Rent kraftverk – Vera Audio P400/1000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vera Audio har lansert sitt første produkt. P400/1000. En særdeles kraftig effektforsterker med ekstremt lav forvrengning. Dette er kort og godt rent kildevann med store kraftreserver.

    P400 front side (Medium).jpg


    En strømforsyning på heftige 3kW sørger for at P400/1000 leverer som navnet tilsier 400W i 8 ohm. Og det er i kontinuerlig drift. Brokobler man forsterkeren yter den mer enn det konservative navnet (1000) skulle tilsi. Da er det kontinuerlige 1200W i 8 ohm.

    Den imponerer dog ikke bare med krefter, men har også utrolig lav forvrengning og støynivå. Noen nøkkeltall her er:
    300W med maks 0,004% THD+N i 8 ohm
    550W med maks 0,004% THD+N i 4 ohm
    800W brokoblet med maks 0,004% THD+N i 8 ohm
    Signal-to-noise ratio stereo: > 130dB
    Signal-to-noise ratio brokoblet: > 132dB
    CMRR: minimum 89dB

    I motsetning til hva som er vanlig, så er forvrengningen faktisk enda noe lavere i brokoblet modus med P400/1000.

    THD+N måling i stereo i 8 ohm:
    THD plus N 1KHz 8 ohm.png


    THD+N brokoblet i 8 ohm:
    THD+N bridged into 8 Ohm load.png


    Forsterkeren har også flere funksjoner å tilby på. Den har trigger inngang slik at det kan slås av og på fra en kilde med trigger utgang.
    Gain justering for hver kanal i 3 dB step og med mute funksjon. Justeringen er ultrapresis og ligger innen 0,05 dB.
    gain.png


    Foruten broblingsmuligheten, kan man også bruke denne funksjonen til i å biampe en høyttaler hvor f.eks to av høyttalerutgangene brukes til diskant/mellomtone og de andre to høyttalerutgangene brukes til woofer.
    bridged.png


    Funksjonen til P400/1000 overvåkes av en egen mikrokontroller som har en rekke funksjoner. Med ulike farger varsles klipping og andre feilsituasjoner.

    P400 front background (Medium).jpg


    For å håndtere den store effekten forsterkeren kan levere og sikre lang levetid på produktet har Vera Audio utviklet en ny kjøleløsning. Dette er en kombinasjon av passiv og aktiv kjøling som styres fra en intelligent styringsenhet som måler temperaturen flere steder i forsterkeren. Klasse D forsterkere utvikler også varme, men ikke på samme måte som tradisjonelle forsterkere siden de blir varme på flere steder enn bare utgangstransistorene. En tradisjonell heatsink er ikke nok når målet er å holde all intern elektronikk kjølig uansett belastning. Man har derfor utviklet en ny passiv kjøling som transporterer vekk varmen fra både over og underside av utgangstrinnene. Varmen fordeles ut til det massive 8 mm tykke aluminiumskabinettet. Dette alene sørger for en senking av temperaturen på 15 grader i forhold til andre forsterkere som bruker samme teknologi. Ved omgivelsestemperatur på 22 grader og drift under 300W effekt vil den passive kjølingen være tilstrekkelig og den aktive viftekjølingen være fullstendig inaktiv.

    Den aktive kjølingen trer kun i kraft hvis forsterkeren presses maksimalt eller hvis den står på et unormalt varmt sted. På grunn av viftenes utrolig lave støy har man valgt å utnytte den aktive kjølingen til å øke levetiden til forsterkeren ved å kjøre viftene på laveste turtall hvis forsterkeren ikke skrus av. Etter 48 timer kontinuerlig drift starer viftene på 500RPM. Dette er kun 8 omdreininger i sekundet og genererer en støy på nesten utrolige 0dB SPL. En så lav hastighet lager ikke stor luftstrøm, men spesialdesignede luftkanaler dirigerer luften til de varmeste områdene og sørger for at ingen av forsterkerens interne komponenter blir utsatt for langvarig varmebelastning skulle forsterkeren aldri skrus av. Vera Audio har testet ut flere vifteløsninger og landet på Noctua som leverer de mest stillegående viftene på markedet i dag. De har en levetid på minst 15 år kontinuerlig drift.

    Videre er viftene flytende montert i gummioppheng inne i lyddempende tuneller som er tunet for hindre resonans. Man må virkelig legge øret helt inntil vifteåpningen for å ha sjanse til å høre dem selv om de går på nærmere 1000RPM.

    Vi vet at vifter tradisjonelt ikke er "godkjent" i Hi-Fi utstyr, men mener at med Vera Audio sin vifteteknologi og intelligente styringsmuligheter så er dette utelukkkende en fordel.

    Kabinettet til P400/1000 holder høy kvalitet og er i børstet aluminium. Det har ingen overganger da den er frest ut fra en hel blokk av aluminium. Den har heller ingen synlige skruer (kun på undersiden). At forsterkeren med tykke aluminiums vegger noen gang kommer til å resonnere er nok utenkelig, men har allikevel for sikkerhets skyld blitt utstyrt med sorbothane føtter som er tunet til forsterkerens vekt.

    P400 rear from side (Medium).jpg


    Strømkabelen som følger med er solid, har kontakt som sitter meget godt og tverrsnitt på 3x1,5mm².

    Med slike tall, funksjoner og eksklusivt kabinett skulle man tro at forsterkeren også fikk svært høy prislapp. Men P400/1000 koster pr dags kun 29 000 kr inkl mva. En utrolig gunstig pris for en slik forsterker etter vår mening.
    Vi gjør at oppmerksom på at prisen muligens kommer etter hvert til å stige noe blant annet p.g.a. den lave kronekursen i dag.

    Dimensjon på forsterkeren er:
    29 x 38 x 8,2 cm (BxDxH)
    Vekt: 9 kg

    Den første testen av produktet kommer i Stereo+ om ikke lenge.

    Pr. dags dato så foregår bestilling med faktura som sendes på epost. En betalingstjeneste på nettsiden vil komme senere.

    https://www.lydogakustikk.no/produkt/vera-audio-p400-1000-effektforsterker/
    info@lydogakustikk.no
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Inngangsimpedansen på Vera er standard på 47k. Dette er såpass høyt at ingen vanlige forforsterkere skal ha problemer med å drive dette. Utgangsimpedansen er rekordlave 0.015 ohm som gir dempefaktor på 5300 med 8 ohms last og forsterkeren vil ha en stålkontroll over høyttaleren.
    Dette er slik forsterkere skal designes. Høy inngangsimpedans og lav utgangsimpedans. Ingen matching kreves.
    Når det gjelder gain så gir Veras gaininstillinger fra 12 til 30 dB 3dB step en meget fleksibel integrering av mange fordorsterkere med forskjellig untgangsspenninger. Her bør man se litt på THD+N kurven på forforsterkeren og velge den optimale innstillingen.
    Jeg driver å skriver et dokument som beskriver dette litt grundigere.
    At forsterkeren koster kun NOK 29k kan da ikke være noen ulempe?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Det er haleluja-stemning i stereo+ i dag over denne her. "beste jeg noensinne har hørt uansett prisklasse" er vel en oppbrukt floskel siden den gang Lyd&bilde kun kunne kjøpes i kiosken, men det er jo en indikator på at den er usedvanlig bra.
    Overhodet ikke en indikasjon på noen ting. Hva slags grunnlag har stereo+ til å si dette for et produkt som koster bare ca 3K dollars. (setter pris i større perspektiv)
    Jeg har hatt forsterkere til over 35K norske kroner som er ranket beste produkt i prisklassen what hi-fi?og bla.bla bla, men jeg får bedre lyd med en kina forsterker til halve prisen.
    Hvordan i all verden skal vi som kunder "vite" hvordan man får Vera Audio forsterkeren til å virke optimalt med "mine" høyttalere uten tap i signalveien? Hvilken pre amp dac platespillerforsterker, cd spiller er beste match? Hvordan skal man impedansematche dette?
    Når en erfaren skribent med mye erfaringsgrunnlag sier sakene er bra så må vi anta at han skriver sant. Hadde Vera spilt som Kina-skrammel ville nok omtalen vært langt mer nøktern.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Kjendis,
    Dette matchingshystriet er stort sett vranglære fra kunnskapsløse selgere. Inngangs og utgangsimpedansen til kilder og forsterke er såpass høy/lav i dag at problemet er ikke eksisterende for elektronikkonponenter basert på transistorer. Så tap i signslveien trenger du ikke bekymre deg for. Men det (matching og tap) er jo en grei unnskyldning/fake salgsargument for å handle noe nytt og bedre :)
    En fordel med Vera er justerbar forsterking så man kan «matche» fortsterkningen med kilde/forforsterker å få best mulig signal/støyforhold. Så her er Vera bedre enn de fleste siden «alle» forforsterkeren har altfor høy forsterkning i forhold til slutttrinnet. Her kan man faktisk optimalisere det.
    For rørutstyr er høyttalermatcing en reell sak men ikke relevant her. Så det er kun snakk om å ha nok watt og strømreserven til å drive høyttaler , og siden Vera har krefter nok i massevis er det heller ikke noe problem . Så låter det bra på en «normal» høyttaler kan man gå utifra at det låter bra på andre også. Så det er i grunn bare opp til ens egne ører og lyster. Dette bør låte bra uansett. Hvordan en NCore basert reagerer på ulike høyttalerlasterr kan sikker Armand utdype i tekniske detaljer.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Inngangsimpedansen på Vera er standard på 47k. Dette er såpass høyt at ingen vanlige forforsterkere skal ha problemer med å drive dette. Utgangsimpedansen er rekordlave 0.015 ohm som gir dempefaktor på 5300 med 8 ohms last og forsterkeren vil ha en stålkontroll over høyttaleren.
    Dette er slik forsterkere skal designes. Høy inngangsimpedans og lav utgangsimpedans. Ingen matching kreves.
    Når det gjelder gain så gir Veras gaininstillinger fra 12 til 30 dB 3dB step en meget fleksibel integrering av mange fordorsterkere med forskjellig untgangsspenninger. Her bør man se litt på THD+N kurven på forforsterkeren og velge den optimale innstillingen.
    Jeg driver å skriver et dokument som beskriver dette litt grundigere.
    At forsterkeren koster kun NOK 29k kan da ikke være noen ulempe?
    😀Takk for svar på spørsmålene mine.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Såå... har den endelige versjonen 27- og 30 dB gain, eller 28- og 31 dB? Ingen stor sak, men ser at det er to forskjellige versjoner.

    Vis vedlegget 564818
    Vis vedlegget 564819
    Bra observert 😊
    En generaltabbe fra min side da jeg sendte tegningene av kabinettet til produsenten gjorde at teksten på baksiden ble feil på de første kabinettene. Man skulle tro at 3-gangeren var kjent stoff men jeg hoppet altså fra 24 til 28 og 31 :rolleyes:
    I manualen er det endret til det korrekte 12-15-18-21-24-27-30dB.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Her er en måling med 10 ohm på negativ fase og vi ser dette gir bedre resultat. Her ender vi opp på 92dB ved 1kHz og 82dB ved 20kHz
    Vis vedlegget 564219

    Vi ser også at venstre kanal er mye bedre ved lave frekvenser på denne forsterkeren. Avvik i matching av motstander i differensialtrinnet er nok årsaken.
    .
    At det er så stor skilnad på babord og styrbord kanal tyder på at differensialforsterkaren i inngangstrinnet eb bygd med berre ein operasjonsforsterkar i kvar kanal, med fire motstandar. Stemmer det?
    Nei. Og dessuten skulle ikke det gi forskjell på høyre og venstre kanal. De to har jo naturlig nok helt adskilte kretsløp.
    Bufferet er bygd opp helt symmetrisk med to differensialforsterkere per kanal. Altså en differensialforsterker med fire 0.004% matchede motstander per fase og dermed 8 stk matchede motstander per kanal. De to fasene er igjen sammenkoblet litt finurlig slik at vi kan ha gainjustering med kun en motstand per kanal.
    Dette er enklere å forklare hvis jeg legger ut et skjema. Vi må ta en diskusjon om vi skal offentliggjøre det.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Basert på innkjøpsprisen av NC OEM modulene, er det riktig å si at prisstrategien er kost pluss?
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    At det er så stor skilnad på babord og styrbord kanal tyder på at differensialforsterkaren i inngangstrinnet eb bygd med berre ein operasjonsforsterkar i kvar kanal, med fire motstandar. Stemmer det?
    Nei. Og dessuten skulle ikke det gi forskjell på høyre og venstre kanal. De to har jo naturlig nok helt adskilte kretsløp.
    Bufferet er bygd opp helt symmetrisk med to differensialforsterkere per kanal. Altså en differensialforsterker med fire 0.004% matchede motstander per fase og dermed 8 stk matchede motstander per kanal. De to fasene er igjen sammenkoblet litt finurlig slik at vi kan ha gainjustering med kun en motstand per kanal.
    Dette er enklere å forklare hvis jeg legger ut et skjema. Vi må ta en diskusjon om vi skal offentliggjøre det.
    Nei, det skulle sjølvsagt ikkje vera skilnad på venstre og høgre kanal. Du treng du ikkje å legga ut skjema for min del. Eg veit no korleis det fungerer. Fekk eit hint, og når eg tenkjer med om har eg sett det før (THAT). Ikkje så dum krets dette. CMRR er stor nok for ein effektforsterkar. For småsignalforsterkarar, som mikrofon- og RIAA-forsterkarar er CMRR viktigare enn for effektforsterkarar. (eg meiner at RIAA-forsterkarar bør ha balanser inn- og utgangar.)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Basert på innkjøpsprisen av NC OEM modulene, er det riktig å si at prisstrategien er kost pluss?
    Delekostnaden på P400/1000 er definitivt høy. Utviklingen har tatt lang tid (startet i slutten av 2016) og det er underveis prøvd veldig mye. Utviklingskostnadene gjør at det må selges et solid antall før man i det hele tatt begynner å tjene en krone og det til tross for at timelønnen til Armand har vært elendig og han har nærmest jobbet gratis. Monteringen av denne forsterkeren tar også tid bl.a. på grunn av alle kortene/delene den bruker og programmering som kreves. Det er en langt mer kompleks effektforsterker enn hva som er vanlig.

    Dagens utsalgspris er satt lavt og er ikke tilstrekkelig til å dekke skikkelig markedsføring eller stille opp på messer. Skal man f.eks stille ut på utenlandske større messer, så må prisen opp eller bedre inntjening må komme fra andre produkter.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Basert på innkjøpsprisen av NC OEM modulene, er det riktig å si at prisstrategien er kost pluss?
    Delekostnaden på P400/1000 er definitivt høy. Utviklingen har tatt lang tid (startet i slutten av 2016) og det er underveis prøvd veldig mye. Utviklingskostnadene gjør at det må selges et solid antall før man i det hele tatt begynner å tjene en krone og det til tross for at timelønnen til Armand har vært elendig og han har nærmest jobbet gratis. Monteringen av denne forsterkeren tar også tid bl.a. på grunn av alle kortene/delene den bruker og programmering som kreves. Det er en langt mer kompleks effektforsterker enn hva som er vanlig.

    Dagens utsalgspris er satt lavt og er ikke tilstrekkelig til å dekke skikkelig markedsføring eller stille opp på messer. Skal man f.eks stille ut på utenlandske større messer, så må prisen opp eller bedre inntjening må komme fra andre produkter.
    Sikkert ikke enkelt å sette en pris som gjør at en tjerner penger, men også at den blir solgt mange av.
    Spennende er den i vertfall.
    Lykke til :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Første som prøver den opp mot NAD sin - skal bli å høre hva forskjellen vil bestå av - med utgangspunkt i NADs gunstige pris.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Slik ser forøvrig P400/1000 ut i et rack (med kabelrot). Bilde tatt med middelmådig mobilkamera.

    P400-1000 i rack (Stor).jpg
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags pre forforsterkers anbefales ? :)
    Det er et godt spørsmål. Vi anbefaler en forforsterker med lav støy, balansert utgang (XLR), og lav forvrengning.
    Jeg begynte på et lengre svar i dag, men ble ikke ferdig midt oppe i julebesøk etc. Jeg skal poste noen tanker rundt dette senere
    Har uttalelse fra Carisma i noen private meldinger, ha mener denne er dyr til å være klasse D forsterker. Jeg kjenner ikke til klasse D forsterkere, men det jeg skjønner er at
    dette er en utrolig gjennomført konstruksjon til en rimelig penge.
    Det er vel heller mi. som er dyr.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så meget pen ut, gutter! Håper dette prosjektet får fart på seg og selger som hakka møkk :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Ja. Jeg er med på en test P400/1000 mot de andre. Da skulle jeg gjerne hatt på plass en switcheboks med nivåmatching først.
    Jeg skal se om jeg kan klare å få designet en transparent boks med fjernkontroll, nivåmatching på inngangen i 0.25dB faste step og noen kraftige rele på utgangen så man kan switche frem og tilbake. Dette ligger imidlertid et par måneder frem i tid.
    Hjemme hos meg har jeg Cabasse Pacific 3 med følsomhet på 87dB vi kan teste på.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Såå... har den endelige versjonen 27- og 30 dB gain, eller 28- og 31 dB? Ingen stor sak, men ser at det er to forskjellige versjoner.

    Vis vedlegget 564818
    Vis vedlegget 564819
    Bra observert ??????
    En generaltabbe fra min side da jeg sendte tegningene av kabinettet til produsenten gjorde at teksten på baksiden ble feil på de første kabinettene. Man skulle tro at 3-gangeren var kjent stoff men jeg hoppet altså fra 24 til 28 og 31 :rolleyes:
    I manualen er det endret til det korrekte 12-15-18-21-24-27-30dB.
    He-he. En såkalt "slurvefeil" som vi didaktikere kaller det. Når dette tar av, så kanskje det blir samleverdi på de første eksemplarene på samme måte som LPer med feilprint. :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Jeg er med på en test P400/1000 mot de andre. Da skulle jeg gjerne hatt på plass en switcheboks med nivåmatching først.
    Jeg skal se om jeg kan klare å få designet en transparent boks med fjernkontroll, nivåmatching på inngangen i 0.25dB faste step og noen kraftige rele på utgangen så man kan switche frem og tilbake. Dette ligger imidlertid et par måneder frem i tid.
    Hjemme hos meg har jeg Cabasse Pacific 3 med følsomhet på 87dB vi kan teste på.
    Ja det hadde jo vært meget interresant :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper man ville fått et null-resultat, altså at ingen har peiling på hva som spiller til enhver tid. Da er forsterkerne gode nok og det er andre kvaliteter man må ta hensyn til før kjøp.

    Aktiv kjøling/temperatur-kontroll, pent design, uhorvelig mye krefter, utrolig lavt støynivå og variabel gain er fordeler som tåler for Vera.
    Jeg hadde ikke stusset to ganger hvis jeg var i markedet etter en effektforsterker i den prisklassen.

    Bruker i dag to Ncore 400 DIY blokker og har så god erfaring med det at jeg ville ikke valgt noe annet enn klasse D for fremtidig bruk heller.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper man ville fått et null-resultat, altså at ingen har peiling på hva som spiller til enhver tid. Da er forsterkerne gode nok og det er andre kvaliteter man må ta hensyn til før kjøp.

    Aktiv kjøling/temperatur-kontroll, pent design, uhorvelig mye krefter, utrolig lavt støynivå og variabel gain er fordeler som tåler for Vera.
    Jeg hadde ikke stusset to ganger hvis jeg var i markedet etter en effektforsterker i den prisklassen.

    Bruker i dag to Ncore 400 DIY blokker og har så god erfaring med det at jeg ville ikke valgt noe annet enn klasse D for fremtidig bruk heller.
    Etter at jeg fikk Ati, så tenker jeg ikke på noe som er bedre. Er godt fornøyd med klasse, D. har krefter så det holder.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Basert på innkjøpsprisen av NC OEM modulene, er det riktig å si at prisstrategien er kost pluss?
    Stiller du samme spørsmål til vinkelnere på restauranter?

    -BB-
    Mulig (sannsynlig) at min melding kom feil ut, men gitt kostpris for komponenter og chassis så var poenget mitt at utsalgspris ser ut til å være satt som kost+ og ikke markedspris (les: prissatt lav, for å være enda tydeligere) :confused:
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Basert på innkjøpsprisen av NC OEM modulene, er det riktig å si at prisstrategien er kost pluss?
    Delekostnaden på P400/1000 er definitivt høy. Utviklingen har tatt lang tid (startet i slutten av 2016) og det er underveis prøvd veldig mye. Utviklingskostnadene gjør at det må selges et solid antall før man i det hele tatt begynner å tjene en krone og det til tross for at timelønnen til Armand har vært elendig og han har nærmest jobbet gratis. Monteringen av denne forsterkeren tar også tid bl.a. på grunn av alle kortene/delene den bruker og programmering som kreves. Det er en langt mer kompleks effektforsterker enn hva som er vanlig.

    Dagens utsalgspris er satt lavt og er ikke tilstrekkelig til å dekke skikkelig markedsføring eller stille opp på messer. Skal man f.eks stille ut på utenlandske større messer, så må prisen opp eller bedre inntjening må komme fra andre produkter.
    Sikkert ikke enkelt å sette en pris som gjør at en tjerner penger, men også at den blir solgt mange av.
    Spennende er den i vertfall.
    Lykke til :)
    Jeg synes det er tåpelig at det allerede er snakk om å sette opp prisen. Til 29 000 kan det bli solgt en del av denne forsterkeren, slik at merket og produsenten får et navn i markedet. Å regne med å tjene på et slikt produkt allerede fra første eksemplar, er ikke realistisk.

    Om utsalgssted velger å sette opp prisen til f.eks. 39 000, så er det flere som vil falle av og kanskje velge noe annet. Ikke gjør den samme tabben som flere andre norsk "high-end"-produsenter, som har priset seg ut av markedet.

    Jeg ønsker Armand lykke til og jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe et eksemplar av denne spennede effektforsterkeren i løpet av våren - om prisen fortsatt er 29K!
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Denne Nord forsterkeren til 15 lapper med ncore og 500W 8ohm. Husker ikke betegnelsen men hva er evt dårligere med den kontra Vera
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Hva vil dempefaktor være og hvor mye amper kan den gi? Kan den drive " vanskelige" høytalere, med full kontroll ?
    hva har demepefaktor å si for lyden og kontrollen? Min Accuphase med dempefaktor på "kun" 200 låter bedre og har like god kontrol på mine Confidence C1 kontra kinki studio EX-M1 med dempefaktor på 2000 som jeg hadde tidligere.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Basert på innkjøpsprisen av NC OEM modulene, er det riktig å si at prisstrategien er kost pluss?
    Stiller du samme spørsmål til vinkelnere på restauranter?

    -BB-
    Mulig (sannsynlig) at min melding kom feil ut, men gitt kostpris for komponenter og chassis så var poenget mitt at utsalgspris ser ut til å være satt som kost+ og ikke markedspris (les: prissatt lav, for å være enda tydeligere) :confused:
    Hvorfor er det så mange av dere som skal prute prisen opp?
    Sannsynlig er det ingen av dere som vil kjøpe de tinga dere mener må koste mer.

    Og lyst på en til våren/sommeren hvis den enda koster 29
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mitt poeng er at det hele tiden kommer innspill her inne om ublu prising av high end, altså alt burde være priset kost+
    Derfor er det interessant å bivåne om man bibeholder denne forretningsmodellen når egne produkter utvikles for markedet eller om denne strategien fravikes på en inkonsekvent måte.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Mitt poeng er at det hele tiden kommer innspill her inne om ublu prising av high end, altså alt burde være priset kost+
    Derfor er det interessant å bivåne om man bibeholder denne forretningsmodellen når egne produkter utvikles for markedet eller om denne strategien fravikes på en inkonsekvent måte.
    For meg er det litt uklart hva du mener med kost +
    Er det ren produksjonskost på "samlebåndet" + fortjeneste?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mitt poeng er at det hele tiden kommer innspill her inne om ublu prising av high end, altså alt burde være priset kost+
    Derfor er det interessant å bivåne om man bibeholder denne forretningsmodellen når egne produkter utvikles for markedet eller om denne strategien fravikes på en inkonsekvent måte.
    Synes du prising er irrelevant i en totalvurdering av et produkts ytelse? Jeg er ikke enig i at high end handler om fancy pakninger og stiv pris, high end handler for meg om det beste. I tilfeller hvor man får lite/ingenting igjen for mangedobling av prisen bør man varsle om at produktet er idiotisk priset - rent ytelsesmessig.

    Forøvrig er Vera relativt dyr. Vi snakker dobbel pris av konkurrerende merke med samme forsterker-moduler. Men det forsvares av reelle forskjeller i ytelse med egenutviklede inngangsbuffer i tillegg til flere smarte funksjoner. Man betaler mer og får mer. Så får vi vurdere om det man får er verdt merkostnaden.
    Noe helt annet å presentere det samme som konkurrentene til mange ganger pris.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mitt poeng er at det hele tiden kommer innspill her inne om ublu prising av high end, altså alt burde være priset kost+
    Derfor er det interessant å bivåne om man bibeholder denne forretningsmodellen når egne produkter utvikles for markedet eller om denne strategien fravikes på en inkonsekvent måte.
    For meg er det litt uklart hva du mener med kost +
    Er det ren produksjonskost på "samlebåndet" + fortjeneste?
    Det er kostpris multiplisert med margin som normalt ligger rundt eksempelvis 35% (for å simplifisere).
    Altså, kostpris (BOM + sammenstilling) X 1.35 = Utsalgspris fra forhandler.
    Da er ikke FoU og IP medregnet.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Mitt poeng er at det hele tiden kommer innspill her inne om ublu prising av high end, altså alt burde være priset kost+
    Derfor er det interessant å bivåne om man bibeholder denne forretningsmodellen når egne produkter utvikles for markedet eller om denne strategien fravikes på en inkonsekvent måte.
    For meg er det litt uklart hva du mener med kost +
    Er det ren produksjonskost på "samlebåndet" + fortjeneste?
    Det er kostpris multiplisert med margin som normalt ligger rundt eksempelvis 35% (for å simplifisere).
    Altså, kostpris (BOM + sammenstilling) X 1.35 = Utsalgspris fra forhandler.
    Da er ikke FoU og IP medregnet.
    Takk, da er jeg med. Virker uansett som om modellen for prissetting er ganske nøktern på Vera synes jeg, uten å ha full oversikt. :) Det kunne glatt vært printet Jxx Rxxxxxx på kabinettet og prisen hadde fort blitt 299.990kr.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    He-he. En såkalt "slurvefeil" som vi didaktikere kaller det. Når dette tar av, så kanskje det blir samleverdi på de første eksemplarene på samme måte som LPer med feilprint. :)
    Det skal verta interessant å sjå om det er nokon som hører skilnad på inkurie-versjonen og den korrigert skrift.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg synes det er interessant og nyttig med gain justeringen, men savner impedanstilpasning.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes det er interessant og nyttig med gain justeringen, men savner impedanstilpasning.
    Dette er ikke mer komplisert enn at du kan koble en motstand i serie med høyttalerne om du ønsker dårligere dempingsfaktor.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Skal lure på hvordan Mola Molas Tambaqui dac`n/forforsterkeren fungerer med Vera. Burde vel bli en god match.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Åja, jeg vet ikke om jeg skjønnner behovet for lav inngangsimpedanse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

lydogakustikk
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.245
Link til alle artikler
47
lydogakustikk sine annonser
Bransjenyheter
Introduksjon av Vera Audio Coherence 12

Introduksjon av Vera Audio Coherence 12

  • 151
Ønsker å presentere høyttaleren Vera Audio Coherence 12 og dele tanker bak designet. Høyttaleren nærmer seg ferdigutviklet og målet er å lansere den innen sommer/høst. Et bilde under av...
Fortsett
Bransjenyheter
Modffractal-et produkt å teste før det er for seint

Modffractal-et produkt å teste før det er for seint

  • 30
Som det ble nevnt i en annen nyhet, så vil flere av produktene fra RPG ikke bli tilgjengelig lenger for private snart. Link...
Fortsett
Bransjenyheter
Kan gå mot slutten for RPG produkter til private

Kan gå mot slutten for RPG produkter til private

  • 0
Det skjer endringer med RPG som gjør at mange av produktene fremover vil kun selges i høyt antall og prisene vil også stige. Man vil rette seg mot pro-markedet. Har du hatt planer om å bestille...
Fortsett
Bransjenyheter
Fellesbestilling av RPG akustikkprodukter til Oslo

Fellesbestilling av RPG akustikkprodukter til Oslo

  • 1
Har en kunde i Oslo som vurderer å bestille en del RPG produkter og vil i den forbindelse undersøke om flere i området vil være med på denne bestillingen. Pallefraktkostnaden fordeles da på flere...
Fortsett
Bransjenyheter
RPG akustikkprodukter på tilbud i Bergen

RPG akustikkprodukter på tilbud i Bergen

  • 3
Vi selger en del produkter nå med meget god rabatt. I utgangspunktet produkter som må hentes i Bergen, da frakt blir fort kostbart med disse størrelsene. Med tanke på at man vanligvis betaler...
Fortsett
Bransjenyheter
Dokument om designet av Vera Audio P400/1000

Dokument om designet av Vera Audio P400/1000

  • 34
Vi har laget et dokument med en del info om designet og tekniske løsninger av Vera Audio P400/1000 effektforsterkeren. Kun på engelsk vel og merke. Dokumentet kan sees eller lastes ned her...
Fortsett
Topp Bunn