BT skrev:
Et standard voldtektsscenario ser i følge politirapporten ut til å være en ung norsk jente drikker seg amøbe på forspiel, fortsetter på byen, våkner dagen etter hos en kriminell, sosialtrygdet innvandrer og husker pent lite av hva som har skjedd, men antar at han har hatt sex med henne, noe hun ikke ønsket. I alle fall ikke i ettertid.
Det er fryktelig kynisk å generalisere det slik, men i endel tilfeller er du helt sikkert på rett spor. Ikke for å skyve noe ansvar over på ofre her, men det er likevel noe vi skal ha i bakhodet. De som står tiltalt har også rettigheter, og vi vet fra gammelt av at det også har forekommet en del justismord innen sedelighetsdommer.
"Hun ba om det" er ingen god unnskyldning for voldtekt, det er helt sikkert. Men som du skriver så er det ikke engang helt sikkert at det dreier seg om voldtekt. Av andre (praktiske og moralske) årsaker har jeg aldri sex med sanseløst fulle kvinner. Ikke fordi jeg er redd for at de skal tolke det som voldtekt i etterkant, men fordi det slettes ikke er sikkert at det er noe de ville ha gjort i en normal tilstand. Jeg har ingen glede av å våkne med en kvinne som har gjort noe hun har angret på. Men langtfra alle har en slik innstilling. Det finnes klar verre kåtsekker enn meg.
Men de er ikke voldtektsmenn selv om kvinnen i edru tilstand ikke ville ha gjort det. Selv under rus er gjensidighet gyldig. Det er garantert tilfeller der en kvinne våkner i en fremmed persons hjem og ikke kan huske å ha hatt sex, men beviselig har hatt det. Kanskje til og med røff sex. Da er veien til politikammeret kort for noen av disse som angrer, så jeg er sikker på at det blir anmeldt voldtekter som ikke er reelle, rett og slett fordi kvinnen ikke husker hva som skjedde. Eller angrer, men i det siste tilfellet er det så kynisk fra kvinnens side at offerrollen byttes om.
Det var nok en av grunnene til at det var så mange henleggelser for 20 år siden. Påtalemyndighet med politi har ikke følt seg sikker på om det dreier seg om voldtekt eller ikke, og har derfor ikke våget å føre saken. Det er i det hele tatt et kompleks som er så vanskelig at det ikke er lett å finne balansen.
Og blant "angrerne" tror jeg kanskje det finnes flere som vil gjøre noe med det hvis den de våknet med var utlending, eventuelt nordlending... For mange er det ille å våkne opp etter å ha hatt sex med en fremmed person, men enda verre hvis det er en person som de i tillegg skammer seg over å ha hatt sex med. Hvis hun våkner ved siden av en vakker modell så kan hun angre, men neppe så hardt som om hvis hun våkner ved siden av en gjennomsnitts sentralist. For å ikke snakke om en fra en kultur kvinner i Norge normalt skyr. Hun som våkner ved siden av modellen vil kanskje tenke at det er synd hun ikke husker noe av det, og kanskje føle seg litt stolt under flauheten. Hun som våkner ved siden av Ali er redd fordi hun ikke husker noe, og føler skam i tillegg til flauheten. Førstnevnte er lite troenes til å anmelde forholdet sålenge hun ikke husker at det var en voldtekt. Sistnevnte vil kunne finne på å anmelde for å enten a): være helt sikker, eller b): fjerne skammen over å ha hatt sex med en som det ikke er "sosialt akseptabelt" å ha sex med.
Men her skal vi være forsiktige, BT. Det du skriver er ikke på bærtur, for du er garantert inne på noe i din tolkning i noen av sakene. Men det er likevel farlig for majoriteten av anmeldte voldtekter regner jeg med er reelle voldtekter, og ikke oppspinn som er blitt til for å bøte på flauhet og skam. Du kan likevel ikke beskyldes for å være på voldtekstmenns parti når du tolker det slik du gjør, for det er nok hevet over enhver tvil om at slike "voldtekter" i rettsstatens navn ikke bør anmeldes. For sålenge kvinnen ikke husker noe annet enn å ha blitt med i en bil fra et utested på vei til et nachspiel så kan hun heller ikke hevde at hun ikke ble kåt i løpet av natten. Husker du ingenting så er jeg faktisk av den oppfatning at du neppe har blitt voldtatt, for slik gjør ofte at man blir edru på et blunk. Og hvor aktiv skal man være for at det skal kalles overgrep? Hvem har ikke vært sammen med yngre kvinner som helst vil være mest mulig passive under akten? Det er kjedelig sålenge det ikke er en del av rollespill, men en skikkelig kåtsekk bryr seg ikke om en jente er kjedelig i sengen eller ikke.
Huff, det er vanskelig å diskutere dette uten å bevege seg inn i et minefelt av dimensjoner. Og nå føler jeg at jeg står med begge beina plantet midt oppi. Og det er din skyld, BT. Hvis noen mener at jeg har gått for langt, og legger skyld på offer her, så ta BT for det. Han lurte meg til dette, slik som han sikkert lokker jenter som er like naive som meg til sex. Fy skam, BT. Du har dårlig innflydelse på meg!
(Nå har jeg vel helgardert sånn passelig, eller...?)