Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 1)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Tar litt stor font her, for å bistå med lesehjelp:

Ahead of this announcement, the DNC told Buzzfeed on Wednesday that neither the FBI nor any other intelligence agency ever did an independent assessment of the organization's breached servers. Instead, they alleged, the FBI relied exclusively on information from private digital forensics company Crowdstrike. Now the FBI is refuting this account of the events.
    In a statement to WIRED, a senior FBI law enforcement official wrote in an email Thursday that "The FBI repeatedly stressed to DNC officials the necessity of obtaining direct access to servers and data, only to be rebuffed until well after the initial compromise had been mitigated." This contrasts with what DNC deputy communications director Eric Walker told Buzzfeed in an email: “The DNC had several meetings with representatives of the FBI’s Cyber Division and its Washington (DC) Field Office, the Department of Justice’s National Security Division, and U.S. Attorney’s Offices, and it responded to a variety of requests for cooperation, but the FBI never requested access to the DNC’s computer servers.
    In its statement, the FBI agreed with the DNC's implication that it had instead relied on data from Crowdstrike.

https://www.wired.com/2017/01/fbi-says-democratic-party-wouldnt-let-agents-see-hacked-email-servers/
    Sier demokratene, stoler du ikke på det fbi sier, hvordan kan du stole på dem hvis de finner noe om Trump?

Hvis det er sant at FBI ikke har spurt om å få sjekket serveren så gjorde Trump rett i å sparke Comey.

U

Utgatt24668

Gjest
    Kan jeg utfordre panelet på hvilke feilgrep fra Trump som er mest alvorlig, og hvorfor? Vi kan begynne med topp 3. Det ville ha vært interessant om alle her legger de samme innsigelser til grunn eller om det er avvik her?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.805
    @Fjernis:

Det finnes sikkert noen der ute i verden som hater Trump, kanskje noen som har hatt litt for mye uønsket nærkontakt med ham. Men vær så snill Fjernis, legg bort den retorikken, du finner ingen her på HFS som nærer noe i nærheten av hat til nåværende POTUS. Legg den ballen død, det er ikke hat det dreier seg om, det er relatert til det stadig tydeligere fenomen at Donald J. Trump er absolutt og fullstendig udugelig i sin nåværende jobb.

Disqutabel

D

Danke

Gjest
    Kan jeg utfordre panelet på hvilke feilgrep fra Trump som er mest alvorlig, og hvorfor? Vi kan begynne med topp 3. Det ville ha vært interessant om alle her legger de samme innsigelser til grunn eller om det er avvik her?
    1. Ødelegge/Trekke seg fra Paris avtalen mens Grønlandsisen raser ut i Atlanteren

2. Bygge en dyr svær kinesisk mur på grensa til Mexico, under en lavkonjuktur

3. Shady Russlandaffærer

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.675
    Torget vurderinger
    2
    Joe Scarborough har et populært "morning show" på MSNBC. Han har kjent Trump lenge og tidlig i Trumps presidentkampanje var han jevnlig gjest i Scarboroughs nyhetsprogram.

Det tok brått slutt da Scarborough bestemte seg for at Trump var uegnet som president, etter måneder der showet hadde vært mikrofonstativ for Trump. Etterhvert vil flere gjøre samme "reise" når skylappene forsvinner og man tar inn hva Trump faktisk (ikke) står for.

Scarborough i går. Selv hadde jeg brydd meg lite om vi snakket om Estonias president eller Danmarks statsminister. USAs president kan sende avsted hele atomarsenalet, vi bør foretrekke at vedkommende er noenlunde i vater:

Scarborough Says Trump Lies Every Day | The Daily Caller

Skjermbilde 2017-06-29 kl. 14.42.24.jpg

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.805
    I tilfeldig rekkefølge:

1. At han serverer eklatante løgner på rekke og rad, løgner som er såpass hårreisende og meningsløse at de utvetydig viser et menneske fullstendig ute av stand til å inneha en slik maktposisjon
    2. At han fullstendig og utilslørt angriper rettsstatens og demokratiets prinsipper, og truer med å sette meningsmotstandere i fengsel ("lock her up")
    3. At han er en livsfarlig utenrikspolitisk aktør med beviselig ekstremt lav forståelse av internasjonale prosesser og samarbeidsformer

Disqutabel

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som for eksempel at han klarte å vinne presidentvalget. Hvem som helst kan ikke få til sånt. Det krever talent. .
    Hva slags talent kreves det for å være diffus, snu i meninger kun for debattens skyld, bevislig lyve om fakta, bedra sine egne og oppildne til både det ene og det andre?
    Hva er det egentlig du prøver å si?
    At Trump åpenbart må være en SVÆRT DYKTIG bløffmaker som klarer å rundlure ca halve befolkningen i USA. Dette er et talent. På ingen måte noe positivt, men det krever allikevel skills for å svindle seg til et presidentverv. Og nei, jeg sier IKKE at det gjør han "fit for office" , på ingen måte. Fyren er totalt uegnet. Jeg prøver bare å si at vi ikke kan hevde at han ikke har noen som helst egenskaper.
    Hitler klarte ikke å vinne befolkningen basert på fakta eller egnethet. Men han klarte å finne en uventet støtte i folket blant annet ved å lyve og spille på deres frykt og uvitenhet.
    Og selv om man ikke likte utfallet, så må man si at han gjorde en god jobb på akkurat det punktet.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.675
    Torget vurderinger
    2
    ^

Dette er Trumps strategi, det fungerer kanskje i eiendomshandel, men ikke mot maktekspertene i D.C.:

What on earth is Trump talking about demanding Obama apologize to him for ‘colluding’ with Russia?

You really don’t have to go any further than this email from a New York real estate player, who’s crossed paths with Trump, and wrote in more than a year ago to explain the predatory attack strategies Donald learned from his dad Fred way back in the day.

We now know Trump’s modus operandi intuitively. But it helps to understand where it came from, the logic of it and how it’s succeeded for Trump again and again over decades.

There is a personality type with a New York developer, one Donald learned from Fred when he carried his dad’s briefcase to acquisition meetings out in the boroughs and it goes like this:

Donald contracts for a service or good, or the acquisition of a piece of land for $1 million.

He then does not pay you

You ask Donald for your million dollars

Donald yells at you, basely, abusively, wholly out of character to the rich gentleman you broke bread with and made the deal with. He tells you that no, YOU owe him $200,000. Gives you no reason but screams how can you be such a son of a bitch to rip him off, how he’s going to sue you, expose you as a cheat, etc.

You’re off your pins, defensive. How could this be the guy who was so nice when he picked up the check at Per Se?

So, you compromise, because human nature avoids conflict, right? This is what he’s gaming you for because once you compromised, you’ve lost. You’ve inferred his premise that you have some complicity in the matter otherwise why would you compromise? You are on the defensive and will never get it back.

You offer $750,000 as a settlement, angry but want it over and done with. He then sues you. Why, because you’ve already committed yourself to the loss. You volunteered to surrender your position and what will stop you from keeping going?

I’ve seen many a New Yorker settle things like this with Trump people for 5-10 cents on the dollar and then happy, even eager to keep doing business with them. Why? Because he got in their heads with this aggressively counterintuitive behavior.

The only real addition to the story is that this is a lot easier to pull off with other real estate developers than it is to powerful players in Washington, especially after they’ve seen the swindle a few times. Trump’s inability to get the same results as he’s used to with this approach is basically the story of his presidency so far.

How Trump Learned to be a Predator – Talking Points Memo

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by
    I tilfeldig rekkefølge:

1. At han serverer eklatante løgner på rekke og rad, løgner som er såpass hårreisende og meningsløse at de utvetydig viser et menneske fullstendig ute av stand til å inneha en slik maktposisjon
    2. At han fullstendig og utilslørt angriper rettsstatens og demokratiets prinsipper, og truer med å sette meningsmotstandere i fengsel ("lock her up")
    3. At han er en livsfarlig utenrikspolitisk aktør med beviselig ekstremt lav forståelse av internasjonale prosesser og samarbeidsformer

Disqutabel
    Man kunne jo snu litt på dette og spørre RRR, Fjernis, Mikon og Gunnar om hva det er ved Trump som gjør at dere føler et såpass ansvar ovenfor han og hans embete, at dere bruker tid på det her inne? Vi kan også der begynne med topp 3!

Nevn også noen av hans formidable intervjuer eller tweeter som er så fantastiske at alle oss burde gå i skammekroken for å ikke skjønne hvilken herlighet vi har å gjøre med her. Topp 3 der også!

U

Utgatt24668

Gjest
    1. Ødelegge/Trekke seg fra Paris avtalen mens Grønlandsisen raser ut i Atlanteren

3. Shady Russlandaffærer
    1: Enig i at denne er mest alvorlig. Feil å trekke seg ut. Han har rett i at det er en for dårlig avtale og at den bør reforhandles/styrkes - men helt feil å trekke seg ut og svekke samarbeidet. Det er all grunn til å ikke tro på det han sier om å få på plass en bedre avtale.

2: Jeg lærte på grunnfag i sosialøkonomi i 1998 (gjesteforeleser var Jens Stoltenberg) ( jeg hoppet over til siv.ing etter grunnfag) at staten skal bruke penger i lavkonjunktur - men det var neppe det Trump tenkte på her. Muren er rene nazipropaganda.

3: Ja - så lenge han er skyldig i dette.

U

Utgatt24668

Gjest
    I tilfeldig rekkefølge:

Disqutabel
    Jeg leser i alle punkter at det er hans retorikk og oppførsel som er hovedproblemet. Jeg tror mange tenker slik og er enige i dette. Det blir interessant å se hvilke resultater ( og katastrofer) han får til på sikt og dømme han mer på dette.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^

Dette er Trumps strategi, det fungerer kanskje i eiendomshandel, men ikke mot maktekspertene i D.C.:

What on earth is Trump talking about demanding Obama apologize to him for ‘colluding’ with Russia?

You really don’t have to go any further than this email from a New York real estate player, who’s crossed paths with Trump, and wrote in more than a year ago to explain the predatory attack strategies Donald learned from his dad Fred way back in the day.

We now know Trump’s modus operandi intuitively. But it helps to understand where it came from, the logic of it and how it’s succeeded for Trump again and again over decades.

There is a personality type with a New York developer, one Donald learned from Fred when he carried his dad’s briefcase to acquisition meetings out in the boroughs and it goes like this:

Donald contracts for a service or good, or the acquisition of a piece of land for $1 million.

He then does not pay you

You ask Donald for your million dollars

Donald yells at you, basely, abusively, wholly out of character to the rich gentleman you broke bread with and made the deal with. He tells you that no, YOU owe him $200,000. Gives you no reason but screams how can you be such a son of a bitch to rip him off, how he’s going to sue you, expose you as a cheat, etc.

You’re off your pins, defensive. How could this be the guy who was so nice when he picked up the check at Per Se?

So, you compromise, because human nature avoids conflict, right? This is what he’s gaming you for because once you compromised, you’ve lost. You’ve inferred his premise that you have some complicity in the matter otherwise why would you compromise? You are on the defensive and will never get it back.

You offer $750,000 as a settlement, angry but want it over and done with. He then sues you. Why, because you’ve already committed yourself to the loss. You volunteered to surrender your position and what will stop you from keeping going?

I’ve seen many a New Yorker settle things like this with Trump people for 5-10 cents on the dollar and then happy, even eager to keep doing business with them. Why? Because he got in their heads with this aggressively counterintuitive behavior.

The only real addition to the story is that this is a lot easier to pull off with other real estate developers than it is to powerful players in Washington, especially after they’ve seen the swindle a few times. Trump’s inability to get the same results as he’s used to with this approach is basically the story of his presidency so far.

How Trump Learned to be a Predator – Talking Points Memo
    Interessant - men jeg forstår ikke logikken i at et forlik kan brukes mot deg i retten. Her hjemme blir forslag til forlik ikke brukt mot motparten som et argument for at man innrømmer skyld. Dette kan virke noe satt på spissen av avisen.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by
    I tilfeldig rekkefølge:

Disqutabel
    Jeg leser i alle punkter at det er hans retorikk og oppførsel som er hovedproblemet. Jeg tror mange tenker slik og er enige i dette. Det blir interessant å se hvilke resultater ( og katastrofer) han får til på sikt og dømme han mer på dette.
    Jeg leser det ikke slik. Punkt 1 ja, men ikke de andre. Det er ikke bare reorikk som er problemet når han undergraver rettssystemet og dommere i USA. Det er handlingen. Det er heller ikke bare retorikk som er problemet når han berømmer og besøker diktatorer og andre mer eller mindre "lovlig" valgte regjeringer, og samtidig gjør seg til uvenns med sine egne allierte. Dette handler om langt mer enn bare retorikk!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.805
    I tilfeldig rekkefølge:

Disqutabel
    Retorikk, nei, for han har ingen egen retorikk, han har et ekstremt enkelt språk, og mangler evnen til retorisk tenkning. HAn kan knapt fullføre en eneste logisk setning! Så det dreier seg om det rent saklige; at han, ubevisst eller (delvis) bevisst, attakkerer veletablerte, grunnleggende samfunnsstrukturer, uten å forstå konsekvensene.
    Oppførsel, ja, fordi hans handlinger medfører konsekvenser i og med at han innehar verdens viktigste maktposisjon.

Enn så lenge har ikke strikken røket, det er også andre organer som henter inn POTUS' feilgrep. Saudi / Qatar-farsen er et tydelig eksempel, der andre lands og internasjonale organer forhåpentligvis rydder opp i det kaoset POTUS åpenbart ikke begriper noe som helst av.

Disqutabel

D

Danke

Gjest

3. Shady Russlandaffærer
    1: Enig i at denne er mest alvorlig. Feil å trekke seg ut. Han har rett i at det er en for dårlig avtale og at den bør reforhandles/styrkes - men helt feil å trekke seg ut og svekke samarbeidet. Det er all grunn til å ikke tro på det han sier om å få på plass en bedre avtale.

2: Jeg lærte på grunnfag i sosialøkonomi i 1998 (gjesteforeleser var Jens Stoltenberg) ( jeg hoppet over til siv.ing etter grunnfag) at staten skal bruke penger i lavkonjunktur - men det var neppe det Trump tenkte på her. Muren er rene nazipropaganda.

3: Ja - så lenge han er skyldig i dette.
    Jo jeg er veldig kjent med fenomenet New Deal og nasjonal syttelsetting med staten under lavkonjuktur. Men jeg mener at veier, flyplasser og jernbane, strøm og internett og telefonsignal prosjekter er mer nyttig enn en Mexiko mur....

Nå har jo Trump skrytt av at han skal gjøre mye rart med veier og flyplasser siden han ble valgt, men en svær Mur er vel kanskje endel smør på flesk når man samtidig skal kutte mye skatt for de rike..

Å skatte bedrifter for mye er sef feil, og jeg er for å bare ha formueskatt på utbytte, og luksusprodukter, samt at penger som settes og satses inn på bedriften må skattes lavere.

Altså investeringer og satsinger skattes lavt, mens utbytte og luksusforbruksvarer som yatch og rolexer heller pålegges litt ekstra skatt.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.675
    Torget vurderinger
    2
    USAs president henvender seg til nasjonen og verden. Han misliker at Scarborough kritiserer ham og mente at dette var en nødvendig salve i morgentimene i dag. Problemet er jo at man etterhvert "vänjer sig", at man inngår en ny normal, fordi det virker som om det er slik det skal være.

Dette er ikke normalt. Jeg fastholder at mannen er rablende gal.

19553869_1757911300890250_5752349067442480133_n.jpg

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er noen her inne som ønsker konflikt - slik at man får nok aldri en helt nyansert debatt. Likevel anser jeg dette forumet som langt mer saklig enn det meste som finnes på nettet. Denne tråden begynner riktignok å likne en kabeldebatt :)
    Ikke rart det fortoner seg som kabeldebatt når Bill Clinton blir sagt å drive sosialdemokratisk politikk. På høyde med Bybees beste øyeblikk.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.941
    Torget vurderinger
    16
    USAs president henvender seg til nasjonen og verden. Han misliker at Scarborough kritiserer ham og mente at dette var en nødvendig salve i morgentimene i dag. Problemet er jo at man etterhvert "vänjer sig", at man inngår en ny normal, fordi det virker som om det er slik det skal være.

Vis vedlegget 446917
    Et komplett rasshøl og en klassisk bølle. Jeg mener forøvrig at Trump er stokk dum og uten evne til noen form for planlegging eller strategisk tenking. Det er derfor jeg er sikker på at hvis han har mottatt penger fra russerne så vil det bli avdekket. Trump er alt for dum til å skjule noe som helst.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.941
    Torget vurderinger
    16
    Igjen hold deg til fakta, Trump er milliardær.
    Det kan du ikke vite, ikke før han legger frem selvangivelsen sin. Personlig så tror ikke at han er milliardær, men han kan jo bevise at jeg tar feil ved å legge frem selvangivelsen. Hvorfor tror du han er så uvillig til å gjøre nettopp det?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.476
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå kan man ikke legge skylda for AHCA- monsteret på Trump alene, der er GOPkameratene kulpable så det holder, men det må vel regnes blant topp-3 tabbene.
    Forresten kan man alltid stole på Jim Wright og hans evne til å se kjernen.

Kanskje denne ville ha passet like godt i American Revolution...

B

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.675
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan man ikke legge skylda for AHCA- monsteret på Trump alene, der er GOPkameratene kulpable så det holder, men det må vel regnes blant topp-3 tabbene.
    Forresten kan man alltid stole på Jim Wright og hans evne til å se kjernen.

Kanskje denne ville ha passet like godt i American Revolution...

B
    Enig når det gjelder Trump og AHCA, han har knapt lest forslaget. Under et møte med senatorene var han forvirret over at det var et skatte-element i planen (reduksjon av skatt for de rikeste) og mente at dette først skulle tas opp når de skulle "do Tax reform". Med andre ord har han ikke forstått hva McConnell & Co har holdt på med.

C

cruiser

Gjest
    Apropos morning joe, sjekk twittern til donalden

En helt vanlig politiker og forretningsmann (ifølge RRR)

Sist redigert av en moderator:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Det er noen her inne som ønsker konflikt - slik at man får nok aldri en helt nyansert debatt. Likevel anser jeg dette forumet som langt mer saklig enn det meste som finnes på nettet. Denne tråden begynner riktignok å likne en kabeldebatt :)
    Ikke rart det fortoner seg som kabeldebatt når Bill Clinton blir sagt å drive sosialdemokratisk politikk. På høyde med Bybees beste øyeblikk.
    Bill Clinton administrasjonen sørget for at boligkjøpere med lav kredittverdighet fikk lån. Alle skulle få muligheten til å kjøpe egen bolig - ikke ulik den politikken vi har her hjemme med rentefradrag.

Dette ble regulert gjennom føderale lover - (Community Reinvestment Act, Home Mortgage Disclosure Act og Federal Housing Enterprises Financial Safety)

Det er godt innenfor å si at dette er sosialdemokratisk politikk. Det betyr ikke at resten av politikken var sosialdemokratisk - åpenbart.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest

Vis vedlegget 446917
    Nei dette er slettes ikke normalt, og da tenker jeg ikke på at han er prez, det hadde vært unormalt uansett hvem det kom fra hvis det var en voksen og frisk person.

Når man i tillegg tenker tilbake og husker måten han apte etter den funkjonshemma journalisten på så kan man lure på hans psykiske tilstand, fagpersoner kan sikkert mene noe mer.

Uansett, hadde en europeisk statsleder/minister etc. skrevet/gjort noe slikt hadde de vært politisk steindaue. Så kan man jo lure på om vi her borte har mye strengere krav til hvem som leder oss, det virker slik. Man får kanskje den prezzen man fortjener.

https://www.aftenposten.no/verden/Trump-til-personangrep-pa-kvinnelig-journalist-624300b.html

C

cruiser

Gjest
    Bill Clinton administrasjonen sørget for at boligkjøpere med lav kredittverdighet fikk lån. Alle skulle få muligheten til å kjøpe egen bolig - ikke ulik den politikken vi har her hjemme med rentefradrag.

Dette ble regulert gjennom føderale lover - (Community Reinvestment Act, Home Mortgage Disclosure Act og Federal Housing Enterprises Financial Safety)

Det er godt innenfor å si at dette er sosialdemokratisk politikk. Det betyr ikke at resten av politikken var sosialdemokratisk - åpenbart.
    *host*Gerald Ford*hark*Jimmy Carter

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.675
    Torget vurderinger
    2
    ^Her fusker RRR. Det er så mye tull som kommer derfra. Det var Bush-administrasjonen som satset tungt på et boligeierprogram og som tilrettela for problemene med videresalg av huslånpakker som utløste finanskrisen.

Bush drive for home ownership fueled housing bubble - The New York Times

"We can put light where there's darkness, and hope where there's despondency in this country. And part of it is working together as a nation to encourage folks to own their own home."

- President George W. Bush, Oct. 15, 2002

U

Utgatt24668

Gjest

*host*Gerald Ford*hark*Jimmy Carter
    Ikke sett fast middagen i halsen Cruiser -

Se her for endringer i regelverket under Clinton

http://houseinforme.blogspot.no/2016/02/community-reinvestment-act-housing.html

C

cruiser

Gjest
    Sosialdemokraten Bush.. de lovene RRR henviser til stammer i hovedsak fra 70 tallet.. igjen, de radikale endringene kom under Bush

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.675
    Torget vurderinger
    2
    Sosialdemokraten Bush.. de lovene RRR henviser til stammer i hovedsak fra 70 tallet.. igjen, de radikale endringene kom under Bush
    I flere år var George W Bush ytterst stolt over hvor mange nye boligeiere det var blitt, under hans administrasjon. Det var også noe han nevnte i flere State of the Union taler. Det man glemte å sjekke var om alle disse nye huseierne hadde råd til å kjøpe hus, eller om finansinstitusjonene ga faen i akkurat det, for å få frigjort bonuser og belønninger forbundet med å slå sammen mange tusen dårlige huslån i en pakke, for å kunne late som om den dermed ble risikofri.

Subprime Mortgage Crisis heter det, RRR.

"The FBI defines mortgage fraud as 'the intentional misstatement, misrepresentation, or omission by an applicant or other interest parties, relied on by a lender or underwriter to provide funding for, to purchase, or to insure a mortgage loan.'"[123] In 2004, the Federal Bureau of Investigation warned of an "epidemic" in mortgage fraud, an important credit risk of nonprime mortgage lending, which, they said, could lead to "a problem that could have as much impact as the S&L crisis".[124][125][126][127] Despite this, the Bush administration prevented states from investigating and prosecuting predatory lenders by invoking a banking law from 1863 "to issue formal opinions preempting all state predatory lending laws, thereby rendering them inoperative."[128]

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,1877351_1877350_1877322,00.html

President Clinton's tenure was characterized by economic prosperity and financial deregulation, which in many ways set the stage for the excesses of recent years. Among his biggest strokes of free-wheeling capitalism was the Gramm-Leach-Bliley Act, which repealed the Glass-Steagall Act, a cornerstone of Depression-era regulation. He also signed the Commodity Futures Modernization Act, which exempted credit-default swaps from regulation. In 1995 Clinton loosened housing rules by rewriting the Community Reinvestment Act, which put added pressure on banks to lend in low-income neighborhoods. It is the subject of heated political and scholarly debate whether any of these moves are to blame for our troubles, but they certainly played a role in creating a permissive lending environment.

C

cruiser

Gjest
    Bill Clinton - 25 People to Blame for the Financial Crisis - TIME

President Clinton's tenure was characterized by economic prosperity and financial deregulation, which in many ways set the stage for the excesses of recent years. Among his biggest strokes of free-wheeling capitalism was the Gramm-Leach-Bliley Act, which repealed the Glass-Steagall Act, a cornerstone of Depression-era regulation. He also signed the Commodity Futures Modernization Act, which exempted credit-default swaps from regulation. In 1995 Clinton loosened housing rules by rewriting the Community Reinvestment Act, which put added pressure on banks to lend in low-income neighborhoods. It is the subject of heated political and scholarly debate whether any of these moves are to blame for our troubles, but they certainly played a role in creating a permissive lending environment.
    Trodde du sa igår at det ikke handlet om glass steagall? (Som ikke har noe med sosialdemokratisk politikk å gjøre) Det var disse dereguleringene vi henviste til igår.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Er dette den sosialdemokratiske politikken?

C

cruiser

Gjest
    Å kalle det å avskaffe Glass Steagall for sosialdemokratisk politikk blir veldig underholdende. Får håpe at RRR får sitt vidsyn ytterligere åpnet av de ensformige og endimensjonale innleggene her inne!

Det er ikke alle konsulenter som bør konsulteres.
    Jeg har ikke omtalt Glass Steagall i mine innlegg. Som vanlig går du etter person når du ikke har annet å meddele. Dette begynner å bli forutsigbart.
    .....

U

Utgatt24668

Gjest
    I flere år var George W Bush ytterst stolt over hvor mange nye boligeiere det var blitt, under hans administrasjon. Det var også noe han nevnte i flere State of the Union taler. Det man glemte å sjekke var om alle disse nye huseierne hadde råd til å kjøpe hus, eller om finansinstitusjonene ga faen i akkurat det, for å få frigjort bonuser og belønninger forbundet med å slå sammen mange tusen dårlige huslån i en pakke, for å kunne late som om den dermed ble risikofri.

Subprime Mortgage Crisis heter det, RRR.

"The FBI defines mortgage fraud as 'the intentional misstatement, misrepresentation, or omission by an applicant or other interest parties, relied on by a lender or underwriter to provide funding for, to purchase, or to insure a mortgage loan.'"[123] In 2004, the Federal Bureau of Investigation warned of an "epidemic" in mortgage fraud, an important credit risk of nonprime mortgage lending, which, they said, could lead to "a problem that could have as much impact as the S&L crisis".[124][125][126][127] Despite this, the Bush administration prevented states from investigating and prosecuting predatory lenders by invoking a banking law from 1863 "to issue formal opinions preempting all state predatory lending laws, thereby rendering them inoperative."[128]
    Alt som ikke passer inn i ditt verdenssyn er jo tullball og floskler - dette er forstått for lengst.

Det at Bush fortsatte i samme bane som Clinton endrer jo ikke på at problemene oppstod under Clinton. Poenget var dessuten ikke å dele ut skyld - tanken var god - men dette minner sterkt om sosialdemokratisk politikk.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.675
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje RRR vil ha nytte av å sette seg grundig inn i Der Mitte/The Third Way?

Man er ganske fartsblind om man kikker på dagens politiske tiltak, og nyere fortids ditto, med gamle venstre/høyre briller.

Her ville jeg lest fra begynnelse til slutt, RRR. Så kan dine kunder få bedre råd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Third_Way

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.675
    Torget vurderinger
    2
    Å kalle det å avskaffe Glass Steagall for sosialdemokratisk politikk blir veldig underholdende. Får håpe at RRR får sitt vidsyn ytterligere åpnet av de ensformige og endimensjonale innleggene her inne!

Det er ikke alle konsulenter som bør konsulteres.
    Jeg har ikke omtalt Glass Steagall i mine innlegg. Som vanlig går du etter person når du ikke har annet å meddele. Dette begynner å bli forutsigbart.
    .....
    Kanskje RRR ikke leser det han linker til?

Neida, RRR, jeg går etter hva personen skriver/uttaler. Når det er innsiktsfullt og velinformert er det også verdt å berømme; når det er svart sludder, er det fritt frem å kommentere det, på et diskusjonsforum.

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest

Trodde du sa igår at det ikke handlet om glass steagall? (Som ikke har noe med sosialdemokratisk politikk å gjøre) Det var disse dereguleringene vi henviste til igår.
    Dette stemmer - jeg diskuterer de endringene som ble gjort av Clinton på 90 tallet. Jeg har ikke diskutert lover fra 30 tallet her.

U

Utgatt24668

Gjest
    Kanskje RRR ikke leser det han linker til?

Neida, RRR, jeg går etter hva personen skriver/uttaler. Når det er innsiktsfullt og velinformert er det også verdt å berømme; når det er svart sludder, er det nødvendig å kommentere det.

Du må få lov til å mene det du vil - jeg kan gjerne svare hvis du har noe konkret å komme med. Dine påstander om andre deltakere her inne er veldig forutsigbart.

6

65finger

Gjest
    Selv en blind høne kan finne korn.
    Hvorfor hadde du rett og de smarte feil vedr. Innvandring?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn