Pro-Ject's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • asbnik

    Fersking
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Hei, har nettopp kjøpt 2xperience og project tube box ds.
    Kan noen hjelpe meg med oppsettet på riia? jeg har en at 150sa picup. men finner ikke ut hva input gain er på picupen...
    Takker for svar. Jeg er helt fersk med LP. Lærer stadig ☺
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har nettopp kjøpt 2xperience og project tube box ds.
    Kan noen hjelpe meg med oppsettet på riia? jeg har en at 150sa picup. men finner ikke ut hva input gain er på picupen...
    Takker for svar. Jeg er helt fersk med LP. Lærer stadig ☺
    Beklager at jeg er like grønn som deg, men kansje du finner det du er ute etter her
    IMG_0663.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Harald HM: Der, ja.. De dataene der skal du bruke:rolleyes: De, og ditto armdata på Xperience.

    Asbnik :Recommended Load Impedance/anbefalt last: 47 kohm. Den skal altså kjøres i standard MM-inngang. Utnivå = 4 mV. Relativt høyt- det må det være på MM.. Bruk Pro-Jects medfølgende counterweight for pickups mellom 7 og 10 gram (den veier åtte). Gi den 1,4 gram stifttrykk. Juster VTA. Og balanser armen og dens vinkler med passende protractor. Ferdig.:cool:
     
    Sist redigert:

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Heisann folkens! Jeg holder på å kjøpe en Pro-ject Genie med 2M red. Noen som kan anbefale en grei RIAA til den? (Dette er min første platespiller, så jeg har virkelig ikke snøring)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Brightside: Den kombinasjonen kan- i enkelte oppsett låte litt lyst. For å balansere det - slik Asbnik har gjort med AT-pickup og rør-riaa- kan du jo prøve Graham Slee Gram Amp 2SE, for eksempel. Kan være litt vanskelig å få tak i , men klarer du det har du RIAA lenge. Importør i Norge var lenge Stereolab, men de har lagt inn nå...Skulle tro du får tak i direkte fra Graham Slees side, husk bare å bestille en med norsk strømforsyning.

    www.gsp-audio.co.uk
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Brightside: Den kombinasjonen kan- i enkelte oppsett låte litt lyst. For å balansere det - slik Asbnik har gjort med AT-pickup og rør-riaa- kan du jo prøve Graham Slee Gram Amp 2SE, for eksempel. Kan være litt vanskelig å få tak i , men klarer du det har du RIAA lenge. Importør i Norge var lenge Stereolab, men de har lagt inn nå...
    Takk for tips. Så lenge kvaliteten er bedre enn komprimerte cd'er så er jeg i grunn fornøyd. Men veldig bra med noe jeg kan beholde selv om jeg bytter ut platesnurreren. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Med en Genie? Vel..det er en god startspiller , iallefall. Husk ordentlige kabler ned fra den til RIAAen. Og videre til amp. Jeg anbefaler et sett van den Hul The Thames og ett sett D102Mk3. Begge tilgjengelig brukt. Før du spør: Hvem tror du det er som lager Pro-jects kabler for dem til de virkelig dyre modellene? . Den GSPen tåler å følge på når spinneren oppgraderes, ja... Jeg har hatt det som nok er Norges fineste eksemplar av den RIAAen selv.. ;)
     
    Sist redigert:

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Med en Genie? Vel..det er en god startspiller , iallefall. Husk ordentlige kabler ned fra den til RIAAen. Og videre til amp. Jeg anbefaler et sett van den Hul The Thames og ett sett D102Mk3. Begge tilgjengelig brukt. Før du spør: Hvem tror du det er som lager Pro-jects kabler for dem til de virkelig dyre modellene? . Den GSPen tåler å følge på når spinneren oppgraderes, ja... Jeg har hatt det som nok er Norges fineste eksemplar av den RIAAen selv.. ;)
    Jeg tror ikke på kabler, så jeg regner med det er Biltema ;)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Fra spiller til riaa bør du velge en kabel som skjermer godt. Og hold den kortest som mulig.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Finner du en brukt Tube Box SE II så passer den utmerket. Og da kan du bytte rør for å tune lyden litt.


    Heisann folkens! Jeg holder på å kjøpe en Pro-ject Genie med 2M red. Noen som kan anbefale en grei RIAA til den? (Dette er min første platespiller, så jeg har virkelig ikke snøring)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Brightside: Biltema har null med våres hobby og gjøre. Bare så du vet det. Kablene er komponenter på linje med elektronikken. Glem dem på eget ansvar.
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Fredagstrolling fail med andre ord. Akkurat nå er kilden svakeste ledd, så da har jeg fokus på den. Men RCA kabler til under 1000 -lappen må du gjerne anbefale. :)
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Finner du en brukt Tube Box SE II så passer den utmerket. Og da kan du bytte rør for å tune lyden litt.


    Heisann folkens! Jeg holder på å kjøpe en Pro-ject Genie med 2M red. Noen som kan anbefale en grei RIAA til den? (Dette er min første platespiller, så jeg har virkelig ikke snøring)
    Takk for tips! Den er notert :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Brightside: Det er akkkurat det jeg gjør!! Thames har innebygget jordkabel, er laget for LP-formålet og ligger på ca 600 for en pent brukt. The Name får du for ca 300 kr og D102MK3 RCA rundt seks! Sjekk Finn! Konstruktøren har byggget pickups i en mannsalder og selskapet hans lager altså OEM-kabelen til Signature 12, for eksempel. Det er en grunn til det. Gjør dette ordentlig, og du hører akkurat hvor mye som KAN bo i en Genie dersom den forkjæles en liten smule. Det beste med den er imo 2 ting:

    a) Metallarmen. Du slipper å forholde deg til karbon og de problemer det medfører,
    b) Pris-kvalitetsforhold, spesielt altså brukt.
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Pro-ject phono box rs på batteri psu (power box rs)

    IMG_0797.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    FBH71: SKal det forstås til at du har anskaffet dette dyret?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Da det viste seg at phono inn/ut bare skapte problemer ble de fjernet helt, kablene er nå loddet fra printet.
    Dette virker som en konstruksjonsfeil, pro-ject burde selge disse enten som balansert eller ikke.

    IMG_0808.jpg
    IMG_0812.jpg
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har endelig fått Project Vinyl vasker fra Platekompaniet etter over en måneds ventetid. Har vasket noen plater, men har lagt merke til at børsta som følger med er av ræva kvalitet. Håndtaket suger til seg vann og har allerede sprukket, og håret på børsta faller av med rekordfart. Er det flere som har lagt merke til det problemet? Finnes det en bedre børste som man kan kjøpe seg?

    Ellers er jeg fornøyd med maskinen. Gjør vaskejobben mye enklere og raskere.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei, har for en tid tilbake kjøpt meg en Project tube box DS (!?) og lurte på om noen her har anbefalte oppgraderings rør til den. Brukes med 2m red pickup.

    Mvh Aleksander
     

    vesart

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    5
    1xpressionclassicsshape.jpg


    Synes denne er fin, men finner ikke ut hvor mye den koster og hvor man kan få kjøpt den.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    1Xpression s-shape heter modellen.
    Tror ikke den er lansert i Norge ennå.
    Storebroren, 2Xperience SB S-shape, finner du derimot hos mange forhandlere - til en pris av ca 16K u/PU
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg bruke ORTOFON QUINTET BRONZE på min debut espirit? Bruker 2m red nå.
    Går da fra mm til mc.

    Hva kan forventes i emdring av lydsignatur?
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken riaa har du på din debut carbon? Fornøyd?
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Har endelig fått Project Vinyl vasker fra Platekompaniet etter over en måneds ventetid. Har vasket noen plater, men har lagt merke til at børsta som følger med er av ræva kvalitet. Håndtaket suger til seg vann og har allerede sprukket, og håret på børsta faller av med rekordfart. Er det flere som har lagt merke til det problemet? Finnes det en bedre børste som man kan kjøpe seg?

    Ellers er jeg fornøyd med maskinen. Gjør vaskejobben mye enklere og raskere.
    Er det flere som har erfaringer med denne? Har fundert på å kjøpe en selv. Synd hvis børsten ikke holder mål, men det er vel mulig å kjøpe en bedre børste vil jeg tro, dersom resten av maskinen holder mål.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg syns den er helt grei, bra til tilbudspris. Børste er det minste problemet. Syns den også suger litt skjevt slik at plata ikke blir tørket jevnt. Filteret på sugehodet var satt på skjevt fra fabrikk, tror det blir jevnere når jeg bytter de ut med nye.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.840
    Antall liker
    38.571
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hei, har for en tid tilbake kjøpt meg en Project tube box DS (!?) og lurte på om noen her har anbefalte oppgraderings rør til den. Brukes med 2m red pickup.

    Mvh Aleksander
    Det er jo et hav å velge mellom, det går på hvilken smak man har? hvilken type rør er det i den?

    mvh
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.274
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Pro-Ject har kommet med en spennende løsning som kobles til DAC med USB. Har noen prøvd denne og kan komme med noen synspunkter?

    Bruksanvisning kan lastes ned her https://www.project-audio.com/en/product/stream-box-s2-ultra/ og det ser ut til at boksen inneholder en Rasberry Pi.

    High resolution network bridge
    Audio optimized USB A output
    Multi-room enabled
    Dual USB A input for external storage
    TIDAL supported
    Spotify
    Network-enables any modern DAC with USB input
    Internet Radio
    DLNA enabled
    Bypasses all audio formats to the DAC
    Cleans up the audio signal from a PC
    Roon Ready (in progress)
    Shairport
    Bluetooth
    Uses dedicated power supplies
    HDMI video output
    Controllable via smart devices and PC/Laptop
    New control app!
    Ethernet and WiFi connectivity

    https://oslohificenter.no/streaming/mediaspillere/pro-ject-stream-box-s2-ultra

    Stream_Box_S2_Ultra_2-1024x419.jpg


    ultra-bak.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Pro-Ject har kommet med en spennende løsning som kobles til DAC med USB. Har noen prøvd denne og kan komme med noen synspunkter?

    Bruksanvisning kan lastes ned her https://www.project-audio.com/en/product/stream-box-s2-ultra/ og det ser ut til at boksen inneholder en Rasberry Pi.

    High resolution network bridge
    Audio optimized USB A output
    Multi-room enabled
    Dual USB A input for external storage
    TIDAL supported
    Spotify
    Network-enables any modern DAC with USB input
    Internet Radio
    DLNA enabled
    Bypasses all audio formats to the DAC
    Cleans up the audio signal from a PC
    Roon Ready (in progress)
    Shairport
    Bluetooth
    Uses dedicated power supplies
    HDMI video output
    Controllable via smart devices and PC/Laptop
    New control app!
    Ethernet and WiFi connectivity

    https://oslohificenter.no/streaming/mediaspillere/pro-ject-stream-box-s2-ultra

    Vis vedlegget 529192

    Vis vedlegget 529195
    Det jeg savner med dette produktet er digitale utganger, da jeg nå bruker en eldre og bedre DAC, enn den gamle bel canto med USB inngang:)
    Tror at denne er KOA forberedt også. Ellers så vet jeg ikke hva denne bypass coax utgangen er, kankje en BNC til DAC utgang? Da kan det være interessant:)
    Får se på manualen! Nei, det står ikke noe om hva denne ''BNC'' koblingen er til. Nei,det er den trådløse antenne tilkoblingen:) Da må det være en USB/BNC adapter kabel som kan være muligheten her på DAC tilkoblngen.
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.448
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Pro Ject Tube Box SE II

    Hei.
    Jeg har en slik boks og lurer på hva som skal til for å justere imp og gain på baksiden? Er det noen plugger/jumpere som skal brukes? Jeg kjøpte min brukt og fikk ikke med noe annet enn strømledningen…

    Noen som vet eller kan guide meg her? Jeg har sendt mail til neby i begynnelsen av April, men har ikke fått svar...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Manualer kan lastes ned fra Pro-Ject's hjemmeside under Support > Downloads nederst på siden.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.448
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Fant dessverre ikke denne. Jeg har i det hele tatt problemer med å finne noen bilder av baksiden på denne. Skal set feks følge med noen plugger til denne? «Whats in the box” type bilde?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fant dessverre ikke denne. Jeg har i det hele tatt problemer med å finne noen bilder av baksiden på denne. Skal set feks følge med noen plugger til denne? «Whats in the box” type bilde?
    Det skal nok være slike jumpere som du ser på bildet her.
    521347-project_phono_box_se_ii.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.448
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jøss. De var så små at jeg nok har oversett dem. Så, neste spørsmål er hvordan jeg får tak i ett par?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du skal jo ikke se bort fra ar importøren har ekstra sånne.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.448
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jo.., sendte mail til Neby for ett par uker siden. Ikke fått svar. Jeg får sende en ny :)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Da det viste seg at phono inn/ut bare skapte problemer ble de fjernet helt, kablene er nå loddet fra printet.
    Dette virker som en konstruksjonsfeil, pro-ject burde selge disse enten som balansert eller ikke.

    Vis vedlegget 438836 Vis vedlegget 438838
    Hei, hvordan har du koblet xlr kablene mellom tonearm og riaa. Jeg har støyproblemer i fullbalansert drift. Ser du skriver at rca ledningene må vekk?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn