Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har vært 8 måneder på forskjellige reiser i USA siden 2009 og er helt enig. Synes det mest oppsiktsvekkende er den totale mangelen på tillit i samfunnet. Forhåndsbetaling på bensinstasjoner er bare et bilde av et samfunn som har null tillit. Opplevde en intenst øyeblikk i 2011 der det kom 3 politibiler i full utrykning skrensende inn på området og løper mot mot vognen til min lille sønn og plukker opp gutten. Vi satt da på en fortausresturant 5 meter fra og politiet kunne fortelle om et nødanrop om et forlatt barn. I ettertid har jeg vært sjeleglad for at saken ble avsluttet av at vi forklarte at dette var vår sønn som overhode ikke var forlatt. Heldigvis tok de vårt ord for det.
    En ting som slo meg da jeg bodde i USA (riktignok tilbake på 90-tallet) var at de ringte politiet for den minste ting. Husker det ringte på døren en kveld og der stod politiet (med 3 biler) og lurte på om vi ikke kunne skru ned musikken litt? Naboen hadde altså ringt 911 i stedet for å gå 30 meter over til oss og be oss dempe musikken. Vi var tre college kids og ikke akkurat veldig skremmende.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.809
    Sted
    Sunnmøre
    Vi satt da på en fortausresturant 5 meter fra og politiet kunne fortelle om et nødanrop om et forlatt barn.
    Det er nok eit poeng, men eg trur vi har ein uvanleg avslappa haldning til slikt i Noreg (kanskje Norden?). Eg har iallfall høyrt frå barnehagefolk at den norske ordninga med å la ungane sova ute (heile året) utan konstant tilsyn vekkjer internasjonal forskrekking: Nokon kunne jo koma inn å stela ungane! Ja, liksom.

Har diverre aldri vore i USA, og sånn det ser ut no er det ikkje vidare aktuelt dei neste åra, heller.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.935
    Torget vurderinger
    4
    Og Canada er pissed og søker andre alternativer

Richard Norén, MSc, MBARichard Norén, MSc, MBA • 2nd • 2ndCEO,

Canada + EU: The Smarter Alliance for the Next Decade

Canada now strategically prioritizing EU ties over the U.S. is a calculated move for stability and growth.

The whys:

Trade Stability:
    The U.S. accounts for 75% of Canada’s exports but brings tariff risks and political unpredictability. The EU, with CETA eliminating 98% of tariffs, offers long-term certainty.

Economic Gains:
    Strengthened Canada-EU ties could boost Canada’s GDP by 0.7–1.2% (CAD $20–40 billion added annually) and the EU’s by 0.2–0.4% in five years ( nearly EUR €70 billion — more than the GDP of Luxembourg).

Strategic Alliance:
    Europe needs trusted allies post-Ukraine. Canada provides Arctic reach, defense innovation, and aligned values.

Transformational, Not Transactional:
    While U.S. trade grows more uncertain, Canada and the EU can build a future-proof, high-trust economic powerhouse.

“The 20th century belonged to America. The 21st will be built by alliances like Canada and the EU—quietly, intelligently, and with conviction.”
    Activate to view larger image,
    No alternative text description for this image

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.534
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En ting som slo meg da jeg bodde i USA (riktignok tilbake på 90-tallet) var at de ringte politiet for den minste ting. Husker det ringte på døren en kveld og der stod politiet (med 3 biler) og lurte på om vi ikke kunne skru ned musikken litt? Naboen hadde altså ringt 911 i stedet for å gå 30 meter over til oss og be oss dempe musikken. Vi var tre college kids og ikke akkurat veldig skremmende.
    Hvis du gikk over til naboen selv i tilsvarende ærend ville det vært en viss sannsynlighet for at du ble skutt av huseier, som så ville blitt frikjent. «Stand your ground.» Men ikke hvis den som banket på var hvit og huseieren svart, selvsagt.

Jeg kom engang forbi en havarert bil på veiskulderen på I-90, et sted mellom Buffalo og Cleveland. Føreren sto bak i regnværet og veivet med armene, åpenbart nødsignal. Så jeg kjørte noen hundre meter videre, stoppet på veiskulderen, satte på nødblink, ringte 911, rapporterte det som «a stranded motorist» ved angitt mile marker og ba dem sende en cruiser. Deretter kjørte jeg videre.

En svensk kollega tok over jobben som fabrikksjef i en småby i Louisiana, langt ute i sumpene. Flyttet dit med familien. HR-sjefen på fabrikken spurte «Do you have any weapons?» Det hadde han selvsagt ikke. «For Heaven’s sake, take this!» sa HR-sjefen og lempet over noe grovkalibret. «And if you get in any trouble with the law, call me, I go to the same church as the parish sheriff.»

Samme HR-sjef hadde et banner utenfor kontoret som sa «Proud to be Union Free since 1963» og et oppslag som i noen detalj forklarte eksakt hva som ville skje med den som forsøkte å dele ut brosjyrer eller på annen måte så mye som tenke på å starte en fagforening. Jeg har selv vært der, sett oppslaget, og møtt folkene. HR-sjefen var faktisk en hyggelig fyr, det er bare sånn det er der.

En ting jeg funderte på da jeg var der var hvorfor det sto en van fra sheriffen utenfor fabrikken hver morgen. Det viste seg at innsatte fra parish jail ble leid ut til fabrikken. De var lett gjenkjennelige, gikk med grønne hjelmer mens de ansatte hadde hvite. Alle i grønne hjelmer var dessuten svarte. Dealen var at de innsatte fikk 25 dollar uken for å jobbe på fabrikken. Deretter måtte de betale 20 dollar uken til sheriffen for husleie i fengselet.

This is America.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.035
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok eit poeng, men eg trur vi har ein uvanleg avslappa haldning til slikt i Noreg (kanskje Norden?). Eg har iallfall høyrt frå barnehagefolk at den norske ordninga med å la ungane sova ute (heile året) utan konstant tilsyn vekkjer internasjonal forskrekking: Nokon kunne jo koma inn å stela ungane! Ja, liksom.

Har diverre aldri vore i USA, og sånn det ser ut no er det ikkje vidare aktuelt dei neste åra, heller.
    Det stemmer nok helt sikkert og er jo slik sett et tegn på tilliten i det norske samfunnet. Om man ser logisk på dette: hvor mange personer kan tenke seg å stjele en baby? Hva er oddsen for at denne personen er i nærheten av din baby? Slik irrasjonell frykt må komme av noe annet enn den reelle risikoen.

I dette spesifikke tilfellet sov gutten i vognen i bunnen av trappen opp til uteserveringen som var på en utvendig veranda og vi satt på første bord i toppen av trappen. Altså var avstanden en etg og en trapp med fri sikt. Var overhode ikke bekymret for at noen skulle komme løpende, ta med gutten og stikke av. Noen hadde tydeligvis ring 911 allikevel som viser en ekstremt lav terskel for å tilkalle kavaleriet.

Jeg har vært en del i USA og allerede fått med meg det meste på øst og vestkyst. Heldigvis, for jeg har ikke tenkt meg tilbake med dagens klima.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.561
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer nok helt sikkert og er jo slik sett et tegn på tilliten i det norske samfunnet. Om man ser logisk på dette: hvor mange personer kan tenke seg å stjele en baby? Hva er oddsen for at denne personen er i nærheten av din baby? Slik irrasjonell frykt må komme av noe annet enn den reelle risikoen.
    Husker, det var en sak med en dansk kvinne før år 2000......
    Jo.... her var den.... Hun glemte tydeligvis, at hun var i USA :mad:
    https://www.theguardian.com/us-news/2017/nov/26/anette-sorenson-denmark-new-york-baby-left-outside

• Wow
    Reaksjoner: MML

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.217
    Sted
    Bergen
    trumpern har flere viktige forbedre-verden-tiltak til usa fordel på gang

Sist redigert:

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491
    Åssen trusler har han vunnet fram med nå?

UAE commits to $1.4 trillion investment framework in US, White House says | Reuters

The United Arab Emirates has committed to a 10-year, $1.4 trillion investment framework in the United States after top UAE officials met President Donald Trump this week, a White House official said on Friday.
    The new framework will "substantially increase the UAE's existing investments in the U.S. economy" in AI infrastructure, semiconductors, energy, and American manufacturing, the official told Reuters.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.217
    Sted
    Bergen
    Åssen trusler har han vunnet fram med nå?

UAE commits to $1.4 trillion investment framework in US, White House says | Reuters

The United Arab Emirates has committed to a 10-year, $1.4 trillion investment framework in the United States after top UAE officials met President Donald Trump this week, a White House official said on Friday.
    The new framework will "substantially increase the UAE's existing investments in the U.S. economy" in AI infrastructure, semiconductors, energy, and American manufacturing, the official told Reuters.
    La meg tippe, militært utstyr og boots on the ground i UAE?

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.366
    Sted
    Polen
    Hvorfor i all verden frigir Trump disse dokumentene? Og med sånn hastverk?

Ikke inneholder dokumentene noe særlig verdifullt angående Kennedy-attentatet, men de beskriver CIA-operasjoner, navngir amerikanske spioner og oppgir sågar deres personnumre.

For et shitshow der borte nå.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.534
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor i all verden frigir Trump disse dokumentene? Og med sånn hastverk?

Ikke inneholder dokumentene noe særlig verdifullt angående Kennedy-attentatet, men de beskriver CIA-operasjoner, navngir amerikanske spioner og oppgir sågar deres personnumre.

For et shitshow der borte nå.
    Den enkleste forklaringen er at han er muskovittisk asset, med oppdrag å ødelegge USA innenfra.

Reprise, viste seg vel å være nokså spot on mht hva han faktisk gjør.
    Omgivelsenes respons er at første gang kunne tilgis, men å velge ham en gang til sier at det er dette USA er og ønsker å være. Må behandles deretter.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.932
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    «Latest Russian joke:
    Trump, in the afterlife, gets permission to go back and visit Earth for one hour. He goes into a bar in NYC and asks the bartender how things are going for America. The amazed man says, "Wow, sir, we have the most incredible empire thanks to you! Greenland, Panama, and Canada!" "That's great," says Trump, "What about Europe?" "Oh yes," says the bartender, "They also couldn't resist us!" "That's so beautiful," says Trump. "Well, I have to go back now, how much do I owe you?" "One ruble and fifty kopeks," replies the bartender.»
    (Garry Kasparov)

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    13.881
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ødelegge landet innenfra og i prosessen får han hevnet seg på dem han bærer nag til (og det er mange), samtidig som
    hans egne lommer fylles til randen. Vinn-vinn.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.561
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    KJ
    De har blitt komplett vanvittige derovre.
    Skal ha en snakk med kompissen og høre, om de stadig tar tilbake til Danmark på ferie, som de pleier.
    Selvom han nå har 9 barnebarn og vellønnet jobb, er det jo ikke sikkert, han får vende tilbake.
    Jeg har 100% sikkert droppet å besøke dem de neste mange år :cry:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.400
    Torget vurderinger
    0
    ... som viser en ekstremt lav terskel for å tilkalle kavaleriet.
    Og alle vi som har lest "Lucky Luke" album vet jo at kavaleriet ALLTID kommer for sent, dvs etter at Lucky Luke har ordnet opp!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.400
    Torget vurderinger
    0
    Steike.. den gutten må være litt av en gluping... kanskje i motsetning til sin far...
    Du vet at du og alle oss som kommer med smiliefjes her blir nektet adgang til USA og blir express sendt til "Gitmo" som terrrorister hvis de får tak i oss?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.723
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Adjø amerikansk forsvarsindustri:

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.829
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hva hvis Canada blir usa sin 51. stat...? Canada har i dag 10 provinser, så det blir 10 nye delstater som ikke stemmer på Trump. Da blir det vel Trudeau som president om 4 år, hvilket høres fint ut.
    1000006956.jpg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.809
    Sted
    Sunnmøre
    Hva hvis Canada blir usa sin 51. stat...? Canada har i dag 10 provinser, så det blir 10 nye delstater som ikke stemmer på Trump. Da blir det vel Trudeau som president om 4 år, hvilket høres fint ut.
    Det er vel eitt av teikna på at han umogleg kan ha tenkt særleg nøye over kva han eigentleg føreslår.

Anten ein stat med same areal som heile resten av USA, og fleire innbyggjarar enn California, eller ti, garantert demokratiske, statar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn