskehalser.

Problemet mitt innen hifi er at jeg elsker musikk og er på utstyrssiden nokså jordnær. For meg er det tull med dyre høyttalerkabler i kobber da jeg har kjøpt noen i den beste kvaliteten man får til en rimelig penge og da holder det for meg. Andre kjøper en dårligere kabel med et fancy navn og dyr strømpe på og får eierglede gjennom utseende - det har jeg selv gjort før også så jeg skjønner hvordan det er, men en må da være såpass ærlig at en innrømmer: Ja, jeg kjøper ikke bare pga ytelse, men også for å få et produkt i seg selv som gir eierglede utover sin egentlige praktiske hensikt.

R

Roysen

Gjest
    cybervision_ skrev:
    RoDa skrev:
    cybervision_ skrev:
    Jeg skjønner hvor du vil hen, Roysen, men hvis du ikke selv synes det virker noe snodig med en prislapp på størrelse med et rekkehus i finanskrisetider på en spiller som ikke gjør noe spesielt som andre spillere til 10 000 klarer så må jeg si jeg blir litt overrasket.
    Hvor går din grense?
    Hvor dyr kan en spiller som "ikke gjør noe spesielt som andre spillere til 10 000 klarer" være?
    Min spiller kostet 30000 på det verste, den har LITE spesielt å slå i bordet med.....

Vi er de dustete gullørene som hører forskjell på cdspiller til 1500,- kontra de som koster 8000,- ...

R

Hvor grensen går er selvfølgelig relativt, akkurat som du så retorisk sier over. Jeg er også klar over at om man kjøper en CD-spiller til 50 000 kontra en til 25 000 så det lite å få igjen for siste halvdel av summen, men når man da snakker spiller til 800 000 så blir det jo litt vilt.
    Er det en fasit som du har vedtatt som gjelder for alle og de som ikke følger den skal kastreres og steines på HFS?

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Oppo er et merke laget av og for filmentusiaster. De leverer svært gode produkter og deres toppmodeller regnes blant de beste DVD- og BD-spillerne på markedet til hjemmebruk.

Hvorfor skal denne etterlyste merkevarerespekten kun gjelde de skamdyre produktene?

Det har ikke fremkommet noe som helst dokumentasjon i denne tråden som skulle tilsi at Oppos toppspillere er dårligere produkter enn den tunge Goldmundspilleren når det kommer til ren ytelse, og dermed fortjene å bli rakket ned på som noe mindreverdig.

Har noen av kritikerene testet Oppospillerne mot denne tunge Goldmunden? I så fall stiller det seg anderledes, men baserer man seg bare på utseende, pris og anntagelser er det jo et heller tynt grunnlag.

R

Roysen

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Oppo er et merke laget av og for filmentusiaster. De leverer svært gode produkter og deres toppmodeller regnes blant de beste DVD- og BD-spillerne på markedet til hjemmebruk.

Hvorfor skal denne etterlyste merkevarerespekten kun gjelde de skamdyre produktene?

Det har ikke fremkommet noe som helst dokumentasjon i denne tråden som skulle tilsi at Oppos toppspillere er dårligere produkter enn den tunge Goldmundspilleren når det kommer til ren ytelse, og dermed fortjene å bli rakket ned på som noe mindreverdig.

Har noen av kritikerene testet Oppospillerne mot denne tunge Goldmunden? I så fall stiller det seg anderledes, men baserer man seg bare på utseende, pris og anntagelser er det jo et heller tynt grunnlag.
    Det er ingen her som hevder at Oppo spilleren er dårligere enn Goldmunds spiller. Det finnes ikke noe grunnlag for å hevde noe slikt. Det finnes imidlertid ikke noe grunnlag for å si at Oppo spilleren er bedre enn Goldmund spilleren heller. Så derfor bør den debatten stilne. Alt vi har å forholde oss til er hva vi har lest og et bilde av produktets ytre. Synes du det er nok til å felle dom?

Mvh
    Roysen

M

musicus

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Den ene har jeg ikke interesse av, og den andre har jeg ikke råd til, men dette synes som ett meget godt og fornuftig råd, og jeg tror du er ganske nært utgangspunktet til visse når de lirer av seg sine mantra.

Det faller i samme idiotiske kategori som å utrope noe som "best" pga pris alene.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    Kan du utdype hva du mener med "tyder på"? Kan vi oversette det med at du tror at Oppo spilleren yter bedre enn Goldmunden? I så fall hvilken vekt skal vi andre legge i det?

Mvh
    Roysen
    Les tråden Roysen. Du finner svarene der. Både HåkonN og nbhar forklart dette flere ganger. Husk at man lager ikke gull av gråstein.

Som jeg tidliger har nevnt, så spiller det etter min mening liten rolle om innmaten i Goldmund hadde vært top notch. Prisen hadde jo uansett vært helt latterlig i forhold til produksjonskostnadene. Ser ikke hvordan noen kan forsvare den type bransje og markedsføring.

N

nb

Gjest
    HD-videoprossesering er tung matematikk, ikke eksotiske metaller, høy vekt, håndarbeid og forgylte plugger. Det kan se ut som det er vanskelig å svelge. 100.000 Euro Goldmund gir deg ikke den siste teknologien innen BluRay (garantert siden spilleren ikke har nettverkskontakt som er påkrevet for BR-profil 2.0). Basert på brukermanualen finnes det svært begrensede muligheter for justering av bildet og ingen steder hvor man kan velge 48-bits fargedybde eller de nyeste HD-lydkodekene. Dette får man om man betaler 500 dollar til Oppo.

Manualen til Oppo ligger her
    http://www.oppodigital.com/Download/BDP83/BDP-83_English_Manual.pdf
    Så kan man se alt Goldmund mangler om man skal gå etter manualen de har lagt ut på hjemmesidene.

C

Cyber

Gjest
    Roysen skrev:
    cybervision_ skrev:
    RoDa skrev:
    cybervision_ skrev:
    Hvor går din grense?

R

Er det en fasit som du har vedtatt som gjelder for alle og de som ikke følger den skal kastreres og steines på HFS?

Mvh
    Roysen
    Ja. Det er vel et nokså kjent faktum at antall kroner for en viss mengde ytelse er en stygg eksponentialkurve ala X2, det er nok du også klar over.

Ellers synes jeg du skal slå rundt deg litt mindre enn du gjør i denne tråden. Innleggene er nemlig ikke så stygge og grove som du vil ha det til etter min mening men derimot nokså saklige. Synes ellers høvdingens del om følelser og egne produkter er spot on.

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    Kan du utdype hva du mener med "tyder på"? Kan vi oversette det med at du tror at Oppo spilleren yter bedre enn Goldmunden? I så fall hvilken vekt skal vi andre legge i det?

Mvh
    Roysen
    Les tråden Roysen. Du finner svarene der. Både HåkonN og nbhar forklart dette flere ganger. Husk at man lager ikke gull av gråstein.

Som jeg tidliger har nevnt, så spiller det etter min mening liten rolle om innmaten i Goldmund hadde vært top notch. Prisen hadde jo uansett vært helt latterlig i forhold til produksjonskostnadene. Ser ikke hvordan noen kan forsvare den type bransje og markedsføring.
    Dette er jo direkte feil! De de har fremmet er spekulasjoner, synsing og tro. Om du mener noe annet kan du i så fall dokumentere det? Ingen her har hverken bragt på banen subjektive erfaringer eller objektive målbare reproduserbare fakta som underbygger hva de tror og mener om denne spilleren. Derfor blir det du skriver ren å skære vås. Ingen her forsvarer prisen. Hvor ser du det? Prisen har ikke vært diskuert. Den har kun vært kritisert.

Mvh
    Roysen

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    orso skrev:
    Ser ikke hvordan noen kan forsvare den type bransje og markedsføring.
    Det kan vel forsvares med at det finnes et marked til dette produktet?

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    om.s skrev:
    ...og noen mennesker tror de vet alt, og det er faen meg alt de vet og...

mvh
    HD-videoprossesering er tung matematikk, ikke eksotiske metaller, høy vekt, håndarbeid og forgylte plugger. Det kan se ut som det er vanskelig å svelge. 100.000 Euro Goldmund gir deg ikke den siste teknologien innen BluRay (garantert siden spilleren ikke har nettverkskontakt som er påkrevet for BR-profil 2.0). Basert på brukermanualen finnes det svært begrensede muligheter for justering av bildet og ingen steder hvor man kan velge 48-bits fargedybde eller de nyeste HD-lydkodekene. Dette får man om man betaler 500 dollar til Oppo.

Manualen til Oppo ligger her
    http://www.oppodigital.com/Download/BDP83/BDP-83_English_Manual.pdf
    Så kan man se alt Goldmund mangler om man skal gå etter manualen de har lagt ut på hjemmesidene.
    Atter igjen verdiløs synsing og spekulasjon fra deg NB. Har du noe meningsfullt å bidra med?

Mvh
    Roysen

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    800k er selvsagt absurd for en blueray-spiller. Akkurat som $9.8m for en Bugatti, en million eller to for en 2499 Patek Perpetual, $60m for en Gulfstream G550 eller en halv milliard for en lystbåt. Luksusvarer er dyrt. Som oftest kan ikke prisen forsvares ut fra tekniske spesifikasjoner eller kostnader i produksjon. I alle fall ikke blant de som ikke er overbevist i utgangspunktet. Bugattien er jo akkurat som moderne biler, bare langt tregere, mangler alt av komfort, har en laber driftssikkerhet, osv.

Godt mulig det finnes argumenter for at spilleren ikke er spesielt bra – i alle fall for at den ikke er verdt pengene, men å argumentere mot luksusgoder fordi de er dyre blir litt meningsløst, synes jeg. Selvsagt kommer man seg til Paris med Norwegian til Orly, men hadde jeg hatt råd ville jeg skydd kollektivflyene og dratt rett til Le Bourget hver gang. Selv om prisforskjellen er absurd.

R

Roysen

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Roysen skrev:
    cybervision_ skrev:
    RoDa skrev:
    cybervision_ skrev:
    Hvor går din grense?

R

Mvh
    Roysen
    Ja. Det er vel et nokså kjent faktum at antall kroner for en viss mengde ytelse er en stygg eksponentialkurve ala X2, det er nok du også klar over.
    ...igjen må jeg spørre om det der du som skal bestemme hvilke beløp det er riktig av meg å benytte på et produkt som jeg skal benytte hjemme hos meg til mitt private foremål?

Hvis du mener svaret på det er ja - synes jeg du kan dra til H****** fordi det har du ikke noe med.

Mvh
    Roysen

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Atter igjen verdiløs synsing og spekulasjon fra deg NB. Har du noe meningsfullt å bidra med?

Mvh
    Roysen
    Det er en saksopplysning. Goldmund har selv lagt ut manualen hvor mulighetene er beskrevet, fra de kan man faktisk lese ganske mye om hva som er støttet. Jeg skjønner at du misliker det, men det endrer ikke på saken. Jeg påpeker at videokvalitet kommer av prosesseringen som gjøres og av hvilke fargedybder osv som er støttet, du kan være så uenig du vil i det, men det endrer heller ikke på det.

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Det er en saksopplysning. Goldmund har selv lagt ut manualen hvor mulighetene er beskrevet, fra de kan man faktisk lese ganske mye om hva som er støttet. Jeg skjønner at du misliker det, men det endrer ikke på saken. Jeg påpeker at videokvalitet kommer av prosesseringen som gjøres og av hvilke fargedybder osv som er støttet, du kan være så uenig du vil i det, men det endrer heller ikke på det.
    nb skrev:
    HD-videoprossesering er tung matematikk, ikke eksotiske metaller, høy vekt, håndarbeid og forgylte plugger. Det kan se ut som det er vanskelig å svelge.
    Er dette saksopplysinger du finner på Goldmunds sider eller er det dine synspunkter?

Mvh
    Roysen

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Som jeg har skrevet tidligere er denne spilleren myntet på et state of the art playback av musikk Blue Ray skiver. Drivverket fra Panasonic er modifisert til det ugjenkjennelige og Goldmund har satt inn sin egenutviklede Audio DAC som blant annet yter 130db dynamic range. At videodelen som selvfølgelig kan benyttes til videoavspilling også ikke er prioritert burde ikke være noen overraskelse fra en produsent som Goldmund. De har aldri satset på videoplayback tidligere og har aldri laget noe state of the art videoprodukt. Deres audio produker derimot har alltid blitt ansett også fra testbeneken verden over som noe av de ypperste man kan kjøpe.
    Vi er altså hjertens enige om at det er en budsjettspiller fra Panasonic som står i denne spilleren til nesten 1 million. Så langt jeg kan se så blir ikke denne markedsført som "designet for avspilling av musikk BD", i brukermanualen står det faktisk ingenting om hvordan man avspiller musikk BD overhodet - kun CD og MP3. Alle henvisninger går til avspilling av BD-Video.

Ang. audio DAC. Se hva Goldmund skriver selv i brukermanualen:

Sound technicians, musicians, or users who demand the very best in sound transcription, may decide to use of one of our separate D/A converters, such as the Goldmund Mimesis 20.6. However, the D/A converters built into the EIDOS
    REFERENCE BLUE are high quality units that can be used with all systems and formats.

Mimesis 20.6 har kun 120dB S/N ratio, så selv den billigste eksterne DAC`en Goldmund produserer mener Goldmund er en oppgradering fra den interne i Blue. Den enda dyrere Mimesis 20.7 er oppgitt med 130dB S/N. Videre er det å finne at den kun har ubalanserte RCA utganger, og at databladet er kopiert av Panasonic spilleren uten noe som helst snakk om audio DAC eller 130db S/N ratio.

På multikanals innspillinger bruker man uansett digitalutgangen i dag, så da er alle interne DAC`er overflødige.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Det her er tydeligvis jævlig viktig for noen:p

Mvh. RS

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Hvem har lurt deg til å tro at 2L var først ute? Jeg handler musikk på webshopper i Hong Kong som hadde rene musikk Blue Ray skiver lenge før dette.
    Nei, det var vel noen pressemeldinger og forumtråder den gangen som lurte meg Roysen.

Hvilken webshop var dette forresten?

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Er dette saksopplysinger du finner på Goldmunds sider eller er det dine synspunkter?
    HD-dekoding er en såpass tung aktivitet at selv en bra PC som har noen få år på baken kan få pusteproblemer. I HTPC-verdenen er det vanlig å outsource dekodingen til dedikert funksjonalitet på skjermkortet (et kort som støtter dette koster fra ca 300 kroner og oppover). Eller du kan lese deg opp på FFDShow som i alle fall lenge var det mest brukte programmet blant hjemmekino-entusiastene som ønsker å få mest mulig bilde på HTPCene sine. Det kreves mye ressurser. Følgelig bommer RoDa litt når han synest det er tåpelig av meg å påstå at Playstation 3 leverer glimrende bilde til ingen penger. Playstation 3 har en enorm regnekraft og kan fikse dette i software.

Goldmund sier selvsagt ikke noe om det på sidene sine. De sier faktisk ingen verdens ting av det som normalt er regnet som nøkkelinformasjon for spesifikasjonene til en BR-spiller.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Disse fjorten sidene kan du printe ut, også bruke til å legge under ett litt for kort bordbein.

Mvh
    Sniff

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.271
    Torget vurderinger
    4
    Forunderlig at 50 stk avspillere som sannsynligvis ingen her har råd til eller lyst på skal skape slikt rabalder.

R

Ronny_D

Gjest
    Sniff skrev:
    Disse fjorten sidene kan du printe ut, også bruke til å legge under ett litt for kort bordbein.

Mvh
    Sniff
    Nei, det er nettopp hær synsingen kommer inn, her legges disse under ett bordbein for å kompensere for ett motstående "alt for langt bein", særlig for at det er kost effektivt :p

R

Roysen

Gjest
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Som jeg har skrevet tidligere er denne spilleren myntet på et state of the art playback av musikk Blue Ray skiver. Drivverket fra Panasonic er modifisert til det ugjenkjennelige og Goldmund har satt inn sin egenutviklede Audio DAC som blant annet yter 130db dynamic range. At videodelen som selvfølgelig kan benyttes til videoavspilling også ikke er prioritert burde ikke være noen overraskelse fra en produsent som Goldmund. De har aldri satset på videoplayback tidligere og har aldri laget noe state of the art videoprodukt. Deres audio produker derimot har alltid blitt ansett også fra testbeneken verden over som noe av de ypperste man kan kjøpe.
    Vi er altså hjertens enige om at det er en budsjettspiller fra Panasonic som står i denne spilleren til nesten 1 million. Så langt jeg kan se så blir ikke denne markedsført som "designet for avspilling av musikk BD", i brukermanualen står det faktisk ingenting om hvordan man avspiller musikk BD overhodet - kun CD og MP3. Alle henvisninger går til avspilling av BD-Video.

Sound technicians, musicians, or users who demand the very best in sound transcription, may decide to use of one of our separate D/A converters, such as the Goldmund Mimesis 20.6. However, the D/A converters built into the EIDOS
    REFERENCE BLUE are high quality units that can be used with all systems and formats.

Mimesis 20.6 har kun 120dB S/N ratio, så selv den billigste eksterne DAC`en Goldmund produserer mener Goldmund er en oppgradering fra den interne. Den enda dyrere Mimesis 20.7 er oppgitt med 130dB S/N. Videre er det å finne at den kun har ubalanserte RCA utganger, og at databladet er kopiert av Panasonic spilleren uten noe som helst snakk om audio DAC eller 130db S/N ratio.

På multikanals innspillinger bruker man uansett digitalutgangen i dag, så da er alle interne DAC`er overflødige.
    Vi er ikke enige om hvilken spiller fra Panasonic som sitter i Goldmund spilleren. Vi er enige om at det er Panasonic deler i spilleren som har blitt modifisert av Goldmund på linje med at de fleste andre produsenter av digial spillere benytter OEM kits fra underleveandører som Phillips i sine statement produkter.

Den DACen som sitter i Goldmund Eidos Reference er en forbedret utgave av Mimesis 20.6. Mimesis 20.6 ble laget som en nedskalert utgave av den som befinner seg i Eidos Reference. Når jeg kontaktet Goldmund fikk jeg beskjed om at DAC-kretsen som befinner seg i Eidos Reference Blue er identisk med Eidos Reference. Årsaken til at de anbefaler enda bedre DAC for audio connoisseurer er fordi de har en enda bedre ekstern DAC i sitt produkt sortiment. Den DACen heter 20.7. Dette blir på linje med Burmester som har en meget habil CD-spiller som heter 069 (blant de beste på markedet i følge The Absolute Sound) men Burmester anbefaler heller å benytte deres referanse forforterker i stedet for den innebygde volumkonrollen og analog inngangen på CD spilleren fordi forforsterkeren er av bedre kvalitet. Databladet på Goldmund Mimesis 20.7 på Goldmunds hjemmesider er feil. Den har 140db dynamic range på lik linje med den innebygde DACen i Eidos Reference og Eidos Reference Blue. Brukermanualen til Eidos Reference Blue inneholder en del andre feil også. I det hele er deres brukermanualer ganske kritikkverdige. Min har f.eks. ingen beskrivelse av hvilke formater som leveres ut på de ulike digial og analog inngangene. En av feilene som jeg fikk de til å korrigere i manualen til Eidos Reference Blue var at den også spilte DVD-A og SACD. At de anbefaler Mimesis 20.6 som ekstern DAC er også en skrivefeil. Det skulle vært Mimesis 20.7. Eidos Reference har også kun RCA utganger. Den benytter ikke Panasonic drivverket. Goldmund har faktisk ikke XLR utganger og innganger på svært mange av sine produkter. Årsaken er at de mener at digital signaloverføring bør foregå helt frem til effektforsterkeren. Alle Goldmunds nye forforsterkerer og effektforsterkere har digitale innganger og forforsterkerne har også digiale utganger. Effektforserkerne til Goldmund har en DAC på inngangen. Analoge utganger på deres digital spillere er ikke prioritert noe som igjen viser at dette produktet vi her snakker om ikke er ment som noen satsning på video fra Goldmund side.

Jeg vet temmelig mye om disse produktene etter å ha vært mye i konakt med Goldmund når jeg vurderte å oppgradere til Goldmund Eidos Reference Blue.

Mvh
    Roysen

C

Cyber

Gjest
    Roysen skrev:
    ...igjen må jeg spørre om det der du som skal bestemme hvilke beløp det er riktig av meg å benytte på et produkt som jeg skal benytte hjemme hos meg til mitt private foremål?

Hvis du mener svaret på det er ja - synes jeg du kan dra til H****** fordi det har du ikke noe med.

Mvh
    Roysen
    Hvor mye penger du vil bruke er opp til deg, diskusjonen her er vel ment mer på generell basis jf. hva man får igjen for pengene.

Du har vel strengt tatt ikke spurt om det før, men utifra spørsmålet så mener jeg at det er et kjent faktum at når prislappen øker så får man mindre ytelse igjen per krone, det vil jeg tro mange her kan stille seg bak.

Ellers er det virkelig interessant å se hvordan du står som en pæle for å skape en positiv atmosfære her på HFS ved å be meg brenne i stedet for evig pine.

God bedring.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Roysen skrev:
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:

Mimesis 20.6 har kun 120dB S/N ratio, så selv den billigste eksterne DAC`en Goldmund produserer mener Goldmund er en oppgradering fra den interne. Den enda dyrere Mimesis 20.7 er oppgitt med 130dB S/N. Videre er det å finne at den kun har ubalanserte RCA utganger, og at databladet er kopiert av Panasonic spilleren uten noe som helst snakk om audio DAC eller 130db S/N ratio.

Vi er ikke enige om hvilken spiller fra Panasonic som sitter i Goldmund spilleren. Vi er enige om at det er Panasonic deler i spilleren som har blitt modifisert av Goldmund på linje med at de fleste andre produsenter av digial spillere benytter OEM kits fra underleveandører som Phillips i sine statement produkter.

Den DACen som sitter i Goldmund Eidos Reference er en forbedret utgave av Mimesis 20.6. Mimesis 20.6 ble laget som en nedskalert utgave av den som befinner seg i Eidos Reference. Når jeg kontaktet Goldmund fikk jeg beskjed om at DAC-kretsen som befinner seg i Eidos Reference Blue er identisk med Eidos Reference. Årsaken til at de anbefaler enda bedre DAC for audio connoisseurer er fordi de har en enda bedre ekstern DAC i sitt produkt sortiment. Den DACen heter 20.7. Dette blir på linje med Burmester som har en meget habil CD-spiller som heter 069 (blant de beste på markedet i følge The Absolute Sound) men Burmester anbefaler heller å benytte deres referanse forforterker i stedet for den innebygde volumkonrollen og analog inngangen på CD spilleren fordi forforsterkeren er av bedre kvalitet. Databladet på Goldmund Mimesis 20.7 på Goldmunds hjemmesider er feil. Den har 140db dynamic range på lik linje med den innebygde DACen i Eidos Reference og Eidos Reference Blue. Brukermanualen til Eidos Reference Blue inneholder en del andre feil også. I det hele er deres brukermanualer ganske kritikkverdige. Min har f.eks. ingen beskrivelse av hvilke formater som leveres ut på de ulike digial og analog inngangene. En av feilene som jeg fikk de til å korrigere i manualen til Eidos Reference Blue var at den også spilte DVD-A og SACD. At de anbefaler Mimesis 20.6 som ekstern DAC er også en skrivefeil. Det skulle vært Mimesis 20.7. Eidos Reference har også kun RCA utganger. Den benytter ikke Panasonic drivverket. Goldmund har faktisk ikke XLR utganger og innganger på svært mange av sine produkter. Årsaken er at de mener at digital signaloverføring bør foregå helt frem til effektforsterkeren. Alle Goldmunds nye forforsterkerer og effektforsterkere har digitale innganger og forforsterkerne har også digiale utganger. Effektforserkerne til Goldmund har en DAC på inngangen. Analoge utganger på deres digital spillere er ikke prioritert noe som igjen viser at dette produktet vi her snakker om ikke er ment som noen satsning på video fra Goldmund side.

Jeg vet temmelig mye om disse produktene etter å ha vært mye i konakt med Goldmund når jeg vurderte å oppgradere til Goldmund Eidos Reference Blue.

Mvh
    Roysen
    Dette høres heilt absurd ut! Er ikkje så farlig med rett fakta - fordi Goldmunds kunder veit dette?

Gaahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    0
    Tusen takk til HåkonN for hans meget gode innlegg i denne tråden. Han har lagt seg flid i å innhente så mye informasjon som overhodet mulig å postet dette på en saklig og fin måte.

Resten av innlegget er fjernet da jeg ikke ser noe hensikt i drittkasting frem og tibake. Mvh Høvdingen

Brombrom

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2005
    Antall liker
    18
    Forslag til tiltak - før man har lov til å legge inn et neativt innlegg må man minst ha lagt inn 100 innlegg hvor man deler av sine erfaringer og eller anbefaler musikk eller komponenter.

Mvh
    Roysen

Så man skal ha 100+ "positive/konstruktive/lykkelige" innlegg før man får komme med et som kan "oppfattes" som negativt ??? ...
    En mening er en mening er en mening.... den blir nødvendigvis ikke mer betydningsfull fordi om en har x antall tusen innlegg, antall innlegg er bare en indikator på at du liker å skrive mere enn jeg :), ikke at du nødvendigvis har "rett" ;).
    Forslaget er herved stemplet som "TULLETE" og lite konstruktiv !...

PS: Joda, jeg har riktignok "bare" 140 innlegg, dette inkludert, men det kunne like gjerne vært bare 85. Jeg har vært her inne i 3 år, med en besøks statistikk som nok kan regnes som "godt over normalt", hva nå det måtte være.

Mvh
    Ole

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    HD-dekoding er en såpass tung aktivitet at selv en bra PC som har noen få år på baken kan få pusteproblemer. I HTPC-verdenen er det vanlig å outsource dekodingen til dedikert funksjonalitet på skjermkortet (et kort som støtter dette koster fra ca 300 kroner og oppover). Eller du kan lese deg opp på FFDShow som i alle fall lenge var det mest brukte programmet blant hjemmekino-entusiastene som ønsker å få mest mulig bilde på HTPCene sine. Det kreves mye ressurser. Følgelig bommer RoDa litt når han synest det er tåpelig av meg å påstå at Playstation 3 leverer glimrende bilde til ingen penger. Playstation 3 har en enorm regnekraft og kan fikse dette i software.

Goldmund sier selvsagt ikke noe om det på sidene sine. De sier faktisk ingen verdens ting av det som normalt er regnet som nøkkelinformasjon for spesifikasjonene til en BR-spiller.
    D/A konvertering av videosignaler er da vel ikke noe mer spesiellt en D/A konvertering av andre slag selv om den kan være mer avansert. Det er hevet over enhver tvil at strømforsyningen i en Audio DAC er av stor betydning. Når DACen også sitter i samme kabinettet som transportmekanismen er selvsagt også stabilitet svært viktig for avlesingsprosessen og der spiller også vekt en viktig rolle på linje med andre typer mekanismer for å skape stabilitet som vibrasjonsdemping. I manualen og på bildene får man overhode igen som helst indikasjon hvilket arbeid det er lagt ned i å stabilisere kabinettet i Goldmund spilleren. Den er fullstendig fjæravlastet og fjærene er montert i dette usedvanlig tunge kabinettet som er så rigid som noen annen spiller jeg vet om. De har noe å si for kvalieten på avspillengen. Ingen tvil om det.

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tester gjerne Goldmund spilleren din Roysen med åpent sinn. Jeg betaler frakt. Den kan bl.a. få bryne seg mot et flerkanals Lynx lydkort. Kan love en ærlig tilbakemelding og kan prøve den i flere oppsett enn mitt eget. Slipper gjerne andre lyttere til også.

M

musicus

Gjest
    Gaahl skrev:
    Tusen takk til HåkonN for hans meget gode innlegg i denne tråden. Han har lagt seg flid i å innhente så mye informasjon som overhodet mulig å postet dette på en saklig og fin måte.

Roysen derimot, du oppfører deg som en treårig grinebiter. Du kaller folk parasitter, ber personer dra seg til helvete og fører et heller ukonstruktivt språk. At det beste motargumentet du klarer å komme med er å slette din egen profil sier vel sitt. At du i tillegg vil sensurere negative ytringer om produkter fordi du mener det vil skade annenhåndsverdien av din spiller er jo intet mindre enn direkte frekt.

Hadde det ikke vært for brukere som HåkonN som poster sine "kjetterske" innlegg, så hadde nok mange, meg inkludert trodd at man måtte ut med hundretusener for å oppnå den virkelige godlyden. Jeg for min del er meget taknemmelig for folkeopplysningen som bedrives her inne. Hifi myter blir avlivet og nye rekrutter slipper å bli lurt til å tro at de må bruke 10 000kr på ledninger for å få frem godlyden, eller at det ypperste av bluerayspillere koster 800 000.

Jeg foreslår forøvrig at du leser HåkonN og nb sine innlegg en gang til, da du tydeligvis ikke har fått med deg hva de faktisk har skrevet.
    Jeg holder med deg ang HåkonN, det leses med interesse.

Men du skulle kanskje lese noen innlegg engang til selv og, sånn for å følge egne råd?

mvh

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Jeg tester gjerne Goldmund spilleren din Roysen med åpent sinn. Jeg betaler frakt. Den kan bl.a. få bryne seg mot et flerkanals Lynx lydkort. Kan love en ærlig tilbakemelding og kan prøve den i flere oppsett enn mitt eget. Slipper gjerne andre lyttere til også.
    [/quote

Det er en deal. Men spilleren min er ikke transporterbar og testen må derfor foregå her.

Mvh
    Roysen

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    D/A konvertering av videosignaler er da vel ikke noe mer spesiellt en D/A konvertering av andre slag selv om den kan være mer avansert.
    ...
    Det er ikke D/A - kovertering som er tema, men dekoding og prossesering av det tungt komprimerte HD-signalet (ukomprimert hadde man ikke fått plass til mer enn noen få minutter film på en Blu-Ray plate - 1080i er noe slikt som 165 Megabytes i sekundet og da sier det seg selv av platen fylles opp fort)
    Les f.eks her om en av de kodekene som brukes til HD-bilde
    http://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC

Tar man bilde ut på HDMI (som er det anbefalte) så skjer den ingen D/A - konvertering siden signalet holdes digitalt hele tiden. Dette handler om digital signalprossesering, det er mye avanserte opersjoner som skal utføres, og følgelig kreves det mye regnekraft.

R

Roysen

Gjest
    Brombrom skrev:
    Forslag til tiltak - før man har lov til å legge inn et neativt innlegg må man minst ha lagt inn 100 innlegg hvor man deler av sine erfaringer og eller anbefaler musikk eller komponenter.

Mvh
    Roysen

Så man skal ha 100+ "positive/konstruktive/lykkelige" innlegg før man får komme med et som kan "oppfattes" som negativt ??? ...
    En mening er en mening er en mening.... den blir nødvendigvis ikke mer betydningsfull fordi om en har x antall tusen innlegg, antall innlegg er bare en indikator på at du liker å skrive mere enn jeg :), ikke at du nødvendigvis har "rett" ;).
    Forslaget er herved stemplet som "TULLETE" og lite konstruktiv !...

PS: Joda, jeg har riktignok "bare" 140 innlegg, dette inkludert, men det kunne like gjerne vært bare 85. Jeg har vært her inne i 3 år, med en besøks statistikk som nok kan regnes som "godt over normalt", hva nå det måtte være.

Mvh
    Ole
    Poenget var vel å få til livs de personene som aldri bidrar med noe positivt men bare skal klage og syte og kverulere. Mulig det ikke var noe godt forslag. Noe bør i hvert fall gjøres synes jeg og jeg vet at jeg har mange andre med meg men mange kvier seg for å ta debatten eller heve røsten.

...og om noen ikke har fått det med seg så setter jeg helt klart mitt syn på spissen her bevisst for å provosere. Det er på tide at en som deler dette synet tar bladet fra munnen og forteller hva de virkelig mener med dagens situasjon på HFS.

Mvh
    Roysen

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Hvem har lurt deg til å tro at 2L var først ute? Jeg handler musikk på webshopper i Hong Kong som hadde rene musikk Blue Ray skiver lenge før dette.
    Nei, det var vel noen pressemeldinger og forumtråder den gangen som lurte meg Roysen.

http://www.hifi-cd.com/
    Jeg har sett under Blu-ray kategorien, men har ikke funnet noe slik enda. Har du et eksempel på en slik plate der?

C

Cyber

Gjest
    Roysen skrev:
    Gaahl skrev:
    Roysen derimot, du oppfører deg som en treårig grinebiter. Du kaller folk parasitter, ber personer dra seg til helvete og fører et heller ukonstruktivt språk. At det beste motargumentet du klarer å komme med er å slette din egen profil sier vel sitt. At du i tillegg vil sensurere negative ytringer om produkter fordi du mener det vil skade annenhåndsverdien av din spiller er jo intet mindre enn direkte frekt.
    Nei, men så hyggelig da Gaahl. God bedring.

Mvh
    Roysen
    Hei, den var min! ;D

R

Roysen

Gjest
    Brasse skrev:
    Roysen skrev:
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Dette høres heilt absurd ut! Er ikkje så farlig med rett fakta - fordi Goldmunds kunder veit dette?
    Dette er ikke så veldig rart. Goldmunds produkter er ikke tilsalgs over e-mail, SMS eller telefon. Goldmund har svært få distributører verden over og er representert kun i de alle største markedene. Deres produkter selges bare over disk hvor forhandleren er spesiellt opplært til å demonstrere produktene og kan alt om deres oppbygging, funksjonalitet og tekniske bakgrunn. Alle som kjøper et nytt Goldmund produkt må kjøpe de hos forhandleren hvor man kan være trygg på at alle korrekt informasjon blir gitt. Oppsett og opplæring av hvordan produktene skal benyttes foregår av forhandleren i kundens hjem. Av den grunn er teknisk informasjon og inngående detaljer i brukermanualen nærmest overflødig for Goldmunds kunder. De har nemlig en forhandler de kan forholde seg til som stiller på døren om mulig for å forklare alle detaljer og svare på alle spørsmål kundene måtte ha.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:

http://www.hifi-cd.com/
    Jeg har sett under Blu-ray kategorien, men har ikke funnet noe slik enda. Har du et eksempel på en slik plate der?
    Nå falt jeg av. Hva er det du leter etter og ikke finner?

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.650
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har etter hvert innsett at når det gjelder produkter i slike prisklasser (og dette gjelder ikke bare HiFi) er det så mange aspekter som spiller inn blant de som anskaffer de, ut over det som har med den tekniske kvaliteten å gjøre, at jeg har sluttet å interessere meg for slike produkter, samt å lese tråder om de. Det er vel ingen som tror at man kjøper en Ferrari fordi man ønsker problemfri, komfortabel, rasjonell, effektiv og bekymringsløs transport? Dvs er det noen som tror at man kjøper Ferrari fordi man er opptatt av å bruke bilen til det den var tenkt?

Tittet likevel innom for å se om denne tråden hadde utviklet seg slik jeg trodde den ville etter å ha lest de første 3-4 innleggene og det har den. Lykke til til dere som har tid til dette.

Mvh erato.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn