Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Så gikk det kjøpet "i vasken".... ??? Selger måtte desverre gå fra avtalen... dama hadde sagt NEI!! Skal tro hvor lenge han får være oppe på lørdagskvelden ;D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Håper da det... så spørs det om det blir Esound som kilde etterhvert :)

    402`ene skal jo inn der Dali Grand hadde plassen tidligere, så det er "litt" å prestere opp i mot også. Er vel mest spent på om de makter å fylle stua med lyd, spesielt på lavere volum. Spiller jo litt etter "sengetid" for å si det på den måten... Stua mi er på +35m2, med litt "halvåpne" løsninger mot kjøkkenet. Men har fått inntrykk av att dette er en av styrkene til 402, altså å levere ett forholdsvis stort og fyldig/åpent lydbilde under gitte forutsettninger.
    402ene er ikke av de enkleste å få til etter min mening. Kan fort bli litt slapt og innesluttet, og kanskje særlig på lavt volum hvis ikke man har truffet bra med matchingen. Men ubehagelige blir de neppe. 402ene skulle likevel klare å fylle en stue på 35m2 sånn noenlunde - kommer veldig an på lytteavstanden også.

    Personlig er jeg veldig fornøyd med disse. Føler at musikken prioriteres forran enkeltdisipliner. Ikke akkurat verdens beste analyseverktøy, men det er smertefritt å trykke play-knappen. Hvis det er integrert som gjelder, så hadde jeg kanskje prøvd ut Cayin 252?

    Mvh. Johan
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Finnes vel litt forskjellig av forsterkere som kan være verdt å prøve, og har forstått att 402 gjerne trenger litt "muskler" for å slippe seg løs.

    Men... som i mitt forrige innlegg, selger gikk bort fra avtalen vår, og jeg er "like langt" i fht høytalerne :'(
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Ja vel folkens. Tok kontakt med Roar Moen i dag for å få litt info ang mkIII versjonen av lyric. Det er fullt mulig å oppgradere fra II til III.
    Prisene er:
    302: 1000,-
    402: 1400,-
    502: 1700,-

    Så da er det vel bare å løpe å kjøpe ;)
    Mine skal under kniven i morgen :)
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Det blir sikkert toppers... Her er forøvrig en ny preamp på vei - dette blir spennende :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Ja, jeg så den gamle var for salg. Tør jeg spørre?? Snakker vi rør eller?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Forresten, jeg trenger tips til billig cd spiller med volumkontroll via fjernkontrollen. Finnes det å få tak i brukt til, tja, sånn ca 2-4k på brukten?
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Blir muligens medlem selv.

    Har hjemme til test en Lyric 302 mk2
    Nydelig mellomtone, men litt "kjedelig diskant.

    Håper det vil hjelpe seg på mk3 utgaven. Det er den jeg får om jeg bestiller.

    Skal ha de til over helgen og prøve å få til en enighet om en byttehandel med mine Ushere.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Forresten, jeg trenger tips til billig cd spiller med volumkontroll via fjernkontrollen. Finnes det å få tak i brukt til, tja, sånn ca 2-4k på brukten?
    Jeg har en Yamaha CDX-596 med volum på fj.kontroll. Litt "røraktig" i klangen, og kanskje en grei match til L302? (Min er i bruk, men den koster mellom to og tre tusen ny.

    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Ang. oppgradering av delefilter, så vet jeg ikke om jeg skal satse på dette. Får vente litt og se.

    Mvh. Johan
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Bytter til nye fra Electrocompaniet, dvs EC 4.8 :) Kommer om etpar dager...
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Bytter til nye fra Electrocompaniet, dvs EC 4.8 :) Kommer om etpar dager...
    Gøy. Gleder meg til høre litt lytteinntrykk da jeg :)
    Rart hvordan oppgraderingssyken røsker fatt når vinteren nærmer seg. Selv går jeg med en hau av planer, men kontoutskriften får meg tidsnok ned på bakken igjen ;)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Forresten, jeg trenger tips til billig cd spiller med volumkontroll via fjernkontrollen. Finnes det å få tak i brukt til, tja, sånn ca 2-4k på brukten?
    Diverse Sony spillere kommer med volum på kontrollen.. (f.eks CDP XB-930QS) Solide spillere med godt drivverk.. Går for rundt en høvding på bruktbørsen (da kan du jo hive inn XO3 klokke og ZAP Filter) :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Ja vel folkens. Tok kontakt med Roar Moen i dag for å få litt info ang mkIII versjonen av lyric. Det er fullt mulig å oppgradere fra II til III.
    Prisene er:
    302: 1000,-
    402: 1400,-
    502: 1700,-

    Så da er det vel bare å løpe å kjøpe ;)
    Mine skal under kniven i morgen :)
    Oioioi, dette blir spennende!!!! :D :D
    Hva går oppgraderingen ut på??
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Delefilteret skal oppgraderes litt. Diskanten skal komme inn på et tidligere tidspunkt.
     

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3
    Ja vel folkens. Tok kontakt med Roar Moen i dag for å få litt info ang mkIII versjonen av lyric. Det er fullt mulig å oppgradere fra II til III.
    Prisene er:
    302: 1000,-
    402: 1400,-
    502: 1700,-

    Så da er det vel bare å løpe å kjøpe ;)
    Mine skal under kniven i morgen :)
    Allerede kontaktet patos, håper nye filter kommer i morgen.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Oppgraderes litt?
    Til den prisen skulle man tro det er et helt nytt delefilter.
    Snakket med Moen på messa, og fikk da inntrykk av at det var kun var en senking av delefrekvensen det var snakk om.
    Noen som vet nøyaktig hva som gjøres, hvilke komponenter byttes og hvilke verdier de nye skal ha?
     

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3
    Virket på Bengt hos patos som det ver hele filteret jeg skulle få tilsendt.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Høres jo litt spennende ut. Kan tenke meg at denne oppgraderingen vil gi en enda smoothere mellomtone, noe som igjen vil gjøre det enklere å matche elektronikken. Min noe avventende holdning dreier seg mer om at jeg akkurat nå befinner meg i en vanskelig valgsituasjon vedrørende "vanlig" anlegg kontra DigitalEqualizerXover-basert anlegg.;)

    Mvh. Johan
     

    Stephenm

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Hei alle sammen!
    Da er det vel på tide at jeg melder meg inn i gjengen her siden jeg har vært den heldige eier av patos Lyric 402 i en måneds tid nå:) De ble kjøpt brukt av Syncron her på forumet.
    For tiden spiller Lyricene sammen med Harman Kardon HD970, Vincent sa-31 og Hypex UCD monoblokker( kitet fra dynabel).
    Dette spiller med et enormt stereoperspektiv selv om rommet er på knappe 10kvm:D Gitarer, spesielt akustisk gitar får en glød jeg ikke hadde på mine gamle BW 603. Bassen kunne vært mer presis og dyp, men rommet og plasseringen setter sine begrensninger..  Det som plager meg for tiden er at skarpe s-lyder, eller sibilanter som det heter her inne på forumet.  Fra før hadde jeg hørt at Patos skulle spille varmt og lite aggresivt i toppen, men det er ikke helt tilfellet hos meg. Er det elektronikken som skaper problemer?
    Det dreier seg om en MK1 versjon og jeg vurderer sterkt å oppgradere til mk2/3. Vil dette hjelpe på sibilantene ved at mellomtonen kommer mere fram?
    Uansett vil jeg legge til at patosene virker velbygd og gir et solid inntrykk!

    Mvh.
    Stephen Maridal
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Hei alle sammen!
    Da er det vel på tide at jeg melder meg inn i gjengen her siden jeg har vært den heldige eier av patos Lyric 402 i en måneds tid nå:) De ble kjøpt brukt av Syncron her på forumet.
    For tiden spiller Lyricene sammen med Harman Kardon HD970, Vincent sa-31 og Hypex UCD monoblokker( kitet fra dynabel).
    Dette spiller med et enormt stereoperspektiv selv om rommet er på knappe 10kvm:D Gitarer, spesielt akustisk gitar får en glød jeg ikke hadde på mine gamle BW 603. Bassen kunne vært mer presis og dyp, men rommet og plasseringen setter sine begrensninger.. Det som plager meg for tiden er at skarpe s-lyder, eller sibilanter som det heter her inne på forumet. Fra før hadde jeg hørt at Patos skulle spille varmt og lite aggresivt i toppen, men det er ikke helt tilfellet hos meg. Er det elektronikken som skaper problemer?
    Det dreier seg om en MK1 versjon og jeg vurderer sterkt å oppgradere til mk2/3. Vil dette hjelpe på sibilantene ved at mellomtonen kommer mere fram?
    Uansett vil jeg legge til at patosene virker velbygd og gir et solid inntrykk!

    Mvh.
    Stephen Maridal
    Jeg vil tro at problemet med litt hisssighet vil bli forbedret med det nye delefilteret der delefrekvensen senkes mellom diskant og mellomtone. Hvis du vil oppgradere mk.1 opp til mk.3, så må du også skifte bass/mellomtoneelementer. Ellers vil denne litt "skarpe" tendensen også kunne være et resultat av anleggets totale signatur (altså både elektronikk og akustikk/plassering av høyttaler, kan være faktorer).

    Mvh. Johan.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    MK II er mindre aggressiv, men det handler også om matching!


    Noen som har fått lyttet til MK III ennå?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    MK II er mindre aggressiv, men det handler også om matching!


    Noen som har fått lyttet til MK III ennå?
    Ja, mine har vært mkIII noen dager nå. Den er langt snillere og mer organisk enn II, pluss at den om mulig er enda mer homogen.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Høres bra ut! Må vel føye det inn på lista t nissen det også da ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Høres bra ut! Må vel føye det inn på lista t nissen det også da ;D
    Den lista har en lei tendens til å bli farlig lang for oss gærninger ;D ;D
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz
    S

    so

    Gjest
    Hei alle sammen!
    Da er det vel på tide at jeg melder meg inn i gjengen her siden jeg har vært den heldige eier av patos Lyric 402 i en måneds tid nå:) De ble kjøpt brukt av Syncron her på forumet.
    For tiden spiller Lyricene sammen med Harman Kardon HD970, Vincent sa-31 og Hypex UCD monoblokker( kitet fra dynabel).
    Dette spiller med et enormt stereoperspektiv selv om rommet er på knappe 10kvm:D Gitarer, spesielt akustisk gitar får en glød jeg ikke hadde på mine gamle BW 603. Bassen kunne vært mer presis og dyp, men rommet og plasseringen setter sine begrensninger..  Det som plager meg for tiden er at skarpe s-lyder, eller sibilanter som det heter her inne på forumet.  Fra før hadde jeg hørt at Patos skulle spille varmt og lite aggresivt i toppen, men det er ikke helt tilfellet hos meg. Er det elektronikken som skaper problemer?
    Det dreier seg om en MK1 versjon og jeg vurderer sterkt å oppgradere til mk2/3. Vil dette hjelpe på sibilantene ved at mellomtonen kommer mere fram?
    Uansett vil jeg legge til at patosene virker velbygd og gir et solid inntrykk!

    Mvh.
    Stephen Maridal
    Å forvente det 7. underverk fra 402, plassert i et 10kvm rom....kanskje jeg kunne kommentert kilden også.

    Å legge skylden på delefilter eller delingen generellt blir vel litt drøyt?
    Bytt heller inn i en 302....den er vel egentlig for stor den også.

    Liker Patos jeg, for all del ;)
     

    Stephenm

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Å forvente det 7. underverk fra 402, plassert i et 10kvm rom....kanskje jeg kunne kommentert kilden også.

    Å legge skylden på delefilter eller delingen generellt blir vel litt drøyt?
    Bytt heller inn i en 302....den er vel egentlig for stor den også.

    Liker Patos jeg, for all del ;)
    Hehe, var nok forberedt på at rommet kom til å ødelegge mye, men det skal jeg få byttet ut så snart som mulig.. Rommet er ganske bra dempet med variert møblemang og gardiner, så jeg var ikke helt forberedt på skarpe sibilanter. At bassen ikke er helt linjær hadde jeg forventet:p
    Men alt blir nok bedre med litt mere luft rundt høyttalerne og MK3 oppgradering:) Kanskje en ny CD-spiller hadde gjort susen. Jeg ser det er mange meninger om Hk HD970, hva synest dere om den?
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    mk3 filter

    Noen av dere som har mottatt 302mk3 filter som kan lese av verdiene på komponentene og/eller ta noen fine nærbilder av hvordan filteret ser ut?
    Har endel komponenter liggende og hadde tenkt å gjøre moddingen sjøl, men trenger da verdiene.
    Thomand? Joaredge? Pleeeesse?
     

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3
    Krysser fingrene hver dag jeg...

    Har kun mobil som kamera, men kan se om jeg får tatt noen bilder på jobben.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Har nå fått se koblingskjema for 302mk3 fileret og skal love at det er store forskjeller fra tidligere filtre.
    Både kretsene og komponentverdiene er vesentlig endret. Faktisk er spolen på diskantdelen den eneste komponenten som er som før. Tydelig det er lagt endel jobb i dette.
    Her kan man nok like godt kjøpe det ferdig fra Patos som å modde selv.
    Men siden jeg allikevel har liggende endel komponenter skal jeg gjøre et førsøk.
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Tjena igjen venner :)

    Skal ha en ny intergrert forsterker. Til helgen får jeg besøk av både Bladelius Thor MKII og Sugden A21se.
    Er det noen av dere som har formeninger om match til Symphonic III?

    Veier er jommen meg målet... ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Sugden har jeg tro på. Bladelius har jeg prøvd på II. Ikke bra ikke bra. Sinnsyk bass, sinnsykt rom, men hardt og brutalt desverre. Fikk faktisk tilbud om å låne en 21SE av trseland i dag, men får ikke tid til å teste noe som helst nå med eksamener i hytt og pine
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Jaggu en som skal selge ett sett symphonic III på bruktbørsen nå. Billig var det også.
    Er det ikke han kameraten din dette Raist?
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Oi, det var fristende med den III'ern gitt ::)

    Dere som har prøvd både Lyric og Symphonic:
    Hva er de lydmessige forskjellene?
    Verdt penga?

    Thomand, du gikk vel motsatt vei, fra Symphonic til Lyric, trives du bedre med lyricene?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Jeg gikk bare motsatt vei fordi jeg måtte frigjøre litt penger akkurat da. Savner symphonicene ja.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Jaggu en som skal selge ett sett symphonic III på bruktbørsen nå. Billig var det også.
    Er det ikke han kameraten din dette Raist?

    Joa, det er Johnny som skal selge SIII'ene sine! Har hatt disse på hjemlån ett par ganger, og Lotto kupongen er allerede levert inn ;D

    Har du fått hørt det oppsettet med Lyric 302 (?) og Meridian 502/557 i Søgne Thomand? (husker ikke navnet i farten)..

    Kan forøvrig nevne at det nå er Meridian på hele forsterkersiden her i gården! Bilder kommer ;D
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn