Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    olebruum

    Gjest
    NEI!!! ikke jeg i hvert fal. har de selv å vil du ha noe som flytter luft og samtidig spiller gjenomsiktig og korekt er det ikke noe bedre i prisklassen. litt var for plasering. trenger kansje litt mere luft rundt seg for å funke opptimalt. flyttet mine til en annen vegg å vips så satt de som de skulle. dette til tross for billig elektronikk. jeg har en formening om at når noen finner en feil eller en svakhet på en høytaler har det offte lett for at andre hiver seg på bølgen. prøv de selv. det er det sikreste
    Hallo!
    Var det så og forstå at flertallet av dere "Patoser" IKKE ville anbefale Lyric 502? ::)
    God begrunnelse, pros and cons tas i mot med takk!
    Vh
    S
     
    S

    stikken

    Gjest
    NEI!!! ikke jeg i hvert fal. har de selv å vil du ha noe som flytter luft og samtidig spiller gjenomsiktig og korekt er det ikke noe bedre i prisklassen. litt var for plasering. trenger kansje litt mere luft rundt seg for å funke opptimalt. flyttet mine til en annen vegg å vips så satt de som de skulle. dette til tross for billig elektronikk. jeg har en formening om at når noen finner en feil eller en svakhet på en høytaler har det offte lett for at andre hiver seg på bølgen. prøv de selv. det er det sikreste
    Hei!!
    Luftflytting er viktig, samtidig som det oppover skal være fyldigt og gjennomsiktig!
    Vh
    S
     

    Kvasar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Det er helt klart en fordel å spille med L402 et godt stykke ut fra bakvegg!! Jeg opplevde en helt annen grad av tredimensjonalitet og luft 80 cm fra bakvegg.. Synes også at høyttaleren blir mere lineær og definert, samt at mellomtone området trer bedre frem med denne plasseringen.. Av en eller merkelig grunn forandsret "bikkja til waters" (ref. tråd i off topic hjørnet) plassering og luska seg nærmere inn mot høyttaleren... snåle greier asså ;D
    Dette må jeg sjekke ,kanon
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Var en av mine favoritter når jeg skulle kjøpe HT. Endte opp med SA høyttalere ;D

    Synes spesielt diskanten var super detaljert og med en høy oppløsning, bassen gikk kjellerdypt i sine små kabinetter, de gikk dypere enn mine SA.
    Synes derimot ikke at lydbildet var så godt sydd sammen som på SA.
    De var like raske og stramme som SA, kort sagt en veldig bra høyttaler som du absolutt ikke må velge bort uten å høre på. ;) ;)
    Fikk aldri hørt Elac 310i'ene i Trondheim, selv om de hadde dem inne på Hificenterkjeden for etpar år siden. Men fikk hørt på Elac 205JET, og ble imponert av denne. Alltid artig når diskanten og cymbaler svever etpar meter over høyttaleren:) Sonus Faber Concertino Domus har jeg også hørt, meget behagelig og nydelig lyd.

    Hvordan tror du de små Elace 310iJET passer med resten av mitt anlegg, og i ei stue på..tja 20-25kvm? Har ikke behov for store lydtrykk.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Vurderer litt Patos Symphonic IV AMT. Men kanskje det er i denne serien som i de andre ? modellen under er "bedre"? Er iallefall det jeg syns med f.eks Lyric, der syns jeg 402 er den beste.. Samme gjelder på Basic. Uansett, skal jo lytte på Patosene :). Utrolig spennende høyttaler ifra Roar dette.
    IV AMT er uten tvil den mest komplette høyttaler jeg noensinne har hørt, uavhengig av pris, og den sprengte grenser for hva jeg trodde var mulig.
    Få har en så definisjon samtidig med tyngde i bassen. Mellomtonen er totalt gjennomsiktig. Og her har jeg direkte sammenlignet med høyttalere som er ratet svært høyt internasjonalt. Den er helt åpen og oppløst, og har samtidig kropp og hals på vokal.
    Diskanten gidder jeg ikke beskrive, for den må oppleves.
    Hele symphonic serien spiller også et stort lydbilde. Høyde, dybde og spesiellt bredde i særklasse.
    Den krever nok sitt av rommet, i likhet med de fleste så store høyttalere.
    Det jeg har hatt å utsette på 502 er mellomtonen, men det er kun basert på en butikkdemo. Elektronikken var atoll, noe som jeg kanskje i ettertid har fått inntrykk av at har en ganske anstrengt og skrikende tendens i mellomtoneområdet.

    Etter beste evne :)

    Er veldig svak for denne høyttaleren, så det blir nok veldig subjektivt. ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Dette må jeg sjekke ,kanon
    Prøv også, hvis det lar seg gjøre, å ha lenger avstand mellom høyttalerne. 402 funker også ofte godt med lite toe in (vinkling).
    Verdt et forsøk.
    Også her hjemme har 80cm fra bakvegg, målt fra frontbaffel, vært svært bra.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Fikk aldri hørt Elac 310i'ene i Trondheim, selv om de hadde dem inne på Hificenterkjeden for etpar år siden. Men fikk hørt på Elac 205JET, og ble imponert av denne. Alltid artig når diskanten og cymbaler svever etpar meter over høyttaleren:) Sonus Faber Concertino Domus har jeg også hørt, meget behagelig og nydelig lyd.

    Hvordan tror du de små Elace 310iJET passer med resten av mitt anlegg, og i ei stue på..tja 20-25kvm? Har ikke behov for store lydtrykk.

    Hvis muligheten byr seg så er det bare å teste, men i utgangspunktet tror jeg at de passer bra sammen med Primare ;)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Fikk aldri hørt Elac 310i'ene i Trondheim, selv om de hadde dem inne på Hificenterkjeden for etpar år siden. Men fikk hørt på Elac 205JET, og ble imponert av denne. Alltid artig når diskanten og cymbaler svever etpar meter over høyttaleren:) SÅNN OPPLEVDE JEG 310 i OGSÅ ;) VAR VELDIG HOLOGRAFISKE.

    Hvordan tror du de små Elace 310iJET passer med resten av mitt anlegg, og i ei stue på..tja 20-25kvm? Har ikke behov for store lydtrykk.
    ;)
     

    fisherman

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2006
    Innlegg
    46
    Antall liker
    2
    Hallo alle der ute!!!!!!!!!!!!!!!

    Har nettopp gjordt meg ferdig med oppgradering av mine noe tilårskomne L 301. Nye Bass/mellomtoner og litt filterfix. (Samme jobben jeg har sett en annen har beskrevet for en tid tilbake her på forumet)
    Englene synger............... Det blir en sen natt i natt hører jeg
     

    Kvasar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Hallo alle der ute!!!!!!!!!!!!!!!
    Englene synger............... Det blir en sen natt i natt hører jeg
    Hva mer kan man forlange av livet
    ;D ;D Jeg er sikker på at Englene dine er vakre også . ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hallo alle der ute!!!!!!!!!!!!!!!

    Har nettopp gjordt meg ferdig med oppgradering av mine noe tilårskomne L 301. Nye Bass/mellomtoner og litt filterfix. (Samme jobben jeg har sett en annen har beskrevet for en tid tilbake her på forumet)
    Englene synger............... Det blir en sen natt i natt hører jeg
    Grattis med oppgraderingen :)
    302mkII er en utrolig komplett høyttaler med bøttevis av musikkglede.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Grattis med 301/2MK II fisherman! :D
    Dei englane vert berre venare og venare framover! ;D
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    IV AMT er uten tvil den mest komplette høyttaler jeg noensinne har hørt, uavhengig av pris, og den sprengte grenser for hva jeg trodde var mulig.
    Få har en så definisjon samtidig med tyngde i bassen. Mellomtonen er totalt gjennomsiktig. Og her har jeg direkte sammenlignet med høyttalere som er ratet svært høyt internasjonalt. Den er helt åpen og oppløst, og har samtidig kropp og hals på vokal.
    Diskanten gidder jeg ikke beskrive, for den må oppleves.
    Hele symphonic serien spiller også et stort lydbilde. Høyde, dybde og spesiellt bredde i særklasse.
    Den krever nok sitt av rommet, i likhet med de fleste så store høyttalere.
    Det jeg har hatt å utsette på 502 er mellomtonen, men det er kun basert på en butikkdemo. Elektronikken var atoll, noe som jeg kanskje i ettertid har fått inntrykk av at har en ganske anstrengt og skrikende tendens i mellomtoneområdet.

    Etter beste evne :)

    Er veldig svak for denne høyttaleren, så det blir nok veldig subjektivt. ;)

    And Im a beliver. Er skikkelig spent på denne altså. Men men, blir iallefall ikke noe før til neste år, BW 703 gjør jo nytta til de grader de også. Men mye vil ha mer. Hihi, noen som kjenner til den?! :D.

    EDIT: pr.dags dato har jeg 703 da :).
     
    S

    stikken

    Gjest
    Denne komentaren paser vel bedre her? ::)

    Får vel mer og mer følelsen for at det blir en brukt Patos Lyric 502 i siste versjon (hvis det finns ) !
    til det nye anlegget.
    Vh
    S
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hehe, stusset litt over hvorfor det lå en egen tråd på det der :D
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Hallo alle der ute!!!!!!!!!!!!!!!
    Har nettopp gjordt meg ferdig med oppgradering av mine noe tilårskomne L 301. Nye Bass/mellomtoner og litt filterfix. (Samme jobben jeg har sett en annen har beskrevet for en tid tilbake her på forumet)
    Englene synger............... Det blir en sen natt i natt hører jeg
    Gratulerer!
    Denne andre er vel meg det antar jeg. Artig at vi er flere. Mine 301/302.2 har blitt bedre ettersom de er blitt spilt inn, spesielt bassen har fått mer trøkk.
    Nå står oppgradering av delefilter for tur snart, var innom eltek i dag og handlet inn MCAP supreme kondisser og metalloksydmotstander..... :p
    Så får vi se hva det gjør, er slett ikke sikker på om det er hørbart men artig å prøve lell.
     
    O

    olebruum

    Gjest
    det må vel la seg gjøre å finne noen fint brukte på nett? som du vet: allt er til salgs bare prisen er rett, sa gubben og solgte kjerringa :-/
    Denne komentaren paser vel bedre her? ::)

    Får vel mer og mer følelsen for at det blir en brukt Patos Lyric 502 i siste versjon (hvis det finns ) !
    til det nye anlegget.
    Vh
    S
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Ikke ofte man ser 502 brukt... 402 er nok lettere tilgjengelig både i MK I og MK II (f.eks mine 402 MK I ;) )!
     
    S

    stikken

    Gjest
    Ikke ofte man ser 502 brukt... 402 er nok lettere tilgjengelig både i MK I og MK II (f.eks mine 402 MK I ;) )!
    8) STOR TOLMODIGHET JEG HAR ;D
    Kjøper gjerne elektronikken først og bruker Rauna Ymerne til det dukker opp en, eller noe annet! ;)
    Vh
    S
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Ikke ofte man ser 502 brukt... 402 er nok lettere tilgjengelig både i MK I og MK II (f.eks mine 402 MK I ;) )!
    Det hender faktisk at 502 ligger for salg, men svært skjeldent til en fornuftig pris. Ligger 2 par på finn.no for tiden hvis ikke jeg tar feil.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    8) STOR TOLMODIGHET JEG HAR ;D
    Kjøper gjerne elektronikken først og bruker Rauna Ymerne til det dukker opp en, eller noe annet! ;)
    Vh
    S
    Det hadde vært morro hvis du også hadde blitt en av "vennene" :)
    Skal si ifra hvis jeg kommer over noe rimelig 502 e.lign.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Åssen patos skal du ha nå ??
    Han har nettopp byttet ut mkI med mkII hvis jeg ikke tar feil.
    Du kom forresten aldri med pils den dagen :mad:
    Det blir huskis ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Åssen patos skal du ha nå ??
    Som thomand skriver så har jeg fått meg mk II :D HAr faktisk 4 L402 for øyeblikket.... Om jeg bare hadde hatt en surrarundt forsterker......... ;D
     
    S

    stikken

    Gjest
    Det hadde vært morro hvis du også hadde blitt en av "vennene" :)
    Skal si ifra hvis jeg kommer over noe rimelig 502 e.lign.
    Hei på deg!
    Ja det hadde du vel likt! ;)
    Sikkert jeg også ;D!
    Jeg skal ikke handle før eventuelt i begynnelsen av august, så jeg har relativt god tid 8)
    Vh
    S
     
    O

    olebruum

    Gjest
    billder

    Grrrrr, det kan iritere meg grøn og ikke få til det jeg vil gjøre. skulle bare legge ut ett billde fra hjemmesiden min, men får jeg det til.... neida. noen tips
     
    O

    olebruum

    Gjest
    der fikk jeg det til. feil i adr. men hvordan legger jeg ut billder som er litt større??
     

    Kvasar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Prøvd mange varianter med mine 402. Mitt tips : kutt ut spiksene. Legg myke føtter på gulvet fks ifra Eltek, oppå legger du slakterblokkene til fks. Biltema også plasser 402 oppå der igjen. Var ihvertfall den varianten som funket best hos meg.

    Jeg ser du har parkett gulv,kanskje jeg skal prøve den løsningen du har funnet god -Jeg spiller nå med Spikes på parkett Gulv -Har bestillt Gummiføtter fra Eltek -Slakterblokker hva mener du ?flat fjel(plate) av hardplast?eller lignende

    Hva ble forskjellen hos deg ? fikk du dempet Vib ?
    Jeg har nok nå litt mye Resonans fra kjeller frekvenser , - stor forskjell på innspillinger

    Ellers er jeg kjempe fornøyd med en delikat lyd selv på lav Db
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har også parkett, og har svært gode resultater med BCD spikes, BDR og faktisk system audio sine orginalspikes. Pulsar points og soundcare ble ingen suksess. Av myke puter er det holfi som har fungert best.
    BCD gjorde underverker.
     
    H

    Homarhus

    Gjest
    Da har vi Patos selger i Oslo. Da kan jeg uttale meg om lytteinntrykk.Norsk Lyd og Bilde som ligger bortgjemt et sted i Oslo sentrums bakgårder. De har overtatt Naim. Hørte et par uinnspillte Patos 402 på Rimelig"Naim" elektronikk. Det låt veldig homogent og fint med kjellerdyp bass. Dette kan være en kjempekombinasjon.

    Jeg har alltid vært Patos skeptikker, men har hørt Patos 402 på Naim og for noen år siden prøvde de Patos på hifiklubben i Ålesund med en dyr Denon Surroundforsterker. Syns Naim Patos låt lovende.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Alt låter bra med Naim vettu ;)
    Ja, de sier så. Må snart ta meg en tur til tigerstaden å få hørt litt mer forskjellig. Fikk høre mye på messa, men så var det denne messelyden da. :p
    En langhelg i oslo med lytterunde fredag og lørdag, stupfylla på lørdag kveld, spy halve søndag, og kjøre hjem siste halvdel. Hørtes ut som en plan :D
     

    Kvasar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Jeg har også parkett, og har svært gode resultater med BCD spikes, BDR og faktisk system audio sine orginalspikes. Pulsar points og soundcare ble ingen suksess. Av myke puter er det holfi som har fungert best.
    BCD gjorde underverker.
    Jeg har soundcare spikes -er nå i en fase der jeg må teste ut for og optimalisere -jeg må kanskje investere i noen forskjellige typer Spikes ?prøver nå først med disse putene fra Eltek ,takk for tilbakemelding.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Det som skjedde med pulsar points og soundcare var at mellomtonen ble dårligere. De skapte tendenser til hardhet.
     
    O

    olebruum

    Gjest
    Du Erikd!
    er du aldri på jobb lengre. har vert der 3 ganger i forige uke men du er der aldri. kona glederseg til at du skal tegne på henne. men like skuffet blir hun hver gang. hva skjer a??
     

    Teoball80

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    101
    Antall liker
    1
    Hei alle Patos elskere :)

    Denne tråen ble fort veldig lang ;D , skal innrømme at jeg ikke har lest hele.

    Jeg har hatt Patos hele mitt hifi liv. Begynte med Patos basic ( den som no heter 410) i front. Basic 100 bak og basic senter.
    Husker jeg måtte vente en stund for å få kirsebær. Dei begynte produksjon av det ca 1 uke etter jeg hadde bestilt.
    Til å drive dette hadde jeg en litt for svak Yamaha reciver. Lyd ble det men med "rotete" bass. Og på det værste blinket displayet i reciveren ;D

    Dette ble kjøpt når jeg bodde i ålesund og utvalget var heller dårlig (kun Hi Fi klubben) og den sjappa jeg kjøpte på. Og økonomien var ikke den beste. (Butikk som er spesialist på radar til båt og mobilløsninger, men hadde ei "hemmelig" 2. etg som var åpen 3 ganger i uken)

    Ble jo så klart misunnelig når andre fikk bedre anlegg så jeg skiftet ut frontene til Lyric 402 MkII, første som ble solgt i Oslo iflg. Patos. Forsterker bruker jeg no Cayin DP12EX, Som driver Lyricene lekende lett. (har faktisk bunnet elementene :p)

    Synes lydbilde ble litt vel mørk (litt lite rom) så jeg kjøpte en Roksan CD spiller. Denne har typisk engelsk lyd, lys men detaljert. Passet perfekt!
    Siste jeg har gjort er signalkabel fra www.xtreme-cable.com, vanvittig bra kabel til noen få kroner! ANBEFALES!!

    Langt innlegg om mine Patos erfaringer. Håper jeg ikke kjedet livet av dere :D

    Terje
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Alltid morro å lese om erfaringer rundt Patos :D Velkommen i klubben skal du være!! Kanskje noen bilder og etter hvert? :D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hva er det nå du pønsker på thomand (siden 410 SE'ene ligger ute for salg)? ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn