svart-hvitt
Hi-Fi freak
DAGENS SITAT
Jeg syns bare det er enklere å forholde meg til en phono-forsterker som «hele boksen», og vurdere overstyringsmarginene ift nominelt nivå for alle frekvenser. Det er signalet ut av boksen som er det interessante. Hva hjelper det med en isolert overstyringsmargin for inngangstrinnet på 40dB ift nominelt nivå ved 1k Hz dersom RIAA EQ-trinnet begrenser det til 20 dB og kanskje med stor variasjon med frekvens, f.eks. 0 dB ved 20k Hz (med passiv EQ).@KJ Faktisk forvirret over at du insisterer på å diskutere det som skjer etter korreksjon. Da er 20k trukket ned 20dB, 8k 10dB, at man har valgt å forsterke modulasjonen fra 1kHz og opp for deretter å trekke den ned med eq er ikke tilfeldig. Denne korreksjonen kan heller ikke gjøres direkte etter pickup, da det vil medføre variasjon i lastimpedansen den møter. Med andre ord, det er en del av trinnet som får hele den rå ukorrigerte responsen i fanget og får servert hakk og unoter som de er. Den delen kaller vi inngangen.
Hvis jeg skulle mottatt et “flatt”, ukompensert signal fra phono-forsterker til ADC, mått jeg brukt programvare (f.eks. Pure Vinyl, http://www.channld.com/purevinyl/) for å få lyd ut i sanntid. Det er en mulig løsning, men det er mer brukervennlig å ikke måtte gå via en datamaskin. Merk at både Michael Fremer og John Atkinson har sans for en slik løsning, så det hele kommer an på behovet hvis man ønsker å ta den i bruk.Kunne egentlig tenkt meg å kaste spørsmålet tilbake til deg jeg @svart-hvitt . Du som bruker en ADC etter phonotrinnet, føler du at det hadde vært en fordel å motta et ukorrigert signal på dens input? Hvilke endringer ser du for deg at du evt måtte gjort?
Det er greit nok, men mitt spørsmål er ikke hvorvidt det er mulig eller en fordel å korrigere digitalt. Mitt spm er direkte knyttet til ditt spm om headroom. Se for deg at din LP ADC nå skal motta opptil +20dB ved 20kHz og ett ikke undertrykt støygulv. Hvor ville du satt gainhjulet?Hvis jeg skulle mottatt et “flatt”, ukompensert signal fra phono-forsterker til ADC, mått jeg brukt programvare (f.eks. Pure Vinyl,
I praksis setter jeg den digitale gain/demping omtrent der hvor jeg er (ganske) sikker på at jeg unngår digital klipping. Innstillingen blir derfor en one-size-fits-all i stedet for at jeg justerer adc for hver låt.Det er greit nok, men mitt spørsmål er ikke hvorvidt det er mulig eller en fordel å korrigere digitalt. Mitt spm er direkte knyttet til ditt spm om headroom. Se for deg at din LP ADC nå skal motta opptil +20dB ved 20kHz og ett ikke undertrykt støygulv. Hvor ville du satt gainhjulet?
Ok, så du tenker at du holder på 61dB 1kHz på preamp og hjulet på adc der det er?I praksis setter jeg den digitale gain/demping omtrent der hvor jeg er (ganske) sikker på at jeg unngår digital klipping. Innstillingen blir derfor en one-size-fits-all i stedet for at jeg justerer adc for hver låt.
Tja, får se. Det jeg ikke liker å se, er at det digitale klipper på vu-meteret.Ok, så du tenker at du holder på 61dB 1kHz på preamp og hjulet på adc der det er?
Ift den tilnærmingen som jeg har proklamert i denne tråden om å vurdere overstyringsmarginen på utgangen av phono-forsterkeren, så blir det lite meningsfylt med en en forsterker uten RIAA EQ. Det som er interessant i dette caset er sånn sett i tråd med det MakkinTosken har proklamert - hva er maksimalt nivå ut av PU uavhengig av frekvensinnhold og etterfølgende RIAA EQ.@KJ , @MakkinTosken og @Asbjørn , dere har deltatt i mer tekniske spørsmål om headroom, overload-margin. Så jeg har et spørsmål til dere, hvor jeg tipper kj og tosken vil svare forskjellig:
Enkelte phono-forsterkere (se f.eks. ChannelD,https://www.stereophile.com/content/channel-d-pure-vinyl-5-seta-l-phono-preamplifier) har mulighet for flat output, dvs. uten riaa-kompensasjon. Dermed kan det ujusterte signalet korrigeres i f.eks. programvare.
Vil kravet til overload-margin være annerledes i en phono-forsterket med «flat» output enn om phono-forsterkeren har innebygd riaa-kompensasjon?
Signal/støyforhold ?? Gir det noen mening å snakke om det på en MC riaa? Når stiften dropper hyler jo støyen fra rillene og den grunnstøyen i MC pre vil jo bli fullstendig underlegen?!26db med ref 5mV MM og 0,5mV MC er jo bra imo. Synes derimot signal/støy forholdet på MC ikke var noe å begeistres over.
Javisst, gjør det det!Signal/støyforhold ?? Gir det noen mening å snakke om det på en MC riaa? Når stiften dropper hyler jo støyen fra rillene og den grunnstøyen i MC pre vil jo bli fullstendig underlegen?!
Jeg har akkurat begynt å digitalisere litt vinyl, foruten å kunne spille det i bilen osv, har jeg ikke noen konkrete planer om hvordan jeg vil forholde meg til dette fremover. Løser seg nok slik det passer best - hva det nå vil bliBare føye inn i diskusjonen at jeg anser digital konvertering og softwarebasert korreksjon av plater som simulering og annenrangs implementering. Kan være at jeg ikke, under de fleste omstendigheter, vil kunne skille analog og digitalt overført vinyl. Likevel.
For meg er hele poenget med vinyl å nyte old school teknologi, som trass sine mange feil og mangler er på mange måter overlegen det digitale. At Appleaper som min venn @svart-hvitt er villig til å bruke store summer på avspillingsutstyr av dette, for mange, avleggs og overflødige mediet, er for meg nok et bevis på at man har mistet noe underveis. Samtidig, i mine øyne, er det å true det strekkbare og tilgivende analoge signalet inn i verden av harde murer og kalde kalkulasjoner, å gå inn i dette med ræva først.
..Men ikke den du spiller!Du kan danse på det også, ganske slitesterkt
Artig innspill, men jeg er av en litt annen oppfatning - selv om jeg er enig i mye av det du sier her.Bare føye inn i diskusjonen at jeg anser digital konvertering og softwarebasert korreksjon av plater som simulering og annenrangs implementering. Kan være at jeg ikke, under de fleste omstendigheter, vil kunne skille analog og digitalt overført vinyl. Likevel.
For meg er hele poenget med vinyl å nyte old school teknologi, som trass sine mange feil og mangler er på mange måter overlegen det digitale. At Appleaper som min venn @svart-hvitt er villig til å bruke store summer på avspillingsutstyr av dette, for mange, avleggs og overflødige mediet, er for meg nok et bevis på at man har mistet noe underveis. Samtidig, i mine øyne, er det å true det strekkbare og tilgivende analoge signalet inn i verden av harde murer og kalde kalkulasjoner, å gå inn i dette med ræva først.
Det digitale er jo bare en form for overføringsfunksjon fra det analoge. De fleste er enige om at det analoge som går inn er likt det digitale som går ut (og blir konvertert til det analoge igjen) og at avrundingsfeilene i overføringen er neglisjerbare. Dynamic range i digitale konverteringer ligger på rundt 120dB, og da har man mer enn nok rom for analog input, selv med artefakter av den typen som overstyringsmarginen (overload margin) skal motstå. Derfor er det ingenting som tilsier at analoge verktøy knyttet opp mot en digital kilde reduserer det hørbare på noe vis. Etter litt kalibrering glemmer man det digitale mellomleddet.Artig innspill, men jeg er av en litt annen oppfatning - selv om jeg er enig i mye av det du sier her.
Jeg solgte i sin tid alt av analoge kilder, og tradisjonell hifi forsåvidt, for å finansiere selvbygg av høyttalere. Etter noen år med mye moro i den sammenheng, har jeg gjort meg mange overaskende erfaringer. Uansett har jeg havnet på et heldigitalt oppsett for delefilter, høyttaler og romkorreksjon og avspilling av musikk. Jeg var egentlig helt klar på at dersom denne digitaliseringen av høyttalerne skulle tilsi at jeg ikke kunne ha analoge kilder igjen, så var det et OK kompromiss for min del. Fordelene ved godt integrert korreksjon er i mine ører så store at vinylen gjerne kunne bli stående i hylla.
Men så har jeg begynt å føle meg tilfreds med høyttaleroppsettet, og kløen etter å teste de analoge kildene igjen dukket opp. Short story; nå har jeg både båndspiller og platespiller. Tapespiller AD-konverteres, DSP'es i fillebiter og DA-konverteres igjen på veien ut til forsterkerne. Platespiller har aktiv MC-headamp, AD-konverteres DSP'es inklusive RIAA-korreksjon på veien ut via DA-konvertering til forsterkerne.
Slik sett mener jeg at det blir det totalt motsatte av å gå inn med ræva først; så optimalt samspill mellom høyttalere og rom som mulig først (analog eller digital etter hva som gleder eieren mest), så kilder og feelgood-medier etter ønske. Nå har jeg tatt i litt på lydkortet for å sikre meg om støyfri forhold, høy oppløsning, dynamikk osv,. men gitt at forholdene ligger til rette er min og venners erfaring at vinyl/tape låter akkurat som det skal gjøre gjennom et slikt system.
Når det er sagt hadde det ikke gitt meg spesielt mye glede å digitalisere skivene for å spille dem av som filer. Selv om jeg anser meg selv som både målemafia og wannabeobjektivist, er det jo noe med ritualet, feelingen, estetikken med mer som trekker mot disse mediene. Så ja, noe har nok blitt tapt på veien.
Jeg er uansett veldig komfortabel med å ha en fot i hver leir og nyter fordelene av å ha to tanker i hodet samtidig.
Kan det referere til batteriene? Har jo vært litt hot med mest mulig spenning på verktøyfronten.Lurer på, hva kan poenget med "High Voltage" utgaven av Riaa fra ASR være?
Joda, jeg har da batteridrill så akkurat der forstår jeg fordelene ;-)Kan det referere til batteriene? Har jo vært litt hot med mest mulig spenning på verktøyfronten.
Den skal me ha helt til jeg må i graven.Det kan være SPL Phonos
SPL – Sound Performance Lab
We create hardware tools for music production. Sound Performance – Made in Germany.spl.audio
Mvh
KJ
Det høres spennende utJeg har lenge hatt en tanke om å lage et phonotrinn med SN minst like bra som det aller beste som finnes og matche det med en kompromissløs strømforsyning
Precis den var det, jaDet kan være SPL Phonos
SPL – Sound Performance Lab
We create hardware tools for music production. Sound Performance – Made in Germany.spl.audio
Mvh
KJ
Hvorfor? Det er første trinn som er utsatt. Så kommer korreksjonen og smooth sailingJeg tenker at det optimale må være å lage en analog softklip etter første forsterkertrinn?
Første trinn trenger ikke lages med med enn akkurat passe forsterkning slik at headroom er tilstrekkelig ivaretatt. Spørsmålet mitt kan kanskje formuleres på en annen måte.Hvorfor? Det er første trinn som er utsatt. Så kommer korreksjonen og smooth sailing
Om du spør meg personlig så er svaret 0, ingen kutting. Helt unødvendig om forsterkeren er riktig konstruert. Hvis jeg må ha det 100% støyfritt velger jeg digitalt.Hvor mye av knitringen vil du skal være med videre før det kuttes, og skal det kuttes soft eller rett?
Og der ligger en del av kunsten. Balansere god S/N og tilstrekkelig med overload.Første trinn trenger ikke lages med med enn akkurat passe forsterkning slik at headroom er tilstrekkelig ivaretatt.
Bruk no iallfall massevis av ressursar på straumforsyninga. Knitrelydar er ikkje tingen. Eg prøver å unngå dei, og må eg spele plater med slikt, brukar eg å gå for ein MC pickup med 0,2 mV. Veit ikkje om det er fordi denne pickupen er tilgjevande for knitring, eller om det er på grunn av lågt nivå ut. (Accuphase AC 1) Elles plukkar Koetsu Black, ny utgåve relativt lite platstøy opp.. Kan du finne ut korleis FM acoustics klarer å fjerne platestøy, hadde det vore greitt.Interessant diskusjon. Jeg har lenge hatt en tanke om å lage et phonotrinn med SN minst like bra som det aller beste som finnes og matche det med en kompromissløs strømforsyning. RIAA kurve innenfor 0,1dB og selvfølgelig ultralav THD.
Simuleringene og planen er klar, men dette med klipping/headroom ved knitring er en problemstilling jeg ikke hadde tenkt på.
Jeg tenker at det optimale må være å lage en analog softklip etter første forsterkertrinn?
Da skjermer man resten av kjeden fra noensinne å havne i en klippesituasjon.
Nå kan jeg lite om vinyl, og jeg må nesten bare spørre: Hvordan skal en knitrelyd optimalt høres ut?
Er en hard klipp av toppen uten sjenerende artifakter å foretrekke, eller vil en soft klipp høres "bedre" ut?
Eller kan det tenkes at til og med noen foretrekker lyden av spesiell artefakt?