Liten statusrapport på rai rai-prosjektet mitt. Det var tidligere snakket om udugelige duster i denne tråden. Jeg tok gullmedaljen med å måle ripolene med en fasevendt. For en idiot... Da dette var ryddet opp i kom bassresponsen med full mundur i lytteposisjon! Lånte et fantastisk delefilter fra Madman som gav et lite løft i bassen ved 20hz, og da satt dette. Likevel har jeg bestemt meg for å danse med djevelen og går for en digital delefilterløsning. Grunnen til det er å ha full frihet til å eksperimentere med deleflanker og moderat EQ. I tillegg så kan denne dingsen erstatte tre bokser (dac, delefilter og pre) hvis den fungerer som den skal. I tillegg til tillegg, så kan jeg kvitte meg med den passive korreksjonskretsen for ripolene og gjøre dette i det digitale domenet. Kanskje en fordel. Kanskje ikke...
Jeg slet litt med gainstruktur i anlegget, og måtte dempe kanalen til mellomtone og diskant ganske heftig i delefilteret for å få bassen til å spille på nivå med disse. En som er smartere enn meg foreslo at dette løses med å benytte volumkontrollen på min rørforsterker i stedet for å kjøre den på "direkte" inngangen. Himmel og hav, for en forskjell!
Som en ventedings bruker jeg Minidsp 2X4 med 4 ordens deling på ripol og 1 ordens på Madbox 200hz i tillegg til 6db boost i bass ved 30hz. Bånd og fostex delt passivt, og noen eminente herremenn har målt og komponert et optimalt delefilter som er på vei inn.
Nå har jeg dypbass og transparens i toppen, og prosjektet nærmer seg status "vellykket". Det jeg er mest spent over er hvordan et skikkelig digitalt delefilter påvirker vinylopplevelsen ved å hakke signalene opp i ener og nuller, for å sette de så sammen igjen på andre siden. Minidsp har en tendens til å suge gleden ut av vinylsnurring, men gud bedre, for prisen til en flaske halvgod rødvin kan en jo ikke forvente allverdens.