Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan renser folket stift? Er det nødvendig med rensevæske egentlig?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Noe slikt som dette? Er det egentlig helt unødvendig?
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    5.664
    Antall liker
    17.169
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    3.214
    Torget vurderinger
    0
    1. Hvordan renser folket stift?
    2. Er det nødvendig med rensevæske egentlig?
    1. Med Ortofon stiftbørste og HC-50
    2. Ja, basert på visuell inspeksjon av stift med mikroskop før og etter hver kombinasjon av rens 👍
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle.
    Valget af ny pickup endte med en Ortofon 2MR Blue. Denne pickup kan ved skift af nåleforpart (UDEN afmontering af selve pickuppen) ændres/opgraderes til Ortofon 2MR Red, 2MR Bronze, 2MR Black, 2MR Black LVB 250, OM5, OM10, OM20, OM30, OM40 m.fl. - så der er nok af nåleforsatse at vælge imellem. Jeg har en Ortofon OM30 nåleforsats, som jeg nok vil opgradere den med på et tidspunkt. Men nu vil jeg først lige give 2MR Blue en chance, og høre hvad den har at byde på.
    Her er lige et par billeder af monteringen:

    Vis vedlegget 1034082

    Vis vedlegget 1034083

    Vis vedlegget 1034084

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Jeg synes stadigvæk, at kombinationen af REGA P3 50 Anniversary og Ortofon 2MR Blue er helt fantastisk. Jeg er yderst tilfreds med det samlede lydbillede. Oprindeligt var det jo meningen, at jeg ville opgradere min 2MR med en Ortofon OM30 nåleforsats:

    763310EB-AFDA-419D-ACD5-63A017CFCCDA.jpeg


    Jeg prøvede så denne “opgradering” i går. Det ser jo ikke så kønt ud:

    390BE53F-E479-4197-8AE5-D54C0BD9AFB9.jpeg


    Denne ”opgradering” reducerede 2MR Blue’s glade spillestil, det helt fantastiske rum var væk og stereoperspektivet var også reduceret. Lyden blev mere mørk og tam. Samtidigt mistede musikken også detaljer.
    OM30 nåleforsatsen blev derfor hurtigt taget af, og 2MR Blue nåleforsatsen kom på igen. Jeg kan derfor IKKE anbefale at sætte en OM30 nåleforsats på en 2MR pickup. Det er faktisk lidt bemærkelsesværdigt, for en 2MR Blue koster 1.499 Dkr. med nåleforsats og OM30 nåleforsatsen alene koster 2.299 Dkr. Så det er ikke altid, at de dyreste kombinationer lyder bedst. Men måske spiller den dyre kombination bedre på en anden pladespiller.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    @Vinylfan DK Jeg sitter med samme følelsen med min rega 50th. Kjøpte meg en klassiker her om dagen, and justice for all med metallica. Det er noe eget med lyden av denne på platespiller vs streaming. Lyden av skarptrommen til Lars Ulrik har en veldig naturlig dynamikk her vs streaming som blir softere og låter mindre ekte. Kjempegøy med platespiller når det låter så bra. Nå er ikke akkurat den platen den beste innspillingen, men alikevel så låter det spesielt vs streaming.
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    219
    Sted
    Glostrup, Danmark
    @Vinylfan DK Jeg sitter med samme følelsen med min rega 50th. Kjøpte meg en klassiker her om dagen, and justice for all med metallica. Det er noe eget med lyden av denne på platespiller vs streaming. Lyden av skarptrommen til Lars Ulrik har en veldig naturlig dynamikk her vs streaming som blir softere og låter mindre ekte. Kjempegøy med platespiller når det låter så bra. Nå er ikke akkurat den platen den beste innspillingen, men alikevel så låter det spesielt vs streaming.
    Ja, hvis jeg skal beskrive lyden fra min REGA P3 50 med 2MR Blue:
    1) Super dynamik
    2) Fantastisk stereoperspektiv
    3) Mange detaljer
    4) Stor spilleglæde
    Mange af mine plader (også de gamle) afslører helt nye detaljer og en meget naturlig lyd. F.eks. er det som om, at man kan høre selve skindet på trommer. Det er helt fantastisk. Denne REGA pladespiller kan virkelig noget, og får det bedste frem i 2MR Blue pickuppen.
    Ja, streaming bliver en død sild i forhold til denne pladespiller.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hvis jeg skal beskrive lyden fra min REGA P3 50 med 2MR Blue:
    1) Super dynamik
    2) Fantastisk stereoperspektiv
    3) Mange detaljer
    4) Stor spilleglæde
    Mange af mine plader (også de gamle) afslører helt nye detaljer og en meget naturlig lyd. F.eks. er det som om, at man kan høre selve skindet på trommer. Det er helt fantastisk. Denne REGA pladespiller kan virkelig noget, og får det bedste frem i 2MR Blue pickuppen.
    Ja, streaming bliver en død sild i forhold til denne pladespiller.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Kjenner meg godt igjen i beskrivelsene dine her🎶
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Når du står å skal skyve den nye favorittplata inn i coveret, og der bare glipper du taket og må grabbe hele platen med alt du har av fingre😬🤣 Platespiller-livet.
     

    Dharmabum

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.222
    Antall liker
    1.469
    Torget vurderinger
    11
    Jeg benytter en slik til å rense stiften i ny og ne. Yay or nay? Har hørt ryter om at "gugge" kan overføres fra gel pad'en til stiften, men vet ikke om dette stemmer.
    41U7e31ZqSL._AC_SL1000_.jpg
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Jeg benytter en slik til å rense stiften i ny og ne. Yay or nay? Har hørt ryter om at "gugge" kan overføres fra gel pad'en til stiften, men vet ikke om dette stemmer. Vis vedlegget 1036763
    Sikkert ikke dum den der. Ble bare litt obs på det @Vinylfan DK nevnte om at Ortofon pickup ikke skal ha rensevæske. Men alle tips her er gull verdt.
     

    Dharmabum

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.222
    Antall liker
    1.469
    Torget vurderinger
    11
    Sikkert ikke dum den der. Ble bare litt obs på det @Vinylfan DK nevnte om at Ortofon pickup ikke skal ha rensevæske. Men alle tips her er gull verdt.
    Zerodust involverer ikke veske, men stiften kan potensielt blir bøyd om det er bevegelse samtidig som stiften er i kontakt med pad'en. Så er det enkelte som hevder at det kan dannes residue av silicon på stiften ved gjentatt bruk. Mye styr med vinyl!
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Zerodust involverer ikke veske, men stiften kan potensielt blir bøyd om det er bevegelse samtidig som stiften er i kontakt med pad'en. Så er det enkelte som hevder at det kan dannes residue av silicon på stiften ved gjentatt bruk. Mye styr med vinyl!
    Ok. Ja litt styr faktisk. Litt som å skulle styre med vedovn. Men når man først har fått skikkelig fyr så er det kos.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Brukt Onzow i mange år, også på frihånd, null problemer.
    Tenker også at ryktene om guggen er overdrevet. Mer skjit i guggepaden enn gugge på stiften. Trur eg.
    (Har tenkt som så at kanskje varm stift kleber til seg guffe, så jeg bare dypper stiften kald, før spilling)
    mvh
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.657
    Antall liker
    2.869
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener man bør holde seg til produkter som er beregnet til platerens. Men prøv for all del det er dine plater.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp deg en rimelig ultralydsvasker.
    Kan heller bare bruke den vesken som fulgte med spin clean mere direkte på platene. Fikk mere knitring på i allefall den eine platen etter ei runde i spin cleaner, selv om platen såg betydelig reinere ut. Så det kan virke som at det kommer skitt inn på rillene selv om jeg bruker kullfilter på vannet.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.330
    Antall liker
    3.446
    Torget vurderinger
    49
    Kan heller bare bruke den vesken som fulgte med spin clean mere direkte på platene. Fikk mere knitring på i allefall den eine platen etter ei runde i spin cleaner, selv om platen såg betydelig reinere ut. Så det kan virke som at det kommer skitt inn på rillene selv om jeg bruker kullfilter på vannet.
    Merkelig.
    Mine plater blir fri for statisk med Spinclean.
    Bruker Biltema demineralisert vann, 10ltr for 90kr.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig.
    Mine plater blir fri for statisk med Spinclean.
    Bruker Biltema demineralisert vann, 10ltr for 90kr.
    Ja synes det var merkelig. Takk for tips på Biltema demineralisert vann. Prøve det.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Når det er sagt. Etter som nye plater kommer inn i samlingen min så er jeg mere å mere sikker på at lyden av platespiller er noe jeg digger. Det er virkelig forskjell vs streaming.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    17.642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan heller bare bruke den vesken som fulgte med spin clean mere direkte på platene. Fikk mere knitring på i allefall den eine platen etter ei runde i spin cleaner, selv om platen såg betydelig reinere ut. Så det kan virke som at det kommer skitt inn på rillene selv om jeg bruker kullfilter på vannet.
    Det kan skje, litt avhengig av hva slags materie som befinner seg i rillene. Putene på spinclean kan resultere i at noe skyves ned i rillene, og ikke børstes ut.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    859
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Det kan skje, litt avhengig av hva slags materie som befinner seg i rillene. Putene på spinclean kan resultere i at noe skyves ned i rillene, og ikke børstes ut.
    Har hørt andre si det samme. Nå prøver jeg å finne ut en lur måte å rengjøre desse to børstene på.. Fristende å gå opp på pro ject sin platevasker som er på tilbud hos soundgarden nå til 5000,-
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    2.225
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Har hørt andre si det samme. Nå prøver jeg å finne ut en lur måte å rengjøre desse to børstene på.. Fristende å gå opp på pro ject sin platevasker som er på tilbud hos soundgarden nå til 5000,-
    For ca det samme får du en Humminguru ultralydvasker. Ikke i tvil om hva jeg ville valgt :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.330
    Antall liker
    3.446
    Torget vurderinger
    49
    Drømmer litt om P6 med Nd5, klarer ikke helt designet på P8/ P10.
    En sort P6 kunne jeg nok flyttet inn uten at noen hadde merket det.
    Men P2 låter helt fenomenalt så klarer ikke helt å rettferdig gjør oppgraderingen......

    DSCF0681.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn