Piano-tråden - Musikmesse 2011
Musikmesse 2011
Da har jeg endelig fått krefter tilbake etter en meget lang torsdag.
Jeg reiste fra huset kl. 05.05 - og var tilbake kl. 01.30. Så en lang men flott dag ble det.
Det som møtte oss når vi landet tidlig morgenen i Frankfurt var 16 grader - og de skulle stige utover dagen
Mer om dette etterhvert.
Jeg har ikke vært på en slik messe før, det næremste jeg har vært på er Norges Varemesse i Lillestrøm, den er liten vs denne jeg nå skulle besøke - men Lillestrøm har LSK.
Jeg fant raskt ut at hvis jeg skulle fått med meg alt så måtte jeg ha vært her i flere dager, men jeg hadde to oppdrag - Piano og Flygler.
Det gikk ganske slag i slag denne dagen, jeg var på messen kl. 10 - og kl. 10.30 var det første møte med Blüthner og Rönisch, litt rart - jeg hadde ikke forberedt meg så mye da jeg fikk greie på dagen før at de skulle på Musikmessen, du ser - de tyske er litt sinte på asia-produkter at de i flere år boikotet messen, men de fant ut at de skulle møte med sine tyske krefter hvert annet år. De var der sist år, så derfor regnet vi med at de ikke skulle være der i år - men Rönisch og Blüthner møtte opp.
Etter det gikk det slag i slag, Roland - Kawai - CGM og Young Chang.
Tilbake til været - Kl 12. så hadde temp. steget til gode 21 grader - og null vind. Jeg forklarte alle representantene fra hver fabrikk hvordan været er i Norge - og forlangte alle forhandlinger ute i solen ;D.
De fleste syntes det var
litt rart, men godtokk det.
Over til produkter, det er rart at så mye av det som blir utstillt er i en så lav teknisk stand - at vi knapt kjenner de igjen, dette gjelder både for Kawai og Young Chang, men også mange andre merker vi testet var rett og slett dårlig både i stemming og i mekanikk.
Men her kommer det jeg synes var det merkligste.
Korg Silent - og hvorfor ?
De har klart å sample toner fra et flygel som ikke var stemt, både i svigning og ikke minst diskanten var rett og slett grusom
- Det er jo noe de ikke får rettet på når systemet installeres i piano/flygel.
Det var så mye på messen at jeg klarer ikke å sette meg ned å skrive alt. Jeg har nevnt Korg Silent som noe negativt - og her kommer det produktet som overrasket meg mest.
Kawai CS serien, digitalpiano, men med så god etterligning, jeg jeg personlig nesten kunne ha levd med den.
Resten av dagen (fra kl. 16) gikk med på å besøke de andre hallene. Fy for noe støy når alle skulle overdøve hverandre i tromme og gitar-spill...
Vi avsluttet med en god middag - og med en visshet om at det ikke er 25 grader kl. 19 i Norge ennå..
En flott dag ble det.
mvh. HoJ