Slubbert skrev:
roesok skrev:
Slubbert skrev:
^ Vil du ikke ha en sekulær stat?
Jo. Men ikke en ateistisk stat. En vesentlig forskjell der. Har vært en del forsøk de siste 100 år på stater med en ateistisk grunnfilosofi og der trosutøvelse har vært undertrykt. Resultatet var skremmende, med konsentrasjonsleire, drap, tortur. De fleste land i vesten har en sekulær statsdannelse, men der det er religionsfrihet og kristen tro og moral gjennomsyrer lovverk og kultur. En god modell. Er redd konsekvensene til det sekulære paradis en del på den ytterliggående ateistiske fløy her forfekter vil bli alt annet enn et paradis på jord...
Den eneste staten i historien med en eksplisitt ateistisk statsforfatning var vel Albania under Hoxha. Og den var rendyrket sosialistisk så grunnlaget for elendigheten ble vel først og fremst lagt der. Forøvrig aner jeg ikke hva du mener med "ateistisk grunnfilosofi", ateisme er vel ikke noen filosofi.
Og ikke vet jeg hva "kristen moral" er heller, det står i bibelen at man ikke skal slå folk ihjel, men det er en universell menneskelig verdi som det ikke gir mye mening at kristne skal "ta æren" for. Såvidt meg bekjent er drap forbudt i Japan og Sør-Korea også, selv om disse landene nesten ikke har noen kristne innbyggere. Menneskerettighetene er ikke noe kristne kan hevde eierskap over. Og om det med "kristen moral" menes all pietismen og skinnhelligheten rundt rus, forlystelse, legning, sex og samliv, så håper jeg virkelig at disse gammelmoralistiske idéene dør hen så fort som mulig.
Ser at det gikk litt fort for seg ved å omtale ateisme som filosofi. Det med Albania er nok riktig, men i det kommunistiske ettpartisystemet som knuget tidligere Øst-Europeiske land, og de var det mange av, så var ateisme og undertrykking av religiøs tro en viktig statsoppgave. Hjelpe meg for alt av elendighet slike tvangstrøyer førte med seg. Etter hvert som disse landene fikk demokrati (noen få står igjen) så medførte det også at statsateismen måtte gi tapt for religionsfrihet og personlig trosutøvelse. Russland innfører nå igjen kristendomsundervisning i skolen. De har nok sett konsekvensene av sin ateistperiode og tvang til ikke-tro.
Når det gjelder begrepene kristen moral og kristne grunnverdier så er det begrep som er mye diskutert. I samfunnssystem som vi liker og som som vi streber etter så er demokrati, menneskerettigheter og humanisme fyndord. Men hvor lang tilbake må vi for å finne kildene til disse begrepene, og ikke minst hva inneholder de? Selvsagt fra mange kilder over lang tid. Men min påstand er at både våre moralnormer, vårt menneskesyn og vår humanisme i stor grad har sine røtter fra kristendommen. Og jeg snakker da om Jesu liv og lære.
Enig at mye av pietismens lover og regler ikke er noe å trakte etter, de har da heller ikke mye med kristen tro å gjøre, men samtidig er vi som samfunn avhengig av moralske lover og regler, men også som enkeltmennesker. Moralsk forfall har historisk sett også ført til samfunnsmessig forfall.
Å nevne at det ikke finnes kristne i Sør-Korea og Japan, la meg også ta med Kina, er vel å ta hardt i. Prosentvis ikke så mange i Japan, men det er mange aktive kristne menigheter i landet. Japan har de senere tiår vært under stor innflytelse fra USA og vesten og det har nok hatt stor betydning for samfunnssystem, lovverk og menneskerettigheter. I Sør-Korea derimot så har det vært en stor økning av kristne menigheter de senere år og trolig er ca 30% av innbyggerne idag kristne. Og etter 80 år med ateisme og kommunisme er Kina snart verdens største kristne land. De kristne er fremdeles forfulgt, men jeg har sett tall som sier at det nå er godt over 100 millioner kristne i Kina.
Når jeg ser den ivrige kampen som enkelte her fører mot kristen tro og samfunnsinnflytelse må jeg minne om konsekvensene av ateismens klamme grep om befolkningen i noen av landene som er beskrevet over. Sunn kristen tro og tanke er, har vært og vil være, en viktig basis i verdiforankringen til enkeltpersoner, samfunn og land.
"Du sende ditt ord til Noregs fjell,
og ljos over landet strøymde."