Phono med skyhøyt headroom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    HVA ER “SKYHØYT HEADROOM” I PHONO-SAMMENHENG?
    DEBADC5F-6D5E-41B1-8B96-982B8A0DA761.jpeg

    18. Self, D. “An Advanced Preamplifier Design” Wireless World, Nov 1976.
    19. Self, D. “High Performance Preamplifier” Wireless World, Feb 1979.
    20. Self, D. “A Precision Preamplifier” Wireless World, Oct 1983.
    21. Self, D. “Precision Preamplifier 96” Electronics World, July/ Aug and Sept 1996.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    @KJ Faktisk forvirret over at du insisterer på å diskutere det som skjer etter korreksjon. Da er 20k trukket ned 20dB, 8k 10dB, at man har valgt å forsterke modulasjonen fra 1kHz og opp for deretter å trekke den ned med eq er ikke tilfeldig. Denne korreksjonen kan heller ikke gjøres direkte etter pickup, da det vil medføre variasjon i lastimpedansen den møter. Med andre ord, det er en del av trinnet som får hele den rå ukorrigerte responsen i fanget og får servert hakk og unoter som de er. Den delen kaller vi inngangen.
    Jeg syns bare det er enklere å forholde meg til en phono-forsterker som «hele boksen», og vurdere overstyringsmarginene ift nominelt nivå for alle frekvenser. Det er signalet ut av boksen som er det interessante. Hva hjelper det med en isolert overstyringsmargin for inngangstrinnet på 40dB ift nominelt nivå ved 1k Hz dersom RIAA EQ-trinnet begrenser det til 20 dB og kanskje med stor variasjon med frekvens, f.eks. 0 dB ved 20k Hz (med passiv EQ).

    Mvh
    KJ
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    @KJ , @MakkinTosken og @Asbjørn , dere har deltatt i mer tekniske spørsmål om headroom, overload-margin. Så jeg har et spørsmål til dere, hvor jeg tipper kj og tosken vil svare forskjellig:

    Enkelte phono-forsterkere (se f.eks. ChannelD,https://www.stereophile.com/content/channel-d-pure-vinyl-5-seta-l-phono-preamplifier) har mulighet for flat output, dvs. uten riaa-kompensasjon. Dermed kan det ujusterte signalet korrigeres i f.eks. programvare.

    Vil kravet til overload-margin være annerledes i en phono-forsterket med «flat» output enn om phono-forsterkeren har innebygd riaa-kompensasjon?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kunne egentlig tenkt meg å kaste spørsmålet tilbake til deg jeg @svart-hvitt . Du som bruker en ADC etter phonotrinnet, føler du at det hadde vært en fordel å motta et ukorrigert signal på dens input? Hvilke endringer ser du for deg at du evt måtte gjort?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kunne egentlig tenkt meg å kaste spørsmålet tilbake til deg jeg @svart-hvitt . Du som bruker en ADC etter phonotrinnet, føler du at det hadde vært en fordel å motta et ukorrigert signal på dens input? Hvilke endringer ser du for deg at du evt måtte gjort?
    Hvis jeg skulle mottatt et “flatt”, ukompensert signal fra phono-forsterker til ADC, mått jeg brukt programvare (f.eks. Pure Vinyl, http://www.channld.com/purevinyl/) for å få lyd ut i sanntid. Det er en mulig løsning, men det er mer brukervennlig å ikke måtte gå via en datamaskin. Merk at både Michael Fremer og John Atkinson har sans for en slik løsning, så det hele kommer an på behovet hvis man ønsker å ta den i bruk.

    Bortsett fra at en datamaskin vil korrigere det flat signalet på perfekt vis, er det ingen andre åpenbare fordeler jeg ser med en slik løsning. Man kan selvsagt legge på diverse dsp på en slik løsning for å fjerne det en algoritme oppfatter som hakk og andre ting. Fordi det analoge signalet er kilden i platespilleriet, kan en digitalisering aldri skape noe som er mer tro mot kilden enn et helt ujustert analogt signal.

    Når det er sagt, man skal ha høy selvtillit hvis man mener man hører forskjell på en digital og en original analog versjon av platespilleriet, så diskusjonen om analog vs digital bunner vel ut i ens behov og preferanser for øvrig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis jeg skulle mottatt et “flatt”, ukompensert signal fra phono-forsterker til ADC, mått jeg brukt programvare (f.eks. Pure Vinyl,
    Det er greit nok, men mitt spørsmål er ikke hvorvidt det er mulig eller en fordel å korrigere digitalt. Mitt spm er direkte knyttet til ditt spm om headroom. Se for deg at din LP ADC nå skal motta opptil +20dB ved 20kHz og ett ikke undertrykt støygulv. Hvor ville du satt gainhjulet?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er greit nok, men mitt spørsmål er ikke hvorvidt det er mulig eller en fordel å korrigere digitalt. Mitt spm er direkte knyttet til ditt spm om headroom. Se for deg at din LP ADC nå skal motta opptil +20dB ved 20kHz og ett ikke undertrykt støygulv. Hvor ville du satt gainhjulet?
    I praksis setter jeg den digitale gain/demping omtrent der hvor jeg er (ganske) sikker på at jeg unngår digital klipping. Innstillingen blir derfor en one-size-fits-all i stedet for at jeg justerer adc for hver låt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I praksis setter jeg den digitale gain/demping omtrent der hvor jeg er (ganske) sikker på at jeg unngår digital klipping. Innstillingen blir derfor en one-size-fits-all i stedet for at jeg justerer adc for hver låt.
    Ok, så du tenker at du holder på 61dB 1kHz på preamp og hjulet på adc der det er?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Var det 8dBu du hadde på deg når VU lampene gikk inn i det gule? Spennende å hørt hvordan du hadde pakket inn de +22dB toppene Morgan Jones viste, inn i det resterende headroomet på ADC, om du ser for deg bissniss as usual sans RIAA eq.

    Kanskje på sin plass å minne om at det var du som startet tråden og gapet om behovet for headroom... 🤣
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    En adc vil reprodusere analog klipping så overload-margin er relevant selv om en adc kommer etter phono-forsterkeren. Moderne adc-ledd har større dynamisk spennvidde enn det et analogt input-signal har, så det er ikke noe poeng å kjøre en adc så hot at man nærmer seg digital klipping hele tiden. Hvis lyden blir litt lav ved å kjøre en konservativ innstilling i input-potentiometeret på en adc, får man heller skru lyden litt høyere opp enn normalt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    @KJ , @MakkinTosken og @Asbjørn , dere har deltatt i mer tekniske spørsmål om headroom, overload-margin. Så jeg har et spørsmål til dere, hvor jeg tipper kj og tosken vil svare forskjellig:

    Enkelte phono-forsterkere (se f.eks. ChannelD,https://www.stereophile.com/content/channel-d-pure-vinyl-5-seta-l-phono-preamplifier) har mulighet for flat output, dvs. uten riaa-kompensasjon. Dermed kan det ujusterte signalet korrigeres i f.eks. programvare.

    Vil kravet til overload-margin være annerledes i en phono-forsterket med «flat» output enn om phono-forsterkeren har innebygd riaa-kompensasjon?
    Ift den tilnærmingen som jeg har proklamert i denne tråden om å vurdere overstyringsmarginen på utgangen av phono-forsterkeren, så blir det lite meningsfylt med en en forsterker uten RIAA EQ. Det som er interessant i dette caset er sånn sett i tråd med det MakkinTosken har proklamert - hva er maksimalt nivå ut av PU uavhengig av frekvensinnhold og etterfølgende RIAA EQ.

    Inn i en ADC er det spørsmål om hvordan en bruker støybudsjettet fra 0 dB FS ned til støygulvet i ADC ift hvor "lite" overstyringsmargin som er akseptabelt. Etter digital RIAA EQ blir det også et spørsmål om hvor høyt digitalt nivå en trenger for å oppnå et passende lyttenivå ut av resten av lydkjeden og hvilke digitale verktøy som er til rådighet - har en tilgang til en digital kompressor som kan klemme ned maksimalnivåene på klick og pops og påfølgende «normalisering» til 0 dB FS ? Dersom jeg skulle ha brukt en «flat» forsterker uten RIAA EQ inn i en ADC og gjort RIAA EQ i et digitalt filter, så er det noen spørsmål om maksimalt signalnivå inn i ADC og hvordan ADC takler ev overstyring og hvor har den sin «sweet spot» mht forvrenging. Mange ADCer (eksl forutgående analogtrinn) har en sweetspot for signal inn rundt ca -20 dB FS, dvs at en tar høyde for et maksimalt signal på 500 mV fra en PU med nominelt 5 mV @ 1K Hz. En godt designet ADC bør også ha en effektiv limiter for det analoge inngangsnivået, slik at et analogt signal inn som ligger over 0 dB FS ikke gjør for mye ugagn. Som utgangspunkt ville jeg har startet med å forsterke nominelt nivå ut av PU @ 20kHz opp til -20 dB FS inn i ADC, da ligger nominelt nivå @ 1k Hz ligger da på ca -40 dB FS og @20 Hz på ca -60 dB FS, og dersom ADCen har et rimelig flatt støygulv godt under -120 dB FS så har en minimum 60 dB «oppløsning» til dybpassen som bør være tilstrekkelig til at Støynivået i ADCen ikke kommer i veien.

    Fordelen med digital RIAA EQ er bla. matematisk presisjon. Analog RIAA EQ har alltid toleranser ift frekvensrespons og statistiske avvik, «vanlige» 1% komponenter i RIAA EQ gir stort sett en variasjon i frekvensresponsen på +/- 0,1 dB, og med standard komponentverdier er det nesten ikke mulig å «treffe» de riktige tidskonstantene i RIAA EQ, uten å bruke obskure kombinasjoner med serie og parallellkobling av kondensatorer og motstander (det kan bli virkelig dyrt og omfattende dersom en jakter en presisjon i frekvensresponsen som er vesentlig bedre enn +/- 0,1 dB for en analog RIAA EQ). Dessuten koster det ingen ting å bytte fra RIAA EQ til noen av de mange andre EQ-profilene som har blitt brukt (stort sett på 50-60 tallet), jf. f.eks FM Acoustics FM 223 https://www.fmacoustics.com/products/phono-linearizers/fm-223/ vs Parks Audio Puffin http://parksaudiollc.com/

    Mvh
    KJ
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare føye inn i diskusjonen at jeg anser digital konvertering og softwarebasert korreksjon av plater som simulering og annenrangs implementering. Kan være at jeg ikke, under de fleste omstendigheter, vil kunne skille analog og digitalt overført vinyl. Likevel.

    For meg er hele poenget med vinyl å nyte old school teknologi, som trass sine mange feil og mangler er på mange måter overlegen det digitale. At Appleaper som min venn @svart-hvitt er villig til å bruke store summer på avspillingsutstyr av dette, for mange, avleggs og overflødige mediet, er for meg nok et bevis på at man har mistet noe underveis. Samtidig, i mine øyne, er det å true det strekkbare og tilgivende analoge signalet inn i verden av harde murer og kalde kalkulasjoner, å gå inn i dette med ræva først.




    1613367999855.png
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    26db med ref 5mV MM og 0,5mV MC er jo bra imo. Synes derimot signal/støy forholdet på MC ikke var noe å begeistres over.
    Signal/støyforhold ?? Gir det noen mening å snakke om det på en MC riaa? Når stiften dropper hyler jo støyen fra rillene og den grunnstøyen i MC pre vil jo bli fullstendig underlegen?!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Signal/støyforhold ?? Gir det noen mening å snakke om det på en MC riaa? Når stiften dropper hyler jo støyen fra rillene og den grunnstøyen i MC pre vil jo bli fullstendig underlegen?!
    Javisst, gjør det det!

    Overflatestøy er av en annen karakter enn det trinnet leverer. Brum, termisk støy og 1/f støy kamufleres ikke automatisk av enhver lyd som ligger litt høyere i dB. Blir nesten som å si at man ikke trenger diskant om bassen er kraftig nok...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Bare føye inn i diskusjonen at jeg anser digital konvertering og softwarebasert korreksjon av plater som simulering og annenrangs implementering. Kan være at jeg ikke, under de fleste omstendigheter, vil kunne skille analog og digitalt overført vinyl. Likevel.

    For meg er hele poenget med vinyl å nyte old school teknologi, som trass sine mange feil og mangler er på mange måter overlegen det digitale. At Appleaper som min venn @svart-hvitt er villig til å bruke store summer på avspillingsutstyr av dette, for mange, avleggs og overflødige mediet, er for meg nok et bevis på at man har mistet noe underveis. Samtidig, i mine øyne, er det å true det strekkbare og tilgivende analoge signalet inn i verden av harde murer og kalde kalkulasjoner, å gå inn i dette med ræva først.
    Jeg har akkurat begynt å digitalisere litt vinyl, foruten å kunne spille det i bilen osv, har jeg ikke noen konkrete planer om hvordan jeg vil forholde meg til dette fremover. Løser seg nok slik det passer best - hva det nå vil bli 😁

    Vinyl er absolutt aktuelt - da får man tilgang til masse musikk som ellers er komprimert til uspillbart - på digitalt format.

    Kan legge til at jeg ikke har noen utfordringer, hittil, med headroom. Nå bruker jeg Magic funksjonen på Puffin RIAA som nok hjelper en del. Digitaliserer i tillegg fremst helt nye vinylplater foreløpig. Ser noen få peaker over musikken, men ikke noe som klipper - jeg sikter meg inn på 7 dB headroom. Justerer RIAA etter nivå på plate.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vinyler Plater/vinylplater.

    Beklager, men det gjør litt vondt i hjernen med alle som spiller "vinyler". ;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Bare føye inn i diskusjonen at jeg anser digital konvertering og softwarebasert korreksjon av plater som simulering og annenrangs implementering. Kan være at jeg ikke, under de fleste omstendigheter, vil kunne skille analog og digitalt overført vinyl. Likevel.

    For meg er hele poenget med vinyl å nyte old school teknologi, som trass sine mange feil og mangler er på mange måter overlegen det digitale. At Appleaper som min venn @svart-hvitt er villig til å bruke store summer på avspillingsutstyr av dette, for mange, avleggs og overflødige mediet, er for meg nok et bevis på at man har mistet noe underveis. Samtidig, i mine øyne, er det å true det strekkbare og tilgivende analoge signalet inn i verden av harde murer og kalde kalkulasjoner, å gå inn i dette med ræva først.
    Artig innspill, men jeg er av en litt annen oppfatning - selv om jeg er enig i mye av det du sier her.

    Jeg solgte i sin tid alt av analoge kilder, og tradisjonell hifi forsåvidt, for å finansiere selvbygg av høyttalere. Etter noen år med mye moro i den sammenheng, har jeg gjort meg mange overaskende erfaringer. Uansett har jeg havnet på et heldigitalt oppsett for delefilter, høyttaler og romkorreksjon og avspilling av musikk. Jeg var egentlig helt klar på at dersom denne digitaliseringen av høyttalerne skulle tilsi at jeg ikke kunne ha analoge kilder igjen, så var det et OK kompromiss for min del. Fordelene ved godt integrert korreksjon er i mine ører så store at vinylen gjerne kunne bli stående i hylla.

    Men så har jeg begynt å føle meg tilfreds med høyttaleroppsettet, og kløen etter å teste de analoge kildene igjen dukket opp. Short story; nå har jeg både båndspiller og platespiller. Tapespiller AD-konverteres, DSP'es i fillebiter og DA-konverteres igjen på veien ut til forsterkerne. Platespiller har aktiv MC-headamp, AD-konverteres DSP'es inklusive RIAA-korreksjon på veien ut via DA-konvertering til forsterkerne.
    Slik sett mener jeg at det blir det totalt motsatte av å gå inn med ræva først; så optimalt samspill mellom høyttalere og rom som mulig først (analog eller digital etter hva som gleder eieren mest), så kilder og feelgood-medier etter ønske. Nå har jeg tatt i litt på lydkortet for å sikre meg om støyfri forhold, høy oppløsning, dynamikk osv,. men gitt at forholdene ligger til rette er min og venners erfaring at vinyl/tape låter akkurat som det skal gjøre gjennom et slikt system.

    Når det er sagt hadde det ikke gitt meg spesielt mye glede å digitalisere skivene for å spille dem av som filer. Selv om jeg anser meg selv som både målemafia og wannabeobjektivist, er det jo noe med ritualet, feelingen, estetikken med mer som trekker mot disse mediene. Så ja, noe har nok blitt tapt på veien.
    Jeg er uansett veldig komfortabel med å ha en fot i hver leir og nyter fordelene av å ha to tanker i hodet samtidig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @emokid

    Forlanger ikke at noen skal være enig i mitt innlegg. Det er mer en redegjørelse for egen drivkraft og motivasjon enn kritikk av andres. Har for lengst akseptert at min tilnærming holder meg igjen på visse punkter, men jeg kan liksom ikke gjøre det på annen måte. Det var den gryende heldigitaliseringen som drev meg ut og det tok noen år før jeg fant tilbake.

    Selv om ryktene skal ha det til at ditt oppsett er tilnærmet perfekt, tror jeg ikke det hadde gitt meg samme glede som mitt eget rot. :giggle:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Spennende tråd! Lurer på, hva kan poenget med "High Voltage" utgaven av Riaa fra ASR være?
    Kan det være relatert til behovet for headroom og mindre følsomhet for riper og støy som dere diskuterer?
    Headroom inn, ut eller begge deler?


    Her er i hvert fall hva Stereophile skrev om en tidligere utgave og det høres jo ut som en god egenskap:
    The Exclusive seemed to suppress surface noise to unusually low levels, making records I'd thought were noisy sound quiet, while allowing ultra-low-level detail to appear out of the vacuum-like blackness
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Artig innspill, men jeg er av en litt annen oppfatning - selv om jeg er enig i mye av det du sier her.

    Jeg solgte i sin tid alt av analoge kilder, og tradisjonell hifi forsåvidt, for å finansiere selvbygg av høyttalere. Etter noen år med mye moro i den sammenheng, har jeg gjort meg mange overaskende erfaringer. Uansett har jeg havnet på et heldigitalt oppsett for delefilter, høyttaler og romkorreksjon og avspilling av musikk. Jeg var egentlig helt klar på at dersom denne digitaliseringen av høyttalerne skulle tilsi at jeg ikke kunne ha analoge kilder igjen, så var det et OK kompromiss for min del. Fordelene ved godt integrert korreksjon er i mine ører så store at vinylen gjerne kunne bli stående i hylla.

    Men så har jeg begynt å føle meg tilfreds med høyttaleroppsettet, og kløen etter å teste de analoge kildene igjen dukket opp. Short story; nå har jeg både båndspiller og platespiller. Tapespiller AD-konverteres, DSP'es i fillebiter og DA-konverteres igjen på veien ut til forsterkerne. Platespiller har aktiv MC-headamp, AD-konverteres DSP'es inklusive RIAA-korreksjon på veien ut via DA-konvertering til forsterkerne.
    Slik sett mener jeg at det blir det totalt motsatte av å gå inn med ræva først; så optimalt samspill mellom høyttalere og rom som mulig først (analog eller digital etter hva som gleder eieren mest), så kilder og feelgood-medier etter ønske. Nå har jeg tatt i litt på lydkortet for å sikre meg om støyfri forhold, høy oppløsning, dynamikk osv,. men gitt at forholdene ligger til rette er min og venners erfaring at vinyl/tape låter akkurat som det skal gjøre gjennom et slikt system.

    Når det er sagt hadde det ikke gitt meg spesielt mye glede å digitalisere skivene for å spille dem av som filer. Selv om jeg anser meg selv som både målemafia og wannabeobjektivist, er det jo noe med ritualet, feelingen, estetikken med mer som trekker mot disse mediene. Så ja, noe har nok blitt tapt på veien.
    Jeg er uansett veldig komfortabel med å ha en fot i hver leir og nyter fordelene av å ha to tanker i hodet samtidig.
    Det digitale er jo bare en form for overføringsfunksjon fra det analoge. De fleste er enige om at det analoge som går inn er likt det digitale som går ut (og blir konvertert til det analoge igjen) og at avrundingsfeilene i overføringen er neglisjerbare. Dynamic range i digitale konverteringer ligger på rundt 120dB, og da har man mer enn nok rom for analog input, selv med artefakter av den typen som overstyringsmarginen (overload margin) skal motstå. Derfor er det ingenting som tilsier at analoge verktøy knyttet opp mot en digital kilde reduserer det hørbare på noe vis. Etter litt kalibrering glemmer man det digitale mellomleddet.

    For øvrig er det ingenting, isolert sett, å hente i bedre lydkvalitet ved å digitalisere det analoge i en vinylplate. Men «isolert sett» er et viktig forbehold i denne sammenhengen, for de aller fleste tjener mye på å ha digital romkompensasjon i bassen, og en slik justering er mye enklere digitalt enn analogt.

    Verktøyene i denne hobbyen endrer seg med tiden. Og det er fullt mulig å la det analoge og det digitale utfylle hverandre.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Kan det referere til batteriene? Har jo vært litt hot med mest mulig spenning på verktøyfronten.
    Joda, jeg har da batteridrill så akkurat der forstår jeg fordelene ;-)
    Men nei det refererer til ladespenningen på kondisene men hva man trenger 40V til i en Riaa er litt mystisk, med mindre det faktisk har sammenheng med temaet "skyhøyt headroom"?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.195
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Netop..... skyhøyt headroom.
    Husker ikke navnet på modellen, men en af de nyere riaa´er skryter af
    120 volt (+-60) forsyning. Det la´r sig kun gøre, når den er diskret opbygget.
    Ingen opamps med deres begrænsning på +-12/+-15/+-18 og i sjeldne tilfelde +-22volt max forsyning.
    Om nogen ved, hvad den riaa hedder hører jeg gerne.
    Min egen Pass-klon er fuldt diskret og forynes med +-30volt, og har (i mine ører) ingen problem med for lidt headroom :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Interessant diskusjon. Jeg har lenge hatt en tanke om å lage et phonotrinn med SN minst like bra som det aller beste som finnes og matche det med en kompromissløs strømforsyning. RIAA kurve innenfor 0,1dB og selvfølgelig ultralav THD.
    Simuleringene og planen er klar, men dette med klipping/headroom ved knitring er en problemstilling jeg ikke hadde tenkt på.
    Jeg tenker at det optimale må være å lage en analog softklip etter første forsterkertrinn?
    Da skjermer man resten av kjeden fra noensinne å havne i en klippesituasjon.
    Nå kan jeg lite om vinyl, og jeg må nesten bare spørre: Hvordan skal en knitrelyd optimalt høres ut?
    Er en hard klipp av toppen uten sjenerende artifakter å foretrekke, eller vil en soft klipp høres "bedre" ut?
    Eller kan det tenkes at til og med noen foretrekker lyden av spesiell artefakt?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hvorfor? Det er første trinn som er utsatt. Så kommer korreksjonen og smooth sailing
    Første trinn trenger ikke lages med med enn akkurat passe forsterkning slik at headroom er tilstrekkelig ivaretatt. Spørsmålet mitt kan kanskje formuleres på en annen måte.
    Hvor mye av knitringen vil du skal være med videre før det kuttes, og skal det kuttes soft eller rett?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvor mye av knitringen vil du skal være med videre før det kuttes, og skal det kuttes soft eller rett?
    Om du spør meg personlig så er svaret 0, ingen kutting. Helt unødvendig om forsterkeren er riktig konstruert. Hvis jeg må ha det 100% støyfritt velger jeg digitalt. 😁

    Første trinn trenger ikke lages med med enn akkurat passe forsterkning slik at headroom er tilstrekkelig ivaretatt.
    Og der ligger en del av kunsten. Balansere god S/N og tilstrekkelig med overload.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Interessant diskusjon. Jeg har lenge hatt en tanke om å lage et phonotrinn med SN minst like bra som det aller beste som finnes og matche det med en kompromissløs strømforsyning. RIAA kurve innenfor 0,1dB og selvfølgelig ultralav THD.
    Simuleringene og planen er klar, men dette med klipping/headroom ved knitring er en problemstilling jeg ikke hadde tenkt på.
    Jeg tenker at det optimale må være å lage en analog softklip etter første forsterkertrinn?
    Da skjermer man resten av kjeden fra noensinne å havne i en klippesituasjon.
    Nå kan jeg lite om vinyl, og jeg må nesten bare spørre: Hvordan skal en knitrelyd optimalt høres ut?
    Er en hard klipp av toppen uten sjenerende artifakter å foretrekke, eller vil en soft klipp høres "bedre" ut?
    Eller kan det tenkes at til og med noen foretrekker lyden av spesiell artefakt?
    Bruk no iallfall massevis av ressursar på straumforsyninga. Knitrelydar er ikkje tingen. Eg prøver å unngå dei, og må eg spele plater med slikt, brukar eg å gå for ein MC pickup med 0,2 mV. Veit ikkje om det er fordi denne pickupen er tilgjevande for knitring, eller om det er på grunn av lågt nivå ut. (Accuphase AC 1) Elles plukkar Koetsu Black, ny utgåve relativt lite platstøy opp.. Kan du finne ut korleis FM acoustics klarer å fjerne platestøy, hadde det vore greitt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn