Splitter ny P20 strøm-regenerator testet privat
Hei, dette er min første post på dette forumet som jeg har fulgt i flere år. PS Audio har vært i kikkerten siden 2015.
Tok en fridag i går for å teste P20 utlånt av Mala Audio. Sier det først som sist: Aldri har jeg hatt så god lyd i anlegget! Emballasjen veldig enkel å få av – PS Audio er proffe på alle områder, får’n si. Elegant innpakking av DMP'en og DS DAC'en jeg hentet samtidig også.
Testet P20 med mitt gamle oppsett med APL DSD-S XE DAC’en og streaming fra TIDAL via Bluesound Node 2 (coax kabel); P20 satt litt skrå for å filme/ta bilder.
Har irritert meg over en variabel trafo-brum som kommer og går i begge H20'ene og i en Audio Physic Terra sub (men ingen brumlyd i høyttalerne heldigvis). Lyngdorf Forsterkerne og en Sony sub med switch mode strømforsyninger hører jeg ingenting fra. Har brukt en PS Audio Dectet strømskinne/filter i bare et par uker, men denne fjerner ikke brummingen.
Med P20 må jeg legge øret helt inntil for å høre, og da en helt jevn forventet brumming . Har testet H20 her på jobben hvor det er TN nett - må legge øret helt inntil her også. Albania-nett hjemme altså
.
Jeg trodde strømnettet i huset hadde enda høyere forvrengning enn det jeg kunne lese av, men 1.4 – 2 % THD er jo mer forvrengning enn godt er, uansett. Sinus-kurven er jo ikke verst (???) – er ikke skjeiv og har en slags rund topp, ikke mye avkuttet. Lyd-rommet mitt har egen 16 A kurs, og kabel inn fra gata og 1/2 parten av anlegget ble laget nytt ca. år 2000 nytt sikringsskap med overspenningsvern. 2 kjleskap og en fryser + en varmepumpe luft/vann med sirkulasjonspumpe og pumper til varmevekslere. Dette skulle tilsi at jeg kanskje finner høyere øyeblikksverdier når jeg ser igjennom videoene.
Jeg lot P20 kjøre en automatisk 'Phase tune', og den endret da fra 0 til -5. Kan også tweakes med lytting for den som har/ tar seg tid til det.
Med bare én Hegel H20, APL DAC’en og Bluesound streamer’n innkoblet og med klassisk musikk (Ole Bull’s spansk-inspirerte stykke "Verbena de San Juan" (fiolinkonsert albumets nest siste stykke på 2L plata), så så det slik ut:
Med resten av 7.1 anlegget* innkoblet og med Matrix Revolutions BD, så er ikke effekten mer enn 600 – 700 Watt (jeg skal sjekke med video-opptak for evt. høyere peak verdier). THD økte fra ca. 1.4 og opp til ca. 2 %, men ut fremdeles bare 0.1. Betryggende!
* 2 x H20; 2 X Lyngdorf Switch mode forsterkere (2008 modeller); Pioneer SC-LX76 (kun som hjemmekino forforsterker); Sony SA-WX900 sub (digital 1000W peak); Audio Physic Terra subwoofer (lukket kammer fra ca. 2002 (?) hektet på H20 som driver frontene - altså ikke 7.2 her); En rimelig Panasonic BD spiller fra ca. 2012). - alle 4 forsterkerne er yter ca. 2 x 400 i 4 ohms last (alle 7 høyttalerne er nominelt 4 ohm). Fronter er Xavian XN 360 og surround er SA 201 (?). Senter er en Usher BE-616 drevet av H20 i bi-amp.
En tykk Xindak strømkabel mellom P20 og nettet, men ellers bare APL kabel til DAC og resten 'lakris' (har bestilt noen Wireworld kabler fra Stereofil til halv pris - ja, med en strøm-regenerator syns jeg det er på sin plass med skjermede kabler):
Lyden opplevd subjektivt av undertegnede:
Det tok litt tid å flytte kontakter over på P20, så jeg må prøve å flytte tilbake inn på en Dectet plassert ved siden av P20 i kveld.
Opplevde at jeg la merke til forbedringer («lag på lag») gjennom hele gjennomspillingen av nevnte Ole Bull stykke, særlig bass-gjengivelsen og romfølelsen. Fantastisk gjengivelse av detaljer og uvant snilt mot øret. Må få fruen opp og høre om hun endelig tåler lyden fra anlegget på et visst volum (hun har alltid klaget på høy lyd - som ikke jeg syns er høyt). Kvinner hører visstnok forvrengning mye letter enn oss menn(?).
Kastanjett-innslagene var veldig klare mot en svartere bakgrunn enn jeg er vant til i mitt anlegg.
Dynamikken tror jeg er bedre, men en sammenligning med bare PS Audio Dectet strømskinne/filter må gjøres igjen før jeg er sikker.
(må nevne at jeg etter dette ble sitte å zappe meg igjennom mer variert musikk fra TIDAL - var rett og slett vanskelig å rive seg løs !!!)
Så også en nyere film, og realismen i lyden er uvant – alt er så stødig og rolig. Må sammenligne bildegjengivelsen med bare Dectet igjen.
Kanskje jeg skulle prøve avmagnetiseringsfunksjonen? Kan man gjøre det med alt koblet til? (ja, sier Mala og anbefalte meg å gjøre akkurat det). Og dette multiwave-valget?
En observasjon: Jeg så ikke mye variasjon på inn-sinuskurven eller THD inn fra ca. 13:00 til utpå kvelden. Hadde forventet mer støy da folk kom hjem fra jobb om ettermiddagen.
Kommer tilbake med fler inntrykk.
Morten