Rega P9 vs TUNGvekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stereo_Mono

Gjest
    Ventet den om plasseringen ;D
    Jeg er fullstendig klar over det FZ :) Er dessverre litt låst i forhold til plassering i rommet om dagen. Heldigvis har jeg ikke hatt noen problemer uansett volum og den halvmeteren mellom høyttalere og platespiller hittil. Bildet lyver litt på avstanden pga kameravinkelen.
    Kan de manglende feedback og hoppende nåler ha noe med push-push oppsettet til AP tro? Kommer i hvertfall lite energi ut fra sidene på elementene, selv ved ganske høye volum. Det sitter to 7 tommere på hver side og jobber mot hverandre på Scorpio 2.

Testet et par låter med og uten lokk i sted, og kunne vel ikke høre den store forskjellen. Mulig det er bare placebo, men jeg tror muligens at det låter litt friskere med lokk oppe. Men ikke nok til at jeg henger meg opp i det ved normal lytting.

Kunne ikke bli mere enig Bach_Man. Men det må nesten bli i neste leilighet/ hus sent neste år engang. Slik anlegget står nå er det vinduer bak hele bredden av veggen. Egentlig en fullstendig håpløs anleggvennlig leilighet jeg bor i :-\

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kunne man ane at VTA var feil på siste bilde? Så ut for meg som om tonearma helte betydelig nedover mot pu. Sikkert en bildeartefakt, men bare for å sjekke..

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    Kunne man ane at VTA var feil på siste bilde? Så ut for meg som om tonearma helte betydelig nedover mot pu. Sikkert en bildeartefakt, men bare for å sjekke..
    Heldigvis bare under-vinkelen på bildet Vidar P :)
    Kjøpte med to 2mm skiver i dag. Endte på 4mm totalt for å få arm i vater på normale LPer med Jubilee. Den blir såvidt bakpå med 180g pluss skiver, men de har jeg få av uansett.
    Kjøpte forøvrig også Rega sin Ekstra Heavy Tungsten bak-lodd da original loddet ble hengene omtrent halvveis på enden av stubben med Jubilee :-\

Edit. Tror jeg begyner å bli overtrøtt jeg ::) Brukte bare en 2mm spacer på den og den blir såvidt bakpå med 180g + vinyl og rett med lettere saker.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Kjøpte forøvrig også Rega sin Ekstra Heavy Tungsten bak-lodd da original loddet ble hengene omtrent halvveis på enden av stubben med Jubilee :-\
    Tyngre motvektslodd er veldig bra. Jo nærmere loddet er pivot, jo mindre treghet i systemet. Ellers så heter Tungsten forøvrig Wolfram på norsk, men det visste du kanskje ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Testet et par låter med og uten lokk i sted, og kunne vel ikke høre den store forskjellen. Mulig det er bare placebo, men jeg tror muligens at det låter litt friskere med lokk oppe. Men ikke nok til at jeg henger meg opp i det ved normal lytting.
    Det er faktisk en god beskrivelse av forskjellen på lokk åpent og igjen på en LP12. Lokk åpent låter friskere og ja, rett og slett åpnere :)
    Lokket helt av låter best, men jeg er litt lat og spiller vel 90% av tiden med lokket åpent, men når jeg virkelig skal fin-lytte blir det tatt helt av.....

S

Stereo_Mono

Gjest
    FZ skrev:
    digiman skrev:
    Tyngre motvektslodd er veldig bra. Jo nærmere loddet er pivot, jo mindre treghet i systemet. Ellers så heter Tungsten forøvrig Wolfram på norsk, men det visste du kanskje ;)
    Det ante jeg faktisk ikke. Selv Terje på Mono kaller den for «Tungsten» vekten. Vet forøvrig hva Wolfram er, men ikke at det var Tungsten på norsk :)
    Sånn er det å leve i en total språklig blandet hverdag gitt. Snakker vel snart Norsk og Engelsk om hverandre uten å være klar over det :)
    Har forøvrig britisk far, men ble «Norsk» som 8 åring, men det er helt off-topic ;D

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Du er ikke alene om det. Hører flere som snakker om Tungsten når de snakker om hi-fi. Og dart-piler av Tungsten prates det en del om på pubene har jeg fått med meg ;D
    Forøvrig gratulerer med en flott spiller. Den vil du nok få stor glede av :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Noen som aner størrelsen på unbrako-nøkkelen til å justere arm liften på RB1000? Skulle helst satt den 4-5 mm høyere, da PU subber såvidt nedi platen på 180g skiver. Kjøpte et sett i dag, men minste der var 1.5mm og den passer ikke. Evt. tips på hvem som selger mindre en 1.5mm nøkler i Oslo taes imot med stor takknemlighet :)

M

miaN

Gjest
    Angående lokket åpent eller lukket så kan jeg ikke si jeg hører forskjell på P5.

I P5 manualen skriver Rega:
    Try to keep the lid closed while playing the records. This will prevent dust falling on to the records and make cleaning unnecessary. There may also be a sonic improvement.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Noen som aner størrelsen på unbrako-nøkkelen til å justere arm liften på RB1000? Skulle helst satt den 4-5 mm høyere, da PU subber såvidt nedi platen på 180g skiver. Kjøpte et sett i dag, men minste der var 1.5mm og den passer ikke. Evt. tips på hvem som selger mindre en 1.5mm nøkler i Oslo taes imot med stor takknemlighet :)
    Dette burde Mono kunne skaffe. Rart den ikke fulgte med....
    På de gamle Ittok-armene brukte Linn unbraco på 1.27 mm. Snål dimensjon,men de hadde ihvertfall vett til å legge den med....

S

Stereo_Mono

Gjest
    FZ skrev:
    digiman skrev:
    Dette burde Mono kunne skaffe. Rart den ikke fulgte med....
    På de gamle Ittok-armene brukte Linn unbraco på 1.27 mm. Snål dimensjon,men de hadde ihvertfall vett til å legge den med....
    Takker! Klarte etter en stund å google meg frem til en relevant tråd om tema. 1.2mm Unbrakonøkkel er visst riktig. Sjekker med Mono i morgen.
    Forørig enig at på en såpass kostbar spiller (arm) burde slike elementære ting følge med.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Klarte etter en stund å google meg frem til en relevant tråd om tema. 1.2mm Unbrakonøkkel er visst riktig. Sjekker med Mono i morgen.
    Forørig enig at på en såpass kostbar spiller (arm) burde slike elementære ting følge med.
    Mener det var 1.2mm jeg brukte på min P5.
    Fant et fint (og billig) mikrosett på Jula som hadde passende nøkkel.

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Stort grattis med nytt og flott utstyr!
    Ser meget gjennomført ut med alt i sort. 8)

Hvor kjøpte du den vekten, og hva var prisen?
    Jeg trenger en tyngre vekt til min Ortofon Rondo Blue, og tungsten/wolfram høres ut som veien å gå. :)

Mvh
    Rolf

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    digiman skrev:
    Stort grattis med nytt og flott utstyr!
    Ser meget gjennomført ut med alt i sort. 8)

Hvor kjøpte du den vekten, og hva var prisen?
    Jeg trenger en tyngre vekt til min Ortofon Rondo Blue, og tungsten/wolfram høres ut som veien å gå. :)

Mvh
    Rolf
    Takk for det Rolf!
    Fantastisk fornøyd etter to kvelder med lytting her nå. Denne ny investeringen har definitivt tatt vinyl gjengivelsen inn i nye dimensjoner, så nå er det bare å lete etter mere sort gull fremover og nyte det :)

Vekten kjøpte jeg hos Mono. Hør med Terje der. Er nok mulig jeg fikk med meg den siste de hadde på lager nå, men han skulle bestille inn flere forsto jeg.
    Tror den ligger på 1200,- veil før evt rabatter ;)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    FZ skrev:
    ...
    Det er ikke så snålt - 1/20 tommer.

mvh
    KJ

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    KJ skrev:
    Det er ikke så snålt - 1/20 tommer.
    Det er det nok ja :)
    Uansett har Linn gått over til metrisk nå. De tilsvarende unbracoene er 1.5 mm på de nyere armene..........

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nydelige komponenter digiman.
    Hold deg til den Regaen og den kommer til å tjene deg godt.

S

Stereo_Mono

Gjest
    På tide med en oppdatering av P9 prosjektet
    Ikke helt sikker hvor jeg skal begynne, men P9 med Ortofon Jubilee og IOS Rega RIAA er en analog fornøyelse uten like.
    Har nylig hatt gode venner på besøk med medbrakt original gamle slitte Miles Davis skiver og vi sitter igjen med hakeslepp over hva som er av informasjon og musikalitet i disse slitene platene. Foten går bare i 120 hele tiden med vinylen gitt. En av kompisene mine, som er overhodet ikke Hi-Fi menneske har kjøpt seg en P2 og dratt fram samlingen etter besøket. Moro :)

Jeg skal spare dere for alle de vanlig Hi-Fi beskrivelsene og heller invitere de som vil høre Regas analog lyd på sitt beste på besøk ;D

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    På tide med en oppdatering på P9 prosjektet
    Ikke helt sikker hvor jeg skal begynne men P9 med Ortofon Jubilee og IOS Rega RIAA er en analog fornøyelse uten like.
    Har nylig hatt gode venner på besøk med medbrakt original gamle slitte Miles Davis skiver og vi sitter igjen med hakeslepp over hva som er av informasjon og musikalitet i disse slitene platene. Foten går bare i 120 hele tiden med vinylen gitt. En av kompisene mine, som er overhodet ikke Hi-Fi menneske har kjøpt seg en P2 og dratt fram samlingen etter besøket. Moro :)

Jeg skal spare dere for alle de vanlig Hi-Fi beskrivelsene og heller invitere de som vil høre Rega sitt svar på analog lyd deres beste måte på besøk  ;D
    Veldig artig å høre  :D Sitter selv med en P25 med akryltallerken og AT33EV som formidler godlyden via Lundahl-trafoer inn i RIIA`n til min tweaka Copland-pre.Mao: det spiller musikk fra alle plater,spilte i sted Jon Eberson Group,nu White Album m/Beatles,engasjerer gjør det uannsett,skjønner entusiasmen din veldig godt  8) Man får "fot" av sånt ;-)

mvh Filip

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kommer gjerne en tur, digiman!
    Denne tråden fortjener også mange flere bilder av spilleren. ;)

Mvh
    Rolf

S

Stereo_Mono

Gjest
    Du er velkommen RoDA :) Na har jeg ferie i 2 uker. Blir late dager fremover med vinyl og 1 uke i Hellas med en drink i hånda under parasollen i varmen.
    Kanskje jeg får summet meg til å få justert PU så godt jeg klarer disse fridagene før avreise. Hører at helt innerst på noen skiver at det er mere forvrenging en det som skal muligens være ??? Ikke vet jeg, mulig det er noen av bruktplatene mine som er slitene fra forrige eier. Eller er det disse hersens geometriske problemene. Prøver dog uansett meg på en runde med denne protractoren i helgen nå...

Forøvrig kan jeg melde at etter P9 rigget og tilbehør kom i hus, ser jeg på digital-lyd som bare en veldig enkel og komfortable (lat) måte på og gjengi musikk (lyd) på. Håper det sier sitt ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvilken geometri bruker du da? Stevenson minimerer jo forvrengingen innerst, mens Baerwald er mer balansert. Hvis pickupen har solid metallhus bør du jo sørge for å stramme den skikkelig etter justeringen også, i henhold til gammel flat earth-visdom.

Og nicket må gjerne revurderes?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Hvilken geometri bruker du da? Stevenson minimerer jo forvrengingen innerst, mens Baerwald er mer balansert. Hvis pickupen har solid metallhus bør du jo sørge for å stramme den skikkelig etter justeringen også, i henhold til gammel flat earth-visdom.

Og nicket må gjerne revurderes?
    Hehehehe! ;D Nicket mitt får jeg bare leve med tror jeg.
    Jubilee er såvidt jeg kan se i metall. Mener at det er Guru saken fra Vinyl engine jeg har brukt sist.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Rega standardgeometri er vel Stevenson, dvs den geometrien du får med en Rega PU festet med alle tre skruene. Like fullt bruker jeg den mer utbredte Baerwald selv, men med enkelte pickuper kan du få problemer med overhenget med en slik geometri i kombinasjon med Rega-armen, skruene blir gjerne liggende helt fremme i sporet.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rega er visstnok ikke heelt Stevenson heller, sær han der Gandy virker det som. :D :D
    Men det er i nærheten av Stevenson, helt klart.

Nådde nesten Baerwald med Rondo Blue, men bare nesten.
    Valgte derfor å gå for Rega med god hjelp av Runesande som tegnet arc protractor.

Baerwald er teoretisk lavere over hele plata enn Stevenson som er optimalistert innerst.
    Så er det dette med azimuth problemene som FZ snakker om i min tråd, som man sikkert kan fortsette å diskutere. ;D

Det blir uansett tøft å teste ut hva som er best, flere faktorer som kompliserer det.
    Kanskje man skulle kjøpe to identiske spillere og sjekke det ut...? ::)
    Jeg vil tro at det å justere "100%" er viktigere enn hvilken metode man velger.
    I alle fall trøster jeg meg med det siden jeg ikke når Baerwald. ;D ;D

Hellas, digiman? Ikke misunnelig i det hele tatt, jeg hadde 16 dager i nord med 1,5 dager sol så det så! :p :D

R

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    44
    digiman skrev:
    Takk for konstruktiv tilbakemeldinger folkens. Jeg har all respekt for Rega som en evig stor produsent av fornuftige platespillere til sin pris. Hvorvidt en av disse tyngre spillere er noe for meg må testes først.
    Synes P9 må da regnes å være yberklassen, selv om den ikke veier 50kg. Om noen forhandlere skal basere sine salespitch på at P9 er en total overpriset papp plate blir jeg skeptisk til og velger heller å ta det som salgs prat......

Uansett har dere rett. Bruk øra, så langt det lar seg gjøre :) Og jeg heller absolutt mot en P9.
    a

jeg hadde 1. versjon av P9 med RB900/Exact pu og var ikke imponert over dens prestasjoner. Jeg regner med at nyere verjoner spiller bedre, det begynner tross alt å bli "voksen" pris på denne spilleren.

S

Stereo_Mono

Gjest
    johnnybgood skrev:
    digiman skrev:
    Takk for konstruktiv tilbakemeldinger folkens. Jeg har all respekt for Rega som en evig stor produsent av fornuftige platespillere til sin pris. Hvorvidt en av disse tyngre spillere er noe for meg må testes først.
    Synes P9 må da regnes å være yberklassen, selv om den ikke veier 50kg. Om noen forhandlere skal basere sine salespitch på at P9 er en total overpriset papp plate blir jeg skeptisk til og velger heller å ta det som salgs prat......

Uansett har dere rett. Bruk øra, så langt det lar seg gjøre :) Og jeg heller absolutt mot en P9.
    a

jeg hadde 1. versjon av P9 med RB900/Exact pu og var ikke imponert over dens prestasjoner. Jeg regner med at nyere verjoner spiller bedre, det begynner tross alt å bli "voksen" pris på denne spilleren.
    Tror ikke Exact gjorde deres tidligere P9 Planar noe særlig god tjeneste. Aldri likt lyden i den PU. Apheta derimot like jeg veldig godt, men den koster 3 gangeren av Exact. Kanskje en Apheta når Jubilee min er utslitt, men frister mest pr idag og holde meg i Ortofon klubben.

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    44
    digiman skrev:
    johnnybgood skrev:
    digiman skrev:

a

Tror ikke Exact gjorde deres tidligere P9 Planar noe særlig god tjeneste. Aldri likt lyden i den PU. Apheta derimot like jeg veldig godt, men den koster 3 gangeren av Exact. Kanskje en Apheta når Jubilee min er utslitt, men frister mest pr idag og holde meg i Ortofon klubben.
    Til orientering har jeg også benyttet Denon DL S1 med noe bedre lyd, men fortsatt uten å bli imponert ift prisen på riggen den gang.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Du har jo en meget god RIAA også, digiman. Regner med at den også skal ha litt av æren for lydkvaliteten.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnybgood skrev:
    digiman skrev:
    johnnybgood skrev:
    digiman skrev:

a

Til orientering har jeg også benyttet Denon DL S1 med noe bedre lyd, men fortsatt uten å bli imponert ift prisen på riggen den gang.
    Johnnybgood, kan du si noe om hva som gjorde at du ikke synes P9 presterte?
    Hvilken spiller havnet du på til slutt, og hva liker du bedre med den?

For meg betyr slike løsrevne uttalelser svært lite uten at de blir utdypet. Det blir mer oppgulp enn kommentar...
    Jeg byttet bort min WT mot en Rega og mange dommedagsprofetier på kjøpet.
    Men jeg liker lyden fra Rega som jeg opplever til de grader mer levende rytmisk og engasjerende enn WT, selv om jeg ikke har vanskelig for å forstå hva de som foretrekker WT legger vekt på. :)

P9 er endestasjon hvis du liker Regalyden, hvis du ikke liker Regalyden så er den omvei, bomvei eller skogsvei på turen mot drømmelyden.

R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det at et ellers godt produkt ikke passer i en setting er ikke engang et hint til at det er et dårlig produkt imo. Slike konklusjoner er simpelthen for enkle. Funnene lytteren har med produktet er egnet kun til å fastslå at produktet ikke leverte det lytteren forventet i den settingen lytteren gav det. Det kan skyldes alt fra urealistiske forventninger, mangelfullt oppsett av produktet, mangelfull synergi med resten av systemet etc etc.

Det er svært sjelden slik at det er produktet som er for dårlig, iallefall når det er slike produkter som f.eks P9 og andre virkelig gjennomførte produkter.

Akk, kunsten å få det beste ut av gode hifiprodukter. Det er virkelig mye av moroa med hifi det.

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    44
    RoDa skrev:
    johnnybgood skrev:
    digiman skrev:
    johnnybgood skrev:
    digiman skrev:

a

Johnnybgood, kan du si noe om hva som gjorde at du ikke synes P9 presterte?
    Hvilken spiller havnet du på til slutt, og hva liker du bedre med den?

For meg betyr slike løsrevne uttalelser svært lite uten at de blir utdypet. Det blir mer oppgulp enn kommentar...
    Jeg byttet bort min WT mot en Rega og mange dommedagsprofetier på kjøpet.
    Men jeg liker lyden fra Rega som jeg opplever til de grader mer levende rytmisk og engasjerende enn WT, selv om jeg ikke har vanskelig for å forstå hva de som foretrekker WT legger vekt på. :)

P9 er endestasjon hvis du liker Regalyden, hvis du ikke liker Regalyden så er den omvei, bomvei eller skogsvei på turen mot drømmelyden.

R
    Jeg oppgaderte fra P3 til P9 uten hverken fra- eller tilråding av noe slag. Forventningene var antageligvis relativt store ift den faktiske opplevde forskjellen i lyd. Oppsettet forøvrig var det samme jeg fortsatt bruker og er svært så fornyd med. Det jeg egentlig mener er at min subjekive opplevelse av lyden fra P9 ikke var bra. Det sier jo ingenting om hvorvidt en spiller er "bra" eller "dårlig". Det er den individuelle opplevelsen som er det betydningsfulle i denne sammenhengen. Jeg understreker herved at jeg ikke mener seriøst at P9 er en dårlig spiller. Den passet ikke i mitt oppsett ift "min" lyd og kan vel sies å ha vært bomskudd.
    Mens jeg fortsatt hadde min P9 fikk jeg tak i drømmespilleren gjennom alle tider. Helt tilfeldig fikk jeg tak i fra Sverige den desidert siste Forsell-spilleren som var satt sammen. Etter rigging og tuning fikk jeg det største hakeslippet noensinne ved lytting på ref.skiver pluss alt annet. Det var virkelig min lyd på alle parametre, rett og slett drømmelyden. I tillegg fulgte det med 2 meget gode pu-er som er en god match. Letingen stoppet der. Jeg hadde overhodet ikke trodd det var mulig å opp leve en slik forskjell i lyd på alle parametre. Dette er vanskleig å beskrive. Men uansett koser jeg meg mye og lyden av vinyl fyller huset oftest av all musikk.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vet ikke om du fortsatt har P3en, men synes du P3 var en god spiller for din smak lydmessigst? Jeg opplevde å gå fra en P5 til P9 som en stor skritt opp stigen på alle parametere. Dog viste jeg hva jeg gikk til med Rega. Så er ikke Rega lyden for deg er det helt skivebom å ta skrittet opp til P9 mener jeg. Men uansett flott at du fant det som traff dine preferanser, noen ganger må vi gå omveier i livet å i særs innen Hi-Fi i blant. Det gjør jo forsåvidt hobbyen mere spennende, sett bort i fra de økonomiske tapene det kan i verste fall foresake.

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    44
    digiman skrev:
    Vet ikke om du fortsatt har P3en, men synes du P3 var en god spiller for din smak lydmessigst? Jeg opplevde å gå fra en P5 til P9 som en stor skritt opp stigen på alle parametere. Dog viste jeg hva jeg gikk til med Rega. Så er ikke Rega lyden for deg er det helt skivebom å ta skrittet opp til P9 mener jeg. Men uansett flott at du fant det som traff dine preferanser, noen ganger må vi gå omveier i livet å i særs innen Hi-Fi i blant. Det gjør jo forsåvidt hobbyen mere spennende, sett bort i fra de økonomiske tapene det kan i verste fall foresake.
    Jeg har ikke beholdt P3´n, men synes å huske at det heller ikke var helt min lyd.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Kofferten er pakket og avreise til varme Hellas nærmer seg :)
    Mens jeg venter på å måtte stå opp kl 0300 i natt (helvetes charter fly) fant jeg litt tid til å ta noen shots av P9 og IOS.

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    yasman skrev:
    PENT!
    Spent på dine kommentarer vedr. IOS.
    IOS ja :) Hvor skal man begynne der tror. Det første som slår en når du får IOS på plass er dens totale fravær av noe støy.
    Jeg er alltid vant til at der er mere sus (brum) fra vinylen en egen støyen forsterkeren har, men på IOS er det tyst som grava, selv på 70db gain. Du hører ikke forskjell mellom CD og vinyl inngangen med volumet godt opp.
    Her snakker vi batteridrift på et AC produkt. Rega har virkelig gjort hjemmeleksene sine på PSU og skjerming her.

Det eneste jeg har som referanse er min tidligere ASR Mini Basis 2008 og Sugden Stage 2 RIAA.
    Kortfattet er ikke disse RIAA trinne sammenlignbare i ytelse. Noe som er vel å forvente da IOS er over dobbel så kostbar og er kun en ren MC RIAA trinn med 2 trinn gain 64db og 70db. Jeg synes IOS bringer kropp og sjel inn i musikken. Mye mere fylde nedover og den tegner et enormt perspektiv foran deg. Her kan du sitte å plukke gjennom lagene. Den spiller detaljert, men finner aldri på og bli slitsom.
    Det skulle vært artig å testet den på Rega sin Apheta. Den skal visst være silkemyk på IOS ved 50 Ohm last.

TONEaudio sin oppsummering av IOS er faktisk ikke så far off fra realiteten. http://www.sigsound.com/PDFs/IOSTone.pdf
    Jeg tør å påstå at IOS er helt oppi øverste klasse RIAA uansett prisklasse.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    ""Kofferten er pakket og avreise til varme Hellas nærmer seg
    Mens jeg venter på å måtte stå opp kl 0300 i natt (helvetes charter fly) fant jeg litt tid til å ta noen shots av P9 og IOS.""

Flotte bilder av en lekker spiller digiman ;)
    Blir godt det du nevner med Hellas og varme, vi drar på søndag morgen ;D
    God tur!!

gismo

S

Stereo_Mono

Gjest
    gismo skrev:
    Flotte bilder av en lekker spiller digiman ;)
    Blir godt det du nevner med Hellas og varme, vi drar på søndag morgen ;D
    God tur!!
    gismo
    Takker! God tur til dere også. Passer jo utmerket at været snudde fullstendig til høst her i Oslo nå ;D
    Har absolutt planer om å leve på denne dosen varme og sol i mange måneder fremover.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn