ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    hobby

    Gjest
    Har sikla på dem hver eneste gang jeg har vert innom Tor, fyttirakkern for noen sluttrinn. Det er vel også en Theta cd,spiller du har?.

    Hva kjørte du sammen med Future One.
    Theta Compli multikanal spiller.

    Det er noen år siden jeg hadde Future One. Da hadde jeg et helt annet anlegg, Cary 306/200, Cary SLP2002 rørpre og Cary V12R rørsluttrinn. Det funket bra det, men Future One høyttalerne (som det meste annet av Proac) synes jeg låter bedre med litt mer "suppe" så jeg byttet ut rørsluttrinnet.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det var målene til sidevegg, bakvegg, og lytteposisjon du hadde på Future One jeg lurte på i første omgang.



    Har nettopp flyttet så alt er nedpakket for tiden...  :(
    Det gamle lytterommet var rundt 35 kvm. - det nye blir noe mindre, rundt 30 tror jeg.

    Hadde D80'ene ca 1 meter fra bakvegg og sidevegg.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Kanskje jeg bør prøve Naim 8)

    Smog
    Hei, Smog. Det var synd det ikke fungerte for deg med SAT. Nå har du vel prøvd det samme oppsettet som jeg hadde for ett år siden. Jeg var egentlig ganske fornøyd med det. Hvis jeg skal sette fingeren på hva jeg manglet, så var det litt dynamikk og luft mellom instrumentene. I forhold til hvordan det fungerer hos meg nå, så var det litt flatt. Men som sagt jeg var ganske fornøyd, og hadde oppsettet i ca 3 år.

    Jeg har byttet til Naim cd-spiller nå. Det har gjort meg til Naim-fan. Jeg har imidlertid ikke byttet til Naim forsterker, ettersom jeg er redd for at makro-dynamikken skal bli litt borte med en forsterker med mindre watt. Jeg har hørt Naim på ProAc hos Lyric. Det låt flott, men med litt mindre makro-dynamikk enn hos Krell. Alt avhenger av hva man liker å lytte etter i musikken!

    Naim nait og cd5x tror jeg er en vinner med Proac 1.5!
     
    S

    smog

    Gjest
    Hvilke kabler brukte du mellom rotel og sat amplifix?
    Har nå Nordost blue heaven xlr så jeg lurer på om den har skylden for det jeg savner. Kanskje jeg bør prøve Wireworld Eclipse xlr som ligger på bruktbørsen. Den er ikke så analytisk som nordost kablene.
    TRUR EG :p

    Smog
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Jeg brukte WW eclipse III xlr. Jeg har ikke prøvd så mye forskjellig, men hadde Nordost blue heaven en gang på 90-tallet. Denne ble byttet til fordel for WW Atlantis. Dette var en stor forbedring den gangen. Siden har jeg holdt meg til WW. Enig i at WW gir mer varme og liv til musikken.
     
    H

    hobby

    Gjest
    Det var målene til sidevegg, bakvegg, og lytteposisjon du hadde på Future One jeg lurte på i første omgang.
    Å ja... 70 cm fra bakvegg, 150 cm fra sidevegger.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har byttet til Naim cd-spiller nå. Det har gjort meg til Naim-fan. Jeg har imidlertid ikke byttet til Naim forsterker, ettersom jeg er redd for at makro-dynamikken skal bli litt borte med en forsterker med mindre watt. Jeg har hørt Naim på ProAc hos Lyric. Det låt flott, men med litt mindre makro-dynamikk enn hos Krell. Alt avhenger av hva man liker å lytte etter i musikken!
    Naim har en spillemåte som kanskje ikke passer for alle. Krever litt tilvenning, vil jeg kanskje påstå. Og det er vel ingen merker som blir så flittig diskutert på utenlandske forum (PFM). Det setter følelser i sving! Men jeg synes Naim gir musikken liv og fart. Og det gir en flott lytteopplevelse enten det Mahler eller Clash. Spilte London Calling en dag; og det var rått, kontant og energisk til tusen. Har hørt dette på flere andre anlegg, men der blir det bare glatt og kjedelig, uten rytme...

    Dersom noen finner d15 slapp i bassen, bør man høre dem med Naim. På nevnte Clash har bassen stålkontroll og en hurtighet som imponerer. Likeså på siste Dylan, der det er enkelt å følge bassgangene (som er dyyyp).

    Selvfølgelig er jeg enig i at d15 mangler den pondus som et større basselement innehar, men jeg vil heller ha bassen slik den er nå, framfor en stor og pløsete en!

    mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Selvfølgelig er jeg enig i at d15 mangler den pondus som et større basselement innehar, men jeg vil heller ha bassen slik den er nå, framfor en stor og pløsete en!

    mvh

    Helt enig med deg. Bassen er kontant og fin i denne høyttaleren, men som andre her har sagt kreves det nok en del av elektronikken for å "lokke" den frem. Jeg har hørt selv at naim klarer det utmerket. Naim er et merke jeg er veldig nyskjerrig på å utforske videre. Ulempen er at trappetrinn-systemet fort blir kostbart... ;) Uansett: hvis det kommer en 200/202 kombinasjon på bruktbørsen, får jeg et dilemma ;)
     

    BA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    120
    Antall liker
    10
    Hei.
    Noen som tilfeldigvis har en diskant til Proac R1SC tilovers?
    Børvel helst ha Proac logoet under selve domen.

    Mvh BA. mail + 90950772.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    49
    Hvilke kabler brukte du mellom rotel og sat amplifix?
    Har nå Nordost blue heaven xlr så jeg lurer på om den har skylden for det jeg savner. Kanskje jeg bør prøve Wireworld Eclipse xlr som ligger på bruktbørsen. Den er ikke så analytisk som nordost kablene.
    TRUR EG :p

    Smog
    Blue heaven kan være lys og skrikende i enkelte anlegg .WW (det jeg har testet) ligger i den andre enden av skalaen , de er varme ,fyldige med god pondus . Absolutt noe å teste hvis det er hva du er ute etter .
     
    S

    smog

    Gjest
    Der var WW eclipse III på plass. Det ble noe helt annet.
    ;D. Nå ble det  mere varme i mellomtonen som jeg savnet med Nordost kablene. Hvem sier det ikke er forskjell på kabler :p

    Smog
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Hm, ingen som har prøvd sier vel det. Morsomt og herlig når ting faller på plass.
    Noen av eierne av Proac som har testet ut ulik vinkling av høyt.?
    Mine er vinklet inn mot lytteposisjon slik at innsiden av høyt. akkurat synes. Ellers vatret og loddet opp.
    Har forøvrig som tidligere nevnt valgt å heve de noe, slik at ørene i lyttepos. befinner seg mellom bass/mellomt og diskant. Synes dettte ga en noe bedre "høyde" i lydbildet. Andre innspill og erfaringer?
     
    S

    smog

    Gjest
    Satt oppe i går kveld og lyttet.Masse detaljer og bra bass, noe varmere mellomtone enn med nordosten. Men det er fortsatt noe som mangler i mellomtonen. Synes det hele låter litt for klemt / lite luft.
    Får se hva jeg gjør. Greit å bo i Oslo område med mye tilgang til brukt utstyr.

    Smog
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Hyggelig å høre at det fungerer bedre nå. Hva slags høyttalerkabler bruker du? hvis du liker WW-lyden, kunne du jo prøve å bytte til WW her også.
     
    S

    smog

    Gjest
    Har Taralabs rsc Master gen.2 høyttalerkabel. Tror dette er en meget bra kabel.

    Smog
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Den har jeg ikke hørt, men sikkert god.

    Ehm... Et lite tips: Pulsar points fungerte veldig bra på SAT og Rotellen hos meg. Det vil selvsagt ikke føre til noen revolusjon, men jeg syntes ihvertfall jeg fikk strammere bass og mellomtone. Jeg brukte 6 stk. 3 under hvert komponent. Du kan få kona til å holde forsterkeren mens du lytter. det burde gi omtrent samme effekt. Ellers kan du komme opp til meg og låne mine, slik at du får testet hjemme.

    Prøver å selge dem på bruktbørsen, siden jeg ikke bruker dem lenger. De gjør liten nytte med det oppsettet jeg bruker nå.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ser at Lyric selger D25 til under 30 lapper!

    Det må da være rimelig, eller???

    mvh
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Ja, løp, prøv og kjøp. Sjøl om Tor opererer med villledende priser i listene sine, dette er et knall kjøp.
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Benytter anledningen til å kopiere et svar i en anneb tråd. Ja frem i lyset ........ 8)


    Du kan jo lese litt fra ProAc´s venner tråden (som har dukket litt under for øyeblikket men kommer frem i lyset igjen).

    ProAc farger musikken veldig lite. Det er en av styrkene til ProAc. Studio 140 er meget nøytral men har mye bass. Faktisk ikke mye å si om dem (positivt).. Studio 130 er klart slankere i bassen enn 140 og passer bedre i et lite rom.

    Response serien er 2 hakk bedre, minst.

    D15, som jeg naturlignok kjenner godt, har veldig høy oppløsning med veldig god dynamikk. Stort åpent lydbildet med meget bra perspektiv.
    De har en litt varmere klang enn Studioserien.

    Diskanten er snill men alikevel luftig og detaljert. Bassen er kontant og autoritær men ikke spesielt hurtig. Ingen festhøyttaler men holder i små rom. Alle ProAc´ ene går veldig dypt i bassen. Unntatt stativene som har en veldig beskjeden bass (har hørt bare One).

    De formidler musikk naturtro og deilig

    Noen sier ProAc er en "jazzhøyttaler" noe jeg kan forstå. Akustisk musikk og vokal liker dem veldig godt. Men det betyr IKKE at de ikke spiller rock bra, bare at deres kvaliteter passer akustisk ypperlig. Mine D15 spiller rock knallbra om bassfundamentet er bra på plata. Dessuten er de snille slik at middels innspillinger ikke låter skjærende. Har ennå ikke hørt en plate spm låter skjærende i mitt oppsett.

    Har hørt D38 på high-end elektronikk og det låt himmelsk. Men de er jaggu ikke billig.
    Respone serien går fra 18.000,- (One Sc) til 181.000,- !! (D100). ProAc er ikke akkurat billige nei.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

    Interessant å lese om ProAc på den "andre tråden".

    Konklusjon må være: Bruk mest mulig på kilde/forforsterker (shit in=shit out). Watt er ikke bare watt. På D15 går bassen dypt og er rytmisk, punchy. Og jeg kan vel også være enig i at det på noen opptak kan savnes litt mellombass. Men i dette prisleie er det nødt til å være noe kompromisser.

    Viktigste av alt er at med ProAc lytter jeg på musikk - ikke hi-fi! De er mestere til å fomidle atmosfære og rum.

    ProAc's måte å spille på kan diskuteres, men slik er det med alt. Noen påstår også at BMW er en dårlig bil...

    mvh
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Du glemte signalkilden (CD/LP spiller) som vel er det viktigste i et oppsett :p.



    ;)

    Interessant å lese om ProAc på den "andre tråden".

    Konklusjon må være: Bruk mest mulig på kilde/forforsterker (shit in=shit out). Watt er ikke bare watt. På D15 går bassen dypt og er rytmisk, punchy. Og jeg kan vel også være enig i at det på noen opptak kan savnes litt mellombass. Men i dette prisleie er det nødt til å være noe kompromisser.

    Viktigste av alt er at med ProAc lytter jeg på musikk - ikke hi-fi! De er mestere til å fomidle atmosfære og rum.

    ProAc's måte å spille på kan diskuteres, men slik er det med alt. Noen påstår også at BMW er en dårlig bil...

    mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    he-he...med kilde mente jeg nettopp det: CD-spiller, men aller helst LP-spiller....

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Satt oppe i går kveld og lyttet.Masse detaljer og bra bass, noe varmere mellomtone enn med nordosten. Men det er fortsatt noe som mangler i mellomtonen. Synes det hele låter litt for klemt / lite luft.
    Får se hva jeg gjør. Greit å bo i Oslo område med mye tilgang til brukt utstyr.

    Smog
    Mulig du har fått ordning på dette nå, men WW Eclipse III på høytalere og Gold Eclipse III på signal siden var en god kombinasjon og vil åpne opp det som ikke går med gjennomgående Eclipse III.
    Slik funket det utmerkt for meg for noen år siden ;)

    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    he-he...med kilde mente jeg nettopp det: CD-spiller, men aller helst LP-spiller....

    mvh
    Det heter grammofon! Eller platespiller.
    Ikke LP-spiller. Har man muligens en dedikert singlespiller?
     
    O

    om.s

    Gjest
    Den har jeg ikke hørt, men sikkert god.

    Ehm... Et lite tips: Pulsar points fungerte veldig bra på SAT og Rotellen hos meg. Det vil selvsagt ikke føre til noen revolusjon, men jeg syntes ihvertfall jeg fikk strammere bass og mellomtone. Jeg brukte 6 stk. 3 under hvert komponent. Du kan få kona til å holde forsterkeren mens du lytter. det burde gi omtrent samme effekt. Ellers kan du komme opp til meg og låne mine, slik at du får testet hjemme.

    Prøver å selge dem på bruktbørsen, siden jeg ikke bruker dem lenger. De gjør liten nytte med det oppsettet jeg bruker nå.
    Mine Pulsar Points forsvant nesten ut vinduet da det ble testet Infinite Cera-Balls, se bl.a second opinion i siste Fidelity, omtrent samme pris, men mye bedre resultat...

    mvh
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Ok, flisespikkeri, men rett skal være rett, platespiller heter det jo 8).



    Det heter grammofon! Eller platespiller.
    Ikke LP-spiller. Har man muligens en dedikert singlespiller?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det heter grammofon! Eller platespiller.
    Ikke LP-spiller. Har man muligens en dedikert singlespiller?
    ;D ;D ;D

    Voldsomt til flisespikkere.... ;)

    Skrev LP-spiller for det høres da egentlig logisk ut. Skal vi begynne å si CD-platespiller?

    Vet det heter platespiller (grammofon), altså.....

    PS: Var forresten så dum å selge alt som hadde med dette å gjøre for 10 år siden. Angrer ennå.... :'(

    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Skal vi begynne å si CD-platespiller?
    Siden vi først spikker:

    Nei. Vi skal egentlig ikke si CD-plate heller, siden CD er en forkortelse for Compact Disc, altså kompaktplate.

    Kompaktplateplate!
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Siden vi først spikker:

    Nei. Vi skal egentlig ikke si CD-plate heller, siden CD er en forkortelse for Compact Disc, altså kompaktplate.

    Kompaktplateplate!
    Kompaktplatespiller!
     
    S

    smog

    Gjest
    Mulig du har fått ordning på dette nå, men WW Eclipse III på høytalere og Gold Eclipse III på signal siden var en god kombinasjon og vil åpne opp det som ikke går med gjennomgående Eclipse III.
    Slik funket det utmerkt for meg for noen år siden  ;)

    mvh
    Ja nå er det i orden ;D Kjøpte i dag Naim nait5i og cd5i, har spilt en halv cd og nå er godlyden der med en gang ;D ;D ;D ;D

    Smog
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    LP står for "Long play" og gjelder faktisk CD-plater også. At man ikke bruker ordet der blir selvsagt noe annet, men det er en betegnelse for musikkalbum utgitt på vinyl og Compact disc. Vinylplaten heter Phonogram, for å være veldig vrien. :)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ja nå er det i orden ;D Kjøpte i dag Naim nait5i og cd5i, har spilt en halv cd og nå er godlyden der med en gang ;D ;D ;D ;D

    Smog
    Ja, da må jeg virkelig gratulere! Du er en fornuftig mann!
    Og bare vent til det er innspilt og oppvarmet....la det stå på dag og natt.

    PS: Legg det inn på Naim-tråden også...

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Ja nå er det i orden ;D Kjøpte i dag Naim nait5i og cd5i, har spilt en halv cd og nå er godlyden der med en gang ;D ;D ;D ;D

    Smog
    Da får man jo bare si gratulerer med nytt, iflg naim tråden burde jo dette meget gode saker :D ;D

    mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    iflg naim tråden burde jo dette meget gode saker :D ;D
    mvh

    Ja, selv om dette "bare" er på entry-level nivå er dette et høyst velspillende sett. FLOTT!

    mvh
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Lot meg lure her også, solgte alt av grammafon plater i 1985 (700-800 stk.), for nå kom jo det perfekte medium, føles grundig lurt at man i det hele tatt kunne tro på noe sånt.

    Det har kostet skjorta å kjøpe nye digitale remastringer, men lyden blir jo bedre, så da er vel alt bra, men det var jo Proac tråden handler om, så slutter her.



    ;D ;D ;D

    Voldsomt til flisespikkere.... ;)

    Skrev LP-spiller for det høres da egentlig logisk ut. Skal vi begynne å si CD-platespiller?

    Vet det heter platespiller (grammofon), altså.....

    PS: Var forresten så dum å selge alt som hadde med dette å gjøre for 10 år siden. Angrer ennå.... :'(

    mvh
     

    Medeski

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    85
    Ja nå er det i orden ;D Kjøpte i dag Naim nait5i og cd5i, har spilt en halv cd og nå er godlyden der med en gang ;D ;D ;D ;D

    Smog
    Gratulerer! Medlemskort kommer i posten ;D

    Kom med flere lytteinntrtykk da...
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Amen!




    Konklusjon må være: Bruk mest mulig på kilde/forforsterker (shit in=shit out). Watt er ikke bare watt.

    Viktigste av alt er at med ProAc lytter jeg på musikk - ikke hi-fi! De er mestere til å fomidle atmosfære og rum.

    ProAc's måte å spille på kan diskuteres, men slik er det med alt. Noen påstår også at BMW er en dårlig bil...

    mvh[/quote]
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn