Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Uhu, at noen er så suicidal at de fortsatt ønsker å spille piano etter dette kan jeg vanskelig forstå. Det er på tide å bringe tilbake pianolaen for fullt. Det finnes alltids nok kamikaze-musikere til å lage nye ruller til dem.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.632
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Piano-tråden - Musikmesse 2011

Musikmesse 2011

Da har jeg endelig fått krefter tilbake etter en meget lang torsdag.
    Jeg reiste fra huset kl. 05.05 - og var tilbake kl. 01.30. Så en lang men flott dag ble det.

Det som møtte oss når vi landet tidlig morgenen i Frankfurt var 16 grader - og de skulle stige utover dagen ;) Mer om dette etterhvert.

Jeg har ikke vært på en slik messe før, det næremste jeg har vært på er Norges Varemesse i Lillestrøm, den er liten vs denne jeg nå skulle besøke - men Lillestrøm har LSK.

Jeg fant raskt ut at hvis jeg skulle fått med meg alt så måtte jeg ha vært her i flere dager, men jeg hadde to oppdrag - Piano og Flygler.

Det gikk ganske slag i slag denne dagen, jeg var på messen kl. 10 - og kl. 10.30 var det første møte med Blüthner og Rönisch, litt rart - jeg hadde ikke forberedt meg så mye da jeg fikk greie på dagen før at de skulle på Musikmessen, du ser - de tyske er litt sinte på asia-produkter at de i flere år boikotet messen, men de fant ut at de skulle møte med sine tyske krefter hvert annet år. De var der sist år, så derfor regnet vi med at de ikke skulle være der i år - men Rönisch og Blüthner møtte opp.
    Etter det gikk det slag i slag, Roland - Kawai - CGM og Young Chang.
    Tilbake til været - Kl 12. så hadde temp. steget til gode 21 grader - og null vind. Jeg forklarte alle representantene fra hver fabrikk hvordan været er i Norge - og forlangte alle forhandlinger ute i solen ;D.
    De fleste syntes det var litt rart, men godtokk det.

Over til produkter, det er rart at så mye av det som blir utstillt er i en så lav teknisk stand - at vi knapt kjenner de igjen, dette gjelder både for Kawai og Young Chang, men også mange andre merker vi testet var rett og slett dårlig både i stemming og i mekanikk.

Men her kommer det jeg synes var det merkligste.

Korg Silent - og hvorfor ?
    De har klart å sample toner fra et flygel som ikke var stemt, både i svigning og ikke minst diskanten var rett og slett grusom :eek: - Det er jo noe de ikke får rettet på når systemet installeres i piano/flygel.

Det var så mye på messen at jeg klarer ikke å sette meg ned å skrive alt. Jeg har nevnt Korg Silent som noe negativt - og her kommer det produktet som overrasket meg mest.

Kawai CS serien, digitalpiano, men med så god etterligning, jeg jeg personlig nesten kunne ha levd med den.

Resten av dagen (fra kl. 16) gikk med på å besøke de andre hallene. Fy for noe støy når alle skulle overdøve hverandre i tromme og gitar-spill...

Vi avsluttet med en god middag - og med en visshet om at det ikke er 25 grader kl. 19 i Norge ennå.. :(

En flott dag ble det.
    mvh. HoJ

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Tydeligvis en heseblesende dag, neppe tid til å kose seg med tysk øl?

Er det lov å spørre om hva som ble kjøpt inn, pianoer altså?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.632
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:

Vi står på nippet til å kjøpe Blüthner flygler, vi kjøpte 30 Weber piano, 5 Albert Weber flygler, 3 Kawai flygler, To SK flygler, 7 Kawai pianoer.

Jeg rakk både øl, vin og noen drinker før jeg dro hjem - så det gikk bra ;D

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    HoJ skrev:
    Gubra skrev:

Vi står på nippet til å kjøpe Blüthner flygler, vi kjøpte 30 Weber piano, 5 Albert Weber flygler, 3 Kawai flygler, To SK flygler, 7 Kawai pianoer.

Jeg rakk både øl, vin og noen drinker før jeg dro hjem - så det gikk bra ;D
    Aahhhhhhh.....over gjennomsnittet, ingen tvil!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Sleiven lurte på flygelkjøp i egen tråd, men jeg svarer her da vi allerede har en "pianotråd".

Siden du ikke setter noen absolutt prisgrense, ei heller skriver noe om konas krav eller hvor mye det spilles, så blir dette ganske generellt.
    Iallefall, du nevner at Steinway til xoo k ikke er aktuellt. For å ha nevnt det så finnes det flere "Rolls&Royce" enn Hamburg-Steinway f.eks. C.Bechstein, Fazioli, Steingräber, Bösendorfer. Disse starter vel rundt 600k for de minste modellene og ender over millionen. Highend er vel rette utrykket her..........
    Du kan imidlertid få mye bra for halve summen. Mellom 3 og 400k finner du Sauter, Petrof, Schimmel, Grotrian, Shigeru etc.
    Her er du fortsatt i "håndverksdivisjonen" og ingen i denne klassen leverer dårlige instrumenter, du kan ikke kjøpe "katta i sekken" her. På den annen side er det tildels store forskjeller i klang og spilleart så det er nødvendig å prøve seg fram. Husk også at det er mulig å få mange modeller i spesielle finisher og med intarsie. Et flygel må ikke være svart.....
    Ellers så er det mulig å få nye flygler til under 200.000, ja helt ned til under 100.0000, men da er det samlebåndsprodukter fra Kina/Indonesia med til dels store kompromisser. Vil ikke anbefale det.

Kan du på noen måte klare utlegget, så gå ikke under "middelklassen". Disse produsentene har i mange år (flere over hundre) bevist at de lager gode instrumenter som tåler bruk over tid, holder på stemmingen og i det hele tatt gir stor eierglede.
    Ta deg god tid og prøv mange instrumenter, prisen er som for en bil men i motsetning til den skal disse flyglene forventes å vare din og ungenes levetid ++. Det gamle flygelet ditt ble 94 år.........

Lykke til og fortell oss hvordan det går.

Ps.
    Forhandlere ja, selv har jeg alltid holdt meg til Aspheim, men du finner mange fler på nettet. Ikke la lange avstander skremme deg, flygel kjøper man bare en gang i livet. Det er viktig å treffe riktig.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.632
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes ikke noe rett eller galt.. Bruk god tid på testingen. Den du liker best velger du...

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.632
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Skal du ha et lite flygel så bør du gå for de dyre merkene, de kan trylle frem god lyd selv i flygel under 185cm, som du ha fra 185cm --> så har du et mye bredere marked. Det finnes (få) gode flygler fra Asia, utenom Japan. De koster ikke så mye. Albert Weber er et av dem. Med Renner så ligger de på under 200.000,- Men hvis du strekker deg opp litt til så har du f.eks. Kawai RX3 som er meget bra til prisen.

Yamaha er gode, men dyre - alle leddene gjør at de fort stiger med 30%
    Kawai RX3 er fra fabrikk i Japan dyrere en Yamaha C3 f.eks.
    Men til syvende og sist så er det kun kjøperen som vet hva han eller hun vil ha - og det er jo det som teller mest.

Alle produkter fra Kina/Indonesia ville jeg holdt meg borte fra som Gubra sier. Vi selger et produkt som er produsert i Kina, som vi synes er meget gode, alle andre som vi har prøvd fra Kina har vært en trist opplevelse. Men heller ikke dette produkte ville anbefalt til de som er på jakt etter flygel fra 200.000,- -->

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.632
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Vi har et Bechstein flygel i butikk (Fra 1880-tallet) Men er helt perfekt og gjort i stand. (som ny) - Og faktisk til en god pris også...

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HoJ skrev:
    Vi har et Bechstein flygel i butikk (Fra 1880-tallet) Men er helt perfekt og gjort i stand. (som ny) - Og faktisk til en god pris også...
    Åh, det der kunne jeg gladelig tatt imot. Tåler det transport, tro?
    Hørte et tilsvarende instrument på konsert i et privat hjem (Sølyst) under Kammermusikk-festivalen nylig, det var henførende. Eksemplaret dere har er sannsynligvis i bedre stand, såvidt jeg kan bedømme.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    HoJ skrev:
    Den er totalrestaurert og selges som ny...
    Men ikke pin oss da mann!! Prisen ??

Ja jeg vet at hvis man må spørre har man ikke råd, men likevel.......?

O

Ole I

Gjest
    I tråden diskuteres flygler like mye som pianoer.
    Kunne man tenke seg å døpe om tråden til "Klaver-tråden" ?

:)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.632
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    HoJ skrev:
    Den er totalrestaurert og selges som ny...
    Men ikke pin oss da mann!! Prisen ??

Ja jeg vet at hvis man må spørre har man ikke råd, men likevel.......?
    Litt under 300.000,-

Personlig så ville jeg heller kjøpt meg det vesle lille flygelet på venstre side av den, fy - det er en lekkersak.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ole I skrev:
    I tråden diskuteres flygler like mye som pianoer.
    Kunne man tenke seg å døpe om tråden til "Klaver-tråden" ?

:)
    Ikke nødvendig. Et flygel er også et piano.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.632
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Huff ja, dette blir mye, vi kaller tråden Piano-tråden, pg.a. flygel er også piano.

Jeg gleder meg stort om en liten mnd. så skal jeg på pianoteknikker kurs i Larvik. Et nytt hotell som heter Farris Bad. Der kommer det pianoteknikkere fra hele nord-europa, og en teknikker fra shigeru kawai som skal ha kurs i finjustering av mekanikk til konsert. bl.a.

Det blir gøy!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:
    Håper de stemmer bedre en de skriver snorsk..

http://www.pianostemmere.no/
    :eek:

Hehe. Det ser ut som om hele nettstedet blitt oversatt til norsk av Google Translate. På en dårlig dag.

Hvis du vil flytte piano – som å stole på.

Transport piano – er arbeidet til fagfolk. Hvis det er betrodd med transport av tilfeldige mennesker kan bli sett.
    Piano for sitt liv flyttet to eller tre ganger, og ofte historien om sine reiser er skrevet på kroppen sin i form av riper, kutt og chips.
    Litt sjarmerende er det jo, men spesielt tillitvekkende er det nok ikke.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.632
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    "Typer av pianoer
    Før inn og ut er kommet i en vurdere de to typer pianoer tilbys for salg. Ingen elektroniske pianoer her, bare den virkelige avtale. Det er Grand piano og opp i høyre piano. Innenfor hver av disse to typene er det flere størrelser på piano. For Grand piano type, mellomleddet størrelser er: privaten, baby, medium, semi-konsert og konsert. Hver er generelt preget av lengden. Innenfor oppe i høyre piano kategori er det: klaveret, ConSol, studio og profesjonelle."

http://a440.no/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=12

Mye kos her også...

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    "Oppe i høyre piano".... ;D

Her er et annet gullkorn når det gjelder øving på piano: "Så jeg spille enkle piano vekter"....

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Noen som vet om Grotrian-Steinweg selges i Norge?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gubra skrev:
    Litt morsomt at du spurte om det akkurat samtidig som jeg hadde et brukt sånt flygel på hånd. Gratis, fra en "kulturinstitusjon" som skifter ut flere. Derfor sjekket jeg litt rundt om dette merket. Måtte desverre si nei denne gangen, har ikke plass ennå.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.632
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    Gubra skrev:
    Litt morsomt at du spurte om det akkurat samtidig som jeg hadde et brukt sånt flygel på hånd. Gratis, fra en "kulturinstitusjon" som skifter ut flere. Derfor sjekket jeg litt rundt om dette merket. Måtte desverre si nei denne gangen, har ikke plass ennå.
    Grrr! Du skulle hintet meg, jeg kunne pent hatt en slik i stuen jeg....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HoJ skrev:
    ottone skrev:
    Gubra skrev:
    Grrr! Du skulle hintet meg, jeg kunne pent hatt en slik i stuen jeg....
    Jeg også, bare at den stuen er ikke der, ennå.
    Et 180cm, i valnøtt eller noe sånt, kunne det passe? Har ikke fått sett på det selv, men tror det står der fremdeles. Send meg gjerne en PM.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn