ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ja nå er det i orden ;D Kjøpte i dag Naim nait5i og cd5i, har spilt en halv cd og nå er godlyden der med en gang ;D ;D ;D ;D

    Smog
    Velkommen på Naim- tråden med videre lytteinntrykk!

    mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Fikk svar på mail ang. D25...og det blir påstått at denne er lettere å drive enn D15. "Bedre impedanskurve og høyere følsomhet på D25"!

    Det var Lyric (ikke Tor) som påsto dette, og de burde da vite?!

    Noen som har prøvd å etterstramme skruene rundt basselementene på D15. Dette ble også anbefalt...

    mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Jeg har strammet opp skruene i både bass- og diskantelementene. Synes å huske at det ga litt fastere lydbilde, men ingen stor endring hos meg.

    Jeg var innom Lyric og prøvelyttet D25 med et naim-oppsett, bestående av bl a NAP 200. Fantastisk lyd, bortsett fra litt grøtete bassgjengivelse på enkelte sanger, synes jeg.

    Konklusjonen min er at D25 er en fantastisk høyttaler, og en betydelig oppgradering fra D15. Men jeg ville ikke brukt den i kombinasjon med NAP 200. Jeg vet ikke om det skyldes den lave effekten i forsterken eller andre ting. Hadde vært morro å prøve den mot Krell kav-400.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Artig at Smog har byttet til naim/proAc. nå må du gi oss noen lytteinntrykk. Det er sikkert en fin kombinasjon!
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har strammet opp skruene i både bass- og diskantelementene. Synes å huske at det ga litt fastere lydbilde, men ingen stor endring hos meg.

    Strammet du hardt eller med forsiktighet?
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    En mellomting... Jeg strammet så hardt at det var umulig med en runde til, men ikke så hardt at noe kunne sprekke...
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    En mellomting... Jeg strammet så hardt at det var umulig med en runde til, men ikke så hardt at noe kunne sprekke...
    Bruce, vet du hvilken størrelse det er på trekkeren. Ser ut som det er torx...
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    49
    Ja nå er det i orden ;D Kjøpte i dag Naim nait5i og cd5i, har spilt en halv cd og nå er godlyden der med en gang ;D ;D ;D ;D

    Smog

    Det hørtes bra ut ,gratulerer :)
    Hvilken musikk spiller du forresten mest ?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.828
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har prøvd å etterstramme skruene rundt basselementene på D15. Dette ble også anbefalt...
    Har etterstrammet skruene på alle elementene på mine Response 3.8. Placebo eller ikke, jeg syntes ihvertfall det låt bedre etterpå.......
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Bruce, vet du hvilken størrelse det er på trekkeren. Ser ut som det er torx...
    Hei!
    Det er torx, ja. Vet ikke dimensjonen, dessverre. Jeg kjøpte et billig sett med ulike dimensjoner. Lykke til.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    49
    Har etterstrammet skruene på alle elementene på mine Response 3.8. Placebo eller ikke, jeg syntes ihvertfall det låt bedre etterpå.......
    Dette virket interesant ,og skal prøves ut .

    Husker jeg fikk et tips når jeg hadde Audiovektor M1 sig om å løsne skruene litt til diskanten ,og fokuset ble betraktelig bedre .Dette kom av en myk pakning mellom diskant og kabinett som fungerte bedre når skruene ikke var helt tightet .
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Vurderer nå nytt forsterkeri til mine D15 (med hver sin Tannoy ST50 "på toppen"), og tenker primært på Graaf GM 50 eller MF 5 cr-sett som alternativer. Har noen noen erfaringer med disse? Er kanskje mest skeptisk til førstnevnte....
     
    A

    Antonx

    Gjest
    I følge testen i HiFi news vil jeg tro Classé passer best (av dem de testet) til ProAc?

    Etter hva jeg har lest ville Krell Kav 400 passet ProAc bra også?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    49
    I følge testen i HiFi news vil jeg tro Classé passer best (av dem de testet) til ProAc?

    Etter hva jeg har lest ville Krell Kav 400 passet ProAc bra også?
    Har testet Krell 400xI på Proac og det fungerer brillefint .
    Krell har stram og dyp bass med god kontroll og så har den en engasjerende måte og spille på :)
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Har testet Krell 400xI på Proac og det fungerer brillefint .
    Krell har stram og dyp bass med god kontroll og så har den en engasjerende måte og spille på  :)
    Ja, det var slik jeg har lest at den spiller noe som er toppers til D15.
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Det blir neppe Krell; jeg er ikke entydig begeistret for signaturen dens, selv om jeg holder den for mer godt mer spennende enn de to kardinalrivalene den tydeligvis har i følge en rekke entusiaster på sentralen: Thor og Hegel.....De to jeg finsikter står fortsatt som de mest interessante, med kanskje MF 5 cr-settet som det hvasseste alternativet.....Har hatt svært positive erfaringer med MF og ProAc til nå!
     
    S

    smog

    Gjest
    Håper Thor spiller bedre på ProAc enn min SAT Amplifix.Det syntes jeg var en KJEDELIG kombinasjon. Var noe uforløst og grått i mellomtonen. :eek: Nait5i som jeg har nå begynner å løsne etter en noe treg start og spiller musikk på en helt annen måte en SAT Amplifix. Prøv før dere kjøper. Det gjorde ikke på SAT en og ble skuffet.

    Smog
     

    Medeski

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    85
    Håper Thor spiller bedre på ProAc enn min SAT Amplifix.Det syntes jeg var en KJEDELIG kombinasjon. Var noe uforløst og grått i mellomtonen. :eek: Nait5i som jeg har nå begynner å løsne etter en noe treg start og spiller musikk på en helt annen måte en SAT Amplifix. Prøv før dere kjøper. Det gjorde ikke på SAT en og ble skuffet.

    Smog
    Enig i det. Hadde Amplifix for noen år siden og kjedelig er vel den den mest presise beskrivelsen av den ja. Naim er MYE mer musikalsk og underholdende i spillestil. Hjelper selvsagt med bedre kilde også ;)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Har også opplevd at ProAc kan bli kjedelig med enkelte forsterkere. Prøvde Hegel P2, Primare I30 og flere typer NAD forsterkere som ikke var god match på mine 1sc. Transistor forsterkere med mye villskap (Accurus A250), klasse D med ro, renhet og detaljer (Zappulse) og lavwatt SET rør (MAE SET 1) fungerer bedre etter min smak, men har andre ulemper. Gleder meg til å få en wattsterk rørforsterker på permanent basis.
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    ja litt ris å mye ros her ikke rart det kjøpte proac r 5 for ca 8 månder siden å har vel ikke angret et secund tror nok de blir i huset en stund er en fantastisk høytaler har hørt mye foskjellig proac å syntes de fleste mod spiller veldig bra på hver sin måte . ;D
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Hva er forskjellen på D38 - 80 og 100 ?

    pris og bilder ser jeg jo på nett ;)
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Ingen som har hørt på D38 og Og D80 eller D100 ?
    Ville tru bedre mellomtone og dypere bass ?
    Men hvordan låter det i forhold ?
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Kom igjen E.I.A..... Har ikke sett mange eiere av D80 og D100 her..

    Ja, hvem låter best? Den til 62.000,- ? Den til 106.000,- eller den til 181.000,-?

    Blir ganske rart å sammeligne vil jeg tro..
    Har du ribbet en bank ville jeg ha gått for D100 :D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    49
    Har hatt D38 og har nå D80 .
    Forskjellen på D38 og D80 er faktisk større enn jeg først trodde . Grunnen er at den lille stunden jeg hadde begge hjemme var D38 innspillt og D80 helt fersk fra fabrikken . D80 trenger veldig lang innspillings tid ,faktisk føler jeg at den fremdeles forbedrer seg .

    D38 er en vannvittig bra høytaler som bare ble bedre og bedre den korte stunden (4-5 mnd) jeg hadde den hjemme . Jeg likte den faktisk så godt at jeg flere ganger var på nippet til å avbestille D80 .

    Den korte stunden jeg hadde D38 hjemme prøvde jeg litt forskjellig utstyr på den . Accuphase E213 ,Accuphase E408, Accuphase Dp57,Accuphase Dp67 ,Bryston Bp 26 ,Bryston 4B SST og Cary 303/300 .

    D38 spiller veldig forskjellig allt etter hva som er koblet foran . Med Bryston spillte det oppløst og med stålkontroll ,men kanskje litt for perfekt??
    Personlig likte jeg best lyden med Accuphase E408 og Dp67 ,lyden fikk en gylden klang og musikalitet over seg som var ..........hm magisk. Og her tror jeg ProAc sin sterke side er , på atmosfære og naturlighet snarere enn pinlig nøyaktighet . D38 er på mange måter storebror til D25 (  ;D ) den spiller større går dypere og har en fyldigere klang uten og bli pløsete . Følte selv at den likte godt med krefter ,da kvitterte den med en mer lettflytende måte og spille på .

    D80  :)
    Sammenligningen som ble gjort kort tid etter oppakking er egentlig ikke vits å rippe opp i . Rett ut av esken spillte ikke D80 like sømløst og avslappet som D38 (innspillt).Den var (for) stram og litt tam i bassen , men det var noe i mellomtonen som var enda litt mer organisk og realistisk . Jeg visste jo av erfaring at bassen ville løsne ettervert så jeg pakket ned D38 . Det ble for tungt og løfte dem frem og tilbake .............
    Etter 2-3 uker med småspilling hadde fremdeles ikke bassen i D80 begynt å løsne og jeg tok meg selv i å savne bassen i D38 ,hm noe måtte gjøres . Jeg fikk sistemann ut av huset til å sette anlegget på "fest" volum vær dag i 14 dager ,mens alle var på jobb /skole  8) Det ble ca 50T med hardkjør . Og det var det som skulle til . Nå begynnte D80 og våkne til liv , og bassen ble både dyp og autoritær . Føler nå D80 er en god del bedre enn D38 på alle parameter , og det beste ,med mitt nåværende utstyr kan jeg spille nesten all musikk med et glis rundt ørene uten og irritere meg over slitsom lyd . Dette skyldes nok ikke bare D80 alene ,men også McIntosh 602 og Cary 306/200 cdspiller .
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.470
    Antall liker
    26.690
    Torget vurderinger
    24
    Ja, dette var flott beskrivelse og interessant lesning E.I.A. Skulle gjerne lånt øre til dine D80. Hørte Respons 5 hos X-250 for et par uker siden, det er noe med store ProAcer gitt, det er det ingen tvil om.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    49
    Ja, dette var flott beskrivelse og interessant lesning E.I.A. Skulle gjerne lånt øre til dine D80. Hørte Respons 5 hos X-250 for et par uker siden, det er noe med store ProAcer gitt, det er det ingen tvil om.
    Takker for det Fosse :)

    Hadde jeg hatt eget rom til anlegget skulle jeg gjerne hatt hifi demo vær helg 8)
    Slik det er nå ,med høytalerne i stua må jeg ta hensyn til resten av familien (les sjefen ;D ),så da er det desverre utelukket .
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    3.946
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har lyst på Proac igjen :(

    Jeg hadde Proac Response 2.5 tidligere. De var vanskelig å drive bra uten rør men jeg klarte det til slutt. Jeg hadde EMC 1 MkII, HegelH4 og Thule forforsterker. Det ga stor engelsk lyd med kontroll og dybde. Fantastisk på gode innspillinger av vokal.

    Nå har jeg: Dali Helicon400, EMC1 MkII, Hegel200 og er ikke fornøyd :(.

    Har lyst på Proac D38... nå, forslag til forsterker ?
    Lurer på å bytte ut hele skiten men rør er uaktuelt. Må ha integrert pga konefaktor (få komponenter)

    Noen som har trua på : http://www.audioart.no/nyheter.php Musical Fidelity KW250S
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.990
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hørte på Bryston B-100SST integrert forsterker med D38 hos tor/Lyric i Oslo.Sykt bra match.
    Bryston forsterkeren er Editor Choice i Hifi Choise!!!
    Går du for begge får du nok et kanontilbud,og jeg kan sikre meg din Hegel h200 :D
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har lyst på Proac igjen :(

    Jeg hadde Proac Response 2.5 tidligere. De var vanskelig å drive bra uten rør men jeg klarte det til slutt. Jeg hadde EMC 1 MkII, HegelH4 og Thule forforsterker. Det ga stor engelsk lyd med kontroll og dybde. Fantastisk på gode innspillinger av vokal.

    Nå har jeg: Dali Helicon400, EMC1 MkII, Hegel200 og er ikke fornøyd :(.



    Har lyst på Proac D38... nå, forslag til forsterker ?
    Lurer på å bytte ut hele skiten men rør er uaktuelt. Må ha integrert pga konefaktor (få komponenter)

    Noen som har trua på : http://www.audioart.no/nyheter.php Musical Fidelity KW250S
    Får jo integrerte rør forsterkere også ;)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    3.946
    Torget vurderinger
    4
    Vel problemet med rør er at jeg har små barn ser for meg at def ikke er noen god kombinasjon i stua :(
    Tror jeg ville ha prøvd D38 med Hegelen først. Det jeg likte best med 2.5'en var diskanten. Jeg hater sss lyd men proacene med det rette oppsettet var nydelige å høre på. Jeg forstår at den nye D serien har fått ny diskant. Det er diskanten jeg ikke er fornøyd med nå. Den er for lys/skarp på Helicon'ene.  
     
    T

    timc

    Gjest
    eh? Lys diskant i H400?...Da må noe være meget galt et sted.

    Mvh
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    3.946
    Torget vurderinger
    4
    Det er en H200. Jeg har rene sølvkabler både signal/høytaler. Skal prøve meg med nettfilter og en god nettkabler for å se om det hjelper.

    Men uansett så forblir "Proaclyden" jeg hadde tidligere referansen ser det ut til så kanskje jeg bare må prøve dem igjen :)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    3.946
    Torget vurderinger
    4
    Altså...jeg mente høyttaleren ;)

    Mvh
    obs, beklager... Ble litt kjapp der. Men uansett så er det noen som mener at det er Hegelen som gjør den litt lys i toppen. Vi får se.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    49
    Har hørt H200 ,syntes ikke den hørtes lys ut i diskanten ,imo er den nye serien til Hegel blitt mye mer lyttevennlig.
    Heliconene til Dali har jo også fått masse skryt ,jeg har ikke hørt dem selv enda så jeg kan ikke si noe om dem .

    Prøv nettfilter og powerkabel først ja , det er nok det enkleste . Går ut ifra at du har jobbet endel med høytaler vinkling og plassering . Har opplevd at lys diskant forsvinner med mindre til ingen toe in ,og  å minske avstanden mellom høytalerne hjelper også endel .

    mvh
     

    Rocco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    0
    Har som sagt Proac Future One, og snart ny forsterker også, men det som forundrer litt er som følger:

    Noen påpeker at de skal rettes rett mot lytterens ører p.g.a. bånddiskanten, andre at de skal krysse ved skuldrene p.g.a. bånddiskanten, og andre at de skal vinkles mye inn også det p.g.a. bånddiskanten?.

    Man kan jo bare flytte fram og tilbake, men hva forslås her :p.
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Jeg foreslår å plassere dem slik at du opplever lyden best ;)
     

    Rocco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    0
    Har rota meg litt bort, så det var kun et spørsmål, alle HI FI blader (journalister) har forsjellige oppfatninger, men gir meg ikke så lett, og kommer vel til å flytte høytalerne tilbake der de sto, d.v.s. at de tre andre oppstillingene var dårlige, men med et "møkkarom" og ingen medhjelpere blir det et slit, alt må jo flyttes på hver gang.



    Jeg foreslår å plassere dem slik at du opplever lyden best ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    49
    Har rota meg litt bort, så det var kun et spørsmål, alle HI FI blader (journalister) har forsjellige oppfatninger, men gir meg ikke så lett, og kommer vel til å flytte høytalerne tilbake der de sto, d.v.s. at de tre andre oppstillingene var dårlige, men med et "møkkarom" og ingen medhjelpere blir det et slit, alt må jo flyttes på hver gang.
    Har hatt samme problem :(
    Fant fram tommestokken og litt maskerings teip.
    Satte høytalerne ett stykke ut på gulvet ca 1m og fintunet avstanden mellom dem ved å flytte den ene høytaleren nærmere og nærmere den andre til jeg følte fokuset ble best . Vinklet litt inn og tapet langs høytaleren ,målte fra bakvegg og markerte med tush opp cm på tapen .
    Deretter er det bare og flytte høytalerne cm for cm mot bakveggen til bassen sitter . Jeg ble overasket over hvor mye det hadde å si på lyden med bare 5 cm forskjell til bakvegg . Når avstand til bakvegg og avstanden mellom høytalerne er optimalisert (etter egen smak) kan det eksprimenteres med vinkling .

    Mye arbeid ,men værdt det 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn