ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Vei, felles venner. Nå må jeg dessverre fortelle at mine ProAc'er solgt. Pga. overgang til Naim-oppsett må jeg prøve litt andre, gode britiske ting som er litt mer "foran på sofaputa" i sin fremføring for å få til full synergi.
    Ikke bare meg, altså...

    Har eid D15 fra pre-Naim tiden. Egentlig var de innkjøpt for å brukes sammen med rørforsterkere, men siden de har så mange positive sider har høyttalerbytte blitt utsatt og utsatt.. :). Litt research gjenstår, så blir vel også mine D15 lagt ut til salgs.

    Og det blir britisk...garantert!

    PS. Hva kan jeg egentlig vente å få for 3 år gamle D15?

    mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    ACTIVE skrev:
    Enda en som forlater Proac.

    D 38 gikk til Alta.

    Litt vemodig er det...... :-\
    Hva var grunnen til at du ville ha noe annet? Trodde du var så fornøyd jeg. ::) Og hvordan er inntrykket så langt med nye høyttalere?

    Mvh
     
    H

    hordasped

    Gjest
    toref skrev:
    ACTIVE skrev:
    Enda en som forlater Proac.

    D 38 gikk til Alta.

    Litt vemodig er det...... :-\
    Hva var grunnen til at du ville ha noe annet? Trodde du var så fornøyd jeg. ::) Og hvordan er inntrykket så langt med nye høyttalere?

    Mvh

    Byttet vel mest for at høytt. skulle passe mer til stue ang. plassering/justering tilpasningsmuligheter,og har ikke angret på dette.

    Proac spiller HIFI / Gradient spiller MUSIKK ;D
     

    Karre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.07.2007
    Innlegg
    59
    Antall liker
    0
    Proac spiller HIFI / Gradient spiller MUSIKK Gliser

    Hva som menes med dette?

    Det lurer også jeg på? Er det kanskje noe man sier for å konsolidere egoet ved utstyrsbytte: "det store hamskiftet"?
    Man kan vel si mye om ProAc, også i forhold til andre merker, men jeg har aldri opplevd dem som ikke å spille musikk. . . At høytalere som skal være røroptimaliserte spiller daft og laidback med Naim-utstyr, har jeg også problemer med.
    For ordens skyld - jeg har selv hatt, men HAR ikke ProAc for tiden.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Skal aldri si at Proac ikke er bra høytt,var selv meget godt fornøyd,byttet mest for et veldig vanskelig/problematisk rom.

    Ang. utrykk/hifi/musikk.

    Gå på en eller annen konsert LIVE,gå hjem og spill samme musikk på CD/LP,er vel her det store skillet er,leverer mye mer naturlig LIVE musikk i stua/lytterom konsertopplevelse,spiller enormt stort,viss dette gir en pekepinn på hva jeg mener
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Kritikk av ProAc blir lest med argusøyne i ProAc-tråden vettu... :)

    Men da skjønner jeg litt mer hva du mener. Mer livaktig, med større lydbilde? Det blir lettere å se for seg musikerne på en scene? Jeg går ganske ofte på konserter og har dette med å gjenskape troverdigheten som første prioritet selv. Jeg satser på at ProAc kan ta meg dit. :)


    Mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    ACTIVE skrev:
    Skal aldri si at Proac ikke er bra høytt,var selv meget godt fornøyd,byttet mest for et veldig vanskelig/problematisk rom.

    Ang. utrykk/hifi/musikk.

    Gå på en eller annen konsert LIVE,gå hjem og spill samme musikk på CD/LP,er vel her det store skillet er,leverer mye mer naturlig LIVE musikk i stua/lytterom konsertopplevelse,spiller enormt stort,viss dette gir en pekepinn på hva jeg mener
    Hva slags type konsert mener du? Har aldri opplevd konsertlyd som jeg vil ha i stua :-\.

    Spiller ProAc "HiFi"? På hvilken måte?

    Skal ikke se bort jeg går fra ProAc til Gradient neste gang ;).
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke se bort fra at omplasseringen av høyttalerene før ferien ikke ble helt vellykket. Prøvde meg på oddetalls-prinsippet og i mitt rom ble det 1/5 inn fra sidevegger og 1/7 fra bakvegg. Synes det låt bedre med en gang, litt dypere bass og litt mer åpen mellomtone. Men nå mener jeg høyttalerene har mistet litt stramhet og hurtighet og luft. Høres rart ut, men D15 er nok kresne på plassering. Noen få cm. i en eller annen retning og lyden endrer seg. Får flytte dem tilbake til tidligere plassering.

    I tidligere tider var Naim og ProAc nærmest for hund og katt å regne.. ;), men med D-serien er det flere med Naim som har oppdaget ProAc, så helt mis-match skal det heller ikke være.

    Konserter kan være så mangt (lydmessig), men å oppleve et kammerorkester i fri utfoldelse var ihvertfall en opplevelse. Den silkemyke strykerklangen og uendelige luftigheten er simpelthen umulig å få til hjemme i stua.. ;D.

    Mvh
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Lyngen skrev:
    ACTIVE skrev:
    Skal aldri si at Proac ikke er bra høytt,var selv meget godt fornøyd,byttet mest for et veldig vanskelig/problematisk rom.

    Ang. utrykk/hifi/musikk.

    Gå på en eller annen konsert LIVE,gå hjem og spill samme musikk på CD/LP,er vel her det store skillet er,leverer mye mer naturlig LIVE musikk i stua/lytterom konsertopplevelse,spiller enormt stort,viss dette gir en pekepinn på hva jeg mener
    Hva slags type konsert mener du? Har aldri opplevd konsertlyd som jeg vil ha i stua :-\.

    Spiller ProAc "HiFi"? På hvilken måte?

    Skal ikke se bort jeg går fra ProAc til Gradient neste gang ;).

    Heisann Lyngen

    Er litt vanskelig å få på trykk,men når strykeinnstumenter/kontrabass gjengies i lyd på den mest naturlige måte jeg har hørt,det spiller så stort og luftig at OMF her på sentralen hørte på Gradientene,lurte han på om det var flere høytt i min stue,må oppleves.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    ACTIVE skrev:
    Lyngen skrev:
    ACTIVE skrev:
    Skal aldri si at Proac ikke er bra høytt,var selv meget godt fornøyd,byttet mest for et veldig vanskelig/problematisk rom.

    Ang. utrykk/hifi/musikk.

    Gå på en eller annen konsert LIVE,gå hjem og spill samme musikk på CD/LP,er vel her det store skillet er,leverer mye mer naturlig LIVE musikk i stua/lytterom konsertopplevelse,spiller enormt stort,viss dette gir en pekepinn på hva jeg mener
    Hva slags type konsert mener du? Har aldri opplevd konsertlyd som jeg vil ha i stua :-\.

    Spiller ProAc "HiFi"? På hvilken måte?

    Skal ikke se bort jeg går fra ProAc til Gradient neste gang ;).
    Jeg tror deg :). Fikk er superbra inntrykk av dem på messa. En lyd jeg liker :).

    Heisann Lyngen

    Er litt vanskelig å få på trykk,men når strykeinnstumenter/kontrabass gjengies i lyd på den mest naturlige måte jeg har hørt,det spiller så stort og luftig at OMF her på sentralen hørte på Gradientene,lurte han på om det var flere høytt i min stue,må oppleves.
    Jeg tror deg :). Fikk er superbra inntrykk av dem på messa. En lyd jeg liker :).

    Enig med Costello, et kammerorkester i et godt akustisk rom er milevis fra de fleste anlegg. Det nærmeste jeg har hørt er nok Martin Logan, men D80 er ikke så dårlig den heller :).
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Må bare få sagt det...

    D 80,en av mine favoritter når det gjelder Proac :)
     

    salt_lake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    153
    Antall liker
    6
    Har akkurat fått D38 i hus. Lytter til Garbarek. Oppladning til Varanger Festivalen. Tungt og dypt på relativt lavt volum. D38 spiller meget bra i min stue. Var litt redd for bassen, men det er intet problem. Tror avstand til sidevegg er av stor betydning. Har 90 cm til sidevegg på venstre høytaler og 4,5 m til sidevegg på høyre høytaler(Vegg til senter av baffel. Stua er L formet) Begge står 1m fra bakvegg(målt til baffel). Dette blir gøy. Ikke bare bunn, men hele spekteret er større enn D15.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    salt_lake skrev:
    Har akkurat fått D38 i hus. Lytter til Garbarek. Oppladning til Varanger Festivalen. Tungt og dypt på relativt lavt volum. D38 spiller meget bra i min stue. Var litt redd for bassen, men det er intet problem. Tror avstand til sidevegg er av stor betydning. Har 90 cm til sidevegg på venstre høytaler og 4,5 m til sidevegg på høyre høytaler(Vegg til senter av baffel. Stua er L formet) Begge står 1m fra bakvegg(målt til baffel). Dette blir gøy. Ikke bare bunn, men hele spekteret er større enn D15.

    Høres bra ut dette ;)

    Litt fintuning,så tenker jeg du er fornøyd.

    Lykke til
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Fintuning, ja...

    Problemene med oppsvulmethet i mellomtonen og blaut bass forsvant.
    Flyttet D15 lengre ut i rommet og nå står de ca. 130cm fra bakvegg og 85cm. fra sidevegg. Målt fra frontbaffelen.
    Og det ble mere stramt og hurtig over hele frekvensområdet. Flott!
    Eneste minus: En slags pukkel/hardhet/festbass i øvere bassområde.
    Mistenker at Soundcare kan være synderen. Får hive meg rundt imorgen og montere de originale konene igjen og høre hva som skjer....

    D80 høres bra ut ja, men jeg tror at mine neste høyttalere blir noe annet...artig med noe nytt!
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Mye samme erfaring jeg hadde med D38,trenger mye plass,avstand til bakvegg/sidevegg,krever veldig mye plass til sidevegg,men dette er jo bare å prøve seg frem til,så sant plassen er tilstede.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Så kjapt med fin tuning, og i mål?

    Brukte over 6 mnd. på Future One, og er forsatt ikke i mål.

    Solgt møbler, flyttet rundt seks ganger, prøvd veggtepper etc., men det er vel betong veggene som er synderen?

    Har hatt problemer i tre år, og er også blitt irettesatt, her på forumet med "god" grunn!

    Har forstått at rommet er like vktig som alle andre elementer i et stereo anlegg, men når alle bøker om accustick kun kommer i teknisk engelsk, og med utregninger som er vanskelig å forstå, da spørs det om ikke nye høytalere er på gang?
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Hei FLINK

    Tok utgangspunkt ifra han som kjøpte mine D38,der rommet;innventar er tilstede,han driver med siste fintuning bakvegg/sidevegg.

    Håper dette bidrar til å forklare fintuning.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    ACTIVE skrev:
    Hei FLINK

    Tok utgangspunkt ifra han som kjøpte mine D38,der rommet;innventar er tilstede,han driver med siste fintuning bakvegg/sidevegg.

    Håper dette bidrar til å forklare fintuning.



    Høres smart ut!

    Glemte at "alle" andre komponeter også er byttet, og det er litt synd, men det virker som et annet høytaler merke snart kommer i hus, men man kan vel være en ProAc venn for det?
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Tror nok du er inne på det "riktige" problem.

    Betong,går igjen som et stort problem
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Tuner fortsatt og ikke i mål, flinkgutt? Tror ikke du har kommet til fintuningen ennå, da eller? ;)

    f skrev:
    Så kjapt med fin tuning, og i mål?

    Brukte over 6 mnd. på Future One, og er forsatt ikke i mål.

    Solgt møbler, flyttet rundt seks ganger, prøvd veggtepper etc., men det er vel betong veggene som er synderen?

    Har hatt problemer i tre år, og er også blitt irettesatt, her på forumet med "god" grunn!

    Har forstått at rommet er like vktig som alle andre elementer i et stereo anlegg, men når alle bøker om accustick kun kommer i teknisk engelsk, og med utregninger som er vanskelig å forstå, da spørs det om ikke nye høytalere er på gang?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Noen andre som har negative erfaringer med spikesen til Soundcare?

    Har satt på plass ProAc's egne spikes/koner og vips var pukkelen et sted i bassen forsvunnet! Ikke nok med det....jeg synes også at lyden oppover frisknet adskillig til. Lyden er ikke så "tung" lengre.

    ProAc er nok kilne både mht plassering og underlag.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Samme erfaring som deg akkurat her. Skikkelige spikes strammer opp og løfter på en måte sløret vekk. Subbet et sted mellom 80-40 hz blir borte.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Samme erfaring som deg akkurat her. Skikkelige spikes strammer opp og løfter på en måte sløret vekk. Subbet et sted mellom 80-40 hz blir borte.
    Trodde Soundcare var skikkelige spikes, jeg... :)

    Selv etter bare en kort lyttestund kan jeg konstantere at det ble bedre og mindre fokus på bass.
    En annen ting er at jeg nå må skru opp volumet litt i forhold til tidligere.
    Fordi det ble mindre farging?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Der er jeg nok litt på for tynn grunn til å gjette kvalifisert ;)
    Ja, Soundcare er skikkelige spikes det. Men, de fungerer vel mest som føtter? Jeg mener, det er jo ikke samme
    funksjonen som en skikkelig pigg rett i gulvet?
    Ikke vet jeg, har aldri testet veldig mye på det. Men, jeg tok av Soundcare på mine Target stativer pga. at jeg har teppe på lytterommet, derfor er det lettere å få det stødig med spikes rett i gulvet. Så, det er kanskje mest derfor det fungerte best. Det er jo mange som rapporterer om det motsatte ved bruk på gulv uten teppe.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    costello skrev:
    Noen andre som har negative erfaringer med spikesen til Soundcare?
    Ja. Har enda til gode å høre soundcare gjøre noe positivt med lyden. Her hjemme og i 2 andre oppsett har vi prøvd med og uten, og alle plassene var det en klart negativ effekt spesiellt i mellomtonen med sc montert.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    For meg fungerer faktisk mykt underlag best. :) Med de originale piggene synes jeg lyden hørtes mer komprimert ut, mer "kasselyd". Med mykt underlag, for tiden tilklippede stykker av liggeunderlag, synes jeg musikken slipper bedre ut fra høyttalerne, og det hele blir mer troverdig. Antakelig vil dette også avhenge av gulv og rom forøvrig. Jeg har relativt mykt tregulv i lytterommet. Vurderer å skaffe meg noen biter av Rubloc Trisolator, som den forrige eieren av mine høyttalere hadde gode erfaringer med. Men det er ikke noe stress egentlig - nært forestående er installasjon av akustikkpaneler.

    Mvh
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    MaHa skrev:
    Tuner fortsatt og ikke i mål, flinkgutt? Tror ikke du har kommet til fintuningen ennå, da eller? ;)

    f skrev:
    Så kjapt med fin tuning, og i mål?

    Brukte over 6 mnd. på Future One, og er forsatt ikke i mål.

    Solgt møbler, flyttet rundt seks ganger, prøvd veggtepper etc., men det er vel betong veggene som er synderen?

    Har hatt problemer i tre år, og er også blitt irettesatt, her på forumet med "god" grunn!

    Har forstått at rommet er like vktig som alle andre elementer i et stereo anlegg, men når alle bøker om accustick kun kommer i teknisk engelsk, og med utregninger som er vanskelig å forstå, da spørs det om ikke nye høytalere er på gang?


    Tok vel litt hardt i for "kjente" ;D

    Er vel i mål, men med et mø... rom kan lite gjøres. Satt på spissen så er det jo rommet som har vært galt hele tiden, faktisk helt kliiiiiiiin gærnt.

    Kommer til å bruke accustick plater på sikt, men rommet er som sagt vanskelig. Tegnet det opp til en på dette forum i 2006, og fikk beskjed om å flytte!

    Har satset på en vanskelig modell, og burde vært mere klar over hva som ble satset på den gangen, men det hørtes så forb.... bra ut i butikken hos Tor (Lyrich). Det som det ikke ble tatt høyde for, var at de var koblet opp i det beste lytterommet den gangen.

    Tror det blir satset på en litt mere "normal" modell, som ikke er så følsom, for ytre påvirkninger (rommets tilstand).

    Det er ingen krise om de ikke blir solgt, ved et evt. innbytte av andre høytalere. Må bare jobbe noe jæ.... med rommet istedenfor, men det er vel ingen snarvei til god lyd, eller?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    f skrev:
    Det er ingen krise om de ikke blir solgt, ved et evt. innbytte av andre høytalere. Må bare jobbe noe jæ.... med rommet istedenfor, men det er vel ingen snarvei til god lyd, eller?
    Hehe... :) Så lenge du synes det går riktig vei, liksom, mens du jobber, kan det vel være tilfredsstillende å jobbe litt. Men hvis du må bygge om hele rommet ditt vet jeg ikke helt om jeg ville likt den tanken... ::) Noen ganger må man innse at det kanskje finnes enklere veier til Nirvana enn den man nettopp har startet på.

    Mvh
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    toref skrev:
    f skrev:
    Det er ingen krise om de ikke blir solgt, ved et evt. innbytte av andre høytalere. Må bare jobbe noe jæ.... med rommet istedenfor, men det er vel ingen snarvei til god lyd, eller?
    Hehe... :) Så lenge du synes det går riktig vei, liksom, mens du jobber, kan det vel være tilfredsstillende å jobbe litt. Men hvis du må bygge om hele rommet ditt vet jeg ikke helt om jeg ville likt den tanken... ::) Noen ganger må man innse at det kanskje finnes enklere veier til Nirvana enn den man nettopp har startet på.

    Mvh


    For å få et tilfredsstillende rom, så må et nytt rom bygges i rommet, og det blir fort dyrt.

    Det er sånn med vinkelstuer, der kun langveggen kan benyttes, som bakvegg, og høyre sidevegg er meget skeiv. Bakveggen bak lytteposisjon er også meget skeiv.

    Dette er jo en hobby, så "litt" svinn må man regne med, men mange vil ha mer, og det er jo også derfor man bytter komponenter, for å komme nærmere nirvana? (eller bli 100 % fornøyd).

    Man blir liksom aldri helt tilfreds med kun 90 %, etter en stund?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    f skrev:
    Dette er jo en hobby, så "litt" svinn må man regne med, men mange vil ha mer, og det er jo også derfor man bytter komponenter, for å komme nærmere nirvana? (eller bli 100 % fornøyd).

    Man blir liksom aldri helt tilfreds med kun 90 %, etter en stund?
    Tja, hva er 90 %? Finnes perfekt lyd? Verden er jo full av kompromisser, og det vil vel alltid være noen som har enda litt bedre lyd enn en selv. I alle fall hvis en er ærlig da. :) Det viktigste for meg i alle fall er å gjøre oppgraderinger og justeringer sånn at jeg hele tiden har gleden av musikken, men uten å knekke økonomien eller gjøre andre man er glad i sure. En venninne av meg kalte racket mitt for "alteret" en periode. Ganske treffende og litt skremmende.. ;)

    Mvh
     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    f skrev:
    MaHa skrev:
    Tuner fortsatt og ikke i mål, flinkgutt? Tror ikke du har kommet til fintuningen ennå, da eller? ;)

    f skrev:
    Så kjapt med fin tuning, og i mål?

    Brukte over 6 mnd. på Future One, og er forsatt ikke i mål.

    Solgt møbler, flyttet rundt seks ganger, prøvd veggtepper etc., men det er vel betong veggene som er synderen?

    Har hatt problemer i tre år, og er også blitt irettesatt, her på forumet med "god" grunn!

    Har forstått at rommet er like vktig som alle andre elementer i et stereo anlegg, men når alle bøker om accustick kun kommer i teknisk engelsk, og med utregninger som er vanskelig å forstå, da spørs det om ikke nye høytalere er på gang?


    Tok vel litt hardt i for "kjente" ;D

    Er vel i mål, men med et mø... rom kan lite gjøres. Satt på spissen så er det jo rommet som har vært galt hele tiden, faktisk helt kliiiiiiiin gærnt.

    Kommer til å bruke accustick plater på sikt, men rommet er som sagt vanskelig. Tegnet det opp til en på dette forum i 2006, og fikk beskjed om å flytte!

    Har satset på en vanskelig modell, og burde vært mere klar over hva som ble satset på den gangen, men det hørtes så forb.... bra ut i butikken hos Tor (Lyrich). Det som det ikke ble tatt høyde for, var at de var koblet opp i det beste lytterommet den gangen.

    Tror det blir satset på en litt mere "normal" modell, som ikke er så følsom, for ytre påvirkninger (rommets tilstand).

    Det er ingen krise om de ikke blir solgt, ved et evt. innbytte av andre høytalere. Må bare jobbe noe jæ.... med rommet istedenfor, men det er vel ingen snarvei til god lyd, eller? (Flinkgutt her!).


    Da er høytaler bytte gjennomført, og vil komme tilbake med fullstendig lytte inntrykk senere!

    Vil også påpeke at jeg forsatt er en ProAc venn, selv om valget denne gangen falt på Focal J. M. Lab 1037 BE.

    Hvis de er halvparten så bra som M. Fremer i Stereophile påstår, så er man fornøyd, men en HIFI journalist lever vel i sin egen verden?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg leste den testen og jeg syntes den var litt påtagelig positiv. Jeg merket noe spesielt med bassen i 1027 (om de ikke var så forskjellig fra 1037) men det sto ingenting om det. Derimot sto det utførlig om dette i HiFi + testen. Jeg syntes den testen var mye bedre, mye mer informativ. Det var visst en nokså brå avrulling i bånn som var årsaken.

    Gratulerer med valget. Selv om jeg liker ProAc´s lydfilosofi klart bedre :). Jeg synes ikke mellomtonen til Focal når opp til ProAc og bassen er mer "HiFi" kjapp. Diskanten er mer delikat med Focal, men også mer "tilstedet"
    IMO.
     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    Synes også testen i Hifi+ virket litt mere nøytral, men uansett så spiller Chapter Audio Precise/ Meridian G 08 bedre sammen med Focal, tror jeg?

    Kommer vel til å savne Future One en stund, men rommet er som sagt et mø... rom, og nå kan plutselig kortveggen brukes (mot verandaen), da Focalene er dobbelt så smale.

    Det "største" problemet med Future var at de var veldig breie, og ekstremt avhengig av et godt lytterom, for å yte maksimalt.

    Dette blir nå eliminert (får man håpe), og litt mindre ego blir det jo også, når flere kan ta del i lyd bildet, mao. ikke så ekstremt retnings bestemt, som Future serien, men så krystall klare som Future har vært i 3 år, skal man vel lete lenge etter?

    Har hatt tre par ProAc før, og er langt på vei enig, at en god lyd, leverer den fabrikken der. Faktisk så bra, at mange mener det er verdens beste høytaler merke.

    Det som er litt synd, det er at nå kunne de "gammle" møblene ha stått der de sto. Den sofaen var bare så jæ... god å ligge i, men natuzzi lyttestoler er vel ikke å forakte de heller.

    Har rota lenge nok, og får håpe den/de nye eierne av ProAcene kan ha et mye bedre rom å tilby, og at de spiller litt mere klassisk musikk enn undertegnede gjør. Det er jo Prog. rock som er favoritten. (Genesis, Saga, Dream Theater etc.)
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Fikk etter 5 mndr venting mine Proac D 80 i begynnelsen av mars. Har hatt god tid til innspilling - de spiller selvsagt glimrende i mine ører. Noen nevnte på denne tråden for kort tid siden at alle Response D høytt.
    har vært tested i Britisk eller annen hifi-presse. Hvor er D 80 blitt testet ? Har vært umulig for meg å oppdrive
    en eneste test av disse , selv om jeg har fulgt godt med i både europeiske og amerikanske magasiner.
    Kan noen gi meg et tips hvor dette har skjedd ??
     

    pm

    Fersking
    Ble medlem
    12.08.2007
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Heisann!

    Er det noen av dere ProAc-venner som har erfaring ProAc tritower.

    http://www.proac-loudspeakers.com/tritower.php

    Jeg er på utkikk etter nye høytalere, da det er litt vel lite trøkk i de gamle (Qln G3). Problemet mitt er at jeg pga samboer (som ikke liker store kasser i stua) er er "tvunget" til å lete kun blant nette og pene søylehøytaler. Har lenge vurdert system audio sine SA 1750 eller den nå relativt nye "Ranger".

    Er det noen som har synspunkter på hvordan ProAc tritower vil gjøre seg sammen med Primare I30 og CD21, gjerne sammenlignet med system audio i denne combo'n.

    mvh
    Preben
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Er det en nyutviklet høyttaler? Har ikke hørt om den før. Hva koster den? ProAc generelt er enkle å matche.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har såvidt hørt på ProAc D28 men ser den er prissatt til hele 46 tusen. Mitt spørsmål er da om den er verd sin pris? Er den nærmere D38 enn D15 i kvalitet? Noen som har hørt den og sammenlignet? Eller er pris/kvaitet best med D15 om ikke rommer er altfor stort?
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    pm skrev:
    ....

    Er det noen som har synspunkter på hvordan ProAc tritower vil gjøre seg sammen med Primare I30 og CD21, gjerne sammenlignet med system audio i denne combo'n.

    mvh
    Preben
    ProAc og Primare er generelt en dårlig match, synes jeg. ProAc trives ikke godt sammen med Primares litt fyldige og avslappede lydsdignatur.

    Etter min mening skal ProAc ha en stram elektronikk. Som for eksempel Bryston, Hegel og DP. Ja, jeg har akkurat hørt ProAc sammen med Lyngdorf. En utmerket kombinasjon.

    Masse krefter og stramhet + ProAc = godlyd.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Jeg har såvidt hørt på ProAc D28 men ser den er prissatt til hele 46 tusen. Mitt spørsmål er da om den er verd sin pris? Er den nærmere D38 enn D15 i kvalitet? Noen som har hørt den og sammenlignet? Eller er pris/kvaitet best med D15 om ikke rommer er altfor stort?
    Jeg har hørt D28. Litt tightere enn D25, men ellers ganske lik.

    46k er listepris. Glem det. Det siste jeg hørte var at Tor (=Lyric Hi-Fi) selger den for rundt 35k. Avhengig av dagsformen. En mye bedre høyttaler enn D15. Muligens ikke så mye bedre enn D25. Men den krever sitt av elektronikken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn