Prosjekt hytteanlegg "off grid hifi"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Herlig.
    Er det finer med backing eller vaskeekte flak og lim?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er med backing. Kjøpte det av Parts Express for mange år siden og hadde nesten glemt at jeg hadde det liggende på loftet. Men jeg må si at jeg synes kvaliteten er overraskende bra.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bestilte 3 sånne ruller til 104 kabinettene. Får håpe kvaliteten er god.


    Bruker du komtaktlim eller hvitlim?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Da var ventehøyttalerne på lufta.

    80 cm høy. 35 cm bred. Tunet ved 40 Hz med en mikroskopisk 1 dB kul nederst iht Winisd. 35 liter.

    Har ikke giddet å måle enda. Smelte opp cbarth1 filteret i en fei. 1000 takk :)

    Har en testplate med fasetest og den er ekstremt korrekt. Alt låter ryddig og ikke engang operadamer skriker. Det er veldig bra og absolutt ingen unoter men førsteinntrykket er kanskje bittelitt kjedelig i mellomtone og diskant.

    Må lytte litt her nå først.
    95E79F62-DACC-4922-AD60-3B55EFEFA37F.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Mangler litt av den energien og lettflytenheten jeg elsker med horn. Naturlig nok. Har ikke målt men jeg hører vel at alt som skal være der er der.

    Bred baffel og lettdreven 8 tommer med skumoppheng er rett og slett tøfft. Utrolig bra slam :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    band-it valnøtten er ganske bra, men om man vil ha garantert fint mønster gjelder det å kjøpe fra et sted som viser bilde av den aktuelle fineren, ala ebay.
    kjøpte en gang en rull med band-it hvor mønsteret var rimelig crappy, så den passet bare til steder man ikke ser så godt.

    OBBB sin patenterte trelim-metode fungerer utmerket på finer - bare rull på to-tre lag med tørking i mellom og stryk fineren på med strykejern når det er tørt.
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Du må bare stå på videre Hornlyd så finner du nok Gull, som er laget av gråstein
    Fant selv gull av mine snell e3, og Dali 104, ved å herme etter audio note og living voice,
    DDDA0893-A191-48C6-B825-65192B7BEF43.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Hadde Dali 104 tilbake på tidlig 90 tall som ung mann.
    Etter det toveis stativ Snell i lukket kasse. Husker ikke type?

    E3 hadde jeg innom for 15 år siden.

    Fortell om din modifiserte Dali 104?

    :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Funderer litt på ScanSpeak ringradiatoren jeg bruker.

    Har vel aldri vært så imponert over soft(is) domer.

    Soft domer, dvs diskanter (domer/membraner i kompresjonsdrivere) med stoff materiale av ymse slag har samme smekket som softis som deiser i asfalten (iht Snickers) :)

    Ikke helt sant og satt på spissen.

    Anyway, har sjeldent blitt imponert over kjøpehøyttalere. Det som skiller seg ut er kompresjonsdrivere med aluminium og beryllium og titandiskanten vi bruker i H6 klonene. Til og med bånddiskanter er litt kjedelig, dog oppløst.

    Er jeg inne på noe her??
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Mine Dali 104 kasser bruker MDF i front og resten er spon, så kassa er stivere men spiller fortsatt med, dette bidrar til at den spiller renere fra topp til bunn, Living Voice bruker vist den ene siden som MDF bak eller front husker ikke i farta.

    Og få dem opp fra gulvet er den nest største forbedringen, den største er bytte av diskant, har prøvd mange forskjellige men liker best denne D2608/91300, er samme som living voice bruker selv, den åpner virkelig opp lydbildet

    stativene må være kunn en enkel firkant ingen avstivere med kitt som feste og spikes mot gulvet , dette er noe living voice har forsket mye på.

    Filtere har jeg utenfor høytaleren, og bruker ikke baffelstep, ala Dali filter, men med bedre komponenter. Living voice bruker seriefilter,

    Har et forslag til seriefilter jeg tenkte å prøve, men synes dem er vanskeligere å forstå ,for å tune dem inn.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ville vært veldig skeptisk til å bruke seriefilter på disse gamle Vifa bassene. De har forholdsvis høy induktans og korte svingspoler. Det kan få store variasjoner i delefilteret når du skrur opp volumet litt og bassene begynner å jobbe...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Spennende

    Hvordan monterte du frontplata? Skar du av kantene på kabinettet sånn at den ble presser flatt i mot hele flaten?
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Takk for advarselen cbarth1, får stå over seriefilter, Husker du Kudos kabinettene vi spilte på, som vi begge mente kom på 2 plass,
    bruker samme diskant og Filter til diskant. Daliene synes jeg spiller hakket bedre, unntatt bassen helt nederst.

    dette er jubilee kassene til 104, dem er slik.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sier ikke at det ikke kan fungere greit, men minuset med seriefilter i utgangspunktet er dårlig kontroll over diskanten. Putter du den da i serie med en bass som ikke er særlig lineær i impadanseforløpet, altså store induktanseforskjeller etter hvor spolen befinner seg i svingspolegapet, så har man enda mindre kontroll. Men fordelen med seriefilter er jo at man mer eller mindre "låser" fasen.
    Men ville overlatt seriefilter til SB Acoustics Satori, Seas Nextel eller Scanspeak Illuminator...

    Har ett par Dali 104 til "slakt" i garasjen, planen var faktisk å bruke samme diskant som deg, eller evt Morel CAT 308. Vi får se...
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Ingen fasedreining hadde vært noe, du får hive deg på bygging cbarth1, og finne noen gode filter til oss 😀
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hornlyd kan jeg spørre hvilke verdier du havnet på R2 og R3?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    De som du foreslo

    3,9 og 2,2

    alle de gule er elektrolytter, kun den sorte 1uF er PP

    1,5 mH har jernkjerne og er viklet ned fra 1,8

    ellers så har jeg ikke forsenket diskanten, orket ikke dra igang overfresen

    skal få målt litt senere i dag

    1A248B8F-9AAA-4F99-ABB1-84C5AEB07686.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Filtere har jeg utenfor høytaleren, og bruker ikke baffelstep, ala Dali filter, men med bedre komponenter. Living voice bruker seriefilter,
    Hei Simrol

    jeg klarer ikke å se av filteret til Dali 104 at det er baffelstep korreksjon der.
    Seriespolen i lavpassfilteret er heller ikke unormalt stor, den havner rundt 3K
    ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke målt enda men gått nedover på seriemotstanden fra 2,2 Ohm til 1,2 deretter 0,68 og tilslutt uten.

    Er tilbake til 0,68 Ohm nå og det låter old school med oppløsningen som manglet med for kraftig demping av diskanten.

    Wow. Det er en skam bruke penger på HiFi når dette her er mulig :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Med Kingrex så funker det veldig bra nå. Den er litt rør-smooth. Kan spille brukbart høyt før det vrenger.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Neida. Funker ikke bra nok med Kingrex. Er for svak, vrenger/skurrer ved pådrag. ...... men rør-smooth
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Funker fint dette her. Og som sagt låter det veldig i fase og ute av fase med test CDn.
    31123B05-510E-4A06-97F1-0148BD6A98D8.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Gul er invertert diskant.

    Ikke noe feil uansett hvilken vei fasen er.

    Spiller nå med diskanten «riktig vei» og på TPA3116 amp. Låter veldig bra.

    33C5E99A-6B1A-4D33-B4E5-7F9DFC7886DA.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Er nok bittelitt bedre med invertert fase ja. Da er filteret akkurat slik du beskrev cbarth1 bortsett fra at seriemotstanden til diskanten havnet på 0,68 ohm.

    Hva tenker du om at jeg har en liten jernkjernespole på bassen? Mister jeg litt klarhet i øvre arbeidsområde?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    12 volt mopedbatteriet jeg kjøpte på Biltema måler 8 volt med multimeter DC.

    Da kommer det naturlig nok ikke lyd fra t ampen.

    Har brukt det kanskje 30 minutter siden jeg kjøpte det for noen mnd siden.

    Får heller ikke ladern igang?

    Noen som vet råd?

    411D12AB-46B3-4A3E-B7A6-7F42C8FE04E5.jpeg
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    159
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    1
    Måler du 8 V DC på batteriet har du en eller flere celler som har kortsluttet. Moderne ladere sjekker også om det er kortslutning på batteriet før de starter å lade så det er grunnen til at den ikke begynner å lade
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Aha. Takk for svar.

    Får håpe Biltema tar i mot reklamasjon når jeg ikke har kvitteringen? Kan jo spore opp betalingen på kontoutskriften.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Ellers så låter ventehøyttalerne strålene.
    Er i mål med dem. Hva skal jeg si? De låter «fett» 😎
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Laderen klarer ikke å oppfatte at det er batteri tilkoblet siden det bare er 8volt. Hvis du gir batteri 12v vha booster eller et annet batteri f.eks vil nok laderen starte å lade..
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg greier ikke se helt på bildet hvordan elementene er montert. Har du en pakning eller noe for å bygge ut Vifabassen? Fasen blir enda mer korrekt om bassen er plan eller kanskje til og med montert bak diskanten i ditt tilfelle.
    Jeg har sansen for disse BBC-filterne. Bruker 3. ordens Butterworth og dybden på basselementet for fin-tune fasen, og da blir den lekende lett ekstremt korrekt. Minuset er at du er låst til en frekvens. Om ikke man monterer bassen bakfra da, ala Harbeth style. Da kan man senke ett ørlite grann.

    Jeg har erfaring med at ved å bytte til luftspole så åpner mellomtonen ett littegrann, samtidig som bassen blir bedre. Ikke vits å gå overkill, men noe sånt som Jantzen 1,8mm luftspoler koster ikke all verden og gir lav nok DCR ihvertfall for ett 8 ohms basselement.

    Men jeg begynner å stusse litt på følsomheten på den diskanten din. Den virker mistenkelig lav?
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Mente at jeg ikke bruker baffelstep slik som Dali som heller ikke bruker baffelstep, 😅, starter fra 0.42 mh. Litt lavere en Dali.

    Ser du bruker 18 db filter på Diskanten, på vente høytalerne, jeg har ikke prøvd ett så bratt filter selv, men cbarth1 har jo god erfaring med denne type elementer og filter.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hornlyd har du mulighet for å koble til tv eller spille av ren tale som f.eks lydbok?
    Denne typen høyttalere ble designet med tanke radio og studio. BBC brukte massive ressurser på å designe høyttalere med så stor taletydelighet som mulig.
    Prøv gjerne det og gi oss en liten tilbakemelding.

    Fun fact: Spencer Hughes som var sjefsdesigner brukte faktisk aldri musikk til utvikling av høyttalere, kun tale.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Jeg greier ikke se helt på bildet hvordan elementene er montert. Har du en pakning eller noe for å bygge ut Vifabassen? Fasen blir enda mer korrekt om bassen er plan eller kanskje til og med montert bak diskanten i ditt tilfelle.
    Jeg har sansen for disse BBC-filterne. Bruker 3. ordens Butterworth og dybden på basselementet for fin-tune fasen, og da blir den lekende lett ekstremt korrekt. Minuset er at du er låst til en frekvens. Om ikke man monterer bassen bakfra da, ala Harbeth style. Da kan man senke ett ørlite grann.

    Jeg har erfaring med at ved å bytte til luftspole så åpner mellomtonen ett littegrann, samtidig som bassen blir bedre. Ikke vits å gå overkill, men noe sånt som Jantzen 1,8mm luftspoler koster ikke all verden og gir lav nok DCR ihvertfall for ett 8 ohms basselement.

    Men jeg begynner å stusse litt på følsomheten på den diskanten din. Den virker mistenkelig lav?
    Det er det jeg sa hele tiden tidligere i tråden. Lav følsomhet på diskanten. Anyway, her matcher det. Hva tenker du om å droppe seriemotstanden? Har den noen synergieffekt med resten av filteret?

    Jeg kan godt legge på en finerplate eller lignende på baffelen. Hva foreslår du?

    Og jeg skal sjekke tale.


    379CC76A-204F-42EB-9248-B674517235F2.jpeg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja, det der er innafor. På bildet over her så det nesten ut som bassen var montert så den lå utenpå diskanten.

    Problemet ved ikke å forsenke elementene på baffelen er i hovedsak diffraksjonsproblematikk, da spesielt i diskant området. Men det ser jo ikke ut til å være store problemet hos deg med de målingene. Slik jeg ser det så er det ikke noe annet enn det estetiske som avgjør hva du velger i akkurat dette tilfellet
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.794
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg forslår å legge 10mm lydfelleskum på fronten. Det fungerer som pakning og elementene blir «forsenket« i skummet. Det tar også kantdiffraksjon.

    Johan-Kr
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo lest at du har beskrevet følsomheten som lav, men jeg har sett mange målinger av den diskanten og de har alle vist ca 90db følsomhet.
    Vifabassen har vel en følsomhet på rett over 92db. Etter delefilteret mitt så ligger det vel rundt 88db. Så den diskanten din skulle i utgangspunktet vært dempet rundt 3db.

    Motstanden i serie med diskanten kan du bare variere så den matcher følsomheten på bassen uten å påvirke delefilteret.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn