Påstand om bass og musikk.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
vredensgnag skrev:
Kabeldragern skrev:
Overtoner som blir undertoner:

I en konsertsal er musikernes instrumenter grunntoneprodusenter. Selve konsertsalen produserer på basis av dette også sin "egen" akustikk. Tenk deg at denne konsertsalen har en del egenresonanser; en kraftig en på 10 Hz og en tilsvarende kraftig en på 20 Hz. Det vil gi overharmoniske frekvenser som ligger UNDER grunntonene i de impliserte instrumenter; Det er disse "undertonene" jeg sikter til når jeg med rette hevder at frekvenser UNDER grunntonerekka til instrumentene registreres av øret og som hjernen prøver å "få fatt i" under en reproduksjon av musikken gjennom et musikkanlegg.

Så; arket med de respektive grunntoner er verdiløse i denne diskusjonen!!!
Jeg går ut ifra at du har et frequency-sweep som du kan avspille hjemme? Med identifisering av de områder det er snakk om her?

Det du forfekter er en umulighet - eller snarere, da er akustikk en potensiell løsning på verdens energiproblemer.
Ja - det skjer harmonisk sammenfall som bygger energi, men ikke som skaper "tilsvarende kraftig" trykk i frekvenser UNDER grunntoner. Does not compute - og uansett vil alle slike refleksjonskapte artefakter være av lavere energi, i brøkdeler, av utgangsenergien ...
Tror kanskje du misforstår litt...

Jeg mener at om et orkester spiller og instrumentet med lavest grunntone (f.eks. 50 Hz) sammen setter hele lokalet i "bevegelse", vil det kunne generere lokalets egenresonanser eksempelsvis 10 og 20 Hz. Disse resonansene vil kunne gi overharmoniske f.eks. 30 Hz, og vips; øret får servert lyder under grunntoneregisteret til instrumentene.
Er vel litt av grunnen til at høytalere skal måles i spesielle rom for å utelukke dette.

V

vredensgnag

Gjest
Kabeldragern skrev:
Ta for eksempel et spektrum frekvensanalyse av en kontrabass og du vil se at det finnes lydenergier UNDER den laveste grunntonen.
Det gjør det, men disse er resonnansprodukter, og alltid i brøkdeler av utgangsenergien, aldri like sterke som utgangen for resonnanseffekten.

RT60 målet indikerer hvor lang tid det tar for en utgangslyd å ha tapt 60dB i energi, og dette måles i brøkdeler av et sekund. Å ha vegger som pulser med i opptaket er ikke en fordel, for å si det mildt, selv om det kan være morsomt. Jeg og noen venner syns det var gøy å ta en kassettspiller med i en tom kornsilo, på 70-tallet - men det er ingen ideell lyttesituasjon. I slike tilfeller, der decay tar lenger tid, kan det bygge seg opp et inntrykk av at lyden vokser, men det er fortsatt kun brøkdeler av utgangsenergien, og inntrykket skyldes psykoakustikk, fordi vi ikke er vant med effekten.

Ellers tror jeg man må være medlem i et Oompa-Oompa orkester om man syns det er gøy å få veggene til å spille med ...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Kabeldragern skrev:
vredensgnag skrev:
Kabeldragern skrev:
Overtoner som blir undertoner:

I en konsertsal er musikernes instrumenter grunntoneprodusenter. Selve konsertsalen produserer på basis av dette også sin "egen" akustikk. Tenk deg at denne konsertsalen har en del egenresonanser; en kraftig en på 10 Hz og en tilsvarende kraftig en på 20 Hz. Det vil gi overharmoniske frekvenser som ligger UNDER grunntonene i de impliserte instrumenter; Det er disse "undertonene" jeg sikter til når jeg med rette hevder at frekvenser UNDER grunntonerekka til instrumentene registreres av øret og som hjernen prøver å "få fatt i" under en reproduksjon av musikken gjennom et musikkanlegg.

Så; arket med de respektive grunntoner er verdiløse i denne diskusjonen!!!
Jeg går ut ifra at du har et frequency-sweep som du kan avspille hjemme? Med identifisering av de områder det er snakk om her?

Det du forfekter er en umulighet - eller snarere, da er akustikk en potensiell løsning på verdens energiproblemer.
Ja - det skjer harmonisk sammenfall som bygger energi, men ikke som skaper "tilsvarende kraftig" trykk i frekvenser UNDER grunntoner. Does not compute - og uansett vil alle slike refleksjonskapte artefakter være av lavere energi, i brøkdeler, av utgangsenergien ...
Tror kanskje du misforstår litt...

Jeg mener at om et orkester spiller og instrumentet med lavest grunntone (f.eks. 50 Hz) sammen setter hele lokalet i "bevegelse", vil det kunne generere lokalets egenresonanser eksempelsvis 10 og 20 Hz. Disse resonansene vil kunne gi overharmoniske f.eks. 30 Hz, og vips; øret får servert lyder under grunntoneregisteret til instrumentene.
Er vel litt av grunnen til at høytalere skal måles i spesielle rom for å utelukke dette.
God dag, mann - økseskaft!

Jeg snakker om lyder som oppstår utenom grunntonene til instrumentene som øret får presentert i en konsertsal, og som høyttalere må kunne gjengi for at hjernen skal kunne gjenkjenne de faktiske forhold.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Kabeldragern skrev:
Ta for eksempel et spektrum frekvensanalyse av en kontrabass og du vil se at det finnes lydenergier UNDER den laveste grunntonen.
Det gjør det, men disse er resonnansprodukter, og alltid i brøkdeler av utgangsenergien, aldri like sterke som utgangen for resonnanseffekten.

RT60 målet indikerer hvor lang tid det tar for en utgangslyd å ha tapt 60dB i energi, og dette måles i brøkdeler av et sekund. Å ha vegger som pulser med i opptaket er ikke en fordel, for å si det mildt, selv om det kan være morsomt. Jeg og noen venner syns det var gøy å ta en kassettspiller med i en tom kornsilo, på 70-tallet - men det er ingen ideell lyttesituasjon. I slike tilfeller, der decay tar lenger tid, kan det bygge seg opp et inntrykk av at lyden vokser, men det er fortsatt kun brøkdeler av utgangsenergien, og inntrykket skyldes psykoakustikk, fordi vi ikke er vant med effekten.

Ellers tror jeg man må være medlem i et Oompa-Oompa orkester om man syns det er gøy å få veggene til å spille med ...
Du tror åpenbart at det er bare Ompa-Ompa orkester som generer akustikk du altså... Da er vi i så fall på hver vår planet.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Hva, har du ikke marsjert med et musikkorps i en tunnel? :eek: ;D
DET er show det!

V

vredensgnag

Gjest
emotikon skrev:
vredensgnag skrev:
DET er show det!
Visst faen er det dét!

Og Kabeldragern burde faktisk lese det som står, i stedet for å lage seg stråmenn.

Ditt utgangspremiss er fullstendig feil, Kabeldragern. Akkumulativ propagering som funksjon av overdreven reverb har ingen ting med akustisk musikk å gjøre, men er et gutterompåfunn.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
emotikon skrev:
vredensgnag skrev:
DET er show det!
Visst faen er det dét!

Og Kabeldragern burde faktisk lese det som står, i stedet for å lage seg stråmenn.

Ditt utgangspremiss er fullstendig feil, Kabeldragern. Akkumulativ propagering som funksjon av overdreven reverb har ingen ting med akustisk musikk å gjøre, men er et gutterompåfunn.
Mitt utgangspremiss var at det oppstår frekvenser lavere enn laveste instrumentgrunntone og at denne informasjonen er nødvendig for at hjernen skal kunne gjenkjenne faktiske forhold gjennom et musikkanlegg.

Å prøve å slå meg i hodet med grunnleggende faguttrykk fra et lydstudio er like effektivt som å forklare god og dårlig lyd med ohms lov.

Men det er da lov å være uenig om noe så subjektivt som lyd, da....

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.869
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
vredensgnag skrev:
Hva, har du ikke marsjert med et musikkorps i en tunnel?    :eek: ;D
DET er show det!
Heh. To bepilsede kassegitarister i Street fighting man på et flislagt bad. Men jeg har også spilt i korps!

Ø

ØivindJ

Gjest
pedal skrev:
MED UTGANGSPUNKT I TRÅDENS START:
Lett å være enig Pedal. De to utsagnene var klippet fra en artikken der Troels diskuterer nettopp kompremier innen høyttaler design.

Jeg leser vel ut av utsagnene at det å ofre transient-hastighet for å oppnå mere dypbass fra samme membran-areal er en uting. Kunne sikkert gjort det mye tydeligere, men kunne neppe vært mere enig med Troels.

Transient-hastighet gir "gjennomsiktig" mellomtone.
Transient-hastighet gir "thight" bass.
Dypbass fra en 6-7 tommer gir IKKE "gjennomsiktig" mellomtone. No way!

Forstår godt at de som har budsjettene til det gjerne sier "Ja takk, begge deler". Har en et begrenset budsjett burde det derimot være verdens enkleste valg å velge musikken fremfor realistiske bulder og brak.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.966
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
OK, jeg skjønner (og er enig i) at korrekt "u'r'there"-gjengivelse av akustikken i konsertlokalet krever tilnærmet flat frekvensgjengivelse så langt ned som mulig, sånn at opptaket av romresonanser i konsertlokalet dominerer over romresonansene i lytterommet. Eksempelvis en konsertsal med resonanser ved 10 og 20 Hz (17 meter på korteste vegg), heller enn de 32 og 64 Hz som er i det lille lytterommet mitt. Det er en ganske krevende bestilling, men helt klart både mulig og ønskelig for å gjengi innspillingsrommet på en troverdig måte.

Det jeg fortsatt har problemer med er hvordan disse ultradype tonene blir generert. Hvis jeg stiller meg opp i min egen stue og slår på et triangel (pling!) vil ikke romresonansene ved 32 og 64 Hz begynne å buldre. Det skjer bare ikke, enten noen spiller på klarinett og trombone ved siden av eller ikke. Her er spektret av en elbass, hentet fra http://www.stereophile.com/musicrecordings/338/
:

Det mest iøynefallende er at andreharmoniske ved 82 Hz har 10 dB mer nivå enn grunntonen ved 41 Hz! (Edit: Toppen med ring rundt ved 60 Hz er innstrålt nettstøy.) Så er det riktig nok noe energi ved 13-14 Hz, men dette er ca 50 dB lavere i nivå enn grunntonen og det er ikke noe opplagt harmonisk forhold mellom denne frekvensen og resten av den harmoniske serien. For meg virker det minst like sannsynlig at denne er et artifakt av FFT-algoritmen som at den har noen reell musikalsk betydning.

Så langt jeg kan forstå må det aller meste av disse romresonansene i konsertlokalet slås an av utenommusikalske kilder (støy), som for eksempel romlingen fra ventilasjonsanlegget, vindstøy rundt bygningen eller publikumslyder. Tenk på Cowboy Junkies "Trinity Sessions". Ventilasjonsanlegget i kirken bråker fælt, men bidrar i stor grad til å vise hvor stort det rommet er. Lastebiler på gaten utenfor, t-banen under bakken, gjerne kanoner fra festningen over byen - det er mye rart som kan produsere energi nede ved 15-20 Hz, men det oppstår ikke av seg selv.

Jeg ser argumentet om impulsrespons, eksempelvis anslaget på en basstromme, men jeg greier fortsatt ikke helt å forstå hva som foregår. Worst case for impulsgjengivelse er firkantpulser med en eller annen lav frekvens, la oss si 20 Hz. Dekomponerer man disse til sinussvingninger vil man få et menasjeri av frekvenser fra 20 Hz og oppover, men ikke nedover. Jeg sier ikke at synspunktet er feil, men jeg forstår ikke helt hvordan dette skulle gå til.

@Pedal: Har du noen referanse hvor jeg kan finne ut mer om dette?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.869
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
O.T: Er det virkelig ventilasjonsanlegget og ikke ambientstøy som blir ekstra tydelig p.g.a. komprimering på den Cowboy Junkies-plata?

V

vredensgnag

Gjest
Er det rom-artefakter, asbjbo? Ser ut som reflektert respons, og ikke måling av direktebølgen.
(Og i hvilken Reiersrud-innspilling var det jeg satt og lyttet til lastebiler?)

Saxofon - målinger.

Første illustrasjon viser impedanse-spektret.
Andre illustrasjon viser frekvensspennet.

Laveste grunntone, A#3. Maxima viser omtrentlig den harmoniske serien. Vi ser også energifallet, proporsjonalt med hver overtone i serien. Ikke-lineær turbulens skaper de høye harmoniske registreringene

Det er ingen artefakter under grunntonen. Sånn høres det ut: http://www.phys.unsw.edu.au/music/saxophone/soprano/sounds/Asharp3.mp3

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
ØivindJ skrev:
I know what it's like to sit 5th or 10th row in a club and listen to a jazz quartet. It's damned loud and I want my ultimate speaker to be able to recreate some of that drama.
Me too ;D

Fant en liten kvartett her:

En Spectrum analyse ser slik ut - for tittelsporet

U

utgatt60135

Gjest
pedal skrev:
Stikkordet her er pulsresponsen. Altså de første millisekundene av hver anslag på instrumentene. Et triangel gjengir diskant, men impulsen(e), altså anslaget, inneholder alle frekvenser. Fra DC til lysår. Jeg ser at noen her forfekter at man trenger ikke verken forsterkere eller høyttalere med særlig mer båndbredde enn de instrumentene man skal gjengi. Det er isolert sett greit. Men da får du ikke med deg realismen i pulsene. "Støtet" og anslagene på forskjellige instrumenter kan du da vinke pent farvel til.
Apropos triangel så synes jeg det som avslører virkelighet fra opptak er hvordan klangrikdommen forplanter seg i rommet.

Men jeg forhørte meg med en lydtekniker/siv.ing. Han bekreftet teorien, men mente det ikke har stort å si i praksis, særlig ikke et triangel. Derimot mente han at det er gjort forsøk med at toner under det hørbare merkes ved at det gir en bedre romfølelse. Og han mente intrumenter kan sette vegger i vibrasjon (også under 20hz) slik at romfølelsen forsterkes. Akkurat det samme som jeg merket at "brummingen" med Bartok plata ga meg en romfølelse. Samme effekt som å trampe i gulvet. Men dette vil jo sikkert variere fra plata til plate avhengig av egenfrekvensene til veggeer/tak/gulv.

Men at fravær av de dypeste frekvensene kan påvirker mellomtonen og dikanten kunne han ikke skjønne.

U

utgatt60135

Gjest
Hvordan er frekvenskurven i dine målinger Flageborg? Er det kontrabass i kvartetten?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
Lyngen skrev:
Hvordan er frekvenskurven i dine målinger Flageborg?
Som du kan se i analysens øvre, venstre side, 0Hz - 120Hz

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
Lyngen skrev:
Er det kontrabass i kvartetten?
Jan Erik Kongshaug - guitar

Harald Johnsen - bass

Per Oddvar Johansen - drums

Svein Olav Herstad - piano

Et album inneholdende originalkomposisjoner

fra den meget habile jazzgitaristen og komponisten

Jan Erik Kongshaug -

musikeren med en helt særegen,

personlig tone i instrumentet.

Dagbladet: Utsøkt gitarspill, utsøkt kvartettjazz.

Les mer her:
http://www.poncajazzrec.no/alltheseyears.htm

U

utgatt60135

Gjest
Kabeldragern skrev:
Men det er da lov å være uenig om noe så subjektivt som lyd, da....
Apropos subjektiv... Det er jo bare å stå ved siden av musikere og høre hvordan det låter. Låter de som instrumenter pleier å gjøre gjennom anlegget? En viss objektivitet finnes jo også. Sist jeg var konsertsalen i Arendal lyttet jeg på lyden rett ved siden av dem :). Fullt så bra låter det ikke hjemme, men det er ikke mangler mellom 0 - 20 hz som forårsaker det. Men det er naivt å tro at de kan gjenskapes perfekt med elektroner åkkesom.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
Hvis vi reduserer bemanningen til en trio......

Buster williams Trio - Tokudo

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.966
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
O.T: Er det virkelig ventilasjonsanlegget og ikke ambientstøy som blir ekstra tydelig p.g.a. komprimering på den Cowboy Junkies-plata?
Så vidt jeg vet og kan høre er det et aircondition-anlegg som står og durer. Jeg tror ikke den plata er spesielt hardt komprimert. Den ble spilt inn med én mikrofon i 1987, en Calrec Ambisonic, med særdeles beskjedent lydtrykk i opptakslokalet. Når instrumenter fader inn og ut gikk de fysisk nærmere/lengre fra mikrofonen. Mer minimalistisk blir det ikke...

Tone, timbre and ambiance: Three tests, one CD One Minute and thirty-four seconds! The Cowboy Junkies / The Trinity Sessions (RCA 8568-2-R) Track 1: “Mining for Gold.” This classic traditional tune, sung a cappella by Margo Timmons will tell you more about what your system can and can’t do than any other minute and a half of recorded music can. It was recorded using the famed (notorious?) Calrec Ambisonic microphone in the Church of the Holy Trinity in Toronto. What you should hear, what you must hear, is the sense of the church’s physical size and space even before Timmons starts to sing. In the center of the space you should hear Timmons’ earthy, smoldering yet sweet voice at once anchored and yet floating in the center of the soundstage. Can you hear it? If you can you’re already most of the way there. If you can’t, well, “Houston. we have a problem.” Until you can get this most basic test right, your system will be stuck in neutral.
http://audio.ultralinear.net/

Flageborg skrev:
En Spectrum analyse ser slik ut - for tittelsporet
Den var interessant. Første del (tidsaksen går nedenfra og oppover, gjør den ikke?) ser ut til å være en kontrabass som plukkes. De rosa punktene er noter, med Fiss (46 Hz) og G (49 Hz) som de to laveste. Det er "noe" helt ned til omtrent 0 Hz, og et eller annet som durer nokså konstant ved 34 Hz. Skal vi gjette at dette har noe med en romdimensjon på 5 meter å gjøre? Men jeg synes det ser ut som et støygulv av FFT-artifakter her også. Legg merke til det jevne rutemønsteret fra venstre mot høyre, og sammenlign med kurver som disse:

(Fra http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/4844)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
asbjbo skrev:
Første del (tidsaksen går nedenfra og oppover, gjør den ikke?)
Stemmer - tidsaksen går nedenfra og oppover.

Ytterst til høyre er kolonnen for %vis amplitude.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
asbjbo skrev:
1.
Tone, timbre and ambiance: Three tests, one CD One Minute and thirty-four seconds! The Cowboy Junkies / The Trinity Sessions (RCA 8568-2-R) Track 1: “Mining for Gold.” This classic traditional tune, sung a cappella by Margo Timmons will tell you more about what your system can and can’t do than any other minute and a half of recorded music can. It was recorded using the famed (notorious?) Calrec Ambisonic microphone in the Church of the Holy Trinity in Toronto. What you should hear, what you must hear, is the sense of the church’s physical size and space even before Timmons starts to sing. In the center of the space you should hear Timmons’ earthy, smoldering yet sweet voice at once anchored and yet floating in the center of the soundstage. Can you hear it? If you can you’re already most of the way there. If you can’t, well, “Houston. we have a problem.”

2.
Until you can get this most basic test right, your system will be stuck in neutral.
Da er det på tide med en solo ;D

U

utgatt60135

Gjest
Satte på plata jeg også. Det var det mye bass ja. Mye resonanser? Opptaket er jo ikke så dårlig det. Stereomik ja, trodde det var mono faktisk. Mye sibilanter og tynn vokal dog.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.444
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Satte på plata jeg også. Det var det mye bass ja. Mye resonanser? Opptaket er jo ikke så dårlig det. Stereomik ja, trodde det var mono faktisk. Mye sibilanter og tynn vokal dog.
Tok en kontrollytt nå på HØYT volum. Margo Timmons har en lys stemme, ja. Men på dette opptaket er den innspilt klokkerent og naturlig.

U

utgatt60135

Gjest
Ok, jeg trekker meg på "tynt" ;). Men romling og litt mye betoning på s´er. Spilte bedre uten subb, men selv da romler det til tider. Når musikken får stativjøyttalere til å låte som fulltone så er vel mye.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.444
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Det jeg fortsatt har problemer med er hvordan disse ultradype tonene blir generert. Hvis jeg stiller meg opp i min egen stue og slår på et triangel (pling!) vil ikke romresonansene ved 32 og 64 Hz begynne å buldre. Det skjer bare ikke, enten noen spiller på klarinett og trombone ved siden av eller ikke.
Det virker som om du blander sammen innleggene til Kabeldragern og meg i denne tråden. Jeg har ikke sagt at det buldrer i bassen når man slår på et triangel. Det jeg har påpekt er alment kjent fysikk: En rekke instrumenter genererer DC-komponenter. De går ned til "null" hertz. Varigheten er bare noen "millisekunder". Det er ikke noe man "måler med en radioshack i stua si". Men du kan se det på et scop. Målingene som Flageborg har postet her har til sammenligning en oppløsning på 30 sekunder for hver horisontale delestrek.

Apropos klarinett og trombone: Blåseinstrumenter genererer masse DC hver gang musikeren setter i et støt. Eller når trommisen kakker på metalringen rundt skarptromma. Den derre "kakkelyden" inneholder også masse DC. Samme gjelder anslag på gitarstrenger. Når plekteret treffer strengen, så spruter det ut DC-lyd i alle retninger!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Målingene som Flageborg har postet her har til sammenligning en oppløsning på 30 sekunder for hver horisontale delestrek.
Er det ønskelig med en annen oppløsning ?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.966
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
asbjbo skrev:
Det jeg fortsatt har problemer med er hvordan disse ultradype tonene blir generert. Hvis jeg stiller meg opp i min egen stue og slår på et triangel (pling!) vil ikke romresonansene ved 32 og 64 Hz begynne å buldre. Det skjer bare ikke, enten noen spiller på klarinett og trombone ved siden av eller ikke.
Det virker som om du blander sammen innleggene til Kabeldragern og meg i denne tråden. Jeg har ikke sagt at det buldrer i bassen når man slår på et triangel. Det jeg har påpekt er alment kjent fysikk: En rekke instrumenter genererer DC-komponenter. De går ned til "null" hertz. Varigheten er bare noen "millisekunder". Det er ikke noe man "måler med en radioshack i stua si". Men du kan se det på et scop. Målingene som Flageborg har postet her har til sammenligning en oppløsning på 30 sekunder for hver horisontale delestrek.

Apropos klarinett og trombone: Blåseinstrumenter genererer masse DC hver gang musikeren setter i et støt. Eller når trommisen kakker på metalringen rundt skarptromma. Den derre "kakkelyden" inneholder også masse DC. Samme gjelder anslag på gitarstrenger. Når plekteret treffer strengen, så spruter det ut DC-lyd i alle retninger!
Jeg har fortsatt et problem med å fatte det der. En DC-puls med varighet på noen millisekunder kan også ses som en halv periode av en firkantbølge med frekvens på noen hundre Hertz. La oss si DC med varighet 5 ms for eksemplets skyld, sånn at en hel periode blir 10 ms, eller 100 Hz. Oppskriften blir noe sånt som at man tager en halv periode av en sinus ved 100 Hz, legger til en og en halv periode av en sinus ved 300 Hz, og fortsetter slik bortover til man har kommet vilkårlig nær 5 ms med DC eller så høyt i frekvens at man er langt ovenfor det hørbare området. For å gjengi en DC-puls med x millisekunders varighet trenger man avspillingsutstyr som kan gjengi frekvensområdet fra 1000/2x Hertz og opp til 20 kHz. Med andre ord burde et stereoanlegg som spiller flatt fra 20 Hz til 20 kHz kunne gjengi DC-støt på 25 ms så godt at det ikke er mulig å høre forskjellen. Eller?

http://mathworld.wolfram.com/FourierSeriesSquareWave.html

Apropos Ms Timmins i Trinity Church: Airconditioningen (eller hva det nå er) ligger tydeligvis ved 29-30 Hz med mesteparten av energien. Over det er det en serie overtoner og resonanser oppover til 150 Hz. Jeg forestiller meg at det er dette spekteret som gjengir størrelsen på rommet, sånn at et anlegg som kan gjengi området 20-150 Hz flatt kan gi en rimelig god illusjon av "being there".

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.444
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Nå altså! ;D
Lyd er ikke DC. Per definisjon.
Nei, det er klart. Man *hører* ikke på DC-komponenter i lyden. De bare "er" der. I virkeligheten. Tror jeg. ;D

Lyden av stillhet:

pedal skrev:
Dette med "flatt til DC" er veldig spennende! Men grensegangen er flytende mellom hva man hører, hva man måler og hva som er teori. Jeg skal ikke gå ut og være skråsikker i dette terrenget. Men det er noen momenter som veier inn:
I disse påsketider kan det være greit å påminne omskrivningen av fjellvettreglene for vandringer her på Hifisentralen:
1. Legg ikke ut på tekniske vandringer uten trening.
2. Legg inn forbehold der du er usikker.
3. Vis respekt for fysikkens lover.
4. Vær rustet mot kverulanter og tøff debatt, selv i korte innlegg.
5. Lytt til erfarne fagfolk.
6. Bruk Google.
7. Argumenter ikke alene. Best å aliere seg med en meningsfelle.
8. Vend i tide – det er ingen skam å ta feil.
9. Spar på poengene til en kraftfull avslutning. Hvis det stormer, fortsett debatten i skyttergrav.

-Som nevnt innledningsvis så er dette med DC-komponenter fra mange instrumenter et faktum. At vi med dagens hi-fi anlegg ikke klarer å gjenskape virkeligheten er også et faktum. Sammenhengen herfor, hva som skal til, og hvor grensene går mellom teori og praksis er imidlertid ikke opplagt. Jeg skal ingenlunde pretendere å være noen allviter herom.

Her kommer litt mer "synsing": Man slår fortløpende på et triangel. Hvert anslag starter en tone som varer i flere sekunder. I sum får man en lang sammenhengende ringelyd. Men man hører allikevel hvert anslag, metall mot metall. Hva er det som markerer anslaget? Stillheten! Den ultrakorte stillheten som følger anslaget, i det pinnen treffer/stopper i triangelet. Stillhet=DC. Kanskje tilstedeværelsen av DC-komponenter tydeligjør/markerer oppstarten/nye anslag? Menneskets hørsel er jo ekstremt følsom mht. oppstartstransienter (jfr. lokalisering av lyder/farer i naturen etc).

Hvor går grensen herom for utstyret vårt? Må både signalkilde, forsterkere og høyttalere være DC-koblet? Holder det med 10, 5 eller 1Hz? -Ikke vet jeg. Men jeg har aldri hørt bedre basstransienter fra noen DAC enn min gamle DP DAC, og den var DC-koblet. Når jeg en dag skal finne noe bedre enn min Eximus CD/DAC, så skal det være en DC-koblet DAC, det er sikkert. Når jeg tenker meg om, så burde jeg komme til bunns i dette først som sist. Det er faktisk bare DACen som mangler på å ha en avspillingskjede som teoretisk kan avspille et DC-signal. Eller ned mot DC, er vel riktigere å si.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.444
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Ok, jeg trekker meg på "tynt" ;). Men romling og litt mye betoning på s´er. Spilte bedre uten subb, men selv da romler det til tider. Når musikken får stativjøyttalere til å låte som fulltone så er vel mye.
Hvis du dropper de Portugal-planene, får med deg alle lønnstilleggene i årene som kommer, kjøper deg et fullrange anlegg med kraftige forsterkere, som kan spille i en stor stue, -da kan du hente fram denne innspillingen på nytt og høre separasjonen mellom bassgitaren og romklangen ;D. (Min gamle erfaring med Wireworld signalkabler er forresten at de betoner diskanten litt. Mulig det kan fremheve sibilantene, slik som du nevnte det. Bare et slengskudd, selvsagt, men lett å etterprøve).

Flageborg skrev:
Er det ønskelig med en annen oppløsning ?
Nei, da. Målingene er fine, takk.

asbjbo skrev:
Jeg har fortsatt et problem med å fatte det der.
Det er et godt prinsipp å ikke ville godta noe uten videre, før man har forstått det!

Forhåpentligvis får tråden innspill fra flere teknisk kyndige som kan belyse dette fra nye vinkler.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.449
Fra Kinsler et.al*, kap.1.15, "Transients and Fourier Analysis";

"As an example, assume that f(t) represents a single extremely short but strong force such as as striking an oscillator with a hammer or a drumhead with a drumstick. Such impulses can be approximated by the Dirac delta function, defined by delta(t)..."

her følger en del matematikk som skal vise at;

"Thus, all frequencies are equally present in delta(t)"

På norsk; alle frekvenser er tilstede i en impuls. Men merk kvalifikasjonen "approximated".
Om det også inkluderer DC? Tja.. får vel lese litt mer matte...det begynner å bli litt for mange år siden..., eller kanskje noen andre vet?

mvh

** Kinsler, Frey, Coppens & Sanders: Fundamentals of acoustics. Third edition. Wiley & Sons 1982.

U

utgatt60135

Gjest
pedal skrev:
Hvis du dropper de Portugal-planene, får med deg alle lønnstilleggene i årene som kommer, kjøper deg et fullrange anlegg med kraftige forsterkere, som kan spille i en stor stue, -da kan du hente fram denne innspillingen på nytt og høre separasjonen mellom bassgitaren og romklangen ;D.
JAAA!! HiFi er livet :D :D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Jeg føler vi har hatt nær identiske diskusjoner tidligere, men uansett. Det er ikke alle som KUN hører på jazztrioer, men mer viktig, det finnes ikke instrumenter som over hodet ikke har output ved 20Hz. Dette har med impulsers matematiske natur å gjøre.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.749
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Jeg føler vi har hatt nær identiske diskusjoner tidligere, men uansett. Det er ikke alle som KUN hører på jazztrioer, men mer viktig, det finnes ikke instrumenter som over hodet ikke har output ved 20Hz. Dette har med impulsers matematiske natur å gjøre.
Det har ingenting med intrumenter å gjøre med mindre du bruker stereoanlegget som PA utstyr. Det dreier seg hva som er på platene, fila, eller CD'ene og her er det et ubestridelig faktum at svært få har noe under 50Hz; null; zero nada. Derfor kan heller ikke anlegget gjengi det, dersom det ikke er defekt eller man hører på romresonanser.

Jada, vi har hatt denne diskusjonene før. Bla nevnte du at stemmer har uendelig dyp bass. Dersom du har det, bør du oppsøke nærmeste freakshow. Du vil bli en verdenssensasjon.... :p

Ø

ØivindJ

Gjest
Snickers-is skrev:

Må si jeg synes "Transient trådene" er de meste interesante på HFS.

Når det ikke er en gående, er det et savn.

Utrolig hvor mye interesant kunnskap og tanker folk bidrar med. Uenigheter har også gått relativt greit. Stort sett en hyggelig tone i disse trådene.

Snickers-is skrev:
Det er ikke alle som KUN hører på jazztrioer,
Jeg, med fler, har et visst budsjett. Innenfor det er jeg mer opptatt av start/stopp-egenskaper enn av dyp bass fra lite arealet.

Topp Bunn