Har en Pioneer CT-F9191 jeg også. Har nettopp hatt den til full overhaling og nå spiller den nydelig. Jeg er virkelig imponert over lyden når jeg spiller med skikkelige kvalitetsbånd. Anbefaler deg å fikse denne, du vil nok ikke angre.
Da er prosjektet mer eller mindre fullført. Filtret er separert fra terminalen og ligger nå i bunn av kassa, så det er litt enklere å serve. Jeg må nok finjustere litt på nivået for diskantene, for de er litt hissige i noen sammenhenger. SSS-lyder på enkelte innspillinger av kvinnevokaler. Dempe ned ytterligere 1-1,5 dB, kanskje. Jeg endte opp med en deling på 4,5k mid/treble, og det funker fint, da samme mellomtonen jo er brukt opp til 5k i HPM 900. Totalt sett er høyttalerene mer oppløste og luftige, særlig det å bypasse nivåkontrollene gjorde mye. Bassområdet er blitt tildels voldsomt, men det er bare gøy. Nå lever det mer opp til utseendet, hehehe. Det skyldes i hovedsak at den lille trådsnella til bassen ble byttet ut med en kraftig ( mer enn dobbel vekt ) spole, og litt at ringeklokkeledningen innvendig ble skiftet til 2,5 Supra Classic som jeg har en god del liggende av. Også dynamikken er bedret, men det er fortsatt litt feil å kalle de direkte dynamikkbomber. 3D-egenskapene er litt så som så, dvs liten eller ingen endring. Uansett, mange av tweakene er enkle, og kan varmt anbefales HPM-eiere som ønsker å få litt mer ut av konstruksjonen.Vis vedlegget 208372
Sånn ser trynet på HPM'ene ut nå, med 1100 mellomtoner og beryllium ribbontweeters. Det som ikke synes er oppgradert delefilter og terminaler samt bypassede nivåkontroller. Jeg må nok endre delefiltrets knekkfrekvens mellomtone/diskant fra 2,6k til ca 4k for at diskanten skal overleve litt volum, så jeg spiller på moderate nivåer inntil jeg får tak i litt smådeler, motstander og kondensatorer. Spolene er av grei kvalitet og kan vikles ned, så de behøver ikke skiftes.
En high-end HPM eller en verdiløs frankenspeaker? De låter iaf MYE bedre enn de opprinnelig gjorde, og de kan relativt enkelt tilbakeføres til original stand, i fall de skal selges.
Hmm, vet ikke om Aas pils er bra som kontaktrens....
Har faktisk lurt litt på de selvklebende :VSP:Jenter er morsomme dyr..Hør her: De bruker bare andre måter å komme til himmels på..det involverer ofte faktorer som størrelse og design. Passer du på det, sammen med lyden smelter hu som smør.. Og tar deg med på musikkshopping!
Det gjelder å vekke musikkinteressen hos prinsessa også- da er det bare en relativt morsom bakdel: Det kan hende hu har bedre ører enn deg, og etterhvert oppdager det.. ( IKKE tilfelle her..jeg og dama hører like godt, og er er like frika på notenes kombinasjoner.). Din bedre halvdel må bare få finne sin plass i musikken din. De hollenderne var ekte, ja? Fint..de kommer til å funke, ingen fare! Forresten må jeg gratulere med nye tweetere..Har du høyttalerne rett på gulvet? Isåfall anbefaler jeg Soundcare skivespikes- eller stativer av str stor klassisk Spendor, om du skjønner..
Vortex: Fikk du det japanske monsteret?
Nå, tweaket med noen pils låter det bedre enn noen gang!Hmm, vet ikke om Aas pils er bra som kontaktrens....
Funker som F!!!!
Nuvel.....Vel, du vet at kontakt rens/olje blir som å pisse i buksa - bra ei lita stund og så blir det mye verre.
Personlig buker jeg en liten kompressor og blåser rent - det som skurrer byttes...
Kotaktrens - 5-56 / WD-40 og slike ting hjelper en stund - senere blir alt så mye værre.
Den fukter opp gammel lort og skitt, kanskje samler den på ett sted, denne lort og skitt størkner senere og blir hardere.
Da er man tilbake der man begynte og ståa er muligens ennå værre.
Men når slike potmetere ikke lar seg skifte, eller trykkluft er nok, kan kontaktrens være eneste løsning.
Men man bør prøve andre løsninger først.
Takk for det VSP!Gøy med mimring Vortex. Imonerende og flott rack du har.Har vinylplater som jeg ikke har spilt siden tidlig 80-tall. Kan faktisk huske hvilke spor som hadde et lite hakk fra noen litt våte sammenkomster fra den gangen gutter var gutter. Nå går det i mere kontrollerte former - heldigvis - eller? Litt mer behagelig er det jo blitt med årene, med mimring, vinyl og god vin ut i de sene nattetimer Tiden går i alle fall alt for fort - ikke minst helgene.
Playlist:?Da var desverre helga straks over, men har da fått gjort en hel del.....
Har blant annet fått på plass det meste i racket, og i tillegg så har jeg fått høytalerne plassert på stativer.....
Vis vedlegget 213252
Ble en hel del mimring til vinyl langt ut i de sene nattetimer gitt....
Playlist:?Da var desverre helga straks over, men har da fått gjort en hel del.....
Har blant annet fått på plass det meste i racket, og i tillegg så har jeg fått høytalerne plassert på stativer.....
Vis vedlegget 213252
Lofottorsken
En ekte Lofottorsk jeg er,
for jeg er født i Henningsvær.
Fadderullan dei, fadderullan dei,
fadderullandullan dei.
Den gang var jeg et torske-egg,
nå er jeg voksen torsk med skjegg.
fadderullandullan dei.
Nå er jeg selv blitt torskefar,
og hundre tusen barn jeg har.
fadderullandullan dei.
Da jeg var lite torskebarn,
jeg passet meg for krok og garn.
fadderullandullan dei.
Jeg gjemte meg for sild og sei.
for alle ville spise meg.
fadderullandullan dei.
Men nå er jeg blitt stor og slem,
nå er det jeg som spiser dem,
fadderullandullan dei.
Men når jeg ser en fiskemann,
da rømmer jeg så fort jeg kan.
fadderullandullan dei.
Men det fins garn av alle slag,
jeg blir nok tatt en vakker dag.
fadderullandullan dei.
Hvis én til slutt skal spise meg,
så håper jeg at det blir deg!
fadderullandullan dei.
Har bestillt spiksene Auditor. Fikk melding på mobilen i dag at varene er på vei. Skal bli spennende å teste virkningen.VSP: Nettopp de spikene der var det jeg også tenkte på til deg! Og for noen kule bilder.. BRA!
Vortex: Der var utstyret, ja! Pent..Men hadde du også hatt to M504 med matchende pre... og verk.. Da skjønner jeg også hvilken CD du har..er det en CD73, kanskje? Funker kule med den lista du fikk i boksen, den! Ang. rensing: Støv og annet uhumsk må VEKK derfra, så å bruke en mix av kompressor, støvsuger i minisize og en skikkelig rens er nok mine tips..Cluet er HVILKEN rens..den skal fordampe fullstendig, ser du..uten å etterlate noe som helst. Det kunststykket er vanskelig! Men ei lita flaske fra Audio Technica eller Audioquests Ultra Connect 2 oppfyller de kriteriene..
Platevaskeren ser jo enkel og grei ut. Gi en lyd når du har prøvd ut vidunderet Vortex !Takk for det VSP!Gøy med mimring Vortex. Imonerende og flott rack du har.Har vinylplater som jeg ikke har spilt siden tidlig 80-tall. Kan faktisk huske hvilke spor som hadde et lite hakk fra noen litt våte sammenkomster fra den gangen gutter var gutter. Nå går det i mere kontrollerte former - heldigvis - eller? Litt mer behagelig er det jo blitt med årene, med mimring, vinyl og god vin ut i de sene nattetimer Tiden går i alle fall alt for fort - ikke minst helgene.
Har lagra vinylen i årevis, og det var regelrett en åpenbaring å kunne sette seg ned i går ettermiddag for å lytte....
Ble faktisk sittende i nesten 12 timer sammen med samboeren og en kompis, ble konsumert en del vin i løpet av den seansen gitt
Og joda det går i litt mere kontrollerte former her og, iallefall sammenlikna med hva det gjorde for 25 år siden
Har bestillt meg en slik manuell platevasker "Knosti Disco Antistat Record Cleaning Machine Cleaner Kit | eBay", får se hva den duger til etterhvert.... alt er vel bedre enn kun børste....
Takk for tilbalemelding "VortexSurfer" og "runtorg50" - Det høres jo lovende ut ang. CT-F9191 kassettspilleren
"runtorg50" - du nevner at du har hatt din til full overhaling. Tips om hvem som kan overhale en slik klassiker mottas med stor takk.
Mvh
Supert, takk! - skal sjekkes opp.
Takk for tilbalemelding "VortexSurfer" og "runtorg50" - Det høres jo lovende ut ang. CT-F9191 kassettspilleren
"runtorg50" - du nevner at du har hatt din til full overhaling. Tips om hvem som kan overhale en slik klassiker mottas med stor takk.
Mvh
Brukte Vennerød & Dahl Eftf. Roald H. Ramsdahl, Bygdøy alle 35, Oslo - Tlf. 22448997. Tror han fikser det meste, ihvertfall veldig fornøyd selv.
Vis vedlegget 213252
Lofottorsken
En ekte Lofottorsk jeg er,
for jeg er født i Henningsvær.
fadderullandullan dei.
Den gang var jeg et torske-egg,
nå er jeg voksen torsk med skjegg.
fadderullandullan dei.
Nå er jeg selv blitt torskefar,
og hundre tusen barn jeg har.
fadderullandullan dei.
Da jeg var lite torskebarn,
jeg passet meg for krok og garn.
fadderullandullan dei.
Jeg gjemte meg for sild og sei.
for alle ville spise meg.
fadderullandullan dei.
Men nå er jeg blitt stor og slem,
nå er det jeg som spiser dem,
fadderullandullan dei.
Men når jeg ser en fiskemann,
da rømmer jeg så fort jeg kan.
fadderullandullan dei.
Men det fins garn av alle slag,
jeg blir nok tatt en vakker dag.
fadderullandullan dei.
Hvis én til slutt skal spise meg,
så håper jeg at det blir deg!
fadderullandullan dei.
F..N!!!! Den glemte jeg!!!
Men jeg huska denne:
Gratulerer med fantastisk flott 45 adaptor Rock Solid. Den var kjempeflott Flotte saker disse 5'erne fra Pioneer. Grattis !!!De lager dem ikke slik lengere. (Disse PL`ene Match`r parketten ganske bra å )