Første trinn trenger ikke lages med med enn akkurat passe forsterkning slik at headroom er tilstrekkelig ivaretatt. Spørsmålet mitt kan kanskje formuleres på en annen måte.
Hvor mye av knitringen vil du skal være med videre før det kuttes, og skal det kuttes soft eller rett?
Phono-forsterkning er elektroingeniørenes olympiske leker. Her skilles klinten fra hveten, og forskjellene mellom dem er hørbare.
Å lage en verdensledende phono-forsterker fra null, er nok tøft. Det koster mye, ikke minst i form av tid. Du skal heve deg i konkurranse med mange andre
En vei veldig få går - og som tiltaler meg - er å bruke eksisterende know-how, hyllevare, og sette det sammen på en ny måte.
Vi har allerede gode mikrofonforsterkere med all verdens gain. Jeg vil anta at miljøer for innspilling av klassisk musikk - hvor de skyr snr som pesten og ikke liker pussige bidrag fra thd - vet ett og annet om slike forsterkere av mikroskopiske signaler. Både mht. snr, thd, lineære egenskaper og ikke minst ren strøm til rett tid, med best mulig skjerming fra diverse støykilder.
Derfor tror jeg en «revolusjonerende» phono-forsterker tar utgangspunkt i ledende forsterkerteknologi for mikrofoner. Så må man selvsagt bygge infrastrukturen rundt denne enheten slik at man kan motta pu-signaler med ulike elektriske karakteristika, samt få til riaa-kompensasjonen til sist.
Det er klart en slik phono-forsterker blir ikke billig. Men den kan bli unik.