Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det var ettpar ting v p3/24 som jeg ikke synes var tillitsvekkende. Lokket bla. Det var skrøpelig og sto ikke oppreist. Plintet var i skjøreste laget.

    Jeg vil heller oppgradere min egen fremfor å bruke penger på en ny rp3. Fremtiden ligger i ny motor/tt psu og en ny pu ( lest mye flott om AT33 )
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Det var ettpar ting v p3/24 som jeg ikke synes var tillitsvekkende. Lokket bla. Det var skrøpelig og sto ikke oppreist. Plintet var i skjøreste laget.

    Jeg vil heller oppgradere min egen fremfor å bruke penger på en ny rp3. Fremtiden ligger i ny motor/tt psu og en ny pu ( lest mye flott om AT33 )
    Ser den. Tipper P25 din blir super med de oppgraderingene. AT33 har jeg lyst på selv.

    Rega har heldigvis gjort noe med akkurat det du nevner som problem med tidligere P3 kreasjoner.
    Lokket står helt fint nå. Plinith er nå laget av et av UKs ledende møbel produsenter og fremstår som langt lekrere og solid en tidligere modeller.

    Er selv svært spent på RP5. Dagens P5 er hakket hvassere en RP3 imo, men gapet er betydelig redusert i forhold til P3-24.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Leste forresten at Rega anbefalte kunder som oppgraderer motor om å la kyndige ta seg av monteringen. Tar ingen sjanser selv på å utføre det på egenhånd. TT psu er en selvfølge til 24v motoren.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Framleis fint haustvær, sjølv om eg måtte skrape bilruta i dag.
    Mikroanlegg, mikrotv og mikrokatt.



    Så, når anlegget er såpass kompakt, matcher ein med lav og kompakt sofa.



    Krukkesamlingen til madammen som placeholder for platespelar. Den med eit skarpt auge legg kanskje merke til at Regas har komt ganske langt ut på golvet og fått hissig vinkel. Starta klin i veggen for eit par månader sidan.



    Har forskjellige sko etter været. «Det finnes ikkje dårleg vær, bare dårlige spikes…underlagklosser.»

     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Brasse skrev:
    Har forskjellige sko etter været. «Det finnes ikkje dårleg vær, bare dårlige spikes…underlagklosser.»

    Dao mao ikkje liggja med gommien i véret ;D
    Atacamaføttene skal ha gummien ned og stålet opp ;)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Jau! Bytta akkurat over då eg tok bileta, du har rett!
    Mao sjao te ao snu aover dao!
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Da var en TT-PSU på plass til RP3/ Exact snurrer min. Utrolig hvor mye denne lille boksen gjør for lydkvaliteten. Husker jo forsåvidt at denne hadde samme effekt på min tidligere P5 :) TT-PSU gir deg helt klart enda større innsikt i musikken og støynivået faller betraktelig.
    Begynner å låte, som en junior versjon av P9 riggen min dette.
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    digiman skrev:
    Da var en TT-PSU på plass til RP3/ Exact snurrer min. Utrolig hvor mye denne lille boksen gjør for lydkvaliteten. Husker jo forsåvidt at denne hadde samme effekt på min tidligere P5 :) TT-PSU gir deg helt klart enda større innsikt i musikken og støynivået faller betraktelig.
    Begynner å låte, som en junior versjon av P9 riggen min dette.
    Trodde aldri jeg skulle si det her om en hvit platespiller, (og amper for den saks skyld) ser jævlig bra ut :)
    Morro at sånne "småting" som psu kan gjøre en forskjell å snakke om, herlig.

    /jan
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lekkert, digiman!
    Tør jeg anbefale en Groovetracer Reference Subplatter?
    En forbedring i minst TT-PSU klasse ;)

    Jeg pleier også å ta av lokket når jeg spiller, synes det gjør gjengivelsen enda litt roligere og mer presis.
    Sikkert minst like mye i hodet som i ørene, men whatever floats etc... 8)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    Lekkert, digiman!
    Tør jeg anbefale en Groovetracer Reference Subplatter?
    En forbedring i minst TT-PSU klasse ;)

    Jeg pleier også å ta av lokket når jeg spiller, synes det gjør gjengivelsen enda litt roligere og mer presis.
    Sikkert minst like mye i hodet som i ørene, men whatever floats etc... 8)
    Takker JanR og RoDa.

    En subplatter må det jo også bli. Jeg blir jo mint på det hver gang jeg ser på vakere P9 her. Bestilte også 3 hvit drivreim i dag, men de lå i rest hos leverandør.
    Så da kan jeg bli varm på lyden nå å teste de om 1 måneds tid. Artig med disse oppgraderingene :)
    Rega kommer forøvrig med en subplatter upgrade pakke snart, så jeg holder an litt og ser hvordan den blir. Er den som plukket av P7 og 9 er det jo bankers bra.
    Er jo litt artig å kunne kjøre Rega all the way også ;D

    P9 rigget er selvsagt bedre på alle parametere, men skulle jeg noen gang gå konk kunne jeg fint levd lykkelig med junior i nåværende form :)

    Lokket av ja. Mener selv også at det lpter mere åpent da. Men det gjør det jo etter 3 pils også, så ikke godt å si ;D
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    Legger ved noen bilder av mine Rega dingser. Har nå Brio-r og RP1, har også hatt en Planet 2000 som var meget habil. Høyttalerene jeg bruker nå er Dali lektor 1, som på sikt vil bli byttet ut i noen moderat store gulvere.
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Digger Rega 8) 8) 8) Platerspiller for livet :)
    Fant litt artig lesing fra Mr Rega him self.


    Rega VTA(Vertical Tracking Angle) Fact Sheet
    by Roy Gandy


    Quote: "Every problem has a solution. If there is no solution, there is no problem."

    The Tonearm: The maximum up/down adjustment on a tonearm is about 0.5 inches (12mm). That being approximately 1 degree VTA adjustment.
    [Correction: if you do the maths' a 0.5inch variation on a 9 inch arm is about a 3° variation. You can work this out yourself once you remember that the sin() of an angle is the change in the y coordinate divided by the radius, so 0.5/9 ? 0.055 ? sin(3°)]

    The Cartridge: Each model of cartridge has its own unique design which also determines the stylus VTA. Rega has accurately measured the VTA on at least one hundred different cartridge models. The lowest VTA we have measured was 24° (even though the manufacturer claimed 20°) and the highest was 36°. Most cartridges have a VTA of between 28° to 32°. The VTA of Rega cartridge is approximately 28°.

    The Record: The VTA of a record cutting stylus is set to give the best continuous cut of the lacquer. Records are cut with a VTA which varies between 0° and 20°. On an individual record the VTA will vary by 7° or more, depending on the type of cutting head used, the depth of cut, the musical frequency and the lacquer springback. The VTA of the groove on every individual record varies by at least 7° over the record. Every record is cut under 20°.

    Futility: We can see that cartridge VTA is normally around 10° higher than the record cutting angle. And the record cutting angle varies by around 7° whilst it is being played.

    THEREFORE A MAXIMUM ARM ADJUSTMENT OF ONLY 1° CAN BE SEEN TO BE COMPLETELY FUTILE.
    To accurately match cartridge VTA to the record cutting angle the back of the arm would need to be well below the record (impossible!) and the cartridge VTA would need to vary at least 7° whilst playing the record!
    Normal advice: Most informed advice is to keep the arm tube roughly parallel to the record surface. In fact, the VTA becomes more correct as the rear of the arm is lowered as much as possible, the limit being when the arm or cartridge touches the record.

    Worst case: The most extreme situation is a record cutting angle of 0° and a cartridge VTA of 36°. The result is a VTA inaccuracy of 36°.

    Question: Can there be any point in playing around with 1° of VTA?
    VTA adjustment is actually a neurosis NOT a technical adjustment.

    An Alternative: If you alter the playing weight of a normal cartridge by 0.1 of a gram the stylus VTA will alter by around 1.5°.

    Another Alternative: If the room temperature increases by 5° F, the stylus rubber suspension will soften and decrease the VTA by 1°.

    "but when I alter the VTA I hear a difference"
    Of course you do. Any variation or change to the very important joint between the arm and turntable will alter the sound quality. Try simply tightening or loosening the main arm fixing nut, the sound will change. Try tightening or loosening the cartridge fixing nuts, the sound will also change. Almost any change or adjustment to a turntable/arm/cartridge will alter the sound quality if one listens with an acute level of perception.

    We hope we have explained to the reader that VTA adjustment is of little or no significance. There are many other simple structural changes that are more important, such as fixing the cartridge rigidly to the arm and fixing the arm tightly to the turntable.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Han Roy, han Roy ;D ;D ;D

    Rigid 'n' Lightweight 8)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Yessss!

    Da har jeg noe å bruke penger på til man caven neste år :)
    Det må jo også bli en Brio-R og Rega Dac (enda en) på meg nå...

    May i present Apollo-R
    Bilder er tatt på messe i Manchester i dag. Dette er en ikke produksjons modell, så finish er ikke på nivået til den som kommer i salg.
    Uk Pris £545
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kult rack det der! 8)



    Jeg spiller litt vinyl i kveld og tenker samtidig på DACen ..

    Hva bruker folk av filter? Selv synes jeg ikke det er stor forskjell på dem, og har mest prøvd mellom 1 og 4 (og litt 5).
    Foretrekker så langt 1-eren.

    Legger ut noen linker jeg har snublet over

    http://www.head-fi.org/t/536513/arrived-new-rega-dac/120

    http://hifiduino.blogspot.com/2009/...howComment=1241990640000#c4530803392823783194

    http://www.stereophile.com/features/106ringing/index.html

    http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=239298
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha vurdert Rega DAC på papiret en god stund (samt lyttet til den svært, svært kort tidligere), var det ingen vei utenom en uplanlagt tur innom hyggelige Resonans i Stavanger i dag for å dra kortet for å skaffe seg en slik. Skal legge ørene til den en stund. Førsteinntrykket virker nå lovende, så får jeg se om den også har evergreen-faktorer. :)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Loevhagen skrev:
    Etter å ha vurdert Rega DAC på papiret en god stund (samt lyttet til den svært, svært kort tidligere), var det ingen vei utenom en uplanlagt tur innom hyggelige Resonans i Stavanger i dag for å dra kortet for å skaffe seg en slik. Skal legge ørene til den en stund. Førsteinntrykket virker nå lovende, så får jeg se om den også har evergreen-faktorer. :)
    Grattis! Og velkommen etter..... :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis!!



    Forøvrig er det filter 2 som er flavour of the month her i stua. ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk for velkomsten i klubben. Hvilket filter man foretrekker kan teknisk variere etter hvilken oppløsning filene man spiller har. Rega på sin hjemmeside sier man benytter WM8742, og de som vil lese om de ulike filtrene vs. ulike oppløsninger kan lese dette via hvitpapiret "Ultra High Performance DAC with Controlled Time-Domain Response" man finner til høyre på denne siden: http://www.wolfsonmicro.com/products/dacs/WM8742/
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg hørt en del på denne saken, og det som overrasker positivt er at den drar opp et lydbilde som er ganske stort / 3D. Om det bildet er ekte (aka high fidelity) eller kunstig formidlet, vet jeg ikke, men det spiller liten rolle for meg. Jeg liker det jeg hører.

    Helt i starten synes jeg denne DAK-en var litt for pågående i toppen, men brain-in har eliminert det. :)

    * tilbake til stolen *
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    De var ikke akkurat rare forskjell på de filtrene sånn umiddelbart, må jeg si. Placebo er sterke saker, så jeg har klikket meg frem til filter 5 p.t.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Loevhagen skrev:
    De var ikke akkurat rare forskjell på de filtrene sånn umiddelbart, må jeg si. Placebo er sterke saker, så jeg har klikket meg frem til filter 5 p.t.
    Veldig småtteri, synes jeg også.
    Nå har jeg lyttet så lenge på 2 at jeg ikke vet om det er noe forskjell :-X ;D ;D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje Rega ikke har aktivert "lisens" for fitrene på WM8742, men kun satt en diode pensing på fronten. ;D

    DET hadde vært en kjekk test og jeg er helt sikker at noen hadde hørt store, maleriske forskjeller allikevel.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Loevhagen skrev:
    Kanskje Rega ikke har aktivert "lisens" for fitrene på WM8742, men kun satt en diode pensing på fronten. ;D

    DET hadde vært en kjekk test og jeg er helt sikker at noen hadde hørt store, maleriske forskjeller allikevel.
    Det sitter folk og studerer deg nå mens du hører på musikk!
    Det er ikke bare fake filter, men også kamera på DACen. ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kamera? Ah, nå vet jeg hvorfor det er en optisk utgang på denne DAC-en. Takk for advarselen.

    * hente tape *
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    "Hard i toppen", Loevhagen?? Det er vel en av de første gangene jeg har hørt det om Rega DACen, men dette setter jeg på kontoen for innspilling (uavhengig om det er hode, ører eller utstyr) ;D

    For å gjøre det hele enda mer komplett/forvirrende (velg det som passer best) så bruker jeg mest Filter 1 i mitt head-fioppsett :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Filter 1 har jeg et inntrykk gir litt mer sprut i toppen, enn 5. Innspilling mener jeg var passert. Kanskje jeg er sensitiv for diskant selv i min alder, men jeg tviler da jeg kan høre lenge på HE-6 uten lyttetrøtthet.

    Fra http://www.digitalaudioreview.net.a...s/item/288-rega-24/192-dac-2-x-wolfson-wm8742

    ...A full-bodied and a solid articulator, the Rega DAC also has a lively way with treble - just enough incision on the leading edge without straying into harshness or dryness...

    Etter brain-burn-in er ordet "without" nå riktig oppfattet. :)

    Flere har kommentert det der med litt diskantenergi, men det er ingen signifikant svakhet med denne DAC-en. Etter en del spilling har ørene aklimatisert seg.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.876
    Antall liker
    809
    Torget vurderinger
    4
    En gammel Planar 3 har måttet vike plassen for en ny RP3 på toppen av racket.
    En nesten usynelig men likvel merkbar oppgradering.
    Artig at en så enkel og gammel konstruksjon fortsatt kan forbedres :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Liotheles skrev:
    En gammel Planar 3 har måttet vike plassen for en ny RP3 på toppen av racket.
    En nesten usynelig men likvel merkbar oppgradering.
    Artig at en så enkel og gammel konstruksjon fortsatt kan forbedres :)

    Knall spiller ;) Grattis!
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.876
    Antall liker
    809
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Liotheles skrev:
    En gammel Planar 3 har måttet vike plassen for en ny RP3 på toppen av racket.
    En nesten usynelig men likvel merkbar oppgradering.
    Artig at en så enkel og gammel konstruksjon fortsatt kan forbedres :)

    Knall spiller ;) Grattis!
    Vet ikke om det er selve spilleren eller Elys2 som utgjør forskjellen, men bedre har det iallefall blitt :)
    Takk takk ;)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Liotheles skrev:
    digiman skrev:
    Liotheles skrev:
    En gammel Planar 3 har måttet vike plassen for en ny RP3 på toppen av racket.
    En nesten usynelig men likvel merkbar oppgradering.
    Artig at en så enkel og gammel konstruksjon fortsatt kan forbedres :)

    Knall spiller ;) Grattis!
    Vet ikke om det er selve spilleren eller Elys2 som utgjør forskjellen, men bedre har det iallefall blitt :)
    Takk takk ;)
    Har hatt endel Rega spillere opp igjennom årene og de har hatt en fin evolusjon med hver oppdatering de har kommet med. Vil faktisk påstå at RP3 er en ganske stor skritt mot P5 klangen i forhold til forgjengeren P3-24. Rega svarer jo også på dette med å komme med RP5 snart :)

    Kan også trygt anbefale TT-PSU etterhvert. Det er faktisk en av de største oppgraderingene jeg har hørt på P3 og min tidligere P5. TT-PSU strammer opp og gir større innsikt, samt at det er svært behagelig å ha hastighet endring så lett tilgjengelig. Jeg gikk også for en Exact 2 pickup på min RP3. Forskjellen opp fra Bias 2 var formidabel. Kombinasjonen spiller knall bra i sin klasse, Kunne personlig ikke tenkt meg noe alternativ til den livlige Rega klangen :)

    Rega kommer også med noen fine offisielle oppgraderinger til RP3 etterhvert. Subplatter og tjukkere glasstallerken (18mm) er noen av de bekreftet oppgraderingene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn