Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • maiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    246
    Antall liker
    0
    :)
    Det jeg husker av 302 var en deilig vektløs mellomtone(ok, litt teit uttrykk) men at den kunne hardne litt i presensområdet når man guffet på litt.
     
    O

    olebruum

    Gjest
    Du.... Treneger du en liten BLÅ???? ;D ;D ;D ;D ;D ;D tar Kansje i Horten, på messa...
     

    Timon

    Fersking
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Jeg vurdere å kjøpe Patos Lyric 402 og Parasound HCA 1500A.
    Tror dere Parasounden vil "kle" Patosen?
     

    Syncron

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2002
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Så stille det har blitt i denne tråden da.

    Timon:Jeg vet ikke hvordan Parasound forsterkeren vil fungere på Lyric 402.
    Har du mulighet til å prøvelytte før du kjøper?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Og jeg holder på å bygge nye flotte sjefsdelefiltre ;D ;D
    Hovland kondiser i første omgang. Har bare byttet den i diskanten til nå, og her skjedde det ting. Får den til bassen til mandag. Kommer med tilbakemelding etterhvert. Blir oppgraderingen bra bestiller jeg nye spoler og motstander også, og bygger delefilteret i kasse for seg selv. Blir fort litt stort kan man si ;D
    Mye mulig at det blir litt modding i forsterkeren også. Det vet jeg litt mer om til uka. Selv er jeg teknisk tilbakestående, så det er en bekjent som skal ta seg av dette. Klåfingra? JEG? ;D ;D
     

    teo72

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2002
    Innlegg
    103
    Antall liker
    0
    Skrev tidligere i tråden at jeg skulle få besøk av PM Audio, der jeg blant annet skulle få demonstrert BCD Cones under høyttalerene. Fra før har jeg Pulsar Point aluminium. Skrev også at jeg var skeptisk til resultatet av dette byttet.

    Er ikke så flink til å beskrive lyd (hvem er vel det?), så jeg tar en illustrasjon jeg kan stå inne for isteden. Bedringen av lyden var like god som da jeg gikk fra Pioneer DV 575 (1500 kr) til Audio Aero Capitole 24/192 (60 000 kr). Alt fra topp til bunn ble bedre, men det sprøeste var at den fjernet unoter i øvre mellomtone/diskantområdet som i utgangspunktet SKAR i ørene.

    På tross av dette klarte BCD conene ikke å redde høyttaleren helt. Lyric 502 MkII er lagt ut for salg, det samme er 8 stk Pulsar Points i aluminium.
    Kjenner ikke bcd conene men jeg kjenner godt til unotene i øvre mellomtone/diskantområdet som pulsar points i aliminium ofte fører med seg. Har også løst dette problemet med å legge steinplater under pulsar pointene mine. Da forsvant problemet, samtidig som hele lydbildet ble strammet opp og ble mer dynamisk. Opplevde mer trøkk i bassområdet også. Dette er tross alt MYE billigere enn BCD cones til 1990,- ... bare en tanke...
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    primare i21 og cd21 fortsatt
    Var innom den lokale hifi center kjeden og kjøpte meg 121 forsterkeren og "må" ha cd21. Fy for en cd spiller!

    Lurer på en liten høytaler oppgradering også.

    Har vært og hørt på 402 i dag. flott lyd.

    Men det jeg lurer på....Hva slags magi får du tryllet ut av denne matchen?

    Mvh
    Thomas
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Var innom den lokale hifi center kjeden og kjøpte meg 121 forsterkeren og "må" ha cd21. Fy for en cd spiller!

    Lurer på en liten høytaler oppgradering også.

    Har vært og hørt på 402 i dag. flott lyd.

    Men det jeg lurer på....Hva slags magi får du tryllet ut av denne matchen?

    Mvh
    Thomas
    402 og I21 tror jeg kan bli litt snaut. I21 har ikke sin styrke i basskontroll. På 302ene fungerer det forholdsvis bra.
    Tja, hva slags magi. I mitt rom funker det utrolig bra. Litt upresis mtp plassering i forhold til det andre, men dyrere, , utstyret jeg har hatt. Det jeg falt for med I21 var at alt harmonerer. Den har en jevn kvalitet på alle parametre, noe som gjør at ingenting stikker seg ut som bedre/dårligere enn resten.
    Vær obs på at disse primarene krever ufattelig lang innspillingstid. 4-500 timer før alt var på plass. De første 100 timene låter det bare ullent, mørkt og tregt.
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Hadde tenkt å parre den med Lyngdorf sin effekt med 2x150 watt effektforsterker. Den til 10 lapper. På mine ushere er det veldig god basskontroll med bare i21...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Patos symphonic IV AMT second opinion i neste fidelity.
    Den gleder jeg meg til å lese.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hadde tenkt å parre den med Lyngdorf sin effekt med 2x150 watt effektforsterker. Den til 10 lapper. På mine ushere er det veldig god basskontroll med bare i21...
    Ok. Da burde du ha nok i massevis. Hold oss oppdatert etterhvert da.
    :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kjenner ikke bcd conene men jeg kjenner godt til unotene i øvre mellomtone/diskantområdet som pulsar points i aliminium ofte fører med seg. Har også løst dette problemet med å legge steinplater under pulsar pointene mine. Da forsvant problemet, samtidig som hele lydbildet ble strammet opp og ble mer dynamisk. Opplevde mer trøkk i bassområdet også. Dette er tross alt MYE billigere enn BCD cones til 1990,- ... bare en tanke...
    Har vurdert steinplater både for lydens del og naboenes. Ser at PM Audio bruker 2.5 cm tykke granitt plater under alle høyttalerene han har framme. Mulig jeg tester granitt før jeg går for BCD, siden jeg har tenkt å ha det uansett. Billigere er også et forlokkende ord i mine ører :p

    Takk for innspill!

    Mvh
    Ivan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    The missing link. Nå har jeg endelig fått preampen - EAR 864 - i hus. Denne fikk jeg prøve, og skjønte nokså umiddelbart at her var det ingen vei utenom. Akkurat nå fungerer Natalie Merchant som balsam i mine ører, men anlegget er nå slik jeg foretrekker det: Allsidig. Putt på noe heftig rock, og det røsker (ganske så bra). Godlydsplatene låter tilsvarende bedre. Og Dylan trives.



    Det gjenstår fortsatt litt tweaking med føtter til Patosene, kabler og plassering, men allerede er godlyden såpass tilstede at jeg skjønner at investeringen var fornuftig (i mine øyne).

    Mvh. Johan
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Oi, grattis. Skikkelig fint har du fått det.
    Må si det frister med en tur i din retning snart ja.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Du er hjertelig velkommen innom en dag det passer. Måtte flytte fra første rommet. Ble altfor mye etterklang og ekko i det rommet. Etter et par minutter var ørene helt utslitt. Men med litt hurtig ommøblering, så falt puslespillbitene på plass.

    Et lite bilde til av elektronikken:


    De neste dagene skal jeg prøve ut litt forskjellige småting. Alltid artig å teste ut alternative rør f.eks. Stavanger er nå snart selveste EAR-byen. Vet om 4 stykker med denne preampen. Nesten nok til å starte egen lokal EAR 864-klubb. ;D

    Mvh. Johan
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Husker jeg feil, eller er det den "nesten 140" doxaen du har?
    Sliter forresten også med etterklang, men det problemet forsvinner forhåpentligvis når furutechpanelene kommer om ikke alt for lenge.
    Går også å pusler litt med tanken om rør, så etter messa skal jeg innom trseland her på sentralen å lytte til litt forskjellig audionote. Er spent på om kit one matcher 302. Har blitt fortalt at det skal funke veldig bra, men.....Viktig å høre selv.

    Testet forresten den nye lyric sub 12 ett par dager. Den står nå høyt på ønskelista. Har ingen erfaring med subplassering eller justering, men det var ingen problem å få integrert den sånn tålig. Litt mer jobbing og den skulle ha funket perfekt tror jeg.
    Skal du bruke subbene dine etterhvert?
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Jeg vet ikke helt hvor jeg skal plassere Doxaen. Det er en 70-watter iflg. Malmin, så kanskje det er selveste ur72en? Den er jo moddet i tillegg, så her har vi et sjeldent eksemplar. ;D Ikke at det betyr så veldig mye: Det låter jo som ei kule. Vi får se om det lar seg gjøre å sammenligne med en standard 140 Signature en gang.

    Rør er spennende, men jeg sitter med inntrykk av at man må jobbe like hardt med matching og sammensetting for å få på plass godlyden. Det jeg liker med EARen, er at den er både oppløst og dynamisk som bare rakkern. Dette uten at man mister den lille ekstra magien på elgitarer og hammondorgel. Den er dessuten ganske så punchy og bestemt i bassen. NLEen var mer pløsete og dvask på det området. 402ene har nå akkurat passe balanse mellom kontroll/stramhet og fylde.

    Har hørt mye bra om Audio Note, men føler meg ikke helt klar for å kjøre full rørpakke. Det andre systemet med suber og satellitter er foreløpig satt på vent. Vi får se...

    Btw: Har hørt rykter om at Triangle Comete låter kjempebra hos Trond sammen med AN. Mulig at du kommer til å få en liten bakoversveis over disse også. ;)

    Mvh. Johan
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Tviler jeg ikke på. Min erfaring med triangle er mikroskopisk. En kort lytt hos maxwell stavanger. Låt veldig bra, men litt tynt kanskje. Jeg heller mer og mer mot så feit lyd som mulig, noe som ikke er helt enkelt i ett lite rom. Skal man ha skikkelig tjukkaslyd må man som regel over på store høyttalere, og med norgesrekord i stående bølger i bassområdet så blir det ikke helt enkelt. Litt derfor rør kanskje er veien for meg.
    Trond må jo være den mest hjelpsomme og hyggeligste personen på denne siden av ekvator. Makan til imøtekommenhet skal man lete lenge etter.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Du er hjertelig velkommen innom en dag det passer. Måtte flytte fra første rommet. Ble altfor mye etterklang og ekko i det rommet. Etter et par minutter var ørene helt utslitt. Men med litt hurtig ommøblering, så falt puslespillbitene på plass.

    Et lite bilde til av elektronikken:


    De neste dagene skal jeg prøve ut litt forskjellige småting. Alltid artig å teste ut alternative rør f.eks. Stavanger er nå snart selveste EAR-byen. Vet om 4 stykker med denne preampen. Nesten nok til å starte egen lokal EAR 864-klubb. ;D

    Mvh. Johan
    Kjempeflott anlegg du har!
    Hva slags prisklasse snakker vi om på preampen? Ny pris?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    ....og hvilken arcam er det forresten?

    Edit: Og enda viktigere: hvem er forhandler av ear?
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Hva slags prisklasse snakker vi om på preampen? Ny pris?
    Er litt usikker på norsk pris, men rundt 25k. Egentlig en ganske dyr sak, iallefall i forhold til resten av utstyret. Det finnes også en ren linje-utgave (uten RIAA) som er en god del billigere. Den bygger på samme linjetrinnet som i 864en, men det er spart inn litt på bl.a. type volumkontroll samt et enklere kabinett. Vil tro den (834L) ligger på ca. 10-11k. Det ligger en slik på bruktbørsen til 5100,-. Ville sjekket ut den hvis jeg var på jakt etter preamp.

    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    ....og hvilken arcam er det forresten?

    Edit: Og enda viktigere: hvem er forhandler av ear?
    Det er en Arcam CD-92. Dette er forgjengeren til den nåværende toppmodellen i DIVA-serien - CD192. Kjøpte den brukt. Har sansen for disse spillerne.

    EAR forhandles av AudioMedia. Kanskje ikke den mest profilerte importøren... Tror ikke det finnes noen hjemmeside, men e-mail og tlf.nr. finner man ved å gå inn på Dealers på EARs hjemmeside.

    Man kan sikkert alltid spørre om en så dyr preamp kan forsvares i et anlegg i denne prisklassen, men etter å ha konstatert at denne passet som hånd i hanske i mitt anlegg, så tenkte jeg at det fort kunne blitt dyrt å gjøre andre bomkjøp. Iallefall er følelsen av å ha kommet "i mål" deilig. Denne preampen er nesten for en slags klassiker å regne, så ved evt. salg burde man få grei pris for den igjen.

    Ellers synes jeg god elektronikk kler Patoshøyttalerne. Selvsagt vil andre, dyrere høyttalere kunne gi mer av både det ene og det andre, men jeg har fått smaken på Patos fine blanding av å være litt tilgivende og likevel engasjerende. Må innrømme at det frister litt å få prøvd ut en av Spendor-modellene, men da snakker vi fort dobbel pris (S8e).

    Siden du er på jakt etter litt fyldig og varm lyd thomand, så kan det nok tenkes at den lille Trianglen blir litt for slank. Du får gi rapport på hvordan AN klarer å drive 302ene. :)

    Mvh. Johan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Er litt usikker på norsk pris, men rundt 25k. Egentlig en ganske dyr sak, iallefall i forhold til resten av utstyret. Det finnes også en ren linje-utgave (uten RIAA) som er en god del billigere. Den bygger på samme linjetrinnet som i 864en, men det er spart inn litt på bl.a. type volumkontroll samt et enklere kabinett. Vil tro den (834L) ligger på ca. 10-11k. Det ligger en slik på bruktbørsen til 5100,-. Ville sjekket ut den hvis jeg var på jakt etter preamp.

    Mvh. Johan
    Takker!
    Er ikke på jakt nå, men greit å holde seg oppdatert.
    Ear sine produkter virker interesante. :D
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Mange Patos`s venner som har fått "kost" seg med KV`s second opinion på Symphonic 4 nå da :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg er nysgjerrig på utfallet av denne test nr 2. Noen som har lest som kan dele litt?
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Det KV i grove trekk gjør, er vel å legge seg "flat", og beklager sin feighet i fht det å rose norske produkter.

    Det han sier, er vel også att han var mye mere begeistret for høytaleren, enn det som kom frem i omtalen. Symphonic`en ble på mye musikk morsommere enn hans egne B&W 801... mener også han like gjerne kunne sammenlignet Symphonic`en med SF Stradivari, som igjen er en av de beste høytalerne KV har testet.

    Plukket opp nr 23 i kiosken i dag... så kjøp og les..
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Taskeladdn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.08.2006
    Innlegg
    75
    Antall liker
    2
    Da er www.club-patos.com oppe igjen.. Beklager nedetiden..
    Jeg har nå fått flyttet den til en mye mere stabil server, problemet di siste dagene skyldes litt vel mye knoting under flyttingen.. Dette er nå fikset..

    Så til dagens hendelser =) Jeg slo til på denne annonsen:
    Patos Lyric senter mkII senterhøyttaler selges!

    En lyric center er jo det som manglet i for å få kinoen min ferdig da =) hehe... Idag kom pakken i posten.. Og det var pinadø en lyric 102 =( =( Altså en stativ høytaler.. Gjett hvor skuffa jeg er...
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Vel vel... da får jeg kanskje legge inn en søknad om medlemskap i dette eksklusive selskap. Vet ikke enno hvor gode venner jeg blir med Patos`ene, men har i alle fall avtalt kjøp på Lyric 402, oppgradert til mk2. Har aldri hørt disse spille, men føler att dette ikke kan bli veldig galt i alle fall. Har sett og lest såpass mange omtaler, att alle kan vel ikke ta feil...
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Vel vel... da får jeg kanskje legge inn en søknad om medlemskap i dette eksklusive selskap. Vet ikke enno hvor gode venner jeg blir med Patos`ene, men har i alle fall avtalt kjøp på Lyric 402, oppgradert til mk2. Har aldri hørt disse spille, men føler att dette ikke kan bli veldig galt i alle fall. Har sett og lest såpass mange omtaler, att alle kan vel ikke ta feil...
    Velkommen i klubben - meget habile høyttalere det der. Du får nok mye kos med dem fremover :)
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Håper da det... så spørs det om det blir Esound som kilde etterhvert :)

    402`ene skal jo inn der Dali Grand hadde plassen tidligere, så det er "litt" å prestere opp i mot også. Er vel mest spent på om de makter å fylle stua med lyd, spesielt på lavere volum. Spiller jo litt etter "sengetid" for å si det på den måten... Stua mi er på +35m2, med litt "halvåpne" løsninger mot kjøkkenet. Men har fått inntrykk av att dette er en av styrkene til 402, altså å levere ett forholdsvis stort og fyldig/åpent lydbilde under gitte forutsettninger.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Har endelig fått knipset ett bilde av racket fullt utbygd med demping og avstiving. Ble jo litt tøft syns jeg :)

     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Vel vel... da får jeg kanskje legge inn en søknad om medlemskap i dette eksklusive selskap. Vet ikke enno hvor gode venner jeg blir med Patos`ene, men har i alle fall avtalt kjøp på Lyric 402, oppgradert til mk2. Har aldri hørt disse spille, men føler att dette ikke kan bli veldig galt i alle fall. Har sett og lest såpass mange omtaler, att alle kan vel ikke ta feil...
    Velkommen skal du være :)
    Hva består resten av annlegget av?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Har endelig fått knipset ett bilde av racket fullt utbygd med demping og avstiving. Ble jo litt tøft syns jeg :)

    Det er et flott rack med komponenter du har Thomand :D
    Er du fornøyd med Rega'n?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Regaen, eller nad som den egentlig er, er vel grei nok, men må ærlig innrømme at med den orginale goldring electra og nad pp2 riaa så blir det ingen superopplevelse. Men spilleren skal bli gøy etterhvert. Ny pickup og lehmann riaa kommer etterhvert.
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det Thomand.

    Pr i dag har jeg Vincent SA-93 pre-amp med Embla Coenia på effeksiden. Cambridge CD-6 er vel litt "utgått på dato", men har vært brukt som kilde sammen med en eldre Denon. Dali Grand er solgt, og sitter nå med Evidence 470 som jeg tok i innbytte.

    Men er i en nedgraderingsmodus for tiden, så forsterkersettet ligger ute for salg. Går for integrert nå, til stua på loftet er ferdig... var planen.

    Men så kom det forsinkede skatteoppgjøret, og jeg bare MÅTTE slå til når de oppgraderte 402`ene dukket opp :)
     
    V

    villov

    Gjest
    Det KV i grove trekk gjør, er vel å legge seg "flat", og beklager sin feighet i fht det å rose norske produkter.

    Det han sier, er vel også att han var mye mere begeistret for høytaleren, enn det som kom frem i omtalen. Symphonic`en ble på mye musikk morsommere enn hans egne B&W 801... mener også han like gjerne kunne sammenlignet Symphonic`en med SF Stradivari, som igjen er en av de beste høytalerne KV har testet.

    Plukket opp nr 23 i kiosken i dag... så kjøp og les..
    En slags unnskyldning for å ha sagt sannheten ved den første testen og derved har fått masse pepper..eller oppriktig? Ikke godt å vite...
    Den første testen på Symphonic IV gjorde at jeg ikke kjøpte dem, så det skrevne ord har absolutt sin effekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn