Valentino skrev:
Nå altså! ;D
Lyd er ikke DC. Per definisjon.
Nei, det er klart. Man *hører* ikke på DC-komponenter i lyden. De bare "er" der. I virkeligheten. Tror jeg. ;D
Lyden av stillhet:
pedal skrev:
Dette med "flatt til DC" er veldig spennende! Men grensegangen er flytende mellom hva man hører, hva man måler og hva som er teori. Jeg skal ikke gå ut og være skråsikker i dette terrenget. Men det er noen momenter som veier inn:
I disse påsketider kan det være greit å påminne omskrivningen av fjellvettreglene for vandringer her på Hifisentralen:
1. Legg ikke ut på tekniske vandringer uten trening.
2. Legg inn forbehold der du er usikker.
3. Vis respekt for fysikkens lover.
4. Vær rustet mot kverulanter og tøff debatt, selv i korte innlegg.
5. Lytt til erfarne fagfolk.
6. Bruk Google.
7. Argumenter ikke alene. Best å aliere seg med en meningsfelle.
8. Vend i tide det er ingen skam å ta feil.
9. Spar på poengene til en kraftfull avslutning. Hvis det stormer, fortsett debatten i skyttergrav.
-Som nevnt innledningsvis så er dette med DC-komponenter fra mange instrumenter et faktum. At vi med dagens hi-fi anlegg ikke klarer å gjenskape virkeligheten er også et faktum. Sammenhengen herfor, hva som skal til, og hvor grensene går mellom teori og praksis er imidlertid ikke opplagt. Jeg skal ingenlunde pretendere å være noen allviter herom.
Her kommer litt mer "synsing": Man slår fortløpende på et triangel. Hvert anslag starter en tone som varer i flere sekunder. I sum får man en lang sammenhengende ringelyd. Men man hører allikevel hvert anslag, metall mot metall. Hva er det som markerer anslaget? Stillheten! Den ultrakorte stillheten som følger anslaget, i det pinnen treffer/stopper i triangelet. Stillhet=DC. Kanskje tilstedeværelsen av DC-komponenter tydeligjør/markerer oppstarten/nye anslag? Menneskets hørsel er jo ekstremt følsom mht. oppstartstransienter (jfr. lokalisering av lyder/farer i naturen etc).
Hvor går grensen herom for utstyret vårt? Må både signalkilde, forsterkere og høyttalere være DC-koblet? Holder det med 10, 5 eller 1Hz? -Ikke vet jeg. Men jeg har aldri hørt bedre basstransienter fra noen DAC enn min gamle DP DAC, og den var DC-koblet. Når jeg en dag skal finne noe bedre enn min Eximus CD/DAC, så skal det være en DC-koblet DAC, det er sikkert. Når jeg tenker meg om, så burde jeg komme til bunns i dette først som sist. Det er faktisk bare DACen som mangler på å ha en avspillingskjede som teoretisk kan avspille et DC-signal. Eller
ned mot DC, er vel riktigere å si.