Rega P 9 ? Langt ifra! Endelig med bilder!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• trondkj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    70

Det er denne det er snakk om, ja?
    http://www.zuaudio.com/dl_103.htm
    Vendur importerer Zu, det sto noe om at det ikke ble noen utsendelser fra 28.september, men jeg fikk ikke opp hele teksten, slik at jeg vet ikke hvor lenge. Kanskje kan jeg få tid til å stikke innom i neste uke og høre med dem.

mvh trondkj

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Takk skal dere ha! Denne blir nok definitivt vurdert, ja...Og der fikk jeg det jo i klartekst hva du mente med Alta, Christian..... ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Rundt 4k for denne til Norge?

For meg tror jeg den blir for tung....
    Men utseendemessig hadde den blitt kul sammen m SME312 armen og Vyger. :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Den er jo rett og slett rå å se på i mer enn ne forstand! Burde passe fantastisk bra i en FR64 FX, og om den låter i nærheten av hva Zu melder, er jo prisen svært så hyggelig. Håper det er en pietetsfull "oppgradering" av en fantastisk klassiker, og ikke en sanseløs Hotrod-utgave...

S

slowmotion

Gjest

Hvis man har en 103 og en stødig hånd er det ganske lett å ta av plastikkhuset.
    Jeg kjører 103 uten hus, og det hjelper ganske mye på lyden.

;)

trondkj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    70

slowmotion skrev:

;)
    Hvordan har du ordnet armfeste? Jeg har en 103 med brukket cantilever som jeg "øvde" på, det er som du sier, lett å fjerne plastikkhuset. (Den brakk ikke under øving, altså :D )

mvh trondkj

Edit: Kanskje vi bør starte en egen tråd om dette? "Modding av DL-103" eller noe i den gaten?

P

Parelius

Gjest

impulse skrev:
    Så er det klart for nok et kapittel. Endelig har 103c gått noen runder her i huset, og nå med aktiv MC-forsterkning i form av et Thorhauge Mc-trinn med batteridrift.. (joda, det har også vært innom Fosse, og er tidligere omtalt i hans eminente platespillerblogg).Bilder kommer i løpet av kvelden!

Hvordan det låt? Forrykende! Lyden hadde kropp i massevis, og det var driv, fremdrift, dynamikk og bass som gjorde det usannsynlig morsomt å spille plater. Selv ganske antiseptiske opptak fikk en tyngde og et driv som understreket energi og spilleglede på bekostning av filligransdetaljering og analyse. Dette uunseelige lille elementet med Mikke Mus-prisen finner begeistringen,nærværet og morroa dypt (eller ikke så dypt, egentlig..) nedi rillene og drar det opp. Noen ganger dukker den opp, denne X-faktoren, dette som gjør et komponent unikt ved måten det slipper musikken igjennom på, uten på noen måte å forsøke å stå i veien. Mange Audio Note -produkter har det. Likeså Quads elektrostater og rørting.. Garrards mellomhjulsspillere av den gode sorten. cj-forsterkere. Mange Klipschmodeller. Denons 103 har det i bøtter og spann. Musikaliteten. :D

Jeg har hatt det uforskammet gøy foran anlegget i kveld. Jeg nøt Brendels Mozart-tolkninger, Springsteens episke gjennombrudd, Genesis fra glansperioden, Van The Man, His Bobness og David Sylvian. Ikke et øyeblikk tenkte jeg i hifi-termer. At all denne lykken kan kjøpes for relativt usle 1275,- gjør Denon 103c til et kupp av monumentale dimesjoner! De fleste som har lyttet på NRK de siste 30 år, har forresten hørt den, om enn ikke i eget oppsett.
    Neida, den er jo ikke perfekt.
    Den er ikke superoppløst, og det mangler litt på nyansering, spesielt i toppen. Piano og fioliner har litt rikere klangfarger enn 103 greier å få fram. Dessuten varter den ikke opp med et dybdeperspektiv som får det til å høres ut som om jeg har et symfoniorkester ute på kjøkkenet. Samtidig er den slett ikke grunn, slik som mange synes å hevde. For oss som liker å kjøpe en og annen LP brukt, er det godt å vite at 103 har en forsiktig måte å forholde seg til rillestøy og slitasje på. Det blir aldri øredøvende, for å si det sånn.
    Den har en måte å spille musikk på som gjør at du kommer til å konsentrere deg om musikken uten å bli særlig oppmerksom på de svakhetene som er der. Sånn skal etter min mening et virkelig godt og musikkfrembringende hifikomponent oppføre seg. Det er bare synd det ikke alltid er tilfelle.

Denne lille svarte sekstitallsklassikeren som ble lansert helt tilbake i mitt fødselsår, er kommet for å bli. Den må nok kjempe om oppholdstillatelse i platespillerarmen til tider, men den blir i samlingen. Anbefales på det aller varmeste!
    Jeg vil ikke angre på at jeg solgte min nesten ubrukte 103D
    …
    Parelius angrer ikke! (Har han bestemt seg for)

Hvor hadde jeg nå malten stående!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Du er hjertelig velkommen til å lytte på en, Parelius! Jeg har til overmål tre typer malt i skapet, og de er innkjøpt til bruk ved hyggelige visitter.. Husker du noe fra dine egne opplevelser med "den lille sorte", forresten?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27

slowmotion skrev:

;)
    Kan vi få bilder? Hørtes spennende ut. Hva går endringen lydmessig ut på?

S

slowmotion

Gjest

Jeg vet ikke om dette hører hjemme i denne tråden...
    Hvis det er ønskelig kan jo moderatoren flytte stoff om DL103 til en egen tråd?

De som er litt interessert i DL103 bør lese her:

http://www.zerogain.com/forum/showthread.php?t=8535

og her:

http://www.goodsoundclub.com/Forums/ShowPost.aspx?PostID=320

og så bør de laste ned denne filen, printe ut og lese i fred og ro:

http://rintelen.ch/hifi/Artikel_RLA.pdf

Selv om man ikke er enig i alt, så er det interessant lesning.

;)

S

slowmotion

Gjest

Trond Kjetil skrev:
    Hvordan har du ordnet armfeste? Jeg har en 103 med brukket cantilever som jeg "øvde" på, det er som du sier, lett å fjerne plastikkhuset. (Den brakk ikke under øving, altså :D )

mvh trondkj

Edit: Kanskje vi bør starte en egen tråd om dette? "Modding av DL-103" eller noe i den gaten?
    Kan godt hende en egen tråd hadde vært tingen?

Armfeste ordnes lett med en aluminiumsplate og litt superlim.
    Eller man kan eksperimentere med elastisk oppheng.
    Jeg bruker litt tynn dobbelsidig tape fra bilbransjen.
    Driver fremdeles og eksperimenterer. ;)

Fosse skrev:
    Kan vi få bilder? Hørtes spennende ut. Hva går endringen lydmessig ut på?
    Jeg la ut et bilde i den store provokasjonstråden til Arve:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15679.0.html

103 er ikke spesielt vakker uten hus.
    Lydmessig.... vel, det er vanskelig å beskrive, synes jeg.
    Bedre.

;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Spennende bilde, Hagto! Jeg har allerede ringt Vendur for å høre om prisen. Han skulle ringe tilbake......

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33

impulse skrev:
    Spennende bilde, Hagto! Jeg har allerede ringt Vendur for å høre om prisen. Han skulle ringe tilbake......
    Blir spennende å høre!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Det synes jeg også.... ;) Jeg blir bare mer og mer imponert av hva "stamfaren" får til, så det blir spennende å høre.....

P

Parelius

Gjest

impulse skrev:
    Du er hjertelig velkommen til å lytte på en, Parelius! Jeg har til overmål tre typer malt i skapet, og de er innkjøpt til bruk ved hyggelige visitter.. Husker du noe fra dine egne opplevelser med "den lille sorte", forresten?
    Begynner å bli en stund siden. Helt enig med deg i den musikaliteten den formidlet (og bunnlinen den holdt). Foten gikk. Problemet mitt er at jeg jo driver i denne hobbyen for å få til mer (selv om musikalitet er et must), bl.a. legger jeg stor vekt på detaljering, denne stetoskopliknenede opplevelsen. Det syntes jeg det manglet en del på. Tror faktisk at jeg likte Ortofon MC 30 Supreme bedre. Men nettopp musikaliteten og drivet gjorde at jeg likte Denonen bedre enn Ortofon sin MC 3000 mk2. Den hadde detaljer, men lot meg sitte ganske så dø likevel.

Ville ha beholdt den om ikke jeg sparte sammen litt penger til andre greier den gang. På den andre siden, for meg ville den nok for det meste blitt en støvsamler. Artige alternativer jeg skal dra frem igjen nå - etter at jeg har fått opp Luxmanen og Mörch DP6, blir Grace Ruby og en gammel Shure. Har forresten tenkt å få ombygd en Grace F9 hos Soundsmith. Han gjør Denon 103 også. Det skal bli spennende.

Ps. Jeg liker malt! (Så både jeg og Parelius vil nok innfinne oss.)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Godt å høre! Da gjenstår det kun en runde med de andre herrene for å finne en passende dato. :)

Ellers har jeg endelig bestemt meg i forhold til MC-forsterkning. Thorhauge MC-forsterker blir. Den spiller rett og slett fantastisk bra til prisen, og er en glimrende partner til det meste av det jeg har samlet på meg av MC-elementer. (For de av dere som sitter på en Benz Glider, prøv den!!) Ikke minst liker jeg den uhemmede musikkgleden, dynamikken, evnen til å gi hvert enkelt instrument både karakter og luft rundt seg, det uhemmede drivet,(PRAT, gutter!)..og designet. Lekkert som bare pokker. Får meg til å minnnes tiden med CD-spiller fra Copland! De er slett ikke så ulike i lydsignaturen heller, når jeg tenker meg om.
    Fundamentalistene vil sikkert mene at det er trafo som gjelder, og det er jeg på sett og vis enig i, men trafo til MC er bare best når det virkelig funker, og de er følsomme for brum og innstrålt støy, noe jeg får spastisk anfall av.. ;)
    Med Thorhauges vakre aluminiumskloss i anlegget er det virkelig tyst. Ikke antydning til noen form for støy. Det er deilig, det! ;D

P

Parelius

Gjest

Thorhaugesaken var fin, ja. Overrasket oss alle hjemme hos Fosse, må jeg si. Dessuten er jeg antifundamentalist (= har stor sans for aktiv forsterking).

Uten å spore helt av, men har du (eller oneon andre) erfaringer/hørt noe om, denne Soundsmith jeg viste til, impulse? Selv har jeg bare lest noen positive kommentarer på nettet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Jeg har ikke personlige erfaringer, men da jeg så siden, husket jeg en eldre artikkel av Art Dudley som omtalte disse gutta og resultatene de frembringer med stor respekt. Jeg har både en ødelagt Dynavector DV 17 og en F9E, så jeg tenkte jeg skulle gi dem en mulighet til å vise hva de står for....

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18

impulse skrev:
    Ellers har jeg endelig bestemt meg i forhold til MC-forsterkning. Thorhauge MC-forsterker blir. Den spiller rett og slett fantastisk bra til prisen, og er en glimrende partner til det meste av det jeg har samlet på meg av MC-elementer. (For de av dere som sitter på en Benz Glider, prøv den!!) Ikke minst liker jeg den uhemmede musikkgleden, dynamikken, evnen til å gi hvert enkelt instrument både karakter og luft rundt seg, det uhemmede drivet,(PRAT, gutter!)..og designet. Lekkert som bare pokker. Får meg til å minnnes tiden med CD-spiller fra Copland! De er slett ikke så ulike i lydsignaturen heller, når jeg tenker meg om.
    Moro og lese dette her, Trond.!
    Noen spesiell Copland spiller du sikter til her eller.? :D

Følger tråden med argusøyne, i tilfelle det er slik at omstendighetene gjør at jeg får huset for meg selv, da blir det å sette anlegget på plass og designe stua deretter, det viktigste først ;)
    Da er det slettes ikke umulig at det blir vinyl på meg heller, men det er mye som skal på plass før noe slikt blir en realitet, men planlegge litt og håpe på vinyl i heimen i løpet av 2008..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Det var vel en sånn en som du spiller på nå om dagen, tenker jeg... :D

Klart du må inn i vinyljunkienes rekker, Kjell! Har vel et og annet tips å komme med når du kommer dit, ja.... :D

Edit; Nå er jeg enda litt nærmere analog-nirvana her. Vakuumsystemet på PD 350 må inn på litt "smøring og ojeskift", så i dag ankom en legendarisk og veldig skjelden Orsonic 250-grams platestrammer huset. Akkurat nå spiller Michelangeli Beethovens pianokonsert nr.1, og det låter fantastisk. Den var dyr, men definitivt verd pengene!

K

kbwh

Gjest

Har du den på sort gull? ABM hamrer flygelet i filler på plebeiersk sølv også. Det er en fantastisk innspilling. Skulle jeg hatt bare en er det den.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Selvfølgelig har jeg den på sort gull, Valentino. I min bok er det også den definitive versjonen, ja...

Tror jammen jeg har to eks, forresten. I så fall kan du jo plukke med deg det ene når du kommer på lyttevisitt! ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Selv om jeg har lagt dette bildet ut i Thorhauge -tråden også, synes jeg jo det hører hjemme her, etter alt dette gnålet om MC-elementer og forsterkning..Ganske lekker, spør du meg.. ;)

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27

Skikkelig pent Impulse. Gleder meg virkelig til å få lytte litt mer grundig til dette etterhvert.

K

kbwh

Gjest

Headshellet påmontert 103en gir et artig visuelt kontrapunkt til resten av riggen må jeg si! Den nesen er kun business.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Takk skal du ha, Fosse! :D Vi får nok anledning til mer lytting rimelig raskt, håper jeg.
    Jeg er i alle fall veldig fornøyd! Akkurat nå vurderer jeg å anskaffe Zu Audios versjon av 103. Fikk en god pris av importøren. Jeg var visst den aller første som meldte interesse...

Ellers, for de som er ute etter platestrammer anbefaler jeg virkelig å lete etter en Orsonic. De ble markedsført (relativt begrenset) i Europa av Monster, så den kommer med den ikke fullt så eksotiske Monsterlogoen. Uansett, kvalitetsfølelsen er enorm, den veier litt, og ikke minst, den funker virkelig glimrende. Mer ro, bedre perspektiv og mer oppløsning i bassen. Er fra tid til annen å finne på Audiogon. Den koster, men den smaker også! Dette er de samme gutta som laget det minst like legendariske Orsonic-headshellet som også kan sees på bildet over. Det ble for sikkerhets skyld utstyrt med Audioquest-logo når det skulle til Europa. Forstå det den som kan!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Hehe.. Ikke sant! Hifi har også en estetisk side, må vite! :D

Apropos estetikk, jeg hadde regnet med at bildekvaliteten skulle bli langt bedre, selv om digitalkameraet er etpar år gammelt. Så viste det seg at det var en liten bug et sted, og bildene er lastet over fra kameraet i langt lavere oppløsning enn meningen var! Og dette fra verdens ubestridt beste kameraprodusent!! ??? Tror jeg må opprette en "Mitt anlegg"-tråd med bedre bilder......

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Morro med bilder! Her er et til... :D

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4

Oooooser kvalitet denne spilleren din, Trond.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4

impulse skrev:
    Ellers, for de som er ute etter platestrammer anbefaler jeg virkelig å lete etter en Orsonic. De ble markedsført (relativt begrenset) i Europa av Monster, så den kommer med den ikke fullt så eksotiske Monsterlogoen. Uansett, kvalitetsfølelsen er enorm, den veier litt, og ikke minst, den funker virkelig glimrende. Mer ro, bedre perspektiv og mer oppløsning i bassen. Er fra tid til annen å finne på Audiogon. Den koster, men den smaker også! Dette er de samme gutta som laget det minst like legendariske Orsonic-headshellet som også kan sees på bildet over. Det ble for sikkerhets skyld utstyrt med Audioquest-logo når det skulle til Europa. Forstå det den som kan!
    Jaja, jeg får vel se meg rundt etter en platestrammer da ::)
    Bruker det stort sett ikke, men til noen av platene er det påkrevd.
    Og jeg som egentlig var så fornøyd med mine sammenlimte ishockeypucker med hull (nesten) i midten ;)

Utrolig flott platespiller Impulse. Har virkelig sansen for utseende på endel av disse eldre platespillerne!
    Hvordan passer Denon 103D (eller C ::)) i rega sine armer (mulig det er nevnt, men det har i såfall gått meg hus forbi)?

K

kbwh

Gjest

Du får en resonanstopp på 16Hz, kjoenik. Njet i min bok.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Valentino har rett, er jeg redd..Regas armer er langtfra optimale for 103C.Den funker optimalt i gamle klassikere som SME 3009, (og da helst før den såkalte (un)improved-versjonen),SME 3012, FR 64 fx og Micro Seiki 505, SAEC, Ultracraft og Well Tempered. De som er i besittelse av en klassisk Technics er også heldige. Der funker 103 også som en kule.

Njet i min bok også, desverre.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4

Ok, da dropper jeg den tanken...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27

Vi hadde en herlig kveld forleden; Parelius, Boe og undertegnede, hos Impulse.
    En aldeles fortreffelig aften med utsøkt mat, Impulse er som tidligere nevnt en fabelaktig kokk, kan ikke nevnes for ofte.
    Dessuten hyggelig gjensyn med Thorhauge og min gamle Denon 103.
    Flytende ble jo som vanlig servert i nær sagt alle former, alt av første klasse.
    Dette var en kveld med fokus på sosialt samvær, hifiprat og platesnurring, selv om de to eldre herrer okkuperte sweetspoten før malten tok overhånd fikk jeg jo med meg noe ;D.
    Tight lydbilde, med flott kontroll og ro, dynamikk og utsøkt detaljering er fremtredende karaktertrekk.
    Dessuten et utrolig vakkert oppsett, særlig forsterkeren din er jeg svak for.
    Dette må vi gjenta Impulse

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Takk for senest, Fosse, og for varmende ord!Godt det smakte! En helt usedvanlig hyggelig kveld som vi definitivt må gjenta, ja. Du fortjener både mer malt og mer tid i sweetspot. Dessuten har det akkurat ankommet en Dynavector til huset, og den må jo også prøvelyttes!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27

Ahhhhh!!! Velkommen i klubben. Klart den må.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Nå har denne tråden rulllet og gått siden mai, og vi skriver snart desember. Den ene platespilleren som var opphavet til tråden er forlengst solgt og lever videre i Stavanger, og den jeg i sin tid vurderte troner på husalteret og har gjort det lenge. Det har blitt noen erfaringer underveis, mange lytteinntrykk, en mengde helt usedvanlig hyggelige kommentarer og nyttige innspill, nye og fantastisk hyggelige bekjentskaper, mye inspirasjon..og ikke minst fornyet tro på vinylens fortreffelighet. Personlig må jeg si at det er akkurat her, på vinylforumet jeg koser meg mest når jeg først er logget inn på sentralen. Jeg fryder meg over all kunnskapen, all takhøyden, den nesten rørende godviljen, den felles fascinasjonen over hva som er mulig å få til med svarte vinylskivene og det tilhørende avspillingsaperaturet. Gleden og entusiasmen, rett og slett. Det hender jeg undres på om den har søkt permanent tilhold her. Gleden, altså. Drevet fra skanse til skanse som den har blitt på andre deler av sentralen. Gleden over denne hobbyen og all den fantastiske musikken den lar oss oppleve har dårlige kår blant objektivister, blindtester, kabelkrangling, evig gnåling om hva som er mulig å høre og hva som er anstendig å betale, personangrep, blind tro på kurver og hva det nå er alt sammen.....Jeg ser vår utmerkede moderator tkr hevder at det er mer trafikk. Min påstand er at det er mindre glede. Kommentarer?

Kanskje er det på tide å dra ut proppen nå? På denne tråden, altså...
    Vel, det er ikke så mye å berette om dagen, selv om jeg har lyst til å legge ut både inntrykk og flere bilder, av lytteseanser, hyggelige kvelder med besøk av medsammensvorne, nyanskaffelser og hva det måtte være.

Denne platespiller-og opplevelsesbloggen har liksom blitt min baby på sentralen, men nå er det kanskje tid for løsrivelsen snart....

Vi får se. Tror jeg må dele noen lytteinntrykk av en gammel MC-klassiker først. Det er nemlig ikke hver dag jeg får bakoversveis av noe jeg trodde jeg kjente.........

Stay tuned if you want. Tror jeg får klort ned noen flere ord i løpet av kvelden. Kanskje blir det bilder også. Det er et nytt og bedre kamera i hus, nemlig. :D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27

Så enig så enig. Det er på vinyl-avdeling det er best tone. Ikke minst derfor jeg trives så godt her.

Dersom du skal avslutte tråden din impulse, la oss først få ta del i hva din nye, gamle Dynavector presterer....
    Det er slike tråder som dette jeg liker, tråder hvor vi får innblikk i folks søken og erfaringer. Kontinuitet, og sosialt samvære, her eller faktisk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn