|
Med andre ord kunne Ukraina unngått krigen ved å gjøre som Russland til enhver tid forlanger.Trump har helt rett. Ukraina kunne ha forhandlet en avtale og de hadde da beholdt all land untatt Krim og svært mange menneskeliv kunne ha vært spart. Og selvstyre i Donbass kunne de også ha gjennomført. Men de og Vesten ville heller krige.
Det finnes ikke en film- eller serie-skaper som kunne sett for seg det som nå skjer. Det er beyond alt og alle. Og det skjer i en hastighet som jeg undres over...Dagens presidentordre legger tidligere uavhengige instanser direkte under presidentens myndighet.
![]()
Ensuring Accountability for All Agencies
By the authority vested in me as President by the Constitution and the laws of the United States of America, it is hereby ordered:www.whitehouse.gov
Det ser ut til å gjelde disse, dvs valgkommisjonen, SEC, Federal Reserve, osv.
Det er et ganske langt steg mot å erklære seg selv som diktator. What could possibly go wrong?
Han lovde vel bare å være diktator på dag en, men han løy om det også. Noen av oss advarte om hva han kom til å gjøre, andre mente dette sikkert kom til å gå helt fint. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde tatt helt feil. Dette er en av de gangene hvor det dessverre ser ut til at jeg fikk rett i mine verste skrekkvisjoner.Så Trumpern at han skulle være diktator på dag èn, eller fra dag èn?
Og demokratene har lånt " The Erna playbook"Det finnes ikke en film- eller serie-skaper som kunne sett for seg det som nå skjer. Det er beyond alt og alle. Og det skjer i en hastighet som jeg undres over...
Hastigheten er en del av konseptet. Se Tyskland, 1933. Noe av det mest slående ved maktovertakelsen var hvordan de lammet opposisjonen og det sivile samfunnet ved å gjøre veldig mye på veldig kort tid, noe av det fundamentale endringer, andre ting bare støy for å distrahere. Man rekker knapt å analysere konsekvensene av en ting før neste treffer.Det finnes ikke en film- eller serie-skaper som kunne sett for seg det som nå skjer. Det er beyond alt og alle. Og det skjer i en hastighet som jeg undres over...
Kåre Willoch sa at man må gjennomføre reformer som er irreversible, han forankret det tross alt i Stortinget.Hastigheten er en del av konseptet. Se Tyskland, 1933. Noe av det mest slående ved maktovertakelsen er hvordan de lammet opposisjonen og det sivile samfunnet ved å gjøre veldig mye på veldig kort tid, noe av det fundamentale endringer, andre ting bare støy for å distrahere.
![]()
Enabling Act of 1933 - Wikipedia
en.wikipedia.org
Det var merkelig hvor blinde mange var da før valget, at flere fortsatt er i total fornektelse er enda verre. Selv Gjedda har jo fått opp øynene litt.Han lovde vel bare å være diktator på dag en, men han løy om det også. Noen av oss advarte om hva han kom til å gjøre, andre mente dette sikkert kom til å gå helt fint. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde tatt helt feil. Dette er en av de gangene hvor det dessverre ser ut til at jeg fikk rett i mine verste skrekkvisjoner.
Lars Wilderäng er også ganske tydelig i dag:
![]()
Donald Trump utropar sig till USA:s diktator - upphäver lagen, diktatorns ord ska gälla
Donald Trump utropade precis sig själv till USA:s diktator genom ett presidentdekret. Lagen ska inte längre gälla utan diktatorn eller justitieministerns ord, och de statligt anställda som inte lyder kommer få sparken.cornucopia.se
Det skal bare en liten mutasjon til, og så er vi der.Det er nesten så man kunne ønske at det kom en ny pandemi nå...
Kuer ja, trodde de var supposed å være vegetarianere.Det skal bare en liten mutasjon til, og så er vi der. Men nå er dette under direkte kontroll av trump og kennedy, så det er sikkert ingen ting å bekymre seg for.
![]()
Ground-up chicken waste fed to cattle may be behind bird flu outbreak in US cows
Experts warn that lax regulations could also see the virus spread to US pig farms, with serious consequences for human healthwww.telegraph.co.uk
![]()
Bird Flu Is Raising Red Flags Among Health Officials | Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health
Last week the Louisiana Department of Health announced the first U.S. death from H5N1. Samples taken from the individual suggest that the virus has begun to adapt to infect humans better.publichealth.jhu.edu
Jeg er minst like bekymret for disse trump kopiene på ytre høyre i europa, jeg tror de vil styrke seg ytterligere jo lengre trump sitter, kommende valg i europa blir spennende.Når man ser diverse kommentarfelt der ute, selv er jeg endel på You Tube, og hvilken massesugerering det er over DT som "our man" !! "the best".
Og det er hele rekka nedover... jeg blir bare enda mer trist og øyner ikke håp for en borgerkrig derborte engang....
Ja, det kom noen nye EU-regler etter det, men tydeligvis ikke i USA.Kuer ja, trodde de var supposed å være vegetarianere.
Mad cow syndromet rundt årtusen skiftet var også noe med å fore kuer på kjøtt avfall.
Skal vi omskrive Paus: Ikke gjør som Trump sier, Trump er ei ku
Ja, og med blåblå bølge her og (takket være Støre) så blir det se om de virkelig mørkeblå kommer ut ifra hus og hytter....Jeg er minst like bekymret for disse trump kopiene på ytre høyre i europa, jeg tror de vil styrke seg ytterligere jo lengre trump sitter, kommende valg i europa blir spennende.
Fins det noe samfunn der alle har kunnet leve som de vil og etter eget forhåttbefinnende?Et ærlig spørsmål, finnes det eksempler på sterkt høyrevridde samfunn der man kan si at alle har kunnet leve som de vil og etter eget forgåttbefinnende?
Demokratiet er vel nærmeste vi kommer et slikt samfunn og den Nordiske modellen kanskje en av de bedre.Fins det noe samfunn der alle har kunnet leve som de vil og etter eget forhåttbefinnende?
Enten er det slik at de rike kan leve som de vil, eller at alle er like men noen likere enn andre.
Tror de nordiske sosialdemokratiene var litt i nærheten, men nå er sterke krefter imot den modellen.
Joda det finnes, og trenger ikke gå til mellomkrigstiden, Chile, Bolivia, Argentina og Brasil er noen nyere eksempler.Demokratiet er vel nærmeste vi kommer et slikt samfunn og den Nordiske modellen kanskje en av de bedre.
Jeg lurer bare på om det historisk sett finnes et samfunn med det vi i dag kaller ekstremistisk lening mot høyre politikken.
Spørsmålet var historisk sett, ikke idag, der mener jeg jeg har beleggBolivia kanskje, men de er vel strengt tatt ikke et velfungerende på linje med et moderne demokrati?
Og de andre, ikke ekstremt høyrevridde samfunn vel?
Det er ofte nyttig å se politikken som (minst) to dimensjoner, en høyre-venstre om individ vs kollektiv, og en vertikal om autoritær vs liberal. Høyreautoritære regimer, fascister og lignende, er definitivt ikke liberale «live and let live». De er dessuten ganske kollektivistiske med alt prat om nasjonen og rasen.Et ærlig spørsmål, finnes det eksempler på sterkt høyrevridde samfunn der man kan si at alle har kunnet leve som de vil og etter eget forgåttbefinnende?
Og akkurat det, rettsstat, demokrati og en passe sterk og kontrollerende sentral makt ser det for meg ut som om Trump er iferd med å demontereDet er ofte nyttig å se politikken som (minst) to dimensjoner, en høyre-venstre om individ vs kollektiv, og en vertikal om autoritær vs liberal. Høyreautoritære regimer, fascister og lignende, er definitivt ikke liberale «live and let live». De er dessuten ganske kollektivistiske med alt prat om nasjonen og rasen.
Man kunne vel forestille seg et anarkokapitalistisk samfunn hvor alle gjør som de vil, men det vil være en ustabil tilstand. Det er ingen ting som hindrer at individer eller firmaer tar seg til større makt enn de burde ha. Normal forståelse er at et fritt marked, rettsstat og demokrati forutsetter en passe sterk sentralmakt for ikke å forvitre.
Så, nei, jeg vet ikke om noe sånt.
Det var vel egentlig det jeg trodde og det var svaret jeg forventet. Så da er spørsmålet, hvorfor finnes det da de som tror at slike "sterke" (høylytte, rike og egoistiske) menn som Trump og Musk skal være på deres side og gjøre deresd liv lettere????Det er ofte nyttig å se politikken som (minst) to dimensjoner, en høyre-venstre om individ vs kollektiv, og en vertikal om autoritær vs liberal. Høyreautoritære regimer, fascister og lignende, er definitivt ikke liberale «live and let live». De er dessuten ganske kollektivistiske med alt prat om nasjonen og rasen.
Man kunne vel forestille seg et anarkokapitalistisk samfunn hvor alle gjør som de vil, men det vil være en ustabil tilstand. Det er ingen ting som hindrer at individer eller firmaer tar seg til større makt enn de burde ha. Normal forståelse er at et fritt marked, rettsstat og demokrati forutsetter en passe sterk sentralmakt for ikke å forvitre.
Så, nei, jeg vet ikke om noe sånt.
Demokrati fordrer vel både en opplyst og noenlunde utdannet befolkning .Det var vel egentlig det jeg trodde og det var svaret jeg forventet. Så da er spørsmålet, hvorfor finnes det da de som tror at slike "sterke" (høylytte, rike og egoistiske) menn som Trump og Musk skal være på deres side og gjøre deresd liv lettere????
Tror det er enda viktigere for dem at de tror bestemt at de nevnte vil gjøre livet til mennesker de ikke liker enda vanskeligere, det er det som gir den gode følelsen...Så da er spørsmålet, hvorfor finnes det da de som tror at slike "sterke" (høylytte, rike og egoistiske) menn som Trump og Musk skal være på deres side og gjøre deresd liv lettere????
Jeg har noen teorier, men da vil jeg vel bare bli beskyldt for å sjikanere annerledestenkende igjen. Nøyer meg med et par linker.Det var vel egentlig det jeg trodde og det var svaret jeg forventet. Så da er spørsmålet, hvorfor finnes det da de som tror at slike "sterke" (høylytte, rike og egoistiske) menn som Trump og Musk skal være på deres side og gjøre deresd liv lettere????
Ja, sånn verden fremstår akkurat nå, kjenner jeg meg virkelig bekymret. Forsøker å analysere meg fram hvordan utviklingens worst case scenario vil arte seg, og mine mer nøkterne sider peker ikke fram mot noen større væpnet konflikt i første omgang. Jeg ser vel mer en økende uro, mer ekstremisme, raserelaterte opptøyer, EU rakner, NATO rakner, økonomien går i resesjon, arbeidsløsheten øker, og folkelig uro med den. Helt kort; alt blir suksessivt verre. Og dersom utviklingen fortsetter i den retningen, får vi et Russland som okkuperer flere naboer, økende flyktningstrømmer, enkelte Europeiske land velger side med Russland, det blir stor sosial uro, og noe som nærmer seg sammenbrudd av viktige samfunnsfunksjoner.Jeg er minst like bekymret for disse trump kopiene på ytre høyre i europa, jeg tror de vil styrke seg ytterligere jo lengre trump sitter, kommende valg i europa blir spennende.
Den største feilen her er vel at man ikke enser at Trump er mega sionist og leier hender med Israel som faktisk overgår russland ganske høyt i brutalitet. Rart det ensidige fokuset mot putin. Mistenker at forfatteren er jøde og heier på det som Israel foretar seg
Myka PoletiloMyka Poletilo • 3rd+ • 3rd+Business Development ManagerBusiness Development Manager
Book an appointment
4d • Edited • 4 days ago
Follow
“America, I have a question for you.”
You chose Donald Trump as your president. And today, your president picked up the phone and called the world’s number one terrorist. Not to demand justice. Not to hold him accountable. But to talk. To negotiate. To treat him like a legitimate leader.
So tell me—how do you feel about that?
Would you have accepted a president who called Bin Laden after 9/11? Would you have justified sitting down with ISIS? Because that’s exactly what just happened.
I’ve buried brothers because of Putin. I’ve seen civilians executed, children crushed under rubble, entire families wiped off the earth. And yet, Trump—your leader—just gave that monster a seat at the table.
For three years, Ukraine has been fighting for survival, standing on the front line of freedom. The American people have stood with us, and I will always be grateful for that. But now, your president stands with our enemy.
So I’ll ask again—America, how do you feel about that?
Dmytri Tyshecki
https://lnkd.in/dekxn_Jk
Activate to view larger image,
![]()
Litt OT, men jeg tar meg stadig over og tenke på en ting, og det gjelder kanskje bare meg ?Demokratiet er vel nærmeste vi kommer et slikt samfunn og den Nordiske modellen kanskje en av de bedre.
Hva faen har jøder eller ikke jøder med dette å gjøre?Den største feilen her er vel at man ikke enser at Trump er mega sionist og leier hender med Israel som faktisk overgår russland ganske høyt i brutalitet. Rart det ensidige fokuset mot putin. Mistenker at forfatteren er jøde og heier på det som Israel foretar seg
Du mener altså rett og slett at det er helt greit at et land angriper et annet land, annekterer områder og for å ikke angripe videre, så skal de få landområdet som er annektert.Trump har helt rett. Ukraina kunne ha forhandlet en avtale og de hadde da beholdt all land untatt Krim og svært mange menneskeliv kunne ha vært spart. Og selvstyre i Donbass kunne de også ha gjennomført.
Hva faen har jøder eller ikke jøder med dette å gjøre?
Eg trur det, men eg ser ikkje korleis det skal lukkast. Det er også vanskeleg å sjå at USA og Russland er komplementære på same måte som Kina og Russland.Kan strategien til USA egentlig handle om å dra Russland bort fra Kina.
Nei, det handler sikkert ikke om at Russland vil ta land:De forhandlet før invasjonen, i Istanbul og en gang til. Pressen har unnlatt å snakke om dem, feiet dem under teppe og fått folk til å tro at krigen handler om at Russland skal ta land og andre land etter Ukraina ble tatt. Alt dette har vært løgner. Fakta ligge i forhandlingene, og jeg har lagt frem dem mange ganger.. Men folk stikker hodet ned i sanden. Kanskje blir løgnene avslørt fortere enn jeg trodde. Jeg tenke det ville ta 10-20 år før det kom mer tydelig frem.
Men les artikelen som Le Monde Diplomatique lagte for noen måneder der de gravde frem en sak om hvor de var i ferd med å skrive under på avtalen. Der ser du tydelig hva krigen hanlet om. All fakta er der om folk vil se den.