Phono med skyhøyt headroom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg søker etter en solid state (fortrinnsvis) phono med høyt headroom, overload margin.

    Det finnes rene phono-bokser i hundretusenkronersklassen med et headroom på ikke mer enn 10 dB. Og headroomet kan være enda lavere i visse deler av frekvensregistret.

    Så spørsmålet er:
    • Har du eksempler på rene, dedikerte phonotrinn med «skyhøyt» headroom?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det snakkes mye om headroom i forsterker- og høyttalerdelen av kjeden (en del av det åpenbare reproduksjonsleddet), men hva med den delen som tar for seg «mikrofonien» (som på sett og vis er en del av produksjonsleddet) og har til hensikt å ta i mot informasjonen fra rillene uten at denne delen av utstyret klipper?

    Hva har folk gjort for å unngå at phono-forsterkeren klipper?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja man har vel en tendens til at anbefale det man selv har.
    Trods prisen synes jeg den har alle disse egenskaber og fornemmelsen af et kæmpe overskud som resten af anlægget også har
    Man får jo kun udnyttelse af det hvis resten af anlægget kan
    EATs E-Glo Phono

    WEB-EGLOW-2.jpg
    WEB-EGLOW-4.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    PS audio stellar phono har bra med headroom på laveste gain setting. Jeg har en slik, og er veldig fornøyd med både lyd og brukervennlighet. https://www.stereophile.com/content/ps-audio-stellar-phono-phono-preamplifier-measurements
    Takk for innspill. Jeg ser av oppgitte specs at headroom er “@1kHz: >22dB” (https://www.psaudio.com/products/stellar-phono-preamplifier/#tab-specs).

    Atkinson skriver: “With the MM input set to Low gain, the overload margin, ref. 1kHz at 5mV, was an extraordinary 30dB at 20Hz and 1kHz, dropping to a still good 13.25dB at 20kHz. Surprisingly, the MC margins were 4dB higher, despite the higher gains. The distortion signature was virtually pure second harmonic (fig.4). Increasing the gain by 6dB reduced the overload margins by the same 6dB and while the distortion was still predominantly second harmonic, its level had increased by 9dB (fig.5) and the third harmonic appeared at –90dB (0.003%). With the MM input set to High gain, the overload margins were reduced by another 6dB, which meant there was almost no margin at 20kHz”.

    Så man er litt bundet til pickuper med høy output for å unngå klipping.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja man har vel en tendens til at anbefale det man selv har.
    Trods prisen synes jeg den har alle disse egenskaber og fornemmelsen af et kæmpe overskud som resten af anlægget også har
    Man får jo kun udnyttelse af det hvis resten af anlægget kan
    EATs E-Glo Phono

    Vis vedlegget 695839 Vis vedlegget 695840
    Takk for innspill.

    Jeg kan imidlertid ikke finne at produsenten oppgir overload margin (https://www.europeanaudioteam.com/c3/docs/eat-e-glo-manual-d00000047.pdf).

    Nå er det jo vel kjent (?) at rør klipper mer behagelig enn solid state. Lavt headroom på rørphonoforsterkere kan med andre ord oppfattes som en egen kvalitet av mange, som gir en følelse av tilstedeværelse og umiddelbar respons i reproduksjonen av transienter.

    Jeg er mest interessert i phono som er basert på solid state, og for rørphonoer er det fint om produsenten likevel oppgir headroom så man vet når klippingen inntreffer.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Allnic oppgir for H-1202 (jepp, ny anbefaling av eget produkt...):

    Maximum Input Voltage​
    (MM, non-clipping): 20Hz / 30mV, 100Hz / 60mV, 1kHz / 300mV, 10kHz / 500mV​
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Takk for innspill.

    Jeg kan imidlertid ikke finne at produsenten oppgir overload margin (https://www.europeanaudioteam.com/c3/docs/eat-e-glo-manual-d00000047.pdf).

    Nå er det jo vel kjent (?) at rør klipper mer behagelig enn solid state. Lavt headroom på rørphonoforsterkere kan med andre ord oppfattes som en egen kvalitet av mange, som gir en følelse av tilstedeværelse og umiddelbar respons i reproduksjonen av transienter.

    Jeg er mest interessert i phono som er basert på solid state, og for rørphonoer er det fint om produsenten likevel oppgir headroom så man vet når klippingen inntreffer.
    Okay :) :) :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Dette parameteret er vel først prisgitt alle variablene med PU matching så jeg kan se hvorfor ikke alle bryr seg med oppgi data. Og gitt at man behøver masse gain er det vel vanlig at kretsene alleredee jobber ved yttergrensene av hva de klarer utføre linjært.

    Om det er MC du skal benytte som er en strømkilde kan en step-up trafo gi 10x eller mer spenningsøkning uten å laste PU i særlig grad. Da bortfaller om ikke annet behovet for makse elektrisk gain betydelig. Men også her må man vel velge fra øvre hylle for å sikre headroom.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette parameteret er vel først prisgitt alle variablene med PU matching så jeg kan se hvorfor ikke alle bryr seg med oppgi data.
    Nå er det jo først og fremst gain som skal matches og overload er en faktor direkte knyttet til gain, så å ikke oppgi dette er for meg en dealbreaker. Det betyr enten A: at produsent ikke har et tall og skryte av eller B: at produsenten ikke er klar over viktigheten av denne faktoren. For dette er faktisk en svært viktig faktor. Viktigere enn presisjonen på korreksjon og THD.

    Et minimum for et kvalitetstrinn bør være ca 21dB margin på inngangen relativt til output fra pickup. Under vanlige forhold kan man kanskje tenke, 21dB, hva skal man med så mye? Og man hadde kanskje sluppet om vinylen var like støyfri som en CD. Det er nemlig klikk og pops som antar en svært forsterket og mer forstyrrende karakter om ikke inngangen har takhøyde. Disse støyelementene skaper ikke bare en direkte høy lyd, men setter også det mekaniske i sving med resonanser langt opp. Produktet av alt dette moduleres og forsterkes om det driver inngangen i metning.

    1612763049840.png

    1612763118218.png
    1612763178101.png

    1612763244077.png


    Kilde: Valve Amplifiers, Fourth Edition - Morgan Jones

     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    EAT-e-glo kan vanskeleg overstyrast med ein pickup om du stiller gain rett. Eg har dessutan inntrykk av at ARC SP10 sin riaadel taklar alle utfordringar Men dette er rørkonstruksjonar.
    EAT er vel bare en upscale Pro-ject og oppgir ikke overload.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ang Rør kontra solid state fik jeg ved køb af ny pladespiller lov til at låne en EAT glo.
    Faldt fuldstændigt for den lyd der kommer ud af sådan en.

    Ved første tilslutning var lyden ikke helt som jeg ønskede og alt blev gennem tjekket og først noget sent kom tanken om overstyring frem. Satte så gain fra Max til Min . Herefter måtte jeg en tur forbi banken.

    Tit når jeg nyder mine vinyler kan jeg ikke lade være med at kaste et blik over på den med tanken er dette virkelig Rør?
    Bort set fra den behagelige klang lyder det umiddelbart ikke som en Rør forstærkning :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Faktisk meget spænende læsning
    MakkinTosken


    RIAA and Replay RumbleRIAA is the abbreviation for ‘Recording Industry Association of America’ andis the de facto worldwide post-1954 standard for equalisation of microgrooverecords, as opposed to the numerous standards for 78s. Because the RIAAstandard was not invented in Europe, but a worldwide standard was needed, theIEC invented an LP equalisation standard that was almost identical. The onlydifference is that the IEC standard recommends bass cut on replay only, with a−3 dB point at 20 Hz (7,950 μs) in order to reduce rumble. Most manufacturersof high-quality pre-amplifiers assume that their products will be complementedby equally good turntables and that replay rumble will not be a problem, so they

    ignore the IEC recommendation. Their equalisation is therefore RIAA.Nevertheless, there is considerable pressure to modify RIAA stages to include alow-frequency roll-off because:• Some valve power amplifiers are susceptible to output transformer coresaturation if high-amplitude signals are applied at low frequencies (<50 Hz).• Bass reflex loudspeakers are easily overloaded at low frequencies becausethere is negligible damping of cone motion below their roll-off frequency.Bookshelf reflex loudspeakers tend to roll off below 100 Hz, whereasfreestanding reflex loudspeakers could improve this to 50 Hz, or less, but thisstill leaves both vulnerable to low frequency noise.• Vinyl records contain low frequency (<20 Hz) noise due to warps andrumble.It is therefore argued that these problems could be avoided by implementingsome form of LF roll-off within the RIAA stage. One possibility is to implementthe IEC 7,950 μs recommendation, but a more sophisticated approach is toincorporate a properly designed high-pass filter having a final slope of 12 dB/octave, or more, set at ≈10 Hz.The author firmly believes that neither of the preceding electrical approaches iscorrect and that RIAA equalisation should be reserved solely for correcting therecord equalisation applied by the manufacturer at the time of cutting. CDplayers do not add a 10 Hz high-pass filter to solve the problems of poorlydesigned loudspeakers or questionable output transformers, so why adulteratevinyl? Warps and rumble are mechanical problems, and should have mechanicalsolutions, not electrical ‘fixes’
    Temmelig irrelevant ihh til temaet for tråden da.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja ja
    Stadig spænende
    Nok en del der ikke ved det
    Men nu hvor jeg åbenbart har overskredet dine grænser og trådstarter spørger om noget helt helt andet sletter jeg
    Skulle nødig ende som krænker :(
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er litt meir schwung over EAT-e-glo sine straumforsyningar enn Project-versjonen.
    Ein riaa er kanskje ein riaa, men det er stor skilnad på dei. Viss ikkje, skal du få låne min billegaste til samanlikning med det du måtte ha for handa...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja ja
    Stadig spænende
    Nok en del der ikke ved det
    Men nu hvor jeg åbenbart har overskredet dine grænser og trådstarter spørger om noget helt helt andet sletter jeg
    Skulle nødig ende som krænker :(
    Nå må du slutte å være så følsom! Ingen som blir krænket! Innlegget ditt er sitert så det hjelper ikke å slette det... 😁
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er litt meir schwung over EAT-e-glo sine straumforsyningar enn Project-versjonen.
    Ein riaa er kanskje ein riaa, men det er stor skilnad på dei. Viss ikkje, skal du få låne min billegaste til samanlikning med det du måtte ha for handa...
    Ikke interessert, men takk! Har det jeg trenger.😁
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Så må du jo slette det... Innlegget ditt er sitert så det hjelper ikke å slette det
    Hvordan kan du finde på at ditt er sitert når det ikke har noget med tråden at gøre ???

    Og nej jeg er på ingen måde nærtagende ... Men men en tråd skal da ikke holdes 100% til trådstarters spørgsmål
    Tror der så skal rettes i en stor del af alle tråde her i dette forum
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eit litt uheldig tiltak med tanke på merkevareoppbygginga, er eg redd.... sikkert grunnen til at det ikkje er så mange som har denne riaaen (som er den beste eg har prøvd så langt)
    Helt i tråd med at det er Heinz som styrer skuta og Jozephina kun får selge duftlys og se pen ut. At du vurderer en Project TubeBox med trafoinput som det beste du har hørt bør kanskje vekke noen tanker. 🤠
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hallo Hallåååå i 2
    Kan i så holde jer til trådstarters spørgsmål.
    Jeres for og imod EAT har intet med tråden at gøre

    Temmelig irrelevant ihh til temaet for tråden da.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "En phono"?

    Er det sånn man bruker til å spille "vinyler"?

    :D

    Sorry, Svart-hvitt. Klarte ikke la være. ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ja, og man kan jo gå for 30 dB. Accphase er så støyfri at jeg foretrekker mindre gain i denne nesten uansett pickup. Det er en ekstra krets som kobles ut, og det låter renere IMHO.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Igen en tråd, hvor HiFi-mennesker skaber ikke eksisterende problemer for sig selv :ROFLMAO:
    Enhver seriøs konstruktør af riaa´s ta´r selvfølgelig højde for overloadsmargin.
    En MM-pu med nominel udgangsspenning på 4-5mV.......... Der er ingen kinamands chance i helvede for, at den nogensinde
    skulle komme til at afgi´ 100mV på nogen vinylplater.
    Så når der tales om 95-300mV på indgangen før klipning, må det være mere end nok.
    Med andre ord, hvis du aldrig når klippegrensen, har du headroom nok :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Enhver seriøs konstruktør af riaa´s ta´r selvfølgelig højde for overloadsmargin.
    Det er pokker ikke alle som er seriøse selv om de later som de er det.

    Du later til å misforstå problemstilingen også. Det er ikke musikken som er problemet, det er det ukorrigerte signalet med innhold av støy som inngangen skal håndtere. Bare se på målingene over, så ser du at det er en reell problemstilling.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    I stand corrected........ men.....
    Er det et imaginært problem, eller hører du din riaa gå i overload??
    Personligt har jeg aldrig oplevet det, og jo.... ved godt hvordan forvrengning lyder :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I stand corrected........ men.....
    Er det et imaginært problem, eller hører du din riaa gå i overload??
    Personligt har jeg aldrig oplevet det, og jo.... ved godt hvordan forvrengning lyder :)

    Du hører det svært godt på klikk & pops. Gikk fra produkt X til produkt Y for noen år tilbake. Den ene hadde rundt 9-10dB margin, den andre over 31dB. Det var en virkelig åpenbaring. Dette er heller ikke noe nytt og du vil se at flere gode trinn fra "way back" opplyser om og åpenbart har fokus på dette.

    Min nåværende phono-pre har 27dB relativt til pu, så nei, jeg opplever ikke dette.

    Dette er et problem utelukkende knyttet til inngang før du får -20dB korreksjon ved 20kHz
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Forstår....... Men har nu heller ingen problemer med min Pass clone :)

    Til @svart-hvitt
    På ASR nevnes der 2 som klarer betydelig mere end gennemsnittet:
    Actidamp MK4 = Maximum input level: 250mV @ 1kHz
    Cambridge Audio ALVA SOLO = Mer end 30dB margin
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hallo Hallåååå i 2
    Kan i så holde jer til trådstarters spørgsmål.
    Jeres for og imod EAT har intet med tråden at gøre

    Temmelig irrelevant ihh til temaet for tråden da.
    Jaujaiu, du har eit poeng der. Men meiner du i fullt alvor at eg skal la Tosken få siste ordet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn