NAD C298 ankom stova :
Da fikk vi oss kanskje landets første på plass her i hylla i går. Reserverte et eksemplar for en del uker siden. Jeg skriver vi, for det er et fellesprosjekt med en kompis. Han har sagt at hvis ikke jeg vil beholde den, kjøper han den tvert. Beholder jeg den går han i butikken ! Han liker god lyd, men har et svært avslappet og pragmatisk forhold til utstyr. Det blei denne utgaven til NAD vi valgte. Har gått runden via alle de "vanlige mistenkte" som også leverer Purifi-bestykkede modeller ; Nord Acoustics, Apollon Audio, Audiophonics, Rouge Audio og selvfølgelig Vera (!). Sistnevnte havna dessverre utenfor budsjett, nesten det doble. Sorry. Men ellers ingen sammenligning!
Grunnen til at vi havna på denne og, ikke de andre var bl.a at den har variabel gain og mulighet for brokobling (bortsett fra Vera da, hun har). Samt får vi problemer er det 15min unna te fots! Å styre med forsendelse, tollpapirer etc, eller et firma som plutselig ikke fins mere.... . Også muligens enklere å få solgt (kjent merke), hvis det skulle bli aktuelt. Den kosta et par lapper mer enn de andre relevante alternativene.
Det med variabel gain viste seg å være en stor fordel, da den forforsterkeren jeg har tilgjengelig nå gir mye ut. Slik at å justere volumet er en øvelse som vanligvis krever aktsom tidels millimeterpresisjon. Det fikset nevnte funksjon. Alle effektforsterkere burde ha det.
Og så lyden da. Kald rett ut av eska. Det første jeg la merke til var bassen. Dyp, velkontrollert og DER. Prøvde meg noe senere på en liten øvelse ala Naboklager. (Tidlig på dagen !!!). Den holdt kontrollen "helt opp", mye bedre en annet kram jeg har kobla til. Vil forøvrig ikke påta meg noen malende beskrivelser utover det, det tar vel kanskje Gartnerforeningen seg av en gang.
Jeg er jo for øvrig tilhenger av rent vann i springen, uten forvrengning. Hvor hunden te Roger Waters ligger begravet det er det i større grad høyttalere og rommets påvirkning som bestemmer.
Fortsatte i dag å spille musikk selvfølgelig. Jo, det er stor sannsynlighet for at kompisen min må ta seg en tur i butikken.
Er jo nysgjerrig på innmaten. Kanskje jeg legger ut et daguerrotopi etter hvert, den dagen jeg åpner panseret. Slik at noen får lufte sine fordommer, mens andre forhåpentlig har noe mer faglig begrunnede vurderinger.
The C 298 may appear to be a basic Power Amplifier, but we have carefully thought through all the use cases typically encountered to create a rich feature content. Selectable balanced inputs make the C 298 a natural for studio use or connection to High EndPreamplifiers and Processors
nadelectronics.com
Dr E