Phono med skyhøyt headroom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når vi snakker om «astronomisk» overstyringsmargin på 30 dB eller mer, eller rettere sagt dersom platene produserer pulser (hakk, klikk og popp) som er et sted rundt 20 dB eller mer over nominelt maksimums nivå på plata (etter RIAA EQ), som i sin tur kan være et sted opp mot 20 dB over RMS nivået i musikken på litt dynamiske plater, dvs et totalt spenn på rundt 40 dB fra RMS nivået til maksimum. Da klipper det antagelig uansett ett eller annet sted i husalteret selv om phono-forsterkeren en svelger unna, og det blir et spørsmål om hvor i kjeden en best kontrollerer klippingen. Litt avhengig av fordelingen av forsterking og signalnivåer i signalkjeden, er det et argument for å ikke ha alt for høy overstyringsmargin i phono-forsterkeren og heller ha en kontrollert og myk klipping på utgangen av phono-forsterkeren.

    mvh
    KJ
    Hvorvidt plata er dynamisk eller ei kvitter jo, hakket har sin egen amplitude uavhengig av presset program. At RIAA kurven krever +20dB i forhold til nominelt ved 20kHz er jo nettopp for å bedre S/N i et sårbart område. Om du ser for deg +40 etter korreksjon vil klikket kunne være tett på +60 før. Tviler på at selv den mest stødige pickup kommer forbi et slikt hakk.

    Målingene til Morgan Jones viste en +22dB nivå over nominell på unoter, hvilket vil si +2 dB etter korreksjon og han mener et godt minimum bør ligge +6 over dette. Mao etter korreksjon kreves det bare minimum +8dB headroom, hvilket ikke burde være en stor utfordring.

    Dette er utelukkende en inngangsproblematikk.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Byttet til nytt RIAA trinn ved nyttårs tider, MusicalFidelity M6x VINYL, mest pga flere innganger og for brukervennligheten sin del. Enkelheten med justeringer av motstand og kapasistans på fronten av RIAA er et must om man har litt PU`er å veksle mellom.

    Temaet dere tar opp her er jeg ikke så bevandret i, men det er virkelig interessant lesning, så kom gjerne med deres sysnpunkter på min riaa ifm dette.

    Link: https://www.musicalfidelity.com/uploads/catalogerfiles/m6x-vinyl/5_MF-M6xVinyl-EN.pdf
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Byttet til nytt RIAA trinn ved nyttårs tider, MusicalFidelity M6x VINYL, mest pga flere innganger og for brukervennligheten sin del. Enkelheten med justeringer av motstand og kapasistans på fronten av RIAA er et must om man har litt PU`er å veksle mellom.

    Temaet dere tar opp her er jeg ikke så bevandret i, men det er virkelig interessant lesning, så kom gjerne med deres sysnpunkter på min riaa ifm dette.

    Link: https://www.musicalfidelity.com/uploads/catalogerfiles/m6x-vinyl/5_MF-M6xVinyl-EN.pdf
    26db med ref 5mV MM og 0,5mV MC er jo bra imo. Synes derimot signal/støy forholdet på MC ikke var noe å begeistres over.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Overload margin på 26dB er relativt forbilledlig i våre dager og mens S/N ratio absolutt kunne vært bedre på MC (man må jo anta at ">60dB egentlig betyr 60.01dB eller noe sånt), så ligger støynivået på vinylen selv i beste fall på rundt 60dB. Uten at det egentlig er noen god unnskyldning for ikke å strekke seg en smule lenger. 66-72dB er jo ganske typisk når det gjelder MC S/N.

    Når det er sagt så ville jeg ikke bekymret meg over det så lenge du er fornøyd med lyden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.032
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Dette er et meget interessant tema som jeg ikke har vært klar over. Jeg har også noen til dels slitte lp plater som jeg ønsker minst mulig klipp fra.
    Har et LM LP-33 phono trinn som jeg ikke finner specs på overload. Noen som kjenner til det? Har sent epost til Line Magnetic, men ikke fått svar.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Ang SN på MC inngangen på MusicalFidelity M6x VINYL, så legg merke til at bedre enn 60 dB er oppgitt ved 1 mV og A-vektet med 60 dB forsterking. Med 0,5 mV inn blir SN 54 dB. Det er IMHO ganske dårlig. Med A vekting og referanse til 0,5 mV vil jeg like å se 70 tallet om ikke nærmere 75 dB. Skal det være skikkelig bra bør SN være bedre enn 75 dB uten vekting, IMHO.

    mvh
    KJ
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette er et meget interessant tema som jeg ikke har vært klar over.
    Som trådstarter, @JMM Morgan Jones og jeg prøver å formidle er at dette er en litt forsømt faktor, som har en veldig hørbar konsekvens. Mye innen den analoge knowhowen som tydeligvis har blitt kastet på bålet av datanissene.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan da ?

    Mvh
    KJ
    S/N er forholdet mellom signal og støy. Støyspenningen er en konstant og utgjør nevneren - signalet er telleren. Mao vil S/N bli høyere om det refereres til en høyere signalspenning.

    Edit: Unnskyld, det er jeg som ikke forstår komma! 😁
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Som trådstarter, @JMM Morgan Jones og jeg prøver å formidle er at dette er en litt forsømt faktor, som har en veldig hørbar konsekvens. Mye innen den analoge knowhowen som tydeligvis har blitt kastet på bålet av datanissene.
    overload margin

    Kan du eller trådstarter fortælle hvordan man kan høre dette?? Hvordan ville det lyde når musikken spiller?
    Hvor mange mon der har denne udfordring kan faktisk høre det?
    Jeg tænker det må der være ganske få producenter der ikke tager højde for denne problemstilling ?
    Hvor mange bare på HiFi sentralen der nyder vinyler tror i der har været opmærksom på dette indtil denne tråd blev lagt op. Simpelthen fordi de ikke kan høre noget der skulle lyde forkert?
    Hvor mange dB er nok ?
    Vh
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    overload margin

    Kan du eller trådstarter fortælle hvordan man kan høre dette?? Hvordan ville det lyde når musikken spiller?
    Hvor mange mon der har denne udfordring kan faktisk høre det?
    Jeg tænker det må der være ganske få producenter der ikke tager højde for denne problemstilling ?
    Hvor mange bare på HiFi sentralen der nyder vinyler tror i der har været opmærksom på dette indtil denne tråd blev lagt op. Simpelthen fordi de ikke kan høre noget der skulle lyde forkert?
    Hvor mange dB er nok ?
    Vh
    Vanskelig å beskrive, men støy vil legge seg mer i bakgrunnen og oppleves som mindre hardt, mykere på en måte. Jeg ble faktisk overrasket når jeg spilte av noen av mine gamle Cornelis skiver på et trinn med god margin etter å ha brukt et mindre godt trinn en lang stund. Knitret forsvant på en måte og det som stakk seg frem opplevdes som mer rundt, fyldig og mindre påtrengende.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Vanskelig å beskrive, men støy vil legge seg mer i bakgrunnen og oppleves som mindre hardt, mykere på en måte. Jeg ble faktisk overrasket når jeg spilte av noen av mine gamle Cornelis skiver på et trinn med god margin etter å ha brukt et mindre godt trinn en lang stund. Knitret forsvant på en måte og det som stakk seg frem opplevdes som mer rundt, fyldig og mindre påtrengende.
    Men var det så ikke et sted en tilfældighed?
    Og vil du med sikkerhed sige at det var overload margin du oplevede eller kunne det være noget helt andet der skete siden du oplevede dette ( Knitret forsvant på en måte og det som stakk seg frem opplevdes som mer rundt, fyldig og mindre påtrengende) da du skiftede om på dem?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Dette er et meget interessant tema som jeg ikke har vært klar over. Jeg har også noen til dels slitte lp plater som jeg ønsker minst mulig klipp fra.
    Har et LM LP-33 phono trinn som jeg ikke finner specs på overload. Noen som kjenner til det? Har sent epost til Line Magnetic, men ikke fått svar.

    Sofistikerte nåleslipninger som graver dypere i rillene er beste løsning på dette, men kan selvfølgelig ikke utføre mirakler på harva plater. En annen fordel er at det kan få slitte plater, og da mener jeg slitte plater - altså mye spillt med dårlig utstyr - og ikke plater med mye overflatestøy pga dårlig behandling, til å låte bra fordi nåla leser av rillene i annen posisjon en nåla som sleit ut plata.
    Men den aller beste løsningen er å kun innha og kjøpe plater som er mint eller nær mint. Det er intet problem i dag. Selv den mest obskure tittel er bare et tastetrykk unna. Det gjør problemstillingen irrelevant.
    Jeg har kjøpt mange tittler fremdeles forseglet fra 70-tallet. Koster gjerne mindre enn en ny skive på platekompaniet......
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Ang SN på MC inngangen på MusicalFidelity M6x VINYL, så legg merke til at bedre enn 60 dB er oppgitt ved 1 mV og A-vektet med 60 dB forsterking. Med 0,5 mV inn blir SN 54 dB. Det er IMHO ganske dårlig. Med A vekting og referanse til 0,5 mV vil jeg like å se 70 tallet om ikke nærmere 75 dB. Skal det være skikkelig bra bør SN være bedre enn 75 dB uten vekting, IMHO.

    mvh
    KJ

    Ser at Accuphase sin har 108db på MM inngangen og 97db på MC. Den har jeg desverre ikke råd til da den koster 106 000kr.....
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    @KJ Vil ett rør-trinn klippe mykere enn ett transistortrinn?
    Ja rør klipper ofte mykere enn transistor trinn, men kan også gi fra seg langt høyere signalspenninger enn f.eks. IC-baserte forsterkere. Utfordringen er vel så mye hvordan resten av signalkjeden oppfører seg med sporadisk alt for høye signalspenninger.

    Mvh
    KJ
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men var det så ikke et sted en tilfældighed?
    Og vil du med sikkerhed sige at det var overload margin du oplevede eller kunne det være noget helt andet der skete siden du oplevede dette ( Knitret forsvant på en måte og det som stakk seg frem opplevdes som mer rundt, fyldig og mindre påtrengende) da du skiftede om på dem?
    Føler at det er temmelig godt dokumentert hva som skjer og hvordan hard klipping oppleves. Det burde heller ikke være kontroversielt å påstå at skader eller støv kan skape signaler som kan få kretsen til å gå i metning, med et påfølgende spekter av harmoniske.

    Det som gjør meg sikker på at jeg beskriver fenomenet vi diskuterer i tråden, er at jeg i langt mindre grad oppfattet lyden på programmet som endret.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ser at Accuphase sin har 108db på MM inngangen og 97db på MC. Den har jeg desverre ikke råd til da den koster 106 000kr.....
    97dB refereres til 1,26mV på MC inngang, mao om en skal sammenligne med flere andre må man også bruke 0,5mV som ref. Da får man 89db som fortsatt er et svært godt tall.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Accuphase sin har 108db på MM inngangen og 97db på MC. Den har jeg desverre ikke råd til da den koster 106 000kr.....
    Ja det er en flott boks, men legg også her merke til hva som er referansen for A-vektet 97 dB SN 1,26 mV inn som skal bli 2 V ut. 1,26 mV er 8 dB mer enn ei referanse spenning på 0,5 mV som er en gjengs referanse for MC pickuper. Dvs A-vektet 89 dB SN for 0,5 mV inn. Det er fortsatt imponerende, særlig med tanke på at pickupen i seg selv kanskje har et uvektet SN på rundt 85 dB (0,5 mV ut fra en kildeimpedans på 5 ohm med RIAA EQ før og etter impedansen), EDIT eller om lag 89 dB A-vektet.


    Til bake til topic. Accuphase angir nominelt utgangsnivå til 2 V og maksimalt utgangsnivå til 8V (ganske normalt for transistor / OPAMP baserte trinn), dvs en beskjeden overstyringsmargin på 12 dB. Tipper den låter bra for det.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For en som har nada peiling på målinger - men virkelig liker det denne boksen gjør. Hva sier disse tallene dere?

    Solid-state MM/MC phono preamplifier with voltage-gain and current-gain inputs and switchable subsonic filter. Gain: 49–68dB (RCA input), 55–75dB (XLR input). Input loading: 100 ohms, 1k ohms, 47k ohms in paralle with 47pF, 94pF, 147pF, 267pF, or 515pF (RCA input); 10 ohms (XLR input). THD+ Noise at 1V output: 0.009% at min. 0.04% at max. (MM, RCA input); 0.019% at min. 0.09% at max. (MC, RCA input). S/N Ratio (ref. 1V output): 76dB unweighted/84dBA at mininimum gain, 63dB unweighted/71dBA at maximum gain (MM, RCA input); 69dB unweighted/78dBA at min., 57dB unweighted/65dBA at max. (MC, RCA input)

    Koblet med XLR hele veien fra PU til amp.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    ^ Har ikke Aqvox SN på XLR inn ?

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Dette var specs. jeg fant hos Stereophile (som du har funnet ;) )
    Jeg har ikke tilgang på bruksanvisningen akkurat nå....
    Aqvox skriver selv om XLR inn : «The amplification at the XLR input is generally higher as at the RCA input, but varies depending on the output voltage and impedance of the Moving Coil cartridge. Providing 55-76dB gain, this input is suitable for all High-Output and Low-Output-MCs down to 0.10mV noise free. No step-up transformer required.» [Min utheving.]

    «Støyfri» er en sannhet med litt mer enn moderate moderasjoner. Det er mulig å lage en slik strøminngang med svært lavt støynivå, og med mindre «innsats» enn for en «tilsvarende» spenningsinngang, men støyfri blir den ikke. Med et slikt inngangstrinn er det mulig å oppnå SN som i hovedsak er begrenset av den tilkoblede PU.

    Ang det de sier om støy på RCA-inngangene så gjelder det for 1V ut men jeg blir ikke helt klok på hvorfor de skiller mellom MM og MC på RCA inn, det er vel bare en RCA inn og forsterkingen der kan justeres mellom 49 og 68 dB. De opplyser «1V-Out-XLR-MC-RCA-In 69dB Flat, 78dBA at min./ 57dB Flat, 65dBA at max». SN på 57 dB uvektet og 65 dB A-vektet ved en forsterking på 68 dB syns jeg er i minste laget. Jeg tipper at SN er ganske jevnt fallende fra laveste forsterking til høyeste forsterking.

    mvh
    KJ
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Aqvox skriver selv om XLR inn : «The amplification at the XLR input is generally higher as at the RCA input, but varies depending on the output voltage and impedance of the Moving Coil cartridge. Providing 55-76dB gain, this input is suitable for all High-Output and Low-Output-MCs down to 0.10mV noise free. No step-up transformer required.» [Min utheving.]

    «Støyfri» er en sannhet med litt mer enn moderate moderasjoner. Det er mulig å lage en slik strøminngang med svært lavt støynivå, og med mindre «innsats» enn for en «tilsvarende» spenningsinngang, men støyfri blir den ikke. Med et slikt inngangstrinn er det mulig å oppnå SN som i hovedsak er begrenset av den tilkoblede PU.

    Ang det de sier om støy på RCA-inngangene så gjelder det for 1V ut men jeg blir ikke helt klok på hvorfor de skiller mellom MM og MC på RCA inn, det er vel bare en RCA inn og forsterkingen der kan justeres mellom 49 og 68 dB. De opplyser «1V-Out-XLR-MC-RCA-In 69dB Flat, 78dBA at min./ 57dB Flat, 65dBA at max». SN på 57 dB uvektet og 65 dB A-vektet ved en forsterking på 68 dB syns jeg er i minste laget. Jeg tipper at SN er ganske jevnt fallende fra laveste forsterking til høyeste forsterking.

    mvh
    KJ

    Takk for innspill.
    AT33PTG/II er valgt PU til denne for tiden.
    Stor opplevd forskjell på rca og xlr - i klar favør xlr. Merker ingen forskjell ang. støy, ved ca samme db.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Just. Støy bør jo ikke være noe man legger merke til med mindre volumet står på «11» eller man har øret klistret til høyttalerne. AT33PTG/II med 300 µV ut fra 10 ohm har et signal støy forhold på ca 77 dB uvektet og 82 dB A-vektet.

    mvh
    KJ
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hva får dere ut av disse tallene?

    IMG_20210211_162105.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men den aller beste løsningen er å kun innha og kjøpe plater som er mint eller nær mint. Det er intet problem i dag. Selv den mest obskure tittel er bare et tastetrykk unna. Det gjør problemstillingen irrelevant.

    Dette blir ikke mer sant bare fordi du gjentar det. Kanskje er alt du liker eller vil høre enkelt tilgjengelig på pristin vinyl, men det er fullstendig irrelevant.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg søker etter en solid state (fortrinnsvis) phono med høyt headroom, overload margin.

    Det finnes rene phono-bokser i hundretusenkronersklassen med et headroom på ikke mer enn 10 dB. Og headroomet kan være enda lavere i visse deler av frekvensregistret.

    Så spørsmålet er:
    • Har du eksempler på rene, dedikerte phonotrinn med «skyhøyt» headroom?
    Mulig det er noe jeg ikke har forstått her, men vil ikke headroom avhenge både av signalnivå fra pickup og gainet i RIAA? Høyt nok signal inn og høyt nok gain vil jo få et eller annet til å klippe et eller annet sted i kjeden, uansett spec.

    Likevel, jeg er godt fornøyd med DACT CT100, også kjent som NLE-17:
    1613070001821.png


    Hvis jeg forstår spec'en rett, ser det ut som at hvis den er satt til 40 dB gain er nominell input 10 mV. Da klipper den ved 100 mV input, dvs 20 dB over nominell.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Aqvox skriver selv om XLR inn : «The amplification at the XLR input is generally higher as at the RCA input, but varies depending on the output voltage and impedance of the Moving Coil cartridge. Providing 55-76dB gain, this input is suitable for all High-Output and Low-Output-MCs down to 0.10mV noise free. No step-up transformer required.» [Min utheving.]

    «Støyfri» er en sannhet med litt mer enn moderate moderasjoner. Det er mulig å lage en slik strøminngang med svært lavt støynivå, og med mindre «innsats» enn for en «tilsvarende» spenningsinngang, men støyfri blir den ikke. Med et slikt inngangstrinn er det mulig å oppnå SN som i hovedsak er begrenset av den tilkoblede PU.

    Ang det de sier om støy på RCA-inngangene så gjelder det for 1V ut men jeg blir ikke helt klok på hvorfor de skiller mellom MM og MC på RCA inn, det er vel bare en RCA inn og forsterkingen der kan justeres mellom 49 og 68 dB. De opplyser «1V-Out-XLR-MC-RCA-In 69dB Flat, 78dBA at min./ 57dB Flat, 65dBA at max». SN på 57 dB uvektet og 65 dB A-vektet ved en forsterking på 68 dB syns jeg er i minste laget. Jeg tipper at SN er ganske jevnt fallende fra laveste forsterking til høyeste forsterking.

    mvh
    KJ
    Betyr det noke i denne samanheng at Aqvox er ein differensiell forsterker over XLR?

    Mvh Arild
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.269
    Antall liker
    6.424
    Sted
    Under stjernene
    Aqvox skriver selv om XLR inn : «The amplification at the XLR input is generally higher as at the RCA input, but varies depending on the output voltage and impedance of the Moving Coil cartridge. Providing 55-76dB gain, this input is suitable for all High-Output and Low-Output-MCs down to 0.10mV noise free. No step-up transformer required.» [Min utheving.]

    «Støyfri» er en sannhet med litt mer enn moderate moderasjoner. Det er mulig å lage en slik strøminngang med svært lavt støynivå, og med mindre «innsats» enn for en «tilsvarende» spenningsinngang, men støyfri blir den ikke. Med et slikt inngangstrinn er det mulig å oppnå SN som i hovedsak er begrenset av den tilkoblede PU.

    Ang det de sier om støy på RCA-inngangene så gjelder det for 1V ut men jeg blir ikke helt klok på hvorfor de skiller mellom MM og MC på RCA inn, det er vel bare en RCA inn og forsterkingen der kan justeres mellom 49 og 68 dB. De opplyser «1V-Out-XLR-MC-RCA-In 69dB Flat, 78dBA at min./ 57dB Flat, 65dBA at max». SN på 57 dB uvektet og 65 dB A-vektet ved en forsterking på 68 dB syns jeg er i minste laget. Jeg tipper at SN er ganske jevnt fallende fra laveste forsterking til høyeste forsterking.

    mvh
    KJ
    Kan det være så enkelt at det er en MM og en MC forsterker.

    Min har i alle fall separate MM og MC enheter.
    MM 45-50db og MC 57-87db.

    Hilsen

    Jens
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mulig det er noe jeg ikke har forstått her, men vil ikke headroom avhenge både av signalnivå fra pickup og gainet i RIAA? Høyt nok signal inn og høyt nok gain vil jo få et eller annet til å klippe et eller annet sted i kjeden, uansett spec.
    Vi snakker utelukkende om inngangens, før korreksjon, evne til å håndtere klikk@pops som kan være over +22dB relativ til nominell 5cm/s verdi. Din dact er jo som kjent velkonstruert og det er vel som oftest <5mV pickuper som brukes ved 40dB gain så der er det nok tilstrekkelig overload margin. Ut i fra sine undersøkelser anbefaler Morgan Jones et minimum på 28dB, gjerne mer, men jeg vet ikke om det kritisk med mindre alle dine plater er helt ferdiggnagde.

     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Betyr det noke i denne samanheng at Aqvox er ein differensiell forsterker over XLR?

    Mvh Arild
    For en tradisjonell spenningsinngang er det «mange ganger» mer komplisert/omfattende å lage en balansert/differensiell inngang med utpreget lav egenstøy enn det er å lage en tilsvarende ubalansert inngang. En ting er dobbelt opp med støykilder for en balansert inngang, i tillegg kommer 2X støyforsterking i en tradisjonell differensial forsterker.

    Men nå er ikke XLR inn på Aqvox en tradisjonell differensiell spenningsinngang, men en differensiell strøm inngang. Jeg har ikke sett noe kretsskjema for Aqvox så vet ikke hvordan det gjør det og det er ikke godt å forutsi hvordan den egentlig yter, men som jeg nevnte så er det mulig å gjøre en strøminngang eksepsjonelt god mht egenstøy uten at kretsen blir veldig omfattende.

    Mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Vi snakker utelukkende om inngangens, før korreksjon, evne til å håndtere klikk@pops som kan være over +22dB relativ til nominell 5cm/s verdi. Din dact er jo som kjent velkonstruert og det er vel som oftest <5mV pickuper som brukes ved 40dB gain så der er det nok tilstrekkelig overload margin. Ut i fra sine undersøkelser anbefaler Morgan Jones et minimum på 28dB, gjerne mer, men jeg vet ikke om det kritisk med mindre alle dine plater er helt ferdiggnagde.
    ...
    Det ikke mulig å måle en overstyringsmargin på inngangstrinnet i phono-forsterken ved å måle på utgangen, gitt at inngangstrinnet ikke klipper før utgangen. Da er vi vel egentlig til bake til det jeg skreiv i mitt første innlegg i tråden - dvs rekkefølgen på når ting klipper - det at ingen ting internt i phono-forsterkeren går i klipping før utgangen, og at inngangen er den siste i kjeden som går i klipping. Dvs at spec for overstyringsmarginen kun er maksimal spenning ut av forsterkeriet i forhold til nominell spenning ut. Og det viktige er at klippingen når den først inntrer er stabil, ren og pen, uten nevneverdig tid til «recovery» når signal inn er tilbake i normalt gjenge. Et tegn på at overstyringsmarginene internt i boksen ikke er helt i vater er f.eks. at det er store forskjeller mellom 20 Hz, 1k Hz og 20k Hz.

    Det var ellers litt forvirrende i den artikkelen du limte inn at referansen for +22 dB er før RIAA EQ, siden RIAA EQ som kjent daler med 20 dB opp til 20k Hz. Dvs frekvensspekteret i klicks&pops er helt avgjørende for å forstå hvor mye av dette som svelges unna av EQ.

    mvh
    KJ
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det ikke mulig å måle en overstyringsmargin på inngangstrinnet i phono-forsterken ved å måle på utgangen, gitt at inngangstrinnet ikke klipper før utgangen. Da er vi vel egentlig til bake til det jeg skreiv i mitt første innlegg i tråden - dvs rekkefølgen på når ting klipper - det at ingen ting internt i phono-forsterkeren går i klipping før utgangen, og at inngangen er den siste i kjeden som går i klipping. Dvs at spec for overstyringsmarginen kun er maksimal spenning ut av forsterkeriet i forhold til nominell spenning ut. Og det viktige er at klippingen når den først inntrer er stabil, ren og pen, uten nevneverdig tid til «recovery» når signal inn er tilbake i normalt gjenge. Et tegn på at overstyringsmarginene internt i boksen ikke er helt i vater er f.eks. at det er store forskjeller mellom 20 Hz, 1k Hz og 20k Hz.

    Det var ellers litt forvirrende i den artikkelen du limte inn at referansen for +22 dB er før RIAA EQ, siden RIAA EQ som kjent daler med 20 dB opp til 20k Hz. Dvs frekvensspekteret i klicks&pops er helt avgjørende for å forstå hvor mye av dette som svelges unna av EQ.

    mvh
    KJ
    Usikker på hvor det er nevnt at overstyringsmarginen måles på utgang. Det du kan gjøre er å dra frem kalkulator og finne et eksempel hvor overload margin stemmer med oppgitt max output. Tror du rask ser at dette er en helt uavhengig spesifikasjon.

    Det er ikke en artikkel, men utdrag av en velkjent og svært velskrevet bok. Grunnen til at +22dB er før korreksjon er fordi vi nettopp diskuterer hva som skjer i gaintrinnet før korreksjon, altså det inngangen ser. Vi snakker altså ikke om trinnet i sin helhet.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Overload margin på 26dB er relativt forbilledlig i våre dager og mens S/N ratio absolutt kunne vært bedre på MC (man må jo anta at ">60dB egentlig betyr 60.01dB eller noe sånt), så ligger støynivået på vinylen selv i beste fall på rundt 60dB. Uten at det egentlig er noen god unnskyldning for ikke å strekke seg en smule lenger. 66-72dB er jo ganske typisk når det gjelder MC S/N.

    Når det er sagt så ville jeg ikke bekymret meg over det så lenge du er fornøyd med lyden.
    Låter helt prima her, så det går fint. Takker for info.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @KJ Faktisk forvirret over at du insisterer på å diskutere det som skjer etter korreksjon. Da er 20k trukket ned 20dB, 8k 10dB, at man har valgt å forsterke modulasjonen fra 1kHz og opp for deretter å trekke den ned med eq er ikke tilfeldig. Denne korreksjonen kan heller ikke gjøres direkte etter pickup, da det vil medføre variasjon i lastimpedansen den møter. Med andre ord, det er en del av trinnet som får hele den rå ukorrigerte responsen i fanget og får servert hakk og unoter som de er. Den delen kaller vi inngangen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn