Det er vel rimelig å anta at i et hvert anlegg vil den komponenten som fungerer som den største bremsen i systemet, også inneha potensialet for den største forbedringen. Bytter du ut pre i et anlegg uten å detektere særlige forskjeller, er det vel mulig at bremsen befinner seg et annet sted, da. Bedre enn det dårligste leddet blir det ikke.
Mvh
Håkon Rognlien
Eller er det heller slik at forskjellen mellom forskjellige komponenter er såpass liten at man blir "lurt" til å tro at den er større enn den virkelig er? Det du beskriver her er jo nettopp hvorfor en del folk med denne hobbyen kontinuerlig og hele tiden bytter ut utstyr og aldri finner fred. "Ny pre var ikke så god som jeg trodde så da må jeg finne nye høyttalere for å matche den nye pre'en som alle har sagt er så fantastisk, osv. osv."
May, or may not. I det øyeblikk man opplever noe man subjektivt kan beskrive som en "enorm forskjell", er man jo på en måte frelst. Jeg har gjentatte ganger demonstrert utstyr for folk som sier at "jo, jeg hører en liten forskjell, men jeg bryr meg ikke om det", mens andre kan falle fullstendig i staver over nøyaktig den samme forskjellen.
For de som opplever "normale" surroundreceivere som musikkmessig suboptimale, vil det nok høres underlig ut at en P5 ikke betyr den store forskjellen. Men det vil den selvsagt ikke være, heller, dersom for eksempel signalet er MP3. Det hele vil være et spørsmål om subjektiv opplevelse, kildemateriale og anleggets generelle sammensetning. Det kan være så enkelt som at eieren ikke opplever forskjellen som viktig. Likeledes kan det være slik at det finnes en annen brems i systemet.
Mvh
Håkon Rognlien