ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg handlet ny elektronikk til mine 1SC, valget falt på noe Italiensk, nemmelig et brukt sett med Audio Analogue Donizetti effektforsterker og Bellini forforsterker. Har bare fått spillt et par timer, men legger allerede merke til at dette var en kraftig oppgradering fra Denon 1500R forsterkeren! Foreløbig virker det som en veldig god match til 1SC. Største forskjellene fra Denonen er at jeg føler det løste seg helt opp nå, var liksom noe som ikke ville ut fra Denonen. Det spiller veldig presist/nøyaktig/detaljert og veldig tredimensjonalt. Denonen var nok litt varmere i lyden, men ikke på en positiv måte. Dette gjorde virkelig susen, er strålende fornøyd så langt.

    Har kuttet ut Denon CD spilleren så nå bruker jeg kun Apple TV som jeg streamer lyd fra Mac (Spotify og Apple lossless), men dette går igjennom en 500 kroners FiiO D3 dac, så dac blir neste oppgradering på lista :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da har jeg handlet ny elektronikk til mine 1SC, valget falt på noe Italiensk, nemmelig et brukt sett med Audio Analogue Donizetti effektforsterker og Bellini forforsterker. Har bare fått spillt et par timer, men legger allerede merke til at dette var en kraftig oppgradering fra Denon 1500R forsterkeren! Foreløbig virker det som en veldig god match til 1SC. Største forskjellene fra Denonen er at jeg føler det løste seg helt opp nå, var liksom noe som ikke ville ut fra Denonen. Det spiller veldig presist/nøyaktig/detaljert og veldig tredimensjonalt. Denonen var nok litt varmere i lyden, men ikke på en positiv måte. Dette gjorde virkelig susen, er strålende fornøyd så langt.
    Har kuttet ut Denon CD spilleren så nå bruker jeg kun Apple TV som jeg streamer lyd fra Mac (Spotify og Apple lossless), men dette går igjennom en 500 kroners FiiO D3 dac, så dac blir neste oppgradering på lista :)
    Varme + 1SC har aldri vært noen suksessoppskrift her heller. Nøytralt og tight, derimot.... Smak og behag naturligvis.

    M.h.t. DAC, har den nye Benchmark DAC-2 gjort vei i vellinga med mine 1SC - det er en DAC som jeg tror kan passe godt til ProAc.
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Da har jeg handlet ny elektronikk til mine 1SC, valget falt på noe Italiensk, nemmelig et brukt sett med Audio Analogue Donizetti effektforsterker og Bellini forforsterker. Har bare fått spillt et par timer, men legger allerede merke til at dette var en kraftig oppgradering fra Denon 1500R forsterkeren! Foreløbig virker det som en veldig god match til 1SC. Største forskjellene fra Denonen er at jeg føler det løste seg helt opp nå, var liksom noe som ikke ville ut fra Denonen. Det spiller veldig presist/nøyaktig/detaljert og veldig tredimensjonalt. Denonen var nok litt varmere i lyden, men ikke på en positiv måte. Dette gjorde virkelig susen, er strålende fornøyd så langt.

    Har kuttet ut Denon CD spilleren så nå bruker jeg kun Apple TV som jeg streamer lyd fra Mac (Spotify og Apple lossless), men dette går igjennom en 500 kroners FiiO D3 dac, så dac blir neste oppgradering på lista :)
    Det er " problemet" med proac-høyttalere, du kan oppgradere og oppgradere, de overrasker stadig...og husk bruksanvisningen: Jo lenger unna alt av vegger, jo bedre :)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg handlet ny elektronikk til mine 1SC, valget falt på noe Italiensk, nemmelig et brukt sett med Audio Analogue Donizetti effektforsterker og Bellini forforsterker. Har bare fått spillt et par timer, men legger allerede merke til at dette var en kraftig oppgradering fra Denon 1500R forsterkeren! Foreløbig virker det som en veldig god match til 1SC. Største forskjellene fra Denonen er at jeg føler det løste seg helt opp nå, var liksom noe som ikke ville ut fra Denonen. Det spiller veldig presist/nøyaktig/detaljert og veldig tredimensjonalt. Denonen var nok litt varmere i lyden, men ikke på en positiv måte. Dette gjorde virkelig susen, er strålende fornøyd så langt.
    Har kuttet ut Denon CD spilleren så nå bruker jeg kun Apple TV som jeg streamer lyd fra Mac (Spotify og Apple lossless), men dette går igjennom en 500 kroners FiiO D3 dac, så dac blir neste oppgradering på lista :)
    Varme + 1SC har aldri vært noen suksessoppskrift her heller. Nøytralt og tight, derimot.... Smak og behag naturligvis.

    M.h.t. DAC, har den nye Benchmark DAC-2 gjort vei i vellinga med mine 1SC - det er en DAC som jeg tror kan passe godt til ProAc.
    Har nå fått lyttet en del mer, og jeg kan absolutt si at stikkord for Audio Analogue settet jeg har kjøpt er; -Tight -Kontroll -Kraft -Nøytralt. Virker som en utmerket match, og er strålende fornøyd. De har større kontroll på høyere volum, og lyden er mye strammere, kontrollert og oppløst. Jeg hører detaljer i gode innstpillinger jeg faktisk ikke hørte fra Denonen, dette er da detaljer i det øverste registeret. Gleder meg virkelig til å tilbringe mer tid med ProAc! Ang "varme" forsterkere/elektronikk så tror jeg deg. Disse høytalerene krever noe som kan "ta kontroll".

    Ang Dac så virker den veldig lovende, men en prislapp på 15000kr er nok desverre litt mer en hva jeg kan legge i det for øyeblikket. Uansett, takk for tipset! :)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg handlet ny elektronikk til mine 1SC, valget falt på noe Italiensk, nemmelig et brukt sett med Audio Analogue Donizetti effektforsterker og Bellini forforsterker. Har bare fått spillt et par timer, men legger allerede merke til at dette var en kraftig oppgradering fra Denon 1500R forsterkeren! Foreløbig virker det som en veldig god match til 1SC. Største forskjellene fra Denonen er at jeg føler det løste seg helt opp nå, var liksom noe som ikke ville ut fra Denonen. Det spiller veldig presist/nøyaktig/detaljert og veldig tredimensjonalt. Denonen var nok litt varmere i lyden, men ikke på en positiv måte. Dette gjorde virkelig susen, er strålende fornøyd så langt.

    Har kuttet ut Denon CD spilleren så nå bruker jeg kun Apple TV som jeg streamer lyd fra Mac (Spotify og Apple lossless), men dette går igjennom en 500 kroners FiiO D3 dac, så dac blir neste oppgradering på lista :)
    Det er " problemet" med proac-høyttalere, du kan oppgradere og oppgradere, de overrasker stadig...og husk bruksanvisningen: Jo lenger unna alt av vegger, jo bedre :)
    Min neste større oppgradering til ProAc må bli et dedikert lytterom hvor jeg kan få de på egene stativer langt fra veggen. Dette blir nok desverre en liten stund frem i tid... ;-)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg handlet ny elektronikk til mine 1SC, valget falt på noe Italiensk, nemmelig et brukt sett med Audio Analogue Donizetti effektforsterker og Bellini forforsterker. Har bare fått spillt et par timer, men legger allerede merke til at dette var en kraftig oppgradering fra Denon 1500R forsterkeren! Foreløbig virker det som en veldig god match til 1SC. Største forskjellene fra Denonen er at jeg føler det løste seg helt opp nå, var liksom noe som ikke ville ut fra Denonen. Det spiller veldig presist/nøyaktig/detaljert og veldig tredimensjonalt. Denonen var nok litt varmere i lyden, men ikke på en positiv måte. Dette gjorde virkelig susen, er strålende fornøyd så langt.

    Har kuttet ut Denon CD spilleren så nå bruker jeg kun Apple TV som jeg streamer lyd fra Mac (Spotify og Apple lossless), men dette går igjennom en 500 kroners FiiO D3 dac, så dac blir neste oppgradering på lista :)
    Det er " problemet" med proac-høyttalere, du kan oppgradere og oppgradere, de overrasker stadig...og husk bruksanvisningen: Jo lenger unna alt av vegger, jo bedre :)
    Bruker du foresten Dacmagic plus som dac til ProAcéne dine, eller kun som hodetelefonforsterker?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Tror AAene dine kan dra ProAc rimelig langt, men både , Audiolab, Creek, Bryston og Naim får Stuarts barn til å oppføre seg eksemplarisk:cool: Og MF ligger ute nå med ny dac- dog ville jeg kanskje sett på Audiolab MDAC og Naim..eller enda bedre: en Audiolab 8200CD..du har fortsatt flere av dem, vel?? Der har du to apparater i ett--den gjør seg absolutt ikke bort.
     
    Sist redigert:

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Tror AAene dine kan dra ProAc rimelig langt, men både , Audiolab, Creek, Bryston og Naim får Stuarts barn til å oppføre seg eksemplarisk:cool: Og MF ligger ute nå med ny dac- dog ville jeg kanskje sett på Audiolab MDAC og Naim..eller enda bedre: en Audiolab 8200CD..du har fortsatt flere av dem, vel?? Der har du to apparater i ett--den gjør seg absolutt ikke bort.
    Naim har jeg hørt veldig mye godt om, særlig sammen med ProAc. Hvordan tror du en Naim Dac ville vært sammen med AA og 1SC? Cdspiller er desverre uaktuellt da jeg akuratt har kuttet ut dette og bestemt meg for å kun streame over nettverk via Apple TV, men trenger da en god dac til en overkommelig pris :) Gjerne noe på brukten.
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Da har jeg handlet ny elektronikk til mine 1SC, valget falt på noe Italiensk, nemmelig et brukt sett med Audio Analogue Donizetti effektforsterker og Bellini forforsterker. Har bare fått spillt et par timer, men legger allerede merke til at dette var en kraftig oppgradering fra Denon 1500R forsterkeren! Foreløbig virker det som en veldig god match til 1SC. Største forskjellene fra Denonen er at jeg føler det løste seg helt opp nå, var liksom noe som ikke ville ut fra Denonen. Det spiller veldig presist/nøyaktig/detaljert og veldig tredimensjonalt. Denonen var nok litt varmere i lyden, men ikke på en positiv måte. Dette gjorde virkelig susen, er strålende fornøyd så langt.

    Har kuttet ut Denon CD spilleren så nå bruker jeg kun Apple TV som jeg streamer lyd fra Mac (Spotify og Apple lossless), men dette går igjennom en 500 kroners FiiO D3 dac, så dac blir neste oppgradering på lista :)
    Det er " problemet" med proac-høyttalere, du kan oppgradere og oppgradere, de overrasker stadig...og husk bruksanvisningen: Jo lenger unna alt av vegger, jo bedre :)
    Bruker du foresten Dacmagic plus som dac til ProAcéne dine, eller kun som hodetelefonforsterker?
    Bruker DacMagic som dac til anlegget, for streaming og avspilling av lydfiler fra Mac.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    49
    Hvordan tror dere den nye Marantz Na11s1 og Marantz Pm11s3 ville passet på mine D2 evntl D30R - D40R (som jeg ikke har hørt)
    Har hørt Pm11s3 og følte den var veldig oppløst med brukbart med krefter, men kanskje litt snill . Na11s1 skal jo derimot være dynamisk , så kombinert blir det gjerne en god match ?
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Hva synes du om den?
    Er det meg du spør? Drister meg til å svare uansett :)

    Har hatt Dacmagic i et par år, kjøpte den brukt her på forumet for 1500,- hvis jeg ikke husker feil. Den fungerer helt utmerket til mitt bruk. Men den er nok ikke highend i den forstand, den klarer ikke levere samme lyd fra Creek Destiny cd-spilleren min når jeg kobler fra den og til Dacmagic med spdif, interndacen til Creeken er bedre.

    Forøvrig har jeg liten erfaring med dac, har lyttet endel til Theta Casablanca II, alt var bedre med den, men det skyldes vel også andre ting enn dacene den innehar :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva synes du om den?
    Er det meg du spør? Drister meg til å svare uansett :)

    Har hatt Dacmagic i et par år, kjøpte den brukt her på forumet for 1500,- hvis jeg ikke husker feil. Den fungerer helt utmerket til mitt bruk. Men den er nok ikke highend i den forstand, den klarer ikke levere samme lyd fra Creek Destiny cd-spilleren min når jeg kobler fra den og til Dacmagic med spdif, interndacen til Creeken er bedre.

    Forøvrig har jeg liten erfaring med dac, har lyttet endel til Theta Casablanca II, alt var bedre med den, men det skyldes vel også andre ting enn dacene den innehar :)
    Min erfaring med DacMagic - jeg hadde en i et par måneder - er at det er en grei DAC, men at den ikke når opp i "seriøse" anlegg som vi snakker om her i ProAc-tråden. Jeg prøvde min DacMagic både sammen med mitt D25-anlegg i finstuen - som jeg hadde før vi solgte huset og flyttet til leilighet - og sammen med mine Response 1SC - som jeg hadde i mitt nr. 2 anlegg den gangen - og i begge anleggene falt DacMagic helt igjennom. Jeg opplevde en ganske kjapp lyttetretthet i begge mine ProAc-anlegg med DacMagic. DACer som har fungert bra sammen med ProAc her hjemme er bl.a. Hegel, gammel og ny Benchmark (DAC-1 og DAC-2) og Weiss DAC-1 og Weiss DAC-2.
     
    Sist redigert:

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Hva synes du om den?
    Er det meg du spør? Drister meg til å svare uansett :)

    Har hatt Dacmagic i et par år, kjøpte den brukt her på forumet for 1500,- hvis jeg ikke husker feil. Den fungerer helt utmerket til mitt bruk. Men den er nok ikke highend i den forstand, den klarer ikke levere samme lyd fra Creek Destiny cd-spilleren min når jeg kobler fra den og til Dacmagic med spdif, interndacen til Creeken er bedre.

    Forøvrig har jeg liten erfaring med dac, har lyttet endel til Theta Casablanca II, alt var bedre med den, men det skyldes vel også andre ting enn dacene den innehar :)
    Min erfaring med DacMagic - jeg hadde en i et par måneder - er at det er en grei DAC, men at den ikke når opp i "seriøse" anlegg som vi snakker om her i ProAc-tråden. Jeg prøvde min DacMagic både sammen med mitt D25-anlegg i finstuen - som jeg hadde før vi solgte huset og flyttet til leilighet - og sammen med mine Response 1SC - som jeg hadde i mitt nr. 2 anlegg den gangen - og i begge anleggene falt DacMagic helt igjennom. Jeg opplevde en ganske kjapp lyttetretthet i begge mine ProAc-anlegg med DacMagic. DACer som har fungert bra sammen med ProAc her hjemme er bl.a. Hegel, gammel og ny Benchmark (DAC-1 og DAC-2) og Weiss DAC-1 og Weiss DAC-2.
    Takk for dine erfaringer med dacmagic vibberg. Og ja, det var deg jeg spurte :)
    Ulf-B: Takk for nyttig info. Det er vel strengt tatt umulig å finne en "high end" dac i denne prisklassen vi snakker om her (damagic). Hvilke fra hegel har du testet? Både H10 og H11 er det jo en akseptabel pris på...
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva synes du om den?
    Er det meg du spør? Drister meg til å svare uansett :)

    Har hatt Dacmagic i et par år, kjøpte den brukt her på forumet for 1500,- hvis jeg ikke husker feil. Den fungerer helt utmerket til mitt bruk. Men den er nok ikke highend i den forstand, den klarer ikke levere samme lyd fra Creek Destiny cd-spilleren min når jeg kobler fra den og til Dacmagic med spdif, interndacen til Creeken er bedre.

    Forøvrig har jeg liten erfaring med dac, har lyttet endel til Theta Casablanca II, alt var bedre med den, men det skyldes vel også andre ting enn dacene den innehar :)
    Min erfaring med DacMagic - jeg hadde en i et par måneder - er at det er en grei DAC, men at den ikke når opp i "seriøse" anlegg som vi snakker om her i ProAc-tråden. Jeg prøvde min DacMagic både sammen med mitt D25-anlegg i finstuen - som jeg hadde før vi solgte huset og flyttet til leilighet - og sammen med mine Response 1SC - som jeg hadde i mitt nr. 2 anlegg den gangen - og i begge anleggene falt DacMagic helt igjennom. Jeg opplevde en ganske kjapp lyttetretthet i begge mine ProAc-anlegg med DacMagic. DACer som har fungert bra sammen med ProAc her hjemme er bl.a. Hegel, gammel og ny Benchmark (DAC-1 og DAC-2) og Weiss DAC-1 og Weiss DAC-2.
    Takk for dine erfaringer med dacmagic vibberg. Og ja, det var deg jeg spurte :)
    Ulf-B: Takk for nyttig info. Det er vel strengt tatt umulig å finne en "high end" dac i denne prisklassen vi snakker om her (damagic). Hvilke fra hegel har du testet? Både H10 og H11 er det jo en akseptabel pris på...
    Jeg har prøvd både HD10 og HD11 sammen med mine små-ProAc - og begge låter bra. Jeg har jo en Hegel HD10 for å lage TV-lyd - men har naturligvis prøvd den på musikk også. Begge låter bra etter min smak. Ellers ser jeg at det ligger en Bryston DAC ute på bruktbørsen akkurat nå - kan hende litt i overkant i ofrhold til et nøkternt budsjett - men dette er knallbra saker. Har riktignok ikke hørt den hjemme hos meg - men det er vel verdt å tømme lommeboken for noe slikt.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    49
    Bryston Bda1 er min alltime favoritt dac, og fungerer knall til ProAc :)

    Neste uke blir ProAc K6 høyttalerne mine hentet . Har hatt dem i 1,5 år nå og prøvd mye forskjellig forsterkeri på dem . De spiller veldig bra akkurat nå med McIntosh forsterkeri, men tror det jeg likte best på dem var Accuphase 460 , en veldig god forsterker til ProAc .
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Min erfaring med DacMagic - jeg hadde en i et par måneder - er at det er en grei DAC, men at den ikke når opp i "seriøse" anlegg som vi snakker om her i ProAc-tråden. Jeg prøvde min DacMagic både sammen med mitt D25-anlegg i finstuen - som jeg hadde før vi solgte huset og flyttet til leilighet - og sammen med mine Response 1SC - som jeg hadde i mitt nr. 2 anlegg den gangen - og i begge anleggene falt DacMagic helt igjennom. Jeg opplevde en ganske kjapp lyttetretthet i begge mine ProAc-anlegg med DacMagic. DACer som har fungert bra sammen med ProAc her hjemme er bl.a. Hegel, gammel og ny Benchmark (DAC-1 og DAC-2) og Weiss DAC-1 og Weiss DAC-2.
    Takk for dine erfaringer med dacmagic vibberg. Og ja, det var deg jeg spurte :)
    Ulf-B: Takk for nyttig info. Det er vel strengt tatt umulig å finne en "high end" dac i denne prisklassen vi snakker om her (damagic). Hvilke fra hegel har du testet? Både H10 og H11 er det jo en akseptabel pris på...
    Jeg har prøvd både HD10 og HD11 sammen med mine små-ProAc - og begge låter bra. Jeg har jo en Hegel HD10 for å lage TV-lyd - men har naturligvis prøvd den på musikk også. Begge låter bra etter min smak. Ellers ser jeg at det ligger en Bryston DAC ute på bruktbørsen akkurat nå - kan hende litt i overkant i ofrhold til et nøkternt budsjett - men dette er knallbra saker. Har riktignok ikke hørt den hjemme hos meg - men det er vel verdt å tømme lommeboken for noe slikt.
    Bryston`en frister, men er desverre ca dobbelt så mye som jeg hadde tenkt å bruke på dac. Tenker det blir en hd10 eller hd11, foretrekker hd 10 da den ikke har fjernkontroll (synes den ser noe "jalla" ut). Er det stor forskjell på hd10 og hd11?
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Snuser litt på D25, da mine Spendor s100 rett og slett blir litt store rent fysisk i min nye stue. Er avhengig av å kunne sette høytalerne nærme bakvegg og at de kan drives av mine 2x20w Cary blokker.

    Noen som vil kommentere dette? Er 20 gode rørwatt for lite?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    49
    Snuser litt på D25, da mine Spendor s100 rett og slett blir litt store rent fysisk i min nye stue. Er avhengig av å kunne sette høytalerne nærme bakvegg og at de kan drives av mine 2x20w Cary blokker.

    Noen som vil kommentere dette? Er 20 gode rørwatt for lite?
    Du kommer langt med 20 rørwatt :)
    Så lenge du ikke skal fylle en stadion med lyd eller spille på konsertnivå, D25 liker kvalitet og ikke kvantitet .
    Har hatt D25 selv og det er en veldig god høyttaler, brukte Accuphase på den med godt resultat .
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Må si det frister med noe nytt. Spendorene er helt nydelige og har servert meg godlyd i mange år, men de krever ikke så rent lite plassmessig. Hadde ett par Proac Super Tower og de likte jeg svært godt. Spilte som ei kule på 10w og kunne plasseres klint inntil bakvegg. Har en ganske habil Cary-rigg og det skal jo være god match med Proac, så da vurderer jeg å prøve meg på ett par D-25.

    Er det slik å forstå at Proac fortsatt utvikler høytalerne sine med rørutstyr?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    49
    Må si det frister med noe nytt. Spendorene er helt nydelige og har servert meg godlyd i mange år, men de krever ikke så rent lite plassmessig. Hadde ett par Proac Super Tower og de likte jeg svært godt. Spilte som ei kule på 10w og kunne plasseres klint inntil bakvegg. Har en ganske habil Cary-rigg og det skal jo være god match med Proac, så da vurderer jeg å prøve meg på ett par D-25.

    Er det slik å forstå at Proac fortsatt utvikler høytalerne sine med rørutstyr?
    De gjorde iallfall det , hva de gjør nå er jeg litt usikker på .
    Stuart Taylor har Jadis blokker selv, så det er jo klart hva han foretrekker :)

    Spendor Sp100 sin fyldighet og evne til å flytte luft klarer ikke mine K6 og overgå engang , men enig med deg de er svære .
    Fruen begynte nesten å grine når jeg hadde plassert Sp100R i stua , etter 2mnd måtte jeg gi etter å selge dem .
    Et av mine ankepunkt på disse var at de låt veldig likt på mye av opptak , allt låt liksom fyldig og behagelig .
    Jeg brukte McIntosh 275 på mine og spesielt i bassen var de helt konge :)

    D25 med nedadrettet port kan stå forholdsvis nærme bakvegg , men bør ha brukbart med luft rundt seg for ikke å bli klemt i lyden .
    3d egenskapene som er en av ProAc sine sterke sider kommer også bedre frem hvis ht får en fri plassering .
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en mc 275 på hjemmlån og da syntes jeg også sp100 kunne være litt ensformig i lyden, men det tror jeg nok var mer mcén sin skyld en Spendor. Problemet mitt nå er at Sp100 låter best i mine ører gjerne 1m fra både bak og sidevegg og ca 2m fra lytteposisjon. Slikt blir det ikke mye stue igjen av.

    Britiske høytalere har altid tiltalt meg og da tenkte jeg det var nærliggende å ta en nærmere titt på Proac, da de ofte er mer tilgivende på plassering enn S100. De kan gjerne få 1 m fra sidevegg, men ikke serlig mer enn 30 cm fra bakvegg slik den nye stua ser ut.

    Før jeg ringer og plager folk med dumme spørsmål er det kanskje greit å plage folk her istedet. Lest litt rundt og det er en tendens til at noen mener d25 låter litt mer hi-fi enn musik. Slikt skremmer selvsagt, og siden du har erfaring med både SP100 og D25, kan du kanskje komme med noen tanker hvorvidt dette byttet vil bli en permanent løsning eller ikke. Slik jeg ser det, er høytalerne kun noen dingser som skal gjengi skivene mine og hi-fi har jeg igrunn liten interesse for. Tror du D25 er en fornuftig Proac og sjekke ut, eller har de kanskje andre modeller som svinger mer ?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    PENGELEK: Snodig, det der..CDen er da langtfra død ennå..
    Naim dac vil fungere, den- og det til gangs! Men se også på Regas dac og nye Audiolab QDAC..ca 5k ny..
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    49
    Det kan godt være 275 ikke var en "perfekt" match . De to andre forsterkerne jeg hadde den gang låt verre , Krell 300iL og Accuphase 408 låt veldig flatt, og bassen ble "rar" . Med 275 "svingte" på en helt annen måte , brukte Bda1 rett i rca inngangene .
    Mulig både Spendor og Mc 275 farget lyde litt for mye i samme retning , uansett ble de for store og klumpete å ha ifølge interiørkonsulenten :D
    Jeg gikk fra Spendor til ProAc D15 , ProAc D15 passet veldig bra til Mc275 , mye mer liv og gøy :)
    Spørs om du kanskje hadde likt de eldre responsene bedre , tenker da på Response 2,5 som er mye fyldigere i lyden, men ikke like kjappe,detaljerte og dynamiske som de nye. Det beste hadde nok vært å prøvd hjemme først :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    49
    PENGELEK: Snodig, det der..CDen er da langtfra død ennå..
    Naim dac vil fungere, den- og det til gangs! Men se også på Regas dac og nye Audiolab QDAC..ca 5k ny..
    Ligger Rega dac på bruken nå .
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Min erfaring med DacMagic - jeg hadde en i et par måneder - er at det er en grei DAC, men at den ikke når opp i "seriøse" anlegg som vi snakker om her i ProAc-tråden. Jeg prøvde min DacMagic både sammen med mitt D25-anlegg i finstuen - som jeg hadde før vi solgte huset og flyttet til leilighet - og sammen med mine Response 1SC - som jeg hadde i mitt nr. 2 anlegg den gangen - og i begge anleggene falt DacMagic helt igjennom. Jeg opplevde en ganske kjapp lyttetretthet i begge mine ProAc-anlegg med DacMagic. DACer som har fungert bra sammen med ProAc her hjemme er bl.a. Hegel, gammel og ny Benchmark (DAC-1 og DAC-2) og Weiss DAC-1 og Weiss DAC-2.
    Takk for dine erfaringer med dacmagic vibberg. Og ja, det var deg jeg spurte :)
    Ulf-B: Takk for nyttig info. Det er vel strengt tatt umulig å finne en "high end" dac i denne prisklassen vi snakker om her (damagic). Hvilke fra hegel har du testet? Både H10 og H11 er det jo en akseptabel pris på...
    Jeg har prøvd både HD10 og HD11 sammen med mine små-ProAc - og begge låter bra. Jeg har jo en Hegel HD10 for å lage TV-lyd - men har naturligvis prøvd den på musikk også. Begge låter bra etter min smak. Ellers ser jeg at det ligger en Bryston DAC ute på bruktbørsen akkurat nå - kan hende litt i overkant i ofrhold til et nøkternt budsjett - men dette er knallbra saker. Har riktignok ikke hørt den hjemme hos meg - men det er vel verdt å tømme lommeboken for noe slikt.
    Bryston`en frister, men er desverre ca dobbelt så mye som jeg hadde tenkt å bruke på dac. Tenker det blir en hd10 eller hd11, foretrekker hd 10 da den ikke har fjernkontroll (synes den ser noe "jalla" ut). Er det stor forskjell på hd10 og hd11?
    HD10 ble valgt her hjemme - nettopp fordi den ikke har fjernkontroll. Lydmessig er likevel HD11 en noe bedre DAC. Jeg har testet begge hjemme hos meg - dog ikke samtidig - så det blir litt fritt etter hukommelsen: litt tightere og klarere klang i HD11.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Snuser litt på D25, da mine Spendor s100 rett og slett blir litt store rent fysisk i min nye stue. Er avhengig av å kunne sette høytalerne nærme bakvegg og at de kan drives av mine 2x20w Cary blokker.

    Noen som vil kommentere dette? Er 20 gode rørwatt for lite?
    Jeg hadde et par D25 i en 5-6 år - det var før vi flyttet til leilighet - og da hadde jeg dem stående med ca. 15cm luft mellom høyttalerne og veggen bak. Akkurat plass nok til Bryston PowerPac-monoblokkene bak høyttalerne. Med en tight og nøytral elektronikk hele veien låt det faktisk ganske bra - selv med en såpass ugunstig plassering. Det må tilføyes at det var langt til sidevegger - 2-3 meter. Mistet nok noe av ProAc-holografien - det må innrømmes - men rent klangmessig var jeg godt fornøyd. Med elektronikk à la Electrocompaniet og Primare ble det imidlertid ganske håpløst - da ble bassen en eneste grøt. Jeg kjenner ikke Cary særlig godt. Det meste av Cary har jeg hørt i Tor Aamots demorom i Torggata - og det er sjelden ideelt - så det er vanskelig å si om Cary vil passe i et D25-oppsett hjemme hos deg.
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    PENGELEK: Snodig, det der..CDen er da langtfra død ennå..
    Naim dac vil fungere, den- og det til gangs! Men se også på Regas dac og nye Audiolab QDAC..ca 5k ny..
    Ligger Rega dac på bruken nå .
    Auditor: Veldig koselig å sette i en cd og høre den igjennom, blir på en måte et mindre "jag" etter å bytte sang. Men er nå veldig mye enklere med macbook i fanget i sweetspot og velge all verdens musikk med et par klikk.. Er vel pga enkelheten valget gikk over på kun streaming.

    E.I.A: Så det ble lagt ut en Rega dac der for et par dager siden, men sto ikke hvilken modell det var? Går jo ut fra at rega har fler enn en dac?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Rega har kun EN dac- men Audiolab har to! Den Regaen vil du få mye ut av, Pengelek..verd hver krone!
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Rega dac`en som ligger ute er ønskes kjøpt annonse.. Desverre..
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    49
    Rega dac`en som ligger ute er ønskes kjøpt annonse.. Desverre..
    Ser det nå, var sikker på det lå en til salgs ???
    Må pusse brillene :D

    Edit det lå en for 2 dager siden, mulig selger ombestemte seg, fant det på Google,men fikk ugyldig link .

    Rega Apollo R + Rega DAC - Torget - Hi-Fi sentralen
    www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-39543/
    For 2 dager siden - Selger en Rega Apollo R cd-spiller og en Rega DAC. Begge ble kjøpt nye av meg for litt over et år siden hos Stereofil. Selges for kr.2200 per ...
     
    Sist redigert:

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Rega dac`en som ligger ute er ønskes kjøpt annonse.. Desverre..
    Ser det nå, var sikker på det lå en til salgs
    Må pusse brillene :D

    Edit det lå en for 2 dager siden, mulig selger ombestemte seg, fant det på Google,men fikk ugyldig link .

    Rega Apollo R + Rega DAC - Torget - Hi-Fi sentralen
    www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-39543/
    For 2 dager siden - Selger en Rega Apollo R cd-spiller og en Rega DAC. Begge ble kjøpt nye av meg for litt over et år siden hos Stereofil. Selges for kr.2200 per ...
    He he, jeg syntes også jeg så den annonsen, men fant den ikke igjen. Da stemte det bra da :) Synd den ble trukket tilbake da..
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Fått tilbud om å kjøpe en Bel Canto 3.5 dac, et fristende kjøp.. Noen her som har formeninger denne VS Hegel HD20, og da særlig opp mot ProAc 1SC?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Fått tilbud om å kjøpe en Bel Canto 3.5 dac, et fristende kjøp.. Noen her som har formeninger denne VS Hegel HD20, og da særlig opp mot ProAc 1SC?
    Du får neppe noen problemer med noen av de nevnte DACene sammen med ProAc 1SC. Jeg har testet min Hegel HD10 sammen med mine 1SC og det låt riktig så bra. Ikke så bra som min nye Benchmark DAC-2. Antageligvis er BelCanto-DACen en bedre DAC - så jeg ville ha tatt sjansen på den hvis du synes at prisen er allright.
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Fått tilbud om å kjøpe en Bel Canto 3.5 dac, et fristende kjøp.. Noen her som har formeninger denne VS Hegel HD20, og da særlig opp mot ProAc 1SC?
    Du får neppe noen problemer med noen av de nevnte DACene sammen med ProAc 1SC. Jeg har testet min Hegel HD10 sammen med mine 1SC og det låt riktig så bra. Ikke så bra som min nye Benchmark DAC-2. Antageligvis er BelCanto-DACen en bedre DAC - så jeg ville ha tatt sjansen på den hvis du synes at prisen er allright.
    Takk for tilbakemelding. Da heller det nok mot Dac 3.5, ettersom hva jeg har kunnet lest meg til så spiller den med stor autoritet, og med skikkelig kontroll og klarhet i mellomtone og topp. Høres ut som det kan bli en god match :)
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    image.jpg


    Da er jeg også blitt Proac venn.
    mine supertabletter er renoverte av en hjelpsom hifikompis, og blei lørdag kopla opp i hovedanlegget m Eximus S1, klasse D monoblokker(500watt), og der har tablettene blitt stående siden......

    Dette skal rett og slett ikke være mulig..... Spiller deilig avslappet m en fantastisk mellomtone og helt uten tegn til skarphet. Bass spilles det også....

    Edit. Og perspektiv og luftighet er i drømmeklassen....

    mvh Huldra
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Et klassisk eksempel på hvordan smått kan låte stort, Huldra. Og på hvorfor det i praksis ikke finnes noe sånt som en for stor forsterker..Den samlinga di begynner å bli omfattende, du..Hvordan fikk du tak i elementer? De der elsker forresten også klasse A...
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Enig m du Auditor.
    Og kona mener også at samlinga vokser.....
    må vel prøve de på Bladelius også da, og event Ayre pre/power.
    Mere detaljer om Proac finner du på Eximustråden.

    mvh Huldra
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Gjør det! Den svenske klasse A- ampen din vil kose seg med de der.. Hvilke Ayres har du??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn