Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.370
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er moderert av bjornh, grunnet brudd på Hifisentralens regel 1. Ro ned temperamentet, og som man sier i Forsvaret; husk de tre T'ene (TTT), Tenk, Tenk, Tenk! FØR man handler.

P

Parelius

Gjest
    dag1234 skrev:
    Prinsippielt er det ingen forskjell i å frivillig legge seg under kniven og få implantering i brystene for å tilfredsstille mannen, som å bli omskjært for å tilfredsstille mannen. Mer hygienisk og mindre smertefult, ja muligens, men ikke vesentsforskjellig.
    Hvis du ser vesenet i den ytre endring av en kropp så kan du jo ha rett; kroppsmanipulasjon er kroppsmanipulasjon. Det vesentlige er endringen i en ytre form. Men det er ikke det du egentlig snakker om, men du bedriver sofistisk retorikk og blander kort.

En skal derimot ha godt med kortslutning i synapsene om en ikke mener at en tvungen kroppsmanipulasjon og frivillig valgt (joda, vi er alle påvirket) sådan er vesensulik.

Og til syvende og sist er vi alle påvirket - det er en selvfølgelighet som vel er unødvendig å diskutere -, problemet er hvordan vi vi har mulighet til å forholde oss til en slik påvirkning. Og til syvende og sist er det det du snakker om. Der er ikke ting vesenslikt.

En kan sikkert snakke om massemedias påvirkninger etc i lange baner, om mannens blikk etc; alt sammen interessant nok, men det er noe annet enn den nivellering du gjør når du sammenlikner tilfellene som prisnisipielt det samme.

Vi har all grunn til å frykte den type tenking kortslutning du her kringkaster.

Edit: korrigerte en skrivefeil; fra vensenslikt til vesensulikt.

Tillegg: eksempel på en anne type virkelighetsfordrening:

http://mobile.shanghaiist.com/2011/05/31/north_korea_releases_global_happine.php

V

vredensgnag

Gjest
    I Egypt ble kvinnelige demonstranter tauet inn og utsatt for møydomssjekk.

"Ingen av dem var jomfruer," sier egyptisk general.
    Forestill deg at dette var din datter, i Norge, og at politisjefen kom med meldingen.

Det hangler innpå sinnsvakt å komme trekkende med at norske kvinner er et speilbilde av hva som foregår i disse landene.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10094510

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Parelius skrev:
    dag1234 skrev:
    Prinsippielt er det ingen forskjell i å frivillig legge seg under kniven og få implantering i brystene for å tilfredsstille mannen, som å bli omskjært for å tilfredsstille mannen. Mer hygienisk og mindre smertefult, ja muligens, men ikke vesentsforskjellig.
    Hvis du ser vesenet i den ytre endring av en kropp så kan du jo ha rett; kroppsmanipulasjon er kroppsmanipulasjon. Det vesentlige er endringen i en ytre form. Men det er ikke det du egentlig snakker om, men du bedriver sofistisk retorikk og blander kort.

En skal derimot ha godt med kortslutning i synapsene om en ikke mener at en tvungen kroppsmanipulasjon og frivillig valgt (joda, vi er alle påvirket) sådan er vesensulik.

Og til syvende og sist er vi alle påvirket - det er en selvfølgelighet som vel er unødvendig å diskutere -, problemet er hvordan vi vi har mulighet til å forholde oss til en slik påvirkning. Og til syvende og sist er det det du snakker om. Der er ikke ting vesenslikt.

En kan sikkert snakke om massemedias påvirkninger etc i lange baner, om mannens blikk etc; alt sammen interessant nok, men det er noe annet enn den nivellering du gjør når du sammenlikner tilfellene som prisnisipielt det samme.

Vi har all grunn til å frykte den type tenking kortslutning du her kringkaster.

Edit: korrigerte en skrivefeil; fra vensenslikt til vesensulikt.

Tillegg: eksempel på en anne type virkelighetsfordrening:

http://mobile.shanghaiist.com/2011/05/31/north_korea_releases_global_happine.php
    Mine synapser vet du lite om, men opplys meg hva som er skillet mellom tvang og frivillighet. Hvor går det? Når slutter tvang, og når oppstår frivillighet Jeg forstår ikke, dette blir tåkeprat, og jeg sikter ikke spes til massemedia.

Og hvis du blir for fryktsom så kan du jo ta en Valium, eller en drink, det virker også på spydighetene synapsene dine.

P

Parelius

Gjest
    dag1234 skrev:
    …men opplys meg hva som er skillet mellom tvang og frivillighet. Hvor går det? Når slutter tvang, og når oppstår frivillighet Jeg forstår ikke, dette blir tåkeprat, og jeg sikter ikke spes til massemedia.
    Ingen kommentar!

(De færreste trenger et seminar for å kjenne forskjellen. Men det er klart; det er ikke forskjell på svart og hvitt heller, muligens; går du fra det ene til det andre i små nok steg så kan det være vanskelig å si. Det betyr ikke at vi ikke ser forskjell på svart og hvitt… eller tvang og frivillighet.)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Parelius skrev:
    dag1234 skrev:
    …men opplys meg hva som er skillet mellom tvang og frivillighet. Hvor går det? Når slutter tvang, og når oppstår frivillighet Jeg forstår ikke, dette blir tåkeprat, og jeg sikter ikke spes til massemedia.
    Ingen kommentar!

(De færreste trenger et seminar for å kjenne forskjellen. Men det er klart; det er ikke forskjell på svart og hvitt heller, muligens; går du fra det ene til det andre i små nok steg så kan det være vanskelig å si. Det betyr ikke at vi ikke ser forskjell på svart og hvitt… eller tvang og frivillighet.)
    Du klarer det ikke. LOL.

P

Parelius

Gjest
    dag1234 skrev:
    Parelius skrev:
    dag1234 skrev:
    Ingen kommentar!

Du klarer det ikke. LOL.
    Bevares, Parelius har glædet nesten. Kryss i taket.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Parelius skrev:
    dag1234 skrev:
    Parelius skrev:
    dag1234 skrev:
    Ingen kommentar!

Du klarer det ikke. LOL.
    Bevares, Parelius har glædet nesten. Kryss i taket.
    Når du forsøker å oppdra hvalpen din kan du til tider være informativ og interessant å lese. For eksempel når du forsøker å forklare moral og moralens kilder. Da er du på ditt beste opplysende og inspirerende. Setter i gang tanker.

Men overfor andre, f eks meg, som du tydeligvis har fått i vrangstrupen, har du kun forakt og arroganse til overs. Kanskje fordi jeg ikke har samme presisjonsnivå og er like dyp i mine definisjoner som du. Da er du ikke verken interessant eller morsom. Kun lukket om ditt eget tåkeprat.

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    Denne tråden må fikses med gaffa.
    Spørsmålet blir om tapen skal trekkes av kjapt eller langsomt, hva som er best, egentlig? Det burde vi diskutere en stund.

P

Parelius

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Slubbert skrev:
    Denne tråden må fikses med gaffa.
    Spørsmålet blir om tapen skal trekkes av kjapt eller langsomt, hva som er best, egentlig? Det burde vi diskutere en stund.
    Og vil vi gjøre det frivillig eller bare under tvang?

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    203
    Med tanke på det gaffabildet, og siden tråden heter "Rasisme, religion etc.", kom jeg i sakens anledning på noen passende vers fra Høysangen, kapittel 7. Selv om noen ivrige skribenter har aversjoner mot bibelvers slår jeg allikevel til. Her er mye å lære for de som ønsker å utvide horisonten når det gjelder erotisk litteratur vs. all den platte seksualskildringen vi overdynges med ellers i media:

1Hvor vakkert du trer fram i dine sko,
    du gjeve høvdingdatter.
    Dine buede hofter er som et smykke,
    smidd av kunstnerhånd.
    2 Ditt skjød er som et rundt beger;
    måtte det aldri mangle vin!
    Din mage er som en hvetehaug
    med liljer omkring.
    3 Dine bryster er lik to rådyrkalver,
    lik tvillingene til en gasell.
    4 Din hals er som et elfenbenstårn,
    dine øyne som dammene i Hesjbon
    ved Bat-Rabbim-porten.
    Din nese ligner Libanon-tårnet,
    som speider mot Damaskus.
    5 Hodet løfter seg som Karmel,
    ditt bølgende hår er som purpur.
    En konge er fanget i dine lokker.
    6 Hvor vakker og yndefull du er,
    min elskede, min lyst og glede.
    7 Din ranke skikkelse er som en palme
    og brystene dine som druer.
    8 Jeg ber: La meg klatre opp i palmen
    og ta tak i grenene.
    Dine bryster skal være som vintreets druer,
    din pust som angen av epler
    9 og din munn som den fineste vin.
    «La den flyte lett for min venn,
    la den gli over lepper og tenner!»

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    dag1234 blir visst aldri lei av å tulle med dere. ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    dag1234 blir visst aldri lei av å tulle med dere. ;D
    Og de velter fram fra de mørkeste avkroker, mens indignasjonen får fråden til å skumme 8)

G

Gjestemedlem

Gjest
    "Motepress", ønsket om å være vakker og vestlig kultur får et brutalt møte med religiøs tvangskultur.

Muslim girl, 19, 'stoned to death after taking part in beauty contest'

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1392454/Muslim-girl-Katya-Koren-19-stoned-death-beauty-contest-Ukraine.html

A teenage Muslim girl was stoned to death under 'Sharia law' after taking part in a beauty contest in Ukraine.

Katya Koren, 19, was found dead in a village in the Crimea region near her home.

Friends said she liked wearing fashionable clothes and had come seventh in a beauty contest.

Man skal være ganske så akademisk anlagt om man ikke evner å se forskjellen på slikt som dette og de "problemer" norske jenter møter ang. motepress og skjønnhetsidealer, men den kulturelle relativisme, religiøs indoktrinering kombinert med en manglende evne til å forstå grunnleggende begreper som tvang/frivillighet fører vel gjene til noen underlige konklusjoner og tankemønstre. Ikke helt ulike dem som gir kvinner all skyld hvis de blir overfalt og voldtatt, eller i beste fall skylder på en liberal kultur.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I Ukraina. Visste at demokratiet ikke har gode kår der, men dette slår alt annet jeg har hørt av kritikk mot det landet.

S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    "Motepress", ønsket om å være vakker og vestlig kultur får et brutalt møte med religiøs tvangskultur.

Muslim girl, 19, 'stoned to death after taking part in beauty contest'
    En fin anledning til å diskutere hva som er verst; at hun frivillig deltok i en skjønnhetstevling eller at hun ufrivillig ble stenet i hjel etterpå. Det er jo i praksis omtrent det samme kan vi lese litt lenger opp her, å argumentere for en forskjell blir bare "tåkeprat".

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    Gervais har nok ikke fått med seg dette uangripelige beviset:

Og fremdeles er det mange mennesker som er ateister? Etter i dag er det nok slutt på det her på sentralen. Nå må vel selv Deph innrømme nederlaget, for dette er jo udiskutabelt gode argumenter. Det er et bevis på at det var en industridesigner som gav bananen sin form og funksjon, og en industridesigner som fikk til det for tusenvis av år siden må jo ha vært mer enn et menneske?

Denne videoen bør bety slutten på religionskranglene på HFS. Det kan nå regnes som vitenskapelig bevist at det finnes en sjefsdesigner, sannsynligvis han som ofte kalles Gud. Trenger dere egentlig noen mer uangripelige beviser enn dette? ::)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Og fremdeles er det mange mennesker som er ateister? Etter i dag er det nok slutt på det her på sentralen. Nå må vel selv Deph innrømme nederlaget, for dette er jo udiskutabelt gode argumenter. Det er et bevis på at det var en industridesigner som gav bananen sin form og funksjon, og en industridesigner som fikk til det for tusenvis av år siden må jo ha vært mer enn et menneske?

Denne videoen bør bety slutten på religionskranglene på HFS. Det kan nå regnes som vitenskapelig bevist at det finnes en sjefsdesigner, sannsynligvis han som ofte kalles Gud. Trenger dere egentlig noen mer uangripelige beviser enn dette? ::)
    ;D

Litt morsomt er det jo at de fem kantene som han er så opptatt av, ikke finnes på noen naturlige bananarter, men er resultat av menneskelig krysspollinering. Og alle som har sett en bananpalme vet at det han kaller toppen er faktisk bunnen. Har dere forresten sett en sjimpanse skrelle en banan? Den begynner i toppen og ikke der stilken er. Prøv selv, det er lettere.

Jeg skulle likt å se ham forklare hvorfor en kokosnøtt er et helvetes ork å åpne, dessuten. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    baluba skrev:

;D

Litt morsomt er det jo at de fem kantene som han er så opptatt av, ikke finnes på noen naturlige bananarter, men er resultat av menneskelig krysspollinering. Og alle som har sett en bananpalme vet at det han kaller toppen er faktisk bunnen. Har dere forresten sett en sjimpanse skrelle en banan? Den begynner i toppen og ikke der stilken er. Prøv selv, det er lettere.

Jeg skulle likt å se ham forklare hvorfor en kokosnøtt er et helvetes ork å åpne, dessuten. :)
    Det er fordi du noen ganger skal jobbe litt for godsakene. Han er jo en stor pedagog, må vite. ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    Ikke mye rasisme i dette men det må vel kunne kalles "religiøs tro"?

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1642176.ece

Interessant når leger begynner å sette diagnose på smerter ut fra hva du har opplevd i et "tidligere" liv!

Så kan man jo stille spørsmål om disse "tidligere liv" noensinne har eksistert noen annen plass enn oppe i hodet til "troende" personer? Som en spør i kommentarfeltet: Hvofor blir det flere mennesker hvis vi gjenfødes hele tiden?

Sak man le eller gråte? Eller la dem surre med slikt de som tror på det? Personlig synes jeg de skal få lov til å stulle med sitt, men har ikke noen tro på dette selv.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    Det beviser kanskje at det ikke skal så mye til for å bli lege? Eller så er mannen også en dyktig psykolog som "helbreder" hypokondere.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Lurer på hvordan han legen behandler pasientene sine. Kanskje han har en tidsmaskin.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Ikke mye rasisme i dette men det må vel kunne kalles "religiøs tro"?

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1642176.ece

Interessant når leger begynner å sette diagnose på smerter ut fra hva du har opplevd i et "tidligere" liv!

Så kan man jo stille spørsmål om disse "tidligere liv" noensinne har eksistert noen annen plass enn oppe i hodet til "troende" personer? Som en spør i kommentarfeltet: Hvofor blir det flere mennesker hvis vi gjenfødes hele tiden?

Sak man le eller gråte? Eller la dem surre med slikt de som tror på det? Personlig synes jeg de skal få lov til å stulle med sitt, men har ikke noen tro på dette selv.
    Smerten de føler kan jo komme av at de løp fra legeregningen i sitt tidligere liv. Det blir jo litt ekstra med renter og det hele å gjøre opp for seg nå. Men så kan man jo gå hjem igjen blakk, men med god samvittighet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Muslims in Indonesia storm a house and beat several people to death with rocks and sticks for following a "deviant form of Islam".

Minner meg litt vel mye om åpningssekvensen i 2001... de er på samme intellektuelle stadium.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Får beskjed om at den er for sterk til å vises uten å være logget inn på YouTube. Det er for å bekrefte at man er over 18.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kronprinsesse Mette-Marit skal delta på FN-møte om HIV/aids. Det kan ende i fiasko fordi deltagerne er uenige om kondombruk i bekjempelsen av HIV.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4139861.ece

Kanskje ett av de viktigste helsetiltakene i verden spoleres av den katolske kirken og deres forkvaklede doktrine om at det ikke skal være tillatt å bruke effektiv beskytte mot hiv-spredning.

Man kan jo undres på hvor mange som må lide en grusom og smertefull død fordi denne perverse religionskongen i Roma har befalt det.

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Jeg synes vi skal drepe paven, og også frisøren hans. På en grusom måte. En sånn pervers fyr kan tvinge, kue og skremme mennesker til å dø av AIDS i millionevis, ja nesten fantasilioner har han drept. Så da må han selvfølgelig dø.

Og med det utseende da, han fortjener virkelig ikke å leve. For ikke å snakke om hatten. Fytti grisen. Ja, nei da blir HIV ganske smukke saker i forhold, du.

Litt underlig i grunnen at så få ikke følger det første og strengeste påbudet hans: å ikke ha sex utenfor ekteskapet, mens forbudet mot kondomer lar fåreflokken seg villig kue av. Pussig det der. Trulsene om evig pine virker visst bare mot kondombruk. Nei, la oss drepe han jo før jo heller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    Jeg synes vi skal drepe paven, og også frisøren hans. På en grusom måte. En sånn pervers fyr kan tvinge, kue og skremme mennesker til å dø av AIDS i millionevis, ja nesten fantasilioner har han drept. Så da må han selvfølgelig dø.
    Utenfor religiøse kretser er det allment akseptert at kondomer beskytter mot seksuelt overførbare sykdommer, inkludert hiv og aids. Forbud mot å bruke eller selge prevensjon er en direkte årsak til at smitten brer seg. Det er dermed også en viktig årsak til at mange må lide en gusom død. Det hele kun for at denne perverterne nissen skal få fremme sin undertrykkende religion.

Så, ja. Det hadde vært en stor fordel om noen hadde skutt paven. Så kunne de innsatt en litt mindre bakstreversk og konservativ gubbe neste gang.

Litt underlig i grunnen at så få ikke følger det første og strengeste påbudet hans: å ikke ha sex utenfor ekteskapet, mens forbudet mot kondomer lar fåreflokken seg villig kue av. Pussig det der. Trulsene om evig pine virker visst bare mot kondombruk. Nei, la oss drepe han jo før jo heller.
    Det er jo bortimot grenseløst naivt å tro at mennesker slutter med sex fordi noen religiøse ledere, som aldri selv har hatt sex med andre enn altergutter, forlanger og forventer det.

Trusler om pine og metafysiske avstraffelser i senere liv er nå en ting, men når denne religiøse klubben slår seg sammen med land som Iran saboterer FNs arbeid med å hindre spredning av aids, eller bestreber å forby omsetning av beskyttelse mot sykdommen, ja så er vi i en helt annen liga.

Det er mennesker som lider og dør grunnet disse forkvaklede religiøse forestillingene.

Men som alltid kommer vel hellige prinsipper og flyktige forestillinger før levende menneskers lidelse og nød. Men det er vel ikke stort annet å forvente fra mennesker som dyrker lidelsen som noe hellig.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn