Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Rune N

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2003
    Antall liker
    0
    Sted
    Nedre Eiker
    Jeg har, i motsetning til deg, ikke lagt NOEN politiske føringer i dette.
    Jeg har kun kommentert din oppfatning om at; jenta hadde ingenting å gjøre ute så sent på natten, hvor var foreldrene..
    Så spør jeg deg, hvorfor setter du ikke spørsmålstegn ved gjerningsmennenes foreldre?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    Og, man trenger nok ikke være sosialist for å mene noe annet enn deg.

Og Spiralis; dine holdninger til dine medmennesker er skremmende, og tvers gjennom brune!
    Kjære Lars Erik,

Jeg har ikke påstått at det kun er sosialister som er uenige med meg. Jeg oppfatter derimot deg som sosialist. Det er faktisk ikke helt det samme.

At du finner mine holdninger til mine medmennesker skremmende og tvers igjennom brune kan du kanskje utdype?

G

Gjestemedlem

Gjest
    lars_erik skrev:
    runenilsen skrev:
    Ganske syk tankegang, synes jeg.
    For å spinne videre langs den måten å tenke på, hva med gjerningsmennenes foreldrekontroll?
    Syns ikke det er en syk tankegang. Man lar ikke unger være ute om natta. Det er totalt manglende grensesetting, og man sviktet sin rolle som forelder fullstendig.

Det går det an å mene, uten å ta gjerningsmannen i forsvar.
    Vi lever i et samfunn uten portforbud.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    runenilsen skrev:
    For å spinne videre langs den måten å tenke på, hva med gjerningsmennenes foreldrekontroll?
    Syns ikke det er en syk tankegang. Man lar ikke unger være ute om natta. Det er totalt manglende grensesetting, og man sviktet sin rolle som forelder fullstendig.

Stemmer ikke. Barn har i følge politiets ordensregler ikke anledning til å oppholde seg ute i byen etter 22. Mon tro hvorfor det da?

P

Parelius

Gjest
    lars_erik skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    runenilsen skrev:

Stemmer ikke. Barn har i følge politiets ordensregler ikke anledning til å oppholde seg ute i byen etter 22. Mon tro hvorfor det da?
    Hvor har du tenkt deg med denne avsporingen?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Avsporing fra de mørkebrunes forklaringer på samfunnsproblemer?

Ingen avsporing i det hele tatt. Det har nok og sammenheng med at jeg ikke kjøper deres forstokkede syn på mennesker.
    Det er plenty av nordmenn som begår alvorlige handlinger, uten at jeg ser at dere angriper de som gruppe. Hiv ut alle snekkere, fordi 4 av 1000 av de begår voldtekter.

Totalt mangel på konsekvens i tankegang, som vanlig.

Kanskje greit å ha noe mer å fare med, enn rasistisk svada!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    runenilsen skrev:
    Totalt mangel på konsekvens i tankegang, som vanlig/quote]

Og det sier du som anklager det ene foreldreparet, og ikke voldtektmennenes foreldre?
    Det gir faktisk en smule konsekvens, dessverre. I henhold til enkeltes syn er det jenta som er ansvarlig for at hun blir voldtatt. Er hun minderårig er det da også konsekvent som følge av utgangspunktet at de foresatte er de skyldige. Piker skal IKKE bevege seg ute i det offentlige rom uten i følge med sin far, bror eller ektemann!

Det er faktisk et syn på sakene som man i et åpent demokrati antakelig må få lov til å både ha og hevde, men jeg er ikke enig, - og da er jeg vel "brun". ::)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    runenilsen skrev:
    Totalt mangel på konsekvens i tankegang, som vanlig/quote]

Og det sier du som anklager det ene foreldreparet, og ikke voldtektmennenes foreldre?
    Det gir faktisk en smule konsekvens, dessverre. I henhold til enkeltes syn er det jenta som er ansvarlig for at hun blir voldtatt. Er hun minderårig er det da også konsekvent som følge av utgangspunktet at de foresatte er de skyldige. Piker skal IKKE bevege seg ute i det offentlige rom uten i følge med sin far, bror eller ektemann!

Det er faktisk et syn på sakene som man i et åpent demokrati antakelig må få lov til å både ha og hevde, men jeg er ikke enig, - og da er jeg vel "brun". ::)
    Man må nok være innsnevra frepper for å kunne dra en slik konklusjon. Godt gjort å stadig vekk bevege seg så til de grader lavt.

Rune N

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2003
    Antall liker
    0
    Sted
    Nedre Eiker
    Kjære L_E
    Heretter skal jeg prøve å lese dine innlegg med overbærenhet, kun riste på hodet og gå videre.
    Tror ikke jeg gidder å imøtegå deg, da det bare er svada og anklager om å være brun, nazist osv. som slenges ut.
    Du har forresten ikke svart på hvorfor voldtektsguttenes foreldre ikke har ansvar for sitt avkom?

Om svaret kommer, skal jeg registrere det uten kommentar.....

Rune

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    runenilsen skrev:
    Kjære L_E
    Heretter skal jeg prøve å lese dine innlegg med overbærenhet, kun riste på hodet og gå videre.
    Tror ikke jeg gidder å imøtegå deg, da det bare er svada og anklager om å være brun, nazist osv. som slenges ut.
    Du har forresten ikke svart på hvorfor voldtektsguttenes foreldre ikke har ansvar for sitt avkom?

Om svaret kommer, skal jeg registrere det uten kommentar.....

Rune
    '
    He, he ;D
    Det er vel omtrent slik jeg ser på dine og andre frepperes innlegg. For tåpelig til å bli tatt på alvor.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    runenilsen skrev:
    Ganske innlysende er det ikke? Jenta byr seg fram, og da er det hans rett å forsyne seg!

Nå var de flere da, men skulle tro at denne rette gjelder alle tre. Mao har ikke de tre egentlig gjort noe galt og ergo har ikke foreldrene noe å stå til ansvar for.

Dette er faktisk en rådende oppfatning flere steder i verden, de fleste av dem har dog et fellestrekk, og man hører jo tidvis om jenter som dømmes til pisking og slikt fordi de har "latt seg voldta" og derigjennom svertet familiens ære!

Man kan ikke dømme disse guttene og deres foreldre ut fra våre forkvaklede kristenbaserte normer, de må jo dømmes ut fra sin kultur og sine normer. Forlanger du mer enn det Rune er du bare en brun nazi ! ::)

P

Parelius

Gjest
    lars_erik skrev:
    Avsporing fra de mørkebrunes forklaringer på samfunnsproblemer?

Ingen avsporing i det hele tatt. Det har nok og sammenheng med at jeg ikke kjøper deres forstokkede syn på mennesker.
    Det er plenty av nordmenn som begår alvorlige handlinger, uten at jeg ser at dere angriper de som gruppe. Hiv ut alle snekkere, fordi 4 av 1000 av de begår voldtekter.

Totalt mangel på konsekvens i tankegang, som vanlig.

Kanskje greit å ha noe mer å fare med, enn rasistisk svada!
    Det var ikke deres spor, men ditt, som jeg lurte på.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    Har latt meg provosere litt mer enn godt er både av saken og Lars Eriks vinkling på ansvaret. Derfor har jeg produsert stadig syrligere og skarpere innlegg for å framprovosere en reaksjon fra Lars Erik i retning av litt tankevirksomhet og med håp om å se litt empati fra hans side. Det ser ut som om insatsen var forgjeves, dessverre.

Men på prinsippiellt grunnlag må det faktisk være mulig å påpeke, uten å bli beskyldt for å værer rasist/brun/nazi, at enkelte av "våre nye landsmenn" (eller hva det nå er politisk korrekt å kalle dem?) som kommer fra visse definerte områder med en viss kultur / religion, har et kvinnesyn som er særdeles lite kompatibelt med Norge slik vi kjenner det fram til i dag. Det må være mulig å påpeke at det er flere enn et tilfeldig foreldrepar i Trondheim som burde ha tatt "visse grep" for å unngå slikt som det vi ser utspiller seg i dag. Mange (FrP, brune, nazier, etc., etc. - etter Lars Eriks definisjon) har forslått at de nyankomne kunne ha fått en "bruksanvisning" på dette landet de frivillig har valgt å slå seg ned i. Dette er forslag som har det til felles at de har blitt avvist som "rasisitiske". De som har avvist slike forslag har ikke klart å komme med et eneste konstruktivt forslag utover, toleranse, forståelse eller aksept av traumer.

Jeg vil si at jeg pr i dag ikke er rasist, - jeg aksepterer at Lars Erik er uenig men skulle ønske han gadd konkretisere og begrunne sin påstand,- jeg har selvsagt heller ikke et ønske om at landet skal dreie i en mer rasistisk retning. Men mitt postulat er dessverre at den tilnærming til disse problemene som Lars Erik og hans meningsfeller velger uvilkårlig vil føre landet ut i stadig dypere splittelse og at dette vil dra med seg som en form for "collateral damage" at stadig fler nordmenn vil gli mot rasismen. Dette er en utvikling jeg personlig ikke ønsker og slik jeg forstår Lars Erik ønsker heller ikke han det. Men dessverre er jeg redd det er den veien det går.

Nei jeg er ikke videre optimistisk og jeg er redd vi ikke er i stand til å lære av andres feil. Samtidig håper jeg virkelig at jeg ikke får rett.

Edit: En pen bunke trykkleifer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Jeg vil si at jeg pr i dag ikke er rasist, - jeg aksepterer at Lars Erik er uenig men skulle ønske han gadd konkretisere og begrunne sin påstand,- jeg har selvsagt heller ikke et ønske om at landet skal dreie i en mer rasistisk retning. Men mitt postulat er dessverre at den tilnærming til disse problemene som Lars Erik og hans meningsfeller velger uvilkårlig vil føre landet ut i stadig dypere splittelse og at dette vil dra med seg som en form for "collateral damage" at stadig fler nordmenn vil gli mot rasismen. Dette er en utvikling jeg personlig ikke ønsker og slik jeg forstår Lars Erik ønsker heller ikke han det. Men dessverre er jeg redd det er den veien det går.
    Hvis man beveger seg i retning av å forfølge, straffe, plage og hetse uskyldige for andre menneskers kriminalitet kun fordi de ligner eller kommer fra samme sted som en kriminell så er man godt på vei mot en slik utvikling. Og det er en utvikling som er ønsket av mange.

Det er jo kalrt at endel mennesker som ender opp her ikke er helt gode i hodet, men de aller fleste har en helt legitim grunn til å være her og er like opprørt over slike saker som dette som Frp-ere som godter seg litt over en "god" valgkampsak i en ellers traurig motbakke.

De som roper høyest om hvor viktig det er med vellykket integrasjon ønsker for alt i verden ikke dette, det er tomme ord, de ønsker fiendlighet, konflikt, deportasjoner og innelåsing av aller som ikke er norske nok for dem. Straff dem som er kriminelle ikke alle de andre. Det er kun smålig og ynkelig.

For meg må de gjerne drukne dem som er ansvarlig for denne ugjerningen i en septiktank, men de som tar til orde for å skade helt uskyldige mennesker kan gjerne slå følge for min del, i alle fall i noen lange paniske minutter.

Nå annser jeg absolutt ikke Spiralis for å oppfordre til noe slik, men man bør vokte seg litt for den tilbaketrukne skjebnetro posisjonen om at slike saker som dette nødvendigvis kommer ramme flere uskyldige, som om menneskets natighet var en naturlov.

Du finner neppe mer enn en håndfull syke mennesker i landet som ikke ønsker at disse gjerningsmennen blir fanget og avstraffet. Den store forskjellen ligger i dem som ønsker å straffe de ansvarlige, og hvem som vil bruke saken til å fremme sine politiske standpunkt.

Lars Eriks posisjon i dette er på den annen side helt bortreist. Å legge noe ansvar på dem som har gitt denne jenten ansvar og tillit til å være ute sent er hoderystende groteskt. Jeg vet ikke helt hva det var meningen at dette skulle være for noe, men det virker helt mot sin hensikt.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    Det var vel Odd Einar Dørum som for noen år siden uttalte at ”En drittsekk er en drittsekk, uansett hudfarge”. Selvsagt fortsatt korrekt,

I en Amnesty-blogg leste jeg også en fortsettelse av tankerekken: "En drittsekk er en drittsekk uansett hudfarge og religion, men overalt finnes det også skikkelige folk."

Enig i alt dette. Kan også tyde på at Gjestemedlem støtter et slikt syn, i alle fall Dørums. For når en har fulgt med Dehnots tirader mot alle som ikke deler hans ateistiske livsanskuelse så er det mange innlegg, både i denne og andre tråder, som typer på at når det gjelder tro og religion så går rullgardina ned. Da er plutselig det noe vi (hvem nå det er..) må forby og kjempe mot med alle midler.

Ja, organisert religionsutøvelse kan ta feil retning om maktmennesker utnytter det, men sannelig er det også mye posititivt og godt humanitært og samfunnsnyttig arbeid som mennesker med en kristent tro, eller andre religiøse syn, står bak. Men da er det lite igjen av toleranse og vidsyn hos Deph. Da er det forbud, straff og knebling som gjelder. Snodig.

S

Smorte24

Gjest
    lars_erik skrev:
    Ingenting med saken å gjøre?
    Foreldre uten grensesetting og kontroll?

Unger har ingenting ute å gjøre så sent, i byen, natt til 1. mai.

Nok engang; det unnskylder ikke handlingen, men er bare en refleksjon.
    Så det er greit hvis hun var 18 år?

Virkelig skremmende holdning du har.

S

Smorte24

Gjest
    lars_erik skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    runenilsen skrev:

Men gjerningsmennene var 16-17 år, dette nevner du ikke med et eneste ord, men slik er det når landssvikere åpner kjeften.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er redd du kan ha rett Deph i at det er elementer som ønsker en stadig skarpere front mellom "dem" og "oss". Uvilkårlig tenker jeg da på ting som skjedde da Jugoslavia gikk opp i limingen. Jo det er nok folk her på berget også som sikkert ser "muligheten" til makt ved et slikt scenario. Slike finnes ganske sikkert både i leiren "oss" og i leiren "dem".

For slike er det sikkert gunstig om tilfeldige "lynsjemobber" begynner å søke hevn, det vil skjerpe frontene og berede grunnen for for det scenario disse ønsker. Derfor er det så jævlig viktig at problemene tas på alvor og at noe konstruktivt gjøres før vi brått sitter i en situasjon der begivenhetene får sitt eget momentum og kommer helt ut av kontroll. De som tror at begivenheter som i Jugoslavia ikke kan hende hos oss er dessverre litt i overkant troskyldige.

De som tror på demokrati kan ganske enkelt ikke tillate seg å sove slik ståa er i Norge. Alle gode krefter MÅ trekke sammen, og da nytter det ikke å rope "rasist" eller "brun" etter de som instendig roper: SE TIL HÆLVETE Å VÅKNE OPP!

Jeg har flere bekjente som kommer fra Iran, folk som har flyktet fra Islam, de er "Bahaier", meget høyt utdannede folk, intelektuelle og kunstrere. Så godt som samstemt uttrykker de frykt for hvordan framtiden skal bli i Norge. Det de sier er at fundamentalismen MÅ stoppes, på begge sider av skillelinjene, men de ser også at vi i Norge er utrolig naive når det gjelder å forholde oss til en totalitær ideologi som Islam faktisk er. De er heller ikke trygge på framtiden om en reaksjon på Islam fra nordmenn skulle ende opp i fundamentalistisk kristendom. Disse folkene vet det meste om det å bli forfulgt for sin tro, hva enten det er kristne eller muslimer som forfølger. Jeg er ikke selv Bahai, men må si jeg har sansen for deres ganske så pasifistiske livsanskuelse. De har et ønske om å få leve i fred, og de ønsker ikke å plage andre med sin religion. Det virker som litt Kardemommeby, lev ditt liv og plag ikke andre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    roesok skrev:
    Enig i alt dette. Kan også tyde på at Gjestemedlem støtter et slikt syn, i alle fall Dørums. For når en har fulgt med Dehnots tirader mot alle som ikke deler hans ateistiske livsanskuelse så er det mange innlegg, både i denne og andre tråder, som typer på at når det gjelder tro og religion så går rullgardina ned. Da er plutselig det noe vi (hvem nå det er..) må forby og kjempe mot med alle midler.

Ja, organisert religionsutøvelse kan ta feil retning om maktmennesker utnytter det, men sannelig er det også mye posititivt og godt humanitært og samfunnsnyttig arbeid som mennesker med en kristent tro, eller andre religiøse syn, står bak. Men da er det lite igjen av toleranse og vidsyn hos Deph. Da er det forbud, straff og knebling som gjelder. Snodig.
    Folk får være ansvarlig for sine egne handlinger, både de relgiøse og kriminelle... og alle de andre. Et punkt som jeg tror du ikke helt har fått med deg er at jeg ikke på noen måte holder kristne eller muslimer ansvarlig for religiøse ugjerninger begått av trosfeller. Det er nok ens egen tilhørighetsfølelse som spiller en et puss her. Denne fellesskapsånden som dyrkes er nok å skylde på her. Jeg anerkjenner ingen slik tilhørighet blant de religiøse som de selv legitimerer seg med, for det finnes eksakt like mange religioner som det finnes religiøse. Organisasjonene og doktrinene som er basert på overtro og vrangforestillinger og utdaterte verdensbilder derimot deler nok mange av dem, og den biten er fritt villt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Jeg er redd du kan ha rett Deph i at det er elementer som ønsker en stadig skarpere front mellom "dem" og "oss". Uvilkårlig tenker jeg da på ting som skjedde da Jugoslavia gikk opp i limingen. Jo det er nok folk her på berget også som sikkert ser "muligheten" til makt ved et slikt scenario. Slike finnes ganske sikkert både i leiren "oss" og i leiren "dem"
    Det er ingen relevans her, og ingenting med Norge som hverken minner om tiden med den kommunistrelgiøse personkulten rundt Tito eller den brutale oppdelingen av Balkan i ettertid.

(helt OT: får du anldning til å de den fascinerende og merkelig sentimentale dokumentaren om propagandafilmer i Jugoslavia, Cinema Communiso så anbefales den! Går rundt på festivaler for tiden.)

For slike er det sikkert gunstig om tilfeldige "lynsjemobber" begynner å søke hevn, det vil skjerpe frontene og berede grunnen for for det scenario disse ønsker. Derfor er det så jævlig viktig at problemene tas på alvor og at noe konstruktivt gjøres før vi brått sitter i en situasjon der begivenhetene får sitt eget momentum og kommer helt ut av kontroll. De som tror at begivenheter som i Jugoslavia ikke kan hende hos oss er dessverre litt i overkant troskyldige.

De som tror på demokrati kan ganske enkelt ikke tillate seg å sove slik ståa er i Norge. Alle gode krefter MÅ trekke sammen, og da nytter det ikke å rope "rasist" eller "brun" etter de som instendig roper: SE TIL HÆLVETE Å VÅKNE OPP!

Jeg har flere bekjente som kommer fra Iran, folk som har flyktet fra Islam, de er "Bahaier", meget høyt utdannede folk, intelektuelle og kunstrere. Så godt som samstemt uttrykker de frykt for hvordan framtiden skal bli i Norge. Det de sier er at fundamentalismen MÅ stoppes, på begge sider av skillelinjene, men de ser også at vi i Norge er utrolig naive når det gjelder å forholde oss til en totalitær ideologi som Islam faktisk er. De er heller ikke trygge på framtiden om en reaksjon på Islam fra nordmenn skulle ende opp i fundamentalistisk kristendom. Disse folkene vet det meste om det å bli forfulgt for sin tro, hva enten det er kristne eller muslimer som forfølger. Jeg er ikke selv Bahai, men må si jeg har sansen for deres ganske så pasifistiske livsanskuelse. De har et ønske om å få leve i fred, og de ønsker ikke å plage andre med sin religion. Det virker som litt Kardemommeby, lev ditt liv og plag ikke andre.
    Ingen ting å utsette på dette Spiralis, og det sammenfaller med mine egne erfaringer.

Jeg er nok også litt die hard-kardemommeby, og der er det også plass til alle slags rare relgioner og forestillinger. Men det er ingen plass for å behandle andre mennesker på en måte som er til skade for dem så lenge de ikke skader deg. Hvert menneske er seg selv ansvarlig. Hvert eneste menneske som bor i landet eller kommer til Norge har en unik livshistorie og bakgrunn. De fleste ønsker kun fred, fordragelighet og nye muligheter til å leve dette ene livet de har på best mulig måte. Hvem gjør vel ikke det? Men det finnes individer som er skruppelløse, syke eller er så inndoktrinerte med rare forestillinger om verden at de må hanskes med på en måte som beskytter samfunnet mot dem. Her skal det ikke brukers slikehansker eller bortkastet sentimentalitet. Vi må rett og slett bli alvolig mindre sentimental og forståelsesfull men mennesker som ønsker å forringe andre menneskers liv, frihet og livsutforldelse. Det være seg islamister, kristenkonservative, kommunister, direkte farlige mennesker, politiske formynderister, ... en helt mange andre -ister, folk med tekster, vyer og en trang til å utøve utilbøring makt over andre mennesker.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    Gjestemedlem skrev:
    Organisasjonene og doktrinene som er basert på overtro og vrangforestillinger og utdaterte verdensbilder derimot deler nok mange av dem, og den biten er fritt villt.
    Det er her jeg mener du bommer. Du har en oppfattelse av kristne og andre med et religiøst syn som noen enfoldige sjeler basert på, etter dine begreper, "overtro, vrangforestillinger og utdaterte verdensbilder."

Tror ikke dette stemmer skjønner du. Media er flinke til å finne frem sære sekter få har hørt om og blåser dette opp, og du hiver deg med stor iver på i raljeringen. Greit nok, men gjør ikke raritetene til hovedregel.

Undertegnede, og de jeg kjenner som deler et kristent livssyn, er oppegående, intelligente mennesker med en tro som ikke preges av vrangforestillinger og utdaterte verdensbilder. Det som er tro for mange er overtro for deg. Vrangforestillinger og utdaterte verdensbilder kan du gjerne koble opp mot noen sære minimalistiske sekter, men la det bli der.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.875
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Undertegnede, og de jeg kjenner som deler et kristent livssyn, er oppegående, intelligente mennesker med en tro som ikke preges av vrangforestillinger og utdaterte verdensbilder. Det som er tro for mange er overtro for deg. Vrangforestillinger og utdaterte verdensbilder kan du gjerne koble opp mot noen sære minimalistiske sekter, men la det bli der.
    Påstander som ikke er vrangforerstillinger kan dokumenteres. Gjør en slik dokumentasjon; uten blir det bare tomt prat og alle kan påstå hva som helst.

G

Gjestemedlem

Gjest
    roesok skrev:
    Her blir vi neppe enige. Et hvert verdenbilde som baserer seg på guder, ånder, skrifter som oppsummerte viten (og mangel på sådan) for et par tusen år siden, med tilbeding av absurditeter, organisering i hirerarkalske samfunn er såpass fjernt fra virkelighheten av det passer godt inn under kategorien vrangforestillinger. Det finnes utvilsomt hauger av helt ekstremt tullete kulter og foreninger, men det er utelukkende en gradsforskjell vi snakker om.

Jeg og kjenner masse flotte religiøse mennesker, også dem som har latt seg inspirere til å bli gode mennesker som følge av sin religion, og det er jo helt greit å bruke slikt som en personlig motiverende faktor. Men for verden samlet sett så hadde den nok vært en bedre plass om folk hadde begynt å forholde seg til virkeligheten og ikke til gudene og forlengst avdøde relgiøse figurer og legender fra midtøsten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tyrkia har nå tatt et langt steg på veien bort fra å være en sekulær stat til å bli nok et islamistisk paradis. :-\

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110612/erdogan-vil-jobbe-grunnlovsendring

Og overgangen velsignes av vestlige demokrater. Nå må hæren snart våkne i Tyrkia før det er for sent, hvis det ikke allerede har blitt det. Det er dystre tider i vente for de sekulære i landet. Landet er overmodent for en militær overgangsregjering, i Ataturks ånd.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    runenilsen skrev:

Men gjerningsmennene var 16-17 år, dette nevner du ikke med et eneste ord, men slik er det når landssvikere åpner kjeften.
    Jeg har alltid ment at du har syke meninger. Slike idiot-uttalelser forklarer vel at intelektet ikke er noe særlig, og du er derfor unnskyldt.
    Fullstendig tomt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    lars_erik skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    runenilsen skrev:

Jo det stemmer.

Politiet har hjemmel til å sende barn hjem hvis de "driver omkring på egenhånd på offentlig sted etter kl. 22, dette for å kunne gripe inn i tilfelle vannskjøtsel eller i tilfelle der det ikke er noen som ser til dem.

§ 13. Inngrep overfor barn

Politiet kan vise eller bringe hjem barn som driver omkring på egen hånd på offentlig sted etter kl. 22.00, eller som bryter oppholdsforbud nedlagt etter straffeprosessloven § 222 c.

Politiet kan også ta hånd om barn som påtreffes under omstendigheter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling, og i så tilfelle umiddelbart sørge for at barna blir brakt til verge eller annen foresatt eller om nødvendig til barnevernsmyndighetene.

Første ledd kan anvendes overfor barn som antas å være under 15 år. Etter annet ledd kan politiet også gripe inn overfor barn over 15 år hvis det er grunn til å anta at inngripen vil være tjenlig.

.

Dette betyr ikke at barn har lov til å oppholde eller bevege seg utendørs etter kl. 22. eller noe slikt. Det gir bare politiet lov til å gripe inn i tilfeller der de mistenker at det ikke er noen som tar seg av barnet, eller der barn driver rundt uten mål og mening på nattestid.

En annet sak er nå at det er en enorm forskjell på å oppmode til forsiktighet og ta forhåndsregler, og det å klandre noen i etterkant fordi de ikke hadde sett trusselen med voldteksmenn som en reell fare og lot unge mennesker få være hjemmefra på kveldstid. Tenk på hvor grusomt dette må være for de pårørende om de ikke skal oppleve at folk klandrer dem for dette, og det attpåtil med politisk begrunnelse. Hvor mange slike tanker tror du ikke de har allerede? Slikt viser en stor mangel på empati og spiller bare rett i hendene på dem som ønsker å bruke det følelsesmessige innholdet i denne sakene i politisk øyemed. I denne saken finnes ingen deling av skyld.

S

Smorte24

Gjest
    lars_erik skrev:
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    runenilsen skrev:

Jeg har alltid ment at du har syke meninger. Slike idiot-uttalelser forklarer vel at intelektet ikke er noe særlig, og du er derfor unnskyldt.
    Fullstendig tomt.
    Kaller du meg brunskjorte fordi jeg stemmer FRP så har jeg all rett til å kalle deg en landssviker, eller mere treffende en Quisling.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    Voff skrev:
    roesok skrev:
    Påstander som ikke er vrangforerstillinger kan dokumenteres. Gjør en slik dokumentasjon; uten blir det bare tomt prat og alle kan påstå hva som helst.
    .

Gjestemedlem skrev:
    roesok skrev:
    Her blir vi neppe enige. Et hvert verdenbilde som baserer seg på guder, ånder, skrifter som oppsummerte viten (og mangel på sådan) for et par tusen år siden, med tilbeding av absurditeter, organisering i hirerarkalske samfunn er såpass fjernt fra virkelighheten av det passer godt inn under kategorien vrangforestillinger. Det finnes utvilsomt hauger av helt ekstremt tullete kulter og foreninger, men det er utelukkende en gradsforskjell vi snakker om.

Jeg og kjenner masse flotte religiøse mennesker, også dem som har latt seg inspirere til å bli gode mennesker som følge av sin religion, og det er jo helt greit å bruke slikt som en personlig motiverende faktor. Men for verden samlet sett så hadde den nok vært en bedre plass om folk hadde begynt å forholde seg til virkeligheten og ikke til gudene og forlengst avdøde relgiøse figurer og legender fra midtøsten.
    Siden denne tråden heter "Rasisme, religion etc" og det bl.a. har blitt diskutert en tragisk sak i Trøndelag, tar jeg med noen kloke ord fra Angela Merkel, Tysklands forbundskansler.

It’s not often senior European political leaders make politically-incorrect statements, but Germany’s Chancellor Angela Merkel has recently made a habit of it. The subject has been the touchy question of Muslim immigration and the challenges it poses for European identity. Not only has Merkel upset the European political class (especially the Left and the Greens) by saying what everyone knows—that multiculturalism has “utterly failed”—but she also argued that the issue was not “too much Islam” but “too little Christianity.”

“We have too few discussions about the Christian view of mankind,” Merkel claimed in a recent speech. She then stressed that Germany needs to reflect more upon “the values that guide us, about our Judeo-Christian tradition.” It was one way, Merkel maintained, of bringing “about cohesion in our society.”

On one level, Merkel is surely stating the blindingly obvious. How can Europeans ask Muslim immigrants to integrate into European society and respect European values without Europeans themselves being clear in their own minds about what values are at the core of European identity and where these values come from?

The truth doesn’t just set us free. There’s no future without it.
    ...............

Merkel er idag betraktet som Europas viktigste politiker. Og hun vet hva hun snakker om med sin oppvekst fra statsateismen i Øst-Tyskland og dets menneskesyn.

For noen skribenter her så er sekulærisme det store mantra og som skal redde verden. Når de blir kvitt eventyrfortellingene og vrangforestillingene til religiøs tro så blir det paradis på jord. En rosenrød tanke, men akk så livsfjern.

Når det gjelder Voffs spørsmål om dokumentasjon så er jeg usikker hva han legger i det. Om en Gud kan dokumenteres? At en gammel mann sitter på en sky og passer på oss kan nok dokumenters som vrangforestilling, men er det det vi snakker om? Om Jesus har levd og evt. lever idag? Det meste av forskning leder vel mot at han har levd, men vanskelig å domumentere idag. Om han gjorde de undere som Bibelen omtaler, ble drept, begravet og stod opp fra de døde er ennå verre å dokumentere. Da er det vel vrangforestilling for mange, men for millioner av ande er dette noe de tror på. Men jeg synest en kan være litt forsiktig med karakteristikker av de som ikke deler ens egen ateistiske livsanskuelse. Jeg tror på vitenskapen, jeg tror på Gud. Og har ingen problemer med det.

Men det viktigske i dette bildet er det kristne menneskesynet. At alle har samme verdi kolliderere med naturloven om den sterkestes rett. Når det er sagt så kan selvsagt de som ikke har noen religiøs tro også ha tilsvarende høye moralske standarder. Men det er viktig når vi nå f.eks. møter et sterkt islam å vite hva vi selv tror på! Hva er våre verdier, hva er verdt å kjempe for?

Grunnen til mitt engasjement rundt disse diskusjonene er den naive holdningen til enkelte om at kristen tro er for de mindre begavede og at vi må komme oss forbi dette middelalderstadiet og komme oss over i det sekulære paradis. Noen har også uttalt at de har trodd på dette før, men nå gjør de det ikke (underforstått; de har blitt klokere med årene...) Det er denne forenklingen som blir så feil.

Uten å ha det dokumentert så vil jeg tro de fleste statsledere rundt om i verden har en religiøs tro, av forskjellig retning og forskjellig grad. Nevnte Merkel står som leder for det tyske kristen-demokratiske partiet (CDU). Joda, det går utmerket å ha et kristent politisk grunnsyn og samtidig stå for en sekulær stat. Da er det verre med en del islamske stater der religionen er mye tettere sammenvevd med politikken.

Det ble en del diskusjon i England da Nick Clegg fra det liberaldemokratiske partiet uttalte at han ikke trodde på Gud. Han måtte i ettertid ro kraftig for å korrigerere kursen litt. Både dagens statsminister, David Cameron, og ikke minst tidligere statsminister Tony Blair, var tydelig på sitt kristne ståsted.

Det har også medført en del rabalder at fremtidig utfordrer til presidentembetet i USA, Mitt Romney, er mormoner. Et noe sært kirkesamfunn, men iflg. politiske kommentatorer og spørreundersøkelser så er det en mulighet at han kan utfordre Obama i neste runde. I USA kan en tro på mye forskjellig, det gjør de da også... Det som ikke er akseptert er å velge en ateistisk president.

P

Parelius

Gjest
    roesok skrev:
    I USA kan en tro på mye forskjellig, det gjør de da også... Det som ikke er akseptert er å velge en ateistisk president.
    Amerikanerne er rare!

G

Gjestemedlem

Gjest
    roesok skrev:
    Men det viktigske i dette bildet er det kristne menneskesynet. At alle har samme verdi kolliderere med naturloven om den sterkestes rett. Når det er sagt så kan selvsagt de som ikke har noen religiøs tro også ha tilsvarende høye moralske standarder. Men det er viktig når vi nå f.eks. møter et sterkt islam å vite hva vi selv tror på! Hva er våre verdier, hva er verdt å kjempe for?
    Det som er viktigst her er å innse at det du kaller kristent menneskesyn ikke har noen med kristendom å gjøre, men alt med et libralt humanistisk menneskesyn å gjøre. Det er hyggelig nok at mange kristne deler disse verdiene, men de trenger ikke gjøre seg til en gjøk i redet av den grunn, for det kristne og det muslinske verdensbildet er basert på akkurat de samme forestillingene.

Det er viktig å stå sammen om de verdier som er verdt å ta vare på, men for å få det til er det viktig å innse at det ikke har noen som helst med krisndom og relgion å gjøre, og det de organiserte relgiøse kreftene alltid har vært disse verdienes fiende nummer en. At de endelig har fått hodet over vannet i noen kretser er vel og bra, men uten å frikoble disse vikrige verdiene fra at det andre som kristendommen drasser med på lasset så komme man ingen vei.

Uten å ha det dokumentert så vil jeg tro de fleste statsledere rundt om i verden har en religiøs tro, av forskjellig retning og forskjellig grad. Nevnte Merkel står som leder for det tyske kristen-demokratiske partiet (CDU). Joda, det går utmerket å ha et kristent politisk grunnsyn og samtidig stå for en sekulær stat. Da er det verre med en del islamske stater det religionen er mye tettere sammenvevd med politikken.
    Ja det går fint an, det er ikke noen problem å bruke religiøs filosifi som presonlig motivasjon så lenge man klarer å holde dette privat og ikke streber ettet å påføre det på land og folk.

Det ble en del diskusjon i England da Nick Clegg fra det liberaldemokratiske partiet uttalte at han ikke trodde på Gud. Han måtte i ettertid ro kraftig for å korrigerere kursen litt. Både dagens statsminister, David Cameron, og ikke minst tidligere statsminister Tony Blair, var tydelig på sitt kristne ståsted.
    Om de er overtroiske eller om dette er en flau lefling for å tekkes relgiøse velgere kan man jo vurdere. Det er farlig og trist at det skal være et kraf for ledere å sverge til overtro og kirkemakt for å finne et styringsgrunnlag. USA er fullstandig korrumpert på dette området og er helt på nivå med de islamistiske statene når det gjelder slikt. Men selv der beskyttes befolkningen med en totalt sekulær grunnlov som forhindre statens representanter å drive med religion på befolkningen. I England er det dog regner å være litt flut og svært dårlig skikk og bruk å komme med personlige religiøse uttalelser som politiker.

Det har også medført en del rabalder at fremtidig utfordrer til presidentembetet i USA, Mitt Romney, er mormoner. Et noe sært kirkesamfunn, men iflg. politiske kommentatorer og spørreundersøkelser så er det en mulighet at han kan utfordre Obama i neste runde. I USA kan en tro på mye forskjellig, det gjør de da også... Det som ikke er akseptert er å velge en ateistisk president.
    Ja og det er skummelt. Tenk at det er et krav i 2011 å tro på ånder, guder og magiske fantasivesener for å kunne bli demokratiske valgte politiske ledere. man forventer slikt fra Somalia, Saudi Arabia og Pakistan men ikke fra land i den siviliserte delen av verden.

Med de utfordringer Europa står overfor i dag er det mer viktig enn noensinne å holde politikk og religion godt adskilt. Prester, Imamer, biskoper og mullaher skal ikks få ha noen reell makt over folk lenger, og deres innflytelse bør begrenses så godt det lar deg gjøre i det offenlige rom slik at skadevirkningene blir minimale.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    Hadde vært litt enklere å få til en seriøs diskusjon med Deph om han ikke hver gang må komme med "fantasivesener, eventyr, overtro osv." Det samme - hver gang.

Når det er sagt så hopper du litt for elegant over den klare sammenhengen mellom det kristne menneskesynet og ditt humanistiske (eller hva det nå er..) menneskesyn. Hvor kommer nå det fra? Er nok en miks av litt forskjellig, men etter min mening kommer hovedstrømmen nettopp fra kristendommen. Så at du forsøker febrilsk å differensiere, eller rettere kutte, disse verdiene fra våre kristne røtter er historisk feil. Om en kutter røttene så visner treet. Og om en ikke har knagger å henge på så faller det til bakken.

P

Parelius

Gjest
    Du foretar en feilslutning, roesok. Jeg er enig med deg i kritikken av Deph om at det humanistiske synet i sin faktiske genese her i Europa er mer enn nært knyttet opp til vår religiøse arv, men det er ikke det samme som at humanismens (normative) gyldighet i dag er avhengig av den samme religiøse tro. Det er en feilslutning og retorisk tilsnikelse. Ditt bilde om røtter og trær bedrar!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det viktige spørsmålet blir hvorfor man ikke bare kan definere og holde seg til de verdier det finnes en stor enighet om. Hvorfor denne nødvendigheten av å henge humanitære verdier og et liberalt menneskesyn fast i en relgiøs kjetting, hvis ikke det er fordi det er en hel del andre ting man ønsker å få med som gratispassasjer?

Det er vel mye lettere å samle seg om de viktige verdiene hvis man ikke skal gjøre dem til noe relgiøst og ta det til inntekt for kirkemakt.

Hvis vi fjerner det relgiøse påhenget her så slipper vi også unna diskusjonene om religionenes natur også. Men vi kommer ikke utenom dette så lenge enhver verdidebatt skal knytes opp mot religiøse forestillinger og om det er riktig eller galt å karakterisere disse som vrange.

Hvis du lar deg inspirere av din tro til medmenneskelighet, godhet, hjelpsomhet eller generell filantropi så er det vel og bra, men det er viktig å innse at de virker mot sin hensikt på folk som ikke er relgiøse hvis man prøver å hevde at dette er verdier som man behøver å være religiøs fpr å dele eller fremme. For med en gang man skal blande religion inn i dette, så får man en hel pakke og ikke bare noen få velutvalgte kirsebær. Og det er som vi vet mye rart i den pakken når vi begynner å romstere litt.

Vis meg ETT eneste punkt i disse "kristne verdiene" som krever at man er religiøs og tilber guder for å kunne dele.

P

Parelius

Gjest
    P

Parelius

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Vis meg ETT eneste punkt i disse "kristne verdiene" som krever at man er religiøs og tilber guder for å kunne dele.
    Særs produktivt spørsmål.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    runenilsen skrev:

Fullstendig tomt.
    Kaller du meg brunskjorte fordi jeg stemmer FRP så har jeg all rett til å kalle deg en landssviker, eller mere treffende en Quisling.
    For å si det rett ut; du må være mindre begavet!
    Jeg kalte deg brun, ikke brunskjorte! Dette føyer seg godt inn i dine tradisjoner her inne, der du slår vilt rundt deg med bablende idioti!

Tror du bør ha mer respekt for krigens klidelser, enn å bruke slike ord i en debatt på et hififorum.
    Sier det igjen; helt tomt!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn