Purifi, det mest interessante jeg har sett på lenge!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har lige talt med ham og han bekræfter at han har skiftet tilbage til Monacor. Der er simpelthen flere detaljer og mere hul igennem sagde han.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Må være røvhul det da........ 🤭
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Interessant logisk tankerekke i Drossels bekjentskapskrets. Håper ikke vedkommende er kirurg eller flykonstruktør.

    Forøvrig er NAD sin Purifi-bestykkede effektforsterker C298 klar her på berget i slutten av måneden. Prissatt til 19998,-. Helt OK ift europaprisen på € 1999,-. F.eks en tilsvarende modell fra Nord Acoustics (UK) vil komme på 17900,- hjem til deg. Den har ikke justering av gain og mulighet for brokobling. Og litt mere krøllete vei hvis tekniske problem skulle oppstå på et postordreprodukt fra kølaholmen. Men iflg Snickersen har den litt mere strøm under panseret. De har jo selvfølgelig ikke samme inngangsbuffere, men tror ikke faren for NaDali lydkarakter (på C298), hva nå det måtte være, er overhengende. Men hvem vet, det er jo et produkt ingen av oss har sett eller hørt ennå. Eller målt....

    Forøvrig Audiophile.no er litt ufrivillig morsomme i sin omtale: "NAD C298 selvklokkede forsterkerteknologi til mainstreamforsterker" og i artikkelen kalles teknologien for "Eigenkraft". Litt fort i svingende der og med litt hjelp fra Herr Guggle kanskje ?

    Nei, jeg har ingen forbindelse te "Klubben" - BASTA!

    Dr.E
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ham som skippede Purifi enhederne har forøvrigt forstærkere med max hul igennem. 6 trin First One MOSFET med CFA trin - extreme stor båndbredde og Slew Rate på 230 v/us. Alle lavet af mig. Elektroniske filtre med discrete komponenter og DSP. Dem som rynker på næsen af Monacor aner ikke hvad de snakker om.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Det er vel ingen som rynker på nesen av Monacor her. Har selv hatt en høyttaler med slik bestykning. Mucho bang for the bucks.! Litt på siden ift trådens tema.

    Men det er jo "noen" som fnyser av Purifi sine rynker..... . (kantopphenget)

    Dr E
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Purifi højttaler havde virkeligt problemer i vores klub hvad angår bassen. Man måtte blokere bassporten.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Noe OT, men hvilke Monacor er det det er snakk om?

    Johan-Kr
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Så har du de raringer som velger anlegg etter ørene uansett hvordan det måler 😂
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    .
    Kan squ ikke helt huske det Fenalår. En 6.5 " mener jeg.
    Det ser ut til å være Monacor SPH-170C, ref Facebook innlegget over.

    Men jeg merker meg denne kommentaren, se bold tekst
    Søren Jensen

    Troels Gravesens målinger bekræfter øvrige tilgængelige målinger med hensyn til lineær frekvensgang og lav forvrængning. Det er også klart min oplevelse af lyden fra enhederne.
    Jeg bliver i øvrigt stadig mere tilfreds med enhederne efterhånden som de bliver tilspillet og min hjerne vænnes til lyden
     

    skjensen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    8
    Sted
    Danmark, Nord-sjælland
    Hej, det er mig med Monacor-enhederne :)
    Først om Purifi. De spiller faktisk rigtig godt med mange detaljer og et stort og præcist lydbillede. De har absolut ingen unoder. Bedømt på en absolut skala ligger de meget højt, og for mange med ønsker om en blød og gerne rør-agtig lyd vil enhederne sikket være det helt rigtige.
    Så til Monacor C170, som det drejer sig om. De spiller med endnu flere detaljer og en fantastisk fornemmelse af at være til stede i en musik-event. Jeg går ofte til klassiske koncerter, og med Monacor kan jeg på gode optagelser få en fornemmelse af alt hvad der foregår i et kammerorkester - det intime samspil mellem instrumenter bliver helt levende. Purifi kan ikke helt gøre det tilsvarende. Jazz og hård rock spiller Monacor også fantastisk. Måske skyldes det, at membranerne er af carbon-fibre, som jeg har vænnet mig til at lytte på, mens Purifi er af papir.
    Forhåbentlig overtræder jeg ingen regler ved at tilbyde Purifi-enhederne til salg her i forummet. Har ikke helt lagt mig fast på prisen, men noget i retning af 3500 DKK for et sæt - selvfølgelig i originale kasser osv.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221

    Fandt den her.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Hej, det er mig med Monacor-enhederne :)
    Først om Purifi. De spiller faktisk rigtig godt med mange detaljer og et stort og præcist lydbillede. De har absolut ingen unoder. Bedømt på en absolut skala ligger de meget højt, og for mange med ønsker om en blød og gerne rør-agtig lyd vil enhederne sikket være det helt rigtige.
    Så til Monacor C170, som det drejer sig om. De spiller med endnu flere detaljer og en fantastisk fornemmelse af at være til stede i en musik-event. Jeg går ofte til klassiske koncerter, og med Monacor kan jeg på gode optagelser få en fornemmelse af alt hvad der foregår i et kammerorkester - det intime samspil mellem instrumenter bliver helt levende. Purifi kan ikke helt gøre det tilsvarende. Jazz og hård rock spiller Monacor også fantastisk. Måske skyldes det, at membranerne er af carbon-fibre, som jeg har vænnet mig til at lytte på, mens Purifi er af papir.
    Forhåbentlig overtræder jeg ingen regler ved at tilbyde Purifi-enhederne til salg her i forummet. Har ikke helt lagt mig fast på prisen, men noget i retning af 3500 DKK for et sæt - selvfølgelig i originale kasser osv.
    Hvordan måler denne Monacor-enheten?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Ok, så ingen målinger? Bare én persons påstand etter en fullstendig random lyttetest uten en gang å ha optimalisert delefilteret?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ok, så ingen målinger? Bare én persons påstand etter en fullstendig random lyttetest uten en gang å ha optimalisert delefilteret?
    Du er super antagonistisk som altid. Jeg har ikke målt og ejer den heller ikke. Er du Guds barn så hjælp dig selv istedet for å sprede møkk.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Målingerne er jo fine på Purifi. Ingen tvivl om det.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser Joseph Crow har testet en PTT6.5 i en transmission line høyttaler, og har sammenlignet den med en PA 12" fra B&C

     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Mine Duelund 6.5 " går op til ca 10 kHz før de begynder at falde af.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Du er super antagonistisk som altid. Jeg har ikke målt og ejer den heller ikke. Er du Guds barn så hjælp dig selv istedet for å sprede møkk.
    Jeg beklager på det sterkeste at jeg sporet av Purifi-tråden med Monacor. Men kanskje du som protagonist kan bringe tråden tilbake til tema igjen?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Håndlavet for over 10 år siden. Har haft målinger men de gik tabt i min gamle PC. DCA har også et sæt. Jeg kan prøve om de har målinger.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har spurgt på DCA. Jeg har bragt målinger på Hifisentralen engang. Fik netop besked om at de vil se efter målinger i aften.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Fandt denne måling her på forum efter at brugt meget tid. Bemærk at der først bliver væsentlig uro efter 10khz.
    Screenshot_20200922-113810.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Med en slik måleoppløsning er vel strengt tatt "vesentlig uro" vanskelig å se.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mine Duelund 6.5 " går op til ca 10 kHz før de begynder at falde af
    Fandt denne måling her på forum efter at brugt meget tid. Bemærk at der først bliver væsentlig uro efter 10khz.
    Prøver å forstørre litt. De faller av ved 1.5khz og er nede ca -15dB ved 10kHz iflg. den grafen. Kan se ut som om oppbryting skjer over det. Det er jo småpent men lineær opp til 10khz?.. I think not.
    Oppløsning og måling er også dårlig. Mistenker flere "litt skjulte" oppbrytninger mellom 3k og 10k
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ja desværre var måleudstyret ikke som nutidens.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Man vil alltid finne noen som liker noe annet enn det som måler best. Det være seg forsterkere, dacer eller høyttalere. Har selv drevet med diy høyttalerspikking en stund og har lekt meg med flere bassmellomtoner enn jeg kan huske, og flere dyre såkalte high-end varianter. Men en av mine absolutte favoritter er gode gamle Vifa C17. Måler nok sikkert ikke all verdens, men jeg liker dem okke som :giggle:

    De fleste vil nok riste på hodet over den uttalelsen, men smaken er som kjent som baken, dvs høyst subjektiv. Vi kan føle og mene det vi vil, men å si at en ting er bedre enn noe annet bare fordi man selv mener det blir feil.
    På samme måte som å si at dersom noe måler bedre så er det ensbetydende med at det låter bedre.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Man vil alltid finne noen som liker noe annet enn det som måler best. Det være seg forsterkere, dacer eller høyttalere. Har selv drevet med diy høyttalerspikking en stund og har lekt meg med flere bassmellomtoner enn jeg kan huske, og flere dyre såkalte high-end varianter. Men en av mine absolutte favoritter er gode gamle Vifa C17. Måler nok sikkert ikke all verdens, men jeg liker dem okke som :giggle:

    De fleste vil nok riste på hodet over den uttalelsen, men smaken er som kjent som baken, dvs høyst subjektiv. Vi kan føle og mene det vi vil, men å si at en ting er bedre enn noe annet bare fordi man selv mener det blir feil.
    På samme måte som å si at dersom noe måler bedre så er det ensbetydende med at det låter bedre.
    Enig det er en rigtigt god enhed som har virkeligt god opløsning. Havde dem i en D'appolito indtil en af de første klasse D på markedet tog livet af dem.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg beklager den dårlige opløsning på den måling jeg bragte. Var for hurtig der. På gammel Kemtec har jeg blevet oplyst om.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Her har noen testet den opp mot en B&C 12PE32:


    Lavere forvrengning ved 105dB enn 12-tommeren.

    Lytteinntrykk: "The bass quality produced by the PTT6.5 is excellent. The lower midrange is lively and authoritative similar to what you would achieve with larger drivers."
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Her har noen testet den opp mot en B&C 12PE32:


    Lavere forvrengning ved 105dB enn 12-tommeren.

    Lytteinntrykk: "The bass quality produced by the PTT6.5 is excellent. The lower midrange is lively and authoritative similar to what you would achieve with larger drivers."
    Psst.. :p Se her... #181
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Mere om NAD 298:

    Her er spesifikasjonene på forsterkeren. Ser ut til at det meste er på stell her. Men det er sikkert som er flinkere til å dekomponere dette enn meg. NAD har tydeligvis også laget sin egen SMPS ( iflg nettsia deres).




    1600950053628.png


    Et målemonster ?

    Dr.E
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn