Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.000
    Sted
    Oslo
    Jeg registrerer at det er et viktig område for urfolk.

Det tales mer enn 25 indianerspråk i delstaten, et antall som overgår alle andre delstater. I dag finnes det flere hovedkvarter for indianerstammer i denne delstaten enn i noen annen.
    Om du leser deg litt opp, så var dette fordi US government tvangsflytta indianere og tvang de til å bo i Oklahoma.
    Tenk så greit det hadde vært om vi hadde samla sammen samer og kvener og finner og tatere og bosatt de i reservatet Nordland?

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.768
    I såfall hadde vi sett det på stemmene ved valg.

Jeg syns jo også det er interessant å se nermere på hvem i huleste som faktisk stemmer på gresskaret, men fant det litt fordummende at man dro fram noen karikaturer som robot forskning på MIT og møkkasting.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.090
    Torget vurderinger
    4
    Screenshot_20241116_214855_Chrome.jpg
    Hun fikk ca 1/3 av stemmene. Ikke så ille det. Har studert der. De er konservative. Klare seg sjæl. Våpengale og veldig likt Texas

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    839
    Sted
    Rogaland
    er store mangel på (kvalifisert) arbeidskrafft i USA og det er til enhver tid millioner av ledige jobber for tiden. Arbeidsledigheten er lav og økonomien går bra. Over tid har dette skapt noe så uamerikansk som et press oppover på normale lønninger.
    Dette er helt motsatt av hva media har fortalt meg siste 10? År.
    Eller er kanskje det du skriver forbeholdt generasjon x og boomers.
    Eller jeg som misforstår nå

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.904
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Dette er helt motsatt av hva media har fortalt meg siste 10? År.
    Eller er kanskje det du skriver forbeholdt generasjon x og boomers.
    Eller jeg som misforstår nå
    Sikkert varierende fra delstat til delstat, men USA-kompissen (og kona) som var her for noen uker siden fortalte,
    at i New Hampshire er jobbledigheten tett på 0 = du kan søke så mye du vil..... du finner ingen til å ta noen
    jobb. Sånn har det vært de sisste 3 år. Der kompissen jobber (Velcro) er de nødt til å ta inn ukvalifiserte og gi dem
    lengere tids opplæring for overhodet å finne personale.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.000
    Sted
    Oslo
    Sikkert varierende fra delstat til delstat, men USA-kompissen (og kona) som var her for noen uker siden fortalte,
    at i New Hampshire er jobbledigheten tett på 0 = du kan søke så mye du vil..... du finner ingen til å ta noen
    jobb. Sånn har det vært de sisste 3 år. Der kompissen jobber (Velcro) er de nødt til å ta inn ukvalifiserte og gi dem
    lengere tids opplæring for overhodet å finne personale.
    De fleste jobber jeg har hatt har vært lignende, du har en basis kvalifikasjon i bånn, men du trenger on the job training itillegg

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nå som USA slår opp med Europa er det vel globale indeksfond som er beste løsning for sparepengene?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.885
    Sted
    Kongsberg
    Jeg så denne et sted. It figures. Can’t fix stupidity.
    Nei, man kan ikke fikse dumskap. Asbjørn viser her sin fullstendig manglende forståelse av hvordan politisk propaganda virker og hvordan den benyttes
    til å overbevise "de enkleste" blant oss. Eller ennå verre - om han faktisk forstår det - men allikvel poster det med visshet om at det er propaganda...

Selv overskriften her er falsk. Massachusetts ble ikke vunnet enstemmig, ei heller Oklahoma. I Massachusetts fikk Harris/Walz 61% av stemmene mot
    Trump/Wance 37%. I Oklahoma fikk Trump/Wance 66% av stemmene mot Harris/Walz 32%. Det er kun når men deler disse statene inn i fylker (countyer)
    at man får helblått- og helrødt kart. Deler man i stedet staten inn i kommuner (municipality) får men et helt annet inntrykk. Da ser man at trenden er den
    samme som i resten av landet; at Demokratene vinner (med mindre margin enn tidligere) byene (Boston/Pitsfield (MA) og Tulsa/Oklahoma City (OK)
    mens Republikanerne vinner landsbygda (med større margin enn tidligere).

Selv skalaen på kartene har man trikset med. Massachusetts er en knøttliten homogen stat med stort sett byer og forsteder driftet av en lukrativ industri,
    mens Oklahoma er diger stat med kun olje og jordbruk som inntektskilde.

Massachusetts.jpg

Oklahoma kommuner.jpg

Så til teksten. Ut fra denne statistikken over så må vel Massachusetts være ranket som #1av de amerikanske statene? Det er den selvfølgelig IKKE.
    Den er rangert som #10 totalt. Ikke verst det, men hvordan kan det ha seg? Jo, man har plukket ut de resultatene der staten gjør det bra (cherrypicked),
    men utelatt de resultatene der staten gjør det dårlig. Ser man på hele USNs rangering, får man i tillegg opp helt andre tall en hva propagandaen han
    serverer oss hevder:

# 2 on Healcare (korrekt).
    # 3 on Education (IKKE #1).
    # 4 on Crime and correction.
    # 7 on Natural envirement.
    # 8 on Economy.
    #39 on Fiscal stability.
    #39 on Infrastructure.
    #47 on Opportunity.

Den staten som er rangert høyest - #1 - i USNs rangering er faktisk Utah, som er nesten like rød på kartet som Massachusetts er blå...

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.642
    Sted
    Kongsberg
    Rett skal være rett. Men vi kan kanskje være enige om at republikanere kaster flere ku-ruker enn demokratene? 😁
    OG
    At det må være frustrerende å være en sentrumsvelgeri USA. Det er rimelig langt mellom de to alternativene man har...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.388

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.906
    Torget vurderinger
    1
    Nei, man kan ikke fikse dumskap. Asbjørn viser her sin fullstendig manglende forståelse av hvordan politisk propaganda virker og hvordan den benyttes
    til å overbevise "de enkleste" blant oss. Eller ennå verre - om han faktisk forstår det - men allikvel poster det med visshet om at det er propaganda...

Selv overskriften her er falsk. Massachusetts ble ikke vunnet enstemmig, ei heller Oklahoma. I Massachusetts fikk Harris/Walz 61% av stemmene mot
    Trump/Wance 37%. I Oklahoma fikk Trump/Wance 66% av stemmene mot Harris/Walz 32%. Det er kun når men deler disse statene inn i fylker (countyer)
    at man får helblått- og helrødt kart. Deler man i stedet staten inn i kommuner (municipality) får men et helt annet inntrykk. Da ser man at trenden er den
    samme som i resten av landet; at Demokratene vinner (med mindre margin enn tidligere) byene (Boston/Pitsfield (MA) og Tulsa/Oklahoma City (OK)
    mens Republikanerne vinner landsbygda (med større margin enn tidligere).

Selv skalaen på kartene har man trikset med. Massachusetts er en knøttliten homogen stat med stort sett byer og forsteder driftet av en lukrativ industri,
    mens Oklahoma er diger stat med kun olje og jordbruk som inntektskilde.

Vis vedlegget 1074947

Vis vedlegget 1075007

Så til teksten. Ut fra denne statistikken over så må vel Massachusetts være ranket som #1av de amerikanske statene? Det er den selvfølgelig IKKE.
    Den er rangert som #10 totalt. Ikke verst det, men hvordan kan det ha seg? Jo, man har plukket ut de resultatene der staten gjør det bra (cherrypicked),
    men utelatt de resultatene der staten gjør det dårlig. Ser man på hele USNs rangering, får man i tillegg opp helt andre tall en hva propagandaen han
    serverer oss hevder:

# 2 on Healcare (korrekt).
    # 3 on Education (IKKE #1).
    # 4 on Crime and correction.
    # 7 on Natural envirement.
    # 8 on Economy.
    #39 on Fiscal stability.
    #39 on Infrastructure.
    #47 on Opportunity.

Den staten som er rangert høyest - #1 - i USNs rangering er faktisk Utah, som er nesten like rød på kartet som Massachusetts er blå...

Slapp av her inne har alle med en viss intellektuell kapasitet og forståelse for verden bestemt at alt og alle som har med Trump å gjøre er idioter.

Og da de med sin utrolige innsikt tok feil av hvordan valget endte fortsetter de ufortrødent med samme arroganse, det går en rød tråd fra Trumps første valgseier via Brexit til nå, og bortforklaringene heller mest mot at de faktisk ikke skjønte hvor mange og hvor dumme amerikanere det finnes.

Så jammen er vi heldige her inne som har disse til å veilede oss for vi i likhet med engelskmenn og amerikanere er vi sannsynligvis for dumme til å skjønne vårt eget beste.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.249
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kartene er riktige. De viser resultat på fylkesnivå (county) og så vidt jeg kan se er Massachusetts eneste delstat hvor Harris vant i alle counties og Oklahoma eneste delstat hvor trump vant i alle counties. Selvfølgelig er det ikke enstemmig i den forstand at samtlige individer stemte likt. Det var jo noen som stemte på trump selv i Middlesex county hvor både MIT og Harvard ligger. Også internt i MA ser man et tydelig urbant/ruralt skille.

1731833142579.png

Jeg har bodd og jobbet tilsammen fem år i USA, både i «røde» og «blå» delstater, og har vært innom mer enn 30 av statene. Jeg har en ganske klar formening om hvilke delstater jeg anser som attraktive hvis man skulle bodd der over noe tid. Det er de blåeste av de blå statene, som Massachusetts, og de blåeste counties i dem. Vi trivdes godt i Boston og Cambridge, kunne nok bodd i California eller Oregon, men fruen ble direkte syk av å bo i Ohio og ville hjem. Stater som Utah, Louisiana eller Oklahoma hadde bare ikke vært aktuelt. (I en suvenirbutikk i Utah kunne man få kjøpt drammeglass med teksten «Eat, drink, and be merry. Tomorrow you might be in Utah.»)

Det er også et faktum at det er stor korrelasjon mellom levestandard, helse, utdanning osv og «røde» vs «blå» stater. Hvis man fjernet teksten kunne man lett forveksle kartet med forekomst av hjerteinfarkt og kartet med oppslutning for trump på county-nivå.

1731834088233.png

Hvis man skal være litt seriøs er det et godt spørsmål hva som er årsak og virkning her. Er det slik at man stemte på trump i desperasjon over rural fattigdom og vanhelse, eller er begge deler et resultat av underliggende kulturelle faktorer hvor man rett og slett prioriterer våpen og religion over helse og utdanning? Dessuten er rase helt klart en dimensjon, ikke f..n om «de andre» skal få noe! Jeg heller nok mot den kulturelle og rasistiske forklaringen etter selv å ha sett det på nært hold, og er ikke-religiøs og arrogant nok til å si at det ligner veldig på stupiditet. Det er ihvertfall vanskelig å se noe i trump & co’s «agenda» som skulle tilsi at innbyggerne i Oklahoma objektivt sett får et bedre liv om fire år.

Den som lever får se. Nå har tullingen vunnet, minionene hans kontrollerer begge hus i kongressen og høyesterett. Han har alle maktmidler til disposisjon. Han er til og med forhåndsinnvilget blankofritak for straffeansvar uansett hva han bruker makten til. La oss se hvordan han bruker den. Jeg er ikke optimist.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.594
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en venn fra Alabama. For få år siden var han hjemme på en 60 års reunion for sin high school class (hele kullet på den aktuelle skolen). Jeg ble rimelig sjokkert da han kom tilbake til Norge og fortalte at rundt 30% av medelevene i kullet var døde.

Det er et hardt liv i de røde statene. Han sa selv at livet i USA er hardt og han har to søsken som sliter, bla en handikappet bror i trailerpark. Selv lever han godt i Norge og har ingen planer om å flytte tilbake når han nå nylig har pensjonert seg.

Jeg skjønner godt at de ønsker endring. Jeg skjønner overhodet ikke at de tror Trump kan levere noe av dette, men som Asbjørn sier, nå kan han ikke skylde på noen når klovneshowet går i lufta. Men pussig nok føler jeg meg sikker på at han kommer til å gjøre det, og at den vanlige supportergjengen kommer til å slutte seg helhjertet til klagesangen.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.906
    Torget vurderinger
    1
    Her er jo litt om den superliberale staten California der alle med ett hjerte av gull og overlegen moral bor.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.939
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kartene er riktige. De viser resultat på fylkesnivå (county) og så vidt jeg kan se er Massachusetts eneste delstat hvor Harris vant i alle counties og Oklahoma eneste delstat hvor trump vant i alle counties. Selvfølgelig er det ikke enstemmig i den forstand at samtlige individer stemte likt. Det var jo noen som stemte på trump selv i Middlesex county hvor både MIT og Harvard ligger. Også internt i MA ser man et tydelig urbant/ruralt skille.

Vis vedlegget 1075061

Jeg har bodd og jobbet tilsammen fem år i USA, både i «røde» og «blå» delstater, og har vært innom mer enn 30 av statene. Jeg har en ganske klar formening om hvilke delstater jeg anser som attraktive hvis man skulle bodd der over noe tid. Det er de blåeste av de blå statene, som Massachusetts, og de blåeste counties i dem. Vi trivdes godt i Boston og Cambridge, kunne nok bodd i California eller Oregon, men fruen ble direkte syk selv av å bo i Ohio og ville hjem. Stater som Utah, Louisiana eller Oklahoma hadde bare ikke vært aktuelt. (I en suvenirbutikk i Utah kunne man få kjøpt drammeglass med teksten «Eat, drink, and be merry. Tomorrow you might be in Utah.»)

Det er også et faktum at det er stor korrelasjon mellom levestandard, helse, utdanning osv og «røde» vs «blå» stater. Hvis man fjernet teksten kunne man lett forveksle kartet med forekomst av hjerteinfarkt og kartet med oppslutning for trump på county-nivå.

Vis vedlegget 1075064

Hvis man skal være litt seriøs er det et godt spørsmål hva som er årsak og virkning her. Er det slik at man stemte på trump i desperasjon over rural fattigdom og vanhelse, eller er begge deler et resultat av underliggende kulturelle faktorer hvor man rett og slett prioriterer våpen og religion over helse og utdanning? Dessuten er rase helt klart en dimensjon, ikke f..n om «de andre» skal få noe! Jeg heller nok mot den kulturelle og rasistiske forklaringen etter selv å ha sett det på nært hold, og er ikke-religiøs og arrogant nok til å si at det ligner veldig på stupiditet. Det er ihvertfall vanskelig å se noe i trump & co’s «agenda» som skulle tilsi at innbyggerne i Oklahoma objektivt sett har et bedre liv om fire år.

Den som lever får se. Nå har tullingen vunnet, minionene hans kontrollerer begge hus i kongressen og høyesterett. Han har alle maktmidler til disposisjon. La oss se hvordan han bruker dem. Jeg er ikke optimist.
    Var i Boston et par ganger høsten 96 / våren 97 hvis jeg husker rett. Var der faktisk presidentvalg uka. Husker jeg hvem som ble valgt - nei. Men de lokale var ganske uinteresserte der vi var på en pub nede ved havna er sted. Oppfattet amerikanerne som både hyggelige og interesserte.
    Var der i 2-3 uker, så jeg fikk sett meg en god del rundt. Og ja, jeg kunne ha bodd der. Var et par ting, det er ganske paddeflat i området, så hvor langt en må for å bruke nedoverski er jeg litt usikker på. Og blåste det fra syd, så var det shorts og tskjorte. Blåste det fra nord, så var det IKKE shorts & tskjorte.
    Bodde på et hotell ute ved Harvard square, og i en bakgate der lå det en filial av "House of Blues", lå i en gammel ombygd trevilla (?). Der var det livemusikk hver kveld, så vi var ofte innom der.
    Lurer på om Boston er den byen i usa med yngst befolking (?). Er MANGE studenter der...

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.960
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Slapp av her inne har alle med en viss intellektuell kapasitet og forståelse for verden bestemt at alt og alle som har med Trump å gjøre er idioter.
    Burde vel ikke forundre oss dette? Det er jo i stor grad samme gjengen som har knekt resten av HFS med sin snusfornuft og kjærlighet for rimelige kinaproduserte varer.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.594
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her er jo litt om den superliberale staten California der alle med ett hjerte av gull og overlegen moral bor.

Det tror jeg du skal slite med å dokumentere at noen har hevdet. Greia er vel bare at enkelte stater fungerer noe bedre enn andre, og at amerikansk politikk ikke har evnet å gjøre noe med de statene som fungerer dårlig (mhp helse, utdanning osv). Plenty av drittsekker i California, men det er ikke det politikk dreier seg om. selv om det burde være en selvfølge at ikke politikerne har for mange svin på skogen .

Og for min del tror jeg overhodet ikke at nyliberalisme er løsningen på utfordringene mange av de kapitalistiske økonomiene sliter med, like lite som beinhard korporatisme. Jeg har definitivt medfølelse med de som samfunnet har forlatt i grøftekanten, men hva så? Trump har nå sjansen til å fikse det, så er det bare det at jeg har 0 tro på at han har en politikk som fører fremover.

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.939
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja, vi gikk "Freedom Trail" den går fra parken i sentrum og snirkler seg vei ut til Beacon Hill. Skal ha vært ruta som en eller annen red for å varsle om at engelskmenna kom. Uansett, etter å ha gått et stykke så dukket det opp et glassbur en kunne gå igjennom. Vi gikk innom det, og det viste seg å være et minnesmerke over jødene fra den krigen. Var det etset inn navn /årstall min tro (?)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.594
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel Paul Revere tror jeg. Vi er jo på et musikkrelatert forum, Paul Revere and the Raiders var et 60 talls band med en del hits og uniformer fra opprørstiden.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.960
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Trump har nå sjansen til å fikse det, så er det bare det at jeg har 0 tro på at han har en politikk som fører fremover.
    Synes personlig det er et fair standpunkt, synes likevel det er et stykke derfra til den ensidige ukritiske svartmalingen som gjennomsyrer denne tråden. Nå har disse amerikarnerne tatt et valg, så får resten av verden bare vente i spenning på hva det medfører denne gang. Tror egentlig det blir temmelig same old, same old i grove trekk, er jo lenge siden de fleste av oss har vært udelt positive til amerikansk global manipulasjon og maktmisbruk, selv om jeg fortsatt foretrekker dem som aliert fremfor Kina, Russland og andre despotismer.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.594
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Svartmalingen her inne er vel en konsekvens av at man undres over at man tror en småkriminell forretningsmann med liten respekkt for lov, regler og orde og med stor evne til å grabbe til seg uansett konsekvens for andre, skulle være en naturlig frontfigur for en politikk som skulle bidra til dette. Og som skulle roe ned konfliktene i det amerikanske samfunnet?

Men som sagt, nå har han få endre enn seg selv å skylde på om han ikke fikser i det minste noe av dette.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.249
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos Oklahoma:
    1731839446898.png
    1731839516356.png
    1731839590876.png

Hvem nevnte propaganda?

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    ^

Også er det ikke same old, same old - dette konsentrasjonsnivået av galskap i sentrale posisjoner har vi ikke sett før. Det er også nytt i post-kald-krig-samfunnet at USAs president snakker om Russlands president som et eksempel til etterfølgelse mens han er i full gang med en angrepskrig.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.960
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes egentlig litt synd på amerikarnene som ikke har et reelt tredje alternativ, på den annen side de ønsker det åpenbart slik selv.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror ikke de vet helt hva de skal gjøre med det. Det hadde måttet store endringer til.

Hørte noen si en gang at amerikansk nasjonal politikk også er koalisjonspolitikk. Det er bare det at koalisjonene må forenes som enten det republikanske eller demokratiske partiet før valget.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.400
    Sted
    Bergen
    Som alltid så er det ulike meninger om politikk, og for oss USA. Inntil Europa fikser egen sikkerhet og kan klare seg selv så er vi helt avhengige av USA. Også har det vært slik at Norge kopierer mye av Amerika med noen års forsinkelse, så også politikk.
    Med t2.0 frykter i hvert fall jeg at vi får samme sykdomstrekk i vår politikk som USA har i sin.
    Lykke til for de som skal stå i det. Det blir nok bra og mye morro. Da liker man russere, levetid 50 år, vodka, CC CowBoys har vel en sang om det….alle virkelig menns drøm. Blir bra det for de som overlever 1. runde etter Storskog

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.553
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har periodevis gjennom mange år jobbet side om side med amerikanere, og i følge dem selv er "the American Way" det eneste riktige, uansett hva det gjelder..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.400
    Sted
    Bergen
    Jeg har periodevis gjennom mange år jobbet side om side med amerikanere, og i følge dem selv er "the American Way" det eneste riktige, uansett hva det gjelder..
    Helt på linje med alle andre, i egne øyne, stormakter … nær oss

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn