Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.907
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Artikkelen er virkelig verdt å lese. Særlig delen om hvordan hele Ungarn er rigget for å gi Orban og hans omgangskrets kontroll på mesteparten av landet verdier.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.800
    Sted
    Liten by
    1. Den aktuelle offiseren var ikke på jobb ved Capitol den aktuelle dagen, han ble dømt for å ha samarbeidet med folk om opprøret som fant sted, samt at han ikke varslet hva som var på gang.

2. 6 politifolk ble suspendert fordi de hadde vist sympatier med opprørerne. 1 av disse var på jobb i Capitol og ble suspender for å ha tatt selfie med en av opprørerne. Det fremkom påstander fra opprørere at de ble guidet av politiet, men det er vel ikke beviselig slik det foregikk, med unntak av han som ledet dem unna politikerne.
    Six police officers from the US Capitol Police department have been dismissed after a probe found they broke rules of conduct on 6 January.
    Fydda....nå kom du med fakta igjen. Slutt med det!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Trondheim
    Kommentar fra Ingrid Brekke, utenrikskorrespondent for Aftenposten (håper det er greit å gjengi den) :

Hva jeg har lært av Viktor Orbán:
    Vi er på vei inn i en ny verdensorden, sies det ofte. Men for mange europeere er følelsen av å bli herjet rundt med velkjent. Selv har jeg lært mye av Ungarns statsminister Viktor Orbán.

Orbán kom til makten i 2010, samme år som jeg ble utenrikskorrespondent for Aftenposten i Berlin (med ansvar for det østlige Europa). Det jeg husker best fra mine første reiser til Budapest er hvordan jeg strevde for å forstå hvordan Orbán tenkte.
    Han og hans folk måtte jo ha et politisk mål med å stille seg på tvers av vestlige verdier/rule of law-prinsipper? De måtte jo tro at handlingene deres ville være til det beste for Ungarn? Partiet Fidesz var tross alt med i det europeiske kristeligdemokratiske partiet - og landet hadde vært dårlig styrt og kunne trenge sterke hjelpemidler.
    - Alle lyver

Så jeg slet. Å komme fra Norge, et velfungerende demokrati med politikere som stort sett gjør en god jobb, er en ulempe når det gjelder å forstå hva Orbán, Trump, Fico eller for den saks skyld Putin driver med. Men ungarerne jeg møtte skjønte gjerne tegningen fra start.
    Noe av det første Orbán gjorde var å lage en medielov som begrenset journalisters arbeidsmuligheter. Offentlig kringkasting ble også et propagandaorgan. En analyse som virkelig har stått seg kom en journalistkollega med i 2011: Du må ikke tenke på det som skjer i Ungarn nå som post-kommunisme, altså noe som har røtter bakover. Du må tenke på det som fremtidsrettet, en ny vei inspirert av Italias Berlusconi.
    Eller som en Orbán-velger sa til meg samme år: - Alle lyver. Det er det samme for meg om det er demokrati eller diktatur, bare noe blir gjort.
    Et par-tre ganger intervjuet jeg regjeringens pressetalsmann - og gjennom det ble det overtydelig hvordan Orbán og hans folk kom med blanke løgner, gjerne med et sleskt glis på kjøpet.

Sakte skjønte jeg logikken: Alt Orbán gjør, er i egeninteresse. Han sentraliserer hele landet, - og han bruker de midler og metoder han har tilgjengelig. Viktor Orbán hater ikke romfolk, homofile eller Brussel, han er ikke troende selv om han går i kirken. Alt er et spill for å samle makt og penger på egne hender.

Patriotisk teater
    Jeg har tenkt mye på disse første reisene til Ungarn nå, fordi Viktor Orbáns grep ofte sammenlignes med Donald Trumps fremgangsmåter.

Jeg tok et søk på Retriever og fant mine egne artikler opp gjennom årene for å minne meg selv på hva annet enn medieloven som skjedde under Orbáns første år. Jeg fant blant annet: teatre skulle vise patriotiske stykker, historien omskrives slik at Ungarn fikk mindre ansvar for holocaust, skattelette for flerbarnsfamilier (frieri til erkekonservative kjernevelgere), pass til ungarere i utlandet (en del av det å endre valgene i Orbáns favør).
    Hele tiden var det endringer, også av grunnloven. Gradvis ble det vanskeligere for medier, for NGOs og for minoriteter.
    Veldig mange av endringene nådde knapt utenlandsk presse: mer patriotisk skolepensum, all makten som ble tappet ut av kommunene m.m. Uansett er det nå tydelig hvor det hele skulle føre hen: Til rikdom. De store pengene i Ungarn er stort sett samlet hos Orbán og hans venner. Også EU-midler havnet her.

Rundstjeler staten

Et dramatisk skritt kom i 2021: Da ble offentlig eide universiteter, høyskoler, kulturinstitusjoner, parker og slott omgjort til stiftelser. Formuene i institusjonene skulle nå tilhøre styrene i stiftelsene. Styremedlemmene ble utpekt av regjeringen, medlemmene sitter på livstid. Med andre ord: statens penger er blitt privates.

For noen uker siden kom en film, Dynastiet, laget av ungarske gravejournalister (lenke i kommentarfelt). Her viser de hvordan Viktor Orbáns far, hans svigersønn og hans barndomsvenn nå er de rikeste mennene i landet.
    Ifølge meningsmålingene kan Viktor Orbán komme til å tape valget neste år. Da kan han og hans gjeng komme til å flykte og etterlate seg et skall av et land. I filmen Dynastiet vises det til nettopp et slikt skremmende tegn: I det siste har Orbán begynt å anbefale og forsvare at ungarske formuer investeres i utlandet - med andre ord flyttes ikke nå pengene bare til Orbáns gjeng, men også ut av landet.
    Så det endeløst tragiske svaret på hvem som taper på Orbáns regime er ikke lenger minoriteter eller medier, men alle, folk flest, landet selv.

Ikke-voldelig metode
    Viktor Orbán har helt siden starten i 2010 vært et forbilde for andre ytre høyre-partier. Han utviklet landet sitt til en halvautoritær stat (et "illiberalt demokrati" som han selv liker å kalle det), mens EU toet sine hender.
    Opposisjon og journalister er ikke fengslet, bare overvåket, metoden Orbán har brukt er å styre pengestrømmer og utarme det offentlige på alle vis. Når det trengs har han spilt på følelser, sårheten over å være fattig, drømmen om å bety noe, ha et sterkt land - og det er alltid noen andre som har skylda: Brussel, minoriteter, journalister, migranter, Soros.
    USA og Ungarn er lite sammenlignbare. Men autoritære ledere ligner på hverandre, slik Anne Applebaum viser det så godt i boken "Diktatorklubben". Selv har jeg trukket følgende lærdom av Viktor Orbán (overførbart til Trump): det er best å gi opp alt håp med en gang. Tenk det verste. Bruk den politiske kraften på demokratisk forsvar. Ingenting vil gå seg til. Vi har dårlig tid.

Ligner det ikke litt på det som skjer i USA nå? Og Russland for den saks skyld.
    PS: Anne Applebaums artikkel som @erato lenker til er enda mer detaljert.

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.349
    Sted
    Boðin
    ^ Det begynner å demre for noen der borte.

Their goal is to dismantle the central pillars of the United States of America—government, law, business, education, culture, and so on—because they believe the very shape of those institutions serves what they call “the Left.”

Their definition of “the Left” includes all Americans, Republicans and Independents as well as Democrats, who believe the government has a role to play in regulating business, providing a basic social safety net, promoting infrastructure, and protecting civil rights and who support the institutional structures Americans have built since World War II.

Link rett til HCR sin artikkel: March 27, 2025 - by Heather Cox Richardson

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.301
    Sted
    Bergen
    Så den store massen av velgere har egentlig signert sin egen slavekontrakt eller dødsdom ved det valget de foretok på valgdagen
    Som alltid, viktig å lese all tekst som står med veeeeldig liten font i kontrakten man signerer ved sitt valg

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.349
    Sted
    Boðin
    HCR påsto i slutten av sin artikkel at bare 4% av velgerne likte Prosjekt 2025.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.907
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.301
    Sted
    Bergen
    For de som leste, om så bare litt av, p2025 dokumentet så var den^^^^^^ konklusjonen i konsept rimelig klar

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.211
    Å holde en tale i 25 timer kan sikkert sies å være en bragd, men en fullstendig meningsløs sådan.
    Rent pragmatisk er jeg enig at det ikke har særlig betydning for rommet talen ble holdt. Men det er en tale for historiebøkene som et symbol på at folket fulgte med. Og den har da fått litt lys på seg i dag som med litt hell har motivert andre til å delta.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.301
    Sted
    Bergen
    Og ikke minst sjelefred for egen del; han gjorde det han kunne innen sitt område for å advare og informere. Ingen kan anklage ham for ikke å «melde» som ofte blir brukt mot i ettertiden

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.301
    Sted
    Bergen
    Dagens tollsummering fra trumps forrige tollkrig

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.211
    Pr. 25 mars er skal 53 av de over 100 presidentordrene være på hold da de bryter med lovverket. Så det skal vistnok fortsatt være dommere på jobb og holder litt i tøylene.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.301
    Sted
    Bergen
    En god artikkel som peker på inkonsistens (eller var det inkontinensen) på (til) trumpern

dog vanskelig å fulgt ut etterprøve og dermed vise hva som skal skje. Økonomisk glasskuling er vanskelig, pg
    Det er derfor trumpern får sine følgerne når man plusser på fiender, internt og eksternt, som snylter på andre…

edit: og noen mulige konsekvenser

Sist redigert:

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    515
    Mkay.
    Brian Hughes er talsmann for det nasjonale sikkerhetsrådet. Han avviste påstandene fra avisen til Washington Post.

– Waltz sendte ikke og ville ikke sendt gradert informasjon på en åpen konto, sa han.

Waltz har tidligere kritisert justisdepartementet for ikke å straffeforfølge Hillary Clinton for hennes bruk av privat e-postserver som utenriksminister.

Hva gjorde justisdepartementet med det? Ikke en dritt, skrev Waltz på sosiale medier i juni 2023.

Til tross for skandalen har Trump offentlig støttet Waltz. Men ifølge kilder avisen har snakket med, er presidentens støtte mest motivert av et ønske om å ikke gi «liberale medier en skalp».

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.731
    Generell EU-toll på 20%, mens EU-biler får 25% toll.

I chicken race hvem som bakker ut først i tollkrigen EU vs USA kommer EU til å backe ut først, den tyske bilindustrien er så mektig at presset vil bli stort for å få til en løsning.

50% av BMW’s europeiske bilproduksjon selges i USA.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Generell EU-toll på 20%, mens EU-biler får 25% toll.

I chicken race hvem som bakker ut først i tollkrigen EU vs USA kommer EU til å backe ut først, den tyske bilindustrien er så mektig at presset vil bli stort for å få til en løsning.

50% av BMW’s europeiske bilproduksjon selges i USA.
    Sikker? Handelsbalansen på tjenester går motsatt vei.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.211
    Om opphavsland gjelder for import til US burde vel Norge nå bli atraktiv for EU som produsent for eksportvarer?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.085
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det blir vel 25% på våre varer, eller ble vi nevnt spesielt? 25% skal jo gjelde for alle som ikke har noe spesifisert tollnivå, så om vi ikke ble nevnt ligger EU noe bedre an enn vi gjør.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.731
    Sikker? Handelsbalansen på tjenester går motsatt vei.
    Temmelig sikker. Hvordan ting er i den virkelige verden, alle varer og tjenester inkludert, er ikke så nøye for Trump.

Jeg tror EU i det lengste vil vente med å annonsere 20% gjengjeldelsestoll mot USA, først skal ørten delegasjoner over til det hvite hus for å forhandle.
    Tipper det til slutt vil ende med at EU vil godta noen % toll fra USA mot at EU dropper gjengjeldelse.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.731
    Det blir vel 25% på våre varer, eller ble vi nevnt spesielt? 25% skal jo gjelde for alle som ikke har noe spesifisert tollnivå, så om vi ikke ble nevnt ligger EU noe bedre an enn vi gjør.
    15% på Norge.
    Bildeler fra Norge vil nok få 25%.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.731
    Steike, 34% på kinesiske varer. Det blir nok pop hos kjernevelgerne hans, som er fullstendig hekta på billig kinesisk drit. Dette blir interessant å følge fremover.
    Kina kommer til å være knallharde i sitt tilsvar. No mercy. Dette handler om hvem som skal dominere verden fremover.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.085
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ooops, my bad. Baseline toll er 10%, så da er vi jo ikke helt så ille ute.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn