Rega P 9 ? Langt ifra! Endelig med bilder!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Sv: Rega P 9 ? Langt ifra! Endelig med bilder!

Hva i himmelens navn er det Fosse kjører siden du egentlig kunne tenke deg å reise incognito, Parelius? Daewoo? Kia? Daf? Volvo 245? Lada? ;D

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm

Begynner virkelig å bli artig lesning dette her; Parelius, jeg gleder meg til å høre hvordan bilturen gikk for seg.. ::)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27

impulse skrev:
    Hva i himmelens navn er det Fosse kjører siden du egentlig kunne tenke deg å reise incognito, Parelius? Daewoo? Kia? Daf? Volvo 245? Lada? ;D
    I oppveksten kjørte jeg Lada. (Har forresten en 5 ukers biltur i Lada og combicamp på samvittigheten). Idag, Fiesta skal vite. Med kompiser som kjører Audi Q7 og Porsche 911 så representerer jeg en herlig kontrast.

Beklager off-topic, ikke meningen å spore tråden ytterligere av.

K

kbwh

Gjest

Tanken på Fosse i nærheten av smakløsheter som Audi Q7 krever reaksjon. Nå må vi få denne tråden tilbake på skinnene! Hvordan går tissetreningen, impulse?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

En femukers tur med Lada og Combicamp høres ut som et avdrag på skjærsilden, Fosse! Håper ikke du fikk varige mén... :) En Fiesta er jo et forfriskende avbrekk i en slik bilpark, ja...
    Og hva avsporing angår er fornøyelige avsporinger som denne høyst nødvendig innimellom. Dessuten var det jo jeg som strengt tatt la opp til denne... ;)

K

kbwh

Gjest

Sporer av videre. Jeg har Brendels Pathetique, Måneskinn og Waldstein på 10". Det er visst Vox-innspillingene, og jeg selger ikke, hehe.

Får du spilt noe?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

God ettermiddag, Valentino! Vel, akkurat nå venter jeg på en FR 64 fx som er på vei fra Stavanger, ellers har de siste to ukene vært travle, så det har ikke blitt mye tid til spilling, desverre. Eksamensoppgaver krever sitt... ;)
    Men til uken er det en annen skål. Da kommer jeg tilbake med fyldige lytterapporter! Og jeg skal DEFINITIVT spille Brendel!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

NÅ er endelig en hyperstrøken Fidelity Research FR 64 i hus, både mundtlig og skriftlig eksamen er et tilbakelagt og bestått kapittel, ny armbase og klassisk MC-trafo ankom i dag tidlig,og jeg kan fokusere på min akk så oversette vinylrigg igjen! ;D
    Selvfølgelig oppdaget jeg at jeg manglet riktig dimensjon på verktøyet for å bytte armbasen, så jeg må smøre meg med tålmodighet (jeg har ikke gjort annet de siste ukene!) til Jernia åpner i morgen tidlig, men da skal jaggu riggen monteres ferdig!
    Nå skal det kompenseres for etpar uker uten lyttetid! Jeg vet jeg har sagt det før, men nå kommer det flere bilder og utførlige lytterapporter snart! ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27

Flott impulse. Når finværet gir seg, riggen er montert og det roer seg på jobb får jeg og Parelius se om vi kan få til en tur til Bærum for nærmere ettersyn.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm

impulse skrev:
    Selvfølgelig oppdaget jeg at jeg manglet riktig dimensjon på verktøyet for å bytte armbasen, så jeg må smøre meg med tålmodighet (jeg har ikke gjort annet de siste ukene!) til Jernia åpner i morgen tidlig, men da skal jaggu riggen monteres ferdig!
    Hehe, det fins nesten ingenting som er så irriterende som det...;D Får nesten ikke sove jeg da.. Men, når du endelig får alt oppe å gå, DA.....! ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Fosse skrev:
    Flott impulse. Når finværet gir seg, riggen er montert og det roer seg på jobb får jeg og Parelius se om vi kan få til en tur til Bærum for nærmere ettersyn.
    Det gleder jeg meg storligen til! Kanskje vi skal få med oss Valentino også, om han kan løsrive seg fra oppussingen! Malten er i hus, i alle fall....Herrene foretrekker Lag, er det ikke så? Vi er visst enige også der.... ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Nå står endelig riggen der med sin etterlengtede makker, Fidelity Research FR64fx. En klassisk kombo fra slutten av de glade åttiårene. I går var endelig kvelden kommet. Jeg monterte på min trofaste Grado Reference Sonata, justerte etter (nesten) alle kunstens regler (noen som kan låne meg en SKIKKELIG justeringsmal?? ), plugget inn vakuumpumpa og la på Alfred Brendels 1971-versjon av Mozarts pianokonsert K.456 med St. Martin/ Marriner. Ikke bare er det en fantastisk plate, det er også den siste jeg spilte før WT`n ble pakket bort..

Førsteinntrykket, etter å ha latt rør og elektronikkk varme seg i etpar timer, er rett og slett storslagent! Bedre bass kan jeg ikke huske å ha hørt fra noen annen vinylrigg, i alle fall ikke i mitt system. Lydbildet er enormt stort, rommet strekker seg laaangt bakover, det er vibrerende luft mellom alle som befolker scenen, instrumentene har substans, farger, egenart og masse liv...og det hele er befriende dynamisk. Rytme, timing, fremdrift, kroppslighet og tilstedeværelse. Denne rigggen greier det jeg mener alle gode komponenter skal, nemlig å spille alle typer musikk med dyp overbevisning. Springsteens episke "Born to run" (få, om noen plater har påvirket meg mer!) har driv og flyt i bøtter og spann, "Darkness..." har enda mer edge enn jeg kan huske..Tom Waits, bakrusens skytsengel personlig, gjester lytterommet med "Wrong side of the road"...wow! Fargerikt,diiiigert, fandenivoldsk, oppløst, dynamisk, j.... morro! ;D

Grado`n liker seg veldig godt i FR, men må ha litt mer stifttrykk for å klare utfordringene. Ellers har både Fallen A og Gut_man rett, Det er en veldig fin match lydmessig. De som påstår at en Sonata ikke er tilstrekkelig overbevisende i bassen, har rett og slett ikke hørt den i en god nok arm! :D

Dette er et helt annet dyr enn min WT. Den er mer behersket, riktignok, og innehar ikke den eksplosive dynamikken og den avgrunnsdype bassen 350 brillierer med. Derimot har den en utrolig uanstrengt, lettflytende og selvfølgelig måte å presentere musikken på som jeg ikke har hørt fra andre spillere uansett pris. Det kommer jeg til å savne, men jeg håper det blir satt pris på der den nå skal gjøre tjeneste, sammen med en Lyra noen få mil utenfor Stavanger....

Vel, dette var noen skarve førsteinntrykk. I dag skal jeg etterjustere litt og se om det er enda mer gjemt i rillene. Jeg så fram til å montere på min Benz Glider, men det ble det ikke noe av...Den er kjøpt lettere brukt, og det kan virke som om gjengene i pickuphuset har fått litt hard medfart, så ingen skruer jeg har prøvd entrer. Det må improviseres eller returneres. Noen som har noen gode forslag?

K

kbwh

Gjest

2.5mm gjengetapp.

Fin rapport! Som premie skal du en gang få spille LvB op. 95 med Smetanakvartetten på en god Supraphonpressing fra '62. Jeg lover.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Det ser (hører!) jeg fram til, Valentino! Du får løsrive deg fra oppussingen og ta den med på lyttekveld sammen med Fosse og Parelius! Jeg holder mat, rigg og malt! ;D

Takk for det gode forslaget ! Hvor kan man kjøpe 2.5mm gjengetapper, forresten?

K

kbwh

Gjest

Gode jernvarehandlere.

Løsrive meg fra oppussingen? What? No kost i høyrehånda? I timesvis? Jøje.

P

Parelius

Gjest

Dette lover jo godt, Impulse; en gladrapport dette. Det ser ut som de kunne faget sitt ingeniørene i de glade åttiåra også. Nei, ikke ueffen disse Luxmanspillerne. Ser frem til å få høre (smake) (malt-)oppsettet.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm

Gratulere med å endelig ha kommet i mål Impulse! Veldig artig å følge veien du går gjennom denne tråden din her. Veldig synd med den Glider'n må jeg si, håper du får løst problemet på en måte..! Men Grado'en din gjør seg vel heller ikke bort, så nå kan du vel endelig sette deg orntli' godt ned i godstolen og bare nyte... ;)

EDIT: Har du forresten gitt opp prosjektet med å kopiere over biten fra HFS1..?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27

Det har tatt sin tid impulse. Godt å høre at det står så til de grader til forventningene. Jeg gleder meg til å få høre dette oppsettet, veldig.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Valentino, jeg synes jo du fortjener noen timers løsrivelse fra ombyggingsprosjektet! Er det skikkelig bygget, står jo huset der en god stund til, må vite.... :D

Dette har tatt sin tid, Fosse..Det skal være sikkert. Frustrerende har det også vært, men nå skal jeg som Cundis påpeker bare lene meg tilbake og nyte. Gradoen gjør deg slett ikke bort i denne settingen, nei.. Vi snakker synergi,rett og slett... ;) Nå nærmer vel lytteseansen vår seg,og når ting lander litt får vi finne en dato. Du får klargjøre bagasjerommet og ta med deg Parelius. Det skal bli hyggelig å dele malt, musikk og tanker omkring denne mangeslungne hobbyen vår.. :D Prøver å overtale Valentino også, som dere ser. Han kan jo ikke bare beskjeftige seg med Rockwool og Fenomix...
    Jeg har rett og slett ikke orket å styre med å flytte begynnelsen på denne bloggen fra det gamle forumet, Cundis. Det har vært for travelt i det siste. Kanskje får jeg ånden over meg en av dagene!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4

Det er godt å høre at ting klaffer, Impulse. Skal se om ikke jeg finner tida til å takke ja til tilbud om prøvelytting, og få revet meg løs fra Miami-tendensene vi har her sydpå ;D Hadde vært moro og møtt både veteranen (altså avtasteren, ikke eieren, han har man da møtt før) og den nyankomne firbente. Jeg må i motsetning til de eminente whisky-herrene fra tigerstaden, ta til takke til en kaffe, da bil ser ut til å bli det mest praktiske fremkomstmiddel for dette ærefulle oppdrag.

K

kbwh

Gjest

Finn en dato. Jeg må nok kjøre bil. Det er Lady og Trestjerners (ikke Cognac, for Guds skyld!) jeg driver med. Rockwool og sort marmor er snekkerens gebet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Selvfølgelig bruker du "Lady", Valentino! It figures!
    Vi skal finne en passende dato og sende bud i retning Hedmark... ;) Velkommen skal du være!

Det gjelder selvfølgelig deg også, Magnus. At du kjører bil er jo ingen hindring. Jeg har mer Sidamo Ethiopia....... ;D

Etter en tur i Fosses bagasjerom synes jeg du fortjener både musikkopplevelser og en god malt, Parelius. Slik som beholdningen arter seg pr. dd kan det velges melllom Lag og Glenmorangie....
    Det får bli kaffe på deg også da, Fosse. I alle fall om du ankommer pr. Fiesta! En fin kveld blir det uansett.

Etter ytterligere justeringer fremstår PD 350 som et kjempekjøp. Ikke rart de er skjeldne på bruktmarkedet, for å si det sånn. Skala, ro, perspektiv, instrumentkarakter og dynamikk er stikkord her, og jeg må nok engang gi awe rett i at den slekter på en svært vellykket rørforsterker lydmessig. Dessuten avspiller den vinyl uten ubehørig fokus på slitasje og pressefeil, og det lille som høres av ulyder kommer slett ikke i veien for musikken. Min gamle WT hadde også denne kvaliteten, og i begge tilfellene handler det ikke om manglende oppløsning, men om synergi mellom verk,arm og element.
    Nå om dagen er det jo strengt tatt altfor varmt til å sitte inne, for ikke å snakke om å sitte inne å varme opp huset med en drøss rør, men jeg holder ut likevel. Godt jeg har mange T-skjorter!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2

Skal si du evner å sende meg en tur ned Memory Lane med disse lyd- og lyttebeskrivelsene, impulse. Stor stas alt sammen. De fleste varige gledene her på jordskorpen kommer gjerne etter dedikert innsats og en smule frustrasjon. Kursen har vært stø hele tiden: Musikken først. Og nå er du der. Det både klinger og swinger. Takk for at du har tatt oss med på reisen, og ekte gratulasjoner med resultatet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Det er veldig hyggelig å høre, awe! :D Tusen takk for svært varmende ord! Det kjennes godt å være i mål, nå venter jeg bare på mitt siste pickupelement, så skulle jeg tro jeg slår meg til ro for en stund. Jeg er blitt veldig glad i klassisk vintage high-end!

Tenker forresten å fortsette å holde liv i denne tråden etter mønster av Fosses alldeles utmerkede vinyleskapadeblogg, så flere lytterapporter kommer når ting har gått seg mer til og jeg har lytttet igjennom hele pickupsamlingen....
    Dessuten er det spennende add-ons på vei fra Skottland (og da tenker jeg ikke malt!)

Takk til dere alle sammen! Det er en fornøyelse å ha dere med på turen.Den er definitivt ikke over enda, selv om riggen er på plass. Spørsmål, kommentarer, strøtanker eller andre innspill settes veldig pris på.... :D

K

kbwh

Gjest

Så impulse har tenkt å nyte sin Luxman med haggis? Da må vi få bilder!

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm

impulse skrev:
    Det er veldig hyggelig å høre, awe! :D Tusen takk for svært varmende ord! Det kjennes godt å være i mål, nå venter jeg bare på mitt siste pickupelement, så skulle jeg tro jeg slår meg til ro for en stund. Jeg er blitt veldig glad i klassisk vintage high-end!

Tenker forresten å fortsette å holde liv i denne tråden etter mønster av Fosses alldeles utmerkede vinyleskapadeblogg, så flere lytterapporter kommer når ting har gått seg mer til og jeg har lytttet igjennom hele pickupsamlingen....
    Dessuten er det spennende add-ons på vei fra Skottland (og da tenker jeg ikke malt!)

Takk til dere alle sammen! Det er en fornøyelse å ha dere med på turen.Den er definitivt ikke over enda, selv om riggen er på plass. Spørsmål, kommentarer, strøtanker eller andre innspill settes veldig pris på.... :D
    Kjempefint at du kommer til fortsette å komme med oppdateringer etterhvert som du blir mer husvarm med lyden i den nye riggen din Impulse! Det er en sann fornøyelse å følge en tråd som er så avslappet og fylt med godt humør som denne..! Hehe, holdt på å le meg ihjel da dere prata om å ta med Parelius i bagasjerommet til Fosse...!! ;D. Kom gjerne med reportasje fra lyttekvelden dere planlegger etterhvert, slikt er hyggelig lesning om kvelden Impulse..! :)

EDIT: Det er også spennende med litt nærbilder, det krydrer litt på toppen..! Gjerne av dere også, når dere skal samles.. ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4

Skal nok få til et stort, høyoppløst bilde av Impulse som høytidlig legger nøyaktig en spiseskje haggis oppå platestrammeren samtidig som han roper "hør nå gutter, hør nå"! ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

En platespiller med vakuumtallerken trenger da ikke platestrammer, Magnus! ;D

Takk skal du ha, Cundis! Veldig trivelig med sånne tilbakemeldinger. Det har virkelig vært terapi i frustrerende øyeblikk å skrive litt her også! :D

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm

MaHa skrev:
    Skal nok få til et stort, høyoppløst bilde av Impulse som høytidlig legger nøyaktig en spiseskje haggis oppå platestrammeren samtidig som han roper "hør nå gutter, hør nå"! ;D
    ;D...Hihi, kan du ikke gjøre det da Impulse, bare for å glede oss som følger denne tråden...! ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Man søler da ikke med mat i nærheten av vinylriggen, Cundis! ;) Nei, jeg får finne på et eller annet annet for å glede trofaste trådlesere her... Kan forresten avsløre at det IKKE dreier seg om haggis...det er faktisk ikke spiselig eller drikkbart... ;)

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm

Hmm.. Tja, kan det være lyttbart da mon tro...? ;). Kan det være Benz'en som er montert...? ;D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27

Impulse, jeg leverer prosjekt på jobben mandag, og ligger tidsmessig bedre ann enn jeg hadde regnet med, hvilket betyr at jeg er fleksibel med hensyn til tidspunkt. Jeg gleder meg STORT til å se og høre oppsettet ditt. Dette har jeg ventet lenge på. Du er vert, du bestemmer når, vi vet hvor ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Varene fra Skottland er spennende greier, Cundis. Et "booster oil kit" fra Audio Origami, en talentfull gjeng vinylfrikere som tidligere jobbet hos Syrinx.Sjekk ut nettsiden deres, de har virkelig mye fint. Ikke koster det skjorta heller!

Fosse, det er godt å høre du er foran skjema! Ser virkelig frem til en audiofil maltkveld! :D
    Sender deg PM med mob.nummer, så snakkes vi til uka.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4

Glimrende Impulse!
    Malende beskrivelse av lyden. Forstår umiddelbart at denne lyden kunne jeg trives med!
    Synd jeg bor på vestlandet. Skulle gjerne delt litt av min single malt (Laphroic :)) for å høre det du hører!
    Koblet opp vinylriggen i kveld, i nytt hus, og jeg klarer ikke å løsrive meg, selv om jeg vet at ungene våkner om få timer ::). Slik er det med vinyl og musikk, man blir trollbundet og lever i nu'et, og morgendagens strabaser levnes ikke en tanke :)

K

kbwh

Gjest

Grattis med hus & nyopprigging, kjoenik! Laphroaigh funker ikke helt på Hedmarken, men hjemme hos min far i Egersund er den utmerket! Sjøluften, antar jeg.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4

Mange takk for det Valentino!
    Hehe, ja der fikk vi den med riktig staving også. Man må jammen holde tungen rett i munnen ;D
    Sjøluft er det heldigvis nok av her...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Kjoenik, jeg tror virkelig du kunne trives med denne lyden, ja... Ikke bare fordi jeg tror vi er ganske synkrone i forhold til lydpreferanser, men ikke minst fordi Lux 350 leverer en lyd som i karakter og kvalitet kommer veldig tett på en annen massiv vinylstorhet jeg har lyttet mye til, nemlig Nottingham Analogues Hyperspace. Det er vel en NAS-spiller som kroner husalteret ditt, er det ikke? :D
    Gratulerer med nytt hus! Nå kan du vel kose deg med anlegget for alvor, skulle jeg tro!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.162
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Valentino skrev:
    Grattis med hus & nyopprigging, kjoenik! Laphroaigh funker ikke helt på Hedmarken, men hjemme hos min far i Egersund er den utmerket! Sjøluften, antar jeg.
    Fullstendig OT, jeg vet det! Men Laphroaig har alfor mye røyksmak. Liker du røyksmak, prøv en Talisker i stedet. Du vil få en behagelig overraskelse.
    mvh

K

kbwh

Gjest

Hva har vi? Laproaigh, Talisker, Macallan, Highland Park, x antall høylendere og Speyside-malter, og selvfølgelig Lag. 16, som vinner også ved Mjøsas bredder.

Hvordan går det med bildene, impulse?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn