Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    En brannfakkel i Berlinske Tidende. Kasper Støvring kommenterer integreringsminister Søren Pinds forslag om å sortere innvandrere til Danmark..

http://kulturkamp.blogs.berlingske.dk/2011/05/25/vi-b%25c3%25b8r-sortere-i-indvandringen-pa-grundlag-af-kultur/

Det korte af det lange er, at Pinds forslag er fornuftigt al den stund, at vi bør have de bedste indvandrere til landet, nu da vi har brug for kvalificeret arbejdskraft. For at få de bedste indvandrere må vi også se på, hvor de kommer fra. Vi må derfor for det første sondre mellem vestlige og ikke-vestlige indvandrere og søge at få de vestlige til landet.

Men selv blandt ikke-vestlige indvandrere må vi sondre mellem nationaliteter, f.eks. mellem landene i Mellemøsten og de andre. For der er jo slet ikke nær de samme problemer med f.eks. vietnamesere, thailændere og chilenere, som der er med indvandrere med muslimsk kulturbaggrund.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    oddgeir skrev:
    Dene artikkelen ligger nå ute på aftenposten.no.

- Ny seksualkultur skaper overgrep

Men,

Aftenpostens opprinnelige artikkel fra 17.52 ble endret kl. 22.22 til å fokusere på ofrene og “seksualkultur”. Opplysningene om gjerningsmennene er nå fjernet fra artikkelen.

Opprinnelig heading:
    Voldtektsstatistikken:
    Utlendinger er
    overrepresentert
    25.05.2011 kl. 17:52
    65 prosent av alle som er mistenkt for voldtekter i Oslo i 2010 har ikke-norsk bakgrunn. Les saken

Hva er det som skjer hos tanta? Hvem tok en telefon og sa at dette må vi ikke skrive om?

Her er politiets rapport:

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/oslo/Vedlegg_1309.pdf
    Er bittelitt usikker på hva du egentlig vil med dette, og skal derfor ikke mistenke deg for noen spesifikk motivasjon. Derimot håper jeg vi er enige om to ting:
    1. Overfallsvoldtekter er kun en meget liten del av antallet voldtekter, og disse blir i all hovedsak anmeldt
    2. De aller fleste voldtekter begås av en gjerningsmann offeret kjenner, og kun en liten andel av denne typen blir anmeldt.

Når man holder disse to opplysningene opp mot rapporten, ser man at bildet mht overrepresentajsoner av ymse slag endres drastisk. Er vi enige om dette?

Honkey
    Jeg lurte bare på hva som gjorde at Aftenposten gikk bort fra den opprinnelige konklusjonen til en mer politisk korrekt versjon.
    Jeg så ikke opprinnelig versjon, dessverre. Men det KAN jo være fordi deres opprinnelige konklusjon ikke holdt vann?

Honkey

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    oddgeir skrev:
    Dene artikkelen ligger nå ute på aftenposten.no.

- Ny seksualkultur skaper overgrep

Men,

Aftenpostens opprinnelige artikkel fra 17.52 ble endret kl. 22.22 til å fokusere på ofrene og “seksualkultur”. Opplysningene om gjerningsmennene er nå fjernet fra artikkelen.

Opprinnelig heading:
    Voldtektsstatistikken:
    Utlendinger er
    overrepresentert
    25.05.2011 kl. 17:52
    65 prosent av alle som er mistenkt for voldtekter i Oslo i 2010 har ikke-norsk bakgrunn. Les saken

Hva er det som skjer hos tanta? Hvem tok en telefon og sa at dette må vi ikke skrive om?

Her er politiets rapport:

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/oslo/Vedlegg_1309.pdf
    Det tok vel en stund før de fikk lest igjennom hele dokumentet.

På slutten kan man lese: "Grove generaliseringer om at Oslos voldtektsmenn er utlendinger og i
    hovedsak muslimer, er både feilaktig, utlistrekkelig og uheldig."

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Et interessant trekk i politirapporten er at i anmeldte voldtekssaker hvor gjerningsmannen er norsk er over halvparten av gjerningsmennene ukjent, mens utlenningene langt oftere er bekjente/venner eller partner/ektefelle.

Dette er jo motsatt av det man gjerne tror.

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Rapporten side 52:
    I 2010 er andelen gjerningsmenn med
    norsk landbakgrunn 34,9% og andelen med herkomst fra det europeiske kontinentet utenom Norge er
    13,8%. Til sammen hadde nær halvparten (48,7%) av gjerningsmennene europeisk etnisk bakgrunn.
    Andelen gjerningsmenn med kontinentbakgrunn fra Afrika var sunket til 19,7%, fra Midt-Østen 15,1%,
    Asia 14,1% og Amerika 2%.
    Det ser ut som om de med ikkeeuropeiske bakgrunn står for ca halvparten av overgrepene i 2010. Hvor stor andel utgjør de av befolkningen?

Ekstraservice! Jeg svarer selv.

I henhold til Statistisk sentralbyrås tall fra 1. januar 2011 utgjør gruppen innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre med bakgrunn fra Asia, Afrika, Latin-Amerika, Oseania (unntatt Australia og New Zealand) og Europa utenom EU/EØS 122.313 personer – 20,4 prosent – av Oslos samlede befolkning på 599.230 personer.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    oddgeir skrev:
    Rapporten side 52:
    I 2010 er andelen gjerningsmenn med
    norsk landbakgrunn 34,9% og andelen med herkomst fra det europeiske kontinentet utenom Norge er
    13,8%. Til sammen hadde nær halvparten (48,7%) av gjerningsmennene europeisk etnisk bakgrunn.
    Andelen gjerningsmenn med kontinentbakgrunn fra Afrika var sunket til 19,7%, fra Midt-Østen 15,1%,
    Asia 14,1% og Amerika 2%.
    Det ser ut som om de med ikkeeuropeiske bakgrunn står for ca halvparten av overgrepene i 2010. Hvor stor andel utgjør de av befolkningen?

Ekstraservice! Jeg svarer selv.

I henhold til Statistisk sentralbyrås tall fra 1. januar 2011 utgjør gruppen innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre med bakgrunn fra Asia, Afrika, Latin-Amerika, Oseania (unntatt Australia og New Zealand) og Europa utenom EU/EØS 122.313 personer – 20,4 prosent – av Oslos samlede befolkning på 599.230 personer.
    Man skal være litt forsiktig med å bruke statistikk på denne måten. Knapt to hundre anmeldelser i året er et lite utvalg. To overgripere utgjør over 1 %. En overfallsvoldtektsmann har gjerne mange voldtekter på samvittigheten, og en mann alene kan derfor gjøre store utslag.

For en tid tilbake var det en gjeng unge afrikanere som gjengvoldtok noen afrikanske jenter. Hvis det f.eks førte til 5 anmeldelser i løpet av et år og det var snakk om 6 gutter utgjør disse 16 % av alle overgriperne det året.

Oslo består for øvrig ikke bare av fastboende. Det er mange reisende innom, og disse er gjerne utlendinger.

Man må også lese det som står om endringer i seksualvanene våre. Jentene er mye mer frigjorte og ekperimentelle og initiativrik enn for ti år siden, og de har mye mer ulik oppfatning av hva de ser på som voldtekt. Jo mindre man kjenner til hvordan norske jenter er desto vanskeligere er det å forstå hvor grensene deres går. At 2/3 av dem var ruset på alkohol og narkotika, gjerne i kombinasjon, gjør heller ikke dette enklere.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg er selvfølgelig helt enig i det. Mitt anliggende var simpelthen å presentere tallene, lene meg tilbake og lese reaksjonene. Legg ellers merke til at mesteparten av ofrene er etnisk norske. Det kan kanskje skyldes festkulturen.

Dette skriver Nina Hjerpset-Østlie på Document:

http://www.document.no/2011/05/ikke-vestlige-gjerningsmenn-betydelig-overrepresentert/

Samtidig sier rapporten fra Oslo politidistrikt at tallene for 2010 viser at 19,7% av voldtektsmennene hadde bakgrunn fra Afrika, 15,1% fra Midtøsten og 14,1% fra Asia. Siden Midtøsten dels ligger i Afrika og dels i Asia, betyr det at 48,9% av voldtektene hadde gjerningsmann fra en av disse to verdensdelene.

17,4% av befolkningen står altså for 48,9% av voldtektene, hvilket er en voldsom overrepresentasjon: Voldtektshyppigheten er mellom fire og fem ganger større hos gruppen av personer fra Afrika og Asia enn hos befolkningen forøvrig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    oddgeir skrev:
    Jeg er selvfølgelig helt enig i det. Mitt anliggende var simpelthen å presentere tallene, lene meg tilbake og lese reaksjonene.
    Send utlenningene på dør, og be dem ta alle kriminelle nordmenn med seg! :mad:

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Da kan vi risikere at det blir bare oss to igjen. ;)

Ja også Kjetil Rekdal selvsagt. ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    oddgeir skrev:
    Jeg er selvfølgelig helt enig i det. Mitt anliggende var simpelthen å presentere tallene, lene meg tilbake og lese reaksjonene.
    Send utlenningene på dør, og be dem ta alle kriminelle nordmenn med seg! :mad:
    Regner med at du tulletøyser litt med oss nå, men skal man bli tatt på alvor med en slik replikk bør man stave utlending riktig. ;)

Jeg er sannelig ikke helt sikker på om Oddgeir heller ville fått bli igjen i landet, men jeg vet i alle fall at han ikke ville ønsket å bli igjen. Det spørs om ikke vår egen bevegelsesfrihet kunne blitt begrenset av en slik politikk. Det er nok ganske mange land som hadde innført streng visumplikt for nordmenn, også land i vår del av verden. I tillegg ville eventuelle reiser kunne blitt såpass ubehagelige at vi hadde latt være.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.129
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Regner med at du tulletøyser litt med oss nå, men skal man bli tatt på alvor med en slik replikk bør man stave utlending riktig. ;)

(Kunne ikke dy meg ;D)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    baluba skrev:

(Kunne ikke dy meg ;D)
    Takk for et fint bilde. :)

Edit: Jeg angrer litt på min kommentar, og beklager den. Ikke fordi jeg selv har bevist i en annen tråd hvor fort gjort det er å trå feil og velge veil stavemåte i farten, men fordi det fram til nå har vært under min verdighet å gjøre meg vittig på andres skrivefeil. Det var strengt tatt db.no-oppførsel jeg gjorde meg skyldig i der, selv om jeg forsøkte å formulere det litt mykt.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Ser tilfeldigvis av Jan Arild Snoen tenker i samme baner som meg på Minerva i dag.

http://www.minervanett.no/2011/05/26/ubehagelig-faktum/

VG dekket i går kveld rapporten med en artikkel med overskriften ”Dette er den typiske Oslo-voldtekten”. Her gjengis en rekke typiske trekk ved voldtekter. Men ett faktum er påfallende med sitt fravær. Ikke med et ord nevnes det i denne, eller i VGs andre artikkel om saken, at 99 av 152 antatte gjerningsmenn har utenlandsk opprinnelse (to foreldre født utenfor Norge), og at snaue halvparten av dem stammer fra Afrika, Asia eller Midt-Østen.

Ekstra påfallende er dette fordi rapporten har tittelen Voldtekt i den globale byen, og betydelige deler av den går med på å beskrive og drøfte landbakgrunn.

Dagbladet hadde også to artikler om rapporten på nett i går og en på papir i dag. Dagsavisen trykker en NTB-melding i dag. Aftenposten dekket den med en helside. Ingenting om landbakgrunn i noen av disse artiklene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er som nevnt tidligere et lavt antall mennesker som står bak brutale overfallsvoldtekter. Ikke usannsynlig at mange av disse kommer fra land der dette er mer utbredt, akseptert og vanlig. Men å bare dele gruppene inn i utlendinger, asylsøkere, afrikanere eller muslimer blir så alt for vidtrekkende til at det gir noen som helst mening. Hvis disse brutale jævlene har noe felles så trenger vi å snevre kategoriene ganske så mye inn for å finne de årsaksfremmende faktorene. Det er sikkert en million "utlendinger" i Norge til enhver tid. Så den kategorien har ingen nytte (annet enn som populistisk frp-propaganda).

Problemet med å spenne for vidt er at man rammer alt for mange mennesker som ikke har noe som helst med slik motbydelig kriminalitet å gjøre. Og det er lite sympatisk å klandre uskyldige mennesker for andres kriminelle adferd.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.143
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Og det er lite sympatisk å klandre uskyldige mennesker for andres kriminelle adferd.
    Såfremt det ikke er FrP politikere eller sympatisører! For da er det både edelt, høvisk og høyverdig! ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Det er som nevnt tidligere et lavt antall mennesker som står bak brutale overfallsvoldtekter. Ikke usannsynlig at mange av disse kommer fra land der dette er mer utbredt, akseptert og vanlig. Men å bare dele gruppene inn i utlendinger, asylsøkere, afrikanere eller muslimer blir så alt for vidtrekkende til at det gir noen som helst mening. Hvis disse brutale jævlene har noe felles så trenger vi å snevre kategoriene ganske så mye inn for å finne de årsaksfremmende faktorene. Det er sikkert en million "utlendinger" i Norge til enhver tid. Så den kategorien har ingen nytte (annet enn som populistisk frp-propaganda).

Problemet med å spenne for vidt er at man rammer alt for mange mennesker som ikke har noe som helst med slik motbydelig kriminalitet å gjøre. Og det er lite sympatisk å klandre uskyldige mennesker for andres kriminelle adferd.
    1. Det er ikke snakk om overfallsvoldtekter, men samtlige anmeldte voldtekter.
    2. Ellers er overgriperne inndelt etter nasjonalitet eller nasjonalitet til foreldre om de er født i Norge.
    3. Ingen har vel anklaget uskyldige mennesker for noe som helst.

Derimot må det være viktig å kjenne alle fakta rundt dette, slik at man har best mulige forutsetninger for å treffe effektive mottiltak.

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Derimot må det være viktig å kjenne alle fakta rundt dette, slik at man har best mulige forutsetninger for å treffe effektive mottiltak.
    Hva går disse "mottiltakene" ut på da?

Sperre ute mest mulig ikke vestlige utlendinger? Begynne å se på alle ikke-vestlige som risikofaktorer og levende voldteksbomber?

Nah, blir for paranoid og utrivelig for min del i alle fall.

Som sagt, vi må nok snevre inn grupperingene ganske mange hakk før vi begynner å nærme oss noe som kan være til nytte i arbeide for å forhindre vold, voldtekter og overgrep.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    oddgeir skrev:
    Hva går disse "mottiltakene" ut på da?

Sperre ute mest mulig ikke vestlige utlendinger? Begynne å se på alle ikke-vestlige som risikofaktorer og levende voldteksbomber?

Nah, blir for paranoid og utrivelig for min del i alle fall.

Som sagt, vi må nok snevre inn grupperingene ganske mange hakk før vi begynner å nærme oss noe som kan være til nytte i arbeide for å forhindre vold, voldtekter og overgrep.
    Se, det kan jeg ikke svare på. Men vi har vel folk som skal kunne slikt? I mellomtiden kan man jo late som ingenting. Det pleier jo å hjelpe. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Og jeg tror ikke noen kan gi en hundre prosent garanti for at de ikke selv kommer til å "falle i den fellen". Et lite tilfelle av dødsangst så skal du ikke se bort fra at selv Deph roper ut etter en frelser. Dette er ikke ment som erting av Deph, bare et eksempel på at jeg ikke tror noen kan garantere at "det kommer jeg aldri til å gjøre". En slik garanti vil kun være et vitnesbyrd på et overdrevet selvbilde.
    Pat Condell har en av sine finere øyeblikk der han tar for seg akkurat denne problemstillingen.

[video]_Hf2wcCoWCM[/video]

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    En luring på et annet nettsted har funnet igjen Aftenpostens originale oppslag.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:EaqjshGry_wJ:ipad.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4130999.ece+overrepresentert+utlendinger&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk&source=www.google.dk

Jeg regner med at journalisten som opprinnelig skrev dette og la det ut på nettet, ikke får bli med på Aftenpostens sommerfest. ;D

Det blir nok å skrive om været i Finnmark her etter. Eller han må pusse skoene til forfatteren av den politisk korrekte artikkelen de to neste årene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    oddgeir skrev:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:EaqjshGry_wJ:ipad.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4130999.ece+overrepresentert+utlendinger&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk&source=www.google.dk

Jeg regner med at journalisten som opprinnelig skrev dette og la det ut på nettet, ikke får bli med på Aftenpostens sommerfest. ;D

Det blir nok å skrive om været i Finnmark her etter. Eller han må pusse skoene til forfatteren av den politisk korrekte artikkelen de to neste årene.
    Oj oj oj
    Stakkars Fred. Men han fikk fortsatt beholde navnet sitt på den sensurerte versjonen.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:
    oddgeir skrev:

Oj oj oj
    Stakkars Fred. Men han fikk fortsatt beholde navnet sitt på den sensurerte versjonen.
    Jeg kom til å tenke på Orwells 1984 og begrepet Sannhetsministeriet. ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Et standard voldtektsscenario ser i følge politirapporten ut til å være en ung norsk jente drikker seg amøbe på forspiel, fortsetter på byen, våkner dagen etter hos en kriminell, sosialtrygdet innvandrer og husker pent lite av hva som har skjedd, men antar at han har hatt sex med henne, noe hun ikke ønsket. I alle fall ikke i ettertid.

P

Parelius

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    David Eagleman on Morality and the Brain

Should recent discoveries about the brain change our attitude to moral responsibility and culpability. In this episode of the Philosophy Bites podcast neuroscientist David Eagleman argues that it should.

Philosophy Bites is made in association with the Institute of Philosophy

Listen to David Eagleman on Morality and the Brain
    Alt dette er jo sagt i 3.personperspektiv, og det spørs om den fri vilje er et faktum som kan etableres slik vitenskapelig. Kan en observere den fri vilje? Neppe. Men kanskje melder den seg for oss - litt misførende språk her, men du tar tegninga - når vi tar valg. Om en da ikke vil ta bort alt som har med valg å gjøre…

Avslutningen med referansen til Sartre var jo litt artig. Sartre ble sett på som en intelligent (bright guy) mann, men han levde jo før denne nye hjernevitenskapen…

Det var en mann med navn Bentham som levde før Sartre. Han bedrev også massiv kritikk av moralen;

«6. A great multitude of people are continually talking of the Law of Nature; and then they go on giving you their sentiments about what is right and what is wrong: and these sentiments, you are to understand, are so many chapters, and sections of the Law of Nature.

7. Instead of the phrase, Law of Nature, you have sometimes Law of Reason, Right Reason, Natural Justice, Natural Equity, Good Order. Any of them will do equally well. This latter is most used in politics. The three last are much more tolerable than the others, because they do not very explicitly claim to be any thing more than phrases: they insist but feebly upon the being looked upon as so many positive standards of themselves, and seem content to be taken, upon occasion, for phrases expressive of the conformity of the thing in question to the proper standard, whatever that may be. On most occasions, however, it will be better to say utility: utility is clearer, as referring more explicitly to pain and pleasure.»

En velkjent posisjon for de fleste av oss; nyttetenkingen. Det var et forsøk på å vitenskapeliggjøre moralen. En nålevende utilitarist, Smart, så også - som i dette programmet - at skyld er bare noe metafysisk sludder.

Sosiologen Comte ville jo også erstatte moralske spekulasjoner med sin nye vitenskap sosiologien. (En ikke ueffen innføring finnes her:http://www.tasa.org.au/conferences/conferencepapers09/papers/Ewan, Glenn.pdf)

Hva jeg vil med dette? Ikke noe annet enn at det «program» som det programmet Deph linket til ikke er noe nytt; det er bare hvilken vitenskap som nå skal ligge til grunn. Sagt på en annen måte; Sartre trengte ikke å være informert om de siste vinninger innen hjernevitenskapen, og jeg tviler mer enn mye på om at det ville ha hatt noe å si for hans tenking vedr. frihet.

Nå er jo dette i god opplysningstidånd. En annen opplysningstenker, Kant, mente at denne tradisjonen var morale kaputtgemacht. Det er verdt å tenke over!

Ps: Dette sagt ikke som en oppfordring til å se bort fra biologi og hjerneforskning. Poenget er; gjør disse vitenskapene moral til noe overflødig metafysisk ugge (om jeg får låne et ord fra en annen tråd).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Et standard voldtektsscenario ser i følge politirapporten ut til å være en ung norsk jente drikker seg amøbe på forspiel, fortsetter på byen, våkner dagen etter hos en kriminell, sosialtrygdet innvandrer og husker pent lite av hva som har skjedd, men antar at han har hatt sex med henne, noe hun ikke ønsket. I alle fall ikke i ettertid.
    Det er fryktelig kynisk å generalisere det slik, men i endel tilfeller er du helt sikkert på rett spor. Ikke for å skyve noe ansvar over på ofre her, men det er likevel noe vi skal ha i bakhodet. De som står tiltalt har også rettigheter, og vi vet fra gammelt av at det også har forekommet en del justismord innen sedelighetsdommer.

"Hun ba om det" er ingen god unnskyldning for voldtekt, det er helt sikkert. Men som du skriver så er det ikke engang helt sikkert at det dreier seg om voldtekt. Av andre (praktiske og moralske) årsaker har jeg aldri sex med sanseløst fulle kvinner. Ikke fordi jeg er redd for at de skal tolke det som voldtekt i etterkant, men fordi det slettes ikke er sikkert at det er noe de ville ha gjort i en normal tilstand. Jeg har ingen glede av å våkne med en kvinne som har gjort noe hun har angret på. Men langtfra alle har en slik innstilling. Det finnes klar verre kåtsekker enn meg.

Men de er ikke voldtektsmenn selv om kvinnen i edru tilstand ikke ville ha gjort det. Selv under rus er gjensidighet gyldig. Det er garantert tilfeller der en kvinne våkner i en fremmed persons hjem og ikke kan huske å ha hatt sex, men beviselig har hatt det. Kanskje til og med røff sex. Da er veien til politikammeret kort for noen av disse som angrer, så jeg er sikker på at det blir anmeldt voldtekter som ikke er reelle, rett og slett fordi kvinnen ikke husker hva som skjedde. Eller angrer, men i det siste tilfellet er det så kynisk fra kvinnens side at offerrollen byttes om.

Det var nok en av grunnene til at det var så mange henleggelser for 20 år siden. Påtalemyndighet med politi har ikke følt seg sikker på om det dreier seg om voldtekt eller ikke, og har derfor ikke våget å føre saken. Det er i det hele tatt et kompleks som er så vanskelig at det ikke er lett å finne balansen.

Og blant "angrerne" tror jeg kanskje det finnes flere som vil gjøre noe med det hvis den de våknet med var utlending, eventuelt nordlending... For mange er det ille å våkne opp etter å ha hatt sex med en fremmed person, men enda verre hvis det er en person som de i tillegg skammer seg over å ha hatt sex med. Hvis hun våkner ved siden av en vakker modell så kan hun angre, men neppe så hardt som om hvis hun våkner ved siden av en gjennomsnitts sentralist. For å ikke snakke om en fra en kultur kvinner i Norge normalt skyr. Hun som våkner ved siden av modellen vil kanskje tenke at det er synd hun ikke husker noe av det, og kanskje føle seg litt stolt under flauheten. Hun som våkner ved siden av Ali er redd fordi hun ikke husker noe, og føler skam i tillegg til flauheten. Førstnevnte er lite troenes til å anmelde forholdet sålenge hun ikke husker at det var en voldtekt. Sistnevnte vil kunne finne på å anmelde for å enten a): være helt sikker, eller b): fjerne skammen over å ha hatt sex med en som det ikke er "sosialt akseptabelt" å ha sex med.

Men her skal vi være forsiktige, BT. Det du skriver er ikke på bærtur, for du er garantert inne på noe i din tolkning i noen av sakene. Men det er likevel farlig for majoriteten av anmeldte voldtekter regner jeg med er reelle voldtekter, og ikke oppspinn som er blitt til for å bøte på flauhet og skam. Du kan likevel ikke beskyldes for å være på voldtekstmenns parti når du tolker det slik du gjør, for det er nok hevet over enhver tvil om at slike "voldtekter" i rettsstatens navn ikke bør anmeldes. For sålenge kvinnen ikke husker noe annet enn å ha blitt med i en bil fra et utested på vei til et nachspiel så kan hun heller ikke hevde at hun ikke ble kåt i løpet av natten. Husker du ingenting så er jeg faktisk av den oppfatning at du neppe har blitt voldtatt, for slik gjør ofte at man blir edru på et blunk. Og hvor aktiv skal man være for at det skal kalles overgrep? Hvem har ikke vært sammen med yngre kvinner som helst vil være mest mulig passive under akten? Det er kjedelig sålenge det ikke er en del av rollespill, men en skikkelig kåtsekk bryr seg ikke om en jente er kjedelig i sengen eller ikke.

Huff, det er vanskelig å diskutere dette uten å bevege seg inn i et minefelt av dimensjoner. Og nå føler jeg at jeg står med begge beina plantet midt oppi. Og det er din skyld, BT. Hvis noen mener at jeg har gått for langt, og legger skyld på offer her, så ta BT for det. Han lurte meg til dette, slik som han sikkert lokker jenter som er like naive som meg til sex. Fy skam, BT. Du har dårlig innflydelse på meg! :p

(Nå har jeg vel helgardert sånn passelig, eller...?)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.061
    Torget vurderinger
    1
    For sålenge kvinnen ikke husker noe annet enn å ha blitt med i en bil fra et utested på vei til et nachspiel så kan hun heller ikke hevde at hun ikke ble kåt i løpet av natten.Eller bevistløs…….. Husker du ingenting så er jeg faktisk av den oppfatning at du neppe har blitt voldtatt, for slik gjør ofte at man blir edru på et blunk.en slik uttalelse er ikke særlig flatterende for deg, jeg håper det er fri fantasi og ikke personlig erfaring Du tar selvsagt feil! Og hvor aktiv skal man være for at det skal kalles overgrep?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roald skrev:
    For sålenge kvinnen ikke husker noe annet enn å ha blitt med i en bil fra et utested på vei til et nachspiel så kan hun heller ikke hevde at hun ikke ble kåt i løpet av natten.Eller bevistløs…….. Husker du ingenting så er jeg faktisk av den oppfatning at du neppe har blitt voldtatt, for slik gjør ofte at man blir edru på et blunk.en slik uttalelse er ikke særlig flatterende for deg, jeg håper det er fri fantasi og ikke personlig erfaring Du tar selvsagt feil! Og hvor aktiv skal man være for at det skal kalles overgrep?
    Enig i at det er farlige tanker, men det er spørsmål som naturlig stilles. Jeg står ikke nødvendigvis inne for dem selv, men det er nå engang slik det kan tolkes i endel sammenhenger. Det må foreligge en viss form for bevisførsel for at det skal kunne dømmes. Vi må ikke se for lett på det heller i vår jakt etter overgripere. Ubehagelige spørsmål må dessverre stilles.

Det er også årsaken til at endel velger å ikke anmelde overgrep. Siden bevisbyrden som alltid vil ligge hos påtalemyndighet så er det garantert mange offer som velger å ikke anmelde på grunn av dette. Det gjelder spesielt når overgriperen er en person som man har en connection til fra før. Når slike faktorer tas med tror jeg det er enklere å anmelde Ali enn å anmelde Anders for overgrep.

Jeg visste det ville være farlig å skrive det jeg skrev, og burde kanskje skrevet mye lenger og utfyllende. For her har vi med et rettsystem som forsøker å være etterrettelig vi har med å gjøre her. Vi må ikke være for redd til å diskutere disse delene heller, selv om det kan kaste et rart lys over enkelte saker. Som selvsagt i noen av sakene kan være dypt urettferdig mtp at et offer har gått gjennom mye allerede. Men skal vi bare kaste vrak på rettsprinsippene bare fordi vi må beskytte ofrene for enhver pris? Er ikke en som blir tiltalt for feilaktig voldtekt også et offer? Problemet her er at de fleste av oss kjenner en som har vært utsatt for overgrep, og at det er vanskelig å stille seg i en objektiv situasjon når overgrep havner på dagsorden. Vi gripes umiddelbart av tanken på hvor fæl prosessen var for den/de vi kjenner. Og selv om følelsene løper avgårde med meg mange ganger, så forsøkte jeg å foreta en mer kynisk tilnærming i dette innlegget. Begge deler må både føles og ageres på i denne debatten, og vi kan ikke skyve slike tanker under bordet i respekt for offerne. For det blir i alle fall en farlig situasjon. Vi må stille disse spørsmålene. Finnes det ingen som kan bevitne at et overgrep har skjedd, og vedkommende ikke husker noe selv, så må det jo stilles spørsmål ved om det har forekommet et overgrep eller ikke. Hva er feil med det?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.061
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt skal det stilles spørsmål om dette, men det er langt fra en slik uttalelse
    Husker du ingenting så er jeg faktisk av den oppfatning at du neppe har blitt voldtatt, for slik gjør ofte at man blir edru på et blunk
    Er personen tilnærmet bevistløs hjelper det lite å hevde samtykke, å ta seg til rette med en person hensatt i hjelpeløs tilstand går under voldtekt.

Det lave antallet domfelte viser hvor vanskelig/nedprioriterte disse sakene er, opplagt falske anklager bør dømmes tilsvarende strengt.

I dag er straffene latterlig lave for voldtekt som det meste annet som ikke involverer staten.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roald skrev:
    Selvsagt skal det stilles spørsmål om dette, men det er langt fra en slik uttalelse
    Husker du ingenting så er jeg faktisk av den oppfatning at du neppe har blitt voldtatt, for slik gjør ofte at man blir edru på et blunk
    Er personen tilnærmet bevistløs hjelper det lite å hevde samtykke, å ta seg til rette med en person hensatt i hjelpeløs tilstand går under voldtekt.

Det lave antallet domfelte viser hvor vanskelig/nedprioriterte disse sakene er, opplagt falske anklager bør dømmes tilsvarende strengt.

I dag er straffene latterlig lave for voldtekt som det meste annet som ikke involverer staten.
    Du har selvsagt rett. Jeg legger meg flat for at den biten faktisk er litt for drøy. Jeg vil ikke på noen måte motstride at det er et viktig poeng, noe som illustrerer hvor vanskelig dette er. Jeg tror heller ikke det forekommer særlig mange justismord på området, derimot tror jeg det forekommer endel underrapportering av voldtekter. Det er nok et større problem at voldtekter ikke anmeldes enn de få falske som blir anmeldt. I de tilfellene der det er levert falske anmeldelser håper jeg at den som leverte dem blir straffet hardt også, for slikt kan ødelegge et liv. Heldigvis kjenner jeg ingen som har opplevd noe slik, men jeg har jo hørt om tilfeller.

Og en ting er sikkert, og det er at strafferammene er altfor lave. Spesielt er de laveste straffene nesten latterlige. Det må straffes hardt. Hardere enn nå.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    baluba skrev:
    BT skrev:
    Det er fryktelig kynisk å generalisere det slik, men i endel tilfeller er du helt sikkert på rett spor. Ikke for å skyve noe ansvar over på ofre her, men det er likevel noe vi skal ha i bakhodet. De som står tiltalt har også rettigheter, og vi vet fra gammelt av at det også har forekommet en del justismord innen sedelighetsdommer.

"Hun ba om det" er ingen god unnskyldning for voldtekt, det er helt sikkert. Men som du skriver så er det ikke engang helt sikkert at det dreier seg om voldtekt. Av andre (praktiske og moralske) årsaker har jeg aldri sex med sanseløst fulle kvinner. Ikke fordi jeg er redd for at de skal tolke det som voldtekt i etterkant, men fordi det slettes ikke er sikkert at det er noe de ville ha gjort i en normal tilstand. Jeg har ingen glede av å våkne med en kvinne som har gjort noe hun har angret på. Men langtfra alle har en slik innstilling. Det finnes klar verre kåtsekker enn meg.

Men de er ikke voldtektsmenn selv om kvinnen i edru tilstand ikke ville ha gjort det. Selv under rus er gjensidighet gyldig. Det er garantert tilfeller der en kvinne våkner i en fremmed persons hjem og ikke kan huske å ha hatt sex, men beviselig har hatt det. Kanskje til og med røff sex. Da er veien til politikammeret kort for noen av disse som angrer, så jeg er sikker på at det blir anmeldt voldtekter som ikke er reelle, rett og slett fordi kvinnen ikke husker hva som skjedde. Eller angrer, men i det siste tilfellet er det så kynisk fra kvinnens side at offerrollen byttes om.

Det var nok en av grunnene til at det var så mange henleggelser for 20 år siden. Påtalemyndighet med politi har ikke følt seg sikker på om det dreier seg om voldtekt eller ikke, og har derfor ikke våget å føre saken. Det er i det hele tatt et kompleks som er så vanskelig at det ikke er lett å finne balansen.

Og blant "angrerne" tror jeg kanskje det finnes flere som vil gjøre noe med det hvis den de våknet med var utlending, eventuelt nordlending... For mange er det ille å våkne opp etter å ha hatt sex med en fremmed person, men enda verre hvis det er en person som de i tillegg skammer seg over å ha hatt sex med. Hvis hun våkner ved siden av en vakker modell så kan hun angre, men neppe så hardt som om hvis hun våkner ved siden av en gjennomsnitts sentralist. For å ikke snakke om en fra en kultur kvinner i Norge normalt skyr. Hun som våkner ved siden av modellen vil kanskje tenke at det er synd hun ikke husker noe av det, og kanskje føle seg litt stolt under flauheten. Hun som våkner ved siden av Ali er redd fordi hun ikke husker noe, og føler skam i tillegg til flauheten. Førstnevnte er lite troenes til å anmelde forholdet sålenge hun ikke husker at det var en voldtekt. Sistnevnte vil kunne finne på å anmelde for å enten a): være helt sikker, eller b): fjerne skammen over å ha hatt sex med en som det ikke er "sosialt akseptabelt" å ha sex med.

Men her skal vi være forsiktige, BT. Det du skriver er ikke på bærtur, for du er garantert inne på noe i din tolkning i noen av sakene. Men det er likevel farlig for majoriteten av anmeldte voldtekter regner jeg med er reelle voldtekter, og ikke oppspinn som er blitt til for å bøte på flauhet og skam. Du kan likevel ikke beskyldes for å være på voldtekstmenns parti når du tolker det slik du gjør, for det er nok hevet over enhver tvil om at slike "voldtekter" i rettsstatens navn ikke bør anmeldes. For sålenge kvinnen ikke husker noe annet enn å ha blitt med i en bil fra et utested på vei til et nachspiel så kan hun heller ikke hevde at hun ikke ble kåt i løpet av natten. Husker du ingenting så er jeg faktisk av den oppfatning at du neppe har blitt voldtatt, for slik gjør ofte at man blir edru på et blunk. Og hvor aktiv skal man være for at det skal kalles overgrep? Hvem har ikke vært sammen med yngre kvinner som helst vil være mest mulig passive under akten? Det er kjedelig sålenge det ikke er en del av rollespill, men en skikkelig kåtsekk bryr seg ikke om en jente er kjedelig i sengen eller ikke.

Huff, det er vanskelig å diskutere dette uten å bevege seg inn i et minefelt av dimensjoner. Og nå føler jeg at jeg står med begge beina plantet midt oppi. Og det er din skyld, BT. Hvis noen mener at jeg har gått for langt, og legger skyld på offer her, så ta BT for det. Han lurte meg til dette, slik som han sikkert lokker jenter som er like naive som meg til sex. Fy skam, BT. Du har dårlig innflydelse på meg! :p

Jeg trodde du verken var kriminell eller sosialtrygdet, balluba.

Det blir naturligvis litt delikat når man generaliserer på denne måten. Men å tolke statistikk handler om å generalisere. Jeg tok bare de hyppigste treffene på flere av statistikkområdene og et par av påstandene i rapporten og satte det sammen til et scenario. Jeg kunne naturligvis også tatt med at jenta var sosialtrygdet.

Jeg utnytter natirugvis ikke naive jenter. Det er sin kjent jeg som er naiv her.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    baluba skrev:
    BT skrev:

Jeg trodde du verken var kriminell eller sosialtrygdet, balluba.

Det blir naturligvis litt delikat når man generaliserer på denne måten. Men å tolke statistikk handler om å generalisere. Jeg tok bare de hyppigste treffene på flere av statistikkområdene og et par av påstandene i rapporten og satte det sammen til et scenario. Jeg kunne naturligvis også tatt med at jenta var sosialtrygdet.

Jeg utnytter natirugvis ikke naive jenter. Det er sin kjent jeg som er naiv her.
    Bare tøyset litt med deg siden jeg var i en pinlig situasjon selv. ;)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Og her er dagens melding fra Marte Michelet. Jeg tror hun skreve den til Oddgeir. Men han er ikke så glad i Marte Michelet i utgangspunktet, så det er ikke helt sikkert han gidder å bry seg om det som står her:

Marte Michelet skrev:
    Jeg har lest Brochmann-utvalgets rapport, og skrekkscenariet de forespeiler oss. Jeg har lest Jens Ulltveit-Moes regnestykke, der alle ikke-vestlige som kommer til Norge utgjør et «nettotap» for nasjonen. Jeg har lest Per-Willy Amundsens utlegninger om de «arbeidssky muslimene», og sett gjennom tabellene han bruker som bevis. Jeg noterer at et av de siste tabuene i norsk politikk har smuldret vekk og Arne Myrdals våte 80-tallsdrøm om innvandrerregnskap utrolig nok er blitt virkelighet. Jeg har grublet og grublet, og i bakhodet tenkt ut minst 30 helsides kommentarer jeg kunne skrevet om alt dette — saklige, analytiske, kjølige.

Men jeg klarer ikke. For det eneste jeg vil er å skrike. Det er sikkert fordi jeg er gravid. Ikke fordi jeg er hormonelt ustabil, men fordi alt sammen brått angår meg så mye mer akutt. Jeg skal nemlig føde en sånn en, en innvandrerunge.

Med en pappa født i Iran kommer hun, datteren vår, til å registres i alle de «feil» statistikkene fra det øyeblikket hun (bank i bordet) ser dagens lys. Selv om pappaen hennes har mindre gudstro enn de fleste, kommer hun til å regnes med i den muslimske befolkningen — hun blir del av den «demografiske bomben», du vet den late, korka, indoktrinerte massen som bare er her for å stjele skattepengene våre og drive jihad. Hun kommer til å regnes med i den fryktede «minoritetsandelen» i barnehagen, på skolen, i idrettslaget — du vet de som ødelegger alt for de stakkars «etnisk norske» barna. I tillegg skal jeg altså tåle at en jævla milliardær omtaler mitt ufødte barn som et nettotap. Jeg skal tåle at et regjeringsnedsatt utvalg fører samboeren min og svigerforeldrene mine som «byrder» i sine teoretiske økonomiske projeksjoner, og truer med at sånne som vokser i min mage vil bli velferdsstatens endelikt. Jeg har ikke lyst til å skrive kommentarer, jeg har lyst til å knuse ting.

Pappaen til nettotapet heter Ali Esbati. Det var ikke åpenbart at det var samfunnsøkonom han skulle bli da han kom som niåring til et asylmottak i Sverige på 80-tallet. Foreldrene hans, Mohammed og Parvin, flyktet fra Iran for redde sønnene sine unna den eskalerende krigen mellom Iran og Irak. Ville det vært en nettogevinst for Norge om Ali aldri hadde kommet til våre breddegrader, men i stedet hadde ligget i en massegrav i Iran, drept som utkommandert barnesoldat i det ørkesløse slaget mellom Saddam og Khomeini? For foreldrene hans ville det utvilsomt vært mer lønnsomt å bli i Iran, som høyt utdannede med trygge kontorjobber. I Sverige ventet årevis med arbeidsledighet, voksende bunker med avslagsbrev og endeløse timer hos nedlatende saksbehandlere på offentlige kontorer. Mine svigerforeldre har ofret mer for sine barn enn herrene Amundsen og Ulltveit-Moe har fantasi til å forestille seg.

Mohammed har gått av med pensjon, men står fortsatt opp kl. fem om morgenen og kjører taxi — hele dagen, med den vonde ryggen — for å spe på den latterlig lave pensjonen. Parvin er operert både her og der, men klager ikke, hun biter tennene sammen og går hver dag til den jobben hun endelig fikk i kommunen. Kanskje holder kroppen hennes til 67, men det er ikke utenkelig at hun må uføretrygdes før den tid. Skjønner de ikke, disse økonomene på Frisch-senteret, hvor mye det koster fysisk og psykisk å være arbeidsløs og utenfor i år etter år? Fatter de virkelig ikke at det å ta de hardeste strøjobbene, samtidig som man møter den hardeste mistenksomheten, sakte men sikkert etser bort et menneskes arbeidsevne?

Hva er det som har skjedd med oss i Norge når vi plutselig blir kvalme og sjokkerte over at flyktninger ikke glir sømløst inn i vårt arbeidsliv, og legger all skylda på dem for «manglende produktivitet»? Hva er det som har skjedd, når mennesker i totalt forskjellige livssituasjoner — enslige mindreårige afghanere, hyperintegrerte statsborgere som Ali, og polske renholdere på tremåneders slavekontrakter — buntes sammen i én og samme minuskolonne og det norske samfunnet jubler; «endelig tør vi kalle en spade for en spade»?

Det er ikke «innvandrerne» som truer den norske modellen, men økonomer og politikere som bruker «innvandrerne» som syndebukker for å plukke den fra hverandre. De maner fram dine verste fordommer om trygdesnyltende, khattyggende somaliere, for at du skal la deg lure tilå gå med på å ribbe velferdsordningene til alle uføre, allearbeidsledige, alle som for øyeblikket ikke presterer på topp.

Jeg kan ikke verne min ufødte datter mot det syke, innvandrerfiendtlige klimaet hun skal fødes inn i. Men jeg kan si til henne at jeg ikke sto og så på når de prøvde å gjøre henne til B-borger. Jeg håper du vil kunne si det samme.
    Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg har det lest den. Hun steg ikke akkurat i aktelse etter dette barnslige skribleriet.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.061
    Torget vurderinger
    1
    Ikke skarpeste kniven i skuffen, burde ikke redaktøren refusert dette? et lavmål må vel selv Dagbladet ha.

Men det er vel slik det går når man mister makten til å stilne debatten med å dra rasistkortet, desperasjonen tar overhånd i mangel på argumenter.

AUF har jo anmeldt TG for og referere til fakta og er vel helt på linje med MM, fakta skal underslås og kriminaliseres om det ikke gagner glansbildet de har prøvd å bygge.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.129
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    coolbiz skrev:
    baluba skrev:

(Kunne ikke dy meg ;D)

Edit: Jeg angrer litt på min kommentar, og beklager den. Ikke fordi jeg selv har bevist i en annen tråd hvor fort gjort det er å trå feil og velge veil stavemåte i farten, men fordi det fram til nå har vært under min verdighet å gjøre meg vittig på andres skrivefeil. Det var strengt tatt db.no-oppførsel jeg gjorde meg skyldig i der, selv om jeg forsøkte å formulere det litt mykt.
    Hyggelig at du likte bildet!

Har hatt det liggende i spent forventning om at du skulle gi meg sjansen til en barnslig hevn på at du ble litt snurt tidligere en gang da det var jeg som rettet på din rettskrivning. ;D

Ikke noe å beklage, baluba. Det er en grammatikk-nazi i oss alle, avogtil.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    baluba skrev:
    coolbiz skrev:
    baluba skrev:

(Kunne ikke dy meg ;D)

Har hatt det liggende i spent forventning om at du skulle gi meg sjansen til en barnslig hevn på at du ble litt snurt tidligere en gang da det var jeg som rettet på din rettskrivning. ;D

Det er naturlig å være litt hevngjerrig også iblant. ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    baluba skrev:
    coolbiz skrev:
    baluba skrev:
    coolbiz skrev:
    baluba skrev:

(Kunne ikke dy meg ;D)

Det er naturlig å være litt hevngjerrig også iblant. ;)
    ... og naturligvis regnet du riktig. Jeg vil verken sende kriminelle eller utlenninger eller utlendinger på dør. For øvrig kan det forekomme tulletøysing i de av replikkene jeg har stavet det riktig også.

Men disse utlendingene bær lære seg å sette pris på at jentene våre er frigjorte og ikke se ned på dem for det.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn