Rega P 9 ? Langt ifra! Endelig med bilder!
Nå står endelig riggen der med sin etterlengtede makker, Fidelity Research FR64fx. En klassisk kombo fra slutten av de glade åttiårene. I går var endelig kvelden kommet. Jeg monterte på min trofaste Grado Reference Sonata, justerte etter (nesten) alle kunstens regler (noen som kan låne meg en SKIKKELIG justeringsmal?? ), plugget inn vakuumpumpa og la på Alfred Brendels 1971-versjon av Mozarts pianokonsert K.456 med St. Martin/ Marriner. Ikke bare er det en fantastisk plate, det er også den siste jeg spilte før WT`n ble pakket bort..
Førsteinntrykket, etter å ha latt rør og elektronikkk varme seg i etpar timer, er rett og slett storslagent! Bedre bass kan jeg ikke huske å ha hørt fra noen annen vinylrigg, i alle fall ikke i mitt system. Lydbildet er enormt stort, rommet strekker seg laaangt bakover, det er vibrerende luft mellom alle som befolker scenen, instrumentene har substans, farger, egenart og masse liv...og det hele er befriende dynamisk. Rytme, timing, fremdrift, kroppslighet og tilstedeværelse. Denne rigggen greier det jeg mener alle gode komponenter skal, nemlig å spille alle typer musikk med dyp overbevisning. Springsteens episke "Born to run" (få, om noen plater har påvirket meg mer!) har driv og flyt i bøtter og spann, "Darkness..." har enda mer edge enn jeg kan huske..Tom Waits, bakrusens skytsengel personlig, gjester lytterommet med "Wrong side of the road"...wow! Fargerikt,diiiigert, fandenivoldsk, oppløst, dynamisk, j.... morro! ;D
Grado`n liker seg veldig godt i FR, men må ha litt mer stifttrykk for å klare utfordringene. Ellers har både Fallen A og Gut_man rett, Det er en veldig fin match lydmessig. De som påstår at en Sonata ikke er tilstrekkelig overbevisende i bassen, har rett og slett ikke hørt den i en god nok arm!
Dette er et helt annet dyr enn min WT. Den er mer behersket, riktignok, og innehar ikke den eksplosive dynamikken og den avgrunnsdype bassen 350 brillierer med. Derimot har den en utrolig uanstrengt, lettflytende og selvfølgelig måte å presentere musikken på som jeg ikke har hørt fra andre spillere uansett pris. Det kommer jeg til å savne, men jeg håper det blir satt pris på der den nå skal gjøre tjeneste, sammen med en Lyra noen få mil utenfor Stavanger....
Vel, dette var noen skarve førsteinntrykk. I dag skal jeg etterjustere litt og se om det er enda mer gjemt i rillene. Jeg så fram til å montere på min Benz Glider, men det ble det ikke noe av...Den er kjøpt lettere brukt, og det kan virke som om gjengene i pickuphuset har fått litt hard medfart, så ingen skruer jeg har prøvd entrer. Det må improviseres eller returneres. Noen som har noen gode forslag?