Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Nokon som veit om Rega planlegger ein streamer / nettverksavspiller i Brio / DAC-formatet?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    I wish :)
    Ikke hørt noe rundt om på det store nettet. Lukter såvidt på Marantz sin selv om dagen:) Trenger en bra måte å streame, nettradio, AirPlay o.lign på anlegg 2.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    For min del funker det med ein Airport, sidan dataen er på heile tida uansett.
    Men ja, jo, burde jo komme.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Brasse skrev:
    For min del funker det med ein Airport, sidan dataen er på heile tida uansett.
    Men ja, jo, burde jo komme.
    Jupp har en Airport på anlegg 2. Planen (ønsket) mitt var siden jeg trenger en DAC i anlegg 2 var en streamer boks med digital inngang :) Airport Express låter litt huggorm via analog ut.
    Rega Streamer/ DAC hadde derfor vært knall. Pluss helt ok å ha nettradio direkte på en boks også. Mye man ha lyst på :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Har hatt representanter fra Hornarrogansen og Naimsekta innom i dag.
    Begge var enige om at Brio er alrighte saker.

    Stort løft med Oblivion Airport som eit M2Tech-alternativ ift. optisk rett fra maskina.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Brasse skrev:
    Har hatt representanter fra Hornarrogansen og Naimsekta innom i dag.
    Begge var enige om at Brio er alrighte saker.

    Stort løft med Oblivion Airport som eit M2Tech-alternativ ift. optisk rett fra maskina.
    jeg heter 65finger og er en VENN av Rega 8) spiller fantastisk bra hos Brasse. Rett og slett gøy å høre musikk der i gården. De to Regakameratene som forer ELAene er et kupp!!
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    212
    Antall liker
    249
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er jammen meg en Rega-venn. Er ikke akkurat den beste P5 fotografen her på forumet, men bilde blir det nå likevel.

    Vegard
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Brio har fått diva-behandling!
    Diamanter fungerer utmerket på mjuk ikea-papp (c) 65Finger.



    Og ja, imponert over iPhone som kamera, her med "manuell" fokus (fokuserer ved å trykke på skjermen).
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ingenting hos meg står på min Lack fra Ikea. Den hyllen har en lei tendens til å suge ut livet i musikken. Nå venter jeg på en anledning til å kjøpe en Brio r slik at Ela, Brio og dac kan få en sjanse til å skinne i stuen. Dac står for øyeblikket i esken og slapper av, og Ela står og henter krefter like ved. Snart, bare snart..
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Høyre ikkje forskjell med og uten diamanter. Må kanskje a) sette meg i sofaen b) sette på noko musikk eg har høyrt før.
    Men som du seier, mi hylle er den samme som Lack. Godt mulig det er meir sprut.

    Fått danna deg nokre intrykk av Audiolab VS. Rega Dac?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har dannet meg et inntrykk ja. Litt mindre støy, mer dynamikk og filtre som faktisk utgjør en forskjell. Det er vel raskt oppsummert og i grove trekk den største forskjellen. Litt mer "altspisende" også.
    Ang underlag på Ikea pappen. Størst forskjell opplever jeg på nap180 og Audiolaben. Jeg bruker små skiferfliser. Når jeg har fjernet flisene så merker jeg det etter ett par dager. Klør meg i hodet og lurer på hvorfor det ikke låter like friskt og åpent lengre. Det er ikke hakeslippopplevelser og blindtestmatriale, men forskjellen er av en slik størrelse at jeg har valgt å ha de under. Jeg ville snudd diamantene slik at spissen peker opp hvis jeg skulle hatt de under.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Retningen på diamantene er utprøvd over lang tid av 65Finger, velger å teste slik ein måneds tid.
    Skal ta å høyre på den Audiolaben ein dag.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Høre på ja..jeg tror det er litt endringer i forhandler/leverandør regimet på gang. Plukket opp en kommentar på det ett eller annet sted. Usikker på hva det innbærer, men tror ikke de har fler igjen på OHC.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    :mad:

    hørte såvidt på den da OHC hadde fått den inn sammen med en Audiolab forsterker og eit sett Audiovector (?) høyttalere.
    Litt for klinisk med heile pakka da, men dac'en er interessant.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Brasse skrev:
    :mad:

    hørte såvidt på den da OHC hadde fått den inn sammen med en Audiolab forsterker og eit sett Audiovector (?) høyttalere.
    Litt for klinisk med heile pakka da, men dac'en er interessant.
    Artig du nevner klinisk. Det er min oppfatning av Audiolaben kontra Rega DACen. Dog er det ikke store forskjellene totalsett imo.
    Rega DACen minner meg mere om de beste sidene jeg får fra min største vinyl rigg. Audiolaben var i mine ører litt mere oppløst, men ikke så «analog» type lyd som Rega. Det er uansett en smakssak og matching greie dette :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jepp, tildels enig, men uenig likevel.
    La meg utdype litt.
    Ett av filtrene i Audiolab spilleren heter optimal transient. Typisk "korrekt" filter hvor alt låter tildels sylskarpt og presist. Audiolab skriver i bruksanvisningen at de ikke anbefaler dette filteret i alle anlegg da den kan fort gi lyttetretthet.
    Uten å vite helt bestemt at Ohc bruker dette filteret v demonstrasjon, ville det ikke ovveraske meg heller. Sammen med de rette høyttalerene vil nok dette kunne bli litt i overkant analytisk.
    På Optimal spectrum derimot får man en naturlig klang og langt flere farger. Mulig noen ting forsvinner, men helheten er vesentlig bedre.
    Men når sant skal sies er hverken Rega eller Audiolab produkter noe som kan vinne alle's hjerter.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.742
    Antall liker
    3.352
    Rega kommer med ny modell i Desember; RP6







    "The RP6 is the very latest Rega turntable due for launch very soon. Like their cheaper RP3 it uses a double sided chassis brace between arm and bearing but in this instance it is made from aluminium rather than plastic. The bearing hub is also made from aluminium and supports a double thickness glass platter. The plinth is finished in a variety of high gloss paint finishes, including Black (pictured here), White, Green and Blue.

    The RP6 is due to be launched around the middle of December 2011 and is anticipated to cost £800 excluding cartridge."
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Intressant at nye RB303 erstatter 700 på "nye" P5. Den er endel bedre en 301, men vet ikke om den er 700 nivå? TT-PSU er også inkl med nye RP6. Ser for meg at det kommer sikkert en RP8 med RB700 og muligens på sikt en RP10 med RB1000 :eek: :eek:

    Også moro at den ny tallerken og subplatter er tilgjenglig som oppgradering for RP3.

    Fant noe mere info:

    Rega have announced details a new RP6 turntable. The RP6 features the new RB303 Tonearm, 16mm thick glass platter and redesigned TT PSU power supply (supplied at no extra cost).
    The plinth will be available in the same variety of gloss finishes as the outgoing P3/24 Turntable including Gloss Black, White, Red, Silver, Blue, Pink, Orange, Yellow and Green. Anymore? The price is expected to be around £800 and is yet to be confirmed. We will publish more details as soon as they become available.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser Rega RP1 ikke koster all verden, er dette en god spiller for bruk mot Brio-R? Leveres modellene med støvdeksel til å sette over?
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Jeg antar at det er støvdeksel.Det sto ikke noe på Rega's hjemmesider om det.En slik RP1 er antaglig min nye platespiller også.To og et halvt tusen er svært billig for en såpass bra spiller.

    mvh. s,
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    cybervision_ skrev:
    Ser Rega RP1 ikke koster all verden, er dette en god spiller for bruk mot Brio-R? Leveres modellene med støvdeksel til å sette over?
    Alle Rega har støvveksel. RP1 er super til prisen. Bare hiv av Ortofon PU som følger med. Kan ikke fatte hvorfor den leveres med den. Feil VTA og ellers grell i lyden. En Rega Bias2 eller Elys2 er super på den og krever nada justeringer.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Fare for at det dukker opp en nesten ny strøken hvit RP3 med TT-PSU på børsen når RP6 er klar for levering ;)
    Er veldig sugen på glossy rød og det ergret meg at ikke RP3 kunne leveres i slike farger.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Tak for tipset ! Har nå en bias på min Planar 2.Slett ikke verst lyd.men satser heller på en ny spiller enn å mekke mer på min gamle.Armliften er gått adundas bl.a.

    mvh. s,
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Er det meningen at RP6 skal erstatte P5?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Er det meningen at RP6 skal erstatte P5?
    Jupp!

    Ser for meg hvor Rega skal videre i løypa da RP3 minner meg mye mere om P5sin klang en det P3-24 gjorde. Eller nærmere om du vil.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Da er jeg litt spent på om det kommer en oppfølger til P7 uten den hypnotiske platetallerkenen.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Da er jeg litt spent på om det kommer en oppfølger til P7 uten den hypnotiske platetallerkenen.
    Enig. Blir lettere svimmel av den selv. Ligger vel kanskje i luften. RP8 muligens i 2012 og RP10 engang i fremtiden?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.972
    Antall liker
    14.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    RP1
    RP3
    RP6
    RP8
    RP10

    Er det Rega's nye modellrekke?
    Ser ut som RP6 får metall subplatter også, sånn at den (som navnet kan tyde på) blir en P7-light. 8)

    Jeg liker det enkle designet og det nye aluskjelettet er kult! :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.313
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rega erstatter P5 med RP6 ser det ut til. RP6 kommer med RB303 arm, samme som RP3, mens gamle P5 har RB700 arm.
    Nå vet ikke jeg hva en RP6 vil koste, men RB303 selges separat rundt omkring til omtrent samme pris som RB301, mens RB700 koster et par tusen mer. Da er jeg fristet til å se P5 som en bedre kombo enn RP6, og er spent på hva prisforskjellen blir.
    Jeg har sett RP6 annonsert til salgs på kontinentet for 1280 Euro, det dobbelte av RP3 hos samme, og det tyder ikke på at den blir billigere enn dagens P5.
    Og hvem overtar forresten som norsk importør av Rega?
     

    1001Watt

    Medlem
    Ble medlem
    12.10.2011
    Innlegg
    28
    Antall liker
    1
    RP6 sikle sikle. Den tror jeg blir min neste ;D

    Grunnet flytting har platespiller stått i eske en stund men med litt tid for meg selv i går fikk jeg opp gode gamle Rega'en og ble bare glad av lyden ;D
     

    Deep Purple

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet om Rega Planar 3 kan bygges om til P3-24?
    (for å kunne bruke TTpsu)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    ottone skrev:
    Rega erstatter P5 med RP6 ser det ut til. RP6 kommer med RB303 arm, samme som RP3, mens gamle P5 har RB700 arm.
    Nå vet ikke jeg hva en RP6 vil koste, men RB303 selges separat rundt omkring til omtrent samme pris som RB301, mens RB700 koster et par tusen mer. Da er jeg fristet til å se P5 som en bedre kombo enn RP6, og er spent på hva prisforskjellen blir.
    Jeg har sett RP6 annonsert til salgs på kontinentet for 1280 Euro, det dobbelte av RP3 hos samme, og det tyder ikke på at den blir billigere enn dagens P5.
    Og hvem overtar forresten som norsk importør av Rega?
    Det jeg fikk vite fra Britisk forhandler nylig var at Rega skiftet ut endel av maskineriet på sin fabrikk i UK. Dette verktøyet skal ha langt bedre toleranseverdier en det eldre produksjons utstyret. RB101 og RB303 er såvidt jeg forsto de første armene produsert på det nye utstyret og skal i følge han jeg snakket med bedret toleransen på de nye armene betraktelig.
    Det kan tenkes at forskjellene i mellom RB303 og 700 er såpass små at det er mere praktisk å ha en mere logisk sammensatt modellrekke.
    P5 og P7 deler jo samme arm i dag.

    Skal Mono slutte med Rega ??? ??? ???
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.313
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    ottone skrev:
    ........
    Og hvem overtar forresten som norsk importør av Rega?
    .............
    Skal Mono slutte med Rega ??? ??? ???
    Jeg vet det ikke, og burde nok uttrykt meg litt mer forsiktig, eller latt være.
    Dette er bare et rykte, og jeg vet ikke hvor det stammer fra.
    Mono sine websider er nede, flere her har spurt om det samme som jeg, og vår lokale forhandler har ikke Rega på listene lengre. Det gjorde meg litt bekymret.
    Noen som vet mer ?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    ottone skrev:
    digiman skrev:
    ottone skrev:
    ........
    Og hvem overtar forresten som norsk importør av Rega?
    .............
    Skal Mono slutte med Rega ??? ??? ???
    Jeg vet det ikke, og burde nok uttrykt meg litt mer forsiktig, eller latt være.
    Dette er bare et rykte, og jeg vet ikke hvor det stammer fra.
    Mono sine websider er nede, flere her har spurt om det samme som jeg, og vår lokale forhandler har ikke Rega på listene lengre. Det gjorde meg litt bekymret.
    Noen som vet mer ?
    Ok! Har ikke hørt noe fra Mono om det. Snakket med de sist i dag om kommende RP6 og fikk ikke noe inntrykk at Rega var på vei vekk fra de.
    Forsto det slik at grunnen til at sidene deres er «nede» er integrasjon mot deres logistikk system som stikker kjepper i hjula på de og kapasitet internt :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Siden TT-PSU er inkludert blir vel kanskje RP6 litt rimeligere enn P5. Men tror ikke jeg bytter ut P5 med denne, synes den minner litt for mye om billigere Regaer. Det moderniserte utseendet er jo forsåvidt positivt, men et utvalg av friske farger virker ikke særlig upmarket. P25, P5 og RP6 danner jo faktisk en nedadgående trend i oppfattet byggekvalitet (som ikke trenger å ha noe med faktisk kvalitet gjøre).
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Siden TT-PSU er inkludert blir vel kanskje RP6 litt rimeligere enn P5. Men tror ikke jeg bytter ut P5 med denne, synes den minner litt for mye om billigere Regaer. Det moderniserte utseendet er jo forsåvidt positivt, men et utvalg av friske farger virker ikke særlig upmarket. P25, P5 og RP6 danner jo faktisk en nedadgående trend i oppfattet byggekvalitet (som ikke trenger å ha noe med faktisk kvalitet gjøre).
    Tror det er faktisk et bevisst valg med designet. Synes ikke selv at opplevd kvalitet lider noe. Min RP3 virker minst like godt skrud sammen som en P3-24. Nye RB303 armen kjennes også «tightere» ut en forrige RB300 baserte arm. RB303 er jo en helt ny design fra Rega produsert på langt mere presis maskinutstyr. RB700 er en forfinet RB300 med bedre spec på lager etc. Så spørsmålet er hvor stor er forskjellene på de i praksis?

    Rega er jo som kjent tilhengere av at minimal masse er en positiv ting. RP6 har redusert massen betydelig med sitt nye skjellet design under skallet i forhold til P5 og dermed fått en enklere design. Men hvorvidt den låter bedre en P5 aner jeg ikke :) RP3 låter uansett mere som min ex P5 en det P3-24 gjør. Så noe positivt gjør de jo :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Å legge til rette for optimal overføring av 0 og 1…



    … er ein kjempegod idé!



    Og diamanter er for alltid!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.509
    Antall liker
    2.956
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har sett bilde av denne der bein og lokk vises sammen med resten?
    Har trålet nettet etter slikt. Kanskje Rega ikke er heeelt happy med helheten....? ;)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn