På besøk hos Johnnnygrandis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2004
    Antall liker
    64
    Sted
    Elverum
    Torget vurderinger
    2
    !

johnnygrandis skrev:
    EiK skrev:
    Gratulerer med nye rørmonoblokker, Johnny

Et flott oppsett som jo må låte bra, kan ikke tenke annet ;D
    Takk for gratulasjoner Eik !

Det låter annerledes med rør det skal sies, tok litt tid før jeg fikk taket på den nye lyden men etter innspilling og noen timer å bli kjent med lyden kan jeg skjønne at mange liker rør så godt !

Seriøst ! - jeg må gjøre noe med den finsishen på disse Absorbent platene mine ;D
    Drit i plate, Se den pene lampa som lyser på blokka di. Nesten som mine glødepærer.

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Drit i plate, Se den pene lampa som lyser på blokka di. Nesten som mine glødepærer.
    Kan han si som har kjøpt seg så stor LED TV at han måtte fjerne platene.

Bare husk at mine pærer gir mer lys enn dine ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    HCS skrev:
    VAKKER! :) . Hvordan høres dette ut kontra Cary ?
    Jepp, men jævlig å ta bilde av ;D
    ------

Den står og spiller seg varm nå, har vel spilt i litt over 2 timer og det begynner å skje ting ja....,- sier litt mer om lyden når det har gått litt lenger tid og når vi har hatt møte her imorgen kveld. Så kan de andre gjøre seg opp en mening også. Kan si så mye at jeg trodde det begynte å lukte svidd her isted dynamikken viser seg å være sterkt tilstede.

Spiller 24/192khz som en drøm.... :)

Ohhh... Hvilken nydelig fjernkontroll å navigere med.

Vedlegg

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    831
    johnnygrandis skrev:
    Den står og spiller seg varm nå,
    Eh, er det ikke klasse D? Trodde poenget var at den skulle være kald ;D Ok, mulig det er bare effektdelen som er ice, resten er vel klasse A(?) - mener jeg har lest at det er noe slikt.

Stilig fjernkontrollen ja. Du er heldig som får testet så mye spennende hjemme.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    torem skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Den står og spiller seg varm nå,
    Eh, er det ikke klasse D? Trodde poenget var at den skulle være kald ;D Ok, mulig det er bare effektdelen som er ice, resten er vel klasse A(?) - mener jeg har lest at det er noe slikt.

Stilig fjernkontrollen ja. Du er heldig som får testet så mye spennende hjemme.
    He He, bare å ta flyet ned torem,- jeg tror du hadde fått deg en overraskelse, for det har jeg. ::)

Den blir like varm som Cary blokkene.., merkelig nok. klarer ikke å ha håndflaten liggende på den.

Vedlegg

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Heftig utstyr på besøk. :D

SLP-05 er vel også på lån?

Geir Arne

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ganilsen skrev:
    Heftig utstyr på besøk. :D

SLP-05 er vel også på lån?

Geir Arne
    Det er riktig Geir Arne.

Ja det er gøy å teste selv om en enkelte gang kan angre litt ... ;)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    831
    johnnygrandis skrev:
    Den blir like varm som Cary blokkene.., merkelig nok. klarer ikke å ha håndflaten liggende på den.
    Hm, litt rart ja. Da er kanskje ikke strømregninga noe avgjørende punkt for å velge den ene framfor den andre :)

Begge er jo veldig stilige på hver sin måte. Kunne nok levd med begge, utseende blir mest en vanesak.

C

Cappuccino

Gjest
    Her skjer det ting ser jeg :) Ser frem til fyldigere rapport om Devialet kontra Cary-settet, det må jo være noe slik som "old-school" vs "new-school".

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    726
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Spennende, Johnny !

Venter spent på lytteinntrykk, og sammenligning med rørlyd fra Cary.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Kommer lytteinntrykk etterhvert.
    Ble en sen natt igår lenge siden jeg har kost meg alene hjemme med så mye kremutstyr å teste.
    Idag er har jeg møte med Skedsmo Audio klubben så for vi se hva de syntes.

Nå skal det spilles litt ... ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Devialet : Noen inntrykk over en kort periode.

Det spiller så jævlig dynamisk med en snert jeg ikke har hørt noen andre plasser (foruten om Plaza), sykt bra. Her gjør enn lett i buksa om en ikke passer seg. Den har en vekt og fylde på instrumenter som kler Birdene meget bra. Caryene klarer også dette stykket meget bra men Devialeten har i tillegg en oppløshet rundt det hele som gjør det enda mer virkelig. Små nyanser jeg ikke har hørt før dukker opp på alle gode innspillinger og jeg sitter helt målløs tilbake. Den bruker luften i stuen her på en magisk måte, ved første lytt høres det kanskje ikke så imponerende ut for den låter hverken tynn, hard, mørk eller soft men når du for spilt litt er det hele så avkledd at det er umulig å ikke like denne. Den scorer stort på hvor oppløst alt er og da mener jeg virkelig alt den legger ikke unna noen ting og alt vises,- omså det er den minste lille filleting som ligger langt inne i det komplekse lydbildet, Fantastisk ! Om noen hadde sagt det står 14 rør i denne så kunne jeg trodd det, instrumenter har den spesielle særegenhet som trengs for oss super audiophile, + på trykk, holografi og oppløshet så sitter du igjen med pur magi. Om lydbildet blir komplekst med masse instrumenter på høyt volum bann på at du holder på å miste pusten, svetter og har egentlig mest lyst til å holde deg for ørene for du vet at dette kommer til å gjøre vondt...: glem det, Devialeten fixer dette på en lekker måte med å løse det hele opp og skiller ut alt og styrer det hele i luften akkurat dit det skal med luft imellom instrumenter uten at noe blir hardt eller komprimert og dette på konsternivå volum !!
    Jeg har jo en endel gitarlåter og det er ufattelig hvor mye jeg har gått glipp av tidligere, det er som om Devialeten spiller på flere strenger og har flere toner enn annet å bidra med. Jeg er meget imponert og at det kan gjøres i en slik innpakning som denne innehar gjør det hele enda mer spektaulært. Diskanten er så oppløst og lar seg dra enda ett steg lenger enn jeg er vant til, strengeinstrumenter er helt nydelig og høre på og Accuton elementene for virkelig vist hva de er gode for. Mellomtonen er så klar og ren at det lille sløret som oppleves med andre anlegg er totalt vekk. Bassen har trykket og en vanvittig punch når det trengs. Private Investigation med Dire Straits på slutten av dette sporet er som om Devialeten tar tak i elementene presser alt til det ytterste, det er grisehøyt og jeg blir regelrett skremt der jeg sitter i stolen med sykt glis om munnen når endte akt tar slutt. Hvilken utrolig opplevelse, fantastisk igjen. Jeg av meg hatten og bøyer meg i støvet for den ekstreme Franskmannen, dette er Hi-Fi på høyeste nivå uten tvil. Det spilles mer nøytralt enn med Cary settet på godt og vondt, og der Caryene briljerer med en litt forfinet gjengivelse av virkeligheten kliner Devialeten til med ett dønn ærlig nakent bilde musikken, selv om akkurat det kan være litt vondt av og til.

High rez filer gjør det hele enda råere, det spiller så vanvittig oppløst at når du putter på den Høyoppløselige filer gjør den det stuntet at den legger konkurrentene enda lenger bak seg. Stemmer har en tilstedeværelse som gjør at jeg blir satt litt i tanker mot Magico/DarTZeel som jeg lyttet til på ved Oslo Plaza for ikke lenge siden. Utrolig morsomt at 2-kanals stereo skal klare å gjøre en illusjon så virkelig !

Minus, njaa kanskje ikke minus men den gjør på noen få pianoinnspilinger jeg har en litt hard lyd men det kan like gjerne være innspillingen eller rommet eller andre ting som gjør det, Med mørkere utstyr Moon/Rør så har jeg ikke denne tendensen men de er kanskje ikke like nøytral som Devialeten. Uansett ett mikroskopisk problem i denne sammenhengen.
    Den blir varm til tross for at det er klasse D i denne, ved nærmere studering blir de nok ikke like varme som Cary blokkene men varm nok til at det du ikke kan holde håndflatene på toppen over lengre tid. Og fingermerker for du garantert på denne og det er ikke pent på denne for det vises.
    Jeg syntes også at den ikke når sitt fulle potensiale før etter 15-20 minutter med spilling etter at den har vært avslått for natten. Når jeg først fikk denne hos Morten (NAT) tok det mange timer før den begynte å spille noenlunde bra. Syntes det er viktig å påpeke dette dette da forandringen var stor. En siste ting, ikke sett deg i stolen for bare å skal gjøre en liten lytt om du egentlig skal gjøre andre ting, jeg har prøvd og det er jævlig vanskelig å komme opp igjen.

Devialeten er ekstremt dynamisk og det er utrolig morsomt på de rette innspillinger. Den virker være dønn nøytral på godt og vondt der den serverer musikken uten kunstige tilsetninger. På gode innspillinger er det helt utrolig hvilken måte den presenterer musikken på og det hele blir en vanvittig rå opplevelse uten sidestykke. Hvordan de har klart og pakke dette i en innpakning som denne er helt utrolig, Endeløs styrke kombinert med musikalitet gjør det hele til en spirituell opplevelse !

Og en stor takk til en alltid blid og serviceinnstilt Morten ved Norsk Audio Teknikk som hjalp godt til for at dette lot seg gjennomføre.

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Cary Riggen :

Når signalet fores rett fra Berkeyen til Cary blokkene må det være en stor missmatch med gain nivået, det låt ikke bra med en litt svampete fraværende dynamikk, det spiller ikke regelrett dårlig men det er helt klart at det er noe som mangler.
    Etter at jeg har fått låne Steinar sin SLP05 er det plutselig en ny verden som åpner seg. Blokkene har spilt nærmere 80 Timer når jeg skriver dette så de skal være noelunde innspilt.
    Med Preampen viser blokkene seg fra sin beste side, det første som slår meg er hvor åpent lydbilde som presenteres. Det spiller stort og med ett rom som jeg ikke har hatt her hjemme tidligere. Bassen er kontant og går dypere enn tidligere mens det samtidlig er presisjon og fraspark som er helt på høyde med mye av det beste jeg har hørt. Nå setter rommet begrensinger med sine utfordringer så om det spilles dype toner med mye energi for jeg noen problemer.
    Dynamikken er svært bra men må se seg slått av Devialeten når det kommer til de mest ekstreme sporene jeg spiller. Cary riggen er dynamisk men presenterer det hele på en litt mer forfinet måte uten å ta den den helt ut.
    Med lofgren, Hugh Makela og Carlos Heredia over Cary er det det uannsett så oppløst og naturlig gjengitt og gitarene oppstår bare helt enkelt plutselig i løse luften forran deg og selv om lyden er kompleks med masse instrumenter som kjemper om plassen løses det hele opp på en meget behagelig måte uten skarpe kanter, i tillegg har gitarene den egenklangen som gjør det det hele til en nytelse og overvære. Cary settet spiller musikk på en måte det er svært lett å like med sin litt fyldige mørke gjengivelse mellomtonen er magisk der den brettes langt ut over ut over rommets fysiske mål, i tillegg er det pinpoint og en helt nydelig klang over mikro og makrodetaljer som gjør det hele enda mer tiltalende.
    Små endringer i stemmen til Eva Cassidy blir fanget opp uten uten problemer og det er som om dama oppstår fysisk med kjøtt og blod foran deg. Intimopptak der Cassidy spiller på en bar (tydeligvis) har vanligvis vært litt kjedelig å lytte til men med Cary klarer den det kunststykket å dra deg med inn i atmosfæren som gjør hele stuen om til en del av hendelsen, det klirrer i glass men når Cassidy åpner stemmen sin hører du hele støynivået i konsertlokalet senkes og alle følger spent med.
    Diskanten har nok ikke den råeste utklingingen men jeg savner egentlig ikke noe, det spiller så harmonisk og forvrengingsfritt uannsett hvilke volumninvåer jeg drar til med, etterhvert somm volumet blir høyere vokser lydbildet og selv om det hele blir kompleks med Hugh Makela og togsangen på slutten er det en stålkontroll på alle instrumenter som bare gjør det hele til en fasinerende akt å lytte til.

Cary riggens absolutte fortrinn er størrelsen på lydbildet og klangen på instrumenter som blir ivaretatt på en fortreffelig måte. Ingenting blir bortgjemt og stemmer er helt nydelig gjengitt over Birdenes Accuton elementer. Mellomtonen er magisk og gjør hele illusjon mer troverdig. Bassen er stram og går dypt uten å ha problemer foruten om rommet som gir meg litt hodebry på de nederste frekvenser. Bassen som Caryene pumper ut passer helt klart Birdene spillestil bedre enn med Moon settet der bass kunne bli litt fraværende på noen innspillinger hvilket jeg tar som ett stort pluss i min bok.

Cary settet spiller nok ikke like ærlig og nøytralt som Devialeten, Cary har nok en tilført varme/klang som ikke du for med Franskmannen men jeg liker det svært godt. Det spiller med en glød og tilstedeværelse og selv om det nok ikke er helt nøytralt gjør det ingenting for det er bare helt nydelig å høre på.
    Setter en nøytralitet i høystetet er Devialeten garantert veien å gå, den spiller på en helt utrolig måte jeg ikke har hørt her hjemme tidligere og der Caryene pynter litt på resultatet er franskmannen dønn nøytral på godt og vondt.
    Tar du hensyn til prisforskjell og innpakning er vel det hele ett lett regnestykke for de fleste vil jeg tro.

Vedlegg

C

Cappuccino

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Devialet :... Små nyanser jeg ikke har hørt før dukker opp på alle gode innspillinger og jeg sitter helt målløs tilbake. Den bruker luften i stuen her på en magisk måte, ved første lytt høres det kanskje ikke så imponerende ut for den låter hverken tynn, hard, mørk eller soft men når du for spilt litt er det hele så avkledd at det er umulig å ikke like denne. Den scorer stort på hvor oppløst alt er og da mener jeg virkelig alt den legger ikke unna noen ting og alt vises,- omså det er den minste lille filleting som ligger langt inne i det komplekse lydbildet, Fantastisk ! Om noen hadde sagt det står 14 rør i denne så kunne jeg trodd det, instrumenter har den spesielle særegenhet som trengs for oss super audiophile, + på trykk, holografi og oppløshet så sitter du igjen med pur magi. Om lydbildet blir komplekst med masse instrumenter på høyt volum bann på at du holder på å miste pusten, svetter og har egentlig mest lyst til å holde deg for ørene for du vet at dette kommer til å gjøre vondt...: glem det, Devialeten fixer dette på en lekker måte med å løse det hele opp og skiller ut alt og styrer det hele i luften akkurat dit det skal med luft imellom instrumenter uten at noe blir hardt eller komprimert og dette på konsternivå volum !!
    Jeg har jo en endel gitarlåter og det er ufattelig hvor mye jeg har gått glipp av tidligere, det er som om Devialeten spiller på flere strenger og har flere toner enn annet å bidra med. Jeg er meget imponert og at det kan gjøres i en slik innpakning som denne innehar gjør det hele enda mer spektaulært. Diskanten er så oppløst og lar seg dra enda ett steg lenger enn jeg er vant til, strengeinstrumenter er helt nydelig og høre på og Accuton elementene for virkelig vist hva de er gode for. Mellomtonen er så klar og ren at det lille sløret som oppleves med andre anlegg er totalt vekk. Bassen har trykket og en vanvittig punch når det trengs. Private Investigation med Dire Straits på slutten av dette sporet er som om Devialeten tar tak i elementene presser alt til det ytterste, det er grisehøyt og jeg blir regelrett skremt der jeg sitter i stolen med sykt glis om munnen når endte akt tar slutt. Hvilken utrolig opplevelse, fantastisk igjen. Jeg av meg hatten og bøyer meg i støvet for den ekstreme Franskmannen, dette er Hi-Fi på høyeste nivå uten tvil. Det spilles mer nøytralt enn med Cary settet på godt og vondt, og der Caryene briljerer med en litt forfinet gjengivelse av virkeligheten kliner Devialeten til med ett dønn ærlig nakent bilde musikken, selv om akkurat det kan være litt vondt av og til. ...
    Flott beskrivelse. Og faktisk egentlig veldig likt slik jeg ville beskrive mine egne Rowland 301 blokker som jo også er klasse D. Min erfaring er at klasse D trenger like lang innspillingstid som annet utstyr, om ikke ennå lenger. Mine blokker løsnet ikke skikkelig før etter minst 300 timer, og jeg opplevde at noe av hardheten i mellomtonen forsvant da, men NAT har kanskje hatt Devialeten en tid slik at den var skikkelig innspilt?

Ellers sammenligner du jo Devialeten med noe som ligger litt i andre enden av skalaen av hifi-preferanser. Kjenner Cary godt selv, har selv hatt flere Cary produkter, blant annet slp05. Cary er forførende å lytte til, men farger musikken slik jeg opplever det med noe fet bass og mellomtone som fort går utover detaljeringsgraden. Selv likte jeg for eksempel Burmester 011 pre mye bedre i en direkte sammenligning som jeg opplevde rett og slett hadde mer av alt.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Flott skrevet johnnygrandis, dessverre må jeg nok vente til "kinderegget" dukker opp på bruktbørsen om noen år :-\

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Flott beskrivelse. Og faktisk egentlig veldig likt slik jeg ville beskrive mine egne Rowland 301 blokker som jo også er klasse D.
    Mine blokker løsnet ikke skikkelig før etter minst 300 timer, og jeg opplevde at noe av hardheten i mellomtonen forsvant da, men NAT har kanskje hatt Devialeten en tid slik at den var skikkelig innspilt?
    Takk for det Cappuccino.

Nei NAT har nok ikke hatt den lenge vet ikke om han rakk å få spilt den ordentlig inn før jeg fikk den.

Kjenner Cary godt selv, har selv hatt flere Cary produkter, blant annet slp05. Cary er forførende å lytte til, men farger musikken slik jeg opplever det med noe fet bass og mellomtone som fort går utover detaljeringsgraden
    Jepp syntes det du sier stemmer bra selv om jeg ikke opplever bassen slik her hos meg, det kan selvfølgelig ha noe å si at HT ikke er den mest frempå når det gjelder bass i utgangspunktet.

Forørende musikalsk vil jeg si den låter.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    jonas skrev:
    Flott skrevet johnnygrandis, dessverre må jeg nok vente til "kinderegget" dukker opp på bruktbørsen om noen år :-\
    Kinderegg er en usedvanlig god beskrivelse av denne jonas !

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Morro å lese om din erfaring med Devialet, Grandis.

Erfarte det samme som deg da Buffalo dac kom inn i anlegget. Det er noe spes med de produktene som har det lille ekstra. De får frem en hårreisende realisme i gjengivelsen som ikke er dagligdags, selv ikke blant mange av de dyrere komponenter der ute.

mvh

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    musicman skrev:
    Morro å lese om din erfaring med Devialet, Grandis.

Erfarte det samme som deg da Buffalo dac kom inn i anlegget. Det er noe spes med de produktene som har det lille ekstra. De får frem en hårreisende realisme i gjengivelsen som ikke er dagligdags, selv ikke blant mange av de dyrere komponenter der ute.

mvh
    Ja det for en til å tenke om det er verdt alle boksene med varmen plassen og kablene som fyller opp stuen i ett massivt rot. I tillegg er jo prisen ganske hyggelig om en ser det utifra ett Audiophilt ståsted.
    Den har jo også flere innganger for tilkopling av flere digitale kilder...

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Er det trippel pris på Carysettet (for og effekt) kontra Devaliet veiledende?

Fine beskrivelser forresten, men hvem likte du egentlig best, totalt sett (mulig jeg overså en slik konklusjon).

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ambings skrev:
    Er det trippel pris på Carysettet (for og effekt) kontra Devaliet veiledende?

Fine beskrivelser forresten, men hvem likte du egentlig best, totalt sett (mulig jeg overså en slik konklusjon).
    Takk for det.

Berkeley>Cary SLP05>Cary Cad 805 AE Veiledende ca 270K Devialeten koster 105K (Dac,Pre,amp) likte nok Devialeten best med dens Råe gjengivelse, Selv om den avslørte feil med dårlige innspillinger på en verre måte enn Cary riggen. Cary legger nok en glød og en varme over det hele som gjør sitt til at dårlige innspillinger ikke blir så altfor jævlig. Hvem som liker hva er nok en subjektiv greie,- selv kunne jeg klart meg med begge kandidatene her hjemme- Devialeten nede og Cary oppe ;D

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    726
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Takk for en fin beskrivelse av dine lydinntrykk av både Devaliet og Cary. Veldig artig å lese.

Må få lagt en lytt til Devaliet som tydeligvis innehar spesielle kvaliteter. Har bare hørt en spesiel versjon for hjemmekino, uten at det ga noen hakeslepp. I naborommet var det et oppsett med 2 forsterkere (Bi-amping), som dersverre ikke ble spilt på når jeg var der. Dette var på messen i München.

Rør har imo gode egenskaper på nærvær, stemmer og gitarstrenger. Men du mener Devalitet kunne konkurrere på disse parametere ?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    EiK skrev:
    Takk for en fin beskrivelse av dine lydinntrykk av både Devaliet og Cary. Veldig artig å lese.

Må få lagt en lytt til Devaliet som tydeligvis innehar spesielle kvaliteter. Har bare hørt en spesiel versjon for hjemmekino, uten at det ga noen hakeslepp. I naborommet var det et oppsett med 2 forsterkere (Bi-amping), som dersverre ikke ble spilt på når jeg var der. Dette var på messen i München.

Rør har imo gode egenskaper på nærvær, stemmer og gitarstrenger. Men du mener Devalitet kunne konkurrere på disse parametere ?
    Takk for det Eik.

Det blir jo egen subjektiv vurdering som sagt, Morten som hørte den hos meg mente Caryene var bedre på stemmer og at den hadde en varme i lydbildet som gjorde at han likte Cary oppsettet bedre.
    Selv mener jeg at Devialeten var absolutt i samme klasse som Cary på disse parametrene men at den nok spilte endel "lysere". Den største forkjellen i mine ører er nok den dynamiske delen og måten den klarte å pin pointe alt på en særdeles god måte i luften hjemme hos meg, samtidlig som det var skremmende dynamisk. Cary gjør dette hjemme hos meg også bare at det ikke blir like virkelighetsnært.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Veldig bra skrevet "test", og morsomt at du tar deg tid til det.

Håper jeg får høre Cary-komboen på Bird ved en anledning. ;)

Geir Arne

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ganilsen skrev:
    Veldig bra skrevet "test", og morsomt at du tar deg tid til det.

Håper jeg får høre Cary-komboen på Bird ved en anledning. ;)

Geir Arne
    Takk for det Geir Arne.

Klart du kan få høre Bird/Cary, vi finner en dag etter sommerferien !

Nå er jo snart herligheten med Cary SLP05 (en stor takk til den sjenerøse Steinar som lånte meg den) over så da har jeg gjort meg den erfaringen at jeg trenger sårt en preamp. I håp om å kunne oppnå en viss grad av magien jeg hadde her med SLP05 kjøpte jeg en Cary SLP03 som lå på brukten som er på vei hit i posten, fikk en meget bra pris på denne med noen superrør som visstnok skal være en knallmatch med preampen. Blir ihvertfall en midlertidlig løsning til jeg klarer bestemme meg for hva jeg skal satse på fremover. Mitt tilkommende lydrom i kjelleren blir mitt største hi-fi prosjekt hittil så for vi se hva som ender der nede etterhvert. Drømmen hadde kanskje vært rør oppe og Klasse-D nede men vi for nå se hvor vi ender, det er jo litt fram i tid.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hvis prisen er rett(og det pleier den å være) kan jo denne brukes. Men vær obs. Når jeg testet denne hjemme var den veldig slapp og rund i bunnen. Denne hadde også oppgraderte rør, men det er såklart mulig andre rør kunne gjort jobben bedre på dette punktet.

Geir Arne

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Takk for det.

Berkeley>Cary SLP05>Cary Cad 805 AE Veiledende ca 270K Devialeten koster 105K (Dac,Pre,amp) likte nok Devialeten best med dens Råe gjengivelse, Selv om den avslørte feil med dårlige innspillinger på en verre måte enn Cary riggen. Cary legger nok en glød og en varme over det hele som gjør sitt til at dårlige innspillinger ikke blir så altfor jævlig. Hvem som liker hva er nok en subjektiv greie,- selv kunne jeg klart meg med begge kandidatene her hjemme- Devialeten nede og Cary oppe ;D
    Bare en liten kommentar. Husk at veldig gjennomsiktig elektronikk ikke bare avslører innspillingene i større grad, men også resten av anlegget. Svakheter fra høyttalere og rom vil bli mye tydeligere. Min erfaring er at dette betyr mye mer enn dårlige innspillinger. Har du noen målinger av oppsettet ditt?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Mye heftig i tråden her. Bra bilder.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ganilsen skrev:
    Hvis prisen er rett(og det pleier den å være) kan jo denne brukes. Men vær obs. Når jeg testet denne hjemme var den veldig slapp og rund i bunnen. Denne hadde også oppgraderte rør, men det er såklart mulig andre rør kunne gjort jobben bedre på dette punktet.

Geir Arne
    Den er nok ikke den ultimate i dette oppsettet men den duger forhåpentligvis inntil videre...- og for den prisen jeg fikk den for er det ingen katastrofe om det ikke blir fulltreffer.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    orso skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Takk for det.

Bare en liten kommentar. Husk at veldig gjennomsiktig elektronikk ikke bare avslører innspillingene i større grad, men også resten av anlegget. Svakheter fra høyttalere og rom vil bli mye tydeligere. Min erfaring er at dette betyr mye mer enn dårlige innspillinger. Har du noen målinger av oppsettet ditt?
    Har målinger men de ble tatt i hui og hast da vi hadde litt dataproblemer orso, så de ble tatt på ett tidspunkt da vi var veldig slitne ut på natten.
    Målinger vi komme til sin rett når rommet påbegynnes i kjelleren. Håper du kan være med å bidra litt da orso... :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    bjornh skrev:
    Mye heftig i tråden her. Bra bilder.
    Takk for det bjornh ! - flere bilder kommer når jeg for lysten over meg igjen.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.492
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Meget god og intr lesing garandis ;) Ser at du lett finner gode og beskrivende ord på disse "to verdener" , selv om begge formiddler musikk på en glimrende måte. Ditt ønske om et sett i hver etg kan jeg lett kjøpe, for ikke aaltid enkelt å få i både pose og sekk ;) Men dine batraktninger av lyd på hversin og samtidig samme måte var artig å lese :)

gismo

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    gismo skrev:
    Meget god og intr lesing garandis ;) Ser at du lett finner gode og beskrivende ord på disse "to verdener" , selv om begge formiddler musikk på en glimrende måte. Ditt ønske om et sett i hver etg kan jeg lett kjøpe, for ikke aaltid enkelt å få i både pose og sekk ;) Men dine batraktninger av lyd på hversin og samtidig samme måte var artig å lese :)

gismo
    Hyggelig å skrive litt når det er noen som finner det interresant å lese gis, takk skal du ha.
    ----

Jeg var litt frempå igår hos min kone og nevnte noe om å bygge ut mitt tilkommende lytterom med en 10-15M2. Forventet meg vel ett litt himlende blikk som i " er du ikke riktig velbevart" men alt hun lurte på hva i hvilken retning jeg hadde tenkt :eek: ;D Problemet mitt ligger nok i hva grunnen består av Jeg er lite lysten på og meisle/sprenge bort en hel haug med fjell for å få dette til ;D (Jeg vet huset står på fjell)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.969
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spennende tider fremover her, johnnygrandis! Moro å følge tråden din. :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Da har jeg fått spilt på min nyinnkjøpte Cary SLP03 i litt over en uke.

Jeg sluttes aldri og overraskes hvor lang tid produkter trenger stå på strøm for å lyde optimalt, det høres merkelig ut men mine Moon produkter måtte stå tilkoplet strøm i over 48 timer for å lyde optimalt her hos meg Før det hørtes alt usynkronisert ut, sammenhengen i musikken var totalt fraværende. Moon påpeker jo også dette selv i sine anvisninger. Jeg ser jo nå også at Cary anbefaler at min SLP03 skal stå på 24/7 men jeg hater at den skal stå og brenne rør uten at den kanskje blir brukt en dag så jeg har skrudd den av når den ikke er i bruk. Jeg syntes preampen har vært god men ikke så god som jeg hadde forestilt meg. Her om dagen lot jeg forøvrig preampen stå på en hel dag for så og sette meg ned på kvelden og spilte musikk ettpar timer og hakesleppet var stort når jeg hørte hvilket potensiale som lå i denne saken etter at den hadde fått optimale arbeidsforhold,- Heretter står den og brenner rør selv om den ikke blir brukt da forskjellen var såpass stor. Den spiller ikke helt i samme klasse som sin storebror som jeg hadde koplet opp her for en liten stund siden men det er jammen ikke langt unna. Storebror 05`ern spiller nok litt større og har en større ro over hele presentasjonen.

Så lærdommen må være å lytte til produsentene når de kommer med sine henvisninger, de vet som oftest hva de babler om.
    Og til prisen er den helt uslåelig... :D

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ganilsen skrev:
    Når jeg testet denne hjemme var den veldig slapp og rund i bunnen. Denne hadde også oppgraderte rør, men det er såklart mulig andre rør kunne gjort jobben bedre på dette punktet.
    Geir Arne
    Jeg opplever ikke bassen slik hos meg her...- den er rimelig fast i fisken samt at den har en god detaljering og punch.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn