På side 1 kom det frem at kabelen ikke kan endre på dataene. På side 2 kom det frem at om man kan høre forskjell på nettverkskabler under visse forutsetninger. Disse forutsetningene er at noe er gjort galt i kretsen slik at enten jord eller potensialforskjell i signalet får lov til fritt å komme gjennom og lage flytstrømmer i kretsen.
Dette skjer i analoge kretser, det skjer i kretser der man blander HDMI og analogt, spesielt om det er projektor, kabel-TV eller PC involvert, og det kan i prinsippet skje i en hver krets der en del av kretsen er analog. Vi har massevis av regler for hvordan ting bør konstrueres, og vi vet også at hifibransjen gjør veldig mye som er utenfor standard.
Dette vet jeg fordi jeg solgte nesten 500 forsterkere uten ground lift, og jeg måtte hjelpe en hel del pr telefon/e-post fordi de hadde en receiver med ikkestandard signalvei. Verstingen på dette var Denon surround-receivere, men det var langt fra alene. Det var nok minst 20 merker med svin på skauen som dukket opp bare her. Nå vil sikkert noen skylde på effektforsterkerne, men de fulgte standarden ved at, jord, chassis og signaljord var koblet sammen. Kuttet man signalbanen til signaljord var problemet løst, og det betyr at, siden komponentene var jordet til samme potensiale, at noe tilførte spenning i jordkretsen. Man kan heller ikke skylde på jordsløyfer, for de var for det første fysisk veldig små, og i tillegg kunne jeg måle DC og AC-spenninger når jeg brøt jordsløyfa i flere tilfeller der vi testet dette.
Vi vet hva som skjer, vi vet også hva som ikke skjer. Dette er ikke "noe man har sett på youtube", eller "noe man har lest på engelsk på Internet, fordi alt som står på engelsk på Internet er jo som kjent sant". Dette er noe mange på forumet vet, både fra praktisk erfaring, via sin utdannelse, og gjennom faktisk konstruksjon av kretser eller produkter.
Om man rent faktisk hører forskjell på to nettverkskabler så er streameren junk. Man løser ikke det med å bytte til en dyrere nettverkskabel, man løser det ved å kjøpe seg en skikkelig streamer. Men aller først sjekker man om det er sant at man hører forskjell, eller om det bare er en forskjell som eksisterer i ens eget hode så lenge man vet prisen på den for øyeblikket innkoblede kabelen.
Så hvorfor sitter det fortsatt folk bak tastaturet og slenger med leppa eller hevder seg krenket?